Miksi kristinusko eikä ateismi

Kristitty__

. Pienenä taustoituksena, en itse ole kristillisestä perheestä. Peruskoulussa osallistuin aina elämänkatsomustiedon tunneille enkä käynyt kirkossa. Minua ei edes kastettu lapsena. Vanhempana aloin tavailemaan yliopistolla kreikkalaista filosofiaa ja kristillistä teologiaa. Filosofia oli vanaan aikaan (Kreikassa) pitkälti myös eräänlaista teologiaa. Esimerkiksi Platonin filosofia kaikkein moukkamaisimmassa muodossaan johtaa nk. luonnolliseen teologiaan, eli Jumalan lähestymiseen järjen (logos) periaatteella.
Platonilla oli monia argumentteja luonnollisen Jumalan puolesta: Hän on kaiken luoja, kaikista viisain, kaiken olemisen lähde, jne. Kuitenkaan sellainen jumalakäsitys ei tyydytä Platonin oppilas Aristotelesta, joka keksi lukuisia vastaväitteitä opettajansa väitteisiin. Kuten sanotaan, varsa potki emäänsä vastaan. Aristoteleen filosofia kumoaa koko siihenastisen kreikkalaisen filosofisen teologian. Aristoteles oli oikeassa nk. luonnollisen teologian arvostelussaan. Kristinusko syntyi myöhemmin kuin tärkeimmät kreikkalaiset filosofit, mutta tullessaan osaksi kreikkalaisittain sivistynyttä roomalaista yms. ylimistöä se ei välttänyt tiettyä kreikkalaistumista.
Esimerkiksi läntisen kirkon kuuluisin kirkkoisä Augustinus oli vahvasti neoplatonisen koulukunnan vaikuttama ja pyrki sovittamaan kristinuskon yhteen sen määrätyn filosofian kanssa.Samaten skolastinen filosofia pyrki kiinnittymään Aristoteleen oppeihin teologiassaan. Luther oli sikäli oikeassa, että kumpikin lähestymistapa on virheellinen. Kristinusko ei ole kreikkalaista filosofiaa, vaan sillä on omanlaisensa perusteet esimerkiksi todistamisen käsitteelle. Kristinusko ei todista itseään käsitteellisesti tai välittömän kokemuksellisesti, vaikka se tarvitsee molempia — lisäksi se tarvitsee uskoa, joka ei ole kummastakaan edellä mainitusta riippuvainen.
Kristinuskon perusajaus on, että Kristus on Isän Poika, eli Jumalan jälkeläinen — Pyhä Henki on sen todistetuksi tulemista yksittäisissä ihmisissä. Se joka kiistää Pyhän Hengen ei kykene kokemaan Kristusta Isän Poikana, eli hän ei ole läsnä totuuden hengessä, joka on: Jeesus oli Jumalan Poika, johon uskossa kykenemme löytään Jumalan. Kristus ei sano esimerkiksi että hän on ainoa Isän ilmentymä — sen hän sanoo ennemmikin juutalaisille. Samoin Kristus ei kehoita esimerkiksi tulkitsemaan Mooseksen luomiskertomusta kirjaimellisesti — molemmat ovat kompastuskiviä, joihin ateisti useimmiten kompastuu. Itsekin olin ateisti n. 27 vuotta elämästäni ja ymmärrän kyllä useimmat vastalauseet joita ateistit kykenevät esittämään — kristinuskolla ei kuitenkaan ole ristiriitaa niiden kanssa. Se minkä kanssa kristinuskolla on ristiriita, on yksilön tahto — ei hänen järkensä periaatteet. Kristinuskon ydinoppi menee yksinkertaisesti agnostisen/ateistisen suhtautumisen taakse — tai yläpuolelle.

20

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FilosofiaaPukkasi

      Viisi kristinuskoon merkittävästi vaikuttanutta filosofiaa:

      Platonismi
      Stoalaisuus
      Aristoteleismi
      Epikurolaisuus
      Pythagoralaisuus

      Viisi kristinuskoon merkittävästi vaikuttanutta filosofia:

      Platon
      Aristoteles
      Cicero
      Seneca
      Ptolemaios

      Tunnettuja kristittyjä filosofeja 1. vuosisadalta reformaatioon (ei aik. järjestyksessä):

      Tertullianus (f)
      Irenaeus
      Klemens Aleksandrialainen (f)
      Origenes (f)
      Augustinus (f)
      Justinos marttyyri (f)
      Athanasios Aleksandrialainen
      Johannes Khrysostomos (myö J. Kultasuu)
      Anselm Canterburylainen
      Tuomas Akvinolainen
      Duns Scotus
      Vilhelm Occamilainen
      Martin Luther
      Erasmus Rotterdamilainen
      Jean Calvin

      (f) = ammatiltaan filosofi ennen kääntymistään kristinuskoon

      • MentaalinenMasturbaatio

        Lisäisin vielä Filon Aleksandrialaisen, jolta kristinuskoon on lainattu "Logos".


    • "Miksi kristinusko eikä ateismi"

      Otsikkosi on hieman typerä, jollet ole siinä luulossa, että kristinusko on ainoa uskonto maailmassa. Ja jos luulet niin, olet aika tietämätön ja avautumisesi on tyystin merkityksetön. Yritä ajatella maailmaa laajemmassa perspektiivissä.

      Jos korjataan otsikkoasi "Miksi kristinusko eikä XXX (sijoita mikä tahansa kristinuskoa vastaava uskonto tähän) tai "Miksi teismi eikä ateismi".

      Ensimmäiseen käy vastaukseksi syinnyinpaikkasi ja toiseen vastaukseksi se, että sinä haluat tai sinun täytyy uskoa johonkin jumalolentoon.

      • Kristitty86____

        Kirjoitukseni kertoi omasta kannastani kristinuskoon ja miksi en ole ateisti. Otsikko oli sen mukainen. En havaitse otsikoinnissani mitään typerää, tai että se viittaisi kristinuskon olevan ainoa uskonto maailmassa. Maailmaa kannattaa tietysti ajatella laajemmassa näkökulmassa, siitä olen samaa mieltä. En kuitenkaan tarvitse mielestäni sinun kehoitustasi siihen, vaan pyrin siihen muutenkin. On totta, että minä haluan uskoa jumalolentoon, mutta kyseinen asia ei ole kuitenkaan minun tahdostani riippuvainen — sinä olet siitä eri mieltä, mutta sinulla ei ole väitteellesi sen parempia perusteita kuin minullakaan. Sinulla on omat kokemuksesi todellisuudesta, minulla on omani, eikä minulla ole syitä pitää sinun kokemuksiasi parempina kuin omiani. Ennemmin olen sitä mieltä että olen itse edennyt sen vaiheen taakse, jossa sinä vasta olet ja jossa varmaankin tulet viettämään loppuelämäsi koska olet kapeakatseinen etkä kovinkaan oppinut. Annan sinulle saman kehoituksen jonka sinä minulle: laajenna näkökulmaasi — pelkästään se että näkisit asiat kyseenalaisina johdattaisi sinut etsimään ja pidemmälle kuin missä nyt olet. Minä ymmärrän sinua, mutta sinä et ymmärrä minua.


      • Kristitty86____ kirjoitti:

        Kirjoitukseni kertoi omasta kannastani kristinuskoon ja miksi en ole ateisti. Otsikko oli sen mukainen. En havaitse otsikoinnissani mitään typerää, tai että se viittaisi kristinuskon olevan ainoa uskonto maailmassa. Maailmaa kannattaa tietysti ajatella laajemmassa näkökulmassa, siitä olen samaa mieltä. En kuitenkaan tarvitse mielestäni sinun kehoitustasi siihen, vaan pyrin siihen muutenkin. On totta, että minä haluan uskoa jumalolentoon, mutta kyseinen asia ei ole kuitenkaan minun tahdostani riippuvainen — sinä olet siitä eri mieltä, mutta sinulla ei ole väitteellesi sen parempia perusteita kuin minullakaan. Sinulla on omat kokemuksesi todellisuudesta, minulla on omani, eikä minulla ole syitä pitää sinun kokemuksiasi parempina kuin omiani. Ennemmin olen sitä mieltä että olen itse edennyt sen vaiheen taakse, jossa sinä vasta olet ja jossa varmaankin tulet viettämään loppuelämäsi koska olet kapeakatseinen etkä kovinkaan oppinut. Annan sinulle saman kehoituksen jonka sinä minulle: laajenna näkökulmaasi — pelkästään se että näkisit asiat kyseenalaisina johdattaisi sinut etsimään ja pidemmälle kuin missä nyt olet. Minä ymmärrän sinua, mutta sinä et ymmärrä minua.

        ”...olet kapeakatseinen etkä kovinkaan oppinut...Minä ymmärrän sinua, mutta sinä et ymmärrä minua.”

        Arrogantti kristitty meuhkaa täällä oman typeryytensä tuomalla itsevarmuudella. Sinä et ymmärrä muita, mutta sinua voi lukea kuin avointa kirjaa. Olet oikeasti kiven alla kasvanut ja koko ikäsi kuulunut lahkoon. Olet ehkä lukenut jonkun filosofian yleisteoksen ja nyt yrität feikata olevasi kovinkin oppinut. Oppimattomuutesi paistaa läpi kaikesta kommunikoinnistasi. Et ole akateemisesti koulutettu. Kukaan akateemisesti koulutettu ei voi olla noin kapeakatseinen ja huonosti kirjoittava.


      • olenateisti

        Hieman minua häiritsee sinun, kristitty 86, sinun ylemmyden tunteesi. Jokaisen kokemukset ovat hänen omia kokemuksiaan, tuskin eri ihmisten kokemuksia voi laittaa paremmuusjärjestykseen Itse tutkiskelin nuorempana paljonkin uskonasioita ja mitä enemmän minä luin ja tuktkin, sitä vakuuttuneemaksi tulin siitä, että jumalaa tai siis lukemattomia jumalia ei ole olemassa. Minä olen rehellisesti sitä mieltä ja käyn sentään jo seitsemättäkymmentä.


      • Etooapina
        Kristitty86____ kirjoitti:

        Kirjoitukseni kertoi omasta kannastani kristinuskoon ja miksi en ole ateisti. Otsikko oli sen mukainen. En havaitse otsikoinnissani mitään typerää, tai että se viittaisi kristinuskon olevan ainoa uskonto maailmassa. Maailmaa kannattaa tietysti ajatella laajemmassa näkökulmassa, siitä olen samaa mieltä. En kuitenkaan tarvitse mielestäni sinun kehoitustasi siihen, vaan pyrin siihen muutenkin. On totta, että minä haluan uskoa jumalolentoon, mutta kyseinen asia ei ole kuitenkaan minun tahdostani riippuvainen — sinä olet siitä eri mieltä, mutta sinulla ei ole väitteellesi sen parempia perusteita kuin minullakaan. Sinulla on omat kokemuksesi todellisuudesta, minulla on omani, eikä minulla ole syitä pitää sinun kokemuksiasi parempina kuin omiani. Ennemmin olen sitä mieltä että olen itse edennyt sen vaiheen taakse, jossa sinä vasta olet ja jossa varmaankin tulet viettämään loppuelämäsi koska olet kapeakatseinen etkä kovinkaan oppinut. Annan sinulle saman kehoituksen jonka sinä minulle: laajenna näkökulmaasi — pelkästään se että näkisit asiat kyseenalaisina johdattaisi sinut etsimään ja pidemmälle kuin missä nyt olet. Minä ymmärrän sinua, mutta sinä et ymmärrä minua.

        Koska olet niin tavattoman oppinut ja filosofisesti sivistynyt, niin argumentoi nyt lämpimäisiksi vaikka tämä: mikä on pielessä Quentin Smithin ateistisessa tulkinnassa koskien Kalamin kosmologista argumenttia?


    • Mieluummin menen kristityn eteen väittelemään asioista kuin ateistin. Kristitty on riisunut itse itsensä kaikista aseista ja on tehnyt lupauksia, jotka ovat mahdottomia. Hän on lälly ja nöyrä ja alistuvainen. Kristitty on helppo voittaa missä tahansa väittelyssä kun hänen oma oppinsa antaa siihen kaikki aseet.

      Kristitty on elämän leipä! Sen sijaan ateistin kanssa en tahdo ottaa yhteen, ellei hänellä ole uskonnon tuomaa mentaliteettia pohjalla.

    • Minä valitsen kristinuskon siksi, koska haluan vaeltaa totuudessa, saada syntini anteeksi ja päästä kerran Jumalan valtakuntaan ja omistaakseni iankaikkisen elämän.

      • Totuudessa_vaeltava

        Olet myös tällä foorumilla vuosikausia paasatessasi osoittanut, että olet totuudesta varsin pihalla. On lähinnä totuuden käsitteen raiskaamista, että puhut nyt noin. Kovin itsekeskeiset sitä paitsi ovat nuo perustelusi muuten. Tuollainen luontaantyöntävä asenne onneksi tekee vaikutuksensa ja erkaannuttaa ihmisiä uskonnollisuudesta.


      • PullaRusinaUskovaiset

        Valitettavasti et tule pääsemään sinne kuten raamatun viimeinen taistelu osoittaa et kuulu yhteenkään sukuun jotka lopuksi ylös pääsevät.


    • Eniten pihalla totuudesta on aina se, joka kieltää Jumalan olemassaolon. Siksi en halua olla ateisti, vaan uskovainen.

      • Psykofyysistä kiihtymistä lieventävää masturbaatiota eli itsetyydytystä ei katsottu hyvällä. Se perustelutaitosi, on olematon

        t. Naahum.


    • LisääARKIstoon

      Ainutlaatuinen kirjoitus, sekä aihe, johon ei varmasti tule montaakaan osallistujaa, koska tavallinen kirkollinenkaan ei näitä asioita käsitä. Alkulähteenä, todistus kaikkivaltiaan "hengen" olemassa-olosta on ympärillämme valtavasti todisteita, mutta sen huomaamiseen meitä ei ole koulutettu. Yksi viimeaikaisin kokemus on Turkin ARARAT vuoren "ARKIN kuvaukset", joita ei voi noin vain sivuuttaa. Koska ARKKI on vieläkin olemassa (osin haudattuna), niin sen tietoisuuden tukemana ei enää ole epäilystäkään kaikkivaltiaan LUOJAN olevan jossakin läheisyydessä. Kertomus NOOAN perheestä, on siis täyttä totuutta. Maapallon laajuinen tulva kuljetti ARKIN vuoren ylängölle. Sellainen tapahtuma tuhoaa kehitysopin, ja aiheuttaa valtavat kirjoitusten menetykset valheellisina teoksina. Monet tieteen harjoittajat myöskin menettävät valheellisen loistonsa. Heidän seuraava askeleensa on salata kaikki tieto NOOAN ARKISTA.

      • Kyseessä on kivinen luonnonmuodostelma. Kukaan ammattiarkeologi ei ole uskonut juttuja Nooan arkin löytymisestä.

        Tässä yksi kuvista, jota yleisesti linkitetään väitteen yhetydessä:
        https://www.google.fi/imgres?imgurl=http://personal.inet.fi/perhe/matti.sivonen/ark.jpg&imgrefurl=http://personal.inet.fi/perhe/matti.sivonen/arkki.html&docid=MLbyDgB0c-awKM&tbnid=85uIyeBdUnvIdM:&vet=10ahUKEwiej6LFu83XAhWld5oKHYJrCK8QMwhHKA4wDg..i&w=618&h=446&client=firefox-b&bih=912&biw=1064&q=nooan arkki&ved=0ahUKEwiej6LFu83XAhWld5oKHYJrCK8QMwhHKA4wDg&iact=mrc&uact=8

        Kun tutkii kuvahakuja haulla "Nooan arkki", huomaa, että samanlaisia luonnonmuodostamia kapeita kiviharjanteita on maastossa useita. Pari niistä vain sattuu muodostamaan "kirkkoveneen". Väitteet paikalta löydetyistä rautaesineistä ovat jääneet kokonaan vahvistamatta. Edes kreationistit eivät enää usko löydön oikeellisuuteen.
        Wiki: "Paikalla kahdeksan kertaa käyneen kristityn, kreationistin, geofysiikan ja avaruusfysiikan tutkijan John Baumgardnerin vuonna 1996 antaman ilmoituksen mukaan kyse ei ole Nooan arkista, vaan Wyatt on väärentänyt kaikki muodostuman ihmistekoisuutta suoraan tukevat todisteet"


    • saisitteHÄVETÄ

      Miksi asiakirjoitustani ei julkaista. Sananvapautta sorretaan taas kerran "TÖRKEÄSTI".
      Säilytän kaikki kirjoitukseni tulevaisuuden varalle, paljastaakseni väärintekijät. Tämä sivu muistuttaa kommunistien järjestöä, joka seuloo kaikki kirjoitukset vain omia periaatteitaan hyödyntäen. Ja tällaista käytäntöä nyt juuri käytetään SUOMESSA, entisessä kotimaassani, jossa olen syntynyt.

    • käänsinKelkkani

      Mark5, kunhan vaan et usko pääseväsi "taivaaseen", mutta toinen palkinto ei ole mitenkään huono. Iankaikkinen, maanpäällinen elämä, paratiisimaisessa olotilassa.
      Kannattaa pyrkiä siihen, mieluimmin, kuin "aineettomuuteen" ?

      • Kristitty__

        Minä EN OLE Mark4 tai kuka ikinä typerä kameliperse mielestäsi luulet minun olevan!!!tajuatko EN OLE EN. PAHA ATEISTINEN ATTAKÄKI


      • MistäteitäPulliksiaTulee

        Et varmaan ole mutta varmasti olet pullarusina uskovainen, joka sen omalla kirjoituksella todistaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      145
      2435
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      403
      2043
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1928
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1300
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      110
      1210
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1149
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1083
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1047
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe