Meiltä pohjoiseen Jäämerelle ulottuva rautatie on noussut viime aikoina esille monessakin yhteydessä. Sinänsähän se on vanha juttu. Petsamon kautta Suomen valtio ei ehtinyt rataa rakentaa, kun alue menetettiin CCCP-valtakunnalle jatkosodan rauhanteossa. Nyky-Venäjä pitää puolestaan tiukasti kiinni sodan jälkeisistä rajoista. Vertailun vuoksi on helppoa todeta, että "Karjalan palauttaminen" ei sekään saa itänaapurimme taholla innostuksen kipinää hehkumaan.
Nyt tänään 20. joulukuuta tänä vuonna 2017 mm. Ylen uutissivuilla kerrotaan, että Itä-Lapin kuntien yhtymä ehdottaa rautatieyhteyttä Sallan kautta Kantalahteen ja sieltähän on valmis rata Murmanskiin kuten me kaikki erittäin hyvin tiedämme. Edelleen Itä-Lapin ehdotuksessa todetaan, että samalla Suomesta saataisiin rautatieyhteyksiä muuallekin pohjoiselle Venäjän maalle.
Sallan-Kantalahden rata-asia on ollut esillä aikaisemminkin. Muutama vuosi sitten, jolloin kyseistä yhteyttä tarkasteltiin, niin sen vaiheen kunniaksi Suomen vatio myi ratapätkän itäisimmän osan jo olemassaolleet vanhat ratakiskot tiettävästi romukauppialle eli purettiin vanhaa rataa pois. Samaan aikaan meillä Suomen taholla viitattiin Alakurtin soilastukikohtaan, joka tijaitsee ratalinjan läheisyydessä ja joka on tiettävästi Venäjän armeijan kasvava keskittymä.
Muistamme varsin hyvin myös ajatuksen Kontiomäen-Vartiuksen-Kostamuksen rautatien jatkamisesta itään päin niin, että sitä kautta saataisiin aikaan rautatieyhteys Vienan meren rannikolle Belomorskiin (Sorokkaan). Venäjän puolella olisi oltu ilmeisen kiinnostuneita tämänkin rautatieyhteyden toteuttamisesta, mutta Suomen taholla hanke sai passiivisen nuivan vastaanoton.
Rautatieyhteys Murmanskin kautta Jäämerelle?
9
61
Vastaukset
- HyväHanke
Se on hyvä hanke varsinkin, jos saadaan vielä rautatietunneli Suomenlahden ali Viroon. Niin Suomi pääsisi vihdoin saaren asemasta ja liittyisi mantereeseen. Sen sijaan joku hyperloop-hanke Tukholmaan on kallis vitsi.
- maksaahirveitä
Mites raideleveys??Tunneli järjetön hanke..
- HyväHanke
maksaahirveitä kirjoitti:
Mites raideleveys??Tunneli järjetön hanke..
Baltiassa ja Puolassa on sama raideleveys kuin Suomessa. Vasta Saksan rajalla joutuisi vaihtamaan junaa tai muuttamaan junan raideleveyttä. Se on nykytekniikan avulla melko yksinkertaista.
- Abrahamm
Petsamonrataa Saksalaiset aloitti rakentamaan, olihan heillä Nikkelikaivos kiikarissa ja Svinhufvudin lupaama rajoittamaton kaivosoikeus Suomessa !?
Saksa himoitsi Petsamon nikkeliä ja siihen natsien valtakunta olisi päässyt käsiksi, jos toveri Stalinin puna-armeija olisi Suomen vallannut niin kuin päämääränä oli Talvisodan avulla tapahtua. "Molotovin - von Ribbentropin"-sopimukseen liittyi se, että Neuostoliitto olisi luovuttanut Petsamon nikkelin saksalaisille. Silloinen Suomi ei sopinut Saksan kuvioihin, koska meillä täällä haluttiin kunnioittaa kaivossopimusta kanadalais-brittiläisten kanssa. Svinhufvud ei Stalinin kanssa seurustellut.
Luonnollisesti Suomenlahden tunneli ilmaantua tupsahti mukaan juttuun, kun liikenteen yhteyksistä tuumailua harrastellaan. En ole tietoinen Viron enkä muidenkaan Baltian maitten nykyisestä raideleveydestä. Siellä ilmeisesti on ideaa samasta raideleveydestä Saksan kanssa. CCCP-valtakunnan ja Lokakuun rautateitten aikaan Baltian raideleveys oli sama kuin muuallakin Neuvostoliitossa. Pitkäänkös sitä nyt raiteita kangettaisiin entistä kapeammalle, kun toimeen tartuttaisiin.
Meiltä Suomestahan olisi jo valmiina parikin selkeää raideliikenteen vaihtoehtoista reittiä etelään päin, mikä seikka selviää helposti karttaa katsomalla. Pietarista on tarjolla reitti Vitebskin-Minskin kautta Puolaan ja edelleen Saksaan. Toinen ratalinja on Pietarista Pihkovan-Daugapilvsin ja Vilnan kautta Puolaan sekä edelleen Saksaan. Nämä olisivat siis valmiita ratayhteyksiä, mutta niitä tuskin ollaan innokkaita hyödyntämään meillä Suomen taholla, koska se Suomenlahden "Moolokin kita"-tunneli rahanreikänä on kaavailuissa etusijalla.
Sinänsä jokainen näkökykyinen ihminen (Homo sapiens) kykenee karttaa vilkaisemalla havaitsemaan ja aivoillaan hoksaamaan, että Suomi ei ole mikään saari, mikä nimike lienee yleensä ymmärrettävä joka puolelta veden saartamalle maa-alueelle. Tahallisen demgogista ja propagandistista politikointiahan se Suomen luonnehdinta saareksi on. Meitä on moneksi ja motiiveja kyllä piisaa.- TotuusSattuuQC
"Pietarista on tarjolla reitti Vitebskin-Minskin kautta Puolaan ja edelleen Saksaan. Toinen ratalinja on Pietarista Pihkovan-Daugapilvsin ja Vilnan kautta Puolaan sekä edelleen Saksaan. Nämä olisivat siis valmiita ratayhteyksiä, mutta niitä tuskin ollaan innokkaita hyödyntämään meillä Suomen taholla, koska se Suomenlahden "Moolokin kita"-tunneli rahanreikänä on kaavailuissa etusijalla. "
Noissa Venäjän kautta kulkevissa reiteissä ei ole mitään muuta vikaa kuin että ne menevät Schengen- ja EU-alueen ulkopuolella joten niissä tulevat rasitteiksi kaikki raja-, tulli- ja vastaavat muodollisuudet sekä lisäksi Venäjän viranomaisten arvaamattomuus. Jos kauttakulku Venäjän läpi toimisikin kuten normaalien sivistysmaiden kanssa on tapana, harva haikailisi tunnelia Viroon. Lyhyellä aikataululla ei ainakaan Suomenlahden alitustunneli toteudu eikä ala yhtään mitään liikennettä vetämään. Saattaapi aikojen kulku edetä niinkin, jotta itänaapurissamme valta kerkiäisi vaihtumaa kenties jopa useampaankin kertaan ennen tuota tunelihankkeen realisoitumista. Toisaalta saahan sitä suunnitella, kun vain joku höveli maksaja löytyisi. Ainakaan minä veronmaksjana en tykkää laitettavan yhtään ainoata verocenttostani tunneliprojektiin upotettavaksi. Savon puolessa kuulemma tuumaillaan, jotta valmiiksi suuniteltu olisi tekemistä vaille valmista.
Itä-Lapin kuntien esilläpitämää Murmanskin suunnan rautatieliikenteen linjauksen liikennettä koskevat samat EU-paragrafit kuin Vitebskin-Minskin ja Pihkovan-Vilnankin reittejä koskevia pelisääntöjä löytyy.
Rohkenen arvioida erittäin todennäköiseksi sen mahdollisuuden, että Venäjän nykyinenkin Putin-johtoinen hallinto suhtautuisi mitä suurimmalla myötämielisyydellä ajatukseen, jonka mukaan me suomalaiset alkaisimme hyödyntää Venäjän jo olemassolevia rautateitä yhteyksissämme niin Murmanskin suunntaan kuin Keski-Eurooppaankin. Pahimpana toteutuksen esteenä lieneekin täällä meidän koti-Suomessamme vallitseva ilmapiiri, jonka mukaan Suomenlahden tunnelia ajetaan käärmeenä pyssyyn ja sen mammuttiprojektinhan jo valmiitten junaratojen hyödyntäminen ilman muuta vaarantaisi.
- moloklnkitaa
Tunnelifirmat ajaa siitä itsellen rahasmpoa.. Metrot louhittu.
Jäämeren rannikolle suuntautuva rautatie voisi suuntautua Norjan puolella Suomen läntistä rajaa myötäillen jonnekin Altan suuntaan tai sitten Inarin järven jompaa kumpaa puolta linjaten Kirkkoniemelle. Mahtaisiko kummassakaan tapauksessa Norja suhtautua myönteisesti suomalaisten pesiytymiseen Ruijan rantamille? Taustana sopii muistaa se fakta, että Norja on päämäärätietoisesti pyrkinyt häivyttämään ja hävittämään suomen kielen rantamillaan ja siinä projektissaan varsin perinpohjaisesti onnistunutkin. Saattaisi olla niin päin, että Murmansk on sen verran iso kaupunki, että siellä suomalainen ja suomenkielinen yhteisö ei venäläisten mielissä "tuntuisi missään", vaan voisi asettua aloilleen ja elää kaikessa rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329