"Minä uskon Jumalaan,..."

omalehmä

Kun sanot uskovasi Jumalaan niin mihin oikeastaan sanalla 'Jumala' viittaat? Viittaatko sanaan 'Jumala* itseensä vai johonkin olioon jossakin, jonka uskot olevan olemassa jossakin ja josta käytät nimitystä Jumala.

7

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exap

      Olipa hyvä kysymys. Hyvä kysymys pistää ajattelemaan.

      Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. Mutta totta tosiaankin, usein käytän sanaa ajattelematta sitä mihin itse asiassa viittaan,

      • >>> Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. >>>

        Sellaista jumalaa ei vain ole olemassa, joka on kaiken luonut. Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet.


      • pyhpyh2526111
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. >>>

        Sellaista jumalaa ei vain ole olemassa, joka on kaiken luonut. Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet.

        Eikä sinun valheillasi ei ole mitään perusteita. Olet vain persläpi lässyttäjä.


      • pyhpyh2526111 kirjoitti:

        Eikä sinun valheillasi ei ole mitään perusteita. Olet vain persläpi lässyttäjä.

        Ja sinä olet kristinuskon loistava tulevaisuus. Lisäksi olet todennäköisesti adventtikirkon älykkäin jäsen sekä lahjakkain argumentoija.


      • Exap
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. >>>

        Sellaista jumalaa ei vain ole olemassa, joka on kaiken luonut. Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet.

        "Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet."

        Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä, varsinkaan, kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.

        Oletkohan unohtanut tällaisen hienon asian ?


      • Exap kirjoitti:

        "Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet."

        Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä, varsinkaan, kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.

        Oletkohan unohtanut tällaisen hienon asian ?

        <<<Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä >>>

        Juu. On oikeus uskoa mihin tonttuun tai jumalaan tahansa.

        Ja kaikki taikauskot ja jumalat ovat samanarvosia ja yhtä tosia.

        Lisäksi esim. Suomeen pyrkiviä ihmisiä ei tule lajitella heidän taikauskonsa perusteella, koska ihmisillä on oikeus uskoa ihan mitä tahansa. Jokainen on tänne tervetullut, taikauskostaan riippumatta, koska ihmisillä on oikeus uskoa ihan mitä haluavat tai jopa mitä sattuu.

        <<< kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.>>>

        Jos sinä väität, että sinun maaginen mielikuvituskaverisi on luonut kaiken, niin sinulla on todistusvastuu, eikä suinkaan minulla.

        Minulla on kyllä murskaavat todisteet sille, että fysiikka on luonut ihan kaiken ja sitä ei kiistetä uskomalla jotain muuta.


      • Exap kirjoitti:

        "Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet."

        Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä, varsinkaan, kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.

        Oletkohan unohtanut tällaisen hienon asian ?

        Mikä sitten katsotaan solvaamiseksi, se on kaikkea muuta kuin itsestään selvää.

        Minua vaivasi jo lapsena se, miten ilkeästi ja rumasti vanhempani puhuivat ateisteista ja toisin uskovista, mutta olivat kuitenkin kovin herkkiä pahastumaan, jos joku kritisoi heidän uskoaan. Se oli kummallista, koska muuten he osasivat käyttäytyä ihan kauniisti.

        Jostain syystä uskonnolliset uskomukset nauttivat suurempaa suojaa kuin muut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      53
      2396
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      884
    3. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      866
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      11
      845
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      69
      743
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      731
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      640
    8. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      82
      547
    9. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      545
    10. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      67
      529
    Aihe