"Taivaan temppelistä tuli ulos vielä toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi. Myös alttarista tuli esiin enkeli, ja hänellä oli tuli vallassaan. Hän huusi kovalla äänellä sille enkelille, jolla oli terävä sirppi: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viiniköynnöksistä, sillä niiden rypäleet ovat kypsyneet." Niin enkeli heitti sirppinsä alas maahan, korjasi maan viiniköynnösten sadon ja heitti sen Jumalan vihan suureen viinikuurnaan. Viinikuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan stadionmitan* päähän."
* = noin 300 km.
[Ilm. 14: 17 - 20]
Tämä viimeinen näky korostaa, miten väkivaltaisena ja perinpohjaisena Jumalan viha viimein ilmenee. Muinaisina aikoina viininviljelijät heittivät keräämänsä rypäleet suureen kivialtaaseen, viinikuurnaan. Altaan pohjassa oli pieniä reikiä, ja kun rypäleet murskattiin, niiden mehu valui rei'istä kivikouruja myöten keräysastioihin. Rypäleet siis heitettiin altaaseen, ja palvelustytöt potkaisivat sandaalit jaloistaan, kohottivat helmojaan, hyppäsivät altaaseen ja alkoivat polkea rypäleitä. Se sai mehun virtaamaan. Lopuksi mehu kerättiin astioihin ja siitä valmistettiin käyttämällä viiniä, joka kertoi viinitarhan vauraudesta.
Mutta nyt samaa kuvakieltä käytetään kuvaamaan ihmisiä, jotka heitetään Jumalan vihan suureen viinikuurnaan; ihmisiä on niin paljon ja heitä poljetaan niin perusteellisesti, että kouruista virtaavan veren vuolas virta ulottuu hevosen kuolaimiin asti vielä yli kolmensadan kilometrin päässä.
Kyse on tietenkin kuvakielestä. Myös "rikinkatku" on kuvakieltä. Ja toisaalla Raamatussa pimeys ja kahleet. Mutta kuvakieltä ei käytetä turhaan. Kunkin kielikuvan tarkoituksena on ilmaista meille jotakin tärkeää siitä, miten kauhistuttava viimeinen tuomio on niille, jotka ovat pilkanneet "ikuista evankeliumia". Tässä yhteydessä kuvakielen tehtävänä on osoittaa, miten julmaa ja perinpohjaista Jumalan viha on, kun se lopulta pääsee valloilleen.
Rypäleiden polkeminen viinikuurnassa Ilm. 14:20
10
293
Vastaukset
- Herran_Pelko
Ja sitten sanotaan ettei Jumalaa tarvitse pelätä? 😒
- Uskoakehiiin
Jumalaa ei uskovien tarvitse pelätä!
Uskoakehiiin kirjoitti:
Jumalaa ei uskovien tarvitse pelätä!
Todellako, niinkö luulet? Miksi uskovien ei tarvitsisi pelätä Jumalaa? Luuletko etteivät uskovat voi joutua helvettiin? Jos luulet niin olet valitettavan väärässä... Kerran pelastettu, aina pelastettu -doktriini ei pidä paikkaansa!
Se VT että UT kehottavat pelkäämään Jumalaa, Herran pelko on viisauden alku.- RaamatunkohtaKiitos
Uskoakehiiin kirjoitti:
Jumalaa ei uskovien tarvitse pelätä!
Missä niin sanotaan?
Väärä tulkinta. Kypsät rypäleet, jotka leikataan ovat Jeesuksen seuraajia, joiden elämään liittyy usein vastoinkäymisiä ja vainoja. Siitä syntyy eräänlainen velkasuhde, jota tuo viinikuurna kuvaa eli "vihan maljoissa" tulee syyn ja seurauksen mukainen hyvitys noista vastoin käymisisistä.
Ilmestyskirja:
13:10 Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.Kiitos George mielenkiintoisesta aloituksesta. haluaisin keskustella tästä hieman.
Ensinnäkin sanon etten pidä vääränä tulkintaasi/selitystäsi tästä ilmestyskirjan kohdasta koska Raamatussa on usein varsinkin profetioissa tiettyä tahallista päällekkäisyyttä niin että jollain tapahtumalla on konkreettinen vastineensa jo meidän aikanamme tapahtuneessa historiassa ja silti myös oma hengellinen tai ennustava merkityksensä. Vrt. esim. lupaukset Pyhään maahan pääsemisestä vs. taivaan iloon pääsemisestä, tai vaikkapa Matt. 24-25 ennustukset Jerusalemin hävityksestä joka tapahtuikin v 70 versus viimeisen tuomion tapahtimista. Israelin erämaavaellus vs. uskovan kansan vaellus armonaikana jne.
Uskon että Ilmestyskirjassakin tällaista "kerroksellisuutta" löytyy etenkin asioissa jotka viittaavat viimeisiin lopun aikoihin. Monilla ennustuksilla jotka vielä ovat toteutumatta (esim. Jeesuksen ilmestyminen KIRKKAUDESSAAN, on hengellisesti tarkasteltuna vastineensa kristuksen kirkon historiassa, uskon että myös tässä.
Niinpä sanoisin että viinikuurnavertauksen ensisijainen tarkoitus voisi olla seuraava:
Viinikuurnan polkeminen vastaa sitä työtä jonka Jeesus ristillä kärsiessään täytti kärsiessään ja kantaessaan Jumalan vihan puolestamme. Vrt. tässä mielessä seuraavat Raamatun kohdat:
"Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. " (Jes. 53:5) => Hän siis kärsi ja sovitti Jumalan vihan ja Hänessä Jumala tyynnytti vihansa syntiä kohtaan.
Mutta vieläkin enemmän:
Jesaja 63 luku:
"Kuka tuolla tulee Edomista, tulipunaisissa vaatteissa Bosrasta, tuo puvultansa komea, joka uljaana astelee suuressa voimassansa? "Minä, joka puhun vanhurskautta, joka olen voimallinen auttamaan." 2. Miksi on punaa sinun puvussasi, miksi ovat vaatteesi kuin viinikuurnan polkijan? 3. "Kuurnan minä poljin, minä yksinäni, ei ketään kansojen joukosta ollut minun kanssani; minä poljin heidät vihassani, tallasin heidät kiivaudessani, ja niin pirskui heidän vertansa vaatteilleni, ja minä tahrasin koko pukuni.
>>> Siis Jeesus yksin polki (=kantoi ja sovitti) Jumalan vihan, josta viinikuurnan polkeminen on vertauskuvaa.
"4. Sillä koston päivä oli minun mielessäni ja minun lunastettujeni vuosi oli tullut."
>>> Kosto viittaa tähän sovitukseen sillä eihän Jumala katsonut syntejä läpi sormiensa vaan vaati jonkun niistä tilille mitä kauhistuttavimmalla tavalla, suurella kärsimyksellä, piinalla ja verenvuodatuksella. Kuitenkin on huomionarvoista että tässä tapahtumaa selitetään "lunastettujen vuoden tulemisella" -mikä viittaa johonkin hyvään eli tietenkin syntien sovitukseen. Kun Raamattu niputtaa yhteen sekä Jumalan vihan tyydyttämisen ja lunastuksen, mielestäni kyse ei voi olla muusta kuin Kristuksen armotyöstä.
" 5. Ja minä katselin, mutta ei ollut auttajaa, ja minä ihmettelin, kun ei kukaan tueksi tullut. Silloin minun oma käsivarteni minua auttoi, ja minun vihani minua tuki. "
>>> Tämä taas viittaa tai oikeastaan ilmoittaa että Jumala ITSE oli tuo viinikuurnan polkija, eli se joka tuon verisen työn teki. "Minun oma käsivarteni minua auttoi ja minun vihani minua tukin" Tässä siis ilmoitetaan samalla että Jeesus on Jumala itse! Jumala itse teki sen mitä kukaan muu kyennyt tekemään.
On myös huomionarvoista että aloitus-sitaatissasi puhutaan että RYPÄLEET teitettiin poljettaviksi, mikä mielestäni ei voi tarkoittaa muita kuin lunastettuja, punainen verinen vaahto kuvaa meidän syntejämme joiden takia Jumalan viha vaatii tyydyttämistä.
Se, että enkeli otti sirppinsä ja korjasi maan "SADON", viittaa lunastettuihin sillä satohan on Raamatussa kaikkialla hyvä ja Jumalalle mieluinen asia, joten ajattelen töämän paradoksaalisesti viittaavan lunastettuihin jotka ovat maan kypsää satoa jonka Herra Jeesus poimii ristintyöllään (polkemalla Jumalan vihan viinikuurnan) talteen.
Vain kuivat oksat jäävät ulkopuolelle sillä he jäävät synteihinsä jotka eivät olleet satoa kantaneet.
Ajattelen siis että tämä voisi olla Raamatuunkohtasi ensisijainen merkitys, mutta toissijainen (kerroksellinen) merkitys myös tämä kuvaus viimeisten atapahtumien Jumalan vihan ilmestymisestä epäuskoisten ja liberaalien, sanalla sanoen kaikkien pilkkaajien ja väärien kristittyjen päälle.
mitäpä mieltä olet?- nykyisinviinipuhdasta
Olikohan siihen aikaan jalkasilsaa kun polkivat uurnaa paljain jaloin?
nykyisinviinipuhdasta kirjoitti:
Olikohan siihen aikaan jalkasilsaa kun polkivat uurnaa paljain jaloin?
Saastainen suusi puhuu mitä aastainen sydämesi ajattelee.
- nykyisinviinipuhdasta
EvLut kirjoitti:
Saastainen suusi puhuu mitä aastainen sydämesi ajattelee.
Lääketieteellinen kysymys se oli?
"koska Raamatussa on usein varsinkin profetioissa tiettyä tahallista päällekkäisyyttä niin että jollain tapahtumalla on konkreettinen vastineensa jo meidän aikanamme tapahtuneessa historiassa ja silti myös oma hengellinen tai ennustava merkityksensä. "
Näin on..!
"Ajattelen siis että tämä voisi olla Raamatuunkohtasi ensisijainen merkitys, mutta toissijainen (kerroksellinen) merkitys myös tämä kuvaus viimeisten atapahtumien Jumalan vihan ilmestymisestä epäuskoisten ja liberaalien, sanalla sanoen kaikkien pilkkaajien ja väärien kristittyjen päälle.
mitäpä mieltä olet?"
Hyvinkin mahdollista että asiat ovat näin, eli aika samaa mieltä olen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818