Menestystarina

Onnea Espoo, valtava suksee! Sain onnekseni olla mukana joukkoliikenteen riemuvoiton tapahtumassa Espoossa, jossa kansan kauan ja hartaasti kaipaaman raideliikenteen asiakaskäyttöönotto metron myötä, sai aikaiseksi spontaanin ja karnevalistisiakin piirteitä sisältävän henkilöautoilun pakkovallasta vapautumisen, riemullisen kansanjuhlan. Jo nyt PKS metroliikenne on saavuttanut ennätysmäärän asiakkaita ja sadat henkilöauton aiemmat käyttäjät ovat jättäneet ikävän ja vaikeasti operoitavan henkilöautonsa kotiin tai asemien läheisille parkkipaikoille. Ja, kun aika kuluu, yhä useammat ihmiset valitsevat luontevimman ratkaisun kulkemiseensa. Ja henkilöautoilun ihmisten elämää kurjistava vaikutus vähenee.
Ja sama on toki edessä Tampereellakin, kun ihmisten elämä helpottuu ratikan myötä. Kriittisinä kommentteina Espoon metrossa eräs ilmeisesti pitkän aikaa tapahtumaa (metroliikenteen alkamista) odottanut asiakas totesi tiedotusvälineiden edustajalle, että hänen matkansa töihin pitenee n. 5 minuuttia. Mutta hänkin totesi, että, kun auton voi jättää metron lähellä oleville parkkipaikoille, niin hän kuitenkin aikoo siirtyä metron käyttäjäksi. Ja toisaalla eräät toiset arvoivat, että heidän työmatkansa voi pidetä, jopa 15min metron myötä.
Omakohtaisesti Espoon metrossa silmiinpistävää oli myös sen kaupallisuus. Jossa isot kauppakeskukset ja kauppaketjujen yksittäiset liikkeet ovat sijoittuneet metroasemien yhteyteen tai niiden läheisyyteen, samoin kuin Helsingin uudet ja valmistuvat isot kauppakeskukset ovat sijoittuneet raideliikenteen yhdysasemien läheisyyteen.
Tässä kuitenkin voi vain toivoa, että Tampereella löytyy enemmän kypsyyttä rakentaa ratikan tuleva jatkoreititys siten, että siihen voi tulla Lielahden vanhan sellutehtaan kaltaisia alueita, joissa ihmiset voivat käydä hankkimassa paikallisia produktioita, tuotteita, palveluja sekä reilunkaupan ja kestävän kehityksen mukaan tehtyjä tuotteita. Tai kierrätys ja second hand tuotteita ja palveluita.
Muutenkin Hiedenrannan uuden asuinalueen eräänä teemana tulisi olla ekologisuus. Vaikka kaupanketjujen paineet saada maksukykyiset ratikka asiakkaat omiin liikkeisiinsä on kova. Niin silti paikallisuus, ekologisuus ja ihmisten yhteisöllisyys tulee huomioida silloin, kun ratikan kaltaisesta joukkoliikenteen runkoratkaisusta ja sen reitityksestä päätetään. Ja tähän Tampereelta nyt odotetaan sitä kypsyyttä, joka sen kaupunkina tulee osoittaa.

12

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooopatijoo

      Kova on metakka metrosta kun ottaa huomioon että se on Euroopan pienin. Että sellainen "menestystarina"

      • sdjfdgj

        Edes pelkkä Länsimetron osuus ei ole Euroopan pienin. Lisäksi se on vain laajennusosa nykyiseen metroon.


    • ratikka.paras

      Espoon metro on koko matkan tunnelissa, vaikka pinnalla on maailmanluokan kauniita saaristomaisemia Länsiväylän varrella. Tilaa olisi ollut helppo järjestää osin metron siltaratkaisuille tai pintaradoille, kuten esim Itä-Helsingissä Vuosaaren ja Kulosaaren metrosilloilla.

      Espoon metron asemat ovat aivan järkyttävän syvällä. Kallis tuuletus, lämmitys jne. Usealla asemalla (samoin kuin Lentoaseman juna-asemalla) on todella hidas ja turhan hankala siirtyminen pinnalle.

      Pintakiskoliikenne kunnollisella raitiovaunulla on loistava ratkaisu. Hyvä ja järkevä. Tampere saa juuri sopivan kiskoliikenteen.

    • punainentupaja.perunamaa

      Miksi Länsimetro kulkee lähes samoja reittejä kuin ennestään käytössä oleva lähijuna? Miksi Länsimetro linjattiin reitille, johon myös pikaratikka on tarkoitus rakentaa? Kolme julkista liikennemuotoa samaan suuntaan.

      Osassa Espoota julkinen liikenne kutistuu kaksi kertaa tunnissa kulkeviin linja-autovuoroihin.

      • hjuytrt

        Eikös se länsimetro mene suoraan Tapiolaan. Junaratahan kulkee kaukaa ja sieltä sitten palaa rannikolle Kirkkonummelle. Metroahan on tarkoitus jatkaa Kivenlahdelle, joka sitten on Espoon viimeinen kolkka. Ratikkaa ja metroa on turha verrata keskenään. Metrohan on juna ja ratikka muistuttaa hidasta bussia.


      • OsaamisPääoma

        Ei kai siinä ole mitään erikoista, kulkeehan täällä Tampereellakin uskollisesti bussit tietyistä kaupunginosista keskustaan samaan aikaan. Siis linjat X, Y Z lähtevät kaikki samaan aikaan kohti keskustaa, ja sitten seuraavaan puoleen tuntiin ei lähde yhtikäs mitään.

        Suomalaisen suunnittelun kukkasia, meillä osataan, aivan kuten ne saföörien puuttuvat vessat 1.2 miljardin metrossa :D


    • Hullulla_halvat_huvit

      Ei voi kuin ihmetellä miten nupokyyttää porukkaa tuolla pääkaupunkiseudulla asustaa?

      Yö oli valvottu ja biletetty oikein frageissa ja juhlakläningeissä metron avajaisia? Ja nyt sitten helmat hulmuten ja riemusta kiljuen ravataan aamuyössä ensimmäisiin vuoroihin?

      Kuinkahan viisaalta teitin olo nyt tuntuukaan?

      Voi ristus sitä myötähäpeän tunnetta, kun uutisissa näytettiin tuota sirkusta!

      HulluIla halvat huvit...

      • juhlimme.Rassua

        Rassu saa myös aikanaan juhlat ja pääsee telkkarin uutisiin! :-)


      • ÄmpäreitäJaossa

        Tämän kansan tuntien siellä Espoon metroasemalla on arvatenkin jaettu ilmaisia sinkkiämpäreitä. Mikään muu ei voi selittää tuntikausien jonotusta, hälinää ja innosta hihkuvaa asennetta.

        Only in Finland.


    • Greendeath

      Et ole lukenut, ettei tuon linjan käyttöönotto vähentänyt yhtään henkilöautoliikennettä?
      Ilmeisesti elät omassa vihreässä kuplassasi.

      • vielä.ei.tietoa

        höpönpöpö

        suorat bussit toimii yli vuodenvaihteen


      • Greendeath
        vielä.ei.tietoa kirjoitti:

        höpönpöpö

        suorat bussit toimii yli vuodenvaihteen

        "Metrolla töihin tulleet STT:n toimittajat arvioivat, että länsimetrossa oli melko vähän matkustajia aamulla.

        Tieliikennekeskuksen mukaan länsimetro ei ole vaikuttanut Helsinkiin suuntautuvan aamuliikenteen määrään. Tieliikennekeskus kertoo autoilijoita olevan liikenteessä suurin piirtein saman verran kuin edellisviikolla.

        –  Liikennemäärät ovat ihan samat, jonkun sadan heittoa on. Vaikuttaako se sitten siltä, että aiemmin bussia käyttäneet ovat siirtyneet metroon, mutta autoa käyttävät tulevat edelleen autolla. Ainakin näyttää siltä, että vielä ei ole löydetty metroon, kertoo liikennepäivystäjä Petra Latvasalo"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1423
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      102
      1044
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      928
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      843
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      794
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe