Kaikki Jumalat ovat enkeleitä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pseudo-Dionysios_Areopagita

1400-luvulta alkaen yritetty osoittaa väärennöksiksi hänen teoksensa. En ole itse niitä lukenut tai tutustunut niihin, mutta esim. hänen enkelihierarkiansa ovat kenties rajuinta ja rohkeinta mitä on ja osoittavat, että ennen tohtori Lutheria vallinnut maailmankuva saattoi olla kotoisin aivan eri planeetalta.

Dionysios mainitaan Apostolien teoissa 17:34
34 Muutamat kuitenkin hakeutuivat hänen seuraansa ja tulivat uskoon. Heidän joukossaan oli Dionysios, Areiopagin tuomioistuimen jäsen, Damaris-niminen nainen sekä muutamia muita.

Hän oli Timouteksen aikalainen ja ilmeisesti hänen seuraajansa. Ja hän on saattanut olla juuri se mies, josta Apostoli Paavali kerskasi tai ainakin hän oli tekemisissä tämän seuraavan tapauksen kanssa jotenkin:

2. Kor. 12
1 Minun on pakko kerskailla, vaikkei siitä hyötyä olekaan. Siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. 2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. 3 -- 4 Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. 5 Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani.

Väitteni ovat siis seuraavat:

1. DIONYSIOS OLI APOSTOLISEN KETJUN JÄSEN JA TIMOTEUKSEN SEURAAJA
2. HÄNEN TEOKSENA OVAT AUTENTTISIA
3. HÄN OLI SE HENKILÖ JOSTA APOSTOLI PAAVALI KERSKAILEE TEMMATUN KOLMANTEEN TAIVAASEEN

7

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämän seuraavan enkelihierarkian voidaan väittää tekevän kaikista tuntemistamme Jumalista pelkkiä enkeleitä sekä mullistavan heidän arvojärjestyksensä ylösalaisin:

      Ensimmäinen hierarkia

      1. serafit (Krishna eli Korkein Jumala)

      2. kerubit (Isis eli Jehova-Nissi eli Tosi Jumala)

      3. valtaistuimet (Mooses, Elia)

      Toinen hierarkia

      4. herruudet (Jeesus)

      5. vallat (Jehova eli Herra Jumala, Kaikkivaltias, Intiassa Hari?)

      6. voimat (Pyhä Henki)

      Kolmas hierarkia

      7. hallitukset (Esivalta tms.)

      8. arkkienkelit (Mikael, Gabriel)

      9. enkelit (Tuulet ja tulenliekit)

      Sulkeissa olevat ovat omaa päättelyäni.

      Enkelihierarkian mukaan esim. Mooses ja Elia ovat Jeesksen ja Jehovan yläpuolella. Ja muutenkin tuo hierarkia on kovin mullistava ja siihen perustuva yhteiskuntajärjestys olisi aivan erilainen kuin se yhteiskunta minkä me tunnemme.

      Tuo enkelihierarkia saattaa perustua Ilmestykseen eli Oraakkeliin ja sitä ei saisi ääneen edes lausua.

      Ylläoleva tulkintani enkelihierarkiasta on siis hyvin epätieteellinen ja epäkirkollinen, mutta se tekee kaikesta siitä naurettavan järjestyksen, jota nykyisin noudatetaan kun jumalia avuksi huudetaan. Näyttää siltä kuin huutaisimme avuksemme pyhiä valvojaenkeleitä monesti emmekä piittaisi tarpeeksi siitä, että he eivät voi vastata huutoihimme ellemme noudata tiettyjä seremonioita ja tule juuri heidän valtapiiriinsä.

      Tarkoitan, että nykyisin jumaliin uskovat henkilöt toimivat tämän mukaan aivan naurettavasti. Heidän juttunsa ovat aivan poissa kohdaltaan ja harhaisia elleivät he mene siihen valtapiiriin, joka voi heitä lohduttaa. Jos olet kiinostunut esim. Jehova nimisestä enkelistä niin sinun pitäisi mennä Jehovan todistajiin saadaksesi jotakin hyötyä kiinnostuksestasi?

      Olen nyt vähän hihhuloinut epätieteellisesti tässä viestissä, mutta oletan mahdollisten vastaajien keskittyvän sen osoittamiseen että kyse on pseudo kirjoituksista ja väärennetyistä kirjoituksista, jotka ovat kirjoitettu vasta viisi sataa vuotta myöhemmin kuin mitä ne itse itsestään kertovat.

      Joka tapauksessa minua auttaa ymmärtämään yhteiskuntaa ja konflikteja tämä hierarkia sekä sitä harhaisuutta uskontojen suhteen, joka vallitsee monien mielissä, jotka eivät tunne tätä hierarkiaa. Monethan huutavat Jeesuksen puoleen tai Jehovan puoleen aivan turhaan saamatta koskaan mitään vastakaikua. Tämän hierarkian mukaan he huutava väärässä paikassa ja väärässä valtapiirissä.

    • Kaikki ne olennot joita tähän asti olemme palvoneet jumalina ovatkin siis itse asiassa enkeleitä.
      Emme tunne Luojaa kovin hyvin. Eräitä päätelmiä enkeleiden sanomista voidaan vetää:

      Krishna sanoo, että MERET ovat Luojan tajunta.
      Jeesus sanoo ehkä, että VALO on Luojan käsi.
      Krishna antaa tilaa tulkita, että ILMAKEHÄ ja AVARUUS ova Luojan verisuonisto.
      jne.

      Tämä on vain panteistinen Gaia näkökulma asiaan.

      Mutta on tiedettävä, että kaikki enkelit ovat langenneita Luciferin kapinassa paitsi ehkä Jehova eli Pyhä valvojaenkeli.

    • Luciferin enkelikapina sai lopulta puolelleen lähes kaikki enkelit.
      Siksi on vaikea asia tuntea Kristusta eli neljännen luokan enkeliä eli herrautta.
      Hän on kääntynyt pahaksi. Ja voimme oppia tuntemaan vain hänen pahuuteensa.
      Jeesus on Darth Vader. Voiman pimeälle puolelle kääntynyt.

      Joudumme perehtymään Saatanan salaisuuksiin etsiessämme Kristuksen tuntemusta.
      Luojan tuntemus sitäkin saa vain pahojen enkelten välityksellä ripotellen.

      Maailmassa on monta eri keinoa etsiä itsensä tuntemusta esim. evoluutioteoria.
      Miten itse on vaikuttanut kehitykseen historian saatossa.
      Enkelit ovat historiaa ja tulevaisuuden maailmankuva on Jehovan vapauttamien
      ihmisten käsissä.

    • Pimeät enkeliruhtinaat luovat Jumalan valtakunnan joka on enkelien kapinan suurimpia saavutuksia. Mutta Ihmisten valtakunnat ovat ihmisten käsissä aina Luojan armosta.
      Luoja on ostanut meidät vapaiksi ja voimme ajaa omia pieniä asioitamme niin vapaina kuin
      mahdollista.

      Kiitos, kunnia ja ylistys Luojalle. Ja Pyhälle Valvojaenkelille Jehovalle, joka ei ole langennut - ainakaan vielä.

    • xxxvvbb

      Enkelitkin toimivat neuvostoissa, eli tärkeistä ja suurista asioista päättäviä on useita. Yksinvalta ja diktatuuri ei toimi niissäkään piireissä.

    • jooeijeesusta

      Kaikki jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta, osaapa se lentää eli ei.

      • Niin on hyvin mahdollista, että ihminen itse on luonut jumalat. Mitä hän on mielikuvituksissaan pohtinut on muuttunut todeksi. Tämä tapahtui kaukana menneisyydessä, jolloin oli olosuhteet otollisemmat sille että mielikuvitus eli sana inkarnoitui lihaksi. Hieno ajatus teiltä. Keneköhän jumalista minun mielikuvitukseni on luonut. Sitä on mukava pohtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe