Onko meri-vhf:lle enää käyttöä?

ouagadougou

Hankin viime vuonna käsikäyttöisen meeri-vhf:n. Turha kapistus.
Kannattaako hankkia kiinteästi asennettua peliä enää, kun kännykkä on korvannut vhf:t.
Tiedän että hätätilanteessa se voisi olla paras, mutta muuten? Mitä mieltä arvon kulkijat ovat?

71

2451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulentallaaja

      VHF:ää tarvitaan esim. Santion ja Saimaan Kanavan välillä mennen tullen. Myös kanavassa hyvä. Käsikäyttöinen riitti.

    • MitaanTietamaton

      Toiset tarvitsee VHF:n ja toiset ei. Oma tarve tai mahdollinen tarve pitää miettiä. Ei VHF Suomen vesillä kaikkein oleellisin tarvike ole, mutta eipä ole kalleinkaan.

      Meillä oli ensin käsikapula. Ihan ok vehje ja sillä sai yhteyden viranomaisiin Saaristomerellä. Akkukäyttö harmitti, vaikka se periaatteessa oli koko ajan lataustelineessä. Uusi akkukin olisi maksanut melkein saman kuin uusi kiinteä VHF. Niinpä nyt on kiinteä VHF sekä kapula hätäpakkauksessa kuivaparistojen kanssa.

      • Missä tilanteessa sinulla on ollut tarve saada yhteys viranomaisiin?


      • MitaanTietamaton
        10-14 kirjoitti:

        Missä tilanteessa sinulla on ollut tarve saada yhteys viranomaisiin?

        Etsintä- ja pelastusharjoituksessa.


      • MitaanTietamaton kirjoitti:

        Etsintä- ja pelastusharjoituksessa.

        Kiitos, asia selvisi. Ihmettelin, kun tuollainen tarve on erittäin epätavallinen huviveneilijälle ja niinhän kyse olikin jostain, mitä juuri kukaan ei tee.


      • siinäsoittimiatarvita

        Niimpä,huvihuviveneilijähän ei tarvitse muuta kuin veneen vesillelaskun ja ylösnoston.Köysiäkään ei tarvitse osata solmia niissä kun on ne lenkit valmiina nykyään saati irroittaa pollarista,ne kun ottavat pikkusormi pystyssä pikarista kuplivaa kaijassa(ne huvuhuviveneilijät) mutta toisaalta taito ja tarvehan sekin on.


    • Tyrnäväntorpedo

      Satelliittipuhelimen saa n.500 eurolla. Vuosimaksut ovat pieniä, ainoastaan käyttö maksaa, muttei sekään niin paljoa etteikö uskaltaisi soitella, kun on oikeaa asiaa.

      Kelvollinen VHF maksaa antennin ja kaapeleiden kanssa 250 eur.

      Käytännössä kyse on siitä, onko mahdollisuus soittaa mistä tahansa minne tahansa 250 euron arvoinen kertamaksuna.

      • MitaanTietamaton

        Satelliittipuhelimella ja VHF:llä on eri funktio, vaikka yhteydenpitoon molemmat on tarkoitettu. Mielestäni VHF:llä saa yhteyden näköpiirissä olevaan laivaan kätevämmin kuin satelliittipuhelimella tai jos on tarve ryhmäviestintään lähiympäristön kanssa kuten eskaadereissa ja pelastustehtävissä.

        Molempi parempi, jos on tarvetta.


      • Tyrnäväntorpedo
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Satelliittipuhelimella ja VHF:llä on eri funktio, vaikka yhteydenpitoon molemmat on tarkoitettu. Mielestäni VHF:llä saa yhteyden näköpiirissä olevaan laivaan kätevämmin kuin satelliittipuhelimella tai jos on tarve ryhmäviestintään lähiympäristön kanssa kuten eskaadereissa ja pelastustehtävissä.

        Molempi parempi, jos on tarvetta.

        Aika harva kulkee eskaadereissa.


      • Mitään.ei.saa.tarvita
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Aika harva kulkee eskaadereissa.

        Ehkä. Entä sitten?

        Käly osti sähköisen jalkojen lämmittimen lepotuolissa käytettäväksi. Sellaisen huopanyytti-mallisen. En näe moiselle mitään tarvetta, eikä kukaan kavereistanikaan sellaista halua.

        Mutta ei se minua häiritse, jos joku haluaa sellaisen. Eikä se ole minulta pois.

        Pointti: Voisiko joku jo kertoa, mikä kaikissa näissä "keskusteluissa" mättää, kun ihmisiä tuntuu häiritsevän aivan saatanallisesti, jos jollakin on jokin vempain, mitä ei itse koe tarpeelliseksi???

        Tämä siis kysymys ihan yleisellä tasolla.


      • Tyrnäväntörpedo
        Mitään.ei.saa.tarvita kirjoitti:

        Ehkä. Entä sitten?

        Käly osti sähköisen jalkojen lämmittimen lepotuolissa käytettäväksi. Sellaisen huopanyytti-mallisen. En näe moiselle mitään tarvetta, eikä kukaan kavereistanikaan sellaista halua.

        Mutta ei se minua häiritse, jos joku haluaa sellaisen. Eikä se ole minulta pois.

        Pointti: Voisiko joku jo kertoa, mikä kaikissa näissä "keskusteluissa" mättää, kun ihmisiä tuntuu häiritsevän aivan saatanallisesti, jos jollakin on jokin vempain, mitä ei itse koe tarpeelliseksi???

        Tämä siis kysymys ihan yleisellä tasolla.

        En kiistä VHF:n hyötyä eskaadereissa, mutta jos puhutaan laitteen tarpeellisuudesta yleisellä tasolla, niin eskaaderiajelu on marginaalinen syy hankkia se.
        Ei kannata ottaa hernemaissipaprikaa nenään, tämä on keskustelupalsta ei monologipalsta.


      • Mitään.ei.saa.tarvita
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        En kiistä VHF:n hyötyä eskaadereissa, mutta jos puhutaan laitteen tarpeellisuudesta yleisellä tasolla, niin eskaaderiajelu on marginaalinen syy hankkia se.
        Ei kannata ottaa hernemaissipaprikaa nenään, tämä on keskustelupalsta ei monologipalsta.

        " tämä on keskustelupalsta ei monologipalsta."

        Hyvä. Esitin siis kysymyksen: miksi jotakuta tuntuu vituttavan se, että jollakin on joku vempain, jota ei itse koe tarpeelliseksi???

        Hernemaissipaprikan imppaajiahan ovat ne, joilla on rankka tarve todistella naapurin laitteita tyhmiksi tai turhiksi. Ei ne, jotka omaa käyttöään perustelevat. Oli syy mikä hyvänsä. Vai mitä?


      • Tyrnäväntorpedo
        Mitään.ei.saa.tarvita kirjoitti:

        " tämä on keskustelupalsta ei monologipalsta."

        Hyvä. Esitin siis kysymyksen: miksi jotakuta tuntuu vituttavan se, että jollakin on joku vempain, jota ei itse koe tarpeelliseksi???

        Hernemaissipaprikan imppaajiahan ovat ne, joilla on rankka tarve todistella naapurin laitteita tyhmiksi tai turhiksi. Ei ne, jotka omaa käyttöään perustelevat. Oli syy mikä hyvänsä. Vai mitä?

        Jos minulta kysytään, niin en tiedä vastausta. Ihmettelen asiaa keulapotkurikeskustelun ja sähköhellan osalta minäkin.

        Toisaalta, jos joku kysyy onko joku asia tarpeellinen, niin siihen kai jokainen saa vastaat sillä tavalla kuin itsestä tuntuu, vai mitä?


      • yliamiraal

        Onko sateliittipuhelimissa avoimet kanavat?


      • SailingMaster
        yliamiraal kirjoitti:

        Onko sateliittipuhelimissa avoimet kanavat?

        Ei, mikä on nimenomaan hyvä asia. Voi jutella vapaasti eikä tarvitse murehtia sitä, että joku ulkopuolinen kuulee.


      • yliamiraali

        No jos on tarve saada yhteys niihin "ulkopuolisiin", niin eikö onnistu?


      • SailingMaster
        yliamiraali kirjoitti:

        No jos on tarve saada yhteys niihin "ulkopuolisiin", niin eikö onnistu?

        Miksi olisi sellaista tarvetta?


      • yliamiraali

        No esimerkiksi sinenen suurehko purjevene länsilounaan suunnalla, miten sille soitetaan sateliittipuhelimella.


      • SailingMaster
        yliamiraali kirjoitti:

        No esimerkiksi sinenen suurehko purjevene länsilounaan suunnalla, miten sille soitetaan sateliittipuhelimella.

        Sininen suurehko purjevene suunnassa SSW saa ihan rauhassa olla sininen suurehko purjevene suunnassa SSW. Ei kiinnosta minua eikä minulla ole sille mitään asiaa.


      • pientä.ajattelua
        SailingMaster kirjoitti:

        Sininen suurehko purjevene suunnassa SSW saa ihan rauhassa olla sininen suurehko purjevene suunnassa SSW. Ei kiinnosta minua eikä minulla ole sille mitään asiaa.

        Sitten voi kiinnostaa ja olla asiaa jos veneesi palaa tai vettä tulee tulvimalla sisään. Tai jos joku miehistöstäsi on loukkaantunut vakavasti ja siinä sinisessä purjeveneessä sattuisi olemaan lääkäri. Tai ...


      • SailingMaster
        pientä.ajattelua kirjoitti:

        Sitten voi kiinnostaa ja olla asiaa jos veneesi palaa tai vettä tulee tulvimalla sisään. Tai jos joku miehistöstäsi on loukkaantunut vakavasti ja siinä sinisessä purjeveneessä sattuisi olemaan lääkäri. Tai ...

        Sitten otetaan satelliittipuhelimella yhteys asianmukaiseen viranomaiseen, Itämeren puitteissa käytännössä suomalaiseen meripelastuskeskukseen. Itse asiassa se konsti toimii kaikkialta maailmasta, koska suomalainen MRCC sitten välittää avunpyynnön eteenpäin. Tästä on viime vuosilta useita esimerkkejä.
        Lopettakaa jo se höpötys merenkulkijoiden keskinäisestä avunannosta.


      • ei.siis.kiirettä
        SailingMaster kirjoitti:

        Sitten otetaan satelliittipuhelimella yhteys asianmukaiseen viranomaiseen, Itämeren puitteissa käytännössä suomalaiseen meripelastuskeskukseen. Itse asiassa se konsti toimii kaikkialta maailmasta, koska suomalainen MRCC sitten välittää avunpyynnön eteenpäin. Tästä on viime vuosilta useita esimerkkejä.
        Lopettakaa jo se höpötys merenkulkijoiden keskinäisestä avunannosta.

        Se viranomainen on vaan paljon paljon kauempana kuin se lähellä oleva sininen purjevene. Mutta tietty jos sillä ei ole väliä että apu tulee tunnin myöhemmin ...


      • Puhelinluettelomatkaan

        Mistä löydät lähellä seilaavien laivojen ja veneiden numerot, jos hätä iskee? DSC veharilla kun painat distress nappia veneesi sijainti, tarpeelliset muut tiedot lähtevät lähiveneille ja apu on nopeammin paikalla. Satelliittipuhelin on ok, mutta käyttö on enemmän toiseen tarkoitukseen.


    • Jklubben

      No tota jos rehellisiä ollaan niin en kyllä ole mitään VHF kaivannut aikoihin. Syy siihen on "äly"puhelin sekä varmaan vuosikymmenien pyöriminen samoilla tutuilla väylillä ja vierasatamissa suomenlahdessa. Joskus vuonna yks ja kaks porukat otti yhteyttä satamiin VHF:llä ilmoittaakseen saapumisestaan ja varasi venepaikan. Nyt ei enää kehtaisi VHF:llä moista tehdä.

      Ainut hyvä syy veehooäffälle on kuten joku tuossa mainitsi on nopea yhteydensaanti isoihin aluksiin. Joskun on tullut kiire päästä pois ruotsinlaivojen edestä ja silloin on käynyt mielessä että jos moottori sammuisi siinä väylällä edessä niin saisi nopeasti maydayt heitettyä eetteriin!

    • Piraattiradio

      Käsikäyttöinen on parempi, jos VHF:ää haluaa pitää. Sen saa helpommin piiloon jos Viestintäviraston pikkuvirkamiehet tulee pitämään luparatsiaa.

    • No tähän aikaan vuodesta tuskin tarvitse, monen kausi jo ohitse.
      Keväällä sitten ehkäpä taas käyttöä.

    • Oma kokemus on se, ettei VHF-radiota itsessään tarvitse oikeastaan mihinkään, mutta kun nykyään on saatavilla laitteita, joissa on integroituna AIS-vastaanotin, niin minä ainakin katsoin järkeväksi hankkia sellaisen. Oikeastaan siis hankin AIS-vastaanottimen, jonka kylkiäisenä tuli VHF-radio :)

      • missä.keskustelun.pihvi

        Minä taas en tarvitse AIS:ia yhtään mihinkään. Sen sijaan käytän kyllä VHF:ää säännöllisesti. Olen töissä vesillä, saaristossa. Radion välityksellä hoituvat kätevimmin kommunikointi kollegoiden kanssa. Kuka siis tarvitsee mitäkin. Typerä keskustelu kaiken kaikkiaan.


      • missä.keskustelun.pihvi kirjoitti:

        Minä taas en tarvitse AIS:ia yhtään mihinkään. Sen sijaan käytän kyllä VHF:ää säännöllisesti. Olen töissä vesillä, saaristossa. Radion välityksellä hoituvat kätevimmin kommunikointi kollegoiden kanssa. Kuka siis tarvitsee mitäkin. Typerä keskustelu kaiken kaikkiaan.

        Tällä palstalla keskustellaan otsikon ("Harrastukset") HUVIveneilystä, ei ammattiliikenteestä (poislukien ehkä tuo osio "Laivat ja merenkulku", joka taas onkin hassussa paikassa näin harrastusfoorumille sijoitettuna). Eli "pihvi" on nimenomaan siinä onko VHF tarpeellinen tai edes hyödyllinen HUVIveneilijälle.


      • missä.keskustelun.pihvi
        10-14 kirjoitti:

        Tällä palstalla keskustellaan otsikon ("Harrastukset") HUVIveneilystä, ei ammattiliikenteestä (poislukien ehkä tuo osio "Laivat ja merenkulku", joka taas onkin hassussa paikassa näin harrastusfoorumille sijoitettuna). Eli "pihvi" on nimenomaan siinä onko VHF tarpeellinen tai edes hyödyllinen HUVIveneilijälle.

        Mikä ihmeen mooses sinäkin olet? Okei, liikun minä vapaa-ajallakin vesillä. Kun kavereiden kanssa olemme useammalla veneellä esim. kalareissuilla on radiot aina auki ja keskustelu hoituu niiden välityksellä nopeammin ja näppärämmin kuin esim. kännyköillä. AIS:ia ei edelleenkään tarvita.

        Onko nyt parempi? Tarpeita ja tapoja on erilaisia. Siksi tämä on täysin leivätön "keskustelu", joka ei johda mihinkään. Sopii varmaan sinun kaltaiselle tyhjän jankkaajalle?

        Sen sijaan hyödyllisempää keskustelua olisi esim. eri laitteiden ja mallien keskinäisitä eroista jne.


      • missä.keskustelun.pihvi kirjoitti:

        Mikä ihmeen mooses sinäkin olet? Okei, liikun minä vapaa-ajallakin vesillä. Kun kavereiden kanssa olemme useammalla veneellä esim. kalareissuilla on radiot aina auki ja keskustelu hoituu niiden välityksellä nopeammin ja näppärämmin kuin esim. kännyköillä. AIS:ia ei edelleenkään tarvita.

        Onko nyt parempi? Tarpeita ja tapoja on erilaisia. Siksi tämä on täysin leivätön "keskustelu", joka ei johda mihinkään. Sopii varmaan sinun kaltaiselle tyhjän jankkaajalle?

        Sen sijaan hyödyllisempää keskustelua olisi esim. eri laitteiden ja mallien keskinäisitä eroista jne.

        Aloittaja selvästikin pohti, kannattaako hankkia ollenkaan. Turha silloin on mennä sen kummemmin erimerkkisiä laitteita arvioimaan. Sinun jälkimmäinen kommenttisi epäilemättä oli hänelle hyödyllisempi kuin ensimmäinen, koska se koskee lähempänä huviveneilyä olevaa toimintaa.

        Mitä AIS:iin tulee, niin vaikka sinä et koe tarvitsevasi, niin ainakin sellaisilla vesialueilla, joilla liikkuu kauppalaivoja, kulkeville se on hyödyllinen laite. Taas sitten tuo jutustelu kavereiden kanssa on useimpien mielestä kätevämpää kännyköillä. Jo siksikin, ettei tarvitse miettiä radioliikenneprotokollaa tai varoa sanojaan muutenkaan.


      • äläruokiprovoa
        10-14 kirjoitti:

        Aloittaja selvästikin pohti, kannattaako hankkia ollenkaan. Turha silloin on mennä sen kummemmin erimerkkisiä laitteita arvioimaan. Sinun jälkimmäinen kommenttisi epäilemättä oli hänelle hyödyllisempi kuin ensimmäinen, koska se koskee lähempänä huviveneilyä olevaa toimintaa.

        Mitä AIS:iin tulee, niin vaikka sinä et koe tarvitsevasi, niin ainakin sellaisilla vesialueilla, joilla liikkuu kauppalaivoja, kulkeville se on hyödyllinen laite. Taas sitten tuo jutustelu kavereiden kanssa on useimpien mielestä kätevämpää kännyköillä. Jo siksikin, ettei tarvitse miettiä radioliikenneprotokollaa tai varoa sanojaan muutenkaan.

        Tuota tuota... Jos rehellisiä ollaan, niin veikkaan ettei "aloittaja" pohdi tuota ollenkaan. Kyseessähän on ilmiselvä provo. ja vaikka olisi tyhmyyttään hankkinut käsikapulan ja todennut turhaksi, niin ei kai silloin täällä tarvitse kysellä tarviiko kiinteää mihinkään????? Ellei sitten ole ihan umpiääliö. Tällä provolla aloittaja vaan tiesi saavansa taas pitkän ja tyhjänpäiväisen eipäs-juupas kinan aikaiseksi. Ja ilmeisesti taas onnistui.

        Ja ihan vaan tiedoksi: Kännykkä ei ole korvannut VHF:ää. Ne on kaksi täysin eri tyypin laitteita. Vai oliko ennen vanhaan siis kaikilla huviveneillä VHF:ät kun ei kännyköitä ollut? Ei muuten ollut. Veikkaan että nykyään huviveneissä on lukumääräisesti jopa enemmän VHF:iä kuin vaikkapa 70-luvulla. Eli kännykkä ei varsinaisesti ole "korvannut" mitään.


    • niimpäsevaanmenee

      Onko mikään kenellekkään tarpeellinen.Kait jokainen omalla kohallaan tietää ja tuntee tarpeensa?Yksi tykkää äitistä toinen tyttärestä.Kummene näiltä palstoilta tarpeitaan kysellä.

    • vhf

      Jos sattuu joskus lähtemään hiukankin pidemmälle etelään kuin tukholmaan niin alkaa VHF:n tarve konkretisoitua..
      milloin pitää kuunnella VTS:ää tai keskellä pohjanmerta tulee halu kuulla englannin kielellä kerrottua sääennustetta tai Ranskanpojan merivartioalus pukkaa kylkeen keskellä ei mitään ja alkaa kyselemään typeriä. Eipä moneen satamaan oikein pääsekään etelässä jos et ensin ilmoittaudu VHF:llä ja odota poikaa parkkeeraamaan kiulua tai osoittamaan paikkaa.

      Ja harvoin se GSM kymmentä mailia edemmälle kuuluu. Mukavampaa tietää, että itämerellä saat yhteyden melkein aina johonkin alukseen 16 kanavalla jos sattuu hätä tulemaan.

      Aissi on huviveneessä kiva ja kisoissa on aina mukava tarkistaa mihin ja kuinka lujaa muut menee, mutta merellä (ja pimeässä) katsoisin vain tutkaa sen sijaan, että kuittailen aissia. Aina tulee joku pimeä katkaraputroolari vastaan.

      • "kuittailen aissia"

        Mitä tuo nyt oli tarkoittavinaan? En minun plotterissani ainakaan tarvitse mitään kuittailla. Siinä ne kantaman päässä olevat AIS-signaalia lähettävät alukset näkyvät ilman mitään erillisiä toimenpiteitä ja tarvittaessa voi sitten tsekkailla tarkemmin nopeus- ja suuntatietoja, jos alkaa mietityttää, pitäisikö pysyä poissa keulan edestä.


      • captsha

        Toisinaan on eduksi, että pitää vaikkapa 2nm hälytysrajan tai edes 1nm jos sattuu olemaan vähän enemmän liikennöidyillä vesillä.


      • Tyrnäväntorpedo
        10-14 kirjoitti:

        "kuittailen aissia"

        Mitä tuo nyt oli tarkoittavinaan? En minun plotterissani ainakaan tarvitse mitään kuittailla. Siinä ne kantaman päässä olevat AIS-signaalia lähettävät alukset näkyvät ilman mitään erillisiä toimenpiteitä ja tarvittaessa voi sitten tsekkailla tarkemmin nopeus- ja suuntatietoja, jos alkaa mietityttää, pitäisikö pysyä poissa keulan edestä.

        Se tarkoittaa, että pitää kuittailla AISin hälytyksiä, mielestäni se on aika selkeästi sanottu. Miten sinä asian ilmaisisit?


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Se tarkoittaa, että pitää kuittailla AISin hälytyksiä, mielestäni se on aika selkeästi sanottu. Miten sinä asian ilmaisisit?

        No kun minun mielestäni järkevin ratkaisu on eliminoida ne hälyt laitteen asetuksista. Ei niistä ole mitään hyötyä, koska pitäähän ruorimiehen joka tapauksessa olla valppaana ja seurata mm. plotteria. Siksi ihmettelen, miksi jotain muka tarvitsee kuittailla.


    • Mitestäältä
    • bustermies

      Nojoo, veehooäffä on kai vähän niinku paperikartat, hienoo leikkiä niillä ja olla vähä skönee. Tosiasia on kuitenkin, että tekniikka kehittyy ja myös veneily siinä mukana...

    • Vuosia sitten lähdin suomenlinnasta perheen kanssa navakalla länsituulella Espooseen. Päästyämme juuri sataman ulkopuolellle siihen väylälle josta menee pika-alukset, moottorin laturin hihna katkesi sivaltaen moottorille menevän johtokimpun mukaansa ja kiersi sen kampiakselin ympärille.

      Oltiin siis aikalailla kusessa. Tuuli painoi meitä päin rantaa kiivaasti. Mereen heitetty ankkuri ei pitänyt kuin nimeksi. Lisähuolena oli se, että oltiin keskellä vilkasta väylää. Kaikki tämä tuli pyytämättä ja yllättäen ja normaali tilanne muuttui liriksi sekunneissa.

      Elettiin aikaa, jolloin navigointilaitteena oli läppäri ja paperikartta sekä yhteydenpitovälineenä kännykkä. Läppäri tietenkin tutuilla vesillä kiinni ja laukussa.

      Ensimmäisenä soitto hätäkeskukseen, (siinä kiikutuksessa ei muuta ehdi hakemaan) ja kertomaan, että olemme Suomenlinnan edustalla laivaväylällä, että voisivatko ilmoittaa vts:n että ollaan konerikkoisia, toisekseen tarvittaisiin jelppiä, että päästään veks.

      "Saisinko koordinaatit" Kännykkä olkapäätä vasten heiluvassa veneessä yritin kaivaa paperimerikartalta koordinaatit. Voin sanoa, että ei ollut kovin helppoa puuhaa se. Suurpiirteiset koordinaatit toimitettua alettiin setvimään sitä, miten meidän tilanne saadaan haltuun. Hätäkeskus tivoli koordinaattien lisäksi tarkempaa tietoa sijainnista. Sitä ei ollut antaa. "Näemme rajan laiturin jos ne nyt vaan ajaisi ulos", ei riittänyt. Aikaa kului sähläykseen ja hätäkeskus soitteli sinne tänne.

      Sain purettua kaapelihässäkän pois akselin ympäriltä ja meisselillä kone käyntiin. Pääsimme nilkuttamaan takaisin suokkiin ilmän jäähdytystä ja latausta.

      Mitä vhf olisi auttanut tilanteessa

      Joko vhf:ssä tai veneen navigointilaitteessa on GPS joka takoo paikkaa koko ajan. Ruudulla on aina koordinaatit.

      Painamalla distress nappia kaikki lähellä olevat vhf käyttäjät, vts laivat ja raja tietää, että tuolla on hätä.

      Puhumalla asia vhf:n olisi tieto mennyt yhdellä kertaa vts:lle laivoille ja meripelastukselle ja rajalle.

      Koko vartin vatulointi olisi hoidettu minuutissa.

      Meillä on nykyään veneessä vhf joka lähtee päälle aina kun veneellä ollaan liikkeellä. Ja paikkatieto tulee aina sine suoraan..

      Kyllä se vhf kätevä on.

      • helppoa.kun.ymmärtää

        Tässä niitä harvoja järkeviä kannanottoja tähän aiheeseen. Kiitos siitä.


      • Havainnollistava

        Hyvä Vanhami. Toivottavasti esimerkkisi vuoksi muiden ei tarvitse oppia tuota kantapään kautta.


    • Käyttöä on jos seilailet niin ulkona, ettei telkkari näy eikä kännykässä ensimmäistäkään tolppaa. Jos perhe mukana, niin tarvitset ehdottomasti. VHF on tärkeä turvallisuusvaruste jolla saat apua tarvittaessa paikalle. Tiedän hyvin, että on veneilijöitä joilla VHF on ollut vuosikymmeniä tarpeetta mukana. Olen minäkin ollut täällä jo kohta 60 vuotta tarvitsematta palokuntaa tai ambulanssia kertaakaan. Siitä huolimatta pidän palokuntaa ja ambulanssia tarpeellisina. VHF on välttämätön joissain satamamanoveereissa, kanavilla, kommunikaatiossa alusten kesken ja tietty turvallisuudessa. Tuo VHF käsikapula on mielestäni todella jäyttökelpoinen värkki.

      • Joakim1

        Kommentti noista kännykän kuuluvuustolpista. Suomenlahden ylityksessä tolppia on lähes koko matkan 1-2. Mutta kokeileppa soittaa! Ei ole ainakaan minun kännyköillä onnistunut. Älä siis luule, että yksikin palkki olisi varma merkki toimivasta yhteydestä.


    • 2018vhfasia

      samalla ideologialla, että VHF on viimeinen turva tosipaikassa, niin tulisi kaikkien pitää veneessään pelastuslauttaa apumoottorilla, bensiiniä 300 km merimatkalle ja viikon kuivamuonia.VHF puhelin on yhtä hyödyllinen kuin onnen amuletti. Uskokoon ken haluaa. Yhtä tarpeellinen kuin kunnan museot, harrastakoon ketä kiinnostaa.

      • onko.se.sinulta.pois

        Sanoisin pikemminkin, että VHF on ensimmäinen, ei viimeinen turva. Jos ymmärsit pointin. No, et ymmärtänyt. Ei se mitään. Teitä on aika paljon.


    • Halpaajahauskaa

      Minä käytän merkkilippuja. Ne ovat tehokas kommunikointiväline. Aina kun joku simpanssi reiskat päässä ja vyölaukku vatsamakkaran alla painaa ohi jollainn kulahtaneella beikulla väyläportille tai satamaan, laitan että "nössö" ja jos näitä on useampi samassa satamassa niin ehtii iltapuhteekseen nostaa kaksikin ytimekästä sanaa. Ne ajattelee että mitähän tuo hiippari juhlii, onpa kivan näköinen juhlaliputus..

      • Miten liputat vaikkapa Kielin kanavaan mennessä, että sinun viereinen vene voisi mennä ensin? Miten liput kun kanavalta kerrotaan, että nyt on sinun vuoro?


    • 2018vhfasia

      ostin kirppikseltä 7 eurolla toimivan raytheonin vhf än 4 vuotta sitten, toimii kyllä, testasin. 4 vuotta olen miettinyt, onko sen asentaminen veneeseeni asennustyön vaiva ? ei, edelleenkään. Varastohäkissä pölyttyy. Myyn sen 30 vuoden päästä jollekin merihistoria-keräilijä-uskovaiselle tonnilla tai jotain luultavasti.

      • tauti.se.on.tuokin

        Osteletko useinkin jonninjoutavaa roinaa pölyttymään nurkkiin? Tuohonkin löytyy hoitokeinoja, oli hetki sitten telkkarissa meinaan ohjelmaa teikäläisistä...


      • 2018vhfasia
        tauti.se.on.tuokin kirjoitti:

        Osteletko useinkin jonninjoutavaa roinaa pölyttymään nurkkiin? Tuohonkin löytyy hoitokeinoja, oli hetki sitten telkkarissa meinaan ohjelmaa teikäläisistä...

        En varsinaisesti, mutta tuo oli tuollainen kun tuli hankittua sijoitusmielessä. VHF uskovaiset ostaa sen vielä hyvällä rahalla jonain päivänä. Aika kypsyy, aika kypsyy. Jahka vhf on muuttunut joksikinälypuhelinsovellukseksi, aina löytyy jostain ihmisiä jotka haluaa "oikeann vhf-puhelimen".


      • tauti.se.on.tuokin
        2018vhfasia kirjoitti:

        En varsinaisesti, mutta tuo oli tuollainen kun tuli hankittua sijoitusmielessä. VHF uskovaiset ostaa sen vielä hyvällä rahalla jonain päivänä. Aika kypsyy, aika kypsyy. Jahka vhf on muuttunut joksikinälypuhelinsovellukseksi, aina löytyy jostain ihmisiä jotka haluaa "oikeann vhf-puhelimen".

        Optimismisi on ihailtava, ja pysy uskossasi lujana, mutta uraa sijoitusneuvojana en sinuna harkitsisi :))))


    • Vatunpelletit

      Voi voi, on aika huvittavaa lueskella tämän (yhden?) Pellen sotaa VHF-radiota vastaan. Ilmeisesti on käynyt niin, että ko. Pelle on reputtanut sen "tosivaikean" kokeen ja jäänyt ilman lupakirjaa. Voi voi.

      Samaan sarjaan menee ne pellet, joiden mielestä solmuja ei enää tarvita köysien käytössä.

      Voitte lähettää tänne vaikka miljoona viestiä näistä aiheista, mutta loppupelissä kuitenkin VHF on paras tapa saada nopeiten apua merellä ja solmu on paras tapa saada sopivan mittainen köysi kiinni vaihteleviin pisteisiin.

    • VHFainoaMeriKommu

      Ehkäpä noiden VHF-vastustajien mieli muuttuu jos he joskus oikeasti lähtevät merelle jossa TV-ei näy eikä kännykkä toimi. Ei sitä VHF:ää juurikaan tarvi järvillä eikä suojaisella rannikolla. Ulkomaille he tuskin menevät muuta kuin ammattilaisten ohjaamilla yleisillä kulkuneuvoilla.

    • LukevaSeilori

      Arvoisa "2018vhfasia" käy joskus netissä tutkimassa tuota VHF asiaa. VHF radio turvalaite #1 ja laite jossa on DSC ja AIS data. Veneissä on sellainen kansainvälinen verkkostandardi kuin NMEA 2000 jonka avulla voi jakaa tätä VHF puhelimen dataa. Sillä saa näkyviin esim. lähellä olevat laivat ja klikkaamalla reaaliaikaista merikarttaa saa tiedot laivan reitistä, suunnasta, nopeudesta, laivan kutsun ja muista tiedoista kuten usein puhelin ja sähköpostiosoite. Nimenomaan VHF puhelin on laite joka tämän datan välittää kun ollaan ilman nettiyhteyttä. Minkälaista älysovellusta sinä odottelet tulevaisuudessa VHF:ltä.

      • 2018vhfasia

        vhf tutkinto löytyy, ja kai se 7 euron vhf osto oli osittain jonkinlainen "rituaali" ostos. Ei hyötyostos niinkään. olen tietoinen vhf ais ominaisuudesta. Olen myös tietoinen että omaa sijaintia lähetttävä ais laite maksaa nykyään ja luultavasti jatkossakin aivan liikaa. Viimeksi kun katsoin vuosi kaksi sitten oliko 500 - 600 e ? vastaanotinkin satoja euroja. Palataan asiaan, kun ais lähetin vastaanotin maksaa pakettina 100 - 200 e ja ryhdyn veneilemään laivaväylien ympärillä.

        Joka tapauksessa, en koe tarvitsevani muiden alusten sijainteja, kuljen täysin eri alueilla merellä, verrattuna laivoihin. olen tietoinen mmsi ja dsc stä. En näe sitä minään raamattu-perusteluna edelleenkään.

        Oliko muuta ?


      • Vatunpelletit
        2018vhfasia kirjoitti:

        vhf tutkinto löytyy, ja kai se 7 euron vhf osto oli osittain jonkinlainen "rituaali" ostos. Ei hyötyostos niinkään. olen tietoinen vhf ais ominaisuudesta. Olen myös tietoinen että omaa sijaintia lähetttävä ais laite maksaa nykyään ja luultavasti jatkossakin aivan liikaa. Viimeksi kun katsoin vuosi kaksi sitten oliko 500 - 600 e ? vastaanotinkin satoja euroja. Palataan asiaan, kun ais lähetin vastaanotin maksaa pakettina 100 - 200 e ja ryhdyn veneilemään laivaväylien ympärillä.

        Joka tapauksessa, en koe tarvitsevani muiden alusten sijainteja, kuljen täysin eri alueilla merellä, verrattuna laivoihin. olen tietoinen mmsi ja dsc stä. En näe sitä minään raamattu-perusteluna edelleenkään.

        Oliko muuta ?

        Et myöskää ajele sumussa, etkä liiku vaikkapa Saimaan kanavalla, etkä missään paikassa, jossa laivan saapuminen samaan kapeikkoon yhtäaikaa saattaisi olla epämielyttävää.


      • 2018vhfasia
        Vatunpelletit kirjoitti:

        Et myöskää ajele sumussa, etkä liiku vaikkapa Saimaan kanavalla, etkä missään paikassa, jossa laivan saapuminen samaan kapeikkoon yhtäaikaa saattaisi olla epämielyttävää.

        En. Miksi pitäisi ? sielläkö ne vapaa-ajan yksityisveneilyn huippukohteet ja elämykset ovatkin ? sumussa, kanavassa, satamassa ? Voi hyvä luoja....


      • Vatunpelletit
        2018vhfasia kirjoitti:

        En. Miksi pitäisi ? sielläkö ne vapaa-ajan yksityisveneilyn huippukohteet ja elämykset ovatkin ? sumussa, kanavassa, satamassa ? Voi hyvä luoja....

        Kuvastaa hyvin veneilysi tasoa, sekä antaa pohjaa suodattaa kommenttisi aiheesta. Et varmaankaan todellakaan tarvitse VHF:ää mihinkään...


      • 2018vhfasia
        Vatunpelletit kirjoitti:

        Kuvastaa hyvin veneilysi tasoa, sekä antaa pohjaa suodattaa kommenttisi aiheesta. Et varmaankaan todellakaan tarvitse VHF:ää mihinkään...

        Kuvastaa pikemminkin omaasi rajoittunutta käsitystä veneilystä. Luulet että laivojen ympärillä pörrääminen on jotain veneilyä. Taidat olla sellainen jonkinlainen viranomais-virkakuntafriikki groupieri. Muista sitten että viranomaisilla on peilauslaitteet sijaintisi paikantamiseksi jos alat huutelemaan omia joutavuuksia vhf kanavilla, ja muista pysyä laivojen tieltä poissa. Heillä tuskin on kärsivällisyyttä jos pyörit niiden jaloissa satama-altaissa ja kanavissa. Minä en tarvitse vhf ää mihinkään, mutta sinulle ei sellaista saisi antaa edes käyttöön kun ottaa huomioon juttusi.


      • Hjhjikjhhhk
        2018vhfasia kirjoitti:

        Kuvastaa pikemminkin omaasi rajoittunutta käsitystä veneilystä. Luulet että laivojen ympärillä pörrääminen on jotain veneilyä. Taidat olla sellainen jonkinlainen viranomais-virkakuntafriikki groupieri. Muista sitten että viranomaisilla on peilauslaitteet sijaintisi paikantamiseksi jos alat huutelemaan omia joutavuuksia vhf kanavilla, ja muista pysyä laivojen tieltä poissa. Heillä tuskin on kärsivällisyyttä jos pyörit niiden jaloissa satama-altaissa ja kanavissa. Minä en tarvitse vhf ää mihinkään, mutta sinulle ei sellaista saisi antaa edes käyttöön kun ottaa huomioon juttusi.

        Lääkkeet lääkkeet! Kohtaus päällä...


      • 2018vhfasia
        Hjhjikjhhhk kirjoitti:

        Lääkkeet lääkkeet! Kohtaus päällä...

        Soita sitten itsellesi ambulanssi, ihmettäkö täällä sitä huutelet ! Ihme hyypiö


      • Vatunpelletit
        2018vhfasia kirjoitti:

        Kuvastaa pikemminkin omaasi rajoittunutta käsitystä veneilystä. Luulet että laivojen ympärillä pörrääminen on jotain veneilyä. Taidat olla sellainen jonkinlainen viranomais-virkakuntafriikki groupieri. Muista sitten että viranomaisilla on peilauslaitteet sijaintisi paikantamiseksi jos alat huutelemaan omia joutavuuksia vhf kanavilla, ja muista pysyä laivojen tieltä poissa. Heillä tuskin on kärsivällisyyttä jos pyörit niiden jaloissa satama-altaissa ja kanavissa. Minä en tarvitse vhf ää mihinkään, mutta sinulle ei sellaista saisi antaa edes käyttöön kun ottaa huomioon juttusi.

        Olen mykistnyt viiltävän logiikkasi edessä. Koska sinä veneilet vain sunnuntaisin puolenpäivän aikaa auringonpaisteessa hiekkarannan välittömässä läheisyydessä omalla sea-ray 1:200 pienoismallireplikallasi, etkä koe tarvitsevasi VHF:ää mihinkään, ei kukaan muu voi tarvita sitä myöskään mihinkään.

        Minulle on ihan sama, tarvitseeko joku muu VHF:ää vai ei. Toimin omien tarpeideni mukaan, ja minulla se on vuosittain osoittautunut hyväksi laitteeksi AIS-lisäpiirteineen. Lisäksi, jos joskus elämässäni joudun painamaan sitä distress-nappia, arvostan jo etukäteen mielikuvana sitä ajatusta, että sijaintini tulee automaattisesti viestiin mukaan.

        Aamen.


      • sijaisäitisitässähei
        Vatunpelletit kirjoitti:

        Olen mykistnyt viiltävän logiikkasi edessä. Koska sinä veneilet vain sunnuntaisin puolenpäivän aikaa auringonpaisteessa hiekkarannan välittömässä läheisyydessä omalla sea-ray 1:200 pienoismallireplikallasi, etkä koe tarvitsevasi VHF:ää mihinkään, ei kukaan muu voi tarvita sitä myöskään mihinkään.

        Minulle on ihan sama, tarvitseeko joku muu VHF:ää vai ei. Toimin omien tarpeideni mukaan, ja minulla se on vuosittain osoittautunut hyväksi laitteeksi AIS-lisäpiirteineen. Lisäksi, jos joskus elämässäni joudun painamaan sitä distress-nappia, arvostan jo etukäteen mielikuvana sitä ajatusta, että sijaintini tulee automaattisesti viestiin mukaan.

        Aamen.

        Paljastit olevasi siis pienoismalliveneilijä, eli et edes ole oikea veneilijä. Eihän sinulle voi antaa käyttöön VHF puhelinta. Aiheuttaisit sillä vain tarpeettomia hätäilmoituksia ja pelastusetsintätehtäviä ( kuuntelisit vain salaa sillä viranomaisten välistä hätäliikennettä). Katsos kun meidän aikuisten maailmassa merellä on pärjättävä yksin (eikä istua kakit housussa luuri korvassa odottamassa apua itse aiheutettuun tilaan hytin nurkassa kuten sinä tekisit), jotain joka selvästi on oman käytöksesi takia sinulle mahdotonta. Jos joku hullu joskus myöntää sinulle ylipäätänsä vhf-luvan, toivon että edes vhf-laitemyyjä kaivaa distress napin irti linkkarilla huomaamattasi ennen laitteen sinulle luovuttamista.
        Tutti suuhun ja nukkumaan. RC-searay-lelusi akku on jo loppu ja latauksessa leluhyllyllä.


    • Anonyymi

      Minulla on kiinalainen halpa-arvoinen ja jo ikivanha VHF käsipuhelin jota käytän radioamatööriiliikenteessä. Siihen saa ohjelmoitua meri VHF kanavia. Kalastusreissulla viime
      syksynä Taivassalossa (lähellä Savitaipaletta)varmuudeksi mukana.
      Ei aavistustakaan saako sieltä 2 W teholla yhteyttä jos tarvettta tulisi ja ketä on kuulolla.
      Niin, jos tosi hätä niin ei kai mitää meri-VHF tutkintoja tarvita ?
      Radioamatööreillä on tosin toistin/tukiasemia jotka merellä kantavat hyvin.
      73 Yufenau

      • Anonyymi

        Just sitä hätäliikennettä varten ne tutkinnot tarvitaan!!! Amatööri ja kursseja käymätön saattaa tukkia hätäliikenteen kokonaan, jos antaa hätäilmoituksen väärin - esim. huutelee taajuuksille miten sattuu ja jättää vaikkapa tangentin pohjassa.


    • Anonyymi

      Matkaveneilyssä, yhteydenpidossa ja hätätilanteissa on verraton apuväline.
      VHF:stä saa myös säätiedot ja turvallisuustiedotteita.

    • Anonyymi

      Riippuu tosi paljon siitä, millä merialueilla ja vesialueilla liikkuu. Esim. Saimaan kanavaan ajossa - ainakin virallisten ohjeiden mukaan - peräti vaaditaan meri-vhf:ää (siis Venäjä vaatii). Lisäksi esim. Suomenlahden ylityksessä Helsinki-Tallinna -välillä se on soiva peli, koska jos tulee moottoririkko keskellä laivaväylää ja keskeellä SUomenlahtea. laivat kuulevat hätäsignaalin ja osaavat varoa ja ehkä saattavat jopa tulla pelastamaan. Myös ohikulkevat meri-vhf:llä varustetut veneet bongaavat silloin hätä yms. tiedon. Siitä on hyöytyä myös meralueilla, joilla liikutaan paljon laivojen seassa - esim. Helsingissä. Helsinki vts:ää kuuntelemalla tietää hyvin, mikä alus on mistäkin tulossa. Jos vene kyykkää juuri kivasti vaikkapa kustaanmiekkaan kun näet Ruotsinlaivan jo porhaltavan kohti, niin tieto saavuttaa aluksen komentosillan aika paljon tehokkaammin, jos tekee hätäilmoituksen meri-vhf:llä kuin että tekee sen puhelimella meripelastuskeskukseen, joka sitten meri-vhf:llä ilmoittaa laivoille, että siellä on nyt tilanne päällä väylällä..

      • Anonyymi

        Tuosta Saimaan kanavasta sen verran, että Venäjä ei sitä vaadi, mutta jos haluaa vapautuksen luotsin käytöstä, niin veneessä on oltava venäjän- tai englanninkielen taitoinen mukana sen VHF: kanssa.
        Sen takia siellä kulkiessa kannattaa tuo laite olla mukana. Luotsin käyttö ei ole halpaa hupia.
        Useimmat ovat joutuneet vastaamaan Venäjän partioveneelle heti rajan ylityksen jälkeen, joten se todellakaan ole mikään vapaaehtoinen laite, jos aikoo ilman luotsia siellä seilata.

        T. Ureinwohner


    • Anonyymi

      .. ja itseäni jatkean.. Kaikki alukset eivät suinkaan näy ais:issa, kun saapuvat Helsingin satamiin, vaikka ovatkiin ihan kunnon laivoja. Esim. ulkovartiolaiva Turva kulkee Ais pois päältä, koska sehän on myös sota-alus. Samoin kaikki merivoimien alukset menevät AIS pois päältä. Ainoa tapa pysyä kunnolla kartalla siitä, mikä laiva on tulossa väylälle, on kuunnella Helsinki VTS:ää, joka kuuluu vain meri-vhf:llä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe