Vitara 1.4 automaatti venerampilla.

Veneramppi

Olin silminnäkijä-todistajana kun 1000kg traileri-venepaketti nousi ylös vedestä aivan hämmästyttävän helposti ja kuin pintakaasulla ja runtimatta yhtään. Lock-tila oli kuskilla käytössä. Erittäin vakuuttava suoritus noinkin pieneltä ja kevyeltä autolta.

28

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomaattilaatikko

      Automaattilaatikon momentinmuunnin on kuin alennusvaihde. Se tihentää välitystä ja lisää vääntömomenttia pienilä kierroksilla. Mitä enemmän se meinaa luistaa, sitä enemän se lisää vääntömomenttia, eli juuri silloin kun vääntöä tarvitaan eniten.

      https://www.youtube.com/watch?v=uXgSttKLsHs

    • veteenjäi

      Mulla oli myös todistaja näkemässä, kun 870 kiloinen vene/traileri paketti jäi nostamatta loivasta rampista vitaralla. Yritti sutia ja kytkin haisi todella vahvasti, sitten kertakaikkiaan loppui voima. Erittäin onneton suoritus, mutta halvallahan ei saa hyvää.

      • Veneramppi

        Ero oli sitten kai kun se minkä näin oli automaattimalli ja sillä kyllä nosto sujui aivan hämmästyttävän helposti. Veikkaan että puoltoistatonninen yhdistelmä olisi siitä tullut ylös sillä autolla. Varmaan olisi joutunut enempi kierroksia käyttämään, nyt tuntui olevan vain ihan vähän päälle 1000r/min. Kovalla laatikolla on just se ongelma että kuorma joko lähtee liikkeelle tai moottori tumppaa ta renkaat sutii ja sitten tilannetta yritetään auttaa kytkintä luistattamalla.


      • sussuki

        Luistonesto pois ja lukko päälle niin kyllä nousee.


    • kevyttä.kauraa

      1000kg:n venetraileripaketti, se nyt tulee ylös millä tahansa kun pitoa vaan riittää. Että siinämielessä aloitus on provo.

      • Veneramppi

        "1000kg:n venetraileripaketti, se nyt tulee ylös millä tahansa kun pitoa vaan riittää"

        "Antakaa minulle kiinteä piste, niin minä vipuan maan paikaltaan" sanoi Arkhimedes aikoinaan.

        Siinä se juttu juuri onkin kun etuvetoinen on hätää kärsimässä vähääkään jyrkemmällä rampilla niin pitoa ei riitä sitten millään ylhäällä oleville eturenkaille. Juuri Vitaran vedon helppous sai kirjoittamaan Suzuki-palstalle kun täsmälleen samalla rampilla olen joka syksy toistakymmentä vuotta nähnyt näytelmiä jossa etuvetoiset käryyttää kumia ja kytkintä ja apumiehet työntää tuskassa. Se mainitsemani ramppi taitaa olla tosin aika hankala kun ensimmäistäkään sujuvaa etuvetoisen ylösvetoa en ole koskaan nähnyt.

        Kalastus.com vakiokeskustelunaihe on venetrailerin vetokalusto. On täydellistä paskapuhetta ja tietämättömyyttä väittää että millä hyvänsä autolla 1000kg paketti nousee mistä vaan.

        Kalastus.com:
        "Niin, lopulta päädyin etuvetoiseen VW Passattiin, joskin ehdin jo kerran kiroilla sitä pehmeästä ja lumisesta rannasta venettä nostaessani. Muuten sillä on pärjännyt ihan hyvin (tosin mun venepakettikin painaa vain reilut 500 kiloa kärryineen)."

        Tyypillinen jarruttoman kuorma:
        Buster L 440kg
        Mercury 40 100kg
        jarruton traileri 170kg

        = 710kg n. 300kg nähtyyn tonnin painoiiseen yhdistelmään.

        Kyseinen ramppi siis on reilu kilometrin päässä ja normi kävelyreitin varrella ja olen nähnyt siellä varmaan sata veneen nostoa vuosien varrella. Itsekin olen ollut mukana työntötalkoissa.


      • Veneramppi

        Se nyt vaan on niin, että nelivetoa tuollainen paketti tarvii ja 1,4 litraisen turbomoottorin voimaa. Jäisi silti vetämättä ilman asiansa osaavaa kuljettajaa, jolla pelitaitoa riittää. Litrasella kolmipyttysellä turbolla ei sitten enään nousisikaan, vaikka puikoissa olisi itte ukkojumala. Eli mopopojat pois keskustelusta.


    • pito.ratkaisee

      Kyllä se on pito kun ratkaisee, ei siitä päästä mihinkään. Ei siinä tarvitse pullistella joittenkin mopovitaroiden kanssa.

    • kuvaukset edellä vastaavat omia kokemuksia. Opelin etuvetoisella jouduin kerta toisensa jälkeen savuttamaan renkaita ja polttamaan kytkintä kun ei millään meinannut nousta hyvin jyrkällä rampilla vaikka hiukan on jo kokemusta siinä hommassa kertynyt. Vääntö ei vaan riittänyt asialliseen nousuun. Aina pois päästiin mutta joskus meni työntöhommiksi. Joskus piti käsivoimin lankkujen päällä itse kiskoa venettä vähän tasaisemmalle pitkin ramppia ja siitä kipata trailerille. Karmea homma.

      Nyt Vitaralla nousee kuin ajatus perjantai-iltana eikä konetta tarvitse huudattaa. 1.6AT vetää vaivattomasti ja pehmeästi vähäisellä kaasulla. Jos rampilla on soraa voi laittaa Lockin päälle mutta ei sitä muuten tarvita. Minulla kokonaiskuorma 500 kg luokkaa. Isompia paketteja en ole kokeillut rampilla.

      • autahvo

        Hyvä, että Vitara soveltuu tollasiin raktorin töihin, sillä ajoautoksi siintä ei ole. Vitara on moottoritie nopeuksissa todella vaikea ja tarkkuuta vaativa ajettava ja siksi sitä ei KUKAAN hiukan enemmän ajava hanki. Minulla on silminnäkijä-todistamassa tätäkin kirjoitusta.


      • pahviavastaan
        autahvo kirjoitti:

        Hyvä, että Vitara soveltuu tollasiin raktorin töihin, sillä ajoautoksi siintä ei ole. Vitara on moottoritie nopeuksissa todella vaikea ja tarkkuuta vaativa ajettava ja siksi sitä ei KUKAAN hiukan enemmän ajava hanki. Minulla on silminnäkijä-todistamassa tätäkin kirjoitusta.

        autahvo jaksaa repiä sinnikkäästi keksimästään aiheesta. Oikein silminnäkijä on tiedossa asialle.

        Olen ajanut Vitaralla pian 50 000 km enkä tiedä missä kohtaa pitäisi havaita hänen ilmoittamansa vika. Kulku on vakaata kovissakin tuulissa ja pävittäin myös moottoritienopeuksilla. Toki lyhyt akseliväli ja erittäin nopea ohjaus vaativat tarkkuutta huonoissa oloissa mutta aivan samoin on monen muun automerkin kohdalla, ei tässä ole mitään uutta. Olen hyvin kriittinen autoni suhteen ja jos autossa todella olisi tämän pahvitahvon mainitsema vika olisin jo vaihtanut johonkin toiseen autoon. Olen urani aikana melkoisen määrän erilaisia autoja alleni saanut ja myös kuorma-autoilla ja pakettiautoilla ajanut.

        Saahan palstoilla tietty vaikka mitä huudella, ovathan ne "mielipiteitä".


    • Lantikkaa

      "Vitara on moottoritie nopeuksissa todella vaikea ja tarkkuuta vaativa ajettava"

      Tiedän kuskeja joille moottoritienopeus olisi "todella vaikea ja tarkkuuta vaativa ajettava" ihan millä hyvänsä maailman autolla. Ei kannata siis yleistää, jos sinä et pärjännyt Vitaran kanssa motarivauhdeissa niin ei se tarkoita etteikö 99 muuta kuskia kokisi saman auton ihan tavallisena ajettavana.

      Äkkiä tsekkaamalla tuossa koko- ja hintaluokassa (1.4 kone ja nelivetoauton kokonaispaino ainoastaan 1310 kg) ja aito momentinmuunnin automaattilaatikko ei oikein verrokkia löydy. Lisäksi nelivetoa pidetään astetta katu-uskottavampana useimpiin muihin pikkukilpailijoihin nähden josta avaajan kertomus käy todisteessta. Veikkaan että kunhan malli hiukan vanhenee ja käytetyt halpenee ja sana leviää niin kalaveneiden kiskojat alkaa kiinnostua tuosta paketista.

      Mikähän tuolle olisi lähin verrokki ja kilpailija?

      • sukisukiii

        Siinäpä taas yksittäisen tasamaan tallaajan mielipide ja tässä toisen: Vitaran kanssa ei oikein pärjää motarinopeuksissa 99 kuskia sadasta, niin huono se on ajaa. Miksi mallin pitäisi vanheta ja halventue, että kiinnostus heräisi??? Nythän on saatavilla iäkkäitä ja halpoja Grand vitaroita kahta eri korimallia ja ne ovat lähes oikeita maastureita alennusvaihteineen, mutta mutta mutta, kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Kaiken kukkuraksi, niitä on saatavilla 2.0, 2.4 ja 3.2 litraisilla bensa koneilla sekä 1.9 turbodieseleinä, manuaali sekä automaattina. Lojuvat vaihtoautorivissä.


      • apua.löytyy
        sukisukiii kirjoitti:

        Siinäpä taas yksittäisen tasamaan tallaajan mielipide ja tässä toisen: Vitaran kanssa ei oikein pärjää motarinopeuksissa 99 kuskia sadasta, niin huono se on ajaa. Miksi mallin pitäisi vanheta ja halventue, että kiinnostus heräisi??? Nythän on saatavilla iäkkäitä ja halpoja Grand vitaroita kahta eri korimallia ja ne ovat lähes oikeita maastureita alennusvaihteineen, mutta mutta mutta, kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Kaiken kukkuraksi, niitä on saatavilla 2.0, 2.4 ja 3.2 litraisilla bensa koneilla sekä 1.9 turbodieseleinä, manuaali sekä automaattina. Lojuvat vaihtoautorivissä.

        Lasten ja nuorten puhelin

        Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen päivystävät aikuiset ovat vaitiolovelvollisia.

        p. 116 111
        Avoinna: ma-pe 14:00-20:00, la-su 17:00-20:00

        Lisää tietoa palvelusta löydät Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta.


      • apua.löytyy
        apua.löytyy kirjoitti:

        Lasten ja nuorten puhelin

        Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen päivystävät aikuiset ovat vaitiolovelvollisia.

        p. 116 111
        Avoinna: ma-pe 14:00-20:00, la-su 17:00-20:00

        Lisää tietoa palvelusta löydät Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta.

        Niin tarkennuksena, siis ainakin minä olen tuolta apua saanut. Kokeilkaa vaan rohkeasti.


      • JaToisillaTaasEi

      • Mäkimaan_tallaaja
        sukisukiii kirjoitti:

        Siinäpä taas yksittäisen tasamaan tallaajan mielipide ja tässä toisen: Vitaran kanssa ei oikein pärjää motarinopeuksissa 99 kuskia sadasta, niin huono se on ajaa. Miksi mallin pitäisi vanheta ja halventue, että kiinnostus heräisi??? Nythän on saatavilla iäkkäitä ja halpoja Grand vitaroita kahta eri korimallia ja ne ovat lähes oikeita maastureita alennusvaihteineen, mutta mutta mutta, kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Kaiken kukkuraksi, niitä on saatavilla 2.0, 2.4 ja 3.2 litraisilla bensa koneilla sekä 1.9 turbodieseleinä, manuaali sekä automaattina. Lojuvat vaihtoautorivissä.

        "Miksi mallin pitäisi vanheta ja halventue, että kiinnostus heräisi???"

        Uskoisin että asia johtuu esimerkiksi siitä harva eräjorma haluaa pistää bränikkäuuden auton takaluukkuun peuranruhoa tai ankkurisaavia. Kun autossa on joku vuosi ikää niin useimmilla se muuttuu enempi työkaluksi ajan myötä. Ainakin itsellä se toimii näin ja siksi ostankin useimmat harrastevälineet pari vuotta vanhoina käytettyinä. Kun autolla on tarkoitus mennä metsäteille niin uudella autolla pohjakosketus kiveen tuntuu ilkeälle. Sama asia vanhemmalla kyllä kiroiluttaa mutta vaan sen takia että pitää taas kerran pohja tsekata ja tervata kolhut Tectylillä.

        "...2.0, 2.4 ja 3.2 litraisilla bensa koneilla"

        Suzuki Grand Vitara MPG: http://www.fuelly.com/car/suzuki/grand_vitara

        Ainakin itsellä kiinnostus loppuu kun seinään kun tsekkaa mitä Grand Vitara oikein kuluttaa ja varsinkin verrattuna nykymalliin. Voi sanoa että automaattimallien kulutus menee noin suhteessa 1:2. Tuo aito alennusvaihde kieltämättä kiinnosti kovastikin.


    • huijaustako

      Kahtasataa posottelee testikuski Vitaralla youtubessa.

      • Sertu

        Eihän palstalla ole kuin tuo yksia ainoa polo joka ei saa tavisautoa tottelemaan


      • ainoa_polo
        Sertu kirjoitti:

        Eihän palstalla ole kuin tuo yksia ainoa polo joka ei saa tavisautoa tottelemaan

        Totta, nimenomaan Vitaraa, joka on todellinen tavisten juntti-auto. Muut ajamani autot tottelee näinkin onnetonta poloista. Mikä piru tossa Vitaran ohjauksessa oikein on?


      • De-Facto

        Täällä video kuljettajasta jolla ei ole ongelmia autonhallinnan kanssa vaikka videolla ajetaan reilusti yli suomalaisen motarinopeuden:

        https://www.youtube.com/watch?v=OCRZ7Gbr0_0&lc=z12mxzmyunntdzu2q235sfcpzr3pwf43e

        Edelleen, vikaa ei kannata hakea autosta vaan siitä selkänojasi ja rattisi väliltä. Kuten videosta selvästi näkee niin meno on todella vakaata jopa kahdensadan nopeuksissa ihan normaalihoksottimisen kuskin ajamana. Kas kun on kuskeja joille kotimainen 120km/h on ehdottomasti liikaa ja taidat kuulua siihen sakkaaiin?

        ps. ei sitä tarvitse hävetä, ihmiset vaan on niin erilaisia...


      • stimuloitu
        De-Facto kirjoitti:

        Täällä video kuljettajasta jolla ei ole ongelmia autonhallinnan kanssa vaikka videolla ajetaan reilusti yli suomalaisen motarinopeuden:

        https://www.youtube.com/watch?v=OCRZ7Gbr0_0&lc=z12mxzmyunntdzu2q235sfcpzr3pwf43e

        Edelleen, vikaa ei kannata hakea autosta vaan siitä selkänojasi ja rattisi väliltä. Kuten videosta selvästi näkee niin meno on todella vakaata jopa kahdensadan nopeuksissa ihan normaalihoksottimisen kuskin ajamana. Kas kun on kuskeja joille kotimainen 120km/h on ehdottomasti liikaa ja taidat kuulua siihen sakkaaiin?

        ps. ei sitä tarvitse hävetä, ihmiset vaan on niin erilaisia...

        Hyvä simulaattorivideo, kieltämättä.


      • jakko_kulta
        De-Facto kirjoitti:

        Täällä video kuljettajasta jolla ei ole ongelmia autonhallinnan kanssa vaikka videolla ajetaan reilusti yli suomalaisen motarinopeuden:

        https://www.youtube.com/watch?v=OCRZ7Gbr0_0&lc=z12mxzmyunntdzu2q235sfcpzr3pwf43e

        Edelleen, vikaa ei kannata hakea autosta vaan siitä selkänojasi ja rattisi väliltä. Kuten videosta selvästi näkee niin meno on todella vakaata jopa kahdensadan nopeuksissa ihan normaalihoksottimisen kuskin ajamana. Kas kun on kuskeja joille kotimainen 120km/h on ehdottomasti liikaa ja taidat kuulua siihen sakkaaiin?

        ps. ei sitä tarvitse hävetä, ihmiset vaan on niin erilaisia...

        Kyllä, ihmiset todella ovat erilaisia. Joku tykkää ajaa kokoajan ohjaten Vitaraa ja joku taas jotakin toista merkkiä ilman jatkuvaa ratilla korjaavaa liikettä tehden.
        Pienikin sivutuuli, niin Vitara ja S Cross ovat vaarallisia ajettavia moottoritie nopeuksilla.


      • Terveet-kädet

        Ja tuolla edelleen video Suzukikuljettajasta ilman edellisen kirjoittajan potemaa äärimmäisen harvinaista "ilman jatkuvaa ratilla korjaavaa liikettä " oireyhtymää. (Non Emenda Vestis Motus Continui)

        Tuolla normaalin terveen ihmisen ajamana huomattavasti kotimaisia moottoritienopeuksia suuremmassa vauhdissa:

        https://www.youtube.com/watch?v=KWzVcrfN6C4


      • olipas.aitoja
        Terveet-kädet kirjoitti:

        Ja tuolla edelleen video Suzukikuljettajasta ilman edellisen kirjoittajan potemaa äärimmäisen harvinaista "ilman jatkuvaa ratilla korjaavaa liikettä " oireyhtymää. (Non Emenda Vestis Motus Continui)

        Tuolla normaalin terveen ihmisen ajamana huomattavasti kotimaisia moottoritienopeuksia suuremmassa vauhdissa:

        https://www.youtube.com/watch?v=KWzVcrfN6C4

        Melo hyviä simulaattorivideoita youtubella.


      • Terve_järki
        Terveet-kädet kirjoitti:

        Ja tuolla edelleen video Suzukikuljettajasta ilman edellisen kirjoittajan potemaa äärimmäisen harvinaista "ilman jatkuvaa ratilla korjaavaa liikettä " oireyhtymää. (Non Emenda Vestis Motus Continui)

        Tuolla normaalin terveen ihmisen ajamana huomattavasti kotimaisia moottoritienopeuksia suuremmassa vauhdissa:

        https://www.youtube.com/watch?v=KWzVcrfN6C4

        Kyllähän yksittäinen henkilö voi ajaa Suzukilla tyynillä kelillä ja uudella urattomalla asfaltilla hetken lujempaakin, mutta kun alkaa hiukankin tuulemaan tai uusi asfaltti muuttuu uraisemmaksi, niin takuu varmasti vauhti putoaa, ellei ratissa todellinen akropaatti, jolle oma ja muiden turvallisuus on sivuseikka.


    • jarrun-vapauttaja

      Järkevin teko, minkä normaalilla järjellä varustettu ihminen voi tehdä nähdessään Vitaran venerampilla on se, että avaa oven ja vapauttaa seisontajarru ja antaa kotteron valua aaltojen alle. Näin on taas yksi kiemurteleva tientukko vähemmän, vaikka eihän noita susukeja montaakaan näy.

      • Kone-näkö

        Komppaan täysin, yeahh!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe