Jaksaako jatkaa?

Voimatta

Olen yksityisyrittäjä joka pahimillaan tekee 84 tuntia töitä viikossa. Paloin loppuun ja hakeuduin osastolle. Osastolla olin kolme päivää jonka jälkeen kotiuduin.

Asun parisuhteessa jossa toinen osapuoli ei käy töissä ja polttaa päivittäin pilveä. Käy kaupassa jos jaksaa ja tekee ruoan, noin muuten ei juuri hoida taloutta.

Olen jo pitkään tiennyt, että pitäisi erota, mutta ei ole ollut voimia lähteä. Nyt olen sairaslomalla enkä tiedä pystynkö palaamaan töihin. Velvollisuuksia yriktyksen suhteen olisi vielä pariksi vuodeksi, mutta ajatus kahden vuoden tolkuttomasta työmäärästä tuntuu mahdottomalta selvitä.

Ajattelen päivittäin itseni tappamista. En näe miten saisin voimaa selvitä kaikesta tästä. Yritys pitäisi ajaa konkurssiin, en tiedä miten se käytännössä tapahtuu. Sen jälkeen edessä on loppu elämän velkavankeus.

Antaako vain periksi vai olisiko elämällä vielä joskus jotain annettavaa vaikka nyt ei siltä tunnu?

9

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GärmexMaja

      Muitakin on samassa tilanteessa ja moni yrittäjä maksaa velkoja pitkään, mutta ovat sillä välin päässeet muualle töihin ja parempaan asemaan kokemuksensa ansiosta. Sellaisia olen tavannut.

      Ihmisen mieli järjestää usein itselle ansan, joka on kuin pimeä pussi johon ei tule valoa mistään -tulevaisuudessa ei näy mitään, eikä edes menneisyydestä tule valon pilkahduksia... En tiedä mikä muu auttaa kuin odottaminen että tämä synkkä pilvi menee ohitse. Se on niin pimeä ajatuksin luotu pussi, ettei siitä näe ulos millään muotoa, eikä muista mitään hyvää eikä uskoa ole yhtään jäljellä. Minulla on auttanut sellaisissa extreme-tilanteissa luontoon meneminen. Fyysisesti liikkeelle lähtö ulkoilmaan riittävän kauas auttaa hetkellisesti ja nuotion tuijottelu... Se on paha paikka ja toivon että keksit miten voit tehdä vielä elämästäsi merkityksellisen. Jos aamulla herääminen tuntuu merkityksettömältä, mieti mitä voisit tehdä että päivästä tulisi merkityksellinen? Opetella jotain uutta?

    • Hei,

      Oletko miettinyt, että voisit saada helpotusta oloosi keskusteluavun kautta? On olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joissa voisit keskustella tilanteestasi. Ulkopuolinen tuki voi auttaa jäsentämään ajatuksia ja se voi olla myös hyvä voimavara ja helpottaa jaksamista.

      Tässä muutamia vaihtoehtoja, joihin voisit halutessasi olla yhteydessä:

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saat halutessasi itsellesi tukihenkilön, jonka kanssa voit keskustella kahden kesken. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.

      - Jos haluat keskustella tilanteestasi mieluummin soittamalla, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      - Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Velka-asioissa suosittelen sinua kääntymään kotikuntasi talous- ja velkaneuvojan puoleen.

      Voimia tilanteeseesi! Toivottavasti löydät itsellsi sopivan tavan hakea ja saada apua.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • neuvokasta

      Oletko harkinnut yrityksesi myyntiä?`Se voisi olla ratkaisu, jossa sinulle ei jää velkaa ja samalla vapautuisit kohtuuttomasta työmäärästä.

    • NOOOOOOOOOOOOO

      Toihan on normaali yrittäjän työviikko. 6pv/vk á 14h.
      siinä se.

      Ainoa mikä varmaan yrittäjiä vituttaa että joutuu elättämään kaikenlaista paskaloisijaa..

    • Voimatta

      Itseasiassa 12h ja 7 pvä/vko.

      Keskusteluapua on tarjottu , mutta en tokikaan ole kaikkea kertonut. Kuten esim. hyvin konkreettisia itsemurha suunnitelmia. Puolison pössyttelyä en jaksaisi enää päivääkään, mutta poiskaan ei pääse, kun asuntoa en tunnu saavan. Ulkoilemassa käyn koirien kanssa, jos en nyt päivittäin niin joka toinen päivä.

      Firman myynti ei ole vaihtoehto, ei tuota tarpeeksi, että joku sen ostaisi. Elätän sillä itseni, mutta työmäärään nähden ei selvästikkään ole sen arvoista, kun nyt mielenterveys pettää. Kun vaan voisikin laittaa lapun luukulle, mutta on niitä velvollisuuksia joista tulee seuraamuksia jos niitä ei hoida.

      Huoh. Ajattelin, että jos saisin asian kirjoitettua olo voisi helpottua tai saisin edes jäsenneltyä asioita, mutta kun en jaksa edes kirjoittaa. Sormet ei tuota niitä asioita mitä päässä on jonka vuoksi tuskastun ja uuvun.

    • Voimatta

      Pienen pieniä valon hetkiä näen. Yritän roikkua niissä kiinni. Jotenkin niin epätoivoisesti, että tulen vain surullisemmaksi. Niin paljon on rikki, en tiedä jaksanko. Päivä kerrallaan tai oikeastaan hetki kerrallaan.

    • Et varmaankaan tiedä miltä tuo kuulostaa toisen mielestä? No siltä, että eihän tuossa nyt mitään ole minkä vuoksi pitäisi itsensä tappaa.
      Asuntoja löytyy loputtomasti, ainakin muualta kuin kaupungeista.
      Ero on todella hyvä asia, jos suhde ei ole.
      Ja en usko että velkavankeuteen jäisi iäksi, ja mitä sitten vaikka jäisikin, on niitä paljon isompiakin murheita.
      Ei töitä ole pakko tehdä, ja sitä paitsi sitä voi tehdä muutakin elämässä.
      Jos pitää valita, että on töissä ja teholla sen vuoksi jatkuvasti, niin kyllä silloin jo
      kannattaa vakavasti harkita sitä, että mitä oikeasti elämältä haluaa.

      Elämässä tärkeintä on rauhallinen elämä itsessään.

    • lepoajasiitäsealkaa

      Olen kokenut konkurssin ja ei se raha kaikkea ratkaiseva. Jos jää velkaa niin pienelläkin tulee toimeen ja kyllä se perusturva silti on taattu. Kyllä elämällä on sinulle vielä paljonkin annettavaa.

    • Ihmettelen kovasti miten parisuhde on kovin hauraalla pohjalla ja silti pysytte yhdessä. Toinen ei todellakaan helpota henkistä taakkaasi yhtään, päinvastoin se vaan lisää sitä. Näkisin itse että ero voisi varmasti tehdä hyvää sinun itsesi jaksamiselle. On henkisesti helpompi olla yksin kuin huonossa parisuhteessa.
      Yksityisyrittäjänä on valitettavasti siinä asemassa ettei olisi varaa olla pois töistä mutta samalla helposti ajaa itsensä loppuun. En tiedä alaa millä toimit mutta olisiko mahdollista ottaa töihin alkuun henkilö joka olisi kiinnostunut jatkamaan yritystoimintaasi? Siis että itse ajat sisään mahdollisen jatkajan, ohjaat ja neuvot häntä hyvin ja pikkuhiljaa siirrät enemmän vastuuta hänelle ja samalla helpotat omaa taakkaasi. Jos et tiedä ketään, voisit vaikka ilmoitella mahdollisesta oppisopimuspaikasta jolloin kiinnostunut henkilö itse ottaa yhteyttä ja sovitte tapaamisen. Mikäli kyseinen henkilö oikeasti on kiinnostunut ja luotettava ja huomaat että hän todella yrittää saada yrityksen toimimaan, kysy suoraan onko hän valmis ottamaan vastuuta yrityksen mahdollisesta jatkamisesta tulevaisuudessa.
      Aina ei siis tarvitse tehdä konkurssia tai vetää itseään kaulakiikkuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2616
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1514
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1357
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1288
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      779
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. 55
      734
    Aihe