Rakennustyömaalla nuorten naisten kohtelu

Hanaaah

Hei, onkohan tämä kuinka yleistä rakennusaloilla, että esimiehet/prjoketipääliköt käyttävät valtaansa naistyöntekijöihin seksistisellä tavalla? Esim.olen ollut Lahdessa yhdessä työmaalla, jossa vertaiseni työkaverini (vaikkakin olivat miehiä) kohtelivat minua asiallisesti, niinkuin työkaveria kohdellaan. Ongelmaksi koin esimieheni, projektipäälikön/vastaavan työn johtajan.

Aika selväksi tuli viikon-kahden jälkeen, mikä oli osaltaan vaikuttanut valintaani, ehkä...

Minä sain epäasiallisia kommentteja ulkonäöstäni työmailla, siis monenkin mielestä varmaan positiivisia, mutta koin ahdistavana, että minun ulkonäköäni kommentointiin...silmiä, rintoja, vartaloani ym. (saatettiin opa taputtaa pyllylleni) joka ei missään nimessä mielestäni kuulu asialliseen käytökseen työpaikalla, ei missään työpaikalla.

Muutaman kerran näin prjojekti johtajan kahviloissa Lahdessa ja koin epämielyttävänä, että hän kyseli yksityiselämästäni henkilökohtaisia asioita ja jopa pyysi minua netissä treffeille...kieltäidyin...mutta enpä kauan ollutkaan kyseisessä firmassa töissä.

Haluaisin kuulla kuinka yleistä asia on rakennustyömailla? Esimerkkini tulee kuitenkin suuresta firmasta joka toimii monessa eri maassa....

Haluaisin myöskin kuulla miten asiaan suhtaudutaan johdon kannalta? Kuinka hyvin johto valvoo esim. vastaavaa projektinjohtajaa tai muita vastaavia työnmaan johtajia....olen jutellut Lahden seudun nuorten naisten kanssa, jotka työskentelevät tällä hetkellä samalla alalla ja korviini on kantautunut, että tämännäköinen toiminta on varsin yleistä Lahden seudun rakennustyömailla.

Olenkin tämän johdosta nyt tekemässä julksita yhteenveetoa nuorten naisten kohteluista Lahden seudulla rakkenustyömailla saamaansa kohteluun....(vasatuksia toivon myös muualta kuin Päijät-Hämeestä) haastattelemalla eri rarkennustyömaan työntekijöitä......jotta saisimme medialle tietoa kuinka yleistä väärinkäytös on.....

Kiitokset teille kaikille jo jotak olette vastanneet, lisää vastauksia toivoen :)

4

1721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metootoo

      Olen minäkin joutunut seksuaalisen ahdistunut uhriksi työelämässä harjoittelijana. Siinä ei pahemmin ole 80kiloisella 180cm pitkällä miehellä ole mitään mahdollisuuksia, kun takaapäin tulee kiinni ottamaan ja takamusta kourimaan 160kiloinen 60vuoden ikäinen kiimainen rouvas henkilö. Tapahtui useammankin kerran. Ja en varmasti ainut mies tämän maan työpaikoilla, mutta eihän näistä saa puhua eikö näitä noteerata. Naurut saa niskaansa vaan.

      • Karmosiini

        No onhan. Kouraiset takaisin vaikka sieltä etupuolelta. Tai annat perseelle isän kädestä. Sama niille tverkkaajille. Se vain pitää tehdä, koska ainoa toinen vaihtoehto on ikuisesti pelätä seurauksia. Toki naiset riskiä välttävinä olentoina pyrkivät tekemään asiansa "kaverinsa" todistaessa, mutta se kaveri ei usein ole halukas kaveri, vaan on vaan mennyt litran mittana sinne mihin vahvin sitä on käskenyt. Ole itse se vahvin niin 2 vastaan 1 kääntyy toisin päin. Voit saada myös yöseuraa.

        Ihan vain meikäläisen elämänkokemuksella neuvoja. Opit kyllä ajan mittaan saman, koska se on elämää ja niin vain on pakko miehen toimia.


    • fjhfouhqwgohq

      Kyllä se sitten loppuu, kun olet keski-ikäinen . Itse olin nuorena vähän aikaa erään kunnan rakennusvirastolla siivoamassa ja tuijottelua, niskahierontatarjouksia ja sivupisteen alemman esimiehen taholta jopa suhde-ehdotuksia tuli. Loppui, kun tuolloinen exini marssi ko.työpaikalle ja piti tiukan keskustelun ensinnäkin tuolle alemmalle esimiesäijälle ja uhkasi, että ilmoitamme asiasta vaikka kuinka ylös, jos ei toiminta lopu. Ilmoitimmekin ja sen jälkeen sai töitä tehdä rauhassa. Myöhemmin kouluttauduin hoitoalalle ja siellä työkaverimies kävi peffaan kiinni. Käsillään työnsi minua syrjemmälle (olin kumartuneena) jotta mahtui itse kulkemaan kapeassa eteisessä. Enpä tuosta kovin loukkaantunut kun tiesin hänen olevan homo. Ajattelin, että suotakoon hänelle nyt tuo huvi, että kerrankin saa käydä naisihmisen perään käsiksi.Heh.

    • Somerotar

      NO, jopas on. Miten voi tehdä työtään, jos jatkuvasti saa pelätä jostain tahoilta kourintaa. On olemassa ammattiyhdistyksillä työturvallisuusvastaavia. Olisiko tämä henkilö juuri sitä varten ja hänen kauttaan asiaa voisi viedä eteenpäin.
      Nainen, joka kourii työtoveriaan, on yhtä inhottava kuin kouriva mies. Eikö mies muka saa sanoa naiselle, ettei pidä hänen käytöksestään tai viedä asiaa eteenpäin? Tietysti asia on esitettävä naiselle kahden kesken ja asiallisesti. Fiksu nainen asian ymmärtää ja lopettaa. Tyhmäkin ymmärtää tai on täysin sosiaalisilta taidoiltaan nolla. Luulisi, ettei sellainen henkilö pysty toimimaan ihmisyhteisön täysivaltaisena jäsenenä ja häneltä puuttuu inhimillinen tunne kokonaan.
      Ehdotan reilua keskustelua, kourivien kanssa. Selkeä ilmoitus, kohtelias, ettei pidä kourimisesta ja toivoisi epäasiallisen käytöksen loppuvan. Selkeä ilmoitus, että vei asian eteenpäin, jos käytös ei lopu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe