Suru ja ikävä !

ikuinen-suru

Jälleen kerran putkahti suru ja ikävä pintaan,
muistan kadonnutta rakasta ,
on se kumma kun ei vaan koskaan voi unohtaa omia jälkeläisiään,
yksi hylkäsi heti ylioppilaaksi tultuaan,
lähti maailmalle ovet paukkuen eikä takasi ole tullu,
tiedän hänestä jotakin,
on elossa, on kunnon kansalainen,
mutta kuka vei ,
kuka manipuloi
hänet pois omien vanhempiensa luota ikuisiksi ajoiksi,

onko kenelläkään muilla vastaavaa surullista kokemusta,
että rakas oma jälkeläinen hylkää vanhempansa täysin,
ei minkäänlaista yhteyttä,

20

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä-joskus-sivaltaa-

Suru ikävä ja kyyneleet kuuluu loppuelämään,

• Voi sentään --kyllä sitä näin yksinäisenä vanhuutta kauan jo eläneenä tuntee saman ikävän . Ihan vaikka molemmat lapseni hyvissä voimissa ,onneksi asuu ihan lähistöllä. Meilläkin menee pitkät ajat kun ,emme tapaa , onhan puhelimet , ja Faceboog-

Muistan muuten kuinka oma Äitini eli myös vanhaksi ja asui vanhemman sisareni kanssa , Asuimme myös ihan lähellä vain n, km päässä toisistamme . Muistan, että luotin sisareeni, että hän hoitelee äitiä --ja olihan äiti kohtalaisen hyvässä kunnossa --mutta , lopulta hän sai keuhkokuumeen ja ei ruoka maittanut ja pian kunto, hekkeni ja hänen ei tarvinnut elää sairaana kauaa,

Nyt syytän van itseäni . en käynyt hänen luonaan kovinkaan usein .
      Yksi viikko ennen kuolemaansa laitoin hänelle ruokaa ja luulinkin, että nyt voimat palautuu kun näytti maittavankin . Oli kesä ja matkustin Tänne ruotsiin kyläileen sisarelleni meitä oli 5 elävänäkin sillon --nyt olen yksin ..

. Ikävä on yksi " tekiä "- joka ottaa elämänhalun pois , Äiti kuoli sinä aikana kun olin pois . olin 3p ja äiti kuoli sinä aikana .

Kuolema tulee kuitenkin ajallaan .. niin se vaan on , nuori mieheni kuoli viereeni .

• Hyvällä.muistelen

Minun äitini kuoli kun olin Lapissa viikon. Sairasti dementiaa ja oli sanonut: hyvä kun te kaikki olette siinä, eli ei edes ollut huomannut minun puuttuvan. Välimme olivat hyvät niin että kyse oli pelkästään sairaudesta. Olin hänelle ihan yhtä rakas kuin sisaruksenikin. Olen tästä äidin sanomisesta kiitollinen, muuten ehkä olisin itsekin kokenut syyllisyyttä.

• Ryhtiäarkeen

Yksin asun, lapset asuvat lähettyvillä vaan eivät kovin usein poikkea, soittoakin odottelen joskus ja sitten soitan itse ja poikkeihen heidän luonaan ilman kutsua.
      Jollakin tavalla nautin tästä rauhasta mutta kaipaan kyllä vaikka soittoa ja *mitä kuuluu* ?
      Kaikki hyvät ja pahat muistot tulvii joskus mieleen, elämä on ollut mutkikasta ja ajoittain myös aivan nautinnollista.
      Monesti olen tehnyt päätöksiä jos jonkinlaisia, muutama vuosi sitten ajattelin muuttoa Lappiin siellä ihmiset ovat kuin eri rotua, ovat tuttavallisa ja pitävät yhteyksiä naapureihin, juttukaveita olisi aina No se päätös valui hiekkaan kun yllättävä sairaus ja siihen liittyvä suuri leikkaus ilmestyi yllättäin eräässä tutkimuksessa. Nyt vanhuus ja yksinäisyys nakertaa joka niveltä!
      Nyt lasten tapaamiset ovat sitä että luetellaan miten minun pitää tehdä siinä ja tuossa tilanteessa ja miksi olen tehnyt noin kun kun toinen tapa olisi ollut viisaampi?
      Jos edes vahingossa kysyttäisiin tarvitsenko apua, sillä sitähän me jo väsyneet moneenkin asiaan tavitsemme.
      Toisaalta sain kuulla ihanan uutisen toukokuussa jos Luoja suo minusta tulee iso-mummi se kyllä kasvatti taas itsetuntoa ja antoi voimia, niin ettei aivan heti odota mitään apuja!!
      Tapaillaan....

• vailappiin

Vanhalla iällä ei kannata muuttaa seuran toivossa. Jos ei ole saanut ystäviä, voi vika olla itsessäkin. Lapissa on pitkät välimatkat, pimeää ja kylmää. Ihmiset kateellisia ja sisäänpäin lämpiäviä, aina vaatimassa etuuksia valtiolta. Turistien pyydystämiseksi tuo ystävällisyyshöpinä. Itsekkin ovat avun tarpeessa siellä Lapissa, ei sinne kaivata lantalaisia rasitteeksi.

• Ryhtiä arkeen ,kirjoitta ,kaikki me yksinäiset saadaan jotain Ryhtiä elämäämme kun ,mietitään omaa hyvinvointiamme juri nyt --. Ei pidä odottaa ,että saadaan apua ,"automaattisesti" --On itse lähdettävä ulos mieluummin ,jos vielä on jalat kunnossa . Luonnossa kävely auttaa jos on masentunut ja ikävissään , Ehkä kotiin tulokin on taas alku, jollekkin ,vaikka --soitolle ja muistamalla itse läheisiään ,puhelin on siihen hyvä apu . -

Minulla itselläni on nykyään tästä Faceboogista hyvä apu Siellä on erilaisia" ryhmiä " jossa on "naaman "kanssa luotettavaa jutella . Saa usein hyviä neuvojakin ,ja osanotto on aitoa .
        EI TAPAHDU ETTÄ TAREKOITUKSELLA LOUKATTAISIIN KENENKÄÄN TUNTEITA .
        U.M

• pitääkö-pokka-kertoa

yksi hylkäsi heti ylioppilaaksi tultuaan,
      lähti maailmalle ovet paukkuen eikä takasi ole tullu,"

Muistatko mitä sitä ennen tapahtui? Menikö kaikki siihen saakka hyvin, siis teillä oli hyvät välit ja sitten lapsesi vain yht´äkkiä lähti ovet paukkuen pois?

Onko sinulla rohkeutta kertoa, mistä tuollainen käytös olisi voinnut johtua? Minä en ainakaan voi arvostella lastasi huonosta käytöksestä, koska et kerro syitä, sillä joku syyhän tuohon täytyy olla.

Ei minunkaan toinen lapsi pidä mitään yhteyttä ja syy on yksinomaan minussa itsessäni, valitettavasti.

• ikävä-on

Tietenki vika on minussa,
        en osannu olla äiti, olin aina vaatimassa jotain esm .
        silloin sanoin että YO lakkia pitää kunnioittaa eikkä heitellä mihinsattuu, likaantuu,
        lapseni oli jostain syystä hyvin itsetietoinen kaikesta,
        ja olihan tietenki aina jotain kränää perheessä,
        isä oli joskus väkivaltanen
        jonka sain vuosia myöhemmin tietää sisaruksilta,
        mutta minun rakkauteni lastani kohtaan ei ikinä ole muuttunu,
        hän on yhtä rakas kuin muutkin sisarrukset,
        usein ajattelen , hänen on varmasti pakko vaistota äidin rakkaus
        häneen kaikesta huolimatta,
        vaikka ei suusanallisesti sitä osannu hänelle ilmaista,
        mutta tuune tasolla se oli ja on edelleen hyvin hyvin vahva,
        aivan yhtä vahvat kuin äiti ikinä tuntee vauvaansa kohtaan hellyyttä ja rakkautta,
        äidin suru on ikuinen,
        äidit kantaa ja rukoilee ajatuksisaan jälkeläisiään hautaan asti,
        vaikka ei koskaan näkisikkää,

• kävikönäin

Miksi jotain lakkia pitäisi kunnioittaa, itse hän sen oli saavuttanut ja se on vain esine, joita saa ostaa kaupasta?
      Saattoiko hän kunnioittaa vanhempiaan, koska isän väkivaltaisuus on käynyt ilmi ? Mikset äitinä estänyt sitä ja suojellut lapsiasi ? Ehkä on ollut vaikea ottaa eroa, jos ei ollut omaa ammattia, mahdollisuutta lähteä lastensa takia tai vaatia isää lähtemään. Mutta suljitko silmäsi, et ollut huomaavinasi, että suhde mieheesi pysyisi kunnossa ? Lapset ovat kuitenkin aina etusijalla, aikuisten velvollisuus on suojella heitä pahalta, olkoon että se paha tulee perheen sisältä. Jos noin on käynyt, en yhtään ihmettele välirikkoa.MIetitkö yhtään, kuka pilasi lapsesi elämän ? Itseäsi vain surkuttelet.

Lapsen ei tarvitse eikä pidä vaiston varassa rakkautta aistia, vaan hänelle se pitää osoittaa tekoina. Ei suusanallinenkaan vakuutus mitään merkitse, jos teot tai tekemättä jättämiset puhuvat toista. Lapsesta pitää huolehtia, suojella, ohjata. Jos podet omantunnontuskia, tiedät kohdelleesi väärin lastasi tai kaikkia lapsiasi. Tämä yksi on saattanut kärsiä eniten, muut ovat ehkä pystyneet jotenkin vastustamaankin .

• kun-rakkaus-ei-riitä

"kävikönäin "

Olin työelämässä, joten poissaollessani en tienny mitä kotona on sattunu,
        tietenki suojelin jos olin paikalla, itsestään selvää,

ilmeisesti minulle valehdeltiin todellista tapahtumaa,
        koska sain tietää sisaruksilta vasta vuosien päästä asiasta,

• luottivatkosinuun
        kun-rakkaus-ei-riitä kirjoitti:

"kävikönäin "

Olin työelämässä, joten poissaollessani en tienny mitä kotona on sattunu,
        tietenki suojelin jos olin paikalla, itsestään selvää,

ilmeisesti minulle valehdeltiin todellista tapahtumaa,
        koska sain tietää sisaruksilta vasta vuosien päästä asiasta,

Miksi lapset eivät kertoneet äidilleen, ei tainnut olla kovin luottamukselliset välit ? Miksi sinulle piti valehdella , sairasta ! Työelämässä olo ei anna veruketta olla tietämätön, mitä kotona tapahtuu. Eikö miehesi ollut töissä, hänkö lapsia hoiti ja pahoinpiteli ? Luulisi että äidin vaistolla olisit nähnyt lastesi hädän, itse vaadit että lapsen olisi rakkaus pitänyt vaistota !! Oliko uhannut lapsia pitämään suunsa kiinni ? Elääkö miehesi, vedä hänet tilille ja pyydä itse anteeksi laiminlyöntejäsi lapsiasi kohtaan. Anteeksianto ei kyllä taida olla enää todennäköinen.

• tura-enään-märehtiä
        luottivatkosinuun kirjoitti:

Miksi lapset eivät kertoneet äidilleen, ei tainnut olla kovin luottamukselliset välit ? Miksi sinulle piti valehdella , sairasta ! Työelämässä olo ei anna veruketta olla tietämätön, mitä kotona tapahtuu. Eikö miehesi ollut töissä, hänkö lapsia hoiti ja pahoinpiteli ? Luulisi että äidin vaistolla olisit nähnyt lastesi hädän, itse vaadit että lapsen olisi rakkaus pitänyt vaistota !! Oliko uhannut lapsia pitämään suunsa kiinni ? Elääkö miehesi, vedä hänet tilille ja pyydä itse anteeksi laiminlyöntejäsi lapsiasi kohtaan. Anteeksianto ei kyllä taida olla enää todennäköinen.

Kaikki on myöhästä,
        puoliso on kuollu , hän ei ollu avoin kaikissa asioissa,
        siitä seurasikin perhekriisi jossaki vaiheessa elämää,

kannataa huomata myös sukujen vaikutus lapsiin,
        jos siellä on eri-puraa manipulointia toista osa puolta vastaan,
        se varmasti vaikuttaa huonolla tavalla kasvaviin lapsiin,

turha enään on vatvoa koko asiaa, ku millekää ei voi mitään,
        jokaisessa perheessä on omat vaikeutensa ja tehdyt virheensä,
        kukaan ihminen ei ole täydellinen,
        yksikään avioliitto ei mene ilman kriisivaiheita elämässä,
        lapset yleensä kärsii eniten,
        se on suuri vahinko,
        kumpa ihmiset viisastuisivat,
        taitaa seki olla aivan turha toive,
        ei ihminen viisastu,
        anteeksi voi pyytää, olen pyytänykki, vaikka en tiedä mitä ,
        sitäki, että
        ( anteeksi että olen äitisi )
        anteeksi kun en osannu olla parempi äiti,
        vaikka parhaani tein ja suurella syämellä rakstan heitä,
        aina olen heille rukoillu parempaa elämä ja jumalan suojelua,

• Eihän tuo äidinrakkauden vakuuttelu täällä auta LASTASI, ota nyt kynä käteesi ja laita preivi menemään!

Kirjeitse on nyt ainut keino kertoa tunteistasi, jos ei ole mitään yhteyttä välillänne ollut.
      Vielä ehdit, onhan oletettavaa, että sisarukset pitävät yhteyttä, ja voit kirjeessä kertoa ajatuksistasi, jotka nyt ovat ehkä kypsyneet uuteen ajatteluun.
      Ei lastasi auta sinun tänne purkautuminen, omaa painettasi saattaa hetkeksi helpoittaa.

Miten sitten olet voinutkin elää tähän asti, hoitamatta kuntoon asiaanne?, ehkäpä ei perheessänne sitten ollut niin lämmintä tunneläheisyyttä tytön opiskeluaikoina ?

Ihmiset saattavat kyllä erkaantua vanhemmistaan, joten tärkeintä itsesi kannalta on saada kertoa omat tunteesi tytöllesi :)

Ei miehenikään poika edes hakenut ylioppilaslakkiaan, välietappihan se monelle on. Nykyään ei kovinkaan moni piittaa samoista näytön symboleista, kuin viime vuosadan alun ylioppilaat.
      Lykkyä tykö iloiseen ja rehelliseen yhteydenottoon.

• Ihanko

Ylioppilas sinun miehesi poika? Nyt osakkeesi sait nousemmaa.

• uskomatonta-soopaa

" tytön opiskeluaikoina?"

Tunnetko tapauksen että lapsi oli tyttö? Minä oletin, että hän oli poika.

Onhan tämä sama henkilö kirjoitellut tänne aikaisemminkin, joten on silloin ehkä kertonut, että on tyttärestä kysymys ja kaipasi häntä.

Anopiltani on jäänyt mieleeni kuolematon lause;

"Äidin sydän lapsessa,
        lapsen kivessä ja kannossa.",

Anoppini oli sitä vuosisataa, että miehen kuoltua perintöä ei saanut vaimo, vaan tila oli lapsien hallinnassa ja heidän jaettavissa ja lapsia oli elossa seitsemän.

Anoppi joutui hankkimaan oman asunnon, koska ei tullut toimeen uuden miniänsä kanssa, kuten ei toistenkaan viiden poikansa miniöiden kanssa, mutta onneksi minä asuin kaukana hänestä, eikä siellä vierailtu kuin pakolliset "hyvää päivää ja näkemiin", oli kivatavata, tyyliin.

Niin, mitä voisin sanoa surevalle äidille, olkoon tyttö tai poika, niin kaikki voisi olla pahemminkin?

Tuohan on naurettava syytös?
        "mutta kuka vei ,kuka manipuloi
        hänet pois omien vanhempiensa luota ikuisiksi ajoiksi?

Mistäs se tikanpoika puuhun nousee? Aina, iänkaikisesti lapset, siis pesu on lähtevä "pesästään" ja siihen ei äidin itkut auta, vai oletko todellakin sitämieltä, että aina voit lapsesi pitää luonasi ja tarvittaessa myös sinua hoitamassa??

• pimeänpiiri

Olkaa kiitollisia siitä, että lapsenne ovat elossa ja teillä on mahdollisuus saada jopa lastenlapsia eli nähdä elämän jatkuvan. Ainoa poikani kuoli aikuisena, ei löytynyt puolisoa, minusta ei tule koskaan mummia. Rakkaus ei vaadi sitä, että kohteen pitää muistaa ja ottaa huomioon. Kotoa lähdettyään lapsi on omillaan eli aikuinen ja siteet kotiin on katkaistava, jotta pystyisi oman elämän rakentamaan. Tietämättämme me vanhemmat saatamme olla ripustautuvia, vaatimukset ja neuvot kyllästyttävät. Pitäkää itse yhteyttä vaikka vastausta ette saisikaan. Välittäminen silti tuntuu hyvältä, jollei mitään ei vaadi eikä odota.

Kun jäljellä on vain hauta, jota käydä katsomassa, se on vaihtoehdoista lopullinen ja pahin.

• 1pullaulla

Suru ja ikävä -- Jos Hakee asioita ihan "tietämättään" jotka johdattaa " Ikävään ja Suruun " --sekin on ihan itsestä kiinni ,jos itse pidän tällaisesta aiheesta -
      Me ikäihmiset ,unohdetaan parhaamme mukaan vanhat asiat joita jatkuvasti suremme ja ikävöimme .
      Otetaan NYT uusi elämä ---käännetään lehti tulevaisuuteen .koska se tapahtuu joka hetki --tulevaisuus on vielä meistä aikalailla itsestämme kiinni -
      Niin että Hellurei ja Hellät tunteet .
      Nyt odottelen Joulua -- Sataa mutta " Ei itke sydämmeni" niinkun lauluissa sanotaan -
      U,M

• Minulla on lasten lastenlapsia ja en ole koskaan puuttunut heidän elämäänsä,siis he saavat tehdä ne samat virheensä,joita minä olen tehnyt.
      Rakastananut olen heitä ja rakastan tottakai,rukoilen joka ilta,mutta olen päästänyt heistä irti.

Läheisriippuvuus on sairautta ei rakkautta

• mitenniinirti

Oletko joskus rituliini koittanut jotenkin omia. lastenlasten lapsia, sitten älynnyt päästää irti ? Minä olen aina antanut vanhempien hoitaa hommansa , en vastuuta edes halua heistä.

• Lainaa vain ovat lapsemme meille.En koskaan ole ominut heitä,kuinka tollaisen kysymyksen heitit? Eikö kaikki perhesuhteissasi ole terveellä pohjalla??
        Saanko sinusta käsityksen,ettet halua olla jälkisukusi kanssa missään tekemisissä?
        Facepookki on minulle kanava,joilla seuraan rakkaideni kommervenkkejä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      241
      2064
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      40
      789
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      780
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      761
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe