Tulihan se sieltä. esikoislestadiolaiset asialla.
151 seksuaalirikosta Tysfjordissa
45
3193
Vastaukset
- TottakaiVoi
Mistö tiedät??????
Lestadiolaisia on monia erisuuntia. - IloOnYlimmillään
Oliko Jeesus vahingoniloinen, jos joku joutui syntiin?
- VoiX3
Siis nimenomaan EI ole kysymys esikoislestadiolaisista tässä Norjan tapauksessa. Norjassa on hyvin paljon eri lestadiolaisia.
- mikäsyynä
Niin on kun ovat ioka asiasta eri mieltä, vai mistä se mahtaa johtua!
- VoiX3
Kyllä, mielet ovat eriytyneet.
- uutisia_ym_lukenut
Kyllä he ovat nimenomaan esikoislestadiolaisten tapauksia siellä Tysfjordissa.
Tysfjordissa ei oikeastaan muita lestadiolaisuuden suuntauksia olekaan, kuin tuo esikoislestadiolaisuus. Ja muutenkin tiedän, koska näistä Tysfjordin tapauksista on ollut mediassa juttuja jo varmaan vuoden ajan, ehkä useammankin vuoden, ja niistä on selvinnyt, että kysymyksessä on esikoislestadiolaisuus. - VoiX3
Kertoisitko vielä selvennykseksi millä nimellä esikoislestadiolaisuus tunnetaan Norjassa?
- mkefwefew
Esikoislestadiolaisia kutsutaan Norjassa yleisimmin nimellä "de førstefødte". Usein kuitenkaan ei ole tarpeen puhua kuin lestadiolaisista, koska monilla alueilla ei ole muita kuin yhden suunnan edustajia. Esikoislestadiolaisten virallinen nimi Norjassa on: "Den opprinnelige apostolis-lutherske førstefødtes forsamling", mutta sitä käytetään vain virallisissa papereissa.
- Kätyrienkätyri
Puolustukseksi vaikken ole esikoislestaadiolainen, emme ole vastuussa toistemme vioista ja puutteista.Mustamaalaamalla jokin yhteisö joidenkin pahojen tehojen takia ei oikeuta koko yhteisön tuomitsemiseen.
Ihminen yhteisössä on edelleenkin itse vastuussa tekemisistään.- Kristitynvastuu
Paitsi jos se yhteisö suojelee pahantekijöitä tai omilla tavoillaan pitää pahuutta yllä. Tällöinkin vastuu on lähinnä valtaapitävillä. Kyllä "taviksillakin", jos tietävät ja vaikenevat.
- finafisken
Tysfjordissa ei ole muita lestadiolaisuuden suuntia kuin esikoislestadiolaisia, eli kyseessä voivat olla ainoastaan esikoislestadiolaiset.
- teuta011
Aivan, oikeassa olet niin on asia...
- Senkunvaa
Jep tässä muutama vuosikymmen sitten eräs esikoiset ry:n saarnaaja piti aika peliä erään rouvan kanssa. Pedofiilistä ei kuitenkaan ollut kysymys. Mielenkiintoista kuitenkin aletaanko tonkia tätäkin vielä!
- Kielenmiintoista
Jep kyllä muistan johtava lähetysmies esikoiset ry:ssä nykyään!
- peliselvä
Kielenmiintoista kirjoitti:
Jep kyllä muistan johtava lähetysmies esikoiset ry:ssä nykyään!
Kerro mitä käynyt
- SeOliSilloin
...sinä annoit pusun poskelle naapurin tytölle 3-vuotiaana, muistatko?
- VoiX3
Näistä norjan UHREISTA moni on lestadiolainen.
- Kysyvä
yritätkö muuttaa mustan valkoiseksi?
- VoiX3
En. Mutta noinpäin ilmaistuna ei vissiin ylitä uutiskynnystä.
- hufgowiefg
Sekä uhreista että tekijöistä moni on esikoislestadiolainen. Satun tuntemaan henkilokohtaisesti muutaman uhrin ja pari tekijäksi epäiltyä. Voidaanhan aina käyttää sitä selitystä, että "no jos sellaista tekee, niin sitten ei kyllä sydämestään ole ollut uskovainen", mutta kyllä siis myös tekijöiden joukossa on sellaisia, joita on pidetty ihan "kristittyinä" esikoislestadiolaisten mielestä.
- Lunastustaodottaen
Kysymys on aika surkeasta asiasta. Suorastaan käsittämättömästä asiasta, kun tekijänä on Kristukseen uskova ihminen. Siitä huolimatta toivomme, että lopettavat tuollaisen iljettävyyden. Tuollainenkin synti kuuluu Kristuksen sovintotyön piiriin. - eikö vain? Luottamuksen rakentaminen on tietenkin hyvin vaikeaa, mutta kuka syntinsä tunnustaa se pelastuu, ikäänkuin tulen läpi. Kristuksen rakkauden puhdistava tuli on parempi kuin ympäristön aiheuttama piina, joka on tavallaan ymmärrettävä, mutta ei tee tuomitsijaa yhtään paremmaksi Jumalan edessä
- totuusonhyväksi
Lunastustaodottaen kirjoitti:
Kysymys on aika surkeasta asiasta. Suorastaan käsittämättömästä asiasta, kun tekijänä on Kristukseen uskova ihminen. Siitä huolimatta toivomme, että lopettavat tuollaisen iljettävyyden. Tuollainenkin synti kuuluu Kristuksen sovintotyön piiriin. - eikö vain? Luottamuksen rakentaminen on tietenkin hyvin vaikeaa, mutta kuka syntinsä tunnustaa se pelastuu, ikäänkuin tulen läpi. Kristuksen rakkauden puhdistava tuli on parempi kuin ympäristön aiheuttama piina, joka on tavallaan ymmärrettävä, mutta ei tee tuomitsijaa yhtään paremmaksi Jumalan edessä
tunnustaa..j a hylkää! tunnustaminen ei vielä ole kuin puoli asiaa, ja sekin saattaa olla pakon edessä tehtyä.
vasta hylkääminen kertoo mielenmutoksesta. - vankilaanheti
Ja rikoksen tehnyt saa myos maallisen rangaistuksen, mikä on kärsittävä. Kuitenkin nämä on pieniä uhrien kärsimyksiin, koko Jumalalta saatu elämä kokonaisuudessaan tärvelty.
- hjöhj
Lestadiolaisia ja saamelaisia (lulesamer). Eipä ole tainnut siitkään paljon hyvää seurata saamelaisille, että saamelaiset antoivat periksi kristillisyyteen pakottajille?
Saamelaiset aina valittavat, varmaan syystäkin, kuinka valtaväestö on heitä kaltoin kohdellut, mutta yksi pahimmista ellei kaikkein pahin kaltoin kohtelija kristillinen kirkko, on jostain syystä vähemmän esillä, kun saamelaiset huonosta kohtelustaan valittavat.- Kolmaspyöräilee
Varmaan on ollut ikävää olla niillä paikkakunnilla pohjoisessa asukkaana missä porukka enimmäkseen on jotain lestaadiolaisryhmää.Siellä on varmaankin joutunut lestaadiolaisten vainon kohteeksi jossa lestaadiolaiset kyllä osaavat näyttää sen oikean karvansa sille katumattomalle syntiselle joka ei alennu heidän seurakuntansa anteeksiantoon ja ojennukseen.
Kolmaspyöräilee kirjoitti:
Varmaan on ollut ikävää olla niillä paikkakunnilla pohjoisessa asukkaana missä porukka enimmäkseen on jotain lestaadiolaisryhmää.Siellä on varmaankin joutunut lestaadiolaisten vainon kohteeksi jossa lestaadiolaiset kyllä osaavat näyttää sen oikean karvansa sille katumattomalle syntiselle joka ei alennu heidän seurakuntansa anteeksiantoon ja ojennukseen.
Kolmaspyöräilee
Niitä lapsia on läpi aikoja nimitetty " Helvetesbarn" "Helvetinlapsista", " Satans barn" "Saatanan lapseksi".
Näistä lapsista löytyy samankaltaisia traumaoireita kun lestaadiolaisliikkeen väkivallan tai seksuaalirikoksien lapsiuhrista.
Väkivallan lapsiuhrista on suurin osa lapsia joka vanhempia,saarnaajia tai seurakunta kutsutaan "tottelemattomia lapseksi".
On lapsi joka itse EI haluaa seurata syntilistojen eri pisteet; Ei urheilua, Ei telkkaria,Ei viulunsoittoa ... ...
- EiLestoja
https://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201803112200804332_ul.shtml
Osataan sitä muuallakin...- teuta011
Kuinka , https: video tietää näyttää noin
rosvon näköisä miesten kuvia. ?
-
- Kgjhjj
Onhan niitä pedofiilejä, mutta onneksi menivät esikoisiin.
- 8absehfiu
Tunnetko sieltä jonkun pedofiilin?
Oletko saanut omakohtaisesti kokea jonkun aikuisen sinulle lapsena tekemää seksuaalista väkivaltaa?
Kerro kun kerran aloitit?
- Jkahsdlfkj
Olen joutunut kokemaan. Ja tiedän miten vakavasta asiasta on kysymys. En voi syyttää hyväksikäytöstä ketään muuta kuin sen tekijää. Alennun vielä alemmaksi kuin tekijä jos syyllistän syyttömiä ihmisiä.
Siksi minusta tuntuu väärältä että kirjoitatte täällä että esikoislestadiolaiset tysfjordissa ovat syyllisiä tähän. On kamalaa mustamaalata jotain seurakuntaa tällä tavalla. Tysfordissa on seuratoiminnassa mukana paljon ihmisiä, jotka seuraavat liikettä saamelaiskulttuurin ja yhteisön kautta. He eivät ole mukana muuten seurakunnan toiminnassa. Emme voi syyttää esikoislestadiolaisuutta näiden ihmisten toiminnasta. Olen pienenä tyttönä joutunut kokemaan seksuaalista hyväksikäyttöä ja siksi pidän todella kamalana sitä tapaa jolla asiaa käsitellään.
Sitä ei voi nostaa omien pajohen ajatusten käyttöön. Kyseessä on hirveä asia. Asia jolla ei saa syyllistää uhria eikä myöskään niitä joilla ei siihen ole osallisuutta. Älkää käyttäkö kyseisiä asioita siihen että puratte vihaanne seurakuntaa kohtaan. On ala-arvoista käyttää näin vakavaa asiaa omien poliittisten päämäärien saavuttamiseksi.- PLO1
Pahoittelen kokemuksestasi.Erittäin surullista,aina,jokaiselle.
Esikoislestaadiolainen usko oikeuttaa lapsirikollisuuden.
;synnit on annettu anteeksi.
;kristityn paikka ei ole vankilassa
;" Vanhaa linjaa" on seuratttavaa, tarkoittaa täysin kielettyä ilmoittaa viranomaisille.Jumalan laki toimii ennen maailman laki. (Tämä on radikalisoitua sekterismiä.)
Tämä lause lesta saarnaajat toistaa lapsesta toiseen.Jotkut lapsille kuukaudesta toiseen,vuodesta toiseen,läpi lapsuuden.
Tysfjordin johtava saarnaaja Odd Fagerjordin lause;" Vanhaa linjaa on seurattavaa", ei voinut olla selkeämpi.
Suurin hiljaisuus koko Norjan maassa löytyy justin Tysfjordin esikoislestadiolainen seurakunnassa ja gällissä.Miksi?
On elintärkeää lapsien ja nuorisoiden puolesta keskustella 100 vuoden valehtelusta selvin sanoin.
Ilman oikeusturva,aina maiden rikoslain ulkopuolella.Ilman mahdollisuus saada äänensä kuultu.
Yhteiskuntana meidän velvollisuus on näyttää eri lahkojen lapsille että apua on saatava yhteiskunnassa,luottamusta,lohdutusta,hoitoa ja terapia.
Nämä sadottain ja tuhansien lesta lapsien kohtalot ovat numeroita meidän Pohjoismaiden ja Ameriikkaan lesta valtiojen Lastenväkivalta tutkimuksissa.
Kävin Tysfjordilla äskettäin haastatteluissa.
Myöskin eri Ev Luth kirkon piispojen kanssa, ja yliopistojien teologian ja uskonnontieden professoreiden kanssa keskusteluissa.
Miksi he eivät 100 vuoden aikana olivat ottaneet lestaadiolaisliikkeen lapsirikostilanne vakavasti?
"Sinun pitäisi ymmärtää että tämä olisi vahingoittanut meidän hyvät yhteiskunnalliset asemat".
Armon vuonna 2018.
Lapsirikollisuus Jeesuksen nimessä ,ei ole yksityisasiaa. - Jkahsdlfkj
Kirjoituksesi on valheellinen ja kamalaa mustamaalausta. Olen ollut mukana esikoislestadiolaisessa liikkeessä vuosikymmeniä. Minun kohdallani hyväksikäyttöä eivät tehnee esikoislestadiolaiset vaan luterilaisen kirkon jäsenet. Olisiko oikein että alkaisin mustamaalaamaa luterilaisen kirkon jäseniä että he ovat sairaita lastenhyväksikäyttäjiä.
Ainakun kirjoitat että joku seurakuntamahdollistaa pedofiilian olet kirjoittamassa kamalaa tekstiä. En ole koskaan kuullut että pedofiiliaa hyväksyttäisiin missään muodossa esikoislesadiolaisuudessa. Ja olen kuitenkin kyseisen asian uhrina ehkä liiankin herkkä asian kanssa. Jos olisin tällaista huomannut en olisi pystynyt olemaan liikkeen jäsen. Ymmärän hyvin näkökantasi.
En itse toivon että tilanne olisi näin vakavaa.
Liikkeen lapsien ja nuorison puolesta tämä asiaa on oltava agendassa.
Yritän ymmärtää Teidän ja minun eroa ajatella tässä asiassa.
Ehkä ero on siinä montako Oikeuskirja näissä asioissa, olemme lukeneet. Se raakaa todellisuus mikä siinä löytyy on se ero meidän välimme ajatella samasta asiasta.
Ainakin minä ajattelen sen näin.
Olen utelias kuunnella vielä Teidän mielipide.- EriseuraHuokaa
PLO1 kirjoitti:
Ymmärän hyvin näkökantasi.
En itse toivon että tilanne olisi näin vakavaa.
Liikkeen lapsien ja nuorison puolesta tämä asiaa on oltava agendassa.
Yritän ymmärtää Teidän ja minun eroa ajatella tässä asiassa.
Ehkä ero on siinä montako Oikeuskirja näissä asioissa, olemme lukeneet. Se raakaa todellisuus mikä siinä löytyy on se ero meidän välimme ajatella samasta asiasta.
Ainakin minä ajattelen sen näin.
Olen utelias kuunnella vielä Teidän mielipide.Taasko hurri hej on tullut palstalle..
Ei oo todisteita näkynyt vaikka lupasit. - Untakovaan
EriseuraHuokaa kirjoitti:
Taasko hurri hej on tullut palstalle..
Ei oo todisteita näkynyt vaikka lupasit.https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005469100.html
Minä en ole hurri enkä hurrien edessä kumarra, en myöskään mene heitä katsomaan niinkuin jotkut katoliset menevät paavia katsomaan.
Ripittäytymisessä ja Jeesuksen ilosanomassa on se valuvika että sitä voi käyttää hyväkseen.
Esim. näin : Raiskaan oman lapseni, pyydän häneltä anteeksi heikkouttani Jeesuksen nimessä, haukun naapurini ja työkaverini alimpaan helvettiin ja menen sitten rukoushuoneelle uskomaan sen että Jeesus on sovittanut kaikki menneen viikkonikin kerryttämät syntini, itkeä tihrustelen saarnaajaa kaulaillen ja uskon taas keveällä sydämellä.
Sitten olen taas viattomana pulmusena hetken tyttäreni, naapurini ja työkaverini silmissä, pääasia että OMASTA mielestäni puhtaana kunnes taas käyn vuodattamassa rajusti vollottaen seuraavana sunnuntaina viikon aikana kertyneet syntini (mm. nuo aikaisemmin mainitsemani).
Ikäänkuin vikojensa ja puutteidensa kanssa uskova olisi oikeutettu elämään vuodesta toiseen kuolemaansa asti uskoen että mitään korjausliikkeitä ei tarvitse tehdä, tärkeintähän on vaan että uskoo Jeesuksen sovittaneen syntisi, käy nöyränä, autuaana ja kurjana seuroissa, mukautuu heidän ulkoiseen muottiinsa pukeutumalla, käyttäytymällä ja ajattelemalla samoin.
Armonkerjäläisenä joka tipoittain uskoo. - MikäOnSaarnasi
Untakovaan kirjoitti:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005469100.html
Minä en ole hurri enkä hurrien edessä kumarra, en myöskään mene heitä katsomaan niinkuin jotkut katoliset menevät paavia katsomaan.
Ripittäytymisessä ja Jeesuksen ilosanomassa on se valuvika että sitä voi käyttää hyväkseen.
Esim. näin : Raiskaan oman lapseni, pyydän häneltä anteeksi heikkouttani Jeesuksen nimessä, haukun naapurini ja työkaverini alimpaan helvettiin ja menen sitten rukoushuoneelle uskomaan sen että Jeesus on sovittanut kaikki menneen viikkonikin kerryttämät syntini, itkeä tihrustelen saarnaajaa kaulaillen ja uskon taas keveällä sydämellä.
Sitten olen taas viattomana pulmusena hetken tyttäreni, naapurini ja työkaverini silmissä, pääasia että OMASTA mielestäni puhtaana kunnes taas käyn vuodattamassa rajusti vollottaen seuraavana sunnuntaina viikon aikana kertyneet syntini (mm. nuo aikaisemmin mainitsemani).
Ikäänkuin vikojensa ja puutteidensa kanssa uskova olisi oikeutettu elämään vuodesta toiseen kuolemaansa asti uskoen että mitään korjausliikkeitä ei tarvitse tehdä, tärkeintähän on vaan että uskoo Jeesuksen sovittaneen syntisi, käy nöyränä, autuaana ja kurjana seuroissa, mukautuu heidän ulkoiseen muottiinsa pukeutumalla, käyttäytymällä ja ajattelemalla samoin.
Armonkerjäläisenä joka tipoittain uskoo.Esikoisten kynttilä lepattaa.
- eslesta
MikäOnSaarnasi kirjoitti:
Esikoisten kynttilä lepattaa.
ota sINÄ vaan se Kitarra esiin, sULLAHAN ei ole muuta sanottavaa koskaan ollutkaan?
- Jhgjhghjg
Siksi halusin provosoida teitä esikoiset, jotta lopettaisitte esikoislestadiolaisten haukkumisen täällä. Älkääkä syyttäkö niitä jotka haukkuvat teitä vaan aloittakaa muutos itsestänne.
"Jhgjhghjg "
-
Tosi hyvä neuvo, oletko itse toteuttanut sitä.
Todella siellä ei ole kai muita kuin Es/ Lsessuja
joten ketäpä muita siellä voisi kurmuttaa. . .
-
No tietenkin Itälestoja, vanhollisia, mutta ei muita.
-- KakePerajaMä
padasjoenukko kirjoitti:
"Jhgjhghjg "
-
Tosi hyvä neuvo, oletko itse toteuttanut sitä.
Todella siellä ei ole kai muita kuin Es/ Lsessuja
joten ketäpä muita siellä voisi kurmuttaa. . .
-
No tietenkin Itälestoja, vanhollisia, mutta ei muita.
-Onkos tämä Es/ Lsessut jokin ihan uusi ryhmittymä, en ole ainakaan kuullut mokomasta aiemmin?
- justpulune
Anteeksi, Jhgjhghjg, mutta huomaat ehkä itsekin epäloogisuutesi? Olen samaa mieltä siitä, että yhteisöä ei voi syyttää yksilöiden teoista. Jospa siis jättäisit syyttämättä, että "esikoiset" täällä kommentoisi tätä Tysfjordin tapausta?
Sen sijaan se mikä on yhteisön vastuulla, on opetus esimerkiksi tekojensa seurausten kantamisesta Jumalan vs. maallisen lain edessä. - älä_sekaannu_tähän
Jhgjhghjg 14.3.2018 17:37
Koska et asioista mitään tiedä, niin älä pyri opettajaksi täällä.
Esikoislestadiolaiset ry on monille meistä äärimmäisen tuttu, yli 60 vuotta liikkeessä. kirjoitamme sieltä ainoastaan faktatietoa, jotta edes joku alkaisi miettimään liikkeen nykytilaa, ruotsalaisten iisaksonilaisten orjuuttamana, jo 1990 luvulta saakka.
Emme siis haku ketään. - Jhjjgjjh
älä_sekaannu_tähän kirjoitti:
Jhgjhghjg 14.3.2018 17:37
Koska et asioista mitään tiedä, niin älä pyri opettajaksi täällä.
Esikoislestadiolaiset ry on monille meistä äärimmäisen tuttu, yli 60 vuotta liikkeessä. kirjoitamme sieltä ainoastaan faktatietoa, jotta edes joku alkaisi miettimään liikkeen nykytilaa, ruotsalaisten iisaksonilaisten orjuuttamana, jo 1990 luvulta saakka.
Emme siis haku ketään.Miten voit sanoa etten tiedä mitään. Tuo lause osoittaa tietämättömyytesi. Olet katkeroitunut ja siitä johtuu viestisi. Oma pahuutesi ei lopu sillä että haukut esikoislestadiolaisia. Jos olet vapaa niin jätä heidät rauhaan.
KakePerajaMä kirjoitti:
Onkos tämä Es/ Lsessut jokin ihan uusi ryhmittymä, en ole ainakaan kuullut mokomasta aiemmin?
Ei ole vaan lyhenne...
-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639606Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493060Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422841- 612649
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012055- 1061964
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251893Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531450Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281241