Mauno Mattilalle kysymys naisten asemasta

iamnotrobotti

Julkaiset FB sivullasi listan, missä kerrot että vuoden 1929 avioliittolaki oli raamatunvastainen.
1929 - Avioliittolaki, jossa mainitaan miesten ja naisten oikeudellinen yhdenvertaisuus, itsenäiset varallisuusoikeudet ja yhtäläinen vanhemmuus.

Eikö ole HYVÄ että nainen on yhdenvertainen?

Tämä on jatkumo muille naisen asemaa parantaneille laille:
1901 - Täydet opinto-oikeudet yliopistossa, joissa naiset saivat sitä ennen opiskella erillisvapaudella vuodesta 1870.
1906 - Äänioikeus sekä oikeus asettua ehdolle vaaleissa.
1917 - Äänioikeus kunnallisissa vaaleissa.
1919 - Oikeus tehdä työtä ilman miehen lupaa.
1926 - Oikeus tulla nimitetyksi valtion virkoihin samoilla ehdoilla kuin miehet.

Olen itsekin jo isoäiti ja insinööri ja ollut melkein50v naimisissa. Oma mummoni joka oli syntynyt 130 v sitten kertoi miten vaikeaa naisilla oli kun eivät voineet vastata esim omasta omaisuudestaan.

Kyllä omista tuloista pitää saada määrätä. Suomen valtio ei pärjää ilman naisia miestyön lisäksi ja miehetkin ovat naistyöstä riippuvaisia (kätilöistä kun synnyit, opeista, lääkäreistä, tarhan tädeistä ja viimein hoivakodin tädeistä - niin sinä kun minäkin.

Perustelepa.

10

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitoksia kysymyksestäsi ja mietin, että mikä on kysyjän lähestymiskulma miehen ja vaimon asemaan Raamatun valossa.

"Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut. Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää." - 1. Korinttolaiskirje 11:2-3

Ensiksikin, se täytyy todeta, että ihmisen arvo ei perustu oikeuksiin. Lapset eivät ole vähempi arvoisia vaikka eivät saa tehdä kaikkea sitä mitä täysi-ikäiset. He ovat kaikista arvokkaimpia Jumalan silmissä.

Lihallinen ajattelu taas arvoista lähtee liikkeelle omasta asemasta, vallasta ja voimasta, että mitä korkeampi asia, sitä arvokkaampi ihminen on. Jeesus käänsi tämän täysin päinvastoin.

"Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne." - Matteus 23:11

Mutta jokainen mies ja vaimo vastaa Jumalan edessä siitä, että totteleeko hän Sanaa vai ei. Mies ei saa alistaa vaimoa, mutta hyvä vaimo alistuu miehelle. Miehen taas tulee perheenpäänä ottaa vastuu.

Sama pätee suhteessa Kristukseen. Hyvä seurakunta alistuu Kristukselle, mutta Kristus ei ketään alista. Se on vapaaehtoista, josta tulee siunaus koko perheelle.

En ota enempää kantaa sitten työ- tai vapaa-ajan kysymyksiin, koska en niitä ole käsitellytkään.

Se on tärkeä havaita, ettei vihreän feministiliikkeen oppi ole Raamatun oppi ja hedelmät ovat erittäin huonot, mitä tulee avioerojen nousuun. Lapset eli tuleva sukupolvi kärsii.

"Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää!" - Sananlaskut 31:30

Kelpo vaimo Raamatun mukaan:
      http://raamattu.fi/1933,38/Sananl.31.html

Koko listan, jossa ei ole noita aloituksessa olevia asioita laisinkaan, on nähtävillä täältä. Minusta ei kannata sovinistia alkaa tekemään, vaan rohkaisen tutkimaan mitä Jumalan sana opettaa asiasta.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10215027624508895&id=1378445083

Siunauksin, MM.

• Alkuperrkommentpi

Kiitos vastauksesta. Monissa kohdin lienemme samaa mieltä. Pointtini oli se että lain tulee olla siinä mielessä tasa arvoinen ja joustava että nainen voi toimia työssään hyvin. En ymmärtänyt miten vuoden 1929 laki voi olla moraalia alentava.

En itse kannata mitään miehiä alistavaa feminismiä. Perhe kai päättää miten työnjako menee. Töissä käytännössä on jo paljon naispomoja. Minullakin oli monta ylöspäin. Hyviä olivat. Mutta siellä ei ole mies enää naisen pää.

Työteliään vaimon ylistys on aivan ihana. Minusta vaimo käy siinä kodin ulkopuolella mutta kotiäitikin se voi olla.

Kiva kun vastasit. Hyvää yötä.

• Kotiäitinilsiä

Olen itse nainen ja tutkinut kirjoitukset
      Mies on minun pääni ja olen hänen apunaan
      Tien häntä tekemällä kaiken kotona ja ilahduttamaan häntä. Km hän tulee kotiin lapsilla on puhtaat vaatteet ja he leikkivät hiljaa. Otan puhelimet pois siksi aikaa
      Uskon etten naisena pysty kovaan työntekoon. Naisilla on kuukautiset ja he ovat heikkoja astioita joiden tunteet heittää. Vain .irs etenee ilman tunteita suoraan eteenpäin ja puhuu väätentämätöntä Sanaa. Naisen on turha opiskella koska kotona on aina töitä. En tiedä koulutsmmeko tyttöjä vai kadvatankp suoraa Äidiksi. Emäntäkouöu oli ennen hyvä. Tyttö kyllä haluaa lääkäriksi...

• einytnoinkaan

"Uskon etten naisena pysty kovaan työntekoon."

Taitaapa olla tosiaan uskon asia vain. Oma vaimoni painaa 48 kiloa mutta on rakentanut kaksi omakotitaloa ennen kuin häneen tutustuin ja nyt jo melkein eläkeläisinä rakensimme vielä yhden kaksistaan.

"Naisen on turha opiskella koska kotona on aina töitä."

Väärin tuokin, oma vaimoni taas esimerkkinä. Opiskelumahdollisuudet oli heikot aikanaan mutta aikuisena hankki vielä koulutuksen ja on nyt sen ansiosta työssä, josta tykkää.

"En tiedä koulutsmmeko tyttöjä vai kadvatankp suoraa Äidiksi. Emäntäkouöu oli ennen hyvä. Tyttö kyllä haluaa lääkäriksi..."

Kyllä tytön pitää lääkäriksi päästä jos haluaa. Kamalan virheen teet jos asetut poikkiteloin. Ja vaikka lopulta kotiäidiksi ryhtyisikin, koulutus on silti hyvä. Kouluttamattoman maailmankuva on mitä on, kun ei oikein tiedä mistään mitään. Kun tietää miten maailma toimii, on kaikki helpompaa ja mielekkäämpää. On yksinkertaisesti hienoa tietää asioita. Sitä älä lapsilta kiellä!

• Tjaibai

Toisaalta naisten hyvä koulutus vie mieheltä töitä ja arvostusta
        Jos vain miehet pääsisi opiskelemaan naiset olisi kotona ja kunnioittamista miehiä kohtaan.
        Naisten koulutus ja omat tulot tekee koppavaksi
        Ensimmäinen vaimoni oli opettaja ja ero tuli
        Toinen on thai osaa kyllä lukea mutta palvelee hyvin. Ei kouluja
        Suosittelen

• vaioikeinthaikku
        Tjaibai kirjoitti:

Toisaalta naisten hyvä koulutus vie mieheltä töitä ja arvostusta
        Jos vain miehet pääsisi opiskelemaan naiset olisi kotona ja kunnioittamista miehiä kohtaan.
        Naisten koulutus ja omat tulot tekee koppavaksi
        Ensimmäinen vaimoni oli opettaja ja ero tuli
        Toinen on thai osaa kyllä lukea mutta palvelee hyvin. Ei kouluja
        Suosittelen

Eli toinen vaimosi, oppimaton thai-tyttönen on älykkyysosamäärällesi sopiva..::))
        Kaikki miehet eivät tosin tyydy alistettuihin thai-tyttöihin, vaan tahtovat akateemisen, työssäkäyvän älykkään vaimon. Puhu sinä vain omasta puolestasi. Kuka akateeminen nainen viihtyy typeryksen seurassa!!!

• äänioikudkopoikkeen

Pitää palata Raamatunaikaiseen malliin kirjaimellisesti. Ehkä äänioikeus pois.

• miehenäolen

Edusmiehenä toimiminen oli sitä, että nainen ei voi tehdä sopimuksia eli ostaa ilman miehen valtuutusta. Ehkä tämä olisi hyvä nytkin. Nainenhan tuhlaa miehen rahat löllöämällä kotona. Naisen tulee ottaa miehen nimi, koska näin nainen on miehen alainen raamatullisesti. Lue Raamatusta.
      Ja mies on vaimon pää,

• pitääköalistua

Raamatusta voi vetää useita tulkintoja. Vapaita seurakuntia meillä on tuhansia eri korostuksin tiukasta tulkinnasta kaikki paranevat-äärimenestysteologiaan. Mies on vamon pää kuitenkin yhdistänee kaikkia?

Toivon, että naisen alistusteema vaihtuu teillä myös miehen vastuun tarkasteluun. Siihen ei kuulu se tolkuton väkivalta millä joku mies hakkaa vaimoa ja jotkut miehet jopa puukottavat 3 v tytön. Myös naisten väkivalta stop.Tosin luin erään mediapalstoilla tunnetun miehen FB-sivulta, että syntisten vanhempien 3v on saastunut ja joutuu helvettiin. Tätä sitten vastustettiin, mutta mies ja opetuslapsi seisoivat Mooseksen opin takana. Syntisten lapsi ei pelastu edes vauvana kuollessaan. Tämä mies pitää alistumista vaimolta tärkeänä.

• Alstunko

Mattilan mukaan mies on kotona pää. Jäi epäselväksi haluaako hän v 1930 edeltävät ajat takaosin jolloin naiset oli miehen omaisuutta eikä hallinnut omaa omaisuuttaan eikä tulojaan. Vastustaa jo hän äänioikeutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4736
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      200
      2578
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1677
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1605
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1369
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1305
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1217
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      146
      1081
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      952
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe