exap ja oppi Jumalasta

unitaari

Exap

Olen havainnut, että et pidä totena kolmiyhteisen jumalan oppia. Oletko nykyään näkemykseltäsi areiolainen?

9

109

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiuusiasia
    • Minua kiinnostaa lähinnä se, miten exap tällä hetkellä uskoo tai mitä hän ajattelee tästä aiheesta. Jos muistan oikein, niin exap puolusti kolmiyhteisen jumalan oppia aiemmin, joten on hienoa nähdä muutos, jos muistan oikein.

Se, että joku luopuu kolmiyhteisen jumalan opista, ei välttämättä johda areiolaisuuteen, mutta en tiedä käytännössä muita vaihtoehtoja kuin areiolaisuuden ja unitarismin kolmiyhteiseen jumalaan uskon lisäksi. Jehovan todistajat eivät ole välttämättä areiolaisia, mutta hekin uskovat Jeesuksen tulleen henkenä alas taivaasta Marian kohtuun, joten he eivät ole kaukana areiolaisuudesta.

• Exap

Muistaakseni puhuimme Pyhän Hengen persoonasta aika laajasti tuolloin. Sikäli kun kantaasi muistelen, niin et pitänyt Pyhää Henkeä persoonana, joten et luonnollisestikaan uskonut kolmiyhteysharhaoppiinkaan.

Eihän areiolainen ja unitaristinen käsitys nyt sinänsä niin vallan kaukana toisistaan ole, mutta en luokittele itseäni sen paremmin kumpaankaan. Minulle ihan riittää palstalla annettu kunnianimitys "harhaoppinen".

Kuten Raamattu sanoo, meillä on yksi ainoa Jumala, Isä, ja yksi Herra, Hänen Poikansa, jossa olemme pelastetut. Mitä siihen lisätään, on pahasta.

• eiuusiasia

• Exap kirjoitti:

Muistaakseni puhuimme Pyhän Hengen persoonasta aika laajasti tuolloin. Sikäli kun kantaasi muistelen, niin et pitänyt Pyhää Henkeä persoonana, joten et luonnollisestikaan uskonut kolmiyhteysharhaoppiinkaan.

Eihän areiolainen ja unitaristinen käsitys nyt sinänsä niin vallan kaukana toisistaan ole, mutta en luokittele itseäni sen paremmin kumpaankaan. Minulle ihan riittää palstalla annettu kunnianimitys "harhaoppinen".

Kuten Raamattu sanoo, meillä on yksi ainoa Jumala, Isä, ja yksi Herra, Hänen Poikansa, jossa olemme pelastetut. Mitä siihen lisätään, on pahasta.

Areiolaisen ja unitaarin välinen ero on selvä. Areiolainen uskoo Jeesuksen olevan henki, joka tuli alas taivaasta Marian kohtuun ja syntyi ihmiseksi. Unitaari uskoo Jeesuksen olevan ihminen, jonka alku on Marian kohdussa ja jota ennen hän ei ole ollut olemassa. Unitaari uskoo siis siten, että Jeesus kristus on ihminen olematta mitään muuta. Areiolainen uskoo, että Jeesus on ikivanha henkiolento ihmisen ruumiissa, mikä ei ole unitaarien mukaan Raamatun kirjoitusten ilmoittama totuus Jeesuksesta kristuksesta, Nasaretilaisesta ihmisestä.

• eiuusiasia

• eiuusiasia

• Exap kirjoitti:

On hienoa olla harhaoppinen.

Myös kaikkivaltias Jumala on harhaoppinen. Olemme hyvässä porukassa.

• Exap
        unitaari kirjoitti:

Areiolaisen ja unitaarin välinen ero on selvä. Areiolainen uskoo Jeesuksen olevan henki, joka tuli alas taivaasta Marian kohtuun ja syntyi ihmiseksi. Unitaari uskoo Jeesuksen olevan ihminen, jonka alku on Marian kohdussa ja jota ennen hän ei ole ollut olemassa. Unitaari uskoo siis siten, että Jeesus kristus on ihminen olematta mitään muuta. Areiolainen uskoo, että Jeesus on ikivanha henkiolento ihmisen ruumiissa, mikä ei ole unitaarien mukaan Raamatun kirjoitusten ilmoittama totuus Jeesuksesta kristuksesta, Nasaretilaisesta ihmisestä.

Joo, kyllähän se ero on aivan selvä, jos haluaa mietiskellä turhia.

Käytännössä unitaarin ja areiolaisen ero on kuitenkin aika vähäinen, jos ajattelee asioita sillä perspektiivillä, joka ihmiskunnalla on Jeesuksesta. Molempien käsityksen mukaan Jeesus syntyi ja varttui kuten kuka tahansa ihminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2300
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      26
      954
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      902
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    5. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      568
      830
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      728
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      670
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      25
      624
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      64
      606
    Aihe