öljyn tiputus stefan vuoksi...

piketsu

hmmm.. en tiedä tuliko tämä viesti nyt oikeaan paikkaan, mutta kuiteski. volvo 850 vm. 1995 tippasee nyt öljyä ja selvis, että se johtuu stefasta, joka pitäis nyt vaihtaa. no, stefa itessään ei maksa kuin 20 €, mutta mutta.. vaihdolle tuleekin hintaa noin 500 €, koska koko moottori pitää kiskoa irti, jotta stefa saadaan paikalleen. se taas vie aikaa ja tuntiveloitus korjaamolla on n. 75 €. ja auto pitää korjaamolla laitta kuntoon, kun itellä ei ole tiloja eikä mahollisuutta siihen. kyselenki nyt kokemuksia muilta, oletteko mukisematta maksaneet, vai saako stefaa kuntoon/vaihdettua halvemmalla/muulla konstilla?

12

14724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tapa

      Maailma ei siihen kaadu, vaikka jokunen tippa tippuukin. Turha sitä on korjata. Katsohan muun merkkisten alustaa, joka toinen auto vuotaa hivenen.

      • kyllä

        valvolinella on moottori öljyä joka pehmttää stefat,toimii vanhoissa autoissa...


    • Jamppa1

      on ilmeisesti se kampiakselin takastefa? Siihen stefaan ei auta mitkään poppakonstit kuten valvolinet koska se on lähinnä kuluva tiiviste eikä tasotiiviste. Tasotiivisteet kovettuu, stefa yksinkertaisesti kuluu.

      Toi 75 euroo/h on varmaan Suomen kalleimman pajan hinta. Puoltakin halvemmalla tehdään, jopa kuitilla. Tiiviste kannattaa ostaa merkkiliikkeestä tai huolehtia muuten että se on alkuperäislaatua.

      Onko toi muuten automaatti? Manuaalissa sitä öljyä voi oikein huonolla säkällä roiskua kytkimeen mutta se on perin harvinaista. Sillä vaan että aika monta litraa saa lisätä tuohon vaihdon hintaan. Sinänsä kalusto kannattaa pitää kunnossa ettei sotke paikkoja.

      • Pilkun nussija

        Tiedoksi Stefa on tiivisteen valmistaja eikä tiiviste.Se mikä vuotaa on huulirengastiiviste.
        TIEDOKSI VAAN.


      • piketsu

        joo-o. takastefan pirulainen se vuotaa. sillä vähän kyselin, kun olen kuullu noista poppakonsteista ja mietin mahtaako ne oikeasti toimia. parempi ilmeisesti vain korjauttaa liikkeessä...

        ei ole minun volvo automaattilaatikolla. täytyypä siis tarkkailla että ei öljyt leviä mihin sattuu. kiitos vastauksesta!


      • Ei tapa
        piketsu kirjoitti:

        joo-o. takastefan pirulainen se vuotaa. sillä vähän kyselin, kun olen kuullu noista poppakonsteista ja mietin mahtaako ne oikeasti toimia. parempi ilmeisesti vain korjauttaa liikkeessä...

        ei ole minun volvo automaattilaatikolla. täytyypä siis tarkkailla että ei öljyt leviä mihin sattuu. kiitos vastauksesta!

        Omaan V70:eeni takuuna (takuuaikana) vaihdettiin takastefa, hommaan meni ilmeisesti noin 4 h. Ennen työtä kysyin työnjohtajalta, tuleeko hommasta enempi vahinkoa kuin hyötyä, koska vuoto oli vähäinen. Johtaja piti kysymystäni ilmeisesti loukkaavana ja työ tehtiin.

        Parin päivän päästä tulin katsoneeni automaattilaatikon öljytason ja mitä ihmettä: VAJAA! Laatikon irroituksessa avoimesta vetoakselin reijästä oli valunut öljyä ulos eivätkä olleet täyttäneet vajausta! Läheltä piti, että olisi tullut laatikon vaihto minun laskuuni, koska oli takuuajan takaraja juuri umpeutumassa!!!

        Seuraavana talvena ihmettelin moottoriöljyn katoamista kovilla pakkasilla: noin litra/1000 km ja pakokaasu haisi palavalta jäteöljyltä! Vaihteiston ym irroituksen yhteydessä oli otettu huohottimen lämmittimen liitin irti ja jätetty irti! Läheltä piti, että olisi tullut konerikko!

        Että sellainen tarina stefan vaihdosta!

        Niin ja pikkuseikkana, ratti oli vinossa korjaamoreissun jäljiltä, koska apurungon irroitus/asennus saattaa vähän kääntää kulmia.

        Lopputulos: haittaa oli paljon enempi kuin hyötyä.


    • Ste

      Omassa 850:ssa oli sama vika. Kysyin kustannusarviota kahdesta pikkukorjaamosta ja Volvon merkkiliikkeestä. Yllättäen hinta oli sama. Pienemmässä korjaamossa arvioitiin työajaksi 8h, merkkiliikkeessä oli kiinteä hinta viiden tunnin ohjetyöajan mukaan, joten merkkikorjaamossa vaihdettiin.
      Moottoria ei tarvitse irroittaa, mutta apurunkoa on laskettava, jotta saadaan laatikko irti.

      • kyllä

        Pilkun viilaajalle:"stefa" on mukavampi sana osalle ku "HUULITIIVISTE"...ja vielä öljyn tiputuksesta,paksua öljyä kesällä niin ei roisku...


    • Rönö

      Ei kannata vaihtaa noilla hinnoilla. Pyyhi puhtaaksi kun menet katsastamaan autosi, katsastusmies voi puuttua siihen jos ei ole saanut vähään aikaan.
      Vuoto voi lisääntyä, niin sitten voit harkita vaihtoa. Siihen kuinka homma onnistuu vaikuttaa vähän sekin, minkälaisen uran huuli on akseliin syönyt.
      Älä vaan laita koneeseen mitään ylimääräisiä lisäaineita öljyn sekaan jos et tarkkaan tiedä mitä teet. Jotkut niistä vaikuttavat stefakumiin (ja esim. venttiilivarsien tiivisteisiin) ja vuoto voi lisääntyä reippaasti. Öljylaadun vaihtamisessa on sama juttu, pitää tarkkaan tietää öljyn ominaisuudet.

    • Tai vaihtaa oikeaan autoon. Jättää kökkötraktorit peltotöihin.

      • dfg4423

        Eiköhän ketjun aloittajan öljyvuoto ole 11 vuoden aikana jo hoitunut.


      • jäykempää---öljyy

        Jäykempää
        Puolisynteettistä 10 w 40 tai
        mineraalipohjaista 15 w 40 moottoriöljyä, silloin tippuminen loppuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe