"Minä uskon Jumalaan,..."

omalehmä

Kun sanot uskovasi Jumalaan niin mihin oikeastaan sanalla 'Jumala' viittaat? Viittaatko sanaan 'Jumala* itseensä vai johonkin olioon jossakin, jonka uskot olevan olemassa jossakin ja josta käytät nimitystä Jumala.

7

280

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exap

Olipa hyvä kysymys. Hyvä kysymys pistää ajattelemaan.

Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. Mutta totta tosiaankin, usein käytän sanaa ajattelematta sitä mihin itse asiassa viittaan,

• >>> Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. >>>

Sellaista jumalaa ei vain ole olemassa, joka on kaiken luonut. Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet.

• pyhpyh2526111
        bushmanni kirjoitti:

>>> Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. >>>

Sellaista jumalaa ei vain ole olemassa, joka on kaiken luonut. Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet.

Eikä sinun valheillasi ei ole mitään perusteita. Olet vain persläpi lässyttäjä.

• pyhpyh2526111 kirjoitti:

Eikä sinun valheillasi ei ole mitään perusteita. Olet vain persläpi lässyttäjä.

Ja sinä olet kristinuskon loistava tulevaisuus. Lisäksi olet todennäköisesti adventtikirkon älykkäin jäsen sekä lahjakkain argumentoija.

• Exap
        bushmanni kirjoitti:

>>> Kun käytän sanaa Jumala, tarkoitan Häntä, joka on maailman luonut, on kaikkivaltias, kaikkitietävä, ja jonka uskon olevan olemassa kaikkialla. >>>

"Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet."

Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä, varsinkaan, kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.

Oletkohan unohtanut tällaisen hienon asian ?

• Exap kirjoitti:

"Joten uskollasi ei ole mitään järjellistä perustetta, vaan se on vain sokeaa uskoa niiden taikauskoisten ihmisten mielipiteisiin, jotka ovat jumalasi keksineet."

Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä, varsinkaan, kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.

<<<Riippumatta siitä, onko asia niin kuin sanot, vai ei, minulla on silti lain mukainen oikeuteni uskoa kuten haluan, ilman että kenelläkään on oikeutta solvata minua siitä >>>

Juu. On oikeus uskoa mihin tonttuun tai jumalaan tahansa.

Ja kaikki taikauskot ja jumalat ovat samanarvosia ja yhtä tosia.

Lisäksi esim. Suomeen pyrkiviä ihmisiä ei tule lajitella heidän taikauskonsa perusteella, koska ihmisillä on oikeus uskoa ihan mitä tahansa. Jokainen on tänne tervetullut, taikauskostaan riippumatta, koska ihmisillä on oikeus uskoa ihan mitä haluavat tai jopa mitä sattuu.

<<< kun sinulla ei ole yhtään sen enempää tieteellisiä todisteita oman kantasi puolesta kuin minulla omani.>>>

Jos sinä väität, että sinun maaginen mielikuvituskaverisi on luonut kaiken, niin sinulla on todistusvastuu, eikä suinkaan minulla.

Minulla on kyllä murskaavat todisteet sille, että fysiikka on luonut ihan kaiken ja sitä ei kiistetä uskomalla jotain muuta.

• Exap kirjoitti:

Mikä sitten katsotaan solvaamiseksi, se on kaikkea muuta kuin itsestään selvää.

Minua vaivasi jo lapsena se, miten ilkeästi ja rumasti vanhempani puhuivat ateisteista ja toisin uskovista, mutta olivat kuitenkin kovin herkkiä pahastumaan, jos joku kritisoi heidän uskoaan. Se oli kummallista, koska muuten he osasivat käyttäytyä ihan kauniisti.

Jostain syystä uskonnolliset uskomukset nauttivat suurempaa suojaa kuin muut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      701
      3768
    2. Raiskausyritys

Eilen laajallakankaalla lenkkipolulla.
      Kajaani
      51
      1197
    3. Käviskö tällainen suhde

Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E
      Ikävä
      72
      1173
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      90
      1085
    5. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      95
      926
    6. Niin kauan tätä

Onko vuotesi menneet hukkaan
      Ikävä
      103
      784
    7. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      52
      777
    8. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      54
      766
    9. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      757
    10. Onko sinulla vihan tunteita

Minua kohtaan? Haluatko kostaa jotakin tai tehdä pahaa? Voit tähän sanoa ihan luottamuksella.
      Ikävä
      121
      716
    Aihe