Tarkoitus hankkia veneeseen uusi jääkaappi.

Onko tietäjiä, jotka osaisivat perustella, siis kertoa onko järjetöntä ajatella nykyisen 12V/220V jääkääpin tilalle pelkkä 220V jenkkikaappi. Olisi "hiukkapall" halvempaa hankkia tuollainen todella laadukas kaappi, kuin 12/220V venejääkaappi.

Veneessä generaattori, ja tarkoituksena myös hankkia varalle pari invertteriä käyttämään määsähkövehkeitä jos ei olla satamasähkön päässä ja genu tilttaa. 220V sähkövehkeitä mm. induktioliesi, mikroaaltouuni, ilmastointilaite, fööni, kiharrin (vaimolle ehdotomat), TV;ssä molemmat virtamahdollisuudet jne.
Onko käsitystä minkä tehoinen invertteri tarvittaisiin noiden pyörittämiseen?

Molemmissa rekisteröitymispakon alaisissa palstoilla tämä sama kysymys, ja vertailuksi täälläkin. Katsotaan miten etenee .

91

2440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reiska2K

      En kylläkään kuulu tietäjiin, mutta voin kertoa omasta kokemuksestani ison invertterin kanssa,
      Minulla on 2 KW invertteri veneessä ja kokeilin imurointia sen avulla ilman että moottori oli päällä. Imuri on aivan tavallinen 1700 W koti - imuri.
      Akkukapasiteetia oli 200Ah antamassa virtaa sille invertterille. Viisi minuutiia meni aivan mukavasti, mutta sitten alkoi ensimmäinen valo vilkkumaan invertterin näytöllä. Vähän vaille 10 minuttiaa alkoi todelliset varoitukset välkkymään, joita ei kyllä voinut enää sivuuttaa ja lopetin imuroinnin siihen.
      Moottorissa on iso laturi ja kun se on päällä, niin sitten saa tehojakin ottaa enemmän.
      Tulee kyllä sellainen tunne että akkuja täytyy olla jumalaton määrä, jotta ilman konetta voisi invertteriä käyttää ja niile kunnon lataussysteemit.
      Kun se invertteri alkaa tosissaan töitä tekemään,niin se käynnistää oman jäähdytyspuhaltimensa, joka varmaankin osaltaan heikentää hyötysuhdetta.
      Minulla on iso aurinkopaneeli hoitamassa jääkaappia (akun kautta ktietenkin) ja näin saa ainakin keskikesällä olla aivan huoleta - kaappi on aina kylmä.
      Kuten sanottu en ole asiantyntija, mutta omien kokemuksieni perusteella ( kaksi invertteriä) sanoisin, että älä ryhdy sellaisesta riippuvaiseksi.

      • Tuo kokemuksesi ei kyllä oikein tue "nerokasta" ajatustani siirtymisestä nykytekniikkaan, eli inverttereihin :) Ajattelin hankkia 2 x 4000 W invertterit ja rkentaa oman järjestelmän niiden ympärille. Kokemustesi ja muiden vastaavien pohjalta, taidan pitäytyä tässä vanhassa hyvässä systeemissä, eli 12V-maasähkö-generaattori ;) ja hankkia sen kalliin 12/220V uuden jääkaapin. Akkupatteristoa kyllä on, ja tarkoitus koneiden starttiakut täysin erillisinä viellä lisätä, eli 2 x 80 Ah.
        Nyt veneessä olevat akut. 2 x 200 Ah , 2 x 100 Ah 1 x 80 Ah. Taitaa siltikin nuo invertteillä käytettynä, siis nuo laitteistot, syödä kuorineen nuo akut ;) Ehkäpä siis keskityn perinteisempään, siis veneessä olevien järjestelmien parantamiseen :)


    • MoottorivenelijäTietty

      On sulla oikeen venevermeet :-)

      Ei ihme että satamissa paukkuu sulakkeet, kun tuollaiset kodinkoneliikkeen kanssa tullaan laituriin.

      Ehdotan että jos ei paukut riitä 12v tekniikkaan, niin jää maihin tai juo kaljasi lämpimänä.

      • ostamisenTuskaa

        usein havainnut pursimiesten, lämmittelevän 230v lämppärillä, kun veneen omat laitteet eivät ole käytössä kylminä päivinä, siksi laiturien sähköt kaatuvat? Vai eikö ole tuttua...


      • Sokkelinkivittelijä
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        usein havainnut pursimiesten, lämmittelevän 230v lämppärillä, kun veneen omat laitteet eivät ole käytössä kylminä päivinä, siksi laiturien sähköt kaatuvat? Vai eikö ole tuttua...

        Teetkö usein "kotietsintöjä" purjeveneisiin, vai mistä tiedät että niissä lämmitellään verkkovirtavehkeillä? Minkälaisella veneellä liikuskelet, että tiedetään pitää ovet teljettynä kun olet lähistöllä?


      • ostamisenTuskaa
        Sokkelinkivittelijä kirjoitti:

        Teetkö usein "kotietsintöjä" purjeveneisiin, vai mistä tiedät että niissä lämmitellään verkkovirtavehkeillä? Minkälaisella veneellä liikuskelet, että tiedetään pitää ovet teljettynä kun olet lähistöllä?

        Ei, tarvitse suoritta "kotietsintöjä" enkä varsinaisesti kyttää, ei ole tarvetta käyttää epämääräisiä laituri sähköjä.

        Ei kuulu, ei näy elon merkkejä polttoainekäyttöisestä, yleensä pakoputkesta tulee kohinaa yms. Sekä lämpöväreilyä. Lisäksi satun tuntemaan useita purjehtijoita, jotka ovat sanoittaneet käyttävänsä, koska maksavat sähköstä tai vastaavaa ja onhan siinä ajatusta, jos vain satamien sähköt kestäisivät.

        Sateisena kylmänä päivänä sähköt kaatuilevat usein ja lämpiminä sateisin päivinä ei, mistä tämä voisi johtua, mielestäni noista puhaltavista pienistä sähköläppäreistä 1000-2000w...

        Tässä sulle oli nämä vinkit "Sokkelinkivittelijä" mistä toiset tietävät sinun lämmittelevän sähköllä ja kaatavan sähkönjakelun laiturilla.


      • Ei pauku laiturien sulakkeet. Tässä laitteessa siinä mielessä hienoa, että on 15 A pääsulake veneen puolella, eli se paukkuu ennen satamasähköjen paukkumista, toimii muuten sitten ihan käytännössäkin. Ilmastointilaite on tällä hetkellä liitetty siten, että sitä käytetään vain generaattorin kanssa, joten sinulta ei H-veneesi asumismukavuutta rajoiteta sähkön suhteen. Suuremmat kuin H-veneet, onkin jo samanlaisella sähkölaite repertuaarin kanssa varustettuja, varsinkin siis uudemmat purjeveneet.
        Itsellä tarkoitus viellä lisätä jääpalakone 220V laiterepertuaariin :)


      • 98055

        Täsmälleen samaa mieltä.


      • Sokkelinkivittelijä
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Ei, tarvitse suoritta "kotietsintöjä" enkä varsinaisesti kyttää, ei ole tarvetta käyttää epämääräisiä laituri sähköjä.

        Ei kuulu, ei näy elon merkkejä polttoainekäyttöisestä, yleensä pakoputkesta tulee kohinaa yms. Sekä lämpöväreilyä. Lisäksi satun tuntemaan useita purjehtijoita, jotka ovat sanoittaneet käyttävänsä, koska maksavat sähköstä tai vastaavaa ja onhan siinä ajatusta, jos vain satamien sähköt kestäisivät.

        Sateisena kylmänä päivänä sähköt kaatuilevat usein ja lämpiminä sateisin päivinä ei, mistä tämä voisi johtua, mielestäni noista puhaltavista pienistä sähköläppäreistä 1000-2000w...

        Tässä sulle oli nämä vinkit "Sokkelinkivittelijä" mistä toiset tietävät sinun lämmittelevän sähköllä ja kaatavan sähkönjakelun laiturilla.

        Sinulla siis ei ole tarve käyttää epämääräisiä laiturisähköjä etkä varsinaisesti kyttää, mutta tiedät että sateisena kylmänä päivänä sähköt kaatuilevat ja tiedät että ei kuulu kohinaa eikä näy lämpöväreilyä... Ja lisäksi sinäkin, niinkuin kaikki aina, satut tuntemaan lukuisia purjehtijoita, jotka lämmittävät sähkölämppäreillä. Empä olisi äkkiseltään uskonut, mutta on se varmaan totta kun sinä täällä intternetsissä niin sanot. Mulla on muuten asuttava moottorivene, jossa on Safiren lämppäri joka pöhisee lämmintä aina kun on kylmä ja tuulettaa kun on kuuma. On muuten hiljainen. Ei pysty naapuriveneilijä, silloin harvoin kun vierassatamassa käyn, kertomaan onko päällä vai ei. Lämpöväreilyäkään ei pakoputkesta ole näkynyt kuin talvipakkasilla kun olen huoltokäytellyt lämppäriä.


      • ostamisenTuskaa
        Sokkelinkivittelijä kirjoitti:

        Sinulla siis ei ole tarve käyttää epämääräisiä laiturisähköjä etkä varsinaisesti kyttää, mutta tiedät että sateisena kylmänä päivänä sähköt kaatuilevat ja tiedät että ei kuulu kohinaa eikä näy lämpöväreilyä... Ja lisäksi sinäkin, niinkuin kaikki aina, satut tuntemaan lukuisia purjehtijoita, jotka lämmittävät sähkölämppäreillä. Empä olisi äkkiseltään uskonut, mutta on se varmaan totta kun sinä täällä intternetsissä niin sanot. Mulla on muuten asuttava moottorivene, jossa on Safiren lämppäri joka pöhisee lämmintä aina kun on kylmä ja tuulettaa kun on kuuma. On muuten hiljainen. Ei pysty naapuriveneilijä, silloin harvoin kun vierassatamassa käyn, kertomaan onko päällä vai ei. Lämpöväreilyäkään ei pakoputkesta ole näkynyt kuin talvipakkasilla kun olen huoltokäytellyt lämppäriä.

        etkö ole koskaan katsellut sateisena kylmänä päivänä sinun asuttavasta lämpimästä moottoriveneen ikkunoista ulos ja mahdollisesti seurannut mitä ulkona tapahtuu satunnaisia hetkiä. Vai oletko vetänyt verhot tiukasti kiinni, kun ei kiinnosta katsella ulos ettei vaan joku ajattelisi, että "kyttäät" muita? Tällaisina hetkinä on tullut nähtyä myös sähköjen kaatumisia laitureilla esim Maarianhamina itä.

        Ihmettelen myös mihin tarvitset maasähköjä 1-3 vrk pysähdyksiin asuttavassa matka moottori veneessä, akut huonossa jamassa vai mitoitus?

        Olen ollut purjehtia aiemmin n.20v ja kuulunut pursiseuraan vielä pidempään, joten aika luonnollista, että näitä tuttuja on kertynyt ja monen näkösistä asioita tullut kuultua.

        Oletko kysellyt mahdollisesti naapuriveneiljöiltä onko heillä jotain havaintoa safire lämppäristäsi?

        On siinä safiressa mahtava hyöty suhde, että vasta pakkasella näkyy lämpöväreilyä pakoilmassa, samaa ei voi ainakaan sanoa oman kokemukseni mukaan eberin, webaston tai wallaksen laiteista, hyötysuhde on sen verran surkea, että pakokaasut ovat vielä aika kuumat ja lämpöä pöhisee harakoille.

        Mutta sovitaan, että olen "kyttääjä" ja "kotietsijä" ja muutenkin ärsyttävä, jos se hieman helpottaa oloasi.

        P.S Ja epämääräisellä maasähköllä tarkoitan, jännitettä joka voi tippua tuollaisissa paikoissa alle 200V ja jotkut sähkölaitteet voivat alkaa ylikuumenemaan tai muita vaurioita.


      • enpäusko
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        etkö ole koskaan katsellut sateisena kylmänä päivänä sinun asuttavasta lämpimästä moottoriveneen ikkunoista ulos ja mahdollisesti seurannut mitä ulkona tapahtuu satunnaisia hetkiä. Vai oletko vetänyt verhot tiukasti kiinni, kun ei kiinnosta katsella ulos ettei vaan joku ajattelisi, että "kyttäät" muita? Tällaisina hetkinä on tullut nähtyä myös sähköjen kaatumisia laitureilla esim Maarianhamina itä.

        Ihmettelen myös mihin tarvitset maasähköjä 1-3 vrk pysähdyksiin asuttavassa matka moottori veneessä, akut huonossa jamassa vai mitoitus?

        Olen ollut purjehtia aiemmin n.20v ja kuulunut pursiseuraan vielä pidempään, joten aika luonnollista, että näitä tuttuja on kertynyt ja monen näkösistä asioita tullut kuultua.

        Oletko kysellyt mahdollisesti naapuriveneiljöiltä onko heillä jotain havaintoa safire lämppäristäsi?

        On siinä safiressa mahtava hyöty suhde, että vasta pakkasella näkyy lämpöväreilyä pakoilmassa, samaa ei voi ainakaan sanoa oman kokemukseni mukaan eberin, webaston tai wallaksen laiteista, hyötysuhde on sen verran surkea, että pakokaasut ovat vielä aika kuumat ja lämpöä pöhisee harakoille.

        Mutta sovitaan, että olen "kyttääjä" ja "kotietsijä" ja muutenkin ärsyttävä, jos se hieman helpottaa oloasi.

        P.S Ja epämääräisellä maasähköllä tarkoitan, jännitettä joka voi tippua tuollaisissa paikoissa alle 200V ja jotkut sähkölaitteet voivat alkaa ylikuumenemaan tai muita vaurioita.

        Mun Safire pölläyttää hetken aikaa savua syttyessään, mutta sen jälkeen ei käytännössä ikinä ulkoa päin näe, onko lämppäri käynnissä. Pienikin tuulenvire vie lämpöväreilyn mennessään ja täysin tyynessä harvemmin edes lämppäriä tarvitsee. Webastot ja eberit kuulee tietyissä oloissa, Wallasta, Safirea tai Refleksiä ei koskaan. Useimmiten vielä lämppärien pakoputket ovat näkymättömissä veneen perässä.

        Nykyiseen seuraani olen kuulunut 46 v ja sitä ennen toiseen. Kolmannessa seurassa olen jäsenenä telakkapaikan takia ja enemmistö tuntemistani ihmisistä kuuluu johonkin seuraan. Olen kyllä kuullut sähkölämmitintä käyttävistäkin ihmisistä. Siltikään tuntemissani sadoissa henkilöissä ei ole ainakaan kahta useampaa, joka käyttäisi sähkölämmitintä. Hyvin harvoin sillä otannalla sattuu satamaan, jossa olisi joku sellainen paha purjehtija sähkölämmittimineen. Sataman sähköt taas saa kaadettua hyvin helposti hiukan vettä saaneilla johdoilla. Silloin vain ne eivät kaadu ylikuormasta, vaan vikavirtasuojan laukeamisesta. Ylikuormaa tuottavat ne searayt liesineen, ilmastointeineen ja fööneineen.

        Eli jos tuon tiivistäisi yhteen lauseeseen: En usko sinua vähääkään.


      • enpäusko kirjoitti:

        Mun Safire pölläyttää hetken aikaa savua syttyessään, mutta sen jälkeen ei käytännössä ikinä ulkoa päin näe, onko lämppäri käynnissä. Pienikin tuulenvire vie lämpöväreilyn mennessään ja täysin tyynessä harvemmin edes lämppäriä tarvitsee. Webastot ja eberit kuulee tietyissä oloissa, Wallasta, Safirea tai Refleksiä ei koskaan. Useimmiten vielä lämppärien pakoputket ovat näkymättömissä veneen perässä.

        Nykyiseen seuraani olen kuulunut 46 v ja sitä ennen toiseen. Kolmannessa seurassa olen jäsenenä telakkapaikan takia ja enemmistö tuntemistani ihmisistä kuuluu johonkin seuraan. Olen kyllä kuullut sähkölämmitintä käyttävistäkin ihmisistä. Siltikään tuntemissani sadoissa henkilöissä ei ole ainakaan kahta useampaa, joka käyttäisi sähkölämmitintä. Hyvin harvoin sillä otannalla sattuu satamaan, jossa olisi joku sellainen paha purjehtija sähkölämmittimineen. Sataman sähköt taas saa kaadettua hyvin helposti hiukan vettä saaneilla johdoilla. Silloin vain ne eivät kaadu ylikuormasta, vaan vikavirtasuojan laukeamisesta. Ylikuormaa tuottavat ne searayt liesineen, ilmastointeineen ja fööneineen.

        Eli jos tuon tiivistäisi yhteen lauseeseen: En usko sinua vähääkään.

        Niin kuin totesin, veneen sulake lyö pois päältä ennen laiturin sulakkeelle käymistä :)


      • enpäusko
        Sea_Ray kirjoitti:

        Niin kuin totesin, veneen sulake lyö pois päältä ennen laiturin sulakkeelle käymistä :)

        Paitsi jos on toinenkin searay laiturissa... Silloin laukeaa koko laiturin syötössä oleva sulake. Eivät laiturisähköt missään ole rakennettu niin, että joka lähtöä voisi kuormittaa täysillä.


      • enpäusko kirjoitti:

        Paitsi jos on toinenkin searay laiturissa... Silloin laukeaa koko laiturin syötössä oleva sulake. Eivät laiturisähköt missään ole rakennettu niin, että joka lähtöä voisi kuormittaa täysillä.

        Käytännössä vaan tuntuvat toimivan, eipä ole kertaakaan lyönyt sulakkeet laiturilta, vaikka on "usempikin" Sea Ray ollut laiturissa laitteistoineen :)
        Onko sinulla ihan varmasti tiedossa ja ymmärrys, miten nuo laitteet toimivat, tai sulakkeet :)

        Tämä taitaa olla niitä juttuja, jotka eivät ole uskostasi kiinni :) Käytännössä koettua.


      • Sähköistetty
        enpäusko kirjoitti:

        Paitsi jos on toinenkin searay laiturissa... Silloin laukeaa koko laiturin syötössä oleva sulake. Eivät laiturisähköt missään ole rakennettu niin, että joka lähtöä voisi kuormittaa täysillä.

        Ihmettelen kyllä hieman tuota uskonnollista kokemustasi. Ymmärrykseni mukaan ei ole kenenkään oman edun mukaista mennä kaatamaan laiturilta sähköjä - ainakaan tulo iltana.
        Minä ainakin pyrin varmistamaan, että pidän kuormituksen järkevällä tasolla, sillä aina ei ole helppoa löytää niitä sulakkeita ja onhan siinä oma vaivansakin.


      • enpäusko
        Sea_Ray kirjoitti:

        Käytännössä vaan tuntuvat toimivan, eipä ole kertaakaan lyönyt sulakkeet laiturilta, vaikka on "usempikin" Sea Ray ollut laiturissa laitteistoineen :)
        Onko sinulla ihan varmasti tiedossa ja ymmärrys, miten nuo laitteet toimivat, tai sulakkeet :)

        Tämä taitaa olla niitä juttuja, jotka eivät ole uskostasi kiinni :) Käytännössä koettua.

        Noiden laitteiden toiminta on erittäin helposti ymmärrettävää ja minulle hyvin tuttua. Erityisen helppoja ovat ampeerit, ne voi laskea suoraan yhteen jokaisesta kulutuspisteestä ja saadaan syöttöjohdossa ja sen takana olevassa sulakkeessa kulkeva virta. Vikavirtasuojakin on varsin yksinkertainen ymmärrettävä, vain rakenne on hieman monimutkaisempi, kun se toimii mA-virroilla. Omat talosulakkeet ovat 80 A ja jo se vaatii aika miehekkään kaapelin, sellaisia ei laitureissa näe. Jos laiturissa on 50 venettä, tai edes 25, ei siitä monelle kymmeniä ampeereita riitä.

        Sulakkeet eivät vielä ole lyöneet sinulla laiturilta, minä olen sen kokenut useammin kuin kerran. Veneet, jotka käyttävät maasähköä muuhun kuin akkulaturiin ovat vain harvinaisia. Suurempiakin kuormia tietenkin monilla on, mutta käytöt vain ovat lyhytkestoisia, joten niitä ei montaa yhdellä laiturilla satu samaan aikaan. Onneksi uusissa asennuksissa laitureilla on jokaiselle sulake ja vikavirtasuoja. Ne vikavirtasuojat kun laukeavat paljon useammin, mutta eivät enää sulje syöttöä muista lähdöistä.


      • enpäusko kirjoitti:

        Noiden laitteiden toiminta on erittäin helposti ymmärrettävää ja minulle hyvin tuttua. Erityisen helppoja ovat ampeerit, ne voi laskea suoraan yhteen jokaisesta kulutuspisteestä ja saadaan syöttöjohdossa ja sen takana olevassa sulakkeessa kulkeva virta. Vikavirtasuojakin on varsin yksinkertainen ymmärrettävä, vain rakenne on hieman monimutkaisempi, kun se toimii mA-virroilla. Omat talosulakkeet ovat 80 A ja jo se vaatii aika miehekkään kaapelin, sellaisia ei laitureissa näe. Jos laiturissa on 50 venettä, tai edes 25, ei siitä monelle kymmeniä ampeereita riitä.

        Sulakkeet eivät vielä ole lyöneet sinulla laiturilta, minä olen sen kokenut useammin kuin kerran. Veneet, jotka käyttävät maasähköä muuhun kuin akkulaturiin ovat vain harvinaisia. Suurempiakin kuormia tietenkin monilla on, mutta käytöt vain ovat lyhytkestoisia, joten niitä ei montaa yhdellä laiturilla satu samaan aikaan. Onneksi uusissa asennuksissa laitureilla on jokaiselle sulake ja vikavirtasuoja. Ne vikavirtasuojat kun laukeavat paljon useammin, mutta eivät enää sulje syöttöä muista lähdöistä.

        Kokemuspohja näistä "laitteista", on sellainen etteivät paukuttele sulakkeita laiturilta., vaan laikaisevat veneen oman sulakkeen. Voit kokea ja uskoa aivan mitä haluat, mutta tuo on kokemus oikeasta maailmasta.


      • likisähkäri
        Sähköistetty kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä hieman tuota uskonnollista kokemustasi. Ymmärrykseni mukaan ei ole kenenkään oman edun mukaista mennä kaatamaan laiturilta sähköjä - ainakaan tulo iltana.
        Minä ainakin pyrin varmistamaan, että pidän kuormituksen järkevällä tasolla, sillä aina ei ole helppoa löytää niitä sulakkeita ja onhan siinä oma vaivansakin.

        Kenellehän vastasit?
        Maasähkölaturin ja tavallisella tavalla sähköä käyttäviä veneitä saa olla laiturin jokainen tolppa täynnä ja vielä erinäisiä jakajalla monistettujakin. Mutta jos parin veneen sähkölaitteet sähköliesineen ovat samat kuin kotona, ylitetään helposti se kuorma, jolle laiturisähköt on mitoitettu.


      • Joakim1
        likisähkäri kirjoitti:

        Kenellehän vastasit?
        Maasähkölaturin ja tavallisella tavalla sähköä käyttäviä veneitä saa olla laiturin jokainen tolppa täynnä ja vielä erinäisiä jakajalla monistettujakin. Mutta jos parin veneen sähkölaitteet sähköliesineen ovat samat kuin kotona, ylitetään helposti se kuorma, jolle laiturisähköt on mitoitettu.

        Mikä on tavallisella tavalla? Varsin monessa veneessä on maasähkölaturi (200-500 W tyypillisesti) ja lämminvesivaraaja (500-1500 W tyypillisesti). Varsinkin purjeveneissä rantaan tullessa molemmat ottavat täyttä tehoa eli 700-2200 W. Ei tuollaisia montaa mahdu 10 tai 16 A sulakkeen taakse, mikä on useampaan kertaan käytännössäkin havaittu sulakkeen "palamisena" (automaattisulakkeita ovat aina olleet). Lämminvesivaraajan sammuttaminen yhdestä veneestä yleensä riittää. Sen voi laittaa tarvittaessa takaisin muutaman tunnin päästä kun akut eivät enää ota suurta virtaa ja naapureiden lämminvesivaraajat ovat jo lämminneet.


      • enpäusko
        Sea_Ray kirjoitti:

        Kokemuspohja näistä "laitteista", on sellainen etteivät paukuttele sulakkeita laiturilta., vaan laikaisevat veneen oman sulakkeen. Voit kokea ja uskoa aivan mitä haluat, mutta tuo on kokemus oikeasta maailmasta.

        En minä, eikä nähdäkseni kukaan muukaan ole väittänyt, että veneesi kulutus laukaisisi laiturin sulakkeen. Mutta jos laiturissa on pari muuta yhtä suurta kuluttajaa, ylitää koko laiturin kuorma laiturin sulakkeen keston. Tavallisesti kun veneet kuluttavat vain ampeerin tai pari ja sen mukaan laiturien sähköt mitoitetaan.


      • Kyllä.vaan.väitit
        enpäusko kirjoitti:

        En minä, eikä nähdäkseni kukaan muukaan ole väittänyt, että veneesi kulutus laukaisisi laiturin sulakkeen. Mutta jos laiturissa on pari muuta yhtä suurta kuluttajaa, ylitää koko laiturin kuorma laiturin sulakkeen keston. Tavallisesti kun veneet kuluttavat vain ampeerin tai pari ja sen mukaan laiturien sähköt mitoitetaan.

        Lue kommenttisi, kyllä sinä väitit.


      • enpäusko
        Kyllä.vaan.väitit kirjoitti:

        Lue kommenttisi, kyllä sinä väitit.

        Voisitko osoittaa sen kohdan, itse en sitä vieläkään löydä.


    • ostamisenTuskaa

      Monet veneilijät US on juuri tuolla tapaa homma hoidettu, aurinkokennoja, isot akku pankit ja sopivat inventerit.

      Useissa kesämökeissä myös sähköt tehty tällä tavalla, tutustu mitoituksiin ja muuhun vaikka täältä http://docplayer.fi/2580587-Aurinkoenergiaopas-tassa-oppaassa-kaydaan-lapi-ne-keskeiset-osa-alueet-jotka-sinun-on-hyva-tietaa-kun-harkitset-aurinkosahkojarjestelman-ostamista.html

      jätä aurinkopaneeli osio ajatuksistasi jos et meinaa sellaisia hommata ja katso inventteri akku mitoitus sinun sähkötarpeillesi, ihan pienestä akku pankista ei ole kyse...ehkä siksi niitä ei usein täällä käytetä veneissä. Huomioi myös inventterin oma kulutus ja miten paljon meinaat akkujasi purkaa / vrk.

      • tilaa olisi kyllä parille "taipuvalle" aurinkopaneelille n. 60x100 paneelille flaikkarin etureunassa. Siinä mielessä ei pois suoljettu mitenkään, sillä tuohan olisi hiljainen järjestelmä ylläpitää akkujen latausta. Siinä edelleenkin säilyy ongelmana tuo 12/220V laitteet.
        Nyt veneessä olevat akut. 2 x 200 Ah (toinen varattu starttiakuksi) , 2 x 100 Ah (keula-peräpotkuri ja ankkurivinssien akut) 1 x 80 Ah (genenakku) ja tänä talvena lisätään moottoreille omat 80 Ah;n starttiakut.


    • Tyrnäväntorpedo

      Invertterin koon voit laskea laskemalla yhteen käyttämiesi laitteiden tehon, Watti on watti jännitteestä riippumatta.

      Kotikäyttöön suunniteltujen laitteiden käyttäminen venessä on vähän niin ja näin. Kotijääkaappi ei ole tehty kestämään liikettä, tärinää ja kosteutta. Lisäksi kotikaapin hyllyt ja ovet ovat harvoin sellaisia, että ne pysyvät kiinni veneen keinuessa.

      Kun veneessä on ilmeisesti reilusti tilaa, niin voisit harkita erilliskoneistolla olevaa 12V tai isolle veneelle 24V jääkaappia.

      Kannattaisi käyttää mahdollismman monia laiteita sillä virralla, jota on vähiten tarjolla. Käytännössä se tarkoittaa akkuvirralla toimivia vehkeitä. Kun jännitettä muutetaan, niin siinä menetetään aina energiaa. Kun generaattori käydessä tai maasähkön varassa oltaessa on varaa menettää muutama watti jännitteen alentamiseen.

      Meillä on tapana käyttää generaattoria aamulla sen aikaa, että saadaan pekonit ja munat paistettua sekä vesi lämmitettyä suihkua ja astianpesua varten. Samalla latautuu akutkin. Vastaavasti päivällisen aikaan tehdään samat jutut.

      Päivä ja yö mennään akuilla. Silloin virtaa syö eniten jääkaappi ja yöllä myös Webasto. Valaistus on ledeillä eikä ne vie paljoa virtaa. Lisävirtaa voi tehdä tarvittaessa erilaisilla apulaitteilla tuuligeneraattorista polttokennoon.

      • ostamisenTuskaa

        Ja jos käyttää 230 sähkö laitteita, niin virta piikit laitteen käynnistyessä ovat luokkaa max 2 x laitteen W, jos eivät ole hidas käynnisteisiä, kuten vaikka Mielen imuri.

        Eli inventerin kestettävä hetkelliset virtapiikit, 12v laitteissa ei tällaista.


      • ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Ja jos käyttää 230 sähkö laitteita, niin virta piikit laitteen käynnistyessä ovat luokkaa max 2 x laitteen W, jos eivät ole hidas käynnisteisiä, kuten vaikka Mielen imuri.

        Eli inventerin kestettävä hetkelliset virtapiikit, 12v laitteissa ei tällaista.

        Ajatus olisi laittaa 2 x 4000 W invertterit, kumpikin piikkitehonkestossa 8000 W.
        Taitaa kuitenkin vaatia sellaisen akkupatterin, että menee niiden painosta "paatti pohjaan" ;)


    • FööniiJaKiharrinta

      Eiköhän tuo aloittajan kysymys ollut vaan provo?!
      Kodin 220v:n laitteet 12v:n akkujen ja invertterin perään, titityy...

      • Sinulle veneily, jos sellaista edes harrastat, on siis miehekkäästi "kärsimysnäytelmää", johon naisväkeä ei ole tarkoituskaan saada mukaan?

        Kyllä nuo rensselit kaikki veneessä on, nyt jääkaappi on 12/230V, mutta kahdeksankymmentäluvun lopulta, eli aika alkaa olla ajanut ohi, ja 12/230V uusi 80-120 litran jääkaappi maksaa hunajaa suhteessa 220V jääkaappiin.


      • Joakim1
        Sea_Ray kirjoitti:

        Sinulle veneily, jos sellaista edes harrastat, on siis miehekkäästi "kärsimysnäytelmää", johon naisväkeä ei ole tarkoituskaan saada mukaan?

        Kyllä nuo rensselit kaikki veneessä on, nyt jääkaappi on 12/230V, mutta kahdeksankymmentäluvun lopulta, eli aika alkaa olla ajanut ohi, ja 12/230V uusi 80-120 litran jääkaappi maksaa hunajaa suhteessa 220V jääkaappiin.

        Miksi pitää olla 12/230 V jääkaappi? Eikö pelkkä 12 V riitä mainiosti. Sehän ei paljoa virtaa vie ja maasähkön ollessa kytkettynä virta tulee maasähkölaturilta. 12 V 80-120 litran jääkaapin saa alle tonnilla. Onhan se tietysti enemmän kuin kotiin tehdyt 230 V kaapit, varsinkin halvimmat vaihtoehdot, joita saa jo reilulla satasella. Kestääkö ne sitten merellä oloa, pysyykö ovi kiinni ja tavarat paikoillaan?

        Taitaa tuollainen 4 kW invertteri maksaa jo paljon enemmän kuin hintaero, puhumattakaan akustosta, josta voi ottaa vähänkään pidempään satojen A virtoja.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Miksi pitää olla 12/230 V jääkaappi? Eikö pelkkä 12 V riitä mainiosti. Sehän ei paljoa virtaa vie ja maasähkön ollessa kytkettynä virta tulee maasähkölaturilta. 12 V 80-120 litran jääkaapin saa alle tonnilla. Onhan se tietysti enemmän kuin kotiin tehdyt 230 V kaapit, varsinkin halvimmat vaihtoehdot, joita saa jo reilulla satasella. Kestääkö ne sitten merellä oloa, pysyykö ovi kiinni ja tavarat paikoillaan?

        Taitaa tuollainen 4 kW invertteri maksaa jo paljon enemmän kuin hintaero, puhumattakaan akustosta, josta voi ottaa vähänkään pidempään satojen A virtoja.

        Käytiin äsken katselemassa jääkaappeja sellaiset 700-800 maksaa esim. 230V Samsung yms . ja on kyllä kaikki huomattavasti laaduukkaamman oloista kuin noissa 12/230V kaapeissa. Mitä tulee kiinni pysymiseen, niin taatusti ainakin yhtä hyvin kuin noissa "matkajääkaapeissa", revittiin käynnissä olevien "kotijääkaappien" ovia liikkeessä testiksi ;) Katselin mm. koneistojen, hyllyjen yms. kiinnityksiä ja laatua kaiken kaikkiaan, niin kyllä nuo "marinekaapit" ovat leluja verrattuna kotikaappeihin. Ei siis kaappien kesto ja laatu ole 230V kaapilla este venekäyttöön, ajatellen että tämä vene ei ainakaan ihan hevin hirveästi rytki ja keiku äkkinaisesti.


      • Joakim1
        Sea_Ray kirjoitti:

        Käytiin äsken katselemassa jääkaappeja sellaiset 700-800 maksaa esim. 230V Samsung yms . ja on kyllä kaikki huomattavasti laaduukkaamman oloista kuin noissa 12/230V kaapeissa. Mitä tulee kiinni pysymiseen, niin taatusti ainakin yhtä hyvin kuin noissa "matkajääkaapeissa", revittiin käynnissä olevien "kotijääkaappien" ovia liikkeessä testiksi ;) Katselin mm. koneistojen, hyllyjen yms. kiinnityksiä ja laatua kaiken kaikkiaan, niin kyllä nuo "marinekaapit" ovat leluja verrattuna kotikaappeihin. Ei siis kaappien kesto ja laatu ole 230V kaapilla este venekäyttöön, ajatellen että tämä vene ei ainakaan ihan hevin hirveästi rytki ja keiku äkkinaisesti.

        700-800:lla saa jo 12V kaapin, joten hintaeroa ei ole siihen. Laatieroa varmaankin jo on noin kalliiseen 230V kaapiin nähden. 230V kaapeille on aivan eriluokan markkinat ja kilpailu kuin 12.V.


    • Genius 5000 W invertteri noin 550 €.Palaan asiaan kunhan saan tabletin ladattua.

      • Olisipa ollut kesä, tuo olisi aika osuva kommentti aiheeseen :)


    • Rei-Mari

      Olkoot provo tai mikä tahansa tyhmä kysymys, niin kysyn minäkin teiltä muilta miksi laittaisi veneeseen edes 12v jääkaappia tai induktioliettä? Nestekaasu toimii kuin vanha junan vessa. Kun vielä lämmitys ja vedenlämmitys hoidetaan reflexillä, ei ole eikä tule ongelmia. Jos nuo kaikki aloittajan mainitsemat sähkölaitteet tarvitsee veneeseen on parempi pysyä kodin mukavuuksien äärellä. Toinen vaihtoehto on tietenkin niin iso alus jossa on oma voimala tuottamaan sähköä.

      • MitaanTietamaton

        Meillä nestekaasun käytön rajoitus on säilytystilojen rajallisuus ja kaasupullon korkeus. Vaihtoehtona tietenkin isompi vene, johon pullo ja varapullo mahtuu.


      • Minulla taas ei koskaan enää tule veneeseen mitään kaasulla toimivaa, missään muodossa.


      • KaasuAntiikkiaHagelstam

        Olen tehnyt paljon turvallisuutta edistäviä ratkaisuja, joilla heitin kaasut menemään lopullisesti. kehitys kehittyy.


      • Tyrnäväntorpedo

        Minulla on parempi ratkaisu. Jos lompakko antaa myöten, niin kukin saa harrastaa veneilyä niillä välineillä ja niillä mukavuuksillä kuin haluaa.

        Onko sinulla jokin ongelma sen kanssa?


      • Eienää_

        Kaasulla on monia hyviä puolia, mutta jääkaapin toiminnassa se ei ole parhaimmillaan. Absorptio menetelmä on hidas kylmenemään ja kovalla helteellä menetelmästä loppuu teho. Näistä syistä luovuin kaasukaapista, siis kaasujääkaapista .


      • Rei-Mari
        Sea_Ray kirjoitti:

        Minulla taas ei koskaan enää tule veneeseen mitään kaasulla toimivaa, missään muodossa.

        Miksi et? Mulla on nyt ollut 30 vuotta nestekaasu käytössä johon olen erittåin tyytyväinen, jota en millään vaihtaisi pois. Ammattikeittiötkin käyttävät nestekaasua ruoan valmistuksessa.


      • Rei-Mari kirjoitti:

        Miksi et? Mulla on nyt ollut 30 vuotta nestekaasu käytössä johon olen erittåin tyytyväinen, jota en millään vaihtaisi pois. Ammattikeittiötkin käyttävät nestekaasua ruoan valmistuksessa.

        Kun oli kaasukaappi ei koskaan ollut puutetta sähköstä.Sen lisäksi se lämmitti jonkun verran . Sitä aikaa kesti yli 20 vuotta.Siitä luovuttiin sen takia että jos tulee vuoto niin kuolemme omaan veneesemme.Kerran oli vuoto jonka vaimo haistoi, en ollut keväällä kiristänyt kaappiin menevää letkua tarpeeksi.
        Tukehtuminen on hyvin troreettista mutta silti.


    • MurheitaRiittääVoiVoi

      Olihan kylpyamme ja persialaiset matot pakattuina pikku jenkkiisi? Kuin myös mankeli, astianpesukone ja liesituuletin?

      Hei, veneilyy!!!!

      • tarvitsen_

        Löytyykö muuten 12V mankeleita. Olisi pirun hienoa mankeloida shortsit veneen avotilassa pesun jälkeen (.)-(.)


    • IsohkoHupiakku

      Saakohan semmoisia inverttereitä johon voi kytkeä perinteisen sähkölieden ja kiukaan, niissä kun on kolme piuhaa? Toimisiko myös hitsausmuuntaja semmoisella, kyseessä keskikokoinen puikkokone?

    • HitaampiSulake

      Laitoin 3 kpl pieniä sähköpattereita punkkien alle ja infrapunalämmittimet avotilaan. Onkohan invertteri kytketty väärin kun siitä palaa samantien sulake kun laittaa kiinni akkuun joka on aika iso, muistaakseni 115Ah?

      • Tyrnäväntorpedo

        Onko sinulla punkkeja veneessä ?


      • Perskärpäne

        Isoja punkkeja sulla, jos lämpöpatteri mahtuu sen alle.


    • SeHitaampiSulake

      On! Vaikka ostin pienimmät sähköpatterit mitä löysin, niin ne näyttää vähän hölmöiltä punkkien alla, mikä avuksi?

    • lihamylly2

      Olisin palannut tuohon Sea_Rayn juttuun inverttereistä.Tämä laskelma perustuu Reiska2K dataan, siis teho 1700 W ja kesto 10 min.Testasin oman kaappimme päällä ja pois ajat joskus syyskuun puolivälissä.Päällä 12 min ja poissa 24 min.Pitää huomioida että kaapissamme on lisäeristys (aerogel).
      No katsotaan ensin energiankulutus: 1700 W x 10/60 h = 283 Wh.Oletan että tulevan kaappisi tehonkulutus on 80 W.Tiedämme että t=W/P, siis 283 Wh/80W=3,5 h.Tämän ajan kaappi voisi olla päällä putkeen.Nyt käytän oman kaappimme dataa, siis päällä jakso 12/60 h.Näitä jaksoja menee siihen 3,5 h 17,5 kappaletta.Koko sykli on 12 24/60, siis 0,6 h ja tämä kun kerrotaan sillä 17,5 saadaan tulokseksi 10, 5 h.
      Nyt kun huomioidaan että omat mittaukset on tehty syyskuussa eikä kesällä niin kaapin oletettu kesto ei ole edes 10 h.Kuten Reiska 2K sanoo, älä tee.Sitten on vielä lisäakkujen hinta (nyt 200 Ah) ja se että lähteekö systeemi toimimaan elikkä sinulla voi jäädä 500 € invertteri käsiin.Voisiko joku tarkistaa olenko laskenut oikein ?


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Tuohon laskelmaasi en osaa ottaa kantaa, en ymmärrä tuollaisista hölkäsen pöläystä, eli on pakko luottaa muiden laskelmiin. Mutta ei se kovin hyvältä näytä inventteri toimintaa ajatellessa, akkuja olisi ensi kesäksi tosiaan käytössä periaatteessa 600 Ah, ja jos hankkisi tuollaisia halpoja inverttereitä pari https://www.banggood.com/UKC-12V-4000W-Watt-Modified-Sine-Wave-Inverter-12V-To-220V-Power-Inverter-USB-Output-p-1195223.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

        Toivon että Joakim tai joku muu kommentoisi laskelmaani.Todella halpa invertteri !!! Toivon myös että teet sinulle edulliset päätökset.


      • Tyrnäväntorpedo
        lihamylly1 kirjoitti:

        Toivon että Joakim tai joku muu kommentoisi laskelmaani.Todella halpa invertteri !!! Toivon myös että teet sinulle edulliset päätökset.

        Pari asiaa, kahta invertteriä ei voi kytkeä rinnan, mutta sen varmaan tiesitkin.
        Watti on watti riippumatta siitä mikä jännite on.

        En usko, että kukaan pystyy ihan varmuudella sanomaan miten järjestelmäsi toimisi, mutta tehontarve on jääkaapin tehontarve invertterissä hukkaan menevä teho ja tietenkin johdoissa ym. tapahtuvat häviöt. Jos sinulla on hyötysuhteet tiedossa, voi arvioida, missä mennään akkujen riittävyyden kanssa.

        Vaikeampai asia on arvata miten käy laitteita käynnistettäessä. Mastervoltilla on generaattorin ja invertterin yhdistelmä, jossa generaattori käynnistyy tarvittaessa ja muulloin tehdään virta invertterillä. Ajatus on siis täysin mahdollinen.

        Kaikkein vaiken arvioitava on laitteiden käynnistyksessä syntyvä virtapiikki ja miten invertteri pärjää sen kanssa sekä tietenkin pystyykö akut antamaan tarpeeksi hetkellistä virtaa. Siinä on kolme muuttujaa, jotka pitäisi ratkaista.

        Aloittaisin akuista ja selvittäisin millä akkutyypeillä saa tarpeeksi virtaa ulos ja montako akkua se vaatii. Vaikka akuissa olisi virtaa kuinka paljon tahansa, niin akut eivät välttämättä luovuta sitä tarpeeksi nopeasti.

        Kun maanteillä kulkee sähköautojakin, niin luulisi sellaisen tekniikan löytyvän, jolla pölynimurin ja jääkaapin saa hyrähtämään. Hinta onkin toinen juttu.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Pari asiaa, kahta invertteriä ei voi kytkeä rinnan, mutta sen varmaan tiesitkin.
        Watti on watti riippumatta siitä mikä jännite on.

        En usko, että kukaan pystyy ihan varmuudella sanomaan miten järjestelmäsi toimisi, mutta tehontarve on jääkaapin tehontarve invertterissä hukkaan menevä teho ja tietenkin johdoissa ym. tapahtuvat häviöt. Jos sinulla on hyötysuhteet tiedossa, voi arvioida, missä mennään akkujen riittävyyden kanssa.

        Vaikeampai asia on arvata miten käy laitteita käynnistettäessä. Mastervoltilla on generaattorin ja invertterin yhdistelmä, jossa generaattori käynnistyy tarvittaessa ja muulloin tehdään virta invertterillä. Ajatus on siis täysin mahdollinen.

        Kaikkein vaiken arvioitava on laitteiden käynnistyksessä syntyvä virtapiikki ja miten invertteri pärjää sen kanssa sekä tietenkin pystyykö akut antamaan tarpeeksi hetkellistä virtaa. Siinä on kolme muuttujaa, jotka pitäisi ratkaista.

        Aloittaisin akuista ja selvittäisin millä akkutyypeillä saa tarpeeksi virtaa ulos ja montako akkua se vaatii. Vaikka akuissa olisi virtaa kuinka paljon tahansa, niin akut eivät välttämättä luovuta sitä tarpeeksi nopeasti.

        Kun maanteillä kulkee sähköautojakin, niin luulisi sellaisen tekniikan löytyvän, jolla pölynimurin ja jääkaapin saa hyrähtämään. Hinta onkin toinen juttu.

        Kyllä tiesin että kahta invertteriä ei voi kytkeä rinnan, mutta SeaRyan invertterit, ainakin esitteen mukaan, kestävät 8000 W peak, luulisi riittävän ?
        Laskelmani perustuvat vain ja ainoastaan Reiska2K:n antamaan dataan.Eihän me tiedetä missä kunnossa ne akut on.Lasken vielä kuinka kauan kestäisi 80 W jääkaappi ilman invertteriä, siis kytkettynä 12 V DC.Palataan astialle.


      • Kommentti omista laskelmista.
        Ne on teoreettisesti mielestäni oikein mutta ...
        Olen laittanut samalle lähtöviivalle akkukäytön jossa akusta otetaan 140 A ja 7 A.Nyt ilmeisesti akkujen kapasiteetti ei ole sama näillä eri virroilla siis se pölynimuri1700 W ja se jääkaappi 80 W.Se laittaa asiat uuteen valoon niin että projektisi voisi onnistua.
        Laskin uudestaan kulutukset käyttämällä samoja kaavoja kuin yllä ja tulin siihen tulokseen että normaali 12 V DC (80 W) jääkaappi toimii noin 1,9 vuorokautta (45 h) 200 Ah akustolla (vain 100 Ah voidaan käyttää tuhoamatta akkuja).
        Ja kuinka kauan se invertteri versio kestää.Karkean arvoin saa kun kertoo edellisen luvun invertterin hyötysuhteella joka on 75 %.Tämä tekee noin 1,4 vuorokautta häviöitä noin 5 Ah\ vuorokausi.
        Laskin myös oman kaappimme kulutuksen, 1,4 vuorokautta, joka on todellinen (90Ah akku)
        Katsoin myös invertterin speksejä.Sitä suositellaan vain lamppukuormalle (resistiivinen).
        Ehdotan seuraavaa.Osta yksi ja kokeile omaan kotijääkaappiisi.Et tarvitse lisäksi muuta kuin autonakun, lähteekö kompressori käyntiin ?
        Ei muuta kuin onnea projektille ja Hyvää pikkujoulua, palstoilla nähdään.


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kyllä tiesin että kahta invertteriä ei voi kytkeä rinnan, mutta SeaRyan invertterit, ainakin esitteen mukaan, kestävät 8000 W peak, luulisi riittävän ?
        Laskelmani perustuvat vain ja ainoastaan Reiska2K:n antamaan dataan.Eihän me tiedetä missä kunnossa ne akut on.Lasken vielä kuinka kauan kestäisi 80 W jääkaappi ilman invertteriä, siis kytkettynä 12 V DC.Palataan astialle.

        Siis lähdit laskemaan jotain Reiska2K:n "datan" perusteella. Data koski 1700 W pölynimurin käyttöä invertterin ja 200 Ah akun kanssa. 1700 W invertterin hyötysuhteen ja suuren virran aiheuttaman jännitteen aleneman jälkeen vastaa n. 200 A virtaa akusta. Akku kesti 10 minuuttia kapasiteetin mukaisen tunnin sijaan. Osasyynä saattoi olla turhan ohuet kaapelit tai huonot liitokset 200 A virralle. Myös invertterin alin syöttöjännite saattoi tulla vastaan.

        TIlanne on täysin eri käytettäessä jotain pienivirtaista laitetta, kuten jääkaappia, invertterillä. Silloin voi laskea akun kestävän sen Ah määrän mukaisesti kulutusta. Toinen juttu on sitten se, että akkua ei halua purkaa kovinkaan tyhjäksi.

        Tuollainen 80-120 l hyvälaatuinen 12 V kaappi vie 1-2 A eli 12-24 W keskimäärin. Vastaavasti 230 V kaapeille ilmoitetaan n. 100 kWh/a, josta tulee 11 W keskikulutus. Jenkkikaappina tai isommalla pakastelokerolla vie enemmän, ehkä 150-200 kWh. Kulutus siis on noilla samaa luokkaa. Invertteri lisää kulutusta kaapin käydessä 10-20% ja vie lisäksi tyhjäkäyntivirtaa (vähintään 0,3 A tyypillisesti) silloinkin kun kaappi ei kuluta mitään. 11 W 230 W siis on ehkä 13 W 12 V kompuran käydessä ja muu aika menee vaikkapa 4 W. Käyntiajan olle 1/6 ajasta kuluttaisi tuo reilut 16 W.

        Kotona on yleensä hyvin tilaa, joten tyypillisesä vähäkulutuksisessa 230 V kaapissa on varsin paksu eristys. Ne ova t siis kookkaita hyötytilavuuteensa nähden. Ne on myös tehty sijoitettavaksi niin, että alta, takaa ja päältä on hyvä ilmankierto, mikä ei usein onnistu veneessä, jossa voi olla merkittävää etua sijoittaa kompressori hiukan eri paikkaan kuin kaappi.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Siis lähdit laskemaan jotain Reiska2K:n "datan" perusteella. Data koski 1700 W pölynimurin käyttöä invertterin ja 200 Ah akun kanssa. 1700 W invertterin hyötysuhteen ja suuren virran aiheuttaman jännitteen aleneman jälkeen vastaa n. 200 A virtaa akusta. Akku kesti 10 minuuttia kapasiteetin mukaisen tunnin sijaan. Osasyynä saattoi olla turhan ohuet kaapelit tai huonot liitokset 200 A virralle. Myös invertterin alin syöttöjännite saattoi tulla vastaan.

        TIlanne on täysin eri käytettäessä jotain pienivirtaista laitetta, kuten jääkaappia, invertterillä. Silloin voi laskea akun kestävän sen Ah määrän mukaisesti kulutusta. Toinen juttu on sitten se, että akkua ei halua purkaa kovinkaan tyhjäksi.

        Tuollainen 80-120 l hyvälaatuinen 12 V kaappi vie 1-2 A eli 12-24 W keskimäärin. Vastaavasti 230 V kaapeille ilmoitetaan n. 100 kWh/a, josta tulee 11 W keskikulutus. Jenkkikaappina tai isommalla pakastelokerolla vie enemmän, ehkä 150-200 kWh. Kulutus siis on noilla samaa luokkaa. Invertteri lisää kulutusta kaapin käydessä 10-20% ja vie lisäksi tyhjäkäyntivirtaa (vähintään 0,3 A tyypillisesti) silloinkin kun kaappi ei kuluta mitään. 11 W 230 W siis on ehkä 13 W 12 V kompuran käydessä ja muu aika menee vaikkapa 4 W. Käyntiajan olle 1/6 ajasta kuluttaisi tuo reilut 16 W.

        Kotona on yleensä hyvin tilaa, joten tyypillisesä vähäkulutuksisessa 230 V kaapissa on varsin paksu eristys. Ne ova t siis kookkaita hyötytilavuuteensa nähden. Ne on myös tehty sijoitettavaksi niin, että alta, takaa ja päältä on hyvä ilmankierto, mikä ei usein onnistu veneessä, jossa voi olla merkittävää etua sijoittaa kompressori hiukan eri paikkaan kuin kaappi.

        Kiitos Joakim kun lähdit juttuun mukaan.Minulla olisi sinulle yksi kysymys.Oletko koskaan katsonut mikä on venejääkaappisi on ja off ajat.Meillä se oli viime syyskuussa 12 min on ja 24 min off.
        Sitten pitää vielä toivoa että jos Sea_Ray hankkii sen invertterin ja kokeilee että kertoisi meillekin miten siinä kävi.Hyvää pikkujoulua sinulle.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Kommentti omista laskelmista.
        Ne on teoreettisesti mielestäni oikein mutta ...
        Olen laittanut samalle lähtöviivalle akkukäytön jossa akusta otetaan 140 A ja 7 A.Nyt ilmeisesti akkujen kapasiteetti ei ole sama näillä eri virroilla siis se pölynimuri1700 W ja se jääkaappi 80 W.Se laittaa asiat uuteen valoon niin että projektisi voisi onnistua.
        Laskin uudestaan kulutukset käyttämällä samoja kaavoja kuin yllä ja tulin siihen tulokseen että normaali 12 V DC (80 W) jääkaappi toimii noin 1,9 vuorokautta (45 h) 200 Ah akustolla (vain 100 Ah voidaan käyttää tuhoamatta akkuja).
        Ja kuinka kauan se invertteri versio kestää.Karkean arvoin saa kun kertoo edellisen luvun invertterin hyötysuhteella joka on 75 %.Tämä tekee noin 1,4 vuorokautta häviöitä noin 5 Ah\ vuorokausi.
        Laskin myös oman kaappimme kulutuksen, 1,4 vuorokautta, joka on todellinen (90Ah akku)
        Katsoin myös invertterin speksejä.Sitä suositellaan vain lamppukuormalle (resistiivinen).
        Ehdotan seuraavaa.Osta yksi ja kokeile omaan kotijääkaappiisi.Et tarvitse lisäksi muuta kuin autonakun, lähteekö kompressori käyntiin ?
        Ei muuta kuin onnea projektille ja Hyvää pikkujoulua, palstoilla nähdään.

        Onko merkitystä tuohon laskelmaasi sillä, että 2 x 200 Ah ovat geeliakkuja?

        Lamppu kuormalle? Mitä pirua tuollaisella sitten tekee? Tuollainen virtamäärä LED-lampuille ;) Siinä alkaa kaupunkeivalaistus olla paikallaan :D


      • Joakim1 kirjoitti:

        Siis lähdit laskemaan jotain Reiska2K:n "datan" perusteella. Data koski 1700 W pölynimurin käyttöä invertterin ja 200 Ah akun kanssa. 1700 W invertterin hyötysuhteen ja suuren virran aiheuttaman jännitteen aleneman jälkeen vastaa n. 200 A virtaa akusta. Akku kesti 10 minuuttia kapasiteetin mukaisen tunnin sijaan. Osasyynä saattoi olla turhan ohuet kaapelit tai huonot liitokset 200 A virralle. Myös invertterin alin syöttöjännite saattoi tulla vastaan.

        TIlanne on täysin eri käytettäessä jotain pienivirtaista laitetta, kuten jääkaappia, invertterillä. Silloin voi laskea akun kestävän sen Ah määrän mukaisesti kulutusta. Toinen juttu on sitten se, että akkua ei halua purkaa kovinkaan tyhjäksi.

        Tuollainen 80-120 l hyvälaatuinen 12 V kaappi vie 1-2 A eli 12-24 W keskimäärin. Vastaavasti 230 V kaapeille ilmoitetaan n. 100 kWh/a, josta tulee 11 W keskikulutus. Jenkkikaappina tai isommalla pakastelokerolla vie enemmän, ehkä 150-200 kWh. Kulutus siis on noilla samaa luokkaa. Invertteri lisää kulutusta kaapin käydessä 10-20% ja vie lisäksi tyhjäkäyntivirtaa (vähintään 0,3 A tyypillisesti) silloinkin kun kaappi ei kuluta mitään. 11 W 230 W siis on ehkä 13 W 12 V kompuran käydessä ja muu aika menee vaikkapa 4 W. Käyntiajan olle 1/6 ajasta kuluttaisi tuo reilut 16 W.

        Kotona on yleensä hyvin tilaa, joten tyypillisesä vähäkulutuksisessa 230 V kaapissa on varsin paksu eristys. Ne ova t siis kookkaita hyötytilavuuteensa nähden. Ne on myös tehty sijoitettavaksi niin, että alta, takaa ja päältä on hyvä ilmankierto, mikä ei usein onnistu veneessä, jossa voi olla merkittävää etua sijoittaa kompressori hiukan eri paikkaan kuin kaappi.

        Veneessä tilaa rakentaa jääkaapille, ja jääpalakoneelle hyvän ilmankierron mahdollistava kaapisto. Muuten pikaisella lukemisella lyö tyhjää nuo numerot :)


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos Joakim kun lähdit juttuun mukaan.Minulla olisi sinulle yksi kysymys.Oletko koskaan katsonut mikä on venejääkaappisi on ja off ajat.Meillä se oli viime syyskuussa 12 min on ja 24 min off.
        Sitten pitää vielä toivoa että jos Sea_Ray hankkii sen invertterin ja kokeilee että kertoisi meillekin miten siinä kävi.Hyvää pikkujoulua sinulle.

        Onpa sinulla pitkät ajat, varsinkin käyntiaika. Onko tuossa varaava höyristin? Nykyisessä veneessä käyntiaika on 60-80 s ja käynnistysten välillä 5-8 minuuttia. Kuluttaa käydessään lähes 6 A ja keskimäärin n. 1 A.

        Kiitos samoin!


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Onko merkitystä tuohon laskelmaasi sillä, että 2 x 200 Ah ovat geeliakkuja?

        Lamppu kuormalle? Mitä pirua tuollaisella sitten tekee? Tuollainen virtamäärä LED-lampuille ;) Siinä alkaa kaupunkeivalaistus olla paikallaan :D

        Ei ole väliä ovatko geeliakkuja vai tavallisia.
        Siis sanovat esittessä näin, resistiivinen kuorma silti siellä on tuulettimesta kuva (jossa on moottori).Minä en osaa kommentoida muuta.Mutta tuo 100 € on niin pieni raha että kokeile.Föönillä ja kihartimella se toimii ainakin ja Hyvää pikkujoulua sinullekin.


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Veneessä tilaa rakentaa jääkaapille, ja jääpalakoneelle hyvän ilmankierron mahdollistava kaapisto. Muuten pikaisella lukemisella lyö tyhjää nuo numerot :)

        Niin jos olet kova tekemään niin voit tietenkin rakentaa se jääkaappi jonnekin ja sitten kompura jonnekin, näitä saa paketteina.Aika iso homma kuitenkin, ei sovi minun "selkärangalle".
        Jos ei ole tekninen tausta ymmärrän "että lyö tyhjää" mutta sentakiahan yritämme auttaa.Tuohon invertterijuttuun en vaan osaa sanoa mitään, en ole sellaista koskaan edes nähnyt.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Niin jos olet kova tekemään niin voit tietenkin rakentaa se jääkaappi jonnekin ja sitten kompura jonnekin, näitä saa paketteina.Aika iso homma kuitenkin, ei sovi minun "selkärangalle".
        Jos ei ole tekninen tausta ymmärrän "että lyö tyhjää" mutta sentakiahan yritämme auttaa.Tuohon invertterijuttuun en vaan osaa sanoa mitään, en ole sellaista koskaan edes nähnyt.

        Siis keittiömiehen kanssa on tarkoitus asia hoitaa, omaa osaaminen ei sellaiseen toimintaan, kuten ei tekemiseen varsinaisesti muutenkaan taivu. Teettämään joudun lähes kaiken :)


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Siis keittiömiehen kanssa on tarkoitus asia hoitaa, omaa osaaminen ei sellaiseen toimintaan, kuten ei tekemiseen varsinaisesti muutenkaan taivu. Teettämään joudun lähes kaiken :)

        Niinpä mitäpä siinä on häpeämistä.Jos nappulaa löytyy niin anna palaa.Ja onhan tässä koko talvi aikaa.Autamme kykyjemme mukaan.Jossakin vaiheessa sinä joudut miettimään jääkaappiin tulevia sähkö johdonpaksuuksia kuten Tyrnäväntorpeedo mainitsi, mutta sitten vasta kun tiedät jääkaapin paikan ja etäisyyden akkuihin.Jatketaan tästä ...


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Niinpä mitäpä siinä on häpeämistä.Jos nappulaa löytyy niin anna palaa.Ja onhan tässä koko talvi aikaa.Autamme kykyjemme mukaan.Jossakin vaiheessa sinä joudut miettimään jääkaappiin tulevia sähkö johdonpaksuuksia kuten Tyrnäväntorpeedo mainitsi, mutta sitten vasta kun tiedät jääkaapin paikan ja etäisyyden akkuihin.Jatketaan tästä ...

        No, kun kaikki liikenevä isketään vanhaan Sea Rayhin ;) Pitää sitten kaikkia enemmän tai vähemmän hassuja "pennin venytykseksi" kysellä ja selvitellä. Täytyy pistää tilaukseen pari noita inverttereitä. Kiitoksia tähän asti.


    • Mulla meni venekaapissa 2 A, 50 % oli käyntiaika

    • SRD ja Joakim
      Epäilen että kaapissani on jotakin vikaa.

    • Muistui mieleeni vielä yksi juttu.Joku, luultavasi Joakim, linkkasi tänne jonkun artikkelin joka koski jääkaapeja ja inverttereitä.Koska en ollut kiinnostunut asiasta muistan vaan sen että siinä oli yllättäviä näkökantoja.Mielestäni se oli tänä vuonna .Koska minulla on 7" tabletti käytössä en viitsi etsiä artikkelia.
      Niin en tiedä mikä on varaava höyrystin on vain putkisto jonka läpi PC puhallin puhaltaa ilmaa.

      • lauhdutin

        Se putkisto tuulettimineen taitaa olla lauhdutin. Toinen pää, höyrystin on jääkaapin puolella. Varaava höyrystin paksumpi "tiiliskivi", eli sopivassa lämpötilassa jäätyvää liuosta itse höyrystimen ympärillä. Toinen vaihtoehto on peltilevy, jossa on pullistumia putkina. Sellaisiahan ennen kotijääkaappien pikkuiset pakastelokerot olivat.

        Lauhdutin taas voi olla myös vesijäähdytteinen, läpivientinä samalla toimiva.


      • lauhdutin kirjoitti:

        Se putkisto tuulettimineen taitaa olla lauhdutin. Toinen pää, höyrystin on jääkaapin puolella. Varaava höyrystin paksumpi "tiiliskivi", eli sopivassa lämpötilassa jäätyvää liuosta itse höyrystimen ympärillä. Toinen vaihtoehto on peltilevy, jossa on pullistumia putkina. Sellaisiahan ennen kotijääkaappien pikkuiset pakastelokerot olivat.

        Lauhdutin taas voi olla myös vesijäähdytteinen, läpivientinä samalla toimiva.

        Nyt ymmärrän mikä on varaava höyrystin, se varaa "kylmyyttä" tietenkin.Meidän kaapin höyrystin on paksu ehkä 10 mm.Tämä voisi selittää miksi meidän kaappimme käy pidempään kuin Joakimin.Kun ilmeisesti olet kylmäalan miehiä niin voinko kysyä jotakin ? Ostin viime kesänä Kiinasta PC lauhduttimen, 4 m silikoniletkua, uppopumpun sekä PC tuulettimen.Tarkoitus on tai oli laittaa uppopumppu pumppamaan vettä lauhduttimen läpi jonka tuuletin sitten toisena tuulettimena puhaltaa lauhduttimeen läpi.Lauhdutin tulee noin käsilämpimäksi, siis 37 deg C.Luuletko että tästä on jotakin hyötyä ?
        Kiitos tiedoista
        ja sinullekin Hyvää pikkujoulua.


      • lauhdutin
        lihamylly1 kirjoitti:

        Nyt ymmärrän mikä on varaava höyrystin, se varaa "kylmyyttä" tietenkin.Meidän kaapin höyrystin on paksu ehkä 10 mm.Tämä voisi selittää miksi meidän kaappimme käy pidempään kuin Joakimin.Kun ilmeisesti olet kylmäalan miehiä niin voinko kysyä jotakin ? Ostin viime kesänä Kiinasta PC lauhduttimen, 4 m silikoniletkua, uppopumpun sekä PC tuulettimen.Tarkoitus on tai oli laittaa uppopumppu pumppamaan vettä lauhduttimen läpi jonka tuuletin sitten toisena tuulettimena puhaltaa lauhduttimeen läpi.Lauhdutin tulee noin käsilämpimäksi, siis 37 deg C.Luuletko että tästä on jotakin hyötyä ?
        Kiitos tiedoista
        ja sinullekin Hyvää pikkujoulua.

        Oma kylmäkonetietämys on peräisin yhden venejääkaappi/pakastin yhdistelmän uudelleenrakentamisesta annetuista osista ja kylmäkoneiston uusimisesta toiseen veneeseen koneisto itse valiten. Lähinnä olen siis joutunut tutkiskelemaan, mitä saatavana on ja lueskelemaan manuaaleja

        Tarkennetaan vielä terminologiaa sen verran, ettet ostanut lauhdutinta, vaan jäähdyttimen. Sormituntumalta epäilen, että sen vaikutus on lähinnä pieni lisä sähkönkulutukseen. Tietysti, jos ilman kierto muuten lauhduttimelle on rajoitettu, on varmasti jäähdytyksestä apua. Ilman vapaan kierron järjestäminen onkin ilmajäähdytteisen lauhduttimen ongelma, jonka voi sillä vesijäähdytteisellä eliminoida. Samalla säästyy muutama sata mA puhaltimen kuluttamaa sähköä.

        Terminologiahan menee niin, että lauhduttimessa kaasu puristetaan kompressorilla nesteeksi ja se vaatii samalla jäähdytystä toimiakseen, koska ilmiö tuottaa lämpöä. Höyrystimessä neste vapautuu kaasuksi, joka sitoo lämpöä, eli jäähdyttää.


      • lauhdutin kirjoitti:

        Oma kylmäkonetietämys on peräisin yhden venejääkaappi/pakastin yhdistelmän uudelleenrakentamisesta annetuista osista ja kylmäkoneiston uusimisesta toiseen veneeseen koneisto itse valiten. Lähinnä olen siis joutunut tutkiskelemaan, mitä saatavana on ja lueskelemaan manuaaleja

        Tarkennetaan vielä terminologiaa sen verran, ettet ostanut lauhdutinta, vaan jäähdyttimen. Sormituntumalta epäilen, että sen vaikutus on lähinnä pieni lisä sähkönkulutukseen. Tietysti, jos ilman kierto muuten lauhduttimelle on rajoitettu, on varmasti jäähdytyksestä apua. Ilman vapaan kierron järjestäminen onkin ilmajäähdytteisen lauhduttimen ongelma, jonka voi sillä vesijäähdytteisellä eliminoida. Samalla säästyy muutama sata mA puhaltimen kuluttamaa sähköä.

        Terminologiahan menee niin, että lauhduttimessa kaasu puristetaan kompressorilla nesteeksi ja se vaatii samalla jäähdytystä toimiakseen, koska ilmiö tuottaa lämpöä. Höyrystimessä neste vapautuu kaasuksi, joka sitoo lämpöä, eli jäähdyttää.

        Ymmärsit oikein minun väärän ilmaisun.Ostin jäähdytyimen.Koska ne osat on jo olemassa taidan asentaa se ensi keväänä, katsotaan mitä tulee.Ja kiitos kommenteista.


    • BorreoLooshi

      Jos sana "punkka" on sanan perusmuoto ja siitä väännetään monikon omistusmuoto, niin eikö siitä tule "punkkien"?! Hassua tämä suomenkieli.. Siis voiko joku sana tarkoittaa kahta ihan eri asiaa!!? Fingerpori-osastoa selkeesti!! Jos ollaan veneilypalstalla, niin mulle ei tullut mieleenikään veneen sänky jota myös punkaksi kutsutaan! Hahaa, sana punkki taipuu samalla tavalla!! Voi veljet, ja sit vielä nää watit, ampeeritunnit jne..

      • Reiska2K

        Terve taas lihamylly 1, tässä Reiska2K. Minä jäin miettimään tuota Joakimin laskelmaa siitä imurointikokeesta ja kun nyt olen rauhallisesti palannut taaksepäin siihen kesäiseen imurointitilanteeseen, niin muistin että minullahan oli käytössä vain 100Ah sillä hetkellä.
        Kun keväällä rakensin tämän invertterisysteemin, niin eristin sille oman 100Ah akun muista akuista ja siinä välissä on 200A kytkin.
        Koska en käytä sitä isoa invertteriä muuten kuin koneen kanssa, niin annoin sille vain yhden akun tuollaista pientä satunnaista käyttöä varten.
        Näin haluan varmistaa, että en töpeksi koko pankkia kerralla tyhjäksi.
        Toinen syy miksi jouduin siihen pilkomiseen, oli se että maavirtalaturin paperissa seisoi sen latauskyvyksi 300Ah. (siinä on kyllä 3lähtöä)Nyt se laturi lataa sitä invertterin 100Ah : n akkua ja 200Ah : n käyttöakkua.
        Moottorin starttiakku on täysin omassa piirissään ja sillä on oma pieni ylläpitolaturi.
        Juuri tuo 200A , mistä Joakim mainitsi, sai minut ”heräämään” ja aivosolut liikkeelle.
        Minulla on kaikki akut kunnossa ja johdotukset mitoitettu reilusti taulukon antamien arvojen yläpuolella. Lisäksi kaikki on kuivaa ja puhdasta liitosrintamalla.
        Kun eilen illalla tajusin, että olin antanut väärää informatiota, niin päätin että heti kun pääsen koneen ääreen, niin lähetän korjausta.
        Toivottavasti et ole raapinut päätäsi ruvelle töpeksintäni takia :D
        T: Allekirjoittanut.


      • Reiska2K kirjoitti:

        Terve taas lihamylly 1, tässä Reiska2K. Minä jäin miettimään tuota Joakimin laskelmaa siitä imurointikokeesta ja kun nyt olen rauhallisesti palannut taaksepäin siihen kesäiseen imurointitilanteeseen, niin muistin että minullahan oli käytössä vain 100Ah sillä hetkellä.
        Kun keväällä rakensin tämän invertterisysteemin, niin eristin sille oman 100Ah akun muista akuista ja siinä välissä on 200A kytkin.
        Koska en käytä sitä isoa invertteriä muuten kuin koneen kanssa, niin annoin sille vain yhden akun tuollaista pientä satunnaista käyttöä varten.
        Näin haluan varmistaa, että en töpeksi koko pankkia kerralla tyhjäksi.
        Toinen syy miksi jouduin siihen pilkomiseen, oli se että maavirtalaturin paperissa seisoi sen latauskyvyksi 300Ah. (siinä on kyllä 3lähtöä)Nyt se laturi lataa sitä invertterin 100Ah : n akkua ja 200Ah : n käyttöakkua.
        Moottorin starttiakku on täysin omassa piirissään ja sillä on oma pieni ylläpitolaturi.
        Juuri tuo 200A , mistä Joakim mainitsi, sai minut ”heräämään” ja aivosolut liikkeelle.
        Minulla on kaikki akut kunnossa ja johdotukset mitoitettu reilusti taulukon antamien arvojen yläpuolella. Lisäksi kaikki on kuivaa ja puhdasta liitosrintamalla.
        Kun eilen illalla tajusin, että olin antanut väärää informatiota, niin päätin että heti kun pääsen koneen ääreen, niin lähetän korjausta.
        Toivottavasti et ole raapinut päätäsi ruvelle töpeksintäni takia :D
        T: Allekirjoittanut.

        Moikka Reiska2K
        Ihmettilin kyllä miksi mikään ei täsmää mutta töpeksin itsekin.Liittyy tähän invertterijuttuun, mutta tällaista sattuu.Mutta kiitos kun välitit sen verran että kerroit.Sattuu minullekin, muistaa vain väärin.Jäädään mielenkiinnolla seuraamaan miten projekti edistyy.Ja en ole raapinut päätäni ruvelle.Hyvää pikkujoulua vaan.


    • jotain_järkee

      Jos oikein ymmärsin tuosta koko ketjusta, niin hra Sea_Ray ei halunnut vieläkään ymmärtää, että kaiken kaikkiaankin alkuperäinen kysymys saa vastaukseksi EI.

      Turha on räpistellä luonnonlakeja vastaan. Mieluumpi nauttii luonnon antimista.

      Eli ei mitään inverttereitä, koska ne syö (lämpönä ilmaan) 20-30% välittämästään tehosta. Nykyaikaisimmat venekäyttöön suunnitellut kylmäkoneistot on melkoisen optimoituja. Joissakin niistä on esimerkiksi (tiskialtaan) läpivientiin integroitu lauhdutin.

      • Onko.sulla.sitä

        Et tainnut sitten ymmärtää. Tuo EI, ei sovi mihinkään tuossa aloituksessa olevaan. Tuolaista se on näillä palstailla. Aina tunkee mukaan joku kusipää, joka ei ole hajulla yhtään mistä ja miksi .

        Miksi kommentoida, jos ei ole kykyä ja tietoa aiheeseen annettavaksi.


      • Tyrnäväntorpedo

        Kysymykseen "minkä tehoinen" vastaus EI on hieman tulkinnanvarainen.

        Toisaalta täällä on mielestäni annettu vastaus ja vielä hiukan enemmänkin, joten luuta on kaluttu monelta puolelta.

        Ihan sivuhuomatuksena, inverttereiden hyötysuhde on lähempänä 90% kuin 70, mutta menee
        tehoa johtoihinkin.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kysymykseen "minkä tehoinen" vastaus EI on hieman tulkinnanvarainen.

        Toisaalta täällä on mielestäni annettu vastaus ja vielä hiukan enemmänkin, joten luuta on kaluttu monelta puolelta.

        Ihan sivuhuomatuksena, inverttereiden hyötysuhde on lähempänä 90% kuin 70, mutta menee
        tehoa johtoihinkin.

        Katselin valmistajan speksit, siinä sanotaan näin.
        Max.load efficency 75 %.
        Peak load efficency suurempi kuin 90 %.
        Ota tästä sitten selvää ?
        En tajua !


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Katselin valmistajan speksit, siinä sanotaan näin.
        Max.load efficency 75 %.
        Peak load efficency suurempi kuin 90 %.
        Ota tästä sitten selvää ?
        En tajua !

        Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Siis täydellä kuormalla hyötysuhde 75% ja optimaalisella kuormalla yli 90%.

        Uudessa Yachtissa oli vertailtu useampaa 100-300 W invertteriä. Hyötysuhteet mitattiin 25 50 ja 150 W (tai maksimi, jos pienempi) teholla. Hyötysuhteet vaihtelivat 77-94% haarukassa ja eri lailla laitteesta riippuen. Toisilla paras hyötysuhde oli 25 W , toisilla 150 W ja jolloin myös 50 W.

        Tyhjäkäyntitehonkulutus vaihteli 2-8 W. Yhdessä oli valinnainen säästötila, jossa kulutus vain 1 W tavallisen 8 W sijaan.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Siis täydellä kuormalla hyötysuhde 75% ja optimaalisella kuormalla yli 90%.

        Uudessa Yachtissa oli vertailtu useampaa 100-300 W invertteriä. Hyötysuhteet mitattiin 25 50 ja 150 W (tai maksimi, jos pienempi) teholla. Hyötysuhteet vaihtelivat 77-94% haarukassa ja eri lailla laitteesta riippuen. Toisilla paras hyötysuhde oli 25 W , toisilla 150 W ja jolloin myös 50 W.

        Tyhjäkäyntitehonkulutus vaihteli 2-8 W. Yhdessä oli valinnainen säästötila, jossa kulutus vain 1 W tavallisen 8 W sijaan.

        Eikö peak load ole huippukuormitus?
        Max load voisi olla suurin jatkuva kuorma?

        Päättelen sen siksi, että peak ei voi olla muu kuin huippu. Max taas voi olla huippu tai suurin jatkuva.

        Ota siitä sitten selvää...


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Eikö peak load ole huippukuormitus?
        Max load voisi olla suurin jatkuva kuorma?

        Päättelen sen siksi, että peak ei voi olla muu kuin huippu. Max taas voi olla huippu tai suurin jatkuva.

        Ota siitä sitten selvää...

        No noin minäkin sen ymmärtäisin mutta Joakimin tulkinta olisi se looginen.Ehkä kiinalaisten englannin kielen taidossa on puutteita.Ei olisi eka kerta.Mutta oli niin tai näin Joakimin mainitsemassa testissä oli paljon hajontaa.


      • Reiska2K

        Minä kaivoin esille oman Unipower 2000W 12V specificatioonit.
        Tässä on lukuja teille asioista ymmärtäville.
        Tässä seisoo sarakkeen SYSTEM alla, että nominal continous power 2000W ja peak power 4000W.
        Self consumption : 0,4A (24V laitteella 0,2A)
        Maximum efficiency : 87%
        Thermal protection : 55 C astetta / /- 5 C astetta.
        Operating temperature : -15 C to 45 C

        Sitten on sarake OUTPUT jonka alla sanotaan:
        Output voltage : 230V /- 8%
        Frequency : 50 Hz. /- 3%
        Output cnnection : Eyelet cable
        Overconsumption protection : with 2 automatic restarts then it turns off.

        Kun minä sain silloin kesällä niitä varoituksia, niin lopetin ennenkuin se meni tuohon ylikuormitustilaan.
        En nyt muista mitä se näyttölaite näytti jännitteeksi niiden varoitusten aikana, mutta joka tapauksessa se alkoi 11... V. Palautui kuitenkin kohta takaisin normaalilukuihin.


      • Reiska2K kirjoitti:

        Minä kaivoin esille oman Unipower 2000W 12V specificatioonit.
        Tässä on lukuja teille asioista ymmärtäville.
        Tässä seisoo sarakkeen SYSTEM alla, että nominal continous power 2000W ja peak power 4000W.
        Self consumption : 0,4A (24V laitteella 0,2A)
        Maximum efficiency : 87%
        Thermal protection : 55 C astetta / /- 5 C astetta.
        Operating temperature : -15 C to 45 C

        Sitten on sarake OUTPUT jonka alla sanotaan:
        Output voltage : 230V /- 8%
        Frequency : 50 Hz. /- 3%
        Output cnnection : Eyelet cable
        Overconsumption protection : with 2 automatic restarts then it turns off.

        Kun minä sain silloin kesällä niitä varoituksia, niin lopetin ennenkuin se meni tuohon ylikuormitustilaan.
        En nyt muista mitä se näyttölaite näytti jännitteeksi niiden varoitusten aikana, mutta joka tapauksessa se alkoi 11... V. Palautui kuitenkin kohta takaisin normaalilukuihin.

        Ei kai tuossa ole paljon kommentoitavaa.Sen varmaan tiedät että jos jätät laitteen päälle ( vaikka ilman kuormaa), on kulutus lähes 10 Ah.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Ei kai tuossa ole paljon kommentoitavaa.Sen varmaan tiedät että jos jätät laitteen päälle ( vaikka ilman kuormaa), on kulutus lähes 10 Ah.

        Per vuorokausi.


      • nollakerho
        lihamylly1 kirjoitti:

        Per vuorokausi.

        Lisäksi nollakuormalla invertterin hyötysuhde on tasan nolla. Ja sekin vain kertoimena, siinähän mennään pakkasen puolelle.


      • Reiska2K

        Käytän tuota isoa invertteriä vain koneajon aikana veden lämmittämiseen.
        En saanut todellisia neuvoja kuinka merivesikoneesta olisi saanut kuumaa vettä boileriin, joten näillä mennään.
        Lämmönvaihdinta en halua vanhaan Volvo Penta 2001 tyypin koneeseen asentaa.
        Nyt on ensimmäinen kesä takana tällä systeemillä, jossa aggregaatti ja invertteri pitävät veden kuumana.
        Tietysti siinä on pientä vaivaa, mutta on niin mukava laskea lämmintä vettä altaaseen iltatiskien aikaan, että siitä voi hieman ”maksaa”.


      • Tyrnäväntorpedo
        Reiska2K kirjoitti:

        Käytän tuota isoa invertteriä vain koneajon aikana veden lämmittämiseen.
        En saanut todellisia neuvoja kuinka merivesikoneesta olisi saanut kuumaa vettä boileriin, joten näillä mennään.
        Lämmönvaihdinta en halua vanhaan Volvo Penta 2001 tyypin koneeseen asentaa.
        Nyt on ensimmäinen kesä takana tällä systeemillä, jossa aggregaatti ja invertteri pitävät veden kuumana.
        Tietysti siinä on pientä vaivaa, mutta on niin mukava laskea lämmintä vettä altaaseen iltatiskien aikaan, että siitä voi hieman ”maksaa”.

        Invertteri on tuohon varmaankin edullisin ratkaisu eikä mitenkään huono.
        Toinen vaihtoehto on käyttää tasavirralla toimivia keittimiä, mutta ne on hitaita.
        Kaasu on aina mahdollisuus, mutta jos sitä ei ole valmiina, niin senkin laittaminen on oma hommansa.

        Lisäksi silloin, kun maasähköä on saatavilla kaikki 250V tavara toimii kuin junan vesssa (ei Pendolinon).


      • Reiska2K

        Minulla on kyllä kaasuliesi veneessä, mutta en löytänyt veneeseen tarkoitettua (kaasu)veden lämmitintä. Mökkimallit ovat mielestäni jo lähtökohtaisesti liian suurikokoisia, joten valitsin tämän systeemin.
        Luin kaikki mitä netistä löytyi koskien sitä 12 V (Whale) boileria, mutta en vakuuttunut sen kyvyistä edes käsienpesuveden lämmitykseen ja kun hintaakin sillä näyttää olevan, niin jätin sen suosiolla pois.


      • Toimiiii
        Reiska2K kirjoitti:

        Minulla on kyllä kaasuliesi veneessä, mutta en löytänyt veneeseen tarkoitettua (kaasu)veden lämmitintä. Mökkimallit ovat mielestäni jo lähtökohtaisesti liian suurikokoisia, joten valitsin tämän systeemin.
        Luin kaikki mitä netistä löytyi koskien sitä 12 V (Whale) boileria, mutta en vakuuttunut sen kyvyistä edes käsienpesuveden lämmitykseen ja kun hintaakin sillä näyttää olevan, niin jätin sen suosiolla pois.

        Katoppa tuo.

        http://www.atstuonti.fi/kayttoohjeet.html?ATS_GET_FILE=1&file_id=68


      • Reiska2K

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe