Patriarkallinen siunaus

Lammas77

Itse olen ns. epäaktiivi, ollut noin 20v.
Teininä näin äitini patriarkaalisen siunauksen englanniksi. (annettu Sveitsissä 1970-luvulla)
Noin 4 sivua oli tekstiä siinä. Mieleeni jäi kohta, jossa kerrottiin että "tulet synnyttämään, ...jne" Siinä lueteltiin järjestyksessä sukupuolet ja määrä ja järjestys, montako meitä sisaruksia sitten tuli.
Hatustako tämä patriarkka nämä ennusti? Jos ei olisi pitänytkään paikkaansa, niin eikö se olisi ollut aika kova riski ennustaa ja osoittaa pätemättömyytensä?

24

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpölöpsis

Lasten määrä on yleensä päätettävissä. Sukupuolet sattuvat tulemaan joskus oikein väkisinkin. Epäonnistuneita profetioita ei muistella. Olihan se "sammakkoprofessorikin" ihmisten mielissä pätevä, kun ei enää muistettu, että mitä hän oikein olikaan ennustellut kesän säästä... Joskus onnistui, usein ei.

> Hatustako tämä patriarkka nämä ennusti? Jos ei olisi pitänytkään paikkaansa, niin eikö se olisi ollut aika kova riski ennustaa ja osoittaa pätemättömyytensä?

Jos tuota sovelletaan Joseph Smithiin, niin kieltättä otti melkoisen riskin, koska osoitti pätemättömyytensä:

http://www.mormonismi.net/artikkelit/ennustuksia1.shtml

• Lammas77

Ai,sitä mieltä olet.. Vielä kun saisi jonkun mielipiteen, kuka se Jahve onkaan.

Mutta siltikin, kun näkee paperin, jossa noin 2 vuotta ennen ensimmäisenkään sisaruksen syntymää jokin uskonmies kertoo, lopullisen sisarusten määrän ja syntymäjärjestyksen, se säväytti ainakin minua.
        Ja olen sitä mieltä, että jos tuollaista menee sanomaan, on asiastaan oltava hyvin varma. Kyllä jos moinen ennuste menis ns vituiks, kyllä se kyseisen (äitini) uskoa kovasti horjuttaisi. Jopa kaataisi.
        Ja sinun älykäs mielipide oli, että joskusosuu joskus ei... No joo. Sitähän en tiedä monelleko, tai onko kenellekkään muulle kyseinen patriarkka moista ennustetta antanut. (oletan, että patriarkallisia siunauksia antanut joka tapauksessa tuhansia) Enkä tiedä sitäkään, mikä mahtaa olla keskimääräinen lapsiluku mormoniperheessä..ehkä 4 tai 5. Mikäli hallitset edestodennäköisyyslaskennan alkeita, voinet hahmottaa todennäköisyyden sille, että "summassa" pelkästään arvaamalla saisi edes muutamaa ennustetta peräjälkeen oikein.
        Ja olen myös sitä mieltä, että jos tuollaisia on mennyt ennustelemaan ja vielä kovasti väärin, olisi asiasta kuultu ja joku siitä olisi äläkän nostanut.
        Mutta jos kerta sammakkomies ja n.140v aiemmin jokumuu on mielestäsi arvannut jotain väärin, niin sittenhän se on vain sattumaa. Joskus osuu, joskus ei.

• Höpölöpsis
        Lammas77 kirjoitti:

Ai,sitä mieltä olet.. Vielä kun saisi jonkun mielipiteen, kuka se Jahve onkaan.

Mutta siltikin, kun näkee paperin, jossa noin 2 vuotta ennen ensimmäisenkään sisaruksen syntymää jokin uskonmies kertoo, lopullisen sisarusten määrän ja syntymäjärjestyksen, se säväytti ainakin minua.
        Ja olen sitä mieltä, että jos tuollaista menee sanomaan, on asiastaan oltava hyvin varma. Kyllä jos moinen ennuste menis ns vituiks, kyllä se kyseisen (äitini) uskoa kovasti horjuttaisi. Jopa kaataisi.
        Ja sinun älykäs mielipide oli, että joskusosuu joskus ei... No joo. Sitähän en tiedä monelleko, tai onko kenellekkään muulle kyseinen patriarkka moista ennustetta antanut. (oletan, että patriarkallisia siunauksia antanut joka tapauksessa tuhansia) Enkä tiedä sitäkään, mikä mahtaa olla keskimääräinen lapsiluku mormoniperheessä..ehkä 4 tai 5. Mikäli hallitset edestodennäköisyyslaskennan alkeita, voinet hahmottaa todennäköisyyden sille, että "summassa" pelkästään arvaamalla saisi edes muutamaa ennustetta peräjälkeen oikein.
        Ja olen myös sitä mieltä, että jos tuollaisia on mennyt ennustelemaan ja vielä kovasti väärin, olisi asiasta kuultu ja joku siitä olisi äläkän nostanut.
        Mutta jos kerta sammakkomies ja n.140v aiemmin jokumuu on mielestäsi arvannut jotain väärin, niin sittenhän se on vain sattumaa. Joskus osuu, joskus ei.

Nyt tarvittaisiin luotettavat todisteet, ei pelkästään sinun sanomisesi. Kyllä minä tiedän montakin henkilöä, jolle povari on ennustanut esim. kädestä tai korteista kaiken oikein heidän elämässään. Niissäkin täytyy muistaa lähdekritiikki ja se seikka, että kun paljon ennustelee, väkisin joskus sattuu oikein.

Annahan nyt siis kaikki tai ainakin riittävä otos tuon äijän ennustuksista ja niiden toteutumisista. Kummasti siinä vaiheessä kaikki menee puhtaan matemaattisen todennäköisyyden mukaan.

Jos tajuat edes todennäköisyyslaskennan alkeet, huomaat, että väkisin joskus sattuu oikein kun arvattavana on vain muutama henkilö ja kaksi sukupuolta. Ja lukumäärähän menee varmasti oikein, jos haluaa toteuttaa ennustuksen. Vain lapsettomuus tai vahinko voi sen viedä pieleen. Esim. neljän lapsen laumassa sadasta sukupuoliennustuksesta yli kuudessa tapauksessa perheessä voidaan hehkuttaa "protetian" erehtymättömyyttä. Ja muut höpöttävät, että ennustus meni melkein oikein, paitsi...

Olemme samaa mieltä, joskus osuu, joskus ei.

• Entinen_jäsen

Oma kokemus patriarkkaalisesta siunauksesta.... siunauksen antaja kyseli minulta ensin hyvin tarkkaan historiani, koulutaustani, työurani, perhesuhteeni jne... tämän jälkeen hän npita asioita pyöritteli aikansa ja lisäili täytettä "....tulet menestymään elämässäsi, jos pysyt uskollisena..." tyyliin. Ehkä olen negatiivinen skeptikko, mutta eipä juuri säväyttänyt.

• Ev.lut

Hatustapa hyvinkin. Niinhän se Smithkin teki. Smithin hatusta tullut kirja tiedetään täydeksi hölynpölyksija valheeksi. Sinun kohdallasi on mahdollista että ennustus annettiin kun kaikki oli jo tapahtunut.

• mormonimamma

En oikein usko kertomustasi, toisin sanoen en usko, että patriarkallisessa siunauksessa kerrotaan tuollaisia asioita. Taidat muistaa väärin.
      Patriarkallinen siunaus ei ole ennustus, vaan siunaus. Sen perusteella ei pätevyyttä tai pätemättömyyttä voi osoittaa.

• samar1n

Yhteen aikaan kyllä patriarkat lupailivat (käytän monikkoa. sillä tiedän ainakin amerikkalaisia ja brittejä ja pohjoismaalaisia, myös suomalaisia, joilla sama "lupaus") että siunauksen saaja saisi elää Maan päällä Jeesuksen paluuseen asti ja olisi Herraa vastaanottamassa. Tiedän ko. lupauksen saaneita henkilöitä jotka ovat jo kuolleet.

Tuollaisia lupauksia annettiin paljonkin 70- ja vielä 80-luvuilla. Koska Jeesusta ei näy eikä kuulu niin oletan että nykyään ei pahemmin hänen paluutaan korosteta. Ainakin näin olen ymmärtänyt keskusteluista tuttavieni ja ystävieni kanssa. Mutta muistan kyllä ajat jolloin odotus oli todellista ja palavaa ja moni stressasi onko "vuoden varasto" riittävä lopunajan koetuksille ja miten käy kun ei voi ostaa tai myydä ottamatta pedon merkkiä . Moni vilpittömästi uskoi että Jeesus olisi tullut vuosituhannen vaihteen lähituntumassa. Näin ei ole käynyt mutta kukaan ei uskalla ääneen sanoa että Jeesuksen lupaus pikaisesta paluusta ei ole totta.

• Entinen_jäsen

"...En oikein usko kertomustasi, toisin sanoen en usko, että patriarkallisessa siunauksessa kerrotaan tuollaisia asioita. Taidat muistaa väärin...". Aika hyvä vasta-argumentti😂😂😂Ilmeisesti en myös osaa lukea, koska se tarinahan on tietysti myös kirjallisena. Pitäisi sinun se varmaankin tietää😉

• mormonimamma
        Entinen_jäsen kirjoitti:

"...En oikein usko kertomustasi, toisin sanoen en usko, että patriarkallisessa siunauksessa kerrotaan tuollaisia asioita. Taidat muistaa väärin...". Aika hyvä vasta-argumentti😂😂😂Ilmeisesti en myös osaa lukea, koska se tarinahan on tietysti myös kirjallisena. Pitäisi sinun se varmaankin tietää😉

Ok, uskotaan sitten. Kerroit nähneesi siunauksen "teininä". Ehkä olet sen sittemmin lukenut uudelleen, vaikka et sitä viestissäsi mainitsekaan. .
        Hyvin epätyypilliseltä tuollainen patriarkallinen siunaus kuitenkin tuntuu. Patriarkallisten siunausten ympärillä liikkuu niin paljon "kaupunkitarinoita", että suonet anteeksi epäilevän ensireaktioni.

• mormonivanhin
        samar1n kirjoitti:

Yhteen aikaan kyllä patriarkat lupailivat (käytän monikkoa. sillä tiedän ainakin amerikkalaisia ja brittejä ja pohjoismaalaisia, myös suomalaisia, joilla sama "lupaus") että siunauksen saaja saisi elää Maan päällä Jeesuksen paluuseen asti ja olisi Herraa vastaanottamassa. Tiedän ko. lupauksen saaneita henkilöitä jotka ovat jo kuolleet.

Tuollaisia lupauksia annettiin paljonkin 70- ja vielä 80-luvuilla. Koska Jeesusta ei näy eikä kuulu niin oletan että nykyään ei pahemmin hänen paluutaan korosteta. Ainakin näin olen ymmärtänyt keskusteluista tuttavieni ja ystävieni kanssa. Mutta muistan kyllä ajat jolloin odotus oli todellista ja palavaa ja moni stressasi onko "vuoden varasto" riittävä lopunajan koetuksille ja miten käy kun ei voi ostaa tai myydä ottamatta pedon merkkiä . Moni vilpittömästi uskoi että Jeesus olisi tullut vuosituhannen vaihteen lähituntumassa. Näin ei ole käynyt mutta kukaan ei uskalla ääneen sanoa että Jeesuksen lupaus pikaisesta paluusta ei ole totta.

1970-luvulla patriarkat eivät antaneet lupausta, jonka mukaan siunauksen saaja olisi maan päällä vastaanottamassa Kristus. Kuulemani mukaan sellainen ohje oli annettu vasta 80-luvulla. Sain itse patriarkallisen siunauksen 1970-luvulla 16-vuotiaana ja sen mukaan otan osaa ensimmäiseen ylösnousemukseen jos olen uskollinen. Kuulin vasta joskus 80-luvulla lupauksen muodon muutoksesta. Ja tietääkseni se koski ainoastaan nuoria eikä vanhoja.

• samar1n
        mormonivanhin kirjoitti:

1970-luvulla patriarkat eivät antaneet lupausta, jonka mukaan siunauksen saaja olisi maan päällä vastaanottamassa Kristus. Kuulemani mukaan sellainen ohje oli annettu vasta 80-luvulla. Sain itse patriarkallisen siunauksen 1970-luvulla 16-vuotiaana ja sen mukaan otan osaa ensimmäiseen ylösnousemukseen jos olen uskollinen. Kuulin vasta joskus 80-luvulla lupauksen muodon muutoksesta. Ja tietääkseni se koski ainoastaan nuoria eikä vanhoja.

Tiedätkö tosiaan varmasti että 70-luvulla ei ko. lupausta annettu? Eikö kukaan patriarkka ole voinut ko. lupausta antaa? Missään päin maailmaa?

Antavatko patriarkat vain ohjeiden mukaisia lupauksia? Tämä olisi toisaalta loogista. Kun todellista ilmoitusta ei ole niin parempi että sisältö ohjataan Salt Lake Citystä niin pysyy kontrollissa.
        Ohjeet patriarkoille tulevat apostolien ja ensimmäisen presidenttikunnan tasolta. Tällöin voimme todeta että MAP-kirkon profeetoilla ja apostoleilla (eikä patriarkoilla) ei ole ilmoituksen henkeä koska ovat antaneet Herran nimessä vääriä lupauksia.
        Jos yrität pelata lisää aikaa niin 80-luvun ja 70-luvun välinen aika ei kyllä riitä siihen että kyseisinä aikoina olevat olisivat elossa Jeesuksen toisen tulemuksen aikana. Jeesus nimittäin ei tule takaisin. Jeesus lupasi palata pian jo noin 2000 vuotta sitten. Eiköhän kulunut aika osoita että Jeesus oli väärässä tai hänen sanomisekseen laitettiin väärä lupaus. Smithin ilmoituksissa Jeesus myös palaa ihan pian, todella pian, ihan kohta jne. Smith oli myös väärässä ja laittoi vääriä lupauksia "Jeesuksen" suuhun.

Lisäksi tiedän henkilökohtaisesti ko. lupauksen saaneita jotka ovat jo kuolleet joten lupaukset ovat osoittautuneet vääriksi jo .

• 1tode1

Mihin tällainen "patriarkaalinen siunaus" perustuu? Kuka tämä patriarkka on, jonka titteli tässä tukee esille?

• samar1n

Kirkossa 5-12 seurakuntaa muodostavat maantieteellisen ja hallinnollisen yksikön, vaarnan. Vaarnaa joskus verrataan hiippakuntaan. Suomessa vaarnoja on kaksi. Jokaisen vaarnan johdossa on vaarnanjohtaja ja hän on korkein paikallisjohtaja rivijäsenille.
        Jokaisessa vaarnassa on patriarkka, vanhempi uskollinen veli jonka vaarnanjohtaja kutsuu tehtäväänsä antamaan näitä "patriarkallisia siunauksia" kirkon jäsenille. Patriarkka laittaa kätensä siunauksen saajan pään päälle ja lausuu siunauksen ja kehoituksen sanoja. Tuossa "siunauksessa" patriarkka myös kertoo mihin Israelin sukukuntaan henkilö kuuluu. Suurin osa mormoneista saa kuulla olevansa efraimilaisia. Patriarkan uskotaan olevan yhteydessä Jumalaan Pyhän Hengen välityksellä joten siunaus tulee uskoville Jumalalta ja patriarkka on vain välikappale.

• 1tode1
        samar1n kirjoitti:

Kirkossa 5-12 seurakuntaa muodostavat maantieteellisen ja hallinnollisen yksikön, vaarnan. Vaarnaa joskus verrataan hiippakuntaan. Suomessa vaarnoja on kaksi. Jokaisen vaarnan johdossa on vaarnanjohtaja ja hän on korkein paikallisjohtaja rivijäsenille.
        Jokaisessa vaarnassa on patriarkka, vanhempi uskollinen veli jonka vaarnanjohtaja kutsuu tehtäväänsä antamaan näitä "patriarkallisia siunauksia" kirkon jäsenille. Patriarkka laittaa kätensä siunauksen saajan pään päälle ja lausuu siunauksen ja kehoituksen sanoja. Tuossa "siunauksessa" patriarkka myös kertoo mihin Israelin sukukuntaan henkilö kuuluu. Suurin osa mormoneista saa kuulla olevansa efraimilaisia. Patriarkan uskotaan olevan yhteydessä Jumalaan Pyhän Hengen välityksellä joten siunaus tulee uskoville Jumalalta ja patriarkka on vain välikappale.

Niin että mihin Israelin sukukuntaan henkilö kuuluu? Voiko kysyä, mihin juutalaisheimoon samat1 itse kuuluu?

• samar1n
        1tode1 kirjoitti:

Niin että mihin Israelin sukukuntaan henkilö kuuluu? Voiko kysyä, mihin juutalaisheimoon samat1 itse kuuluu?

En mihinkään tietenkään.
        Aikoinaan kyllä patriarkka kertoi että olen efraimilaisia.

• 1tode
        samar1n kirjoitti:

En mihinkään tietenkään.
        Aikoinaan kyllä patriarkka kertoi että olen efraimilaisia.

Tuskin olet juutalainen sinäkään eli kaikenkaikkiaan tämäkin heimo-juttu on aivan järjetön!

• AliBaba_Arabiasta
        1tode kirjoitti:

Tuskin olet juutalainen sinäkään eli kaikenkaikkiaan tämäkin heimo-juttu on aivan järjetön!

Patriarkka erehtyi sillä kaikki mormonit kuuluvat joko Klingoneihin tai Hottentotteihin. Saattaa olla myös jokunen Teletappi(!)

• Ygrad

Olisi kiva verrata nykyisiä siunauksia 30 vuotta sitten annettuihin. Ennenkuin patriarkkoja ohjeistettiin antamaan vain sellaisia siunauksia jotka varmasti toteutuvat niin olisi varmaan värikästä luettavaa. Toivotaan että sentään muistivat aina tehdä siunauksista ehdollisia niinkuin mormonismissa kaikki muukin eli kirkko ei ole ikinä väärässä, ihminen tekee aina väärin.

• samar1n

Joku johtava auktoriteetti onkin kertonut että kaikki patriarkan siunaukset ovat ehdollisia vaikkei patriarkka olisi sitä erityisesti siunauksessaan maininnut.

• mormonimamma

Tästäkin keskustelusta näkyy, kuinka kiinnostuneita jotkut ihmiset ovat tulevaisuuden ennustamisesta. Tinat jo kiellettiin uudenvuodentaioista, mutta selvänäkijät ja horoskoopit kukoistavat edelleen. Eipä ihme, että patriarkalliset siunauksetkin on valjastettu saman taikauskon eteen. MAP-kirkko ei pidä patriarkallisia siunauksia ennustuksina vaan siunauksina. Niissä ilmoitetaan yleensä se Israelin heimo, jonka kautta henkilö saa siunauksensa. Käsittääkseni se viittaa niihin patriarkallisiin siunauksiin, joilla Jaakob siunasi poikansa.

• Höpölöpsis

No onhan se ennustamista, jos höpistään, että minkä heimon kautta muka saa siunauksensa. Horoskooppien kaltaista sontaa. Onneksi me skorpionit olemme terveen kriittisä.

Tinoja ei ole kielletty, vaan lyijyt, joissa on tosin yleensä ollut hiukan tinaa mukana. Tinoja voi valaa, mutta on muistettava korkeampi sulamislämpötila.

• samar1n

Kyllä minulle kerrottiin mitä elämässäni tulevaisuudessa tulisi tapahtumaan. Eli en näe eroa ennustelun suhteen. Tosin asiat kerrottiin erittäin ympäripyöreästi mikä vaan vahvistaa ettei patriarkka puhunut minkään ilmoituksen voimalla. Samoja ympäripyöreitä lupauksia "uskollisille" voisi kuka vaan hieman mormonien kulttuuriin ja kielenkäyttöön perehtynyt antaa. Tyyliin "sinua siunataan jälkeläisillä". Näin kävi mutta noin nyt uskaltaisi luvata aika monelle (silloin) naimattomalle mormonille. Avioliittoonhan on pakko päästä ja lapsia saada tai on korotuspaikka vaarassa.

• mormonimamma
        Höpölöpsis kirjoitti:

No onhan se ennustamista, jos höpistään, että minkä heimon kautta muka saa siunauksensa. Horoskooppien kaltaista sontaa. Onneksi me skorpionit olemme terveen kriittisä.

Tinoja ei ole kielletty, vaan lyijyt, joissa on tosin yleensä ollut hiukan tinaa mukana. Tinoja voi valaa, mutta on muistettava korkeampi sulamislämpötila.

Uudenvuoden tina on vakiintunut nimitys metalliseokselle, jota valetaan uutenavuotena tarkoituksena ennustaa tulevaisuutta. Se ollaan nyt kieltämässä. Etköhän sinä tuonkin tiedä, mutta tapasi mukaan yrität keksiä jotakin vastaansanomista. Samoin toimit yleensäkin tällä keskustelupalstalla. Mikä mahtaa olla pontimesi? Yritätkö tehdä epätoivoisesti vaikutuksen muihin? Huomannet, ettei se nimimerkin suojista onnistu.
        Tinoista vielä: muistan senkin ajan, jolloin sodankäyneet miehet lohkaisivat kirveellä lyijymöhkäleestä, pirunpaskaksikin mainitusta - niin, tiedän toki, että silläkin sanalla on toinen merkitys - siivun, joka sitten sulatettiin ja valettiin.
        Siunauksista vielä: olen kiitollinen kaikista siunauksistani, valepukuisistakin. Monet niistä olen saanut pyytämättäni ja huomaamattani, toisten eteen olen joutunut tekemään töitä pitkäänkin, ja silloin patriarkallinen siunaus on antanut tarvittavaa lisäpotkua. Ja jotkut ovat ainakin toistaiseksi jääneet saamatta, mm. ylösnousemuksen siunaus.

• Höpölöpsis
        mormonimamma kirjoitti:

Uudenvuoden tina on vakiintunut nimitys metalliseokselle, jota valetaan uutenavuotena tarkoituksena ennustaa tulevaisuutta. Se ollaan nyt kieltämässä. Etköhän sinä tuonkin tiedä, mutta tapasi mukaan yrität keksiä jotakin vastaansanomista. Samoin toimit yleensäkin tällä keskustelupalstalla. Mikä mahtaa olla pontimesi? Yritätkö tehdä epätoivoisesti vaikutuksen muihin? Huomannet, ettei se nimimerkin suojista onnistu.
        Tinoista vielä: muistan senkin ajan, jolloin sodankäyneet miehet lohkaisivat kirveellä lyijymöhkäleestä, pirunpaskaksikin mainitusta - niin, tiedän toki, että silläkin sanalla on toinen merkitys - siivun, joka sitten sulatettiin ja valettiin.
        Siunauksista vielä: olen kiitollinen kaikista siunauksistani, valepukuisistakin. Monet niistä olen saanut pyytämättäni ja huomaamattani, toisten eteen olen joutunut tekemään töitä pitkäänkin, ja silloin patriarkallinen siunaus on antanut tarvittavaa lisäpotkua. Ja jotkut ovat ainakin toistaiseksi jääneet saamatta, mm. ylösnousemuksen siunaus.

Tarkoitukseni ei ollut mollata vaan valistaa. Uskon kyllä sinun tienneen, että "tinassa" ei ole juurikaan tinaa. Olen kuitenkin tottunut siihen, että aina on ihmisiä, joille käsitteet eivät ole selviä. Tarkoitukseni oli siis valistaa, että alkuaine tina ei ole vaarallinen.

Joskus kun olen keskustellut korkeajännitejohtojen aiheuttamasta säteilyvaarasta, vastapuoli on sanonut, että eihän se sähkö voi kulkea muutoin kuin metallia pitkin ja onhan siinä vielä eristeet päällä. Siihen voi sanoa, että entäs salama, entäs muuntaja? - Jaa muuntaja... öö .. siis mitä? - Sitä vain, että mitenkäs se sähkö siirtyy muuntajan läpi, kun siinä ei ole metalliyhteyttä eri piirien välillä vaan siinä on toisistaan ERISTETYT käämit? - Öö, joo, tuota...

Ja sitä säteilyä ei estä johtojen päällyste-eriste, van metalli, kuten esim. antennijohdoissa häiriönpoistajana. Ehkä minulla on liikaa taipumusta pätemiseen ja valistamiseen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe