Perisyntioppi ja sielun kuolema

Raamattuun pohjautuvan kreationismin yksi kulmakivistä on perisyntioppi ja siitä johtuva luomakunnan perimän rappeutuminen. Perisyntiopin mukaan kaikki ovat syntisiä.

Valtaosa kristityistä kreationisteista uskoo myös kuolemattomaan sieluun. Hesekielin kirjan 18:4 mukaan sielu kuitenkin kuolee synnin seurauksena. Kumpi on totta tässä ilmiselvässä ja suuressa teologisessa ristiriidassa? Perisynti vai kuolematon sielu?

4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.

36

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k.o.rona

Kuolema tarkoittaa jotain muutakin kuin ruumiin sammumista. Esimerkiksi uskovista sanotaan näin: "Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte k u o l l e e t rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan. "(Ef. 2:1-2) Nämä olivat siis olleet kuolleita synteihinsä. Jos ihminen on erossa Jumalasta, hän on hengellisesti kuollut. Siitä kuolemasta Hesekiel puhuu.

Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi (fyysisesti) kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole (hengellisesti). Uskotko sen?" (Joh. 11:25-26) Tässä hän puhuu selkeästi kahdesta eri kuolemasta: fyysisestä ja hengellisestä. Sitähän uskoontulo on, että ihminen syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. Eli hänen sisimmässään oleva henkensä herää Jumalan voimasta.

Kuolema on myös paikka: "Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ( huom. isolla alkukirjaimella) ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen." (Ilm. 20:13-15)

Kannattaa siis uskoa Jeesukseen ja tehdä parannus synneistään, niin saa ikuisen elämän. Jeesus on elämä.

• Kyllä ne sielut sitten varmaan pysyy hyvästi kuolleina kun kuolevat vielä toiseenkin kertaan Ilmestyskirjan mukaan.

• k.o.rona
        kekek-kekek kirjoitti:

Kyllä ne sielut sitten varmaan pysyy hyvästi kuolleina kun kuolevat vielä toiseenkin kertaan Ilmestyskirjan mukaan.

Mutta kerran todellisuutta jokaiselle, joka ei ole ottanut Jeesusta Herrakseen. Hänellä on valta täällä maan päällä antaa synnit anteeksi. Siksi armonaika kannattaa hyödyntää. Harva ihminen, jolla on lottokupongissa kaikki oiken, jättää lunastamatta voiton. Samoin harva ottaa vastaan Jeesuksen tarjoaman lunastuksen sielustaan. Se tarjotaan lahjana ja on tärkein asia elämässä.

• ”Kuolema tarkoittaa jotain muutakin kuin ruumiin sammumista.”

Niinhän tuossa aloituksessa on. Hesekiel puhuu sielun kuolemasta jos tekee syntiä. Hesekielin mukaan Jahve ei anna vaihtoehtoja. Tässä ei puhuta mitään Jeesukseen uskomisesta ja sen kautta pelastumisesta. Ehkä se perisyntioppi sittenkin on totta, me kaikki kuolemme lopulta eikä jäljelle jää mitään kuolematonta sielua.

• k.o.rona
        Munuaistutkija kirjoitti:

”Kuolema tarkoittaa jotain muutakin kuin ruumiin sammumista.”

Niinhän tuossa aloituksessa on. Hesekiel puhuu sielun kuolemasta jos tekee syntiä. Hesekielin mukaan Jahve ei anna vaihtoehtoja. Tässä ei puhuta mitään Jeesukseen uskomisesta ja sen kautta pelastumisesta. Ehkä se perisyntioppi sittenkin on totta, me kaikki kuolemme lopulta eikä jäljelle jää mitään kuolematonta sielua.

Jeesus oli Hesekielinkin Herra. On selvä asia, että hän oli myös vanhan testamentin Herra. Hän sanoi juutalaisille: "Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi." Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!" Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut". (Joh. 8:56-58)

Raamattu on nähtävä kokonaisuutena, kuten minä tein osoittaen mitä se kuolemalla tarkoittaa. Jumala on täysin sama Jumala läpi Raamatun. Liitto vain vaihtui. Se on kuin kello, joka vaihdettiin normaaliaikaan Jeesuksen kuollessa ristillä. Hän täytti silloin lain ja vanhan testamentin esikuvat, jotka puhuivat hänestä. Siksi ei enää uhrata pääsiäislammastakaan, kuten vt:n aikana tehtiin, koska Jumalan Karitsa, otti pois syntimme ristillä.

Uusi liitto on siis normaaliaika ja vanha liitto (testamentti) oli kesäaika. Samaa kelloa me katsomme nyt, kuin kesäaikanakin katsoimme, vaikka elämä kulkee nyt normaaliaikaa. Samoin luemme samaa Raamattua, vaikkemme enää eläkään vanhassa liitossa. Se täytyy nähdä uuden liiton valossa.

En jatka enää väittelyä, koska uskon sinun vain tarkoituksella etsivän Raamatusta vikoja sen sijaan, että haluaisitkaan uskoa siihen.

• k.o.rona kirjoitti:

Jeesus oli Hesekielinkin Herra. On selvä asia, että hän oli myös vanhan testamentin Herra. Hän sanoi juutalaisille: "Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi." Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!" Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut". (Joh. 8:56-58)

Raamattu on nähtävä kokonaisuutena, kuten minä tein osoittaen mitä se kuolemalla tarkoittaa. Jumala on täysin sama Jumala läpi Raamatun. Liitto vain vaihtui. Se on kuin kello, joka vaihdettiin normaaliaikaan Jeesuksen kuollessa ristillä. Hän täytti silloin lain ja vanhan testamentin esikuvat, jotka puhuivat hänestä. Siksi ei enää uhrata pääsiäislammastakaan, kuten vt:n aikana tehtiin, koska Jumalan Karitsa, otti pois syntimme ristillä.

Uusi liitto on siis normaaliaika ja vanha liitto (testamentti) oli kesäaika. Samaa kelloa me katsomme nyt, kuin kesäaikanakin katsoimme, vaikka elämä kulkee nyt normaaliaikaa. Samoin luemme samaa Raamattua, vaikkemme enää eläkään vanhassa liitossa. Se täytyy nähdä uuden liiton valossa.

En jatka enää väittelyä, koska uskon sinun vain tarkoituksella etsivän Raamatusta vikoja sen sijaan, että haluaisitkaan uskoa siihen.

”Jeesus oli Hesekielinkin Herra.”

Jännä, ettei Hesekiel mainitse Jeesusta. Vanhassa testamentissa ei puhuta halaistua sanaa Jeesuksesta tai nasaretilaisesta.

• k.o.rona

”Jeesus oli Hesekielinkin Herra.”

Jännä, ettei Hesekiel mainitse Jeesusta. Vanhassa testamentissa ei puhuta halaistua sanaa Jeesuksesta tai nasaretilaisesta.

Vanha testamentti puhuu Jeesuksesta erittäin paljon epäsuoraan ja suoraankin. Esimerkiksi nämä muutamat:

"Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista." (Miika 5:1). Siellähän Jeesus syntyi.

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jesaja 9:5)

"Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän." (1 Ms 3:15) Jeesus on tuo vaimon jälkeläinen, joka murskasi käärmeen pään ristillä.

Jeesuksen ristinkuoleman yksityiskohtaisia tapahtumia:"Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat. Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen; he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa. (Psalmi 22:17-19)

Patriarkka Jaakobin siunaus pojalleen: "Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota kansat tottelevat." ( 1 Ms. 49:10) Tässä hän kuolinvuoteellaan ennusti Juudan sukukunnan tulevan hallitsijasuvuksi Daavidin aikana ja ennen kaikkea Daavidin pojan, Jeesuksen iankaikkisen hallituksen.

Näitä riittäisi, mutta Hesekielistä vielä yksi kohta. Johanneksen evankeliumissa sanotaan, ettei Jumalaa ole kukaan koskaan nähnyt. Siksi kun lukee Hesekielin näystä, ymmärtää, että Herra, jonka hän näki, oli Jeesus Kristus. "...Kuin kaari, joka on pilvessä sadepäivänä, niin oli näöltään sitä ympäröivä hohde. Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo. Ja kun minä sen näin, lankesin minä kasvoilleni. Ja minä kuulin äänen, kun joku puhui." (Hes. 1:28)

• k.o.rona kirjoitti:

Vanha testamentti puhuu Jeesuksesta erittäin paljon epäsuoraan ja suoraankin. Esimerkiksi nämä muutamat:

"Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista." (Miika 5:1). Siellähän Jeesus syntyi.

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jesaja 9:5)

"Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän." (1 Ms 3:15) Jeesus on tuo vaimon jälkeläinen, joka murskasi käärmeen pään ristillä.

Jeesuksen ristinkuoleman yksityiskohtaisia tapahtumia:"Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat. Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen; he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa. (Psalmi 22:17-19)

Patriarkka Jaakobin siunaus pojalleen: "Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota kansat tottelevat." ( 1 Ms. 49:10) Tässä hän kuolinvuoteellaan ennusti Juudan sukukunnan tulevan hallitsijasuvuksi Daavidin aikana ja ennen kaikkea Daavidin pojan, Jeesuksen iankaikkisen hallituksen.

Näitä riittäisi, mutta Hesekielistä vielä yksi kohta. Johanneksen evankeliumissa sanotaan, ettei Jumalaa ole kukaan koskaan nähnyt. Siksi kun lukee Hesekielin näystä, ymmärtää, että Herra, jonka hän näki, oli Jeesus Kristus. "...Kuin kaari, joka on pilvessä sadepäivänä, niin oli näöltään sitä ympäröivä hohde. Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo. Ja kun minä sen näin, lankesin minä kasvoilleni. Ja minä kuulin äänen, kun joku puhui." (Hes. 1:28)

”ettei Jumalaa ole kukaan koskaan nähnyt.”

Tiedät itsekin, että tuo on ristiriidassa VT:n kanssa. Mooses, Aaron, Nadab, Abihu ja 70 vanhinta näkivät Jahven Siinain vuorella ja söivät yhdessä hänen kanssaan.

Muuten noissa VT:n lainauksissa ei puhuta mitään Jeesuksesta. Niissä vain ennustetaan messiaasta. Messiasehdokkaita oli melkoinen joukko Jeesuksen lisäksi.

9 Mooses ja Aaron, Nadab ja Abihu sekä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta lähtivät vuorelle. 10 He näkivät Israelin Jumalan, ja se millä hän seisoi oli kuin safiirikiveä, kirkas kuin taivas itse. 11 Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella Jumalaa, ja he söivät uhriaterian.

• Munuaistutkija kirjoitti:

Tiedät itsekin, että tuo on ristiriidassa VT:n kanssa. Mooses, Aaron, Nadab, Abihu ja 70 vanhinta näkivät Jahven Siinain vuorella ja söivät yhdessä hänen kanssaan.

Muuten noissa VT:n lainauksissa ei puhuta mitään Jeesuksesta. Niissä vain ennustetaan messiaasta. Messiasehdokkaita oli melkoinen joukko Jeesuksen lisäksi.

9 Mooses ja Aaron, Nadab ja Abihu sekä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta lähtivät vuorelle. 10 He näkivät Israelin Jumalan, ja se millä hän seisoi oli kuin safiirikiveä, kirkas kuin taivas itse. 11 Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella Jumalaa, ja he söivät uhriaterian.

Tässä muutamia messiasehdokkaita. Näille kaikille löytyy ”ennustuksia” VT:stä kunhan vain tulkitsee sopivasti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_messiah_claimants

• k.o.rona

Jumala onkin kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Mutta Isää ei kukaan ole koskaan nähnyt. Pojan sen sijaan näki monet profeetat, Jesaja, Hesekiel jne.

On hyvä huomata, että esim. kun enkeli ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa, kerrotaan kuitenkin, että Herra puhui hänelle eikä enkeli (2 Moos. 3:2-6). Samoin vaikka sanotaankin, että nuo neljä henkilöä näkivät Jumalan, kerrotaan toisaalla, että laki annetti enkelin kautta (Gal. 3:19). Tosiasiassa siis Jumalan enkeli, toimi hänen sanansaattajana Herran nimessä niin palavassa pensaassa, kuin Siinain vuorellakin.

Ilmestyskirjassa puhutaan samanlaisesta enkelistä, kuin Siinaillakin oli. Siinaihan silloin paloi tulesta ja vapisi kovin, niin että kansa pelkäsi. Samoin tästä enkelistä sanotaan: "Ja minä näin erään toisen, väkevän enkelin tulevan alas taivaasta; hänen verhonaan oli pilvi, ja taivaankaari oli hänen päänsä päällä, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, ja hänen jalkansa niinkuin tulipatsaat, ja hänellä oli kädessään avattu kirjanen. Ja hän laski oikean jalkansa meren päälle ja vasemman maan päälle ja huusi suurella äänellä, niinkuin leijona ärjyy; ja kun hän huusi, antoivat ne seitsemän ukkosen jylinää ääntensä puhua" (Ilm. 10:1-3)

Kun siis vertaa lain antamista ja Ilmestyskirjan enkeliä, on niissä paljon yhteistä. Kenties kyseessä on jopa sama väkevä enkeli.

• k.o.rona kirjoitti:

Jumala onkin kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Mutta Isää ei kukaan ole koskaan nähnyt. Pojan sen sijaan näki monet profeetat, Jesaja, Hesekiel jne.

On hyvä huomata, että esim. kun enkeli ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa, kerrotaan kuitenkin, että Herra puhui hänelle eikä enkeli (2 Moos. 3:2-6). Samoin vaikka sanotaankin, että nuo neljä henkilöä näkivät Jumalan, kerrotaan toisaalla, että laki annetti enkelin kautta (Gal. 3:19). Tosiasiassa siis Jumalan enkeli, toimi hänen sanansaattajana Herran nimessä niin palavassa pensaassa, kuin Siinain vuorellakin.

Ilmestyskirjassa puhutaan samanlaisesta enkelistä, kuin Siinaillakin oli. Siinaihan silloin paloi tulesta ja vapisi kovin, niin että kansa pelkäsi. Samoin tästä enkelistä sanotaan: "Ja minä näin erään toisen, väkevän enkelin tulevan alas taivaasta; hänen verhonaan oli pilvi, ja taivaankaari oli hänen päänsä päällä, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, ja hänen jalkansa niinkuin tulipatsaat, ja hänellä oli kädessään avattu kirjanen. Ja hän laski oikean jalkansa meren päälle ja vasemman maan päälle ja huusi suurella äänellä, niinkuin leijona ärjyy; ja kun hän huusi, antoivat ne seitsemän ukkosen jylinää ääntensä puhua" (Ilm. 10:1-3)

Kun siis vertaa lain antamista ja Ilmestyskirjan enkeliä, on niissä paljon yhteistä. Kenties kyseessä on jopa sama väkevä enkeli.

”Mutta Isää ei kukaan ole koskaan nähnyt.”

Olet kyllä melko paksukalloinen jankuttaja. Eikö tämä Raamatun kohta ole mielestäsi totta: ”Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella Jumalaa, ja he söivät uhriaterian.”

• k.o.rona kirjoitti:

k.o.rona: "En jatka enää väittelyä, koska uskon sinun vain tarkoituksella etsivän Raamatusta vikoja sen sijaan, että haluaisitkaan uskoa siihen."

No etpä tietenkään jatka kun tiedostat kohdanneesi ikävä tosiasian Raamatun suhteen ja jääväsi auttamatta häviölle väittelyssä. Kreationisti on lähtökohtaisesti epärehellinen ja totuutta pakoileva.

On hyvä huomata, että kaltaisillesi epärehellisille Raamatun räikeät ristiriidat ja todellisuuden vastaiset tarinat ovat niin kovin epämiellyttäviä totuuksia ...

• k.o.rona

”Mutta Isää ei kukaan ole koskaan nähnyt.”

Olet kyllä melko paksukalloinen jankuttaja. Eikö tämä Raamatun kohta ole mielestäsi totta: ”Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella Jumalaa, ja he söivät uhriaterian.”

No, sanotaan vielä kerran kun kuulostat melkein siltä, että uskot Raamattuun. Ensimmäinen marttyyri, Stefanus sanoi Mooseksesta: "Hän on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi" (Ap.T. 7:38). Tässä sanotaan selkokielellä, että enkeli oli Mooseksen kanssa Siinain vuorella. Näin juutalaiset ajattelevatkin. Joten, vaikka puhutaankin, että Herra ilmestyi vuorella, tarkoitetaan sillä sitä, että hänen palvelijansa, enkeli, toimi Herran nimessä. Herra on niin suuri, että hänellä on sanansaattajana
        monesti väkevät enkelit.

Sanotaanhan mm. näinkin: "Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu" (2 Mooses 31:18). Todellisuudessa tämäkin tehtiin enkelin sormella.

Tänäaikana Jumala ilmaisee itsensä Pojassaan. Siinä missä Siinain vuori oli niin pelottava, ettei sitä kukaan uskaltanut lähestyä, voi Jeesusta lähestyä kuka tahansa syntinen. Hän sanoikin: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matteus 11:28-30)

• k.o.rona kirjoitti:

No, sanotaan vielä kerran kun kuulostat melkein siltä, että uskot Raamattuun. Ensimmäinen marttyyri, Stefanus sanoi Mooseksesta: "Hän on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi" (Ap.T. 7:38). Tässä sanotaan selkokielellä, että enkeli oli Mooseksen kanssa Siinain vuorella. Näin juutalaiset ajattelevatkin. Joten, vaikka puhutaankin, että Herra ilmestyi vuorella, tarkoitetaan sillä sitä, että hänen palvelijansa, enkeli, toimi Herran nimessä. Herra on niin suuri, että hänellä on sanansaattajana
        monesti väkevät enkelit.

Sanotaanhan mm. näinkin: "Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu" (2 Mooses 31:18). Todellisuudessa tämäkin tehtiin enkelin sormella.

Tänäaikana Jumala ilmaisee itsensä Pojassaan. Siinä missä Siinain vuori oli niin pelottava, ettei sitä kukaan uskaltanut lähestyä, voi Jeesusta lähestyä kuka tahansa syntinen. Hän sanoikin: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matteus 11:28-30)

Toistan uudelleen tämän saman kohdan, siinä puhutaan selvästi jumalasta. Ei enkelistä.

11 Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella Jumalaa, ja he söivät uhriaterian.

Lopuksi haluan muistuttaa sinua näistä Raamatun päätössanoista. Tällaisella Raamatun väärentämisellä sinua itseäsi saattaa odottaa paikka helvetissä.

18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

• Eskonnothuijaapaljon

Eikö juolahtaanut mieleen että Raamattu esimerkinomaisesti sanoo tekevänsä niin että siellä herätettiin moniaa kuolleita malliksi ylösnousemuksesta, ja kas minne? Taivaasenko? Ei vaan maan päälle. Itsse muistan että joku muinaisista profeetooista herätti itse luurankona ollessaan matkamiehen, ja muita herätettyjä oli Jairuksen tytär sekä Nainin lesken poika ja Pietarin anoppi herätettiin ja Lasarus, ja sitten..... no olihan niitä, ja maan päälle kaikki.

Tämähän meille on luvattu kaikille odotteeksi:
        Jesajan 65 luvun mukaan se menee näin, Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
        18 vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
        19 Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
        20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
        21 He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
        22 he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
        23 He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
        24 Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
        25 Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.
        ----- Ei oikei kuulosta taivaan henkiolentojen touhuilta!

Taivaaseen menee vain muutamia Jeesuksen valitsemia "valiittuja" , ja heidän virkansa seillä on tämä: Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
        7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
        8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
        9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
        10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".
        Siis nämä taivaaseen otetut tulevat hallitsemaan noita maan päälle kuolleista herätettyjä ja muita maan päällä asuvia.

Ja tämä on täsi järkevää sillä eiköhän se ollut Raamatun perusjuoni että Jeesus osti takaisin sen minkä Aadam menetti!!
        Jotenkin on mielenkiintoista että vain jenkkiläiset pienuskonnnot jotka ovat aina olleeet erillään luterilaisuudesta ja kotolisuudesta uskovat asioiden olevan näin pienin vivahde-eroin, samalla kun näme em. uskonnot paasaavat puutaheinää, sillä jos oikein tarkkoja ollaan niin kuka meistä tavallisista ihmisistä edes haluaisi henkiolentona painella pitkin pilviä ja seinien läpi kun ei saisi edes halata lapsiaan tai puolisoaan????? Mieti sitä.

Telkusta tuli tänään hauska Lutherin elänänkerta-aanimaatio joka kertoo hyin sen että millaista uskontoa katolilaisuus todellisuudessa on, ja ei se luterilaisuus siitä paljoa eronnut sillä Lutherin hyvää tarkoittava uskonpuhdistus jäi pahasti kesken.

• pientäoikaisua

Heh heh, et tainnut huomata että tulit lisänneeksi Jeesuksen sanoihin ihan omia uskomuksiasi.

Kyllä Jeesus tarkoitti yksinkertaista ylösnousemusta kuten Lasaruksen tapauksessa.

---Jos lessu tai hellari pakottautuu sielunvaellukseen ja helvettioppiin niin hän on totisesti vaikeuksissa sen suhteen mitä Raamattu todella sanoo.

Ramatun Iso Tietosannakirja sanoo ajatuksen taivaasta autuaiden asuinpaikkana sisältävän "lapsellisen topologisia käsityksiä".

• hessukielii

Olet oikeassa. Juutalaiset eivät pitäneet sielua kuolemattomana. Se tuli kirkkoon muutamien aasiassa matkanneiden munkkitutkijoiden mukana.
      Sen mukanna tuli myös ajatus helvetistä kirkkoon.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti

Itse asiassa helvetti esiintyi virheellissesti käännettynä yli 30 kertaa vanhassa kirkkoraamatussa, sitten vain pari kertaa v. 1938:ssa ja 1992:sta se olikin mystisestä hävinnyt kokonaan musistaakseni.

On hyvä huomata että niin kat-kirkko kuin protestanttikirkotkin ovat täynnä ulkoraamatuullisia oppeja. Tuorein on evoluutioteorian hyväksyminen.

• k.o.rona

Mutta Jeesus puhui paljon helvetistä. Hän jos kuka tiesi mistä puhui, koska oli tullut taivaasta maan päälle.

• k.o.rona kirjoitti:

Mutta Jeesus puhui paljon helvetistä. Hän jos kuka tiesi mistä puhui, koska oli tullut taivaasta maan päälle.

Jollet ole itse ollut Helvetissä, niin et pysty sanomaan, kuinka paikkansa pitävää Jeesuksen kuvailu Helvetistä oli. Kaveri saattoi valehdella silmät päästään, sinulla ei ole mitään, mihin verrata. Eli summa summarum: kaveria ei ehkä ole ollut olemassa tai jos on, niin kaveri on voinut satuilla minkä kerennyt. Ajattele, mitä uskot.

• k.o.rona
        marathustra kirjoitti:

Jollet ole itse ollut Helvetissä, niin et pysty sanomaan, kuinka paikkansa pitävää Jeesuksen kuvailu Helvetistä oli. Kaveri saattoi valehdella silmät päästään, sinulla ei ole mitään, mihin verrata. Eli summa summarum: kaveria ei ehkä ole ollut olemassa tai jos on, niin kaveri on voinut satuilla minkä kerennyt. Ajattele, mitä uskot.

Vaikka olisinkin ollut, niin et uskoisi. Moni nimittäin on käynyt rajan toisella puolen. Mutta Raamattu sanoo, että jos ihmiset eivät usko Raamattua, eivät he usko vaikka, joku kuolleista tulisi kertomaan. Aina niille joku selitys löydetään, kun niin halutaan. Samahan on evoluutionkin kanssa. Selityksiä löytyy.

• k.o.rona kirjoitti:

Vaikka olisinkin ollut, niin et uskoisi. Moni nimittäin on käynyt rajan toisella puolen. Mutta Raamattu sanoo, että jos ihmiset eivät usko Raamattua, eivät he usko vaikka, joku kuolleista tulisi kertomaan. Aina niille joku selitys löydetään, kun niin halutaan. Samahan on evoluutionkin kanssa. Selityksiä löytyy.

Huomaatko, että olet valmis keksimään vaikka minkä tarinan, kun sinun uskomuksesi kyseenalaistetaan: "Vaikka olisinkin ollut,..."? Olet aika valmis valehtelemaan uskomuksesi takia. Ja miksi? Koska minä kerroin, että uskot ilman mitään todisteita joko mahdollisesti olemattomaan Helvettiin tai olemattomaan kaveriin. Ja vielä vetoat kuulopuheisiin, kun sinulla meni pasmat sekaisin.

Jos evoluutiosta ja sinusta puhutaan, niin mieti, että uskot kuulopuheita ja todistamattomia kertomuksia, mutta halveksit objektiivisia, kovia todisteita ja johtopäätöksiä, joita on tehty todisteista. Enkä yritä saada sinua toisiin ajatuksiin, olet hyvä mannekiini kreationismille, joten turhaan yrität sekoilla evoluutiopelkosi kanssa.

• k.o.rona kirjoitti:

k.o.rona: "Moni nimittäin on käynyt rajan toisella puolen"

Ja objektiiviset todisteet kehiin kiitos. Moni on toki kuvitellut käyneensä jonkin "rajan" takana. Hehkuttamasi uskonnolliset luulot ja toiveikkaat kuvitelmat eivät edusta faktoja.

Tiede on tutkinut näitä "rajan takana käymisen" -kokemuksia ja todennut ne ihmismielen tuottamiksi. Esim. : https://www.livescience.com/19106-death-experiences-lucid-dreams.html

• marathustra kirjoitti:

marathustra: "Ajattele, mitä uskot."

Kreationisti ei kykene noin vaativaan kognitiiviseen suoritukseen. On aivan liikaa vaatia kreationistia suoriutumaan rationaalisuutta ja tiettyä objektiivisuutta vaativasta oman ajattelunsa analyysista.

• Fiksu.ateistipappi
        k.o.rona kirjoitti:

Miksi Jeesus ei sittten todellisuudessa alkukielien mukaan maininnut kertaakaan helvettiä? Ejkä siksi että se ilmaantui kirkkoon vasta anekaupan myötä sen vauhdittamiseksi.
        ---Helvetti käännettiin sellaisista sanoita kuin "kuolema, kuoppa, hauta, yms."
        Nämä on sinunkin hellppa tänä nettiaikana googlata.

• k.o.rona kirjoitti:

>>Vaikka olisinkin ollut, niin et uskoisi. Moni nimittäin on käynyt rajan toisella puolen.<<

No helluntailaisethan käy helvetissä harva se yö! Vaikka joku vieressä makaava voisi olla valmis vannomaan että kyllä se tuossa makasi koko yön ja kuorsasi kauheasti.

• Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

>>Vaikka olisinkin ollut, niin et uskoisi. Moni nimittäin on käynyt rajan toisella puolen.<<

No helluntailaisethan käy helvetissä harva se yö! Vaikka joku vieressä makaava voisi olla valmis vannomaan että kyllä se tuossa makasi koko yön ja kuorsasi kauheasti.

Voi sokeutta, kun pilkataan näin vakavia aiheita.

• Anonyymi kirjoitti:

Voi sokeutta, kun pilkataan näin vakavia aiheita.

Jokainen saa vapaasti valita mistä mielensä pahoittaa.

• Googleonkeksitty

Mitenkäs sille helvetille tapahtui Raamatun mukaan?

14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 1938

Ja sama 1776 Raamatusta: Ja kuolema ja helvetti heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema.

--- Hehe eheheh minne se helvetti katosi????? Tiedätkös sitä?

• mokakoaokapaha

Aadamille sanottiin että kuolemalla kuolet. Ei mitään puhetta helvetistä? Olisikohan pitänyt varoittaa siitä asiasta? Olisi kenties ollut syömättä?

• Jobinpostia

Siis Raamatun vihreä valhe. 1Moos.1:29 Ja Jumala sanoi: Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kakki puut, jossa on siementä tekevä hedelmä; olkoon ne teille ravinnoksi. Siis antoi luvan, popsia kaikista puista.

• Jyrinpointti

On se hauskaa että kun WIki kertoo helvetin alkuperästä niin siltä unohtui pitkässä ja perusteellisessa tutkielmassa mainita että miten Raamattu kuvailee helvetin? Hehehe!

Wiki tosiaankin kertoo sen että mitä mikäkin uskonto tai ismi ajatteli eri aikoina helvetistä mutta jätti tyystin käsittelemättä sen että mikä on Raamatun ilmoitus helvetistä!
      ---No, eipä ihme sillä koko sanaa ei löydy Raamatusta.

• sippelihomma

Mistä tietää sen että mikä on ihmiskunnan tulevaisuus?

No siitä että jos Aadam ei olisi syönyt siitä puusta niin missä hän olisi nyt 6000 v. myöhemmin? No, ei olisi kuollut joten hän voisi dallailla vastaan kartsalla, vai mitä? Ja missä olisivat muut ihmiset jotka olisivat kaikkina aikoina eläneet moraalisesti oivallista elämää? No täälläpä tietenkin, missäs mualla?

Tarkkaan lukien Genesis ei kerro mitään muuta kuin juuri tämän. Kaikki tuo muu wikin höpinä muka kristillisten piirien uskomuskista on tietenkin omasta päästä keksittyä horinaa, siis ihan evoluutioteoriaan verrattavaa mielikuvitushörinää.

• Anonyymi

Hes kertoo ihmisen kokonaisuutta sieluna, ihmisen tunne elämän keskus sielu on kuolematon, ikuinen.
      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen jossa on kolminaisuus: henki, sielu ja ruumis.

• Anonyymi

Miksi täällä keskustellaan uskonnollisista asioista?

Perisyntioppi kuuluu kristilliseen teologiaan, ei kreationismi-palstalle.

Ilmoitettu poistoon.

• Anonyymi

Tällaisia totuuksia kerrotaan myös. Paras on tuo kohta, että helvetti tarkoittaa kaatopaikalla palavaa tulta, johon kristityt uskoo.

Syntinen ihminen” on Kristikunnan luoma käsite, jolla on hallittu uskovaisia läpi vuosituhansien.

Kristinuskon vainojen syynä oli se, että kristikunta piti Jeesusta Jumalanpoikana, joka tuli ihmiseksi fyysiseen maailmaan. Hänelle suotiin kärsijän rooli ihmisen hahmossa, mutta mitään ihmisen ominaista elämää, kuten seksuaalisuus hänelle ei suotu. Jeesuksen avioliitto Maria Magdalenan kanssa oli suuri uhka kirkolle.

Konstantinus Suuri ja Nikean kirkolliskokous v. 325 aloittivat tehokkaan ihmisten manipuloimisen. Luotiin oppi Jeesuksesta ja ihmisen syntisyydestä, josta vain kirkko voi pelastaa ihmispoloisen, joka koko elämänsä pantiin elämään synnin, syyllisyyden ja häpeän kanssa. Tämä aiheutti sen, että kirkon piti luoda yhä kummallisempia oppeja selviytyäkseen selityksissään.

Neljännellä vuosisadalla pyhä kirkkoisä Augustinus sai nerokkaan idean ja loi perisynnin, joka lähtee Aatamista ja Eevasta; tämän mukaan vastasyntynyt vauvakin on syntinen. Vain kirkko voi armahtaa syntisen. Luotiin myös ikuinen helvetti, jonne päätyi, jos ei totellut kirkkoa. Sana helvetti on heprealainen Gehenna; nimi ja ilmeisesti koko idea saatiin Jerusalemin ulkopuolella olevasta kaatopaikasta, jossa paloi ikuinen tuli.

Konstantinopolin kirkolliskokous v. 554 tuomitsi harhaopiksi jälleensyntymisen, joka Jeesukselle ja hänen aikalaisilleen oli luonnollinen asia....

• Anonyymi

> Perisynti vai kuolematon sielu?

Vähän sama kuin kysyisit, kumpi on totta, appelsiini vai omena. Raamatun perusteella kaikki sielut eivät ole ikuisia ja Aatamilta ja Eevalta ollaan peritty tämä tila, jossa ollaan erossa Jumalasta, eli synnissä.

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. ..."
      Matt. 10:28

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8203
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2552
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      72
      891
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      816
    7. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      780
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      776
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      703
    Aihe