Onko pelastusta adventismin ulkopuolella?

unitaari

Onko pelastusta adventtikirkon ulkopuolella?

Nyt tällä hetkellä?

Tulevaisuudessa? (Ennen Kristuksen tulemusta)

Mitä kirkko opettaa jäsenilleen kirkon sisällä?

Mitä adventtikirkko opettaa julkisesti muille kristityille ja maailmalle?

18

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oipoii

      Kaveri pelastui turvavöillä, itse pyöräilykypärällä ja kalastelevalle enolle ostettiin lahjaksi kelluntapuku. Pelastusta on siis luvassa kunhan itse vähän auttelee.

      • 7.päivän.ateisti

        Siispä kyrpärä päässä adventistien kerhoon!


    • jehovalaiselle

      Ei ainakaan jahvettilais- unitaarin lahkossa kellään.

    • Vastaus_987

      Virallinen opetus seurakunnan sisällä ja sen ulkopuolella on sama, kuten adventtikirkon muissakin oppikysymyksissä. Vastaus painottuu sivun loppuosalle, jos et kaikkea jaksa lukea:

      https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jäännös

      • Vastaus_987

        Ääkköset aakkosiksi, niin toimii osoite...


      • Tuossa linkissä ei sanota suoraan, onko pelastusta adventtikirkon ulkopuolella hetkeä ennen Kristuksen toista tulemusta vai ei. Kirkon taloudenhoitaja sanoi 1990-luvulla televisiossa avoimesti, että pelastusta ei ole adventtikirkon ulkopuