Nyt se sitten vihdoin myönnetään. Tampereen talous on niin kuralla, että omat keinot eivät enää riitä. Apuun pitää kutsua kriisikonsultti. Poliitikkojen mopo talousasioista on karannut aikoja sitten. Samaan ansaan ajoivat myös virkamiehet. Esim. jutussa mainittu talousjohtaja ei tiedä paljonko kaupungilla on velkaa. Hän kun ei osaa katsoa sitä konsernitaseesta.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/heikot-luvut-pakottavat-tampereen-kaupungin-korjaamaan-talouttaan-apuun-kutsuttiin-palkanelaisen-kokoomuspoliitikon-konsulttiyritys-200554981/
Aamulehti on jo kauan aikaa yrittänyt vakuuttaa, että mitään ongelmaa ei ole ja velkaa on vain todella vähän. Tämä kylläkin johtuu siitä, että Aamulehdessä ei enää talousosaamista. Aamulehti on lobannut kaikkia uusia investointeja 100 lasissa. Mitään huolta ei ole ollut mistä niihin rahat saadaan. Velkaa kun nyt saa pienellä korolla.
Tampereen talouskriisi
73
1043
Vastaukset
- kokoomussekoomus
Miksi tampereella käännytään aina konsulttien puoleen kun tulee hätä? Konsultit kertovat vain jotan diipadaapaa ja nauravat matkalla pankkiin. Tämäkin konsultti pälkäneeltä.
- Röhäähzick
Erittäin hyvä kysymys
- konsultitkusettaa-aina
Siksi, koska ei itse ymmärretä taloudesta yhtään mitään, päättäjät valitaan poliittisin perustein ja tulokset ovat karmeita. Demari Lyly on kanssa sen tason sosialisti, ettei pystyisi itse edes nakkikojua pyörittämään.
- lördööcks
kommunistien talousosaaminen on tunnettu asia, kaupungin johtoon pitää saada kovan luokan porvari joka laittaa menot kuriin kuten Scheisseteifal
- Osataan.jo
lördööcks kirjoitti:
kommunistien talousosaaminen on tunnettu asia, kaupungin johtoon pitää saada kovan luokan porvari joka laittaa menot kuriin kuten Scheisseteifal
Mehän osataan velan tekeminen. Ei silloin voida epäonnistua
- tupla.valheita
Osataan.jo kirjoitti:
Mehän osataan velan tekeminen. Ei silloin voida epäonnistua
Sepä se kun ainut mitä osataan niin on velan ottaminen. Ennen
valehdeltiin, että julkinen investointi maksaa itse itsensä.
Nyt se valhe on tuplattu. - Hauleja
tupla.valheita kirjoitti:
Sepä se kun ainut mitä osataan niin on velan ottaminen. Ennen
valehdeltiin, että julkinen investointi maksaa itse itsensä.
Nyt se valhe on tuplattu.Haulitorni oli terve investointi
- SuPouho
Maan Tulevaisuus on heidän käsissään. Oikein. Me ollaan jo liikaa levätty lääkäreillä. Suomi Pojat ovat sivilisaation tuho
- Matut.vai.Suomi
Jep, Koukkuniemestä vois heittää vanhukset ulos, Ja ottaa 25v - 45v "ala-ikäisiä" Terroristeja sinne asumaan.
- Muuttakee
Taidat olla ikärasistikin.
- RyssäJaetaanPois
Talous Ylös!
- LuonnonLaki
Missä demari, siellä helvetilliset ongelmat.
- Dem.virheet
Missä demarit ja vihreät yhdessä siellä vielä helvetillisemmät ongelma.
- Sdefvw
Jos ne ovat naisia, on katastrofi valmis
- J-Pakkoruotsi-Gustafsonn
Sdefvw kirjoitti:
Jos ne ovat naisia, on katastrofi valmis
Missä nainen, siellä ongelma.
- tr556ytgf
J-Pakkoruotsi-Gustafsonn kirjoitti:
Missä nainen, siellä ongelma.
Marinin ja Ikosen unelmat maksatetaan muiden selkänahasta.
- vapaamuurarien-metkut
Rantatunneli, ratikka ja kansiareena vievät Tampereen lopullisesti kohti velkavankeutta.
- odotellaan_vaan
Ei hätää, kun kestetään vielä 4 vuotta ja ratikka alkaa ajaa niin sitten ongelmat häipyvät, rahaa alkaa tulemaan kaupungin kassaan ovista ja ikkunoista. Näinhän meille luvattiin ja näin hanke perusteltiin.
Jaksetaan vaan odottaa. Johan Kekkonen aikanaan neuvoi, että pitää olla malttia vaurastua. - talous.epätasapainossa
Tässäkin asiassa mennään sillä, että luotetaa ettei kukaan enää neljän vuoden
kuluttua muista mitä luvattiin, kun rahaa ei tulekkaan ovista ja ikkunoista.
Itse asiassa ratikkahan tehtiin, että saataisiin lisää rahaa käyttää uusien asuinaluieden infaran
rakentamiseen. Vai luuleko joku, että Hiedanrannan infra tulee ilmaiseksi. - Pormestarinmopokeulii
Luulisi, että kaupungin kirkkain talousjohto olisi korkeasti koulutettua ja taitaviksi tunnustettuja tehtäviinsä palkattaessa. Sille suurelle palkalle ei taida olla puhtaita perusteita. Sitten huudetaan hätiin pienestä maalaiskunnasta konsultti kovalla rahalla. Ei myönnetä, että on mokattu ja mopo karannut, vaan pyydetään kaveri selittämään, että kyllä tämä tästä tokenee. Säästöliekki pitäisi olla nyt infrassa ja investoinneissa, mutta perinteiseen tapaan syytetään vain suuria sotemenoja. Miten parin vuoden kuluttua? Ja säästetäänkö sotesta myös se konsultointi?
- konsulttu.konsultoi
Tämän päivän Aamulehti kirjoitti, että sama konsulttio oli käynyt Vantaankin taloutta korjaamassa. Nyt kuulemma saadaan Tampereelle ehdotus jo keväällä korjaavista toimenpiteistä. Hintalappua näile neuvoille ei vielä ole sovittu. Se kun on nomaali tapa Tampereella. Eihän täällä tiedetä mitä maksoi tunneli tai maksaa ratikka. Tai sitä ei vaan osata laskea. Ehkä konsultti osaa.
- 567899iuy
Kyllä se konsultti ainakin tietää oman työn hinnan ja sen osaa laskuttaa. Yrittääkö poliitikot nyt mennä konsultin selän taakse, kun ei osattu kuin sössiä Tampereen talous.
- velka.laskettu.oikein
Nyt Aamulehdessä oli kerrankin analyyttinen juttu Tampereen Taloudesta. Kannattaa lukea.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/tampereen-velka-on-kasvanut-jo-yli-miljardiin-euroon-lisavelkaa-uusiin-investointeihin-tana-vuonna-yli-130-miljoonaa-euroa-200949081/- raaelliffe
nyt alkaa totuus paljastumaan pahimmillekin ratikkafaneille,
valtuustoedustajatkin ovat löysät housuissa päätöstensä seurauksista - kaupungin totaalinen konkurssi - qwsqwsqws
Tietysti AL on varannut jutun vain tilaajille. Ei pysty lukemaan edes incognitona. Pyh, pitäköön tunkkinsa.
- tilaaja
qwsqwsqws kirjoitti:
Tietysti AL on varannut jutun vain tilaajille. Ei pysty lukemaan edes incognitona. Pyh, pitäköön tunkkinsa.
Jutussa mm. kerrotaan konsernikokonaisuuden kokonaisinvestointien olleen viime vuonna noin 425 miljoonaa euroa. Vain tarkoitushakuinen höyrypää kykenee syyttämään kaupungin velkaantumisesta ratikkaa. Velkaantumisaste ei ole vielä lähelläkään huolestuttavaa.
Varsinainen ongelman eli talouden maltillisen heikkenemisen juurisyy on verotulojen kasvun hitaus. Tähän tosin on nyt vihdoin tulossa parannusta, kun työllisyys on nopeassa nousussa. - Duunari_Tampereelta
tilaaja kirjoitti:
Jutussa mm. kerrotaan konsernikokonaisuuden kokonaisinvestointien olleen viime vuonna noin 425 miljoonaa euroa. Vain tarkoitushakuinen höyrypää kykenee syyttämään kaupungin velkaantumisesta ratikkaa. Velkaantumisaste ei ole vielä lähelläkään huolestuttavaa.
Varsinainen ongelman eli talouden maltillisen heikkenemisen juurisyy on verotulojen kasvun hitaus. Tähän tosin on nyt vihdoin tulossa parannusta, kun työllisyys on nopeassa nousussa.Älä jauha paskaa.
- siitä.vaan.lukemaan
Duunari_Tampereelta kirjoitti:
Älä jauha paskaa.
Voit tarkistaa tiedot ihan itse tuosta artikkelista.
- 1784KLO
tilaaja kirjoitti:
Jutussa mm. kerrotaan konsernikokonaisuuden kokonaisinvestointien olleen viime vuonna noin 425 miljoonaa euroa. Vain tarkoitushakuinen höyrypää kykenee syyttämään kaupungin velkaantumisesta ratikkaa. Velkaantumisaste ei ole vielä lähelläkään huolestuttavaa.
Varsinainen ongelman eli talouden maltillisen heikkenemisen juurisyy on verotulojen kasvun hitaus. Tähän tosin on nyt vihdoin tulossa parannusta, kun työllisyys on nopeassa nousussa.Juuri näin! Syy on verotulojen huono kehittyminen. Ärsyttää, kun ihmiset eivät tajua tätä juttua, että investoinnit ovat täysin eri asia, kuin kaupungin muu talous. Ihmisten pitäisi opiskella asia, eikä höyrytä siitä turhaan. Ihmiset myös yleisesti luulevat, että "parin viikon päästä" Tampereelta tullaan karhuamaan velat pois. Ja koska emme kykene maksamaan, on seurauksena Tampereen konkurssi. Siis samalla tavalla, kuin yksityinen henkilökin joutuisi konkurssiin.
Yksityinen henkilö voikin joutua konkurssiin, mutta ihmiset eivät ymmärrä, että mitä järkeä konkurssissa olisi kaupungin tai valtion kohdalla, sillä kaupungit ja valtiot ovat käytännössä ikuisia, ja koska niissä tapahtuu taloudellista toimintaa kulutuksen ja työn muodossa tästä ikuisuuteen, niin mitä järkeä velkojan on silloin asettaa valtiota tai kuntaa konkurssiin, kun tätä taloudellista toimintaa tulee tapahtumaan tästä iäisyyteen????
(asia on siis myös filosofinen, eikä pelkkää numeroiden laskeskelua paperilla. Suomessa asia käsitetään kuitenkin vain mekaanisesti laskettavissa olevina numeroina, ei filosofiana)
- Päättäjien_kusetus
Ainoa oikea teko olisi saattaa kaikki päätöksiä tekemässä olleet poliitikot ja kaupunginvaltuuston edustajat tekemistään päätöksistä henkilökohtaiseen, taloudelliseen vastuuseen. Mutta, Suomihan on nykyisin maa, jossa poliitikot ja poliittisten puolueiden edustajat saavat aivan vapaasti sikailla veronmaksajien piikkiin joutumatta siitä mihinkään todelliseen vastuuseen. Hyvät veljet suojelevat hyviä veljiä ja pieniä piirejä.
- mitäs.valitat
No hehän ovat jo vastuussa.
- ei.mitään.väliä
Politiikassa valta ja vastuu eivät kulje käsi kädessä. Pormestaaja malli toi sen myös kaupungin johtoon.
- talouskuralla
Tamperekin on ottanut liikaa elätettävää haittamaahanmuuttoa. Vai vielä "hyvä investointi" ! Sinne ne rahat ja verovarat katoaakin ! Tämän tietää ihan kaikki.
- läskiksi.meni
Nyt kaikille on valjennut, että Tampereen kaupungin suuruudehulluus lankeaa vernmaksajien maksettavaksi. Tampereella paukut on keskitetty vain ja ainoastaan kasvuun. Kun kasvu tulee eläkeläisten, työttömien ja muiden pienituloisten kautta niin tulokset on nähtävissä. Nyt joudutaan karsimaan palveluita ja nostamaan veroja. Tämä johtaa siihen, että yritykset ja hyvin toimeentulevat kiertävät kaupungin kaukaa.
No tuleehan Hiedanrantaan 10 000 työpaikkaa ja ratikka tuo satoja miljoonia rahaa kaupungin kassaan. En vaan tiedä onko vielä niin tyhmiä ihmisiä jotka tuohon uskovat. Ehkä muutama valtuustosta löytyy.- 7656256
Investoinnit ovat aina eri asia, kuin käyttötalous. Tätä Suomessa ei sitten vieläkään ymmärretä. Investoinnilta odotetaan hyötyjä. KÄyttötaloudelta taas ei.
Tampere ei ole suuruudenhullu, vaan vastaavan kokoisista kaupungeista löytyy vastaavan kokoisia investointeja muualta maailmasta.
Riippumatta kokonaan siitä, investoiko Tampere ratikkaan vai ei, sen taloudessa olisi nyt sama tilanne. Se olisi siis tällä hetkellä ottamassa velkaa samaan asiaan, kuin nytkin, eli käyttötalouden menoihin.
Ratikka ei ole siis syyllinen siihen, että Tampereen verotulot eivät ole riittävät. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. TAMPERE ON NYT OTTAMASSA VELKAA JUOKSEVIIN KULUIHIN, EI INVESTOINTEIHIN!!!!!!! - Fjalar.kaksi
7656256 kirjoitti:
Investoinnit ovat aina eri asia, kuin käyttötalous. Tätä Suomessa ei sitten vieläkään ymmärretä. Investoinnilta odotetaan hyötyjä. KÄyttötaloudelta taas ei.
Tampere ei ole suuruudenhullu, vaan vastaavan kokoisista kaupungeista löytyy vastaavan kokoisia investointeja muualta maailmasta.
Riippumatta kokonaan siitä, investoiko Tampere ratikkaan vai ei, sen taloudessa olisi nyt sama tilanne. Se olisi siis tällä hetkellä ottamassa velkaa samaan asiaan, kuin nytkin, eli käyttötalouden menoihin.
Ratikka ei ole siis syyllinen siihen, että Tampereen verotulot eivät ole riittävät. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. TAMPERE ON NYT OTTAMASSA VELKAA JUOKSEVIIN KULUIHIN, EI INVESTOINTEIHIN!!!!!!!Kaikista investoinneista on paljon juoksevia kuluja ennen investointia, kuten ratikasta ankara tutkumusmatkailu ja muu selvitystyö
- 546trte43w
7656256 kirjoitti:
Investoinnit ovat aina eri asia, kuin käyttötalous. Tätä Suomessa ei sitten vieläkään ymmärretä. Investoinnilta odotetaan hyötyjä. KÄyttötaloudelta taas ei.
Tampere ei ole suuruudenhullu, vaan vastaavan kokoisista kaupungeista löytyy vastaavan kokoisia investointeja muualta maailmasta.
Riippumatta kokonaan siitä, investoiko Tampere ratikkaan vai ei, sen taloudessa olisi nyt sama tilanne. Se olisi siis tällä hetkellä ottamassa velkaa samaan asiaan, kuin nytkin, eli käyttötalouden menoihin.
Ratikka ei ole siis syyllinen siihen, että Tampereen verotulot eivät ole riittävät. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. TAMPERE ON NYT OTTAMASSA VELKAA JUOKSEVIIN KULUIHIN, EI INVESTOINTEIHIN!!!!!!!Miksi juoksevat kulut ovat kasvaneet niin suuriksi, että ne pitää rahoittaa velalla?
- awegt
546trte43w kirjoitti:
Miksi juoksevat kulut ovat kasvaneet niin suuriksi, että ne pitää rahoittaa velalla?
Varsinainen ongelma on se, että kulut on toistuvasti budjetoitu liian pieniksi. Esimerkiksi sote-kulujen budjetti ylittyi muistaakseni 52 miljoonalla. Vaikuttaa rakenteelliselta ongelmalta organisaatiossa, eli rahakirstun vartijoilla ei ole oikeaa kuvaa siitä, paljonko rahaa tarvitaan. Lisäksi Tampere kärsii edelleen yhteisöverotuksen tuoton pienuudesta. Tämä alkoi silloin, kun ankarasti vihattu Nokia ajoi alas toimintojaan Tampereellakin.
- dsdsdsdsdsd
7656256 kirjoitti:
Investoinnit ovat aina eri asia, kuin käyttötalous. Tätä Suomessa ei sitten vieläkään ymmärretä. Investoinnilta odotetaan hyötyjä. KÄyttötaloudelta taas ei.
Tampere ei ole suuruudenhullu, vaan vastaavan kokoisista kaupungeista löytyy vastaavan kokoisia investointeja muualta maailmasta.
Riippumatta kokonaan siitä, investoiko Tampere ratikkaan vai ei, sen taloudessa olisi nyt sama tilanne. Se olisi siis tällä hetkellä ottamassa velkaa samaan asiaan, kuin nytkin, eli käyttötalouden menoihin.
Ratikka ei ole siis syyllinen siihen, että Tampereen verotulot eivät ole riittävät. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. TAMPERE ON NYT OTTAMASSA VELKAA JUOKSEVIIN KULUIHIN, EI INVESTOINTEIHIN!!!!!!!Ratikkatyömaat tappavat yrityksiä ja ajavat ihmisiä (hyvätuloisia) asumaan naapurikuntiin, joten kyllä se on yksi syyllinen verotulojen riittämättömyyteen.
- Yksinkertaast
Ratikkatyömaat siis lyövät demareiden puolesta kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Vievät yrittäjät pois ja liikenteen kivikaudelle. Ai niin ja slummiuttavat Tampereen. Tulikin kokonaista kolme kärpästä.
- KÄYTTÖTALOUS.TULEE
7656256 kirjoitti:
Investoinnit ovat aina eri asia, kuin käyttötalous. Tätä Suomessa ei sitten vieläkään ymmärretä. Investoinnilta odotetaan hyötyjä. KÄyttötaloudelta taas ei.
Tampere ei ole suuruudenhullu, vaan vastaavan kokoisista kaupungeista löytyy vastaavan kokoisia investointeja muualta maailmasta.
Riippumatta kokonaan siitä, investoiko Tampere ratikkaan vai ei, sen taloudessa olisi nyt sama tilanne. Se olisi siis tällä hetkellä ottamassa velkaa samaan asiaan, kuin nytkin, eli käyttötalouden menoihin.
Ratikka ei ole siis syyllinen siihen, että Tampereen verotulot eivät ole riittävät. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. TAMPERE ON NYT OTTAMASSA VELKAA JUOKSEVIIN KULUIHIN, EI INVESTOINTEIHIN!!!!!!!Oi, kun tätä keskustelua on hauska seurata. Nyt lanseerattiin uudet käsitteet - investoinnin lisäksi peliin iskettiin "käyttötalous". Se on nyt kaikkialla. Käyttötalous.
Tampereen kaupunki on kuin peluri, jolla on hihassaan lukematon määrä ässiä. Aina löytyy joku uusi pöytään lyötävä kortti. Nyt se on käyttötalous. Aikaisemmin puhuttiin budjetista. Katsokaa budjettia, se investointi on siellä omassa sarakkeessaan. Ei vaikuta muualle. Nyt on käyttötalous. Investoinnit eivät ole käyttötaloutta.
Eivätkö ne ole käyttötaloutta silloinkaan, kun investoinnin vaatimat lyhennykset pakottavat nyysimään kaikesta muusta, myös kunnan lainvaatimista velvollisuuksista? Eikö Tampereella ole sen vertaa käsitystä taloudesta, että kukkarolla on pohja? Pohjaa on tyhjää kaivaa, jos sieltä on kaikki huvennut investointeihin?
Mikään näistä esitetyistä hyödyistä ei ole milläään tavalla toteennäytetty eikä se investointi ole silloin investointi, vaan pelkkä menoerä, joka syö resurssit muualta. Investointi on tässä suhteessa vieläpä ymmärretty väärin. Läheskään kaikki investoinnit eivät maksa itseään takaisin. Sairaalan uusi leikkausosasto on investointi, mutta ei se "tuota" mitään.
Tässä on selvästi sekoitettu kaksi eri asiaa, eli julkisen ja yksityisen sektorin roolit keskenään. Tampereella on yritetty muokata verovetoisesta julkisen sektorin palveluntarjoajan organisaatiosta (kunta) jotain pörssipeluria, jolla on rajaton kukkaro, koska se voi myydä maata mihin hintaan tahansa, ja kunnallahan maata on tarjolla rajattomasti. Tampere ei ole mikään v*tun yritys, joka investoi tuottaakseen voittoa. Se on kunta, jolla on lakisääteinen velvollisuus tuottaa palveluita, mitä varten se perii veroja.
Ratikka on osa tätä kiinteistökuplaa siinä, että sillä pyritään korottamaan sekä maan hintaa, lisäämään rakentamista että lisäämään maan kysyntää lisäämällä populaatiota. Tämä kiinteistökupla on se, mitä markkinoidaan ratikkainvestointina, se on rakennettu ratikkaprojektin sisään oletuksena. Ilman sitä ratikka ei ole investointi ja tässä tapauksessa tällaiset investoinnit eivät edes kuuluisi kunnalle.
Olisivat jättäneet koko höskän yksityiselle yritykselle, joka olisi osanut arvioida sen kannattavuuden. Ilmeisesti se on kannattamaton, koska yksityiset eivät ole aikaisemminkaan moiselle höskälle osoittanee kiinnostustaan. - tsemppiä.opiskeluun
KÄYTTÖTALOUS.TULEE kirjoitti:
Oi, kun tätä keskustelua on hauska seurata. Nyt lanseerattiin uudet käsitteet - investoinnin lisäksi peliin iskettiin "käyttötalous". Se on nyt kaikkialla. Käyttötalous.
Tampereen kaupunki on kuin peluri, jolla on hihassaan lukematon määrä ässiä. Aina löytyy joku uusi pöytään lyötävä kortti. Nyt se on käyttötalous. Aikaisemmin puhuttiin budjetista. Katsokaa budjettia, se investointi on siellä omassa sarakkeessaan. Ei vaikuta muualle. Nyt on käyttötalous. Investoinnit eivät ole käyttötaloutta.
Eivätkö ne ole käyttötaloutta silloinkaan, kun investoinnin vaatimat lyhennykset pakottavat nyysimään kaikesta muusta, myös kunnan lainvaatimista velvollisuuksista? Eikö Tampereella ole sen vertaa käsitystä taloudesta, että kukkarolla on pohja? Pohjaa on tyhjää kaivaa, jos sieltä on kaikki huvennut investointeihin?
Mikään näistä esitetyistä hyödyistä ei ole milläään tavalla toteennäytetty eikä se investointi ole silloin investointi, vaan pelkkä menoerä, joka syö resurssit muualta. Investointi on tässä suhteessa vieläpä ymmärretty väärin. Läheskään kaikki investoinnit eivät maksa itseään takaisin. Sairaalan uusi leikkausosasto on investointi, mutta ei se "tuota" mitään.
Tässä on selvästi sekoitettu kaksi eri asiaa, eli julkisen ja yksityisen sektorin roolit keskenään. Tampereella on yritetty muokata verovetoisesta julkisen sektorin palveluntarjoajan organisaatiosta (kunta) jotain pörssipeluria, jolla on rajaton kukkaro, koska se voi myydä maata mihin hintaan tahansa, ja kunnallahan maata on tarjolla rajattomasti. Tampere ei ole mikään v*tun yritys, joka investoi tuottaakseen voittoa. Se on kunta, jolla on lakisääteinen velvollisuus tuottaa palveluita, mitä varten se perii veroja.
Ratikka on osa tätä kiinteistökuplaa siinä, että sillä pyritään korottamaan sekä maan hintaa, lisäämään rakentamista että lisäämään maan kysyntää lisäämällä populaatiota. Tämä kiinteistökupla on se, mitä markkinoidaan ratikkainvestointina, se on rakennettu ratikkaprojektin sisään oletuksena. Ilman sitä ratikka ei ole investointi ja tässä tapauksessa tällaiset investoinnit eivät edes kuuluisi kunnalle.
Olisivat jättäneet koko höskän yksityiselle yritykselle, joka olisi osanut arvioida sen kannattavuuden. Ilmeisesti se on kannattamaton, koska yksityiset eivät ole aikaisemminkaan moiselle höskälle osoittanee kiinnostustaan.Kannattaa opetella edes alkeet julkisesta taloudesta, kun kerran iso kiinnostus sitä kohtaan näyttää olevan. Nyt vaan on sellainen tilanne, että koska et tiedä siitä mitään, niin sinulla on valtavasti aivan omituisia kuvitelmia siitä. Opettele alkeet ja peruskäsitteet, niin saat työkaluja ymmärtää itse ilmiötä edes jotenkin.
- cfgthyvh
Tampere voi velkaantua, eikä mitään paniikkia ole. Suomessa julkiseen velkaan suhtaudutaan väärin. Suhtautuminen on poikkeuksellista eurooppalaisittain. Ottakaa selvää asioista.
Yksityishenkilöiden velka on erilaista luonteeltaan, kuin julkinen velka, mutta Suomess julkiseenkin velkaan suhtaudutaan samalla tavalla, kuin yksityiseen. Julkista velkaa ei käytännössä koskaan peritä pois, eikä mitään eräpäiviä ole, vaan ainoastaan korkoja maksetaan. Se riittää velkojille.
Suomessa talouspolitiikka on erilaista - marginaalista -, kuin Euroopassa. Suomi kammoaa Keynesiläisyyttä, eli elvyttämistä huonoina aikoina, joka on siis talouspolitiikan valtavirtaa. (Suomi jäi vastustaessaan keynesiläisyyttä 1930-luvulla kertaalleen asiassa täysin yksin ja vaille tukea ILO:n (kansainvälinen työjärjestö tms.) kokouksessa. Tämä sama ajattelu velan suhteen kantaa yhäkin vuoden 2018 Suomessa. Uskomatonta, kuinka Suomi ui vastavirtaan!)- 6yt5r4e3w
Keynesyläinen politiikka ei ole valtavirta enää. Se oli ja todettiin suhdanteiden tasaajana hyödyttömäksi. Julkisessa velassa ja yksityisessä on se yhteinen piirre, etä mitä enemmän sitä on sitä enemmän maksetaan korkoja. Korkojen maksu on taas pois käyttötaloudesta. Jo Kreikan esimerkki on osoittanut (myös Argentiina), että julkinen sektori ei voi velkaantua määrättömasti. Jossain vaiheessa velkojat eivät enää luota saavansa pääomiaan korkojen kanssa takaisin.
- KorjataanpaVähän
"Suomi kammoaa Keynesiläisyyttä, eli elvyttämistä huonoina aikoina, joka on siis talouspolitiikan valtavirtaa."
Onhan se valtavirtaa erilaisilla talouden dimwiteillä kuten demareilla ja Petteri Orvolla. Mahtoikohan yksikään demarien ehdokas ennen viime eduskuntavaaleja jättää mainostamatta että kannattaa "elvytystä"? Ei kyllä tule mieleen.
Orpokin olisi jakamassa siihen malliin että oikea koti olisi demaripuolue.
"Julkista velkaa ei käytännössä koskaan peritä pois, eikä mitään eräpäiviä ole, vaan ainoastaan korkoja maksetaan. Se riittää velkojille.
"
Kun otetaan miljardi julkisvelkaa ja maksetaan siitä korkoja sanotaan nyt vaikka 10 miljoonaa ja sitten lisätään siihen lisävelkaa toinen miljardi, niin osaatkos sanoa miten käy koroille?
Entä miten kauan menee ennen kuin valtio on siinä pisteessä, että ei pysty maksamaan kohtuuttomiksi paisuneita korkoja, pääomista nyt puhumattakaan.
- Raha.poikimaan
Entä jos investoinnit eivät tuota, kuten on luvattu? Millä velat maksetaan?
- HelppoNakki
Sitä varten on veronmaksajat, jotka muuten huijataan seuraavissa vaaleissa uudelleen äänestämään talousasioista päättämään samoja demareita ja muita taloudellisia tumpeloita, jotka nykyisetkin sotkut tekevät.
- ei.rasita.ei
Tampereen talouskriisiin löydettiin tuttu maksaja nimittäin veronmaksaja. Ensi vuonna nousee asuminen kiintestöveron kautta ja seuraavana käydään tuloveron kimppuun. Onneksi nuo investoinnit eivät rasita Tampereen taloutta. Oli vaan liikaa flunssaa keväällä.
- ottakaa.oppia
Tässä esimerkki investoinnista joka kannnattaa, toisin kiun TRE:en ratikka joka on aivan tyhjänpäistäistä rakentelua veronmaksajien rahoilla ja jotka investoinnit eivät koskaan tuota mitään vaan jäävät taseeseen miinusmerkkiseksi, tässä se , ottakaa oppia idiootit ratikkafanit:
http://www.finnpulp.fi/tiedotteet-arkisto/finnpulpin-perussuunnittelutyoe-poeyrylle.html- Ratkkapysyy
Kaupunki joutuu tuossakin tapauksessa velkakurimukseen. Lisää kouluja,päivähoitopaikkoja, asuinalueita,vuokrataloja,infraktuuria,julkista liikennettä. Kuka maksaa,ei tuleva mahdollinen tehdas ainakaan.
- PositiivisuusRules
Ei se ratikka nyt täysin tyhjänpäiväistä rakentelua taida olla. Anna-Kaisa Ikosen vapaamuurari-insinööri-isi ja sen kaverit nettoavat kivasti rakennusprojekteilla. Suoraan veronmaksajien pussista. Kohentaa aikanaan Anna-Kaisankin taloutta kun isistä aika jättää. Ei sillä että eukko tälläkään hetkellä nälkää näkisi.
- Katteeuus
Tarkoitat,että väärin sammutettu. Kunhan joku muu. Kutsutaanko turkulaiset rakentamaan ja hyötymään.
- Ööghz
Katteeuus kirjoitti:
Tarkoitat,että väärin sammutettu. Kunhan joku muu. Kutsutaanko turkulaiset rakentamaan ja hyötymään.
Ottaisivatko hoitaakseen maksupuolen?
- Maksukykyinen
Puhuttiin nettoamisesta, kateushan siinä on voimavara. Verotus tasapäistää tulojakaumaa. Yhteiskunta ei pysy pystyssä ilman sitä. Kapitalismi on hyötymistä toisten kustannuksella. Verotus tasaa tuloja.
- JunttiLande
Onko ihme jos talous on retuperällä, kun kaupungin johtoporras koostuu maaseudun herroista, jotka vapaa-ajallaan tykkäävät painia pystypubeissa ja niiden teini-ikäiset jonnet tekee samaa jossakin McDonaldsin edessä.
Paikallisista ei ole mihinkään joten tottakai asiat kannattaa ulkoistaa. - tuottava.investointi
On se ihmeellistä, että Tampereella yritetään etsiä säästöjä ja korotetaan kiinteistöveroa, mutta tavara-aseman siirtoon rahaa löytyy useita miljoonia. Onkohan sekin investointi, joka ei rasita kaupungin taloutta?
- Nergotyu
Kyllä on,jälkipolvet kiittää. Ilman historiaa ei ole toivoa tulevaisuudessa.
- jessus.sentään
Kuinka tumpeloita Tampereella oikein ollaan. Tämän päivän Aamulehdessä lukee näin:
"Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi (sd.) huomautti, että sote-palveluissa on ollut krooninen vaje ja sitä on paikattu vuosittain lisätalousarvioilla."
Jos joka vuosi on pitänyt tehdä lisätalousarvio niin eikö niistä olla opittu mitään. Ei varmaan jos ollaan hölmölässä.
"–Palvelutarpeet kasvavat edelleen. Kaupungin väkimäärä kasvaa ja meillä on koko ajan enemmän ikääntyneitä ihmisiä, Loukaskorpi sanoi."
Strategiaksi on valittu Suuruudenhullu Tampere. Nyt on tehty kaikki sen eteen, että tänne muuttaisi mahdollisimman paljon porukkaa. Työpaikoista ei niinkään ole väliä. Nyt sitten yllättäen huomataan, että tänne muuttaa ikääntyviä ihmisiä, jotka tarvitsevat palveluita. Nähtävästi jopa enemmän kuin he maksavat veroja.
Tämä ikääntyvien ja pienituloisten virta on saanut kaupungin menot nousemaan, mutta tulot eivät sitä ole samaan tahtiin tehneet. Nyt yllättäen huomataan, että rahat ei riitä. Velkaa pitää ottaa ja palveluita karsia.
Tähän soppaan kun lisää suuruudenhullut investoinnit velkarahalla niin on selvää mikä on hölmöläisten pääkaupunki.- Uubaduubs
Mielipide ilma tuulta purjeissa. Kritiikkiä ilman vastinetta. Viisasten kiveä ei ole kuukaan löytänyt.
- AriWigelius
Ei ole mitään talouskriisiä, veroja ylös vaan.
- rankaistaan.asumisesta
Näin on. Ensin kiinteistövero ylemmäs, koska asunnot eivät karkaa mihinkään. Samalla hulevesimaksua myös. Sen jälkeen vasta veroäyrin korotus.
- wrastzchas
onneksi lähikunnissa verot ja maksut ovat alemmat...eiku olikokaan
- Loiseläjille
Asumistuet pois omistusasunnon omaavilta. Kun rahkeet ei riitä, niin talo myyntiin. Säästö useita miljoonia. Samalla asuntomarkkinat saa uutta myytävää ,hinnat ei karkaa pilviin. Veronmaksajien rahoja syydetään tukemaan omistamista. Vuokralaiselle kohtuuton tilanne. Vuokratkin vähennyskelpoisiksi.
- Mistä_rahat
Kyllähän se ratikka oli viimeinen niitti "persaukisen" kaupungin talouden"hoidossa". Ratikan todellisia kustannuksia ei asukkaille kerrota (kuten ei tunnelinkaan), jos joku ne tietäisikin. Erilaiset katujen (putkien ym. siirtojen), ja siltojen (Hämeensilta) kunnostusrahat otetaan muualta, eivätkä kulut siten kohdistu oikeaan paikkaan, ratikkaan. Hyvä kun kaupunki SÄÄSTÄÄ laajentamalla maksullisia pysäköintialueita, nostamalla parkkimaksuja, nostamalla rajusti kiinteistöveroja, hulevesimaksuja jne. Koskahan tamperelaiset heräävät todellisuuteen, eivät uskoisi ihan kaikkea, mitä lehdessä kirjoitetaan, eivätkä äänestäisi päättäjiksi vuodesta toiseen niitä samoja naamoja, jotka talouden on tähän tilaan toimillaan saaneet.
- Anonyymi
Ei sitten meidän päättäjät kuunnelleet kriisikonsultin neuvoja. Tietävät itse paremmin asiat. Tässä on tulos.
https://www.aamulehti.fi/a/a0170e24-ac87-4cd1-851b-18fe1940cb15?c=1522737894164- Anonyymi
No ainakin jossain ollaan paras. Tai no, surkein.
- Anonyymi
Tulos vuonna 2018 -58,5 miljoonaa.
Tulos vuonna 2019 - 36 miljoonaa
Tulos vuonna 2020 -26 miljoonaa.
Miltä kuulostaa? Hyvin menee?
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006145946.html- Anonyymi
Tällä ollaan jo totuttu negatiivisiin tuloksiin. Niitä on jo reilusti yli kymmenen putkeen, Kauanko meillä pormestarimalli onkaan ollut käytössä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä ollaan jo totuttu negatiivisiin tuloksiin. Niitä on jo reilusti yli kymmenen putkeen, Kauanko meillä pormestarimalli onkaan ollut käytössä?
Pornomestarit ova mestareita rahan käytössä.
- Anonyymi
Nuin paljon on vaan otettu liian vähän velkaa, ei muuta. Helppo kikkailla numeroilla.
- Anonyymi
Velkaa joka vuosi lisää yli 200 miljoonaa. Se on 10 vuodessa jo 2 miljardia. Me ollaan rikkaita, koska ei aiota noita maksaa koskaan pois. Tampere on Suomen Kreikka.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881234
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1511046En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse61788Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll14730Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli287695- 60694
Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107688Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?37646En oikeastaan usko että sinä tai kukaan
Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt42634- 60628