Kuinka jaetaan asunto-osakkeesta aiheutuvat kulut hallintaoikeuden haltijan ja omistajan suhteen tapauksessa missä hallintaoikeuden omistajalla on elinikäinen oikeus asunnon vuokratuloihin, asumiseen ja kiinteistöä ei voi myydä ilman hallintaoikeuden haltijan suostumusta. Tämä kaikki on siis aikoinaan pidätetty lahjaverotuksessa/lahjan saamisen yhteydessä.
Tässä tapauksessa olen pitkän ajan ollut osakkeen omistajana ilman mahdollisuuta kerryttää kiinteistöllä omaisuutta. Nyt on putkiremontti tulossa ja hallintaoikeuden omistaja haluaa minun omistajajana maksavan putkiremontin. Minun mielestäni olisi kohtuullista, että hallintaoikeuden omistaja maksaisi putkiremontin koska on pitänyt asuntoa vuokralla ja saanut vuokratuotot itselleen. Muussa tapauksessa joutuisin asunnon myymään koska myös toiseen asuntooni on tulossa putkiremontti. Tämän toisen myyminen ei tietenkään onnistu koska hallintaoikeuden haltija on pidättänyt myyntioikeuden.
Hallintaoikeus, omistajuus ja kustannukset
4
470
Vastaukset
- Tyypilinen_ajattelu
Lapsillanikin oli tilanne jossa mummi oli saanut testamentilla hallintaoikeuden.
Haltija järkeili että hän ottaa puhtaan tuoton ja lapseni maksavat verot yms. maksut.
No eihän se näin mene.
Haltija saa ainoastaan tuoton joka jää kulujen jälkeen.
Taloyhtiössäkin putkiremontti voidaan laitta yhtiön piikkiin ja siiten maksetaan rahoitusvastiketta joka kuuluu yksiselitteisesti haltijalle.
Ainoastaan tasoa parantavat remontit kuuluu omistajalle, muut haltijalle.
Vanhempani lahjoittivat meille omakotitalon johon jättivät elinikäisen asumisoikeuden, tästä talosta ei ole meille aiheutunut 15v aikana yhtään kuluja.
Näinhän se kuuluu mennäkin.- Ekakysyjä57
Hyvä juttu kiitos vastauksesta :)
- 536758
Nykyään katsotaan, että haltija vastaa melkein kaikesta niin kauan kuin summa ei ylitä sitä määrää. joka kohteesta saataisiin se vuokraamalla.
- HaltijaMaksaa
Hallintatestamentin saaja vastaa asunnon kaikista kuluista alueen vastaavan asunnon kohtuulliseen vuokratasoon saakka, joka on yleensä huomattavasti kalliimpi kuin yhtiövastike mahdollisine rahoitusvastikkeineen. Myös kaikki normaalit huoltokulut ovat asunnon haltijan maksettavia, saahan hän myös asunnon mahdolliset vuokratuotot itselleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1215755Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744761884Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk211262Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111223Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861093Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481005- 64961
- 64916
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59875Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.24874