Hyvät keksinnöt on mukavia

LämpöTALTEEN

Onko kukaan mitannu perämoottorista ulos tuhnuttavan jäähdytysveden lämpötilaa uistelunopeudella, ja montako litraa sitä minuutissa tulee-esim. 40hv koneen pumppaamana.

Ja mikä on kaksitahtisten ja nelareiden jäähdytysveden lämpöero-onko niistä mitää tietoa ?

61

6450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Tässä olisi video Yamaha 40-50hv 2t moottorin tyhjäkäynnistä. 2min aikana kusee vettä noin 10 litraa. Termostaatti on yleisesti noin 50C, joten arvioin jäähdytysveden lämpötilan olevan noin 30-40C. On mulla nelitahti moottorikin, mutta en usko sen vedenkierrossa olevan mitään eroa 2tahtiseen.

      https://youtu.be/hWAuzkbDbQk

      • Lämpötalteen

        Mielenkiintoista tietoa !
        Kun syksyllä veneessä yleensä PALELOO uistelu reissuilla, niin tulipa mieleen, että miksei otettaisi moottorin veteen joutuvaa hukkalämpöä täysin lahjaksi miehistön kamppeitten sisään.


      • Tehdäänkehitysmaayhdessä

        Mikä termostaatti 2t moottoreissa. Ei ennen vastaantullut. 4 vuosikymmentä oon jammuja ja evareit ropannu ,ihme juttuja....


      • Joakim1
        Tehdäänkehitysmaayhdessä kirjoitti:

        Mikä termostaatti 2t moottoreissa. Ei ennen vastaantullut. 4 vuosikymmentä oon jammuja ja evareit ropannu ,ihme juttuja....

        Näppäriä vaihdettavia joidenkin perämoottoreiden termostaatit: https://www.youtube.com/watch?v=ms7S-sUocwc

        Tuossa näytti olevan 2 kpl ja normaali vaihtotapa on irrottaa sekä perä että moottoriosa!


    • No katsotaan.

      Litra bensaa sisältää noin 34 MJ lämpöenergiaa ja jos hyötysuhde matalilla kierroksilla alle 20 % ja jäähdytysveden mukana poistuisi 60 % hukkalämmöstä, niin yhden poltetun litran lämpömäärä jäähdytysvedessä olisi 16 MJ, tuntikulutuksena litraa kohti vastaisi reilua 4 kW lömpötehoa.

      Veden virtaus tai moottorin tahtien lukumäärä ei vaikuta lämpömäärään.

      • Joakim1

        Koneiden tyhjäkäyntikulutuksissa on huomattavia eroja. Modernit 50 hv perämoottorit kuluttivat tyhjäkäynnillä 0,4-1,0 l/h mallista riippuen. Sekä suurin (Yamaha) että pienin (Suzuki) olivat 4T molempien 2T-koneiden kuluttaessa 0,6 l/h. Vaikka Mercury perustuu samaan lohkoon kuin Yamaha ja molemmat olivat monipisteruiskuja, Mercury kulutti vain 0,6 l/h.
        https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf

        Tuossa ei ollut yhtään perinteistä 2T-konetta. Mitä ne kuluttavat tyhjäkäynnillä?

        Tuosta 4 kW tehosta ja 10 litraa 2 minuutissa laskien veden pitäisi lämmetä vain 12 astetta eli ei paljoa lämmitä kylmissä oloissa, jolloin sisään otettu jäähdytysvesi on hyvin kylmää. Ehkä noista vähän tyhjäkäynnillä kuluttavista tulee paljon vähemmän vettä, jolloin se olisi kuumempaa.


      • Saalar
        Joakim1 kirjoitti:

        Koneiden tyhjäkäyntikulutuksissa on huomattavia eroja. Modernit 50 hv perämoottorit kuluttivat tyhjäkäynnillä 0,4-1,0 l/h mallista riippuen. Sekä suurin (Yamaha) että pienin (Suzuki) olivat 4T molempien 2T-koneiden kuluttaessa 0,6 l/h. Vaikka Mercury perustuu samaan lohkoon kuin Yamaha ja molemmat olivat monipisteruiskuja, Mercury kulutti vain 0,6 l/h.
        https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf

        Tuossa ei ollut yhtään perinteistä 2T-konetta. Mitä ne kuluttavat tyhjäkäynnillä?

        Tuosta 4 kW tehosta ja 10 litraa 2 minuutissa laskien veden pitäisi lämmetä vain 12 astetta eli ei paljoa lämmitä kylmissä oloissa, jolloin sisään otettu jäähdytysvesi on hyvin kylmää. Ehkä noista vähän tyhjäkäynnillä kuluttavista tulee paljon vähemmän vettä, jolloin se olisi kuumempaa.

        On taas niin edk-joakim linjan mukaista skeidaluuria että oksat pois. Kai nyt se moottori lämpenee vaikka kuluttaa mitä! Häh?

        Kaveri laitto kerran vedenoton sinne perätuupparin lohkoon ja otti lämmöt veneeseen letkuilla kopan läpi. Sitten kun lämpöä tuli se oli joskus heikkoa, mutta en muista mistä johtu, mutta sitten vähän tuunattiin termostaattia. Autoissakin käytetään talvella eri termostaattia että sisällä on lämpimämpää ja moottori toimii paremmin. Eli laitettiin ihan käsisäätöoinne lämmönohjaus mootorille, jota säädetään hanasta. Se vaatii lämpömittarin ja seuraamista, mutta ai että oli sitten lämmintä sisällä kun oli kytkety auton vanahaan lämppäriin joka puhalsi sisällä kun moottori säädettiin käymään sopivasti ylikuumana.

        terv. Saalar


      • NOVOIHANHITTOLAINEN
        Saalar kirjoitti:

        On taas niin edk-joakim linjan mukaista skeidaluuria että oksat pois. Kai nyt se moottori lämpenee vaikka kuluttaa mitä! Häh?

        Kaveri laitto kerran vedenoton sinne perätuupparin lohkoon ja otti lämmöt veneeseen letkuilla kopan läpi. Sitten kun lämpöä tuli se oli joskus heikkoa, mutta en muista mistä johtu, mutta sitten vähän tuunattiin termostaattia. Autoissakin käytetään talvella eri termostaattia että sisällä on lämpimämpää ja moottori toimii paremmin. Eli laitettiin ihan käsisäätöoinne lämmönohjaus mootorille, jota säädetään hanasta. Se vaatii lämpömittarin ja seuraamista, mutta ai että oli sitten lämmintä sisällä kun oli kytkety auton vanahaan lämppäriin joka puhalsi sisällä kun moottori säädettiin käymään sopivasti ylikuumana.

        terv. Saalar

        JUST SITÄ MINÄ AJOIN ALOITUKSESSANI TAKAA.

        MIKSEI TÄMÄ NEROKAS JUTTU OLE JO KUNNOLLA KÄYTÖSSÄ !!!


      • pikku_tuuninkia_vaan
        NOVOIHANHITTOLAINEN kirjoitti:

        JUST SITÄ MINÄ AJOIN ALOITUKSESSANI TAKAA.

        MIKSEI TÄMÄ NEROKAS JUTTU OLE JO KUNNOLLA KÄYTÖSSÄ !!!

        No mikset sitten itse ota sitä käyttöön?
        Näillä keleillä en kuitenkaan luopuisi kerrastoista ja kunnon haalareista jos olis vain tuommoinen lämmitys systeemi!


      • Argon86

        Suurin ongelma on todennäköisesti paine, merkkivesireiän voi vaikka tukkia sormenpäällä tyhjäkäynnillä. Parempi olisi ottaa vesi suoraan kannesta, mutta virtaus pitää säätää sopivaksi, ettei kaikki paine karkaa ulkoiseen kiertoon.

        Ainakin 849cc Yamahan kannesta löytyy suoraan ylimääräinen tulppa 1/2 sylinterin välistä. Itse laitoin siihen nipan ja paineilmaletkun painemittarille vauhtiveneessä, että sain seurattua jäähdytysveden painetta kone ylhäällä.


      • Mainiota-
        Saalar kirjoitti:

        On taas niin edk-joakim linjan mukaista skeidaluuria että oksat pois. Kai nyt se moottori lämpenee vaikka kuluttaa mitä! Häh?

        Kaveri laitto kerran vedenoton sinne perätuupparin lohkoon ja otti lämmöt veneeseen letkuilla kopan läpi. Sitten kun lämpöä tuli se oli joskus heikkoa, mutta en muista mistä johtu, mutta sitten vähän tuunattiin termostaattia. Autoissakin käytetään talvella eri termostaattia että sisällä on lämpimämpää ja moottori toimii paremmin. Eli laitettiin ihan käsisäätöoinne lämmönohjaus mootorille, jota säädetään hanasta. Se vaatii lämpömittarin ja seuraamista, mutta ai että oli sitten lämmintä sisällä kun oli kytkety auton vanahaan lämppäriin joka puhalsi sisällä kun moottori säädettiin käymään sopivasti ylikuumana.

        terv. Saalar

        ". Kai nyt se moottori lämpenee vaikka kuluttaa mitä! Häh? "
        No ei, jopa autoihin on pitänyt lisätä vastuksia jotta lämpötila nousisi riittävästi kylmemmillä säillä.

        Näin puhuu tietenkin todellinen ammattilainen jonka tieto perustuu omiin luuloihin ja kaverin kertomuksiin ja onhan kyseinen tieto monin verroin pätevämpää kuin hyvin perusteltu tai mittaustuloksiin perustuva ja niiden poiketessa omista luuloista on täysi syy dissata niiden esittäjät typeryksiksi.

        Kukapa se nyt oikein tuuppasi todellista skeidaluuria ?

        Veikkaan että nuo "halveksimasi tyypit" pyyhkii sun tapaisia asiantuntujoita mielin määrin asiassa kuin asiassa.


      • Mainiota-
        NOVOIHANHITTOLAINEN kirjoitti:

        JUST SITÄ MINÄ AJOIN ALOITUKSESSANI TAKAA.

        MIKSEI TÄMÄ NEROKAS JUTTU OLE JO KUNNOLLA KÄYTÖSSÄ !!!

        Näyttää taas parhaat asiantuntijat olevan niitä jotka ovat vähiten perillä asioista.

        Jos perämoottorin lämpöä halutaan hyödyntää, se on otettava erillisellä pumpulla jäähdytyskanavista, moottorin oma jäähdytyskierto perustuu ohivirtauksen suuntaamiseen termostaatin kautta ja sen ulostulossa on vain osa lämmintä vettä eikä sen hyödyntäminen ole järkevää alhaisen lämpötilan vuoksi.
        Kanavista suoraan otettu vesi on lämpötilaltaan se minkä termostaatti antaa, lämpöä voidaan tästä hyödyntää edk-Joakim - esittämä määrä ja siinä kaikki.

        Idea ei ole mitenkään uusi, valmistajat eivät asiasta ole kiinnostuneita, perämoottoreiden yleisin käyttöilmasto kun on mieluumminkin viilennyksen tarpeessa, mutta jokainen voi tietenkin rakennella itselleen jos olettaa sen olevan vaivan väärti tai sitten haaveilla keksineensä mullistavan oivalluksen ja esitellä sitä saadakseen ylistystä oivalluskyvylleen.


      • JAelähänAnnaOllakkaakku
        pikku_tuuninkia_vaan kirjoitti:

        No mikset sitten itse ota sitä käyttöön?
        Näillä keleillä en kuitenkaan luopuisi kerrastoista ja kunnon haalareista jos olis vain tuommoinen lämmitys systeemi!

        Hukkalämmön hyötykäyttöön ottamisen ajatus perustuu siihen, kun kävin avoveneellä puolipäivää uistelemassa, niin holotnan piru kyllä rimpuili kamppeitten sisään, ja sormetkin oli kohmeessa, niin siinä uistimia uitellessa alkoi aivo aatella,että olispa vaikka auton lämpöpuhallin letkuilla liitettynä pikaliittimillä kamppeitten sisään, joka lopuksi puhaltaisi hihan suista sormille asti.

        JA taatusti saataisiin riittävän kuumaa, kun moottorin esilämmitetty jäähdytysvesi kierrätetään vielä kupariputken kierukalla pakokaasujen kuumentamana auton lämmityskennon läpi, ja kierrätyspainetta voi lisätä vaikka auton tuulilasin pesupumpun avulla kennolle, josta puhallin painaa lämpimän puhtaan ilman letkuilla kamppeitten sisään, kun tarvetta esiintyy.

        Siksi kyselin ja sainkin hämmästyttävän hyvää tietoa joittenkin vastaajien kautta,jotka pystyivät matemaattisesti esittämään asiansa.-Kiitos heille, vaikkeivat ottaneetkaan huomioon pakokaasun kuumuuden hyväksikäyttöä,-joka voi olla tyhjäkäynnilläkin SATOJA ASTEITA, ja täysin lahjaksi sen jälkeen, kun homma on fiksusti hoidettu, ja hanikasta voi säätää, ettei sentään hikisenä tartte pakkasessa istua.

        JA elähän anna ollakkaakku, ku pääsen eläkkeelle, niin otan veneen pajaan talveksi.ja ei tartte kärsiä tekemisen puutetta-eikä perseen jäätäviä reissuja ensi syksynä:)


      • Joakim1
        JAelähänAnnaOllakkaakku kirjoitti:

        Hukkalämmön hyötykäyttöön ottamisen ajatus perustuu siihen, kun kävin avoveneellä puolipäivää uistelemassa, niin holotnan piru kyllä rimpuili kamppeitten sisään, ja sormetkin oli kohmeessa, niin siinä uistimia uitellessa alkoi aivo aatella,että olispa vaikka auton lämpöpuhallin letkuilla liitettynä pikaliittimillä kamppeitten sisään, joka lopuksi puhaltaisi hihan suista sormille asti.

        JA taatusti saataisiin riittävän kuumaa, kun moottorin esilämmitetty jäähdytysvesi kierrätetään vielä kupariputken kierukalla pakokaasujen kuumentamana auton lämmityskennon läpi, ja kierrätyspainetta voi lisätä vaikka auton tuulilasin pesupumpun avulla kennolle, josta puhallin painaa lämpimän puhtaan ilman letkuilla kamppeitten sisään, kun tarvetta esiintyy.

        Siksi kyselin ja sainkin hämmästyttävän hyvää tietoa joittenkin vastaajien kautta,jotka pystyivät matemaattisesti esittämään asiansa.-Kiitos heille, vaikkeivat ottaneetkaan huomioon pakokaasun kuumuuden hyväksikäyttöä,-joka voi olla tyhjäkäynnilläkin SATOJA ASTEITA, ja täysin lahjaksi sen jälkeen, kun homma on fiksusti hoidettu, ja hanikasta voi säätää, ettei sentään hikisenä tartte pakkasessa istua.

        JA elähän anna ollakkaakku, ku pääsen eläkkeelle, niin otan veneen pajaan talveksi.ja ei tartte kärsiä tekemisen puutetta-eikä perseen jäätäviä reissuja ensi syksynä:)

        Mistä kohtaa pääset käsiksi niihin kuumiin pakokaasuihin? Jäähdytysvesi termostaatin ohi ja sylinterin kautta sekoittuu pakokaasuihin jo lohkossa.

        Voit tietysti konvertoida koneen toimimaan kuivalla pakoputkella tai vaikkapa muuntaa koko jäähdytysjärjestelmän toimimaan vain lämmityskiertoisena tyhjäkäynnillä. Aikamoinen urakka vaan on edessä.


    • hyvätkeksinnöt

      Kuumavesi on otettava heti pakosarjan jälkeen , sillä se on riittävän kuumaa.
      Mutta sehän näyttää olevan liian vaikeaa ymmärtää.

      • oo-Niin

        Pakosarjaan tuleva vesi on sangen haaleaa kun siinä on vain osa termostaatin kautta sekoittunutta jäähdytysvettä ja veden erottaminen pakokaasuista on jonkinmoinen ongelma, " Mutta sehän näyttää olevan liian vaikeaa ymmärtää. "


      • Muttaettä
        oo-Niin kirjoitti:

        Pakosarjaan tuleva vesi on sangen haaleaa kun siinä on vain osa termostaatin kautta sekoittunutta jäähdytysvettä ja veden erottaminen pakokaasuista on jonkinmoinen ongelma, " Mutta sehän näyttää olevan liian vaikeaa ymmärtää. "

        ET ymmärtänytkään pakokaasujen kuumuutta, jota voi käyttää ihan reippaasti !


    • sähkökalastaja

      Vesikiertoisesta lämmityksestä tulisi turhan kallis ja vaikeasti toteutettava. Paljon helpompaa on ottaa prutkun laturista sähköä vaatteisiin ommeltuihin vastuslankoihin. Itse ole käyttänyt vuosia autovaraosaliikkeistä saatavaa irtoistuinlämmitintä. Sen kun laittaa haalarin selkäpuolelle ja töpselin tupakansytyttimen ulosottoon, niin hyvin tarkenee.

      • Hyvätkeksinnöt

        Tunnustan, että olet täysin oikeassa ! Totta hiivatissa istuin lämmitin on uskomattoman hyvä, kun moottori vain lataa akkua riittävällä teholla.

        Tälläisia keskusteluja,, ja toimivia juttuja tarvitaan, ettei reumatismi pääse luihin asti !
        Pikkukoneilla on monesti lataustehot liian heikkoja, mutta pari 100 amp akkua kyllä lämmittää.


    • Tietenkin on vaihtoehtona noiden keksintöjen sijasta asentaa veneeseen ihan oikea lämmitin. Äkkiä menee muutama satanen virityksiin ja uuden diesellämmittimen saa alkaen alle viiden sadan. Mutta jos ihan tekemisen riemusta haluaa niin siitä vaan.

      • relaa-

        Veikkaan Vanhami että veneet mihin tuo mainio istuinlämmitin-idea on sopivia, ovat avoimia mökkiveneitä tuulilasilla tai pieniä kalaveneitä, ja kuten sanottu toimivat bensaperämoottorilla. Ei noihin kannata diesellämmittimiä laittaa.


    • lämpötalteen

      50 hv 2-tahti OMC ssä tein hiljattain tämän testin ja vettä tuli 2 desin kahvikupillinen 30 asteista, mutta se oli tyhjäkäynnillä. Eli 12 litraa tunnissa tulee lämmintä vettä. Radikaaleja kokeiluja voisi olla mm. kupariputken laittaminen sinne pakosarjaan yläosaan kiermurtelemaan, ja kiertovedellä esimerkiksi lasinpesijän moottorilla , uretaanieristettynä vedetty kupariputkella veneeseen jokin radiaattori ja sähkömoottorituuletin siihen eteen. sisään ja ulostuloreiät rikin kylkeen, lämpömittarianturi t-haaralla, ilmanpoistoa ja täyttöä varten pieni välisäiliö ylimpään kohtaan, ja niin pois päin.

      • HYVÄTkeksinnöt

        Ihan uskomatonta, että oot ollut samalla asialla ! Minäkin aattelin, että lohkon termostaatin avulla esilämmittämä vesi kierrätetään vielä kupariputki kierukalla kuumien pakokaasujen seassa, ja sitten vasta painetaan se auton lämmityskennon kautta, josta puhallin painaa lämmön letkuja pitkin tarpeellisiin kohteisiin.

        Tosimukava huomata, että en ole yksin aivolla ajatellu , että ilmaista lämpöä on tarjolla, kun tuputellaan vain etteeppäen !!!


    • vm41

      Valitettavasti kaikki yllämainitut "hyvät ideat" eivät toimi perämoottorin jäähdytyskierron kohdalla.
      Tuo merkkisuihku videolla ei ole edes käynytkään sylintereiden ympärillä lämpiämässä, vaan on lämmennyt vesipumpun nousuputkessa pakokaasujen lämmittämänä.
      Ainoa kuuma vesi on termostaatin päästämää joka on johdettu ulos eri tavoin konemerkistä riippuen.
      Täytyy myös ymmärtää että ei sylinterien jäähdyttäminen ole ainoa kohde, vaan pakokaasujen tuottama tosi kuumuus vaatii tehokkaan jäähdytyksen rikiputkessa.

      • hyvätkeksinnöt

        Ihan totta Oot puhunu. Jäähdytysveden lämpö ei riitä . Mutta jos lämpö otetaankin ns. viritystorven sisältä kupariputki kierukalla, jossa on useita satoja asteita hukkalämpöä-niin hyötysuhde pomppaa melkolailla.

        Ymmärrettävästi pakokaasujen virtausta ei saa jarruttaa, joka taas vaatii kupariputken asennusta varten jonkinlaista laajennusta sille kohdalle.

        EIPÄ olisi tehdastekoisena mikään ongelma, kun aina pyrkivät ihteään kehumaan.


    • kylmätkesät

      onhan se aina iso homma alkaa sormeilemaan valmista järjestelmää. Mutta uskoisin kuitenkin että se lämpö sieltä on hyödynnettävissä. Sanotaanko näin että minimi mitä voisi oikeasti kokeilla, on ostaa 5-6 mm hehkutettua (eli pehmeää) kupariputkea ja laittaa se menemään sinne kopan alle sylinterinkannen tienoolle ihan kiinni moottoriin, kiertovesipumppu esim lasinpesunestepumppu, säiliö, vaahtomuovilla eristetty halvempi letku, kenno ohjaamoon puhaltimella ja joku puolen litran muovinen välisäiliö läpivienneillä täyttöä, ilmausta ja veden tarkkailua varten. Lämpömittari anturi tietenkin myös. Meinaan on siellä konekopan sisällä sellainen kuumuus ettei pienen veneretken jälkeen siellä sormia pidä vanha erkkikään ennen jäähtymistä. eli lämpöä piisaa vaikkei moottoria avaisikaan viritelmien tekoa varten.

      • vm41

        Yksinkertaisempaa olisi tehdä nuotio veneen pohjalle !
        Kaksinkertaisempaa olisi edelleen hankkia Vebasto, tai pilkkihaalarit.
        Kolmanneksi kokeilun voisi suorittaa mieluimmin naapurin venepaketissa.


      • 41käytiinsotaa
        vm41 kirjoitti:

        Yksinkertaisempaa olisi tehdä nuotio veneen pohjalle !
        Kaksinkertaisempaa olisi edelleen hankkia Vebasto, tai pilkkihaalarit.
        Kolmanneksi kokeilun voisi suorittaa mieluimmin naapurin venepaketissa.

        ahaa, täällä on venelämmitinedustaja harmittelemassa bisneksien kärsimistä.

        ei, kyllä se on parempi kokeilla kaikki puoli-ilmaiset konstit ensin. sovitaanko niin että sinä poltat kaikki omat veneesi sillä nuotioidealla haalarit päällä, ja me muut tehdään tämä kupariputkikeksintökoe. selkeä jako. jätetään ne ylihintaiset lämmittimet hautuumaan sinne varastoihin jonkun konkurssihuutokauppaa varten, ja ostetaan sitten murto-osahinnalla, sanotaanko 41 % alennuksella, jos silloinkaan.


      • vatikaanisiellä

        On taas ikiliikkujan keksijät palstalla.


    • vm41

      Mikähän kumma moka on eräille siittämisvaiheessa käynyt, kun joku omasta mielestä "loistava idea" on iskostunut lähtemättömästi aivoihin, eikä suostu muuttumaan järkeenkäyväksi hyvistä ohjeista huolimatta.
      Olisiko vika vain korvien välissä, vai yleensä koko vartalossa tekovian johdosta.

      • PitäähänSITÄ

        Talvipakkasilla nyt jottai lämpimikseen miettiä jottani.
        Työnnäppä sormi käynnissä olevan moottorin pakoreikien eteen, joista tuloo 600-800 asteista pakokaasua.
        Ja anna sitten taas hyviä ohjeita :)


    • vm41

      Pakokaasut poistuvat mielestäni potkurin keskiön kautta, tai jostain muusta aukosta rikiputken alapäästä veden alla, joten sormen lykkääminen sinne on pikkuisen hankalaa, jos toisin on, on kyseessä teko/näkövika.

    • PalliPeloton

      Onhan perseenlämmitin saatava jotenkin moottorin kusisuihkusta.

      • vm41

        Se ns. "kusisuihku" on monelle ylipääsemätön ymmärryksen kynnys, eli eivät ole sisäistäneet suihkun tarkoitusta.
        Yksinkertaisesti suihkun ulostulon reikä on sijoitettu siten, että ajaja huomaa visuaalisesti pumpun toimivan, jos vaikka istuu vähän kauempana koneestaan.
        Älkää sekoittako suihkua mitenkään moottorin sylinterien jäähdytysveteen, sillä sylinterien jäähdytysvesi poistuu muuta kautta kuin "kusireiän" kautta.
        Moottorin käyntilämpö pyritään pitämään ideaalisella tasolla 85-90 asteessa parhaan palamisen saavuttamiseksi termostaatin avulla.
        Jos nyt välttämättä joku haluaa vesitoimisen "perseenlämmittimen" voisi hän paremman puutteessa laittaa kosanin avulla kiehuvan vesiastian perseensä alle.


      • Argon86

        Mun 2t Yamahassa termostaatti alkaa korjauskirjan mukaan aukeamaan 48-52c ja on kokonaan auki 60c. Vuoden 2015 Mercuryssä on lämpötila näyttö mittarissa ja se näyttää noin 52c lämpötilaa täyskaasulla. Tyhjäkäynnillä pari astetta vähemmän.

        Ja eikö yleisesti ole tiedossa, että perämoottori käy huomattavasti viileämpänä kuin esimerkiksi pienkone tai auto?


      • Joakim1
        Argon86 kirjoitti:

        Mun 2t Yamahassa termostaatti alkaa korjauskirjan mukaan aukeamaan 48-52c ja on kokonaan auki 60c. Vuoden 2015 Mercuryssä on lämpötila näyttö mittarissa ja se näyttää noin 52c lämpötilaa täyskaasulla. Tyhjäkäynnillä pari astetta vähemmän.

        Ja eikö yleisesti ole tiedossa, että perämoottori käy huomattavasti viileämpänä kuin esimerkiksi pienkone tai auto?

        Kaikki raakavesijäähdytteiset käyvät kylminä, jotta korroosio ei olisi kohtuutonta. Sisämoottoreissa on eri termari makeavesijäähdytteisissä.


      • hyvätkeksinnöt
        Argon86 kirjoitti:

        Mun 2t Yamahassa termostaatti alkaa korjauskirjan mukaan aukeamaan 48-52c ja on kokonaan auki 60c. Vuoden 2015 Mercuryssä on lämpötila näyttö mittarissa ja se näyttää noin 52c lämpötilaa täyskaasulla. Tyhjäkäynnillä pari astetta vähemmän.

        Ja eikö yleisesti ole tiedossa, että perämoottori käy huomattavasti viileämpänä kuin esimerkiksi pienkone tai auto?

        Ymmärän, ulostuleva lämpö ei kertakaikkiaan riitä, mutta kuparikierukalla pakoreikien läheltä voidaan saada muutama sata astetta hukkalämpöä.


      • Lähtökohta.väärin
        hyvätkeksinnöt kirjoitti:

        Ymmärän, ulostuleva lämpö ei kertakaikkiaan riitä, mutta kuparikierukalla pakoreikien läheltä voidaan saada muutama sata astetta hukkalämpöä.

        Hyvät keksinnöt on mukavia, kieltämättä, mutta polttomoottorin hukkalämmön hyödyntäminen ei ole mikään keksintö ja kun kyseessä on perämoottori niin ajatus on tosi kaukana " hyvästä", mukavuudesta puhumattakaan.
        Jos ajatuksessa olisi hitunenkin järkeä, noita olisi ollut myynnissä jo vuosikymmeniä, mutta ei, tyhmyyksiä ei kannata ruveta väsäämään, saa vain itsensä naurunalaiseksi.


      • Niinpä.niin-
        vm41 kirjoitti:

        Se ns. "kusisuihku" on monelle ylipääsemätön ymmärryksen kynnys, eli eivät ole sisäistäneet suihkun tarkoitusta.
        Yksinkertaisesti suihkun ulostulon reikä on sijoitettu siten, että ajaja huomaa visuaalisesti pumpun toimivan, jos vaikka istuu vähän kauempana koneestaan.
        Älkää sekoittako suihkua mitenkään moottorin sylinterien jäähdytysveteen, sillä sylinterien jäähdytysvesi poistuu muuta kautta kuin "kusireiän" kautta.
        Moottorin käyntilämpö pyritään pitämään ideaalisella tasolla 85-90 asteessa parhaan palamisen saavuttamiseksi termostaatin avulla.
        Jos nyt välttämättä joku haluaa vesitoimisen "perseenlämmittimen" voisi hän paremman puutteessa laittaa kosanin avulla kiehuvan vesiastian perseensä alle.

        " Moottorin käyntilämpö pyritään pitämään ideaalisella tasolla 85-90 asteessa parhaan palamisen saavuttamiseksi "

        Se ns. "palamistapahtuma" on monelle ylipääsemätön ymmärryksen kynnys, eli eivät ole sisäistäneet tapahtumaa.

        Palamistapahtuman lämpötilat on aivan muuta kuin jäähdytysnesteen itsensä rajaama lämpötila, mutta kuten totesit, kaikki eivät ole vähääkään perillä moottoreiden toiminnasta.


      • vm41
        Niinpä.niin- kirjoitti:

        " Moottorin käyntilämpö pyritään pitämään ideaalisella tasolla 85-90 asteessa parhaan palamisen saavuttamiseksi "

        Se ns. "palamistapahtuma" on monelle ylipääsemätön ymmärryksen kynnys, eli eivät ole sisäistäneet tapahtumaa.

        Palamistapahtuman lämpötilat on aivan muuta kuin jäähdytysnesteen itsensä rajaama lämpötila, mutta kuten totesit, kaikki eivät ole vähääkään perillä moottoreiden toiminnasta.

        Takerruit turhanpäiväiseen asiaan, ainahan on puhuttu koneen kylmänä käyvän huonosti, eli palamistapahtuma ei ole täydellinen hyötysuhdetta ajatellen.
        Se onko termostaatin tarkoitus pitää jäähdytysnesteen asteet 50 vai 85 ei ole oleellinen asia tässä tapauksessa.
        Joka tapauksessa termostaatti päästää kuumentuneen nesteen ulos, tehden tilaa viileälle uudelle nesteelle, on lämpötila tarkoitus pitää minkälaisena tahansa.
        Palamistapahtuma sinänsä on sinulle jättänyt "levyn pyörimään", joten ota neula pois levyltä.


      • Niinpä.niin-
        vm41 kirjoitti:

        Takerruit turhanpäiväiseen asiaan, ainahan on puhuttu koneen kylmänä käyvän huonosti, eli palamistapahtuma ei ole täydellinen hyötysuhdetta ajatellen.
        Se onko termostaatin tarkoitus pitää jäähdytysnesteen asteet 50 vai 85 ei ole oleellinen asia tässä tapauksessa.
        Joka tapauksessa termostaatti päästää kuumentuneen nesteen ulos, tehden tilaa viileälle uudelle nesteelle, on lämpötila tarkoitus pitää minkälaisena tahansa.
        Palamistapahtuma sinänsä on sinulle jättänyt "levyn pyörimään", joten ota neula pois levyltä.

        Ei palamistapahtuma aiheuta minulle mitään reaktiota, mutta se aiheutti että palstalla viuhuu huru-ukkoja muka neuvomassa ja muita aliarvioimassa, ilmeisesti huonoa itsetuntoaan pönkittämässä vaikka oma tieto ei riitä edes aktiiviseen tekstin seuraamiseen.
        Palotapahtuma näyttää nyt jääneen sinulta edelleen tietomääräsi ulkopuolelle jos luulet että alilämpöisen moottorin hyötysuhde heikentyisi palotapahtuman vuoksi.


      • vm41

        Näinollen ihmettelen sitä, mitä tekoa yleensä koko termarilla sitten onkaan ?
        Voisitko tietäväisenä sitä valottaa.


      • Niinpä.niin-
        vm41 kirjoitti:

        Näinollen ihmettelen sitä, mitä tekoa yleensä koko termarilla sitten onkaan ?
        Voisitko tietäväisenä sitä valottaa.

        Voisin, mutta se olisi vain ajan tuhlausta.

        Tutustu termodynamiikan alkeisiin ja lämmön siirtymiseen sekä lämpöerojen vaikutukseen lämpövoimakoneissa.


      • vm41
        Niinpä.niin- kirjoitti:

        Voisin, mutta se olisi vain ajan tuhlausta.

        Tutustu termodynamiikan alkeisiin ja lämmön siirtymiseen sekä lämpöerojen vaikutukseen lämpövoimakoneissa.

        Mutta nythän on kyse perämoottoreista, eikä mistään lämpövoimakoneista !!!!
        Jäähdytyskoneasentajana tiedän kyllä jotain lämmön siirtymisestä joten.....
        älä yritä leikkiä viisasta.
        Tiedän kyllä termostaatin tarkoitukset, olin vain utelias tietämään ymmärrätkö itse.


      • Niinpä.niin-
        vm41 kirjoitti:

        Mutta nythän on kyse perämoottoreista, eikä mistään lämpövoimakoneista !!!!
        Jäähdytyskoneasentajana tiedän kyllä jotain lämmön siirtymisestä joten.....
        älä yritä leikkiä viisasta.
        Tiedän kyllä termostaatin tarkoitukset, olin vain utelias tietämään ymmärrätkö itse.

        Ahaa
        Siis sittenkin tarkoituksena oli monttööreille ominainen omanarvon korostus ja arvostuksen kerjääminen, eikä tiedon tarve tai sen jakaminen.

        Tiedoksesi.
        Mäntämoottorit, kuten muutkin polttoaineen lämpösisältöä eri muotoon muuttavat laitteet ovat juurikin lämpövoimakoneita.


    • tarkistussuihkulämmitin

      tarkistussuihkun ulostuloon voisi asentaa kupariputken, joka kiertää rikin yläosassa pakokanavan edustalla rullana muutaman kerran ja jatkaa siitä eristettynä sitten kuljettajan istuimen ale kiertämään, ja siitä sitten vaikka mereen suoraan sivusta. Näkisi tarkistussuihkunkin ohjaamosta, toisin kuin perämoottorin alkuperäisessä ulkoasussa.

      • hummat

        Voisit myös siirtää istuimesi moottorin päälle, ei tulisi lämpöhukkaa.


    • Hhhhhhhhuuuuu

      Miksi äijät miettii noin hankalsti toteutettavia juttuja. Ostakaa muutama käden lämmitin ja neulokaa ne housun persustaan apukankaan kanssa, niin samassa on lämmitin ja pehmuste persustassa. Talvella se istuu mukavasti myös pilkkijakkaraan.

      • tarkistussuihkulämmitin

        Kyse ei ole siitä mikä on helppoa, vaan mikä on mielenkiintoinen ja toimiva toteutus jossa hyödynnetään moottorin omia ominaisuuksia.


      • Tiiäthän

        Että ei sellaiset kauan lämmitä.


    • Lämpötalteen

      "Ratkaisinko" propleeman.
      Työntääkö pikkukoneet uistellessa riittävästi sähköä, että auton istuinlämmitin toimisi esim, vaikka makuualustan puolikkaan päällä.?

      • tarkistussuihkulämmitin

        Ne pikkukoneet, jotka tuottavat vaihtovirtaa joko jälkiasennetulla valopuolalla, tai ennen 1979 uppsalassa valmistetuilla ruotsalaisilla perämoottoreilla, on virrantuotto jotain 4 ampeerin luokkaa. Ruotsalaiset on 6 volttia, evinrudet ainakin 1980 jälkeiset, 12 volttia.
        Uistelu eli tyhjäkäynnillä ne tuskin tuottaa juuri nimeksikään, mutta kaasu pohjalla ajolla, niin juuri ja juuri riittäisi Evinruden tuotto.
        tuossa lainaus jonkun autohemmon penkinlämmitin kulutus laskelmista kun löysin :" ...calculations and 3.25A * 13.8V = (you guessed it) 45 Watts..."

        Mutta valopuolaa ei ole asennettu kuin ihan joihinkin yksittäisiin purjehtijoiden apumoottoreihin, eli hyvin harvaan pikkukoneeseen ja nekin on usein pitkärikisiä, eli muuten ehkä sopimattomia pikkuiseen avomoottoriveneeseen.
        Kannatan pitäytymistä veden sisältämän lämpö-ja virtausenergian hyödyntämisideassa. Se on jo moottoreissa valmiina varmuudella, pois lukien vanhat ruotsalaiset, honda 2 ja brigg stratton 5 hv ilmajäähdytysmallit. Niissä puolestaan puhallinjäähdytys on kuin taivaan lahja hyödynnettäväksi.


      • Joakim1
        tarkistussuihkulämmitin kirjoitti:

        Ne pikkukoneet, jotka tuottavat vaihtovirtaa joko jälkiasennetulla valopuolalla, tai ennen 1979 uppsalassa valmistetuilla ruotsalaisilla perämoottoreilla, on virrantuotto jotain 4 ampeerin luokkaa. Ruotsalaiset on 6 volttia, evinrudet ainakin 1980 jälkeiset, 12 volttia.
        Uistelu eli tyhjäkäynnillä ne tuskin tuottaa juuri nimeksikään, mutta kaasu pohjalla ajolla, niin juuri ja juuri riittäisi Evinruden tuotto.
        tuossa lainaus jonkun autohemmon penkinlämmitin kulutus laskelmista kun löysin :" ...calculations and 3.25A * 13.8V = (you guessed it) 45 Watts..."

        Mutta valopuolaa ei ole asennettu kuin ihan joihinkin yksittäisiin purjehtijoiden apumoottoreihin, eli hyvin harvaan pikkukoneeseen ja nekin on usein pitkärikisiä, eli muuten ehkä sopimattomia pikkuiseen avomoottoriveneeseen.
        Kannatan pitäytymistä veden sisältämän lämpö-ja virtausenergian hyödyntämisideassa. Se on jo moottoreissa valmiina varmuudella, pois lukien vanhat ruotsalaiset, honda 2 ja brigg stratton 5 hv ilmajäähdytysmallit. Niissä puolestaan puhallinjäähdytys on kuin taivaan lahja hyödynnettäväksi.

        Onhan melkein kaikissa pienissäkin perämoottoreissa valopuola. Tasasuuntaus sitten on harvemmissa, mutta sitä ei tarvita lämmittämiseen. Tehoa tosiaan tulee vaatimattomasti pienillä kierroksilla.


      • Lämpötalteen

        KIIITOS hienoista vastauksista teille kaikille- ei mee talvi-illat ihan hukkaan näitä suunnitellessa, kun ei oo ees kärpäsiä, joita pitäisi emännästä hätistellä.

        Tämä pöksyn lämmitin olisi tosi hyvä homma, kun jos 4-6 tuntiakin istuu yhtäsoittoa itätuulella kylmällä penkillä, niin on lonkat ja ristiselkä jumissa, ettei kuselle pääse ennen saunassa käyntiä.
        Pitää koettaa 100 amp akulla, kuinka pitkään halapa istuinlämmitin toimii- se olisi ehkä kaikkein kätevin eikä tartte vesivuotoja korjata kesken uistelun. Hankalaa on kannella raskasta akkua joka ilta lataukseen.

        Ja riittäisköhän sama akku kaverinkin penkille, pitää saada lämmittimen wattimäärästä selvyyttä, kun se olisi jokamiehen tehtävissä kotipihalla.

        Moottoritehtaathan voisi hyvin helposti toteuttaa lämmityksen ulosoton pakosarjan hukkalämmöstä, joka saattaisi myös osaltaan vaimentaa pakokaasu painetta äänen hiljentämiseksi, eivät vain ole tajunneet vielä.

        Jos mieleen tulee juttua tästä , niin kaikki varmaan lukee mielipiteet mielellään, ja kusivaivat ei kiusaa :)


      • Tarkistussuihkulämmitys
        Joakim1 kirjoitti:

        Onhan melkein kaikissa pienissäkin perämoottoreissa valopuola. Tasasuuntaus sitten on harvemmissa, mutta sitä ei tarvita lämmittämiseen. Tehoa tosiaan tulee vaatimattomasti pienillä kierroksilla.

        Tarkoittanet, että melkein kaikkiin pikkukoneisiin on saatavana lisävarusteeksi valopuola.
        Pikkukoneen määritelmä jos on alle 5 hv.


      • Joakim1
        Tarkistussuihkulämmitys kirjoitti:

        Tarkoittanet, että melkein kaikkiin pikkukoneisiin on saatavana lisävarusteeksi valopuola.
        Pikkukoneen määritelmä jos on alle 5 hv.

        Näyttää tosiaan olevan suuressa osassa lisävarusteena ja aivan pienemmissä ei edes lisävarusteena. Hondan 5 hv on vakiovaruste.

        Mitähän tuo lisävaruste käytännössä tarkoittaa? Pitääkö tilata tehtaalta erikseen vai ottavatko tosiaan Suomessa vauhtipyörän irti ja asentavat valopuolan?


      • tarkistussuihkulämmitys

        Jep. Ottavat Suomessa vauhtipyörän irti ja asentavat valopuolan. Kysyin kerran vuosia sitten mariner 4 hv malliin, tunnin-kahden työ ja tilaavat osan jostain keskusvarastolta viikossa. Helppoa kuin vakiopotkurin tilaus.


    • hummat

      Olen keksinyt kalan saamiseen helpomman keinon ja vähissä vaatteissa.
      Käyn Lidissä ja ostan 7 € kg Alaskan sei paketin.
      Jos palella haluan, menen kotona parvekkeelle tunniksi pariksi istuskelemaan.

      • helppoheikkiys

        Laitoin sinua paremmaksi. Olen keksinyt helpon elämän itsessään. Hankin hauta-arkun, pehmustan sen, eristän sen, vuokraan hautapaikan jossa säilytän sitä kirkon kanssa tekemällä sopimuksella havukasan keskellä, asennan arkkuun ebersbächerin lämmittimen, sijoitan säästöni pakettiautoon polttoöljytynnyreihin, vesitynnyreihin, ja pakettiautolliseen hernekeittoa ja vitamiinia. Asun, elän, nukun, syön ja makaan hauta-arkussa, ja käyn hautausmaan parkkipaikalta pakettiautostani täydentämässä lämmitindieseliä ruokaa ja vettä kerran viikossa. Joku tuttu voi 2 vuoden välein auttaa käymällä kaupoissa.

        Miten tämä liittyi perämoottoriin ? siten, että perämoottoriveneily ei ole vain sitä että tekee asiat helpoimman kautta. Koko elämänkin saa oikein tylsäksi jos ei halua sitä elää. Elämä vaikeimman kautta on usein se toista ääripäätä mielekkäämpi. Mut hei, kukin tyylillään.


      • Lämpötalteen

        Minäki ostin kerran Seitipaketin, en osta enää. Maistu nimittäin viemärissä kasvatetulta, vaikka voissa ja suolattuna paistoin.
        Siksi tämä penkinlämmittimen suunnittelu alkoi itua työntämään.


    • tarkistussuihkulämmitys

      Onko kukaan ajatellut tätä pienperämoottori-ja lämmitinasiaa aivan uudesta tulokulmasta. Nimittäin, nythän on niin lapset, että 2500 watin generaattori maksaa 270 euroa.

      http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Koneet/Sahkogeneraattori/Sahkogeneraattori-G-2502-2000031321/

      Jos siitä otetaan 1400 wattia jatkuvaan 37 euron lämmityspuhaltimeen hyttiin :

      http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Vinter/Sisatilanlammitin-1400-W-2000035069/

      ja, meillä on käytössä vielä jäljellä 1300 wattia eteenpäin kulkemisen järjestämiseen.
      Matikkapäät, ilmoittautukaa. Minkälainen arsenaali 12 voltin sähköperämoottoreita voidaan ruuvata peräpeiliin ja ajaa täysikaasulla, jos käytössä on generaattorimme tuottamaa 220 volttia ja 1300 wattia. Tarvitaan invetteri tietty väliin.

      tuossa olisi 32 lb sähköperämoottori 115 eur.

      https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/piraya-sahkoperamoottori

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe