Mitä jos Loviisan ydinvoimalaitos räjähtäisi?

Asiantuntijat myöntävät, että ydinvoimala voi räjähtää, Suomalaiset voivat silti olla levollisin mielin, sillä asiantuntijat ovat myös varautuneet siihen:
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/374027-mita-jos-loviisan-ydinvoimalaitos-rajahtaisi-viranomaisten-roolipeli-testaa (2016)

"Sovittuna päivänä avainviranomaiset, tiedotusvälineiden edustajat ja Helsingin yliopiston viestinnän opiskelijat pelaavat roolipeliä nimeltä Loviisa 16. Päivän aikana simuloidaan tilannetta, jossa Loviisassa on tapahtunut paha ydinonnettomuus.

Pelaajat toimivat kuten oikeassakin tilanteessa kuvittelisivat roolihenkilöidensä toimivan. Puhelut viranomaisille aloitetaan koodisanalla, ettei kukaan erehdy luulemaan, että kyseessä on tositilanne. Näin tehdään myös siltä varalta, että tositilanne laukeaisi harjoituksen kanssa samanaikaisesti.

Loviisa 16 -harjoituksen aattona 26. huhtikuuta vietetään Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden 30-vuotispäivää. "

Tarinalla on onnellinen loppu - ydinvoimala räjähti, mutta kukaan ei kuollut, kukaan ei sairastunut syöpään, eikä tällä kertaa joditabletitkaan päässeet loppumaan kesken kaiken, joten niitä riitti kaikille.

Kauan eläköön ydinvoima. Ja eläähän se. Ydinonnettomuus synnyttää ydinpeheitä, kuten Tshernobyl osoittaa:

http://www.telegraph.co.uk/culture/3558651/Chernobyl-children-Nuclear-families.html
Konekäännös: https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.telegraph.co.uk/culture/3558651/Chernobyl-children-Nuclear-families.html&prev=search

10

1909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoinOn

No jos lukisit itse tekstin niin huomaisit, että ei siellä puhuta mitään räjähdyksestä. Onnettomuudeksi oletetaan reaktorisydämen sulaminen. Räjähdys esiintyy vain asintuntemattoman toimittajan tekemässä otsikossa. Eli vihreä valhe lipsahti taasen.

• "... eikä tällä kertaa joditabletitkaan päässeet loppumaan kesken kaiken, joten niitä riitti kaikille."

Joskus 2000-luvun alkupuolella harjoitukset keskeytettiin, koska joditabletit loppuivat kesken (Loviisassa tai Porvoossa, en muista enää). Kuulin uutisen radiosta suorana, lehdistö ei sitä kertonut. Täällä siitä juteltiin, että olisihan ehtineet vaikka Helsingistä tuoda niitä.

• nami.maiskis

Harjoiteltiinko niitä syömään harjoituksissa kun ne loppuivat kesken. Kaikkea sitä itseä tänne kirjoitetaan.

• nami.maiskis kirjoitti:

Harjoiteltiinko niitä syömään harjoituksissa kun ne loppuivat kesken. Kaikkea sitä itseä tänne kirjoitetaan.

Niiden jakamista harjoiteltiin. Et ehkä ymmärrä millainen homma se on. Joditabletteja haetaan kaikista apteekeista. Joku vielä koordinoi minne ensin viedään yms.

Kirjoittele sitä itseä vain itsestäsi. Kysymyksesi oli kyllä hyvä ilman kysymysmerkkiäkin.

• vihermulkvist

Otsikko on tyypillinen vihervalhe.
      Ei aihetta enempään keskusteluun.

• "Ei aihetta enempään keskusteluun."

Tulkitsen tuon lupauksena. Kiitos.

• K.Late

"Otsikko on tyypillinen vihervalhe.
      Ei aihetta enempään keskusteluun."

Ydinvoimala tyypillisesti räjähtää, kun se joutuu vakaviin ongelmiin. Tsernobyl, Fukushima1, Fukushima2, Fukushima3 kaikki räjähtävit, kolmonen jopa hienosti ainakin 700 metriä korkealla sienipilvellä.

Eli onko se ihme, jos lotsikossa mainitaan räjähtäminen. Vakava onnettomuus ilman räjähtämistä tuntuu pikkuisen epärealistiselta odotukselta.

• Noinkohan

Niin meinaat että jos auto tekee peräänajon, voidaan otsikoida että auto räjähti Länsiväylällä.

• NoinOn
    • KoskaMäsähtää

Veikkaan että tonttien arvo laskisi melko nopeasti....tuolla suunnalla ja alkaisi naiset puskemaan soikeakalloisia lapsia joilla olisi 3 silmää 13 varvasta ym.kivaa....Mutta eihän ne koskaan räjähdä....Eihän tsernobilikään eikä fukushimakaan....ei mitään hätää....kuolee vaan hitaasti verenvuotoon ja syöpiin....pikku juttu....Sipilälle ja kumppaneille tuttua kun ovat jo saastuttaneet muutenkin kainuun luontoa iloisesti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59