Miksi epäjumalanpalvontoja sanotaan uskonnoiksi?

KaupungissaPiilopaikka

Mitä eroa on epäjumalanpalvonnalla ja uskonnolla?

Miksi oikeaan Jumalaan uskomista ja palvomista ja epäjumaan uskomista ja palvomista kutsutaan molempia uskonnoiksi?

Raamatussa mainitaankin sana uskonto arvoituksellisen merkityksellisesti ottamatta kantaa onko ok vai kun sanaa uskonto käytettiin ensi kerran jossain kaupungissa.

17

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todistatoisin

      Ei taatusti ole sanaa uskonto alkuperäisessä Raamatussa.

      • KaupungissaPiilopaikka

        Olet oikeassa. Kadun erehdystäni! Olin oikosulussa, väsynyt.

        Olen nytkin väsynyt mutta muistan että ensi kerran käyttöönotettu sana taisikin olla kristitty. Ja siihen liittyi jokin kaupunki jossa sana kristitty sanottiin ekan kerran. Thessaloníki ehkä, ehkä ei.


    • Älä palvo jumalankuvia, niinkuin profeettain , Marian, Jeesuksen, apostolien. Äläkä palvo henkilöitä, heidät on Jumala luonut kuvakseen. Äläkä palvo Googlea, se on Jumalankuva. Äläkä palvo seksivideoita, ne ovat jumalankuvia.

    • Matteus 4:10 : Herraa sinun Jumalaasi sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.

    • Kirjakääröt

      1Aikak.16:26 Biblia. Sillä kaikki pakanain jumalat ovat epäjumalat; mutta Herra on tehnyt taivaat.

    • Se mikä on kenenkin mielestä se "oikea" Jumala riippuu tietysti siitä mihin uskontoon uskoo. Kristinuskon Jumala on suurimmalle osalle maailman ihmisistä jotain aivan muuta kun se "oikea" Jumala.

      • Se asia ei ole ihmisten itse päätettävissä. Oikea Jumala, Taivaan ja maan Luoja on olemassa riippumatta siitä uskooko jotkut epäuskoiset vai ei.

        Ei siis ole niinkuin väität että "Kristinuskon Jumala on suurimmalle osalle maailman ihmisistä jotain aivan muuta kun se "oikea" Jumala" -Sillä riippumatta näiden mielipiteistä kristinuskon Jumala ON kaikille maailman ihmisille ainoa ja oikea todellinen Jumala. Paitsi Häntä ei ole mitään "jumalaa".

        Jos parannusta ei ajallaan tule, te kaikki epäuskoiset kauhistutte kerran huomatessanne että tämä olikin totta ja te epäuskolla sen hylkäsitte vaikka teille sitä tyrkyttämällä tyrkytettiin ja sanottiin mikä vaara teitä uhkaa epäuskonne takia ja siksi että torjutte luotanne ainoan toivonne Jeesuksen Kristuksen sijaissovituksen.

        Sen tähden teidät tuomitaa oikeutetusti syntienne mukaan. Joudutte sovitetuilla synneillä iankaikkiseen kadotuksen piinaan.

        Siellä ei enää peruutuksen mahdollisuutta ole sillä te teitte kaikkein pahimman synnin kun ette tunnustaneet syntisyyttänne ja ettekä ottaneet armoa vastaan.

        Kuule mitä >Raamattu juuri sinulle sanoo, uskallatko edes lukea vai oletko pelkuri?:

        Jesaja 65. luku:

        "Minä olen suostunut niiden etsittäväksi, jotka eivät minua kysyneet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet; minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen, tässä minä olen! Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni uppiniskaista kansaa kohden, joka vaeltaa tietä, mikä ei ole hyvä, omain ajatustensa mukaan; kansaa kohden, joka vihoittaa minua alinomaa, vasten kasvojani, uhraa puutarhoissa ja suitsuttaa tiilikivialttareilla. He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa. He sanovat: "Pysy erilläsi, älä tule minua lähelle, sillä minä olen sinulle pyhä". Nämä ovat savu minun sieramissani, tuli, joka palaa kaiken päivää.

        Katso, se on kirjoitettuna minun edessäni. En ole minä vaiti, vaan minä maksan, maksan heille helmaan heidän pahat tekonsa ynnä teidän isienne pahat teot, sanoo Herra, niiden, jotka ovat vuorilla suitsuttaneet ja kukkuloilla minua häväisseet; ja ensiksi minä mittaan heille palkan heidän helmaansa."


