Viipurin juutalainen joutui sakujen tulkiksi

Kunnia-Jumalalle-

iltasanomat lehdestä lainattu
Talvisodassa Salomon Altschuler palveli etulinjassa. Jatkosodassa hän oli huoltotehtävissä Aunuksessa. Siellä Viipurin juutalainen joutui saksalaisten tulkiksi. Tämä on 100 tarinaa sodasta -sarjan 89. jakso.
KESÄLLÄ 1943 viipurilainen Salomon Altschuler oli Viteleessä Laatokan rannalla. Paikkakunnalla tuli erään kerran myös saksalainen yksikkö. Sotapoliisit tulivat kysymään, löytyisikö suomalaisista saksaa osaavaa tulkiia.

– Meidän kapteeni sanoi sotapoliiseille, että meillä on korpraali, joka puhuu saksaa. Sanoin, etten osaa saksan kieltä kuin vähän koulusta, Altschuler, 104, kertoo ISTV:n 100 tarinaa sodasta -sarjan haastattelussa kotonaan Helsingissä.

Hän kertoi kapteenille puhuvansa jiddishiä, joka on sekoitus saksaa, puolaa ja venäjää. Se riitti. Altschuler määrättiin tulkiksi. Hän oli jo ennen sotaa kuullut, mikä oli juutalaisten kohtalo Saksassa.

TEHTÄVÄ ei todellakaan tuntunut hyvältä.

– Sanoin, että älä helvetissä lähetä minua sinne. Minä en halua tavata niitä, Altschuler kertoo.

– Sitten se muuttui viralliseksi. ’Korpraali Altschuler, minä määrään teidät tulkiksi’, kapteeni sanoi.

Hän meni tapaamaan saksalaisia ja tapasi heidän komppanianpäällikkönsä.

– Saksalainen komppanianpäällikkö kysyi minulta, olenko suomalainen. Sanoin olevani kansallisuudeltani suomalainen ja uskonnoltani juutalainen.

– Hän kysyi, onko juutalaisia Suomen armeijassa. Vastasin, ettei armeijassamme ole kyse uskonnosta. Meillä on suomalaisia, saksalaisia, venäläisiä, kaikkia. Me olemme kaikki samanarvoisia.

SAKSALAINEN upseeri vastasi Altschulerille tavalla, jonka hän kertoo muistavansa kirkkaasti edelleen.

– Minä en ole SS. Minä en ole SA, siis natsi. Ich bin Wehrmacht, kuulun armeijaan, Altschuler kertoo upseerin vastanneen.

– Henkilökohtaisesti minulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista juutalaisvihaa. Olen ammatiltani insinööri ja toimistossa minulla oli juutalaisia kavereita. En siedä noita mustapukuisia. Ne eivät ole mitään sotilaita.

Altschuler kertoo yhteistyön saksalaisten kanssa sujuneen normaalisti. Heidän yksikkönsä siirrettiin muualle noin puolen vuoden jälkeen. Lähtiessään saksalainen kapteeni kutsui Altschulerin luokseen hyvästelläkseen tämän henkilökohtaisesti.

– ’Altschuler, me lähdemme nyt. En tule unohtamaan teitä’. Sen koommin en ole hänestä kuullut.

Kuuntele Salomon Altschulerin koko haastattelu jutun pääkuvana olevalla videolla. Kaikki 100 tarinaa sodasta -sarjan tarinat löydät täältä.

Mallikelpoinen ja vahvahermoinen "suomalainen" sotasankari kannattaisi, meidä ja KTS:n ottaa oppia tästä Tosi miehestä.

8

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikshän

      Juutalaiset maahan muutetut ovat toimineet, joka paikassa tämän ohjeen mukaisesti: Jer 29:4-7 "Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, kaikille pakkosiirtolaisille, jotka minä olen siirtänyt Jerusalemista pois Baabeliin:

      Rakentakaa taloja ja asukaa niissä, istuttakaa puutarhoja ja syökää niiden hedelmiä. Ottakaa itsellenne vaimoja ja siittäkää poikia ja tyttäriä; ottakaa pojillenne vaimoja ja naittakaa tyttärenne, että he synnyttäisivät poikia ja tyttäriä. Lisääntykää siellä älkääkä vähentykö. Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.

      Mutta kts:n edustama ryhmittymä ei toimi noin.

    • Kertomusvain

      Kiitos kertomuksesta. Se oli todellisuutta propagandan sijaan.

    • Jisreel

      Nykyäänkin on Viipurissa suuri juutalainen yhteisö, mutta he ovat sodan jälkeen sinne tuotuja.

    • peiteltyä-historiaa

      Kuinka moni tietää, että Wehrmachtissa palveli sodan aikana n.150.000 juutalaista ja monet heistä palkittiin korkearvoisilla sotilasmerkeillä?

      • djfjhgfhg

        Magneettimedia-höpöhöpöä.


      • asiatuuteenvaloon

        Ei ole mitään höpöä vaan ihan todistettua faktaa josta ei koulussa puhuta. https://www.youtube.com/watch?v=cfEJrzWssqg


      • Itsehän natsit juutalaisuuden omalla tavallaan määritteli.

        Välimeren ympäristössä asustaa luultavasti nykyisinkin erittäin runsaasti "rotujuutalaisia" jotka ei edes älyä sellaisia olevansa.


      • https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_Germany

        Kuten artikkelista ilmenee, oli Saksassa v. 1933 n. 500 000 juutalaista, ja vähän ennen 2. maailmansodan alkamista vain vähän yli 200 000.

        Tosissasiko siis väität, että noista jäljelle jääneistä (vauvat ja vaarit mukaanlukien) melkein kaikki innolla liittyivät Wehrmachtiin...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe