TURVAVÄLI MOOTTORITIELLÄ.

tojopetteri

Kohta alkaa joulun paluuliikenne. Moottoritien oikealla kaistalla on yhtenäinen monta kilometriä, jollei jopa kymmeniä kilometrejä pitkä jono autoilijoita. Muistakaa pitää välimatka edellä ajavaan autoon tarpeeksi lyhyenä ettei takanasi ajavan auton tarvitse ohittaa täyttääkseen liian pitkää edessäsi olevaa tyhjää väliä. Sopiva välimatka lienee noin kolme auton mittaa eli noin 15 m.

39

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mug.o.grog

      Glögiä meni sitten aika paljon viime yönä?

      • Tojop

        En tiedä miten paljon joit, mutta lienee kaikki meni.


      • veio4

        Yle
        Viimeisin onnettomuus tapahtui Ylen
        mukaan eilen keskiviikkoiltana Porvoon moottoritiellä.

        Henkilöauton kuljettaja näki villisikoja Kilpilahden liittymän lähellä ja teki äkkijarrutuksen, jolloin perässä tullut pakettiauto ajoi henkilöauton perään. Kolmas auto oli puolestaan törmännyt villisikalaumaan.


    • OhitusIlmanMitäänHyötyä

      Vain typerys ohittelee kilometrien mittaisessa autojonossa vaikka autojen välit sen mahdollistaisikin. Työmatkaliikenteessä huomaa, jos ymmärtää jotain liikenteestä, että ajallisesti jonossa ohittelun tuoma ajallinen hyöty on täysin marginaalinen. Eikä kyseinen reaaliteetti muutu joululiikenteen jonoissakaan.

    • kokemustaonmulla

      Aivan totta. jos pidät välimatkaa 30 m. niin takana ajava pitää sitä liian pitkänä ja ohittaa sut ja joudut hidastamaan saadaksesi taas sen 30 m. väliä ja taas takanasi oleva ärsyyntyy hidastelusta ja ohittaa sut jne.

      • 60tkm.v

        Kannattaa pitää sellaiset kolme sekuntia väliä. Ikinä ei ole käynyt niin, että takana ajava hermostuu ja ohittaa vain siksi, että väli on sopiva.


      • Turvavälix3

        Johan vedetään kiinni jos joku takaa tuleva hättäinen on siihen itseään tarjoamassa.


    • OmaMielihaluTärkein

      Mä pemaripellenä pidän sen puolen metrin turvavälin, kun autossani on ne OIKEAT talvirenkaat eli nastat. Ne mahdollistavat ajamisen kuin kesällä. Ohittelenkin kuin kesällä, eli heti kun vapaata tilaa on 50 metriä eteenpäin, lähden ohi. Kerkeän kyllä juuri ja juuri omalle kaistalle vastaantulevan auton keulaa hipoen, mutta kerkeän kuitenkin. Minun mielihaluni on tärkeämpää, kuin muiden tielläliikkujien nysväilyt. Poliisista puhumattakaan....

    • roikkuja.pirjo

      Mitä mä sitten teen kun edellä olevan auton edessä ole ei ole ketään, ahdistun jos en pääse
      täyttämään mitään väliä.

      • TurhaKoheltaa

        Kaivat siinä ajon aikana siitä hanskalokerosta ne rauhoittavat pillerit esille, napsaset niistä yhden, nielet sen, odotat vaikutuksen alkavan, ja jatkat matkaa, kuten tähänkin saakka. (suositeltavaa myös pemaripelleille) Varma keino päästä perille, ja lapsetkin ilahtuvat äidin saapumisesta ehjänä kotiin.


      • TeidenKing

        Kuules nyt pallinaama. Mä lähden aina liikenteeseen sillä mielellä, että haastan aina jonkun kisaan. Sehän on jo enemmän sääntö kuin poikkeus suomen teillä. Miksi siis jurrata jotain tasaista nopeutta, kun lemminkäinen on tehnyt hyvät tasaiset asfaltit meidän tulevien räikkösten temmellyskentäksi? Ajatteleppa sitä!!!


      • nallipaama
        TeidenKing kirjoitti:

        Kuules nyt pallinaama. Mä lähden aina liikenteeseen sillä mielellä, että haastan aina jonkun kisaan. Sehän on jo enemmän sääntö kuin poikkeus suomen teillä. Miksi siis jurrata jotain tasaista nopeutta, kun lemminkäinen on tehnyt hyvät tasaiset asfaltit meidän tulevien räikkösten temmellyskentäksi? Ajatteleppa sitä!!!

        Kirjoituksesi on trollaus, mutta siitä tuli mieleen se, että joskus joku yrittää liikenteessä provosoida kisaamaan tai muuten vaan ärsyttää. En tiedä, mikä siinä toiminnassa pippeli on motivaattorina, mutta aika hilpeää seurattavaa se on. Vähän kuin jonkun tarjoama ilmainen pellenumero. 🤡


      • Bjjjjkkkmmkkkkkkkk
        TurhaKoheltaa kirjoitti:

        Kaivat siinä ajon aikana siitä hanskalokerosta ne rauhoittavat pillerit esille, napsaset niistä yhden, nielet sen, odotat vaikutuksen alkavan, ja jatkat matkaa, kuten tähänkin saakka. (suositeltavaa myös pemaripelleille) Varma keino päästä perille, ja lapsetkin ilahtuvat äidin saapumisesta ehjänä kotiin.

        Ei välttämättä ilahdu, ajotaidot samaa luokkaa kuin perheen kasvatuskin niin lasten uudelleen sijoitus voi olla lapsille hyvä vaihtoehto


      • veio4
        Bjjjjkkkmmkkkkkkkk kirjoitti:

        Ei välttämättä ilahdu, ajotaidot samaa luokkaa kuin perheen kasvatuskin niin lasten uudelleen sijoitus voi olla lapsille hyvä vaihtoehto

        Kannattaa ottaa koko purkki kerralla, niin saa pysäytettyä omalla kohdallaan suvussa etenevät oireet.


      • sellainen.tapaus
        veio4 kirjoitti:

        Kannattaa ottaa koko purkki kerralla, niin saa pysäytettyä omalla kohdallaan suvussa etenevät oireet.

        No miksi polttopullo veijo edelleen ihmisten kiusana liiketeessä peikkoilet, etkä katkaise kohdallasi suvussasi etenevää oiretta.


    • vetää-paremmin-

      Miksi ei voisi käyttää koko moottoritietä hyväksi, jos on hyvä keli, ettei rapa roisku. Ei kai ohituskaistaa tarvitse tuhatta ja sataa ajaa, vaan ajaa rajoitusten mukaan. Kyllä ramppien kohdilla aina jonossa tilaa löytyy palata oikealle kaistalle.

    • Kertokaapa

      Miksi pemaripelleillä on sateen sattuessa nopeus moottoritiellä 80km/h? vaikka satasta saa ajaa?

      • Benmareissahan on erikoisleveät custom -renkaat, joten pakko ottaa varovasti sateella, koska mitä leveämpi rengas sitä suurempi riski joutua vesiliirtoon. Ja riski kasvaa, mitä kuluneepi pinta eli urasyvyys on pienempi.


      • BMWnysväriSateellaKotiin

        No pysyisivät sitten sateen sattuessa kotonansa, pois jonoja keräämästä.


    • OnHyväOlla

      "Sopiva välimatka lienee noin kolme auton mittaa eli noin 15 m."
      kirjoitti aloittaja.

      Jos ajat noin lyhyellä matkalla, tulee taatusti peräänajo jos edelläoleva jarruttaa, Et tajua alle sekunnissa että hän voi jarruttaa täysillä silloin jäät jälkeen jarrutuksesta ja se johtaa peräänajoon. Moni kyllä väistää, siitä seuraa heittelehtimen ja vielä pahemmat seuraukset.

      Toiseksi, jos ajat 15-30 m etäisyydellä saat kaiken edelläajavan ilmaan nostattaman saasteen. Saat sen tuulilasiin, autin molempiin ilmanpuhdistajiin ja sateella myös moottoriin.
      Saat tuulilasin heikkoon kuntoon mutaman kymppitonnin matkalla, kun olet jatkuvassa hiekkakylvyssä.

      Laatuautoissa on mukautuva vakkari ja sen saa säädettyä noin 30-60 m väliin, pidän säädön maksimissaan ja on hyvä olla.

      Kyllä se onnettumuus tulee satoja kertoja useammin kuin Lottovoitto, tahdot tai et.

      • Hyvä nyrkkisääntö on, että turvaväli on nopeusmittarin näyttämä ja siitä puolet on minimiväli, joka tulisi olla. Todettakoon, että tässä voi suosiolla unohtaa ne Rotan mainostamat nettitesti reaktioajoista, joka ei liikenteessä kyllä päde millään tavalla. Liikenteessä tilanteet on monimuuttujia, jossa on tehtävä päätös useista vahtoehdoista nopeasti, kun nettitestissä tietosesti keskistyt hiiren painikkeen napautukseen merkistä. kokemusta on tilanteesta, jossa toiminta tulee lähes refleksin omaisesti ja vasta hetki tilanteen jälkeen tulee ajatus mukaan, jolloin ymmärtää sen, miten vähän on aikaa pohtia eri ratkaisuja.


      • delfin84 kirjoitti:

        Hyvä nyrkkisääntö on, että turvaväli on nopeusmittarin näyttämä ja siitä puolet on minimiväli, joka tulisi olla. Todettakoon, että tässä voi suosiolla unohtaa ne Rotan mainostamat nettitesti reaktioajoista, joka ei liikenteessä kyllä päde millään tavalla. Liikenteessä tilanteet on monimuuttujia, jossa on tehtävä päätös useista vahtoehdoista nopeasti, kun nettitestissä tietosesti keskistyt hiiren painikkeen napautukseen merkistä. kokemusta on tilanteesta, jossa toiminta tulee lähes refleksin omaisesti ja vasta hetki tilanteen jälkeen tulee ajatus mukaan, jolloin ymmärtää sen, miten vähän on aikaa pohtia eri ratkaisuja.

        Kerropa mitkä ovat ne tilanteet, joihin turvavälillä yritetään vaikuttaa, jos unohdetaan edellämenevän vauhdin hidastuminen? Ihan noin parikin riittää...

        Metrejä ei edelleenkään kannata laskeskella. Siinä vasta sitä aikaa kuluu ja tarkkaavaisuus herpaantuu. Sekunnit ovat helpompia arvoida, eikä tarvitse edes vilkaista nopeusmittariin (tuollaisessa jonossahan nopeus seilaa helposti 60-120 välillä)...


      • Perusjuttuja
        TheRat kirjoitti:

        Kerropa mitkä ovat ne tilanteet, joihin turvavälillä yritetään vaikuttaa, jos unohdetaan edellämenevän vauhdin hidastuminen? Ihan noin parikin riittää...

        Metrejä ei edelleenkään kannata laskeskella. Siinä vasta sitä aikaa kuluu ja tarkkaavaisuus herpaantuu. Sekunnit ovat helpompia arvoida, eikä tarvitse edes vilkaista nopeusmittariin (tuollaisessa jonossahan nopeus seilaa helposti 60-120 välillä)...

        Sillä voi vaikuttaa siihen, mitä kaikkea muuta näkee kuin edellä ajavan auton peräosan. Ja tilanteet, joihin välillä yritetään vaikuttaa, on ihan kaikki liikenteessä tapahtuvat tilanteet.


      • Perusjuttuja kirjoitti:

        Sillä voi vaikuttaa siihen, mitä kaikkea muuta näkee kuin edellä ajavan auton peräosan. Ja tilanteet, joihin välillä yritetään vaikuttaa, on ihan kaikki liikenteessä tapahtuvat tilanteet.

        > Sillä voi vaikuttaa siihen, mitä kaikkea muuta näkee kuin edellä ajavan auton peräosan.

        Tuo on totta. Jos nopeus on alle 30 km/h ,on turvaväliä syytä miettiä myös metreissä. Tai no, tarkemmin sen mukaan, että näkee ohi siitä autosta.

        > Ja tilanteet, joihin välillä yritetään vaikuttaa, on ihan kaikki liikenteessä tapahtuvat tilanteet.

        Eivät ole. TURVAvälin idea on, että pystyt pysäyttämään autosi, jos edelläoleva tekee hätäjarrutuksen, ilman että törmäät häneen. Turvavälillä ei ole mitään tekemistä esimerkiksi tilannenopeuden tai vaikkapa hälytysajoneuvojen väistämisen kanssa.


      • TheRat kirjoitti:

        > Sillä voi vaikuttaa siihen, mitä kaikkea muuta näkee kuin edellä ajavan auton peräosan.

        Tuo on totta. Jos nopeus on alle 30 km/h ,on turvaväliä syytä miettiä myös metreissä. Tai no, tarkemmin sen mukaan, että näkee ohi siitä autosta.

        > Ja tilanteet, joihin välillä yritetään vaikuttaa, on ihan kaikki liikenteessä tapahtuvat tilanteet.

        Eivät ole. TURVAvälin idea on, että pystyt pysäyttämään autosi, jos edelläoleva tekee hätäjarrutuksen, ilman että törmäät häneen. Turvavälillä ei ole mitään tekemistä esimerkiksi tilannenopeuden tai vaikkapa hälytysajoneuvojen väistämisen kanssa.

        Jos moottoritiellä (aloitus) edessä molemmilla kaistoilla mennään alle 30 km/h, ja takana tullaan 120 km/h, ei juuri kannata miettiä turvavälimetrejä, pikemminkin etsiä hätävilkkua. Jos sen käytöstä sitten saa sakon, kai senkin mielellään maksaa, jos jää henkiin.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Jos moottoritiellä (aloitus) edessä molemmilla kaistoilla mennään alle 30 km/h, ja takana tullaan 120 km/h, ei juuri kannata miettiä turvavälimetrejä, pikemminkin etsiä hätävilkkua. Jos sen käytöstä sitten saa sakon, kai senkin mielellään maksaa, jos jää henkiin.

        Noin yleisenä huomiona, pidän helpompana vilkutella jarruvaloja. Tämä toki edellyttää, ettei se hidastuminen 30 km/h nopeuksiin tule itselle yllätyksenä. Toisaalta, jos tulee, edessä palaa yleensä sellainen punainen valomeri, että aika tampio saa takaatuleva olla, jos ei ymmärrä että jotain saattaa olla tapahtumassa...

        Toki noita tampioita on. Tälläkin palstalla muutama kertoo ajavansa edellämenijän perää seuraten.


      • Perusjuttuja
        TheRat kirjoitti:

        > Sillä voi vaikuttaa siihen, mitä kaikkea muuta näkee kuin edellä ajavan auton peräosan.

        Tuo on totta. Jos nopeus on alle 30 km/h ,on turvaväliä syytä miettiä myös metreissä. Tai no, tarkemmin sen mukaan, että näkee ohi siitä autosta.

        > Ja tilanteet, joihin välillä yritetään vaikuttaa, on ihan kaikki liikenteessä tapahtuvat tilanteet.

        Eivät ole. TURVAvälin idea on, että pystyt pysäyttämään autosi, jos edelläoleva tekee hätäjarrutuksen, ilman että törmäät häneen. Turvavälillä ei ole mitään tekemistä esimerkiksi tilannenopeuden tai vaikkapa hälytysajoneuvojen väistämisen kanssa.

        Sulla on aika vähän kokemusta ajamisesta?


      • Perusjuttuja kirjoitti:

        Sulla on aika vähän kokemusta ajamisesta?

        Totta. Vain vähän yli parikymmentä vuotta ja reilu puolisen miljoonaa kilometriä ruuhkasuomessa. Keskimääräistä enemmän siis toki.

        Mutta argumentum ad hominem ei ehkä ole se linja, jolle suosittelisin sinua lähtemään.


      • Perusjuttuja
        TheRat kirjoitti:

        Totta. Vain vähän yli parikymmentä vuotta ja reilu puolisen miljoonaa kilometriä ruuhkasuomessa. Keskimääräistä enemmän siis toki.

        Mutta argumentum ad hominem ei ehkä ole se linja, jolle suosittelisin sinua lähtemään.

        No, toiset näköjään näkee asiat erikoisesti. Kun ainoa työkalu on vasara, niin jokainen ongelma näyttää naulalta 😉


      • Perusjuttuja kirjoitti:

        No, toiset näköjään näkee asiat erikoisesti. Kun ainoa työkalu on vasara, niin jokainen ongelma näyttää naulalta 😉

        Jeps. Täällä pyörii niitä, joiden vastaus jokaiseen ongelmaan on rajoitusten mukaan ajaminen. Sitten on niitä, joille ainoa merkittävä asia on turvaväli. Ja sitten on vielä ne oikeasti sekopäät... Noin muiden outojen lisäksi.

        Ajaminen on helppoa, kunhan muutaman perusasian ymmärtää. Turvaväli on yksi tärkeimmistä ja vähän siihen liittyen: ennakointi ja ennakoitavuus. Mutta kovin on vaikeaa...


      • Perusjuttuja
        TheRat kirjoitti:

        Jeps. Täällä pyörii niitä, joiden vastaus jokaiseen ongelmaan on rajoitusten mukaan ajaminen. Sitten on niitä, joille ainoa merkittävä asia on turvaväli. Ja sitten on vielä ne oikeasti sekopäät... Noin muiden outojen lisäksi.

        Ajaminen on helppoa, kunhan muutaman perusasian ymmärtää. Turvaväli on yksi tärkeimmistä ja vähän siihen liittyen: ennakointi ja ennakoitavuus. Mutta kovin on vaikeaa...

        Kannattaa aloittaa opettelu niistä perusasioista. Tekemistä näköjään on. Varmasti tuntuu vaikealta, mutta kannattaa olla sitkeä.


      • Perusjuttuja kirjoitti:

        Kannattaa aloittaa opettelu niistä perusasioista. Tekemistä näköjään on. Varmasti tuntuu vaikealta, mutta kannattaa olla sitkeä.

        Tiedän, ettet tarkoita tuota minulle, mutta joku voi senkin väärin ymmärtää. Huoh...

        Valitettavasti oikein muuta paikkaa opetella kuin liikenne ei ole olemassa. Joudumme pärjäämään näiden harjoittelijoiden kanssa. Pelottavimpia ovat ne, jotka ajavat vuosia eivätkä opi...


      • Perusjuttuja
        TheRat kirjoitti:

        Tiedän, ettet tarkoita tuota minulle, mutta joku voi senkin väärin ymmärtää. Huoh...

        Valitettavasti oikein muuta paikkaa opetella kuin liikenne ei ole olemassa. Joudumme pärjäämään näiden harjoittelijoiden kanssa. Pelottavimpia ovat ne, jotka ajavat vuosia eivätkä opi...

        Saattaa olla niin, että kuulut tuohon viimeksi mainitsemaasi joukkoon.


    • Tojjopetteri

      Ironia on vaikea laji, pahoittelut kun en sitä osannut.

    • KouvolanSahuri

      Mie oon homo, ja pyrin heti Skodallani eelläajavan pakoputkeen kiinni.

      • ittnePiramiH

        Mä ajan Bemmilläni tahallaan niin hiljaa, että työnnyt väkisinkin mun tuhkaluukkuun...AAAAHHHHHH!!!!


    • EikunTäysiilä

      Vittu mä teistä välitä....jos ei tilaa anneta ajan saatana päälle,oli poliisi siitä mitä mieltä tahansa! Sitten rytisee jos rytisee! Minä ajan sitä vauhtia kun huvittaa vitut teistä muista tiedä...Ei kannata lähteä moottoritielle jos ei uskalla ajaa! Ne on tehty vain niille kuten minulle joilla on vähintään 375heppaa konehuoneessa!Hitaat saa puolestani kuolla.

      • PelkuriOletJaSiksiJäät

        Herää jo. Kaltaisesi pelkuri ei tee mitään liikenteessä, kenellekään. 375 hevosvoimaa sulla on käytössäsi vain Pleikkarissasi.


      • isoisä.ymmärtää

        No, toisilla perheenisillä menee paremmin,
        muista isi tulla illaksi kotiin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2291
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1762
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1440
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1437
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      242
      1383
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1232
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1205
    8. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      370
      1185
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      338
      1137
    Aihe