Kun nopeus on voimakkaasti yhteydessä vesilinjan pituuteen, niin onko keinoja, joilla vesilinjaa voidaan pidentää lisäämättä hirvittävästi kuluja?
Jos 35-jalkaisen veneen asuintilat jätetään entiselleen, niin voidaanko vesilinjaa silti pidentää kohtuullisin kustannuksin?
Voiko vesilinjaa pidentää pienillä kuluilla?
56
3207
Vastaukset
- helppoa.on
Asenna samanlainen bulbi kun kauppalaivoissa?
- Tyrnäväntorpedo
Laita köysi perään.
- seppomartti
Bulbeja on purjeveneissä kokeiltu ilman menestystä. Bulbin tarkoitus ei ole pidentää vesilinjaa vaan aiheuttaa keula-aalto.
Vesilinjaa voi pidentää jatkoperällä. Niitä näkee ja muutakin hyötyä voi saavuttaa. Toimivat esim. uimatasona. - vaiVaihtaisitkoPidempään
Ei se nopeus paljoa nouse jos lisäät pituutta 0,5m-1m
Jos nyt vesilinjasi olisi tuo 35, niin runko nopeutesi olisi n. 7,9kn
Pidentäisit vesilinjasi 37 niin runko nopeus olisi n.8,1kn
Ja 39 jalan vesilinjalla 8,3kn
Halvimmillaan pulttaat ja laminoinnilla vahvista uimatasojatkeen. Jos olet tekijämiehiä, niin eri materiaaleista mahdollista väsätä kohtuullisen siisti ja tukeva jatke. Esim vaneri epoksi systeemillä tehty vankkoja veneen runkojakin tai alumiini levystä yms...
Toisaalta ei nuo nopeuden nousut kovin merkittäviä ole, hyvällä purjeen trimmauksella helposti tuo 0,2-0,4 nousun saa aikaan ja päin vastoin...- Dkdididkdkdd
Jos tavoitteena on menestys kilpailuissa, kannattaa laittaa pohja ja foilit kuntoon, hankkia taittolapapotkuri ja ostaa kunnon purjeet. Ja tietty opetella ajamaan venettä parasta mahdollista vauhtia kaikissa keleissä. Nuo edellämainitut parantavat vauhtia eivätkä vaikuta tasoituskertoimiin.
Jos vain pitää päästä kovempaa kuin ennen ja ym. parannukset on tehty, niin vesilinjan pidennys antaa vielä hieman vauhtia lisää.
- vaahtosammutinn
Jossain vanhassa venelehdessä oli keulan muutoksesta juttu. Siinä oli muistaakseni muokattu finnlayerin keula nykyaikaiseksi. Keula uusiksi ja perään jatke niin pääsee vauhdin makuun.
- kerrosvene
Finnlayer on tuntematon nimi
- mottorisahalla
kerrosvene kirjoitti:
Finnlayer on tuntematon nimi
Olof Rytövaara muistaakseni teki, vene oli Finnflyer 31
- Meijeri_
Finnmeijer
- tämä.muistetaan
Piloilleri. Ja venehän on edelleen olemassa, taisi nyt purjehtia Viron lipun alla. Moottorisahalla tuli tietenkin joku sentti vesilinjaa lisää keulaan, mutta päätarkoitus oli muuntaa IOR-optimoitu vene IMS-optimoiduksi. Tulipa aikanaan hävittyä l'Orealin, os. Piloillerin naisistolle, jonka käyttöön Olof oli veneensä antanut.
- Anonyymi
tämä.muistetaan kirjoitti:
Piloilleri. Ja venehän on edelleen olemassa, taisi nyt purjehtia Viron lipun alla. Moottorisahalla tuli tietenkin joku sentti vesilinjaa lisää keulaan, mutta päätarkoitus oli muuntaa IOR-optimoitu vene IMS-optimoiduksi. Tulipa aikanaan hävittyä l'Orealin, os. Piloillerin naisistolle, jonka käyttöön Olof oli veneensä antanut.
Lippu on vanha - sinivalkoinen!
- Mortonkitaiga
Jos veneellä on lastattuna lievä takapainoisuus (esim. Targa96 vanhemmilla painavilla koneilla) kontra keulapainoisuus (muistaakseni Sandibar 35/Iowan 34) asettaa se jatkeen kantavuudelle ja jatkeen painolle oman haasteensa). Itse olen nähnyt pari venettä, joissa vesilinjamaalaus ei ollut veden pinnan suuntainen (eron huomasi heti).
- Mittarivesimies
Kuinka paljon nopeus nousee jos korjaa vesilinjamaalauksen veden pinnan suuntaan.
- JatkoperäköLisääVauhtia
Mielenkiintoista; lisääkö jatkoperä todellakin vauhtia? Jos se on ilmassa suuren osan ajasta niin ei varmaankaan, jos se on vedessä niin onko kyse todellakin dynaamisen vesilinjan pitenemisestä? Jos aallonpituus alkaa keulasta ja loppuu perään, muuttaako jatkoperä tätä todellisuutta mitenkään? Jos peräpeili laahaa selkeästi veden alla (vene kelluu perällään niin kuin ne usein tapaavat tehdä, omituista miten takaboxiin kertyy painavaa krääsää vuosien varrella) niin voisi kuvitella että jatkoperä pidentäisi vesilinjaa ja siten vauhtia; mutta toisaalta se tuo myös painoa mahdollisimman huonoon paikkaan, perä painuu entistä syvemmälle ja keula nousee ylös. Olisiko Joakimilla viisas vastaus tähän? Yleisesti ottaen jos runkonopeus kasvaisi 7,9 -> 8,1 kn olisi se toki valtavan suuri muutos.
- ostamisenTuskaa
Tuo hieman painoa ja vastaavasti jos on rakenteeltaan kammiollinen, niin myös nostetta. Ja jos on ilmassa, ei lisää runkonopeutta, ja jos on vedessä ja jopa sen alla, lisää uimataso nopeutta tutun kaavan mukaisesti , neliöjuuri vesilinjan pituus jalkoina x 1,34=runkonopeus solmuina.
Pakko ei ole kerätä roinaa boxeihin...
Tuon vauhdin nousun huomaa joka nopeudella vs tuuli tai kone voima, vene kulkee pienemmällä energialla kovempaa, näin tuumin, jos ajatus virhe, niin saa ampua alas.
Tuli myös mieleen, voisi olla helpompi jatkaa vesilinjaa keulassa, tehdä pystykeula ja siihen vois integroida keularappuset. - seppomartti
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Tuo hieman painoa ja vastaavasti jos on rakenteeltaan kammiollinen, niin myös nostetta. Ja jos on ilmassa, ei lisää runkonopeutta, ja jos on vedessä ja jopa sen alla, lisää uimataso nopeutta tutun kaavan mukaisesti , neliöjuuri vesilinjan pituus jalkoina x 1,34=runkonopeus solmuina.
Pakko ei ole kerätä roinaa boxeihin...
Tuon vauhdin nousun huomaa joka nopeudella vs tuuli tai kone voima, vene kulkee pienemmällä energialla kovempaa, näin tuumin, jos ajatus virhe, niin saa ampua alas.
Tuli myös mieleen, voisi olla helpompi jatkaa vesilinjaa keulassa, tehdä pystykeula ja siihen vois integroida keularappuset." jos on rakenteeltaan kammiollinen, niin myös nostetta". Avoimessa rakenteessa on vähemmän painoa ja nostetta syntyy silläkin kuten avoveneessäkin. Pohjalle baileri roiskevettä varten. Kevyt rakenne on eduksi venerungon päissä.
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Tuo hieman painoa ja vastaavasti jos on rakenteeltaan kammiollinen, niin myös nostetta. Ja jos on ilmassa, ei lisää runkonopeutta, ja jos on vedessä ja jopa sen alla, lisää uimataso nopeutta tutun kaavan mukaisesti , neliöjuuri vesilinjan pituus jalkoina x 1,34=runkonopeus solmuina.
Pakko ei ole kerätä roinaa boxeihin...
Tuon vauhdin nousun huomaa joka nopeudella vs tuuli tai kone voima, vene kulkee pienemmällä energialla kovempaa, näin tuumin, jos ajatus virhe, niin saa ampua alas.
Tuli myös mieleen, voisi olla helpompi jatkaa vesilinjaa keulassa, tehdä pystykeula ja siihen vois integroida keularappuset.Kai se alle runkonopeuksilla kulkee hiljempaa, kun märkäpinta eli kitka kasvaa ja purjeala ei.
- u73tti
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Tuo hieman painoa ja vastaavasti jos on rakenteeltaan kammiollinen, niin myös nostetta. Ja jos on ilmassa, ei lisää runkonopeutta, ja jos on vedessä ja jopa sen alla, lisää uimataso nopeutta tutun kaavan mukaisesti , neliöjuuri vesilinjan pituus jalkoina x 1,34=runkonopeus solmuina.
Pakko ei ole kerätä roinaa boxeihin...
Tuon vauhdin nousun huomaa joka nopeudella vs tuuli tai kone voima, vene kulkee pienemmällä energialla kovempaa, näin tuumin, jos ajatus virhe, niin saa ampua alas.
Tuli myös mieleen, voisi olla helpompi jatkaa vesilinjaa keulassa, tehdä pystykeula ja siihen vois integroida keularappuset.Kyllä on keskustelussa paljon puppua. Liki 100 v sitten J luokan vene Relianse'n vesilinja pitdnk sen kallistuessa 50 prossaa. Jatkuminen lisää runkonopeutta aiemmin olleen kaavan vesilinjapituudn jalan neliöjuuri *1,34 = nopeus solmuina. Loivasti nouseva pitää veden pohjassa kiinni, Sama vaikutus! Lukekaa niin ei tarvihe höpistä... ps. Loiva nouseva pohja paukuttaa mukavasti laiturissa.
- mättää
Bossu kirjoitti:
Kai se alle runkonopeuksilla kulkee hiljempaa, kun märkäpinta eli kitka kasvaa ja purjeala ei.
Luin tuossa aamu pas... lehteä jossa esittelyssä Buster 100 hp koneella ja 40 jalkainen grandenza 780hp tupla koneilla.
Painossa, märkäpinnassa yms valtava ero. Miksi tuo iso moottorivene kulutti vähemmän energiaa vs pieni busteri tuonne 7-8 solmuun saakka pienemistäkin nopeuksista.
Jokin mättää tuossa B vastauksessa mättää kirjoitti:
Luin tuossa aamu pas... lehteä jossa esittelyssä Buster 100 hp koneella ja 40 jalkainen grandenza 780hp tupla koneilla.
Painossa, märkäpinnassa yms valtava ero. Miksi tuo iso moottorivene kulutti vähemmän energiaa vs pieni busteri tuonne 7-8 solmuun saakka pienemistäkin nopeuksista.
Jokin mättää tuossa B vastauksessaMoottorin sisäiset jutut varmaan vaikuttaa tuossa. Jos laitettaisiin molempiin sama moottori ja katsottaisiin kulutusta 2-7 solmun nopeudella, niin sitten saataisiin joku tieto rungon ominaisuuksista. Purjeveneissä on olennaisilta osiltaan melko lailla sama moottori, purjeet.
- perpentikkeli
Keskeltä vain poikki ja väliin tilalle sopivan pituinen lohko. Näin yleensä pidennetään isompiakin laivoja.
- JahreViking
Paljonko isompien laivojen nopeudet kasvavat kun niitä pidennetään?
- Anonyymi
JahreViking kirjoitti:
Paljonko isompien laivojen nopeudet kasvavat kun niitä pidennetään?
Pitkien laivojen runkonopeus on jo ennen pidentämistäkin suurempi kuin mihin niiden voimavarat riittävät.
- Karpaa-aasi
Laita veneen kyljistä ulos työnnettävät foilit. Voit valita laitatko Vendeé globe-tyyliset nysät tai America's-tyyliset.
- Jatkoja.tehnyt
Riippuu pitkälti lähtökohdasta, eli kuinka suuritöistä on saada luotua kauniit linjat veneelle. Vanha kapeaperäinen ei sitä juurikaan mahdollista peräjatketta, keulaan saa yleensä pari ft.
Mikäli vene on keulasta "suorakylkinen" se on helpompaa, "pulleaan" työläämpää. Mikäli apuna on joku joka ymmärtää kuitutyön perusteet, siis "muotituksen", siitä leviää itsekin muutamassa kuukaudessa. - Joakim1
Purjeveneen nopeus ei tule suoraan vesilinjasta. Vesilinjasta laskettua runkonopeutta ei kryssillä pääse lähellekään ja toisaalta avotuulilla pääsee selvästi yli (siis myös keskinopeutena ja ilman aaltojakin).
Muutokset runkomuotoon vaikuttavat monella tapaa ja ei ole mahdollista sanoa miten muutos vaikuttaa missäkin tilanteessa ilman paljon tarkempaa tietoa veneestä ja muutoksesta. Peräjatke lisää painoa ja märkäpinta-alaa, mutta samalla lisää vesilinjaa ja perän kantavuutta . Kolme viimeistä tietysti edellyttävät jatkeen osumista veteen, mikä voi tapahtua aina tai vain tietyissä oloissa. Nämä sitten voivat joko hidastaa tai nopeuttaa venettä ja helposti vaikutus menee myös ristiin eri olosuhteissa.
Keulan muuttaminen viistosta pystyksi ei lisää merkittävästi märkäpinta-alaa, mutta muuttaa vesilinjaa ja keulan runkomuotoa hyvin paljon, Taas sama juttu eli pelkkä vesilinjan muutos ei riitä kertomaan muutoksen vaikutusta.
90-luvun puolivälissä Vene-lehdessä oli juttu moottorisahakirurgiasta. Se tehtiin Finnflyer 31 ja Inferno 31:lle. Keulaa muutettiin pystymmäksi, köli vaihdettiin ja FF:stä täytettiin perän IOR-mutkat. Kyse ei siis ollut vain vesilinjan jatkamisesta.
Laivoja ei yleensä ajeta lähelläkään runkonopeutta, vaan paremminkin puolet siitä tai jopa selvästi vähemmän. Niissä rungon pidentäminen lisää märkäpinta-alan ja painon kautta vastusta. Muuttunut runkomuoto sitten voi lisätä tai vähentää aallonmuodostusvastusta.- ostamisenTuskaa
ajatuksesi vaikuttavat varsin järkeviltä useiden muuttuvien parametrien vuoksi, joten ei tämä asia ratkea spekuloimalla, vaan jollain runko suunnittelu ohjelmalla laskemalla suuntaa antavat tulokset.
Tässä yksinkertainen spekulaattori laskenta ohjelma, missä voi leikitellä pituuden, painon vaikutusta nopeuteen ja tarvittavaan energiaan, veneen kelluessa normaali asennossaan.
http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx - Google.rules
Eikä ainuttakaan vastausta aloittajan kysymykseen.
- TS36
Jos keula muokataan viistosta pystyksi, siitä muodostuuu todennäköisesti kovera. Riittääkö sitten keulan täyteläisyys todella vesilinjan jatkumiseen ihan koko pituudessaan? Pystyykö kovera keula siirtämään aallon alkamista eteenpäin? Sama homma uusilla kapeakeulasilla veneillä. Tuleeko se hyöty kryssillä mielummin aallokon paremmin leikkaavasta muodosta? Ilmeisesti molemmista.
Miten käyttäytyminen lenssillä? Perä ei saa painua, muttei keulakaan hautautua. Pystykeulasuuden luulisi tuovan jonkun verran kantoa keulaan. - Adiosko
Katselin Tallinnassa suomalaista venettä nimeltä Adios. Alun perin kai X-yahtsin puolitonnari. Näytti kuin siihen olisi tehty keula ja perä uusiksi vesilinjan lisäämiseksi. Veneen linjoista sai käsityksen miten pitkältä keulaa joutuisi muuttamaan jottei keulanjatkeen liitos runkoon tulisi kovin koveraksi. Tuossa se oli huomattavan kovera. Tietääkö kukaan miten tuo vene kulkee ja miten sen ominaisuudet muuttuivat? Onko parempi kryssimään isohkossa aallokossa?
- Tunari1
Eikös tuo ajattelu veisi veneiden kehitystä takaisin 70-luvulle. Nythän veneet on saatu asuintiloihinsa nähden lyhyiksi ja keveiksi ja kun vene on katkaistu leveimmältä kohdaltaan, avotila on suuri ja laskemalla perälaudan alas, lavalta voi kävellä suoraan aliturille. Jatkamalla perää kaikki etu menetettäisiin.
- JaneenVetkaja
"Voiko vesilinjaa pidentää pienillä kuluilla?"
Pienet kulut soveltuvat huonosti vesilinjan jatkamiseen, lasikuitu tai muu veneen varsinainen rakennusmateriaali soveltunee huomatttavasti paremmin.- Jaskanpauhanta
Tuolla edellä joku jo kaipasikin aloittajan kysymykseen vastausta. Tuossahan se tulikin aivan asiantuntijalta.
- jälleenmyyntiarvo
Kustannuksia miettiessä ei pidä unohtaa suurien muutostöiden vaikutusta jälleenmyyntihintaan. Todennäköisesti veneen rahallinen arvo ei ainakaan nouse omatekoisen peräjatkeen tai keulan muotoilun vaikutuksesta. Mielestäni vene kannattaa pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa tekemättä siihen runkomuodon muutoksia. Jos veneen nopeus ei tyydytä hyvien purjeiden ja trimmaustaidon kehittymisen myötä, pitää varmaankin pikkuhiljaa ruveta harkitsemaan veneen vaihtoa!
- Puliveivari53
Hommaa korkeampi masto,niin kullä purkki kulkee ...
- turhaanveivaat
Mitä arvelet budjetiksi? Masto, staagit ja vantit, purjeet on jo kohtalainen menoerä. Ehkä kölipainoakin on lisättävä, että vene kantaa purjeensa....
- jälldeenmyyntiarvo
Bossu kirjoitti:
Puomin vaihto pidempään on halvempaa. Isopurjeeseen isompi ahvenselkä samalla.
Ennenkuin ryhtyy investoimaan rikin muutoksiin ja uuteen purjeeseen, kannattaisi varmaankin vertailla oman veneen kulkua sisarveneisiin. Se käy helposti seurojen viikkokilpailuissa, ellei halua osallistua avomerikisoihin. Venevauhti ei ole pelkästään purjealasta tai vesilinjan pituudesta riippuvainen!
Kaikissa veneissä ei edes ole mahdollisuutta puomin pidentämiseen tai ahvenselän kasvattamiseen. Esim. takastaagi voi rajoittaa. - tehtävissä.muutoksia
jälldeenmyyntiarvo kirjoitti:
Ennenkuin ryhtyy investoimaan rikin muutoksiin ja uuteen purjeeseen, kannattaisi varmaankin vertailla oman veneen kulkua sisarveneisiin. Se käy helposti seurojen viikkokilpailuissa, ellei halua osallistua avomerikisoihin. Venevauhti ei ole pelkästään purjealasta tai vesilinjan pituudesta riippuvainen!
Kaikissa veneissä ei edes ole mahdollisuutta puomin pidentämiseen tai ahvenselän kasvattamiseen. Esim. takastaagi voi rajoittaa.Ja vaikka peräharuksen pois jättämällä olisikin mahdollista, niin luovivauhti ei muutoksella parane. Avotuulessa voi parantua, ellei seuraus ole peräsin reilusti vinossa aina kun halutaan kulkea suoraan.
Jos kuitenkn masto tulee kannen läpi, voi mastonjalan siirtää lähes puomin nykyiselle korkeudelle tukitolpan avulla, ja siirtää puomin heloineen nykyisen maston alareunaan entiselle korkeudelleen. Vantit ja staagit pitää uusia, ja alemmas kenties lisätä uusi alavanttipari sekä hommata uudet purjeet, mutta kevyellä kelillä paranee purjehdusvauhti varmasti kaikkiin suuntiin.
Halvemmalla tosin olisi päässyt vaihtamalla nopeampaan veneeseen. - Anonyymi
turhaanveivaat kirjoitti:
Mitä arvelet budjetiksi? Masto, staagit ja vantit, purjeet on jo kohtalainen menoerä. Ehkä kölipainoakin on lisättävä, että vene kantaa purjeensa....
Käsipainot lisääminen jo yksin pidentää vesilinjaa kun vene ui syvemmällä. Heti kulkee kovaa. Saman ilmiön voi nähdä nuorten autoissa, vähän mafiallekaan jousia niin ralli sujuu. Älä unohda viritysäänenvaimenninta.
- taittoperä
Itselläni on taittoperä. Satamassa taitan perän, jolloin satamamaksut pienenevät ja merellä taitan perän auki, jolloin saan muutaman solmun lisää vauhtia. Ei ole vaikea tehdä.
- seppomartti
Tuskin sentään "muutamaa solmua lisää". Oletko mitannut?
Voitko vähän kertoa, minkälainen käänneltävissä oleva jatkoperä on rakenteeltaan?
- aallot.aalloille
Entä jos pinnoittaisi pohjan aaltopellillä, tai bitumisella vastineella (esim. Onduline Classic). Silloinhan vesilinja olisi periaatteessa siniaallon muotoinen, eli aika paljon pidempi kuin pelkkä suora.
- Vesilinjaatulee
Entä jos kerätään veneeseen lastia niin että se ui syvemmällä. Tulee heti lisää vesilinjaa ja suotuisissa tuulessa saadaan osa kanttakin veden alle. Vellova vesilasti on ihan ok mutta voi kerätä myös rautaromua ja sementtiä.
- Luottavainen9
Kyllä minä uskon tuohon taittoperään. Ei kai kukaan sellaista valehtelemaan ryhtyisi. Itse suunnittelen veneeseeni kahta taittoperää. Vauhti saattaisi parantua monellakin solmulla.
- SunKeula
Taittokeula. Siinä olisi ideaa. Toisaalta jos kiristää etustaakin tarpeeksi, niin taittokeula syntyy kaupan päälle melkein kuin itsestään.
Taidankin tehdä ensi kesänä venenaapurille taittokeulan. Lähetän kuvia. - Jajajaaja
SunKeula kirjoitti:
Taittokeula. Siinä olisi ideaa. Toisaalta jos kiristää etustaakin tarpeeksi, niin taittokeula syntyy kaupan päälle melkein kuin itsestään.
Taidankin tehdä ensi kesänä venenaapurille taittokeulan. Lähetän kuvia.Olen kehittänyt elastisen aineen, jonka sisällä on tyhjiä kennoja, joihin johtaa ilma- ja vesiletkuja. Normaalisti vesilinjan pituus on 9 metriä, mutta kun painan nappia, osa kennoista täyttyy ilmalla ja osa vedellä ja pituudeksi tulee 15 metriä. Se on siis eräänlaista paisuvaiskudosta, joka pitenee ja kovenee. Jostain syystä naisia aina huvittaa vehkeen paisuminen ja löystyminen
- Turhia-Viritelmiä
Jajajaaja kirjoitti:
Olen kehittänyt elastisen aineen, jonka sisällä on tyhjiä kennoja, joihin johtaa ilma- ja vesiletkuja. Normaalisti vesilinjan pituus on 9 metriä, mutta kun painan nappia, osa kennoista täyttyy ilmalla ja osa vedellä ja pituudeksi tulee 15 metriä. Se on siis eräänlaista paisuvaiskudosta, joka pitenee ja kovenee. Jostain syystä naisia aina huvittaa vehkeen paisuminen ja löystyminen
Laske vettä sisään niin paljon että veneesi ui puoli metriä normaalia syvemmällä niin vesilinja pitenee ja kulku maistuu.
Helposti lisää vauhtia ! ! - luokatonjuttu
Turhia-Viritelmiä kirjoitti:
Laske vettä sisään niin paljon että veneesi ui puoli metriä normaalia syvemmällä niin vesilinja pitenee ja kulku maistuu.
Helposti lisää vauhtia ! !Olen täyttänyt koko rungon vedellä ja veneestä on vain masto näkyvillä. Nopeus on todellä hyvä koska vesilinjaa ei ole lainkaan. Niihin muutamiin kilpailuihin, joihin olen osallistunut, olen voittanut ne aivan ylivoimaisesti. Tosin minut on aina hylätty, koska tuomari ei ole pystynyt laskemaan mittalukua eikä luokkaa ole voitu näin ollen määrittää.
Vierasvenesatamissa yöpyminen onnistuu täysin ilmaiseksi, sillä satamakapteeni ei edes huomaa venettäni. Huonoin asia mielestäni on ehdottomasti, että punaviinepulloa ei voi avata veneessä lainkaa, sillä se tahtoo samantien muuttua mauttomaksi litkuksi. - Anonyymi
luokatonjuttu kirjoitti:
Olen täyttänyt koko rungon vedellä ja veneestä on vain masto näkyvillä. Nopeus on todellä hyvä koska vesilinjaa ei ole lainkaan. Niihin muutamiin kilpailuihin, joihin olen osallistunut, olen voittanut ne aivan ylivoimaisesti. Tosin minut on aina hylätty, koska tuomari ei ole pystynyt laskemaan mittalukua eikä luokkaa ole voitu näin ollen määrittää.
Vierasvenesatamissa yöpyminen onnistuu täysin ilmaiseksi, sillä satamakapteeni ei edes huomaa venettäni. Huonoin asia mielestäni on ehdottomasti, että punaviinepulloa ei voi avata veneessä lainkaa, sillä se tahtoo samantien muuttua mauttomaksi litkuksi.Onhan sinulla vesilinja siinä mastossasi, ja se on hyvin lyhyt.
- Anonyymi
Luottavainen9 kirjoitti:
Kyllä minä uskon tuohon taittoperään. Ei kai kukaan sellaista valehtelemaan ryhtyisi. Itse suunnittelen veneeseeni kahta taittoperää. Vauhti saattaisi parantua monellakin solmulla.
Pitkä taittoperä kannattaa viipaloida kymmeneksi toisiinsa kiinni saranoituun pakattavaan osaan, auki avattavaksi hanuriksi.
- visiiri
Taittoperä kippaa visiirinä ylös biminiksi. Se voi olla vesitorni mistä tulee painovoimalla vettä. Päällä on näkoalatasanne ja pellehyppytorni
- Heippahei_
Sunwind 27:aan oli aikoinaan myytävänä järkyttävän rumaa peräjatketta? Onko joku mitannut sillä jotain nopeusvaikutusta?
- Anonyymi
Sunwindin jatkoperä huutaa jatkokeulaa, koska pelkän jatkoperän kanssa masto on melkein keulassa ja vene on siten omituisen näköinen.
- Anonyymi
Lasikuituista jatkoperää pitäis voida käyttää veneestä irti lähtevänä jollana.
- Anonyymi
Irrotettava keula olisi jollan mallinen. Etuharus on ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1661822Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671646Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761424En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311322- 471247
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1101007- 173977
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke187824Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60764Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43734