      • EvLut kirjoitti:

        Se asia ei ole ihmisten itse päätettävissä. Oikea Jumala, Taivaan ja maan Luoja on olemassa riippumatta siitä uskooko jotkut epäuskoiset vai ei.

        Ei siis ole niinkuin väität että "Kristinuskon Jumala on suurimmalle osalle maailman ihmisistä jotain aivan muuta kun se "oikea" Jumala" -Sillä riippumatta näiden mielipiteistä kristinuskon Jumala ON kaikille maailman ihmisille ainoa ja oikea todellinen Jumala. Paitsi Häntä ei ole mitään "jumalaa".

        Jos parannusta ei ajallaan tule, te kaikki epäuskoiset kauhistutte kerran huomatessanne että tämä olikin totta ja te epäuskolla sen hylkäsitte vaikka teille sitä tyrkyttämällä tyrkytettiin ja sanottiin mikä vaara teitä uhkaa epäuskonne takia ja siksi että torjutte luotanne ainoan toivonne Jeesuksen Kristuksen sijaissovituksen.

        Sen tähden teidät tuomitaa oikeutetusti syntienne mukaan. Joudutte sovitetuilla synneillä iankaikkiseen kadotuksen piinaan.

        Siellä ei enää peruutuksen mahdollisuutta ole sillä te teitte kaikkein pahimman synnin kun ette tunnustaneet syntisyyttänne ja ettekä ottaneet armoa vastaan.

        Kuule mitä >Raamattu juuri sinulle sanoo, uskallatko edes lukea vai oletko pelkuri?:

        Jesaja 65. luku:

        "Minä olen suostunut niiden etsittäväksi, jotka eivät minua kysyneet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet; minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen, tässä minä olen! Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni uppiniskaista kansaa kohden, joka vaeltaa tietä, mikä ei ole hyvä, omain ajatustensa mukaan; kansaa kohden, joka vihoittaa minua alinomaa, vasten kasvojani, uhraa puutarhoissa ja suitsuttaa tiilikivialttareilla. He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa. He sanovat: "Pysy erilläsi, älä tule minua lähelle, sillä minä olen sinulle pyhä". Nämä ovat savu minun sieramissani, tuli, joka palaa kaiken päivää.

        Katso, se on kirjoitettuna minun edessäni. En ole minä vaiti, vaan minä maksan, maksan heille helmaan heidän pahat tekonsa ynnä teidän isienne pahat teot, sanoo Herra, niiden, jotka ovat vuorilla suitsuttaneet ja kukkuloilla minua häväisseet; ja ensiksi minä mittaan heille palkan heidän helmaansa."

        "Se asia ei ole ihmisten itse päätettävissä. Oikea Jumala, Taivaan ja maan Luoja on olemassa riippumatta siitä uskooko jotkut epäuskoiset vai ei."

        Tuohan perustuu vain siihen että sinä uskot että asia on noin. Minkäänlaista todisteenhäivääkään asiasta ei ole.

        "-Sillä riippumatta näiden mielipiteistä kristinuskon Jumala ON kaikille maailman ihmisille ainoa ja oikea todellinen Jumala."

        Tuokin perustuu vain siihen että sinä uskot että asia on noin. Minkäänlaista todisteenhäivääkään asiasta ei ole.

        Esim. islaminuskoinen taitaa olla asiasta eri mieltä ja perustelee oman totuutensa suurinpiirtein samoin kun sinä.

        :-)


      • KaupungissaPiilopaikka

        Islamin eksytykseen uskova lla ei ole olemassa omaa totuutta vaa hänelle uskoteltu valhe jos ollaan loogisia jos sopii? Islam on perustettu saatanan toimesta tuhopyrkimyksenä Raamatun profetioiden toteutumista estämään?


      • KaupungissaPiilopaikka kirjoitti:

        Islamin eksytykseen uskova lla ei ole olemassa omaa totuutta vaa hänelle uskoteltu valhe jos ollaan loogisia jos sopii? Islam on perustettu saatanan toimesta tuhopyrkimyksenä Raamatun profetioiden toteutumista estämään?

        Suurin piirten samoin varmaan ajattelevat islaminuskoiset kristityistä.

        Tuo mihin uskot on vain usko, ei mikään yleinen ihmiskunnassa hyväksytty totuus.

        :-)


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Se asia ei ole ihmisten itse päätettävissä. Oikea Jumala, Taivaan ja maan Luoja on olemassa riippumatta siitä uskooko jotkut epäuskoiset vai ei."

        Tuohan perustuu vain siihen että sinä uskot että asia on noin. Minkäänlaista todisteenhäivääkään asiasta ei ole.

        "-Sillä riippumatta näiden mielipiteistä kristinuskon Jumala ON kaikille maailman ihmisille ainoa ja oikea todellinen Jumala."

        Tuokin perustuu vain siihen että sinä uskot että asia on noin. Minkäänlaista todisteenhäivääkään asiasta ei ole.

        Esim. islaminuskoinen taitaa olla asiasta eri mieltä ja perustelee oman totuutensa suurinpiirtein samoin kun sinä.

        :-)

        >Esim. islaminuskoinen taitaa olla asiasta eri mieltä ja perustelee oman totuutensa suurinpiirtein samoin kun sinä.

        Vain pari sanaa kun muuttaa, se on siinä.


      • KaupungissaPiilopaikka kirjoitti:

        Islamin eksytykseen uskova lla ei ole olemassa omaa totuutta vaa hänelle uskoteltu valhe jos ollaan loogisia jos sopii? Islam on perustettu saatanan toimesta tuhopyrkimyksenä Raamatun profetioiden toteutumista estämään?

        >Islam on perustettu saatanan toimesta tuhopyrkimyksenä Raamatun profetioiden toteutumista estämään?

        Islam päinvastoin vihaa Saatanaa, ja islamin mukaan lopussa Jeesus taistelee Saatanaa vastaan ja voittaa. Kuulostaako yhtään tutulta...?


    • oipoii

      Jos sinulla on aikuisena mielikuvitusystävä - sitä kutsutaan skitsofreniaksi.
      Jos tuhansilla on aikuisena sama mielikuvitusystävä tai - vihollinen - sitä kutsutaan uskonnoksi.

    • Diopterius

      Miten määritellään uskonto?

      Tässä pari määritelmää:

      Kielitoimiston sanakirjan mukaan uskonto tarkoittaa uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaoloon ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta. Usein uskonto on muotoutunut oppijärjestelmäksi ja ilmenee erilaisina yhteisöllisinä tapoina ja palvontamenoina.

      Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on käsitteellistys, joka on tehty suuresta määrästä erilaisia uskomuksia, käyttäytymistaipumuksia ja kokemuksia. Erilaiset asiat nähdään uskonnollisina silloin kun ne täyttävät tietyt tulkitsijan asettamat ehdot.

      Jeesukseen ja Zairelaisten nopeaan käveljjään Msimbamasambaan uskominen ja niiden palvominen täyttävät molemmat määritelmät.

    • Käytettävissä olevan todistusaineiston perusteella kysymys tulisi asettaa uudelleen seuraavasti:

      Miksi ihmiset uskovat epäjumaliin?

      Jos nimittäin ihan aikuisten oikea jumala joskus antaa itsestään kuulua, ovat jahven, allahin ja muiden epäjumalien seuraajat kusessa.

      • IsraelAjanOsoitin

        Mä tiedän Venäjän hyökkäävän monien muslimiliittolaismaiden kanssa Israeliin. Tiedän niin tapahtuvan samalla 100pros varmuudella kuin Suomi oli talvisodassa 1939 -1940 jKr.

        Milloin se tapahtuu? En tiedä mutta Israel on juuri nyt valmistamassa IDF sotaan sankareitaan. Iranin meluavia shiiamuslimeita on Israelin rajan lähellä. Ateisti, agnostikko kenties, hra. Hema, tunnistatko nämä kuvan kaksi liittolaismaiden edustajansa? Kuva suorastaan on huuto uskoville.

        http://www.tv7.fi/vod/player/59160/

        Uskovat, seurataan Israel news TV7 arkistosta.


      • IsraelAjanOsoitin kirjoitti:

        Mä tiedän Venäjän hyökkäävän monien muslimiliittolaismaiden kanssa Israeliin. Tiedän niin tapahtuvan samalla 100pros varmuudella kuin Suomi oli talvisodassa 1939 -1940 jKr.

        Milloin se tapahtuu? En tiedä mutta Israel on juuri nyt valmistamassa IDF sotaan sankareitaan. Iranin meluavia shiiamuslimeita on Israelin rajan lähellä. Ateisti, agnostikko kenties, hra. Hema, tunnistatko nämä kuvan kaksi liittolaismaiden edustajansa? Kuva suorastaan on huuto uskoville.

        http://www.tv7.fi/vod/player/59160/

        Uskovat, seurataan Israel news TV7 arkistosta.

        Hukkuiko pallo, vai eikö ole kaikki intiaanit kanootissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2032
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1569
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      150
      1505
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      127
      1007
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      112
      988
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      818
    Aihe