Kurja sairaus

JuoppoJeppe

Onko täällä kohtalotovereita, on tää paskamainen sairaus kun on juoppo, vaikkakaan ei vielä, ihan rappiolla olekaan..

48

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryhtiliike

      Korkin kun älyää laittaa kiinni niin samalla loppuu valittaminenkin.

    • 1..........hoitsu

      Alkoholistit ovat säälittäviä ihmisen irvikuvia.
      Suurkuluttajat ovat itseäänpettäviä alkoholisteja.
      Kohtuukäyttäjät ovat fiksuja päivittäin mallasviskisiivuja siemailevia herrasmiehiä ja syntyneet vauraisiin sukuihin.
      Kohtuukäyttäjä ei selvää päivää näe.
      Kuinka kauan verorahoilla elätetään valkoista roskaväkeä lähiöissä ?
      Toivottavasti uudet alkoholin myynnin vapautukset karsivat yhteiskunnan varoilla elätettäviä sontaseppoja. Loppuhoitopaikkana sairaalaa on liian kallis vaihtoehto ja sote-uudistuksessa tulisi ohjata varoja sontaseppojen saattohoitoon luonnon keskellä. Monttuhoito on vuodepaikkaa edullisempi vaihtoehto.

      • montage

        Tuliko hyvä olo?


      • Rehellinenjuoppo

        Hah, noin puhuu alkoholisti jota muut sättii juopoksi ja se ei itse raukka ymmärrä sitä.


    • Viininlitkijä

      JuoppoJeppe, nyt kun pari tyyppiä on purkanut sinuun sielunsa myrkyn, niin minä vastaan asiallisesti. Mitä jos tehtäisiin uudenvuodenlupaus? Olin viimeksi kaksi vuotta sitten tammikuun juomatta. Se oli kokonaiskäyttöä vähentävä päätös pitkäksi aikaa, harvemmin ja vähemmän kerralla. Aikaisempina vuosina olen silloin tällöin pitänyt 1-2 kkn taukoja. N. 10 vuotta sitten meitä oli jossakin näillä palstoilla kymmenkunta raitistelijaa, toiset olivat olleet jo useita vuosia, toiset kuten minä, pari kuukautta. Kirjoiteltiin, toiset joka päivä, toiset parin-kolmen päivän välein. Se oli voimaannuttava ja itseluottamusta lisäävä kokemus.

    • kierrejatkuuu

      Joo, itse en saa helposti poikki kaljottelua. Ja sit jää kaikki asiat rästiin ja velkaa tulee ym.
      Krapuloissani ahdistuneena aina vannon, että en juo koskaan.
      Mutta kummallisesti ne ajatukset ovat muuttuneet kun on pari kuukautta ottamatta ja asiat järjestyksessä.

    • Viininlitkijä55

      No eipä ole vielä kaikki menetetty, jos pystyt olemaan kaksi kuukautta ottamatta. Ei ole mikään pikkujuttu. Ahdistus on ainakin minulla pelkoa, se on tarkoitettu juuri miettimiseen, on suojakeino, toiset miettii, toiset ei. Minä mietin ja näköjään sinäkin. Toivottavasti saamme itsemme sellaiseen tilaan, ettei tarvitse ahdistella.
      Joku käyttää nimimerkkiäni ja kirjoittelee outoja meilejä sen nimissä, joten lisään alkuperäiseen nimmariini vähän.

      • kierrejatkuuu

        En ole koskaan ajatellut noin, että ahdistus on suojakeino, mutta se hirvittävä tunne.
        Kait siläkin sitten joku tarkoitus on, onneks ei ahdista koko ajan.


    • Hoitoalanihminen

      Lobotomia poistaisi alkoholin ongelmakäytön.
      Se voidaan tehokkaasti tehdä myös kemiallisesti, mutta potilaat eivät käytä lääkkeitä oikein ja jatkuvasti.
      Leikkaus lopettaisi ahdistuneen potilaan kärsimyksen ja hän voisi elää ilman turhia tunnekuohuja. Toivotaan, että alkoholismin ja muiden riippuvuuksien haittojen kasvaessa yhteiskunnassa voimme palata hyviin vanhoihin menetelmiin addiktion
      , liikakansoituksen ja köyhyyden poistamisessa, lobotomia ja sterilisaatio ovat tulevaisuuden menetelmiä

      • juhasipil

        Kyllä kunnon rodunjalostusta tarvitaan..! (:

        Toivottavasti et oikeasti ole hoitoalan ihminen?


    • alggis

      Mä olen alkoholisti. Ollut sitä jo 10v vaikka ikää on vielä alle 30. Tänään mietin, miksi menin taas juomaan, vaikken oikeasti halua enää. Raitis elämä pelottaa. Parhaillaan koko 12v selvinpäin oloa on ollut 2kk. Muuten samaa paskaa. Samaa valehtelua. Samaa itsensä huijaamista. Samaa ahdistusta. Elämä on pilattu vaikka tavallaan olen hoitanut asiani niin, että ne voisi vielä korjata. Yritin viikolla palata AA:han, joka on antanut selviäpäiviä jos ei muuta. Oppeja. Sanokoot trollit tai ammattilaiset tai ketkä vaan, tää on aivokemiassa oleva sairaus. Johon ei tepsi kuin hoito, jota vaan muut alkoholismista selvinneet voi antaa. Ahdistaa jo nyt, että meni juomaan. Koitan vaan ajatella, miten selviäisin huomisesta ilman ryyppyä. Mitä sulle voisi sanoa, hakeudu AA:han tai katkolle ensin jos et muutoin selviä putkesta. Tää on paska sairaus, ei siitä mihinkään pääse. Se on lopunelämää hoidettava sairaus. Se kait siitä raitistumisesta niin vaikeaa tekeekin.

      • leppoisaelämä

        "Se on lopunelämää hoidettava sairaus."

        Höpöhöpö, ei nyt kannattaisi uskoa ihan kaikkea AA:ssa syötettyä propagandaa.
        Tuo väite sisältää myös pelotteen siitä, että jos et käy säännöllisesti AA:n palavereissa niin joudut juomaan.
        Sinänsä tehokas keino pitää jengi koossa ja herran nuhteessa.


    • Iines2018

      Alkoholismi on tunne- ja sielunelämän sairaus, joka hoitamattomana johtaa kuolemaan. Ainoa sairaus, jota vain omalla päätöksellä voi hoitaa. Korkki kiinni lopun elämän ajaksi.
      Ei niin helppoa, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Alkoholistista ei voi koskaan tulla kohtuukäyttäjää.
      Itseäni hoidan käymällä säännöllisesti vertaistukiryhmässä, josta saan tukea päätökselleni. Elämässä on ylä- ja alamäkiä, mutta ei mitään niin suurta, että alkaisin juomaan uudelleen. Kun muistan, ettei niin huonoa päivää tulekaan, mitä ei juomalla saisi vielä huonommaksi, minun on helpompi pysyä raittiina.

    • kiiitoollisuuus

      Olen kiitollinen jokaisesta raittiista päivästä ja krapulattomasta aamusta vaikka en nyt alkoholistiksi itseäni sanoisi, ehkä tuurijuoppo.

    • sepituinense

      Ei alkoholismi ole sairaus, se on mielen heikkoutta. Eikä sitä voi parantaa.
      Juoppo juo ja kuolee.

      • Iines2018

        No sitten mikään itseaiheutettu tauti ole sairaus: monet syövät, urheiluvammat, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, vatsavaivat yms. Ne on vaan seurausta ihmisten holtittomasta ja toistuvasta toheltamisesta.
        Ei siis näitäkään sairauksia toinna verovaroin hoitaa. Kärsiköön!


      • leppoisaelämä
        Iines2018 kirjoitti:

        No sitten mikään itseaiheutettu tauti ole sairaus: monet syövät, urheiluvammat, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, vatsavaivat yms. Ne on vaan seurausta ihmisten holtittomasta ja toistuvasta toheltamisesta.
        Ei siis näitäkään sairauksia toinna verovaroin hoitaa. Kärsiköön!

        Se kyllä tiedetään miten liikuntaelinsairaudet, monet syöpätyypit, ym. ns. elintapasairaudet rajoittavat ja hankaloittavat elämää.
        Mutta voisitko kertoa millä tavoin raittiin alkoholistin "sairaus" vaikeuttaa tai haittaa jokapäiväistä elämääsi?


      • Bardi

        Raitistunut alkoholisti on alkoholisti lopun elämänsä. Joutuu tekemään töitä, tsemppaamaan itseään , pitää olla varuillaan ettei viinan piru vie. Mutta onhan se paljon parempaa kuin rännittävän alkoholistin elämä. Joillakin saattaa olla sisuskalut sillä mallilla (haima, maksa), että jos ratkeaa juomaan, niin uutta raitistumista ei enää anneta.


      • leppoisaelämä

        Eli ei haittaa mitenkään. Alkoholin nauttiminen pitkän raittiuden jälkeen on yleensä tarkkaan harkittu valinta, ei hetken mielijohde tai lopunelämän "sairaudesta" johtuva pakonomainen teko.
        Se uusiutuuko alkoholiriippuvuus onkin jo sitten toinen juttu.
        Toisaalta, jos joutuu jatkuvasti tekemään töitä ja tsemppaamaan itseään pysyäkseen kuivilla niin sehän kertoo vain raitistumisprosessin keskeneräisyydestä.


      • Bardi

        Entisten alkoholistien vertaistukiryhmissä käy henkilöitä jotka ovat olleet, kuka 8v, toinen 12v, tai 20v raittiina ja pelkäävät sitä ensimmäistä ryyppyä, kun tietävät että paluuta kohtuukäyttäjäksi ei ole. Että se siitä "raitistumisprosessin keskeneräisyydestä".


      • Iines2018
        Bardi kirjoitti:

        Entisten alkoholistien vertaistukiryhmissä käy henkilöitä jotka ovat olleet, kuka 8v, toinen 12v, tai 20v raittiina ja pelkäävät sitä ensimmäistä ryyppyä, kun tietävät että paluuta kohtuukäyttäjäksi ei ole. Että se siitä "raitistumisprosessin keskeneräisyydestä".

        Hienosti sanottu!


      • Iines2018
        leppoisaelämä kirjoitti:

        Se kyllä tiedetään miten liikuntaelinsairaudet, monet syöpätyypit, ym. ns. elintapasairaudet rajoittavat ja hankaloittavat elämää.
        Mutta voisitko kertoa millä tavoin raittiin alkoholistin "sairaus" vaikeuttaa tai haittaa jokapäiväistä elämääsi?

        Jos alkoholismi on vain itseaiheutettu sairaus, niin kuin monet syövät, urh.vammat, tules vammat yms. Niitä ei mielestäni tule hoitaa verovaroin.


      • rgjpetjhå
        Iines2018 kirjoitti:

        Hienosti sanottu!

        entinen alkoholisti on se jolla on metri multaa päällä.


    • Rehellinenjuoppo

      Alkoholismi on sairaus, aivojen mielihyväkeskus ja palkitsemisjärjestelmä on sekoitettu kemikaaleilla. Toivoisin koko sydämestäni että kaikki vittuilijat saisi olla viikon juopon housuissa ja kokea mitä se on, se vastustamaton himo ja ne karseet krapulat. Ei ole kivaa eikä myöskään selkärangasta kiinni. Kyllä se on mun uskon ja tietämyksen mukaan niin että jos olet alkkis, siihen ei auta 1kk raittiudet mitään, se on oltava loppuelämä koskematta niihin jos haluaa selvitä. Mä olen juoppo ja hampaat irvessä olin 7kk viime vuodesta juomatta.

      • Viininlitkijä55

        Rehellinenjuoppo, Hyvää ystävänpäivää! Kyllä ne vittuilijat ovat saaneet jo kurjat kokemuksensa jossain muussa yhteydessä, muuten ei tarttis vittuilla. Surkimuksia, mutta toivon nousua, eli eipä nyt kirota kenenkään elämää.
        Mikä hemmetti siinä on? Olen tänään koko päivän hoitanut muita; ulkoiluttanut yhtä liikuntavammaista ja vienyt terkkariin toisen. Nyt saan palkita itseni muutamalla paukulla. Jotakin on pielessä minussa. Palkitsemista? Miten toinen ihminen saa tyytyväisyyden vain itsestään?


      • Björneborgs_pilsner

        Ajatusmallisi on ylösalaisin. Jos todella olet tehnyt noita hyviä tekoja joista puhut, teet ne siksi, että saisit "palkita" itseäsi juomalla. Aina viinapää edellä.


    • Iines2018

      Kyllä raitistunut alkoholisti on sairas joka päivä. Siinä mielessä yhteiskunnalle halvempi hoidettava kuin muut elintapasairaat, riittää ilmainen vertaistuki. Ei taida riittää tupakoinnista sairastuneelle keuhkosyöpä potilaalle tai urheiluvamman seurauksena invalidisoituneelle potilaalle.
      Alkoholisteja on monenlaisia, niin kuin ihmisiä yleensä.
      Alkoholisti on tunteita ja mielipiteitä herättävä sana.
      Silti; alkoholistilla on sairaus, hänellä on oikeus hoitoon. En tarkoita, että meidän tulee hyväksyä ne , jotka toistuvasti kuormittavat terv.keskuksen päivystystä ilman haluakaan saada apua alkoholismiin. Käyvät vain paikkauttamassa naarmujaan.
      Alkoholistilla on velvollisuus myös itsehoitoon. Se ei ole helppoa, eikä onnistu monilla koskaan. Valtaosa alkoholisteista kuolee pystymättä lopettamaan. Se ei ole hänen syynsä, vaan sairauden, jonka nimi on alkoholismi.

      • mutkatsuoriksi

        Riittäiskö pelkkä vertaistuki raitistuneelle alkoholistille jos juomisen seurauksena olisi sairastunut esim. maksakirroosiin, haimatulehdukseen tai johonkin syöpäsairauteen?


      • Jurppiivittuilu

        Raitistunut alkoholisti tuskin noihin sairastuu, jos on raitistunut.
        Huomattavasti vaativampaa ja kalliimpaa hoitoa tarvitsevat esim. urheiluvamman saaneet tai esim. ihmiset, jotka sukeltaneet tuntemattomassa rannassa, joiden seurauksena halvaantuvat.


      • minäkinselvisin

        Vika ei ole heidän he ovat syntyneet sellaisiksi.mutta monet tunne ja sielunelämältään sairaatkin pystyivät AA, avulla selviytymään ,jos pystyivät olemaan rehellisiä itselleen.


      • mutkatsuoriksi
        Jurppiivittuilu kirjoitti:

        Raitistunut alkoholisti tuskin noihin sairastuu, jos on raitistunut.
        Huomattavasti vaativampaa ja kalliimpaa hoitoa tarvitsevat esim. urheiluvamman saaneet tai esim. ihmiset, jotka sukeltaneet tuntemattomassa rannassa, joiden seurauksena halvaantuvat.

        "Raitistunut alkoholisti tuskin noihin sairastuu, jos on raitistunut."

        Et sitten halunnut ymmärtää sitä tosi asiaa, että aika moni alkoholisti "säikähtää" raittiiksi vasta kun joku vakava, pitkäaikaista hoitoa ja seurantaa vaativa sairaus tai tapaturmaisesti saatu vamma osuu kohdalle.
        Eikä raitistunut alkoholistkaan ole immuuni tupakan aiheuttamaan keuhkosyöpään tai erilaisiin urheilusta johtuviin vammoihin.


      • leppoisaelämä
        Jurppiivittuilu kirjoitti:

        Raitistunut alkoholisti tuskin noihin sairastuu, jos on raitistunut.
        Huomattavasti vaativampaa ja kalliimpaa hoitoa tarvitsevat esim. urheiluvamman saaneet tai esim. ihmiset, jotka sukeltaneet tuntemattomassa rannassa, joiden seurauksena halvaantuvat.

        Raitistunut alkoholisti voi sairastua ihan samoihin sairauksiin kuin kaikki muutkin. Juomisen lopettaminen on vain yksi askel terveempään elämäntapaan.
        Ei siinä auta edes AA ehkäisemään sairauksia jos röökiä palaa vuorokaudessa pari askia, hörppii kahvia kaksi litraa, ruokavalion ollessa ns. roskaruokaa ja liikkuminenkin on enimmäkseen auton varassa.
        Pitäisi ajatella kokonaisuutta eikä tuijottaa vain yhden korjausliikkeen tuomaan terveyshyötyyn.


    • Varmat_merkit

      Mistä huomasit että olet alkoholisti. Äänestitkö perSuja eduskuntavaaleissa ja Huhtasaarta presidentinvaaleissa. Ne ovat kaksi varmaa merkkiä pitkälle edenneestä rappio alkoholismista.

      • Iines2018

        Huomasin olevani alkoholisti, koska viina pyöritti ajatuksiani ja käyttätymistäni kymmenen vuoden ajan. Jolloin olin kyvytön huolehtimaan itsestäni, perheestäni, työstäni, juuri mistään, mikä oli ollut minulle tärkeää. Lähes kymmenen vuotta etsin apua ja halusin parantua. Nyt tiedän, ettei siitä parannuta. Se on minussa aina, lopun elämäni jokaisena päivänä. Olen nyt saanut apua, jonka turvin pystyn nykyään sanomaan joka aamu, että tänään en ota. Mutta voin vakuuttaa, etten ole päässyt tuohon helposti. Kesti kymmenen vuotta päästä tähän, silti olen sairas ja alkoholisti edelleen.


      • menojameininki1
        Iines2018 kirjoitti:

        Huomasin olevani alkoholisti, koska viina pyöritti ajatuksiani ja käyttätymistäni kymmenen vuoden ajan. Jolloin olin kyvytön huolehtimaan itsestäni, perheestäni, työstäni, juuri mistään, mikä oli ollut minulle tärkeää. Lähes kymmenen vuotta etsin apua ja halusin parantua. Nyt tiedän, ettei siitä parannuta. Se on minussa aina, lopun elämäni jokaisena päivänä. Olen nyt saanut apua, jonka turvin pystyn nykyään sanomaan joka aamu, että tänään en ota. Mutta voin vakuuttaa, etten ole päässyt tuohon helposti. Kesti kymmenen vuotta päästä tähän, silti olen sairas ja alkoholisti edelleen.

        Joku pieni vastoinkäyminen, niin taas juot vanhaan malliin. IINES sa min sanonee
        -kirjoita sitten tähän lankaan kun ratkesit, niin tiedämme.


      • Iines2018

        Konkurssi, velkajärjestely, avioero, lapsen vakava onnettomuus, jotain mainitakseni otettu raittiina vastaan...että en ihan usko, että pieni vastoinkäyminen saa sairauden puhkeamaan ja minut juomaan.Mutta päivä kerrallaan raittiina.


      • menojameininki1
        Iines2018 kirjoitti:

        Konkurssi, velkajärjestely, avioero, lapsen vakava onnettomuus, jotain mainitakseni otettu raittiina vastaan...että en ihan usko, että pieni vastoinkäyminen saa sairauden puhkeamaan ja minut juomaan.Mutta päivä kerrallaan raittiina.

        Vau, monet ratkeavat vähemmästäkin.


    • juoppeli76

      Alkoholi on LÄÄKE munattomuuteen, alkoholismi ei ole sairaus vaan seuraus.

      • Vittuilujurppii

        Että nainen (siis munaton) juo saadakseen munat. Ei ihan heti tullu mieleen.


      • suomhuom
        Vittuilujurppii kirjoitti:

        Että nainen (siis munaton) juo saadakseen munat. Ei ihan heti tullu mieleen.

        Munaton=vätys, jos et sitä tiennyt. Vätys=saamaton nahjus, yleensä sinkku elämän päähänpotkima housuunpaskoja. Äitin lellipentu.
        Suomennos heikkolahjaisille.


    • voimahalija

      Itse lopetin alkoholin käytön 7kk sitten. Olin toki aikaisemmin pitänyt taukoa juomisesta mutta välillä retkahdin.
      Meitä toipujia on monenlaisia.
      Itse en ole tarvinnut AA.ta enkä lääkehoitoja vaikka niitäkin matkani varrella olen kokeillut.
      Raitistuminen tuli minulle yhdestä päätöksestä.
      En koskaan ota enää ryyppyä. En siis jättänyt takaporttia tai tekosyytä juomisen aloittamiselle.
      Päätöstäni en ole katunut.
      Tsemmppiä kaikille kohtalo tovereille,)

      • Björneborgs_pilsner

        Hyvä alku! Tsemppiä vaan! Pahinta vaaravyöhykettä kestää vielä siinä 1-1,5 vuotta. Jos siihen mennessä et ole retkahtanut alat olla voiton puolella.


      • Bardi

        Pahinta vaaravyöhykettä on loppuelämä. Ei pidä masentua. Juopottelun korvaavia toimintoja kyllä löytyy . Ja käy helpommaksi kaikin puolin. Tsemppiä!


      • Björneborgs_pilsner
        Bardi kirjoitti:

        Pahinta vaaravyöhykettä on loppuelämä. Ei pidä masentua. Juopottelun korvaavia toimintoja kyllä löytyy . Ja käy helpommaksi kaikin puolin. Tsemppiä!

        Wiseguy; kyllä ne mieliteot ajan kanssa haalenevat ja viinottelut alkavat unohtua. Kokeile vaikka.


    • JuomisenLopettanut

      Tein aloituksen "Juomisen voi kyllä lopettaa". Se oli täysin asiallinen, alkoholisteja tukeva ja ymmärtävä. En ymmärrä miksi se poistettiin.

      • JuomisenLopettanut

        No, nyt se taas on näkyvillä. Pätkiikö koneeni, vai S24? Minä en pätki, sillä olen lopettanut.


      • MikäSivustoaVaivaa

    • Mitä-sitten

      No niin on.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe