Kyselen luolista?

puoliksi.lieksalainen

Opiskelen argeologiaa, ja ensi kesänä kuulemma voisi tehdä pienen extra työn josta saisi lisäpisteitä. Minun isovanhemmat ovat äitini puolelta kotoisin Lieksasta. Ukki on seuraillut tätä palstaa ja sanoi, että täältä voisi saada jotain vihjettä esimerkiksi vanhoista luolista, ja muistakin muinaisista asioista.
Minua kuitenkin kiinnostaa lähinnä luolat, sillä uskon niissä olevan vielä löytämätöntä muinaisjäännettä, piirroksia tai muita.
Onko kenellä tietoa mistä kannattaisi alkaa etsiä vanhoja luolia, jos niissä' olisi vaikka jotain alaani hipovaa. Minulla ei ole rahaa maksaa palkkioita, sillä olen köyhä opiskelija.
Kiitos asiallisista vastauksista.

35

1339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännittävää.puuhaa

      Kolin seudulla on useita luolia, joista eräs on Suomen pisin. Nämä kuitenkin lienevät jo useimpien koluamia. Kannattaa silti tutustua niihinkin.

      • puoliksi.lieksalainen

        Voitko kertoa missä siellä, kun se on niin laaja alue? Joskus kesällä kauan sitten olen käynyt siellä. Missä päin olisi vähemmän tutkittuja luolia.


      • puoliksi.lieksalainen kirjoitti:

        Voitko kertoa missä siellä, kun se on niin laaja alue? Joskus kesällä kauan sitten olen käynyt siellä. Missä päin olisi vähemmän tutkittuja luolia.

        Kolin seudulla on Mäkrän alueella luolia, joita ei juurikaan tunneta.
        Älä lähde mitään luolaa missään tutkimaan yksin, vaan ota joku tarmokas, ja aluetta tunteva mukaasi.
        Taskulamppu, kypärä, mahdollinen merkkinaru ja vahva pitkä naru mukaan.

        Olen joskus tutkiskellut luolia Suomessa ja Kreikassa.
        On ollut muutama hieman kriittinen tilanne., kun ei meinannut päästä pois.
        Tottumattomalle tulee pakokauhu, ja suljetun paikan kammo, siitä vetää hyvin herkästi hysterian puolelle, niin soppa on valmis.


    • luolia.on.paljon

      Etsi vanhoista ketjuista täällä oli nimittäin joku aika sitten paljonkin puhetta luolista, mutta en muista missä ne sijaitsi. Joku varmaan muistaa. Oli meinaan aivaz hämmästyttävää tiatoo.

    • lippavino

      Entä se ihmeluola joista täällä joskus kirjoitettiin olikohan ne piiroslouhet?=

      • Piiroislouhen luolalta on erittäin terveellistä pysyä poissa, se voi olla hengelle hupa.
        Voi olla suuaukko tukkeutunut Yläkanavalle menevää tietä tehdessä, toivottavasti on.


      • luollamies
        kamuttaja kirjoitti:

        Piiroislouhen luolalta on erittäin terveellistä pysyä poissa, se voi olla hengelle hupa.
        Voi olla suuaukko tukkeutunut Yläkanavalle menevää tietä tehdessä, toivottavasti on.

        Mikä sen tekee erityisen vaaraliseksi. Minua alkoi kiinnostaa ja menen heti huomenna sinne.


      • luollamies kirjoitti:

        Mikä sen tekee erityisen vaaraliseksi. Minua alkoi kiinnostaa ja menen heti huomenna sinne.

        Jyrkkäseinäisen Piiroislouhen luolan ihmisenmentävä suuaukko tukkeutui vuonna 1958, kun Lieksankosken vesivoimalaitoksen kanavaa ja tunnelia louhittiin ja louhoksesta tehtiin huoltotie alakanavalta Heinävaaran yli yläkanavalle. Piiroislouhen luolasto on pysynyt Heinävaaran uumenissa arvoituksineen koskemattomana 60 vuotta. Vain tarinat luolaston käytöstä ovat jääneet elämään.


    • Tarinathan kertoivat että Vaskikalliolla olisi luola jossa jopa elettykin aikoinaan,saattoi olla todellakin tarinoita.En ainakaan minä löytänyt sieltäpäin luolaa,mutta voihan ollakkin....

      • leiskan.poikia

        Missä on Vaskikallio en satu tietämään Mähkön kasvattina.


      • leiskan.poikia kirjoitti:

        Missä on Vaskikallio en satu tietämään Mähkön kasvattina.

        Siitä kalliosta öytyy youtubesta ihan video pätkääkin.


    • Kontiovaarassa,melko lähellä Erä-Eeroa.

      • En minäkään tiennyt tuota Vaskikalliota.
        Erikoinen nimi, mistä lienee saanut sellaisen.


    • Ale.Goggi

      Reunatielä on huumeloulia ja uuninpankkosimulaattoreita. Luolissa asuu suomalaisia rasisteja jotka näyttää vaarallisilta mutta nenevät karkuun kun näyttää jotakin mustaa

      • Anonyymi

        Minä iskin somalinaisen, jonka tavara oli, kuin iso musta luola. Seksissä tunne, kuin polakkaa porttikongissa heiluttais.


    • HöpöhöpöJahöpö

      Aloittajalle terveisiä, että opettelehan ensin kirjoittamaan arkeologia oikein ja tule sitten puhumaan paskaa ( suomeksi arkeologia - argeologia se ei ole millään kielellä).
      Et ole minkään alan opiskelija vaan joku näistä palstan, moninikkisistä historian hämmentäjistä.

      • Puoliksi..lieksalainen

        Jos satut tuntemaan alan opiskelijan niin kysele milloin kirjoitamme keologian ja milloin kirjoitamme geologian. Ei pahalla..


      • Lerkku.Lassi
        Puoliksi..lieksalainen kirjoitti:

        Jos satut tuntemaan alan opiskelijan niin kysele milloin kirjoitamme keologian ja milloin kirjoitamme geologian. Ei pahalla..

        Älä välitä! Höpöhöpö-nimimerkkisiä palstahäirikäitä ja muita tumpeloita löytyy jokaiseen viestiketjuun. Kannattaa höpöhöpön tarkistaa asiat ennenkuin alkaa kirjoittaa puutaheinää.


      • HöpöhöpöJahöpö
        Puoliksi..lieksalainen kirjoitti:

        Jos satut tuntemaan alan opiskelijan niin kysele milloin kirjoitamme keologian ja milloin kirjoitamme geologian. Ei pahalla..

        Käsitinkö oikein, että yrität yhdistää geologian ja arkeologian?
        Otahan nyt päkä selvää noiden sanojen merkityksestä ja tuu sitten selittään.


      • nöpsi
        HöpöhöpöJahöpö kirjoitti:

        Käsitinkö oikein, että yrität yhdistää geologian ja arkeologian?
        Otahan nyt päkä selvää noiden sanojen merkityksestä ja tuu sitten selittään.

        Ei sulla taida olla kaikki muumit kotona joten voisit tukkia leipäläpesi kun et kerran näyt tietävän mitään. Lieksan perukoilla ei taideta olla aivan kaikista sanonnoista selvillä. Huomaatko kun tietäjät ei takertunu tuohon taitaat tietää käytännön.


      • ArgArgArg
        nöpsi kirjoitti:

        Ei sulla taida olla kaikki muumit kotona joten voisit tukkia leipäläpesi kun et kerran näyt tietävän mitään. Lieksan perukoilla ei taideta olla aivan kaikista sanonnoista selvillä. Huomaatko kun tietäjät ei takertunu tuohon taitaat tietää käytännön.

        Sulla ei taida muita ollakaan kuin muumeja.
        Ottipa koville kun joku vähän ojensi "argeologia".
        Seuraavaksi voisit opiskella vaikkapa deologiaa tai antologiaa...


    • Arkeologi

      Minulla on ruskea luola auna mukana

    • hahaahahahah

      Kysäseppäs voisitko tutkia jonkun suvakin velhon hihaa, sellaista jota muslimit ovat jyystäneet vuosia , siellä on varmasti paljon tilaa ja tutkittavaa !

    • luolamiehet

      Reunatiellä on ainakin synkkiä luolia missä on seinäpiirroksia

    • Argeologi

      Argeologian ohella opiskelen ahkerasti myös bsygologiaa.

      • ota.lääkkees

        Taas piti häirikön tulla sotkemaan muuten asiallista ketjua, onks kivaaa?


      • joku.toljake.sotkee
        ota.lääkkees kirjoitti:

        Taas piti häirikön tulla sotkemaan muuten asiallista ketjua, onks kivaaa?

        Jotain iloa pitää häiriköilläkin olla kun hymiöspeden kirjoitukset on poistettu,


    • Anonyymi

      Minä olen parina vuonna piirrellyt luolien seinille, eikä kukaan ole vielä niitä löytänyt. Sinä voisit saada mainetta löytämällä piirroksiani. Olisit Lieksan Indiana Jones.

      • Anonyymi

        Ai ne kirkkoveneet on sun töherryksiä. Edustaa modernia naivismia 🤭


    • Anonyymi

      Olen cro-magnon luolamies, tervetuloa tutustumaan ruskeaan tunneliini 🐵

      • Anonyymi

        No nyt tuli kiire tunneliisi 🏃🏻‍♂️🚴🏿‍♂️


      • Anonyymi

        Nimenomaan 😘


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      5814
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      62
      3004
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      57
      2476
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1123
    5. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      37
      1085
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1084
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      907
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      813
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      793
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      791
    Aihe