Onnea Espoo, valtava suksee! Sain onnekseni olla mukana joukkoliikenteen riemuvoiton tapahtumassa Espoossa, jossa kansan kauan ja hartaasti kaipaaman raideliikenteen asiakaskäyttöönotto metron myötä, sai aikaiseksi spontaanin ja karnevalistisiakin piirteitä sisältävän henkilöautoilun pakkovallasta vapautumisen, riemullisen kansanjuhlan. Jo nyt PKS metroliikenne on saavuttanut ennätysmäärän asiakkaita ja sadat henkilöauton aiemmat käyttäjät ovat jättäneet ikävän ja vaikeasti operoitavan henkilöautonsa kotiin tai asemien läheisille parkkipaikoille. Ja, kun aika kuluu, yhä useammat ihmiset valitsevat luontevimman ratkaisun kulkemiseensa. Ja henkilöautoilun ihmisten elämää kurjistava vaikutus vähenee.
Ja sama on toki edessä Tampereellakin, kun ihmisten elämä helpottuu ratikan myötä. Kriittisinä kommentteina Espoon metrossa eräs ilmeisesti pitkän aikaa tapahtumaa (metroliikenteen alkamista) odottanut asiakas totesi tiedotusvälineiden edustajalle, että hänen matkansa töihin pitenee n. 5 minuuttia. Mutta hänkin totesi, että, kun auton voi jättää metron lähellä oleville parkkipaikoille, niin hän kuitenkin aikoo siirtyä metron käyttäjäksi. Ja toisaalla eräät toiset arvoivat, että heidän työmatkansa voi pidetä, jopa 15min metron myötä.
Omakohtaisesti Espoon metrossa silmiinpistävää oli myös sen kaupallisuus. Jossa isot kauppakeskukset ja kauppaketjujen yksittäiset liikkeet ovat sijoittuneet metroasemien yhteyteen tai niiden läheisyyteen, samoin kuin Helsingin uudet ja valmistuvat isot kauppakeskukset ovat sijoittuneet raideliikenteen yhdysasemien läheisyyteen.
Tässä kuitenkin voi vain toivoa, että Tampereella löytyy enemmän kypsyyttä rakentaa ratikan tuleva jatkoreititys siten, että siihen voi tulla Lielahden vanhan sellutehtaan kaltaisia alueita, joissa ihmiset voivat käydä hankkimassa paikallisia produktioita, tuotteita, palveluja sekä reilunkaupan ja kestävän kehityksen mukaan tehtyjä tuotteita. Tai kierrätys ja second hand tuotteita ja palveluita.
Muutenkin Hiedenrannan uuden asuinalueen eräänä teemana tulisi olla ekologisuus. Vaikka kaupanketjujen paineet saada maksukykyiset ratikka asiakkaat omiin liikkeisiinsä on kova. Niin silti paikallisuus, ekologisuus ja ihmisten yhteisöllisyys tulee huomioida silloin, kun ratikan kaltaisesta joukkoliikenteen runkoratkaisusta ja sen reitityksestä päätetään. Ja tähän Tampereelta nyt odotetaan sitä kypsyyttä, joka sen kaupunkina tulee osoittaa.
Menestystarina
12
291
Vastaukset
- jooopatijoo
Kova on metakka metrosta kun ottaa huomioon että se on Euroopan pienin. Että sellainen "menestystarina"
- sdjfdgj
Edes pelkkä Länsimetron osuus ei ole Euroopan pienin. Lisäksi se on vain laajennusosa nykyiseen metroon.
- ratikka.paras
Espoon metro on koko matkan tunnelissa, vaikka pinnalla on maailmanluokan kauniita saaristomaisemia Länsiväylän varrella. Tilaa olisi ollut helppo järjestää osin metron siltaratkaisuille tai pintaradoille, kuten esim Itä-Helsingissä Vuosaaren ja Kulosaaren metrosilloilla.
Espoon metron asemat ovat aivan järkyttävän syvällä. Kallis tuuletus, lämmitys jne. Usealla asemalla (samoin kuin Lentoaseman juna-asemalla) on todella hidas ja turhan hankala siirtyminen pinnalle.
Pintakiskoliikenne kunnollisella raitiovaunulla on loistava ratkaisu. Hyvä ja järkevä. Tampere saa juuri sopivan kiskoliikenteen. - punainentupaja.perunamaa
Miksi Länsimetro kulkee lähes samoja reittejä kuin ennestään käytössä oleva lähijuna? Miksi Länsimetro linjattiin reitille, johon myös pikaratikka on tarkoitus rakentaa? Kolme julkista liikennemuotoa samaan suuntaan.
Osassa Espoota julkinen liikenne kutistuu kaksi kertaa tunnissa kulkeviin linja-autovuoroihin.- hjuytrt
Eikös se länsimetro mene suoraan Tapiolaan. Junaratahan kulkee kaukaa ja sieltä sitten palaa rannikolle Kirkkonummelle. Metroahan on tarkoitus jatkaa Kivenlahdelle, joka sitten on Espoon viimeinen kolkka. Ratikkaa ja metroa on turha verrata keskenään. Metrohan on juna ja ratikka muistuttaa hidasta bussia.
- OsaamisPääoma
Ei kai siinä ole mitään erikoista, kulkeehan täällä Tampereellakin uskollisesti bussit tietyistä kaupunginosista keskustaan samaan aikaan. Siis linjat X, Y Z lähtevät kaikki samaan aikaan kohti keskustaa, ja sitten seuraavaan puoleen tuntiin ei lähde yhtikäs mitään.
Suomalaisen suunnittelun kukkasia, meillä osataan, aivan kuten ne saföörien puuttuvat vessat 1.2 miljardin metrossa :D
- Hullulla_halvat_huvit
Ei voi kuin ihmetellä miten nupokyyttää porukkaa tuolla pääkaupunkiseudulla asustaa?
Yö oli valvottu ja biletetty oikein frageissa ja juhlakläningeissä metron avajaisia? Ja nyt sitten helmat hulmuten ja riemusta kiljuen ravataan aamuyössä ensimmäisiin vuoroihin?
Kuinkahan viisaalta teitin olo nyt tuntuukaan?
Voi ristus sitä myötähäpeän tunnetta, kun uutisissa näytettiin tuota sirkusta!
HulluIla halvat huvit...- juhlimme.Rassua
Rassu saa myös aikanaan juhlat ja pääsee telkkarin uutisiin! :-)
- ÄmpäreitäJaossa
Tämän kansan tuntien siellä Espoon metroasemalla on arvatenkin jaettu ilmaisia sinkkiämpäreitä. Mikään muu ei voi selittää tuntikausien jonotusta, hälinää ja innosta hihkuvaa asennetta.
Only in Finland.
- Greendeath
Et ole lukenut, ettei tuon linjan käyttöönotto vähentänyt yhtään henkilöautoliikennettä?
Ilmeisesti elät omassa vihreässä kuplassasi.- vielä.ei.tietoa
höpönpöpö
suorat bussit toimii yli vuodenvaihteen - Greendeath
vielä.ei.tietoa kirjoitti:
höpönpöpö
suorat bussit toimii yli vuodenvaihteen"Metrolla töihin tulleet STT:n toimittajat arvioivat, että länsimetrossa oli melko vähän matkustajia aamulla.
Tieliikennekeskuksen mukaan länsimetro ei ole vaikuttanut Helsinkiin suuntautuvan aamuliikenteen määrään. Tieliikennekeskus kertoo autoilijoita olevan liikenteessä suurin piirtein saman verran kuin edellisviikolla.
– Liikennemäärät ovat ihan samat, jonkun sadan heittoa on. Vaikuttaako se sitten siltä, että aiemmin bussia käyttäneet ovat siirtyneet metroon, mutta autoa käyttävät tulevat edelleen autolla. Ainakin näyttää siltä, että vielä ei ole löydetty metroon, kertoo liikennepäivystäjä Petra Latvasalo"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop781423- 681215
Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.1021044huono omatunto
johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.55954Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?139928Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma162843Päätin juuri että
En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi31814Onnistuit sohaisemaan mua
Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan59794- 61786
- 76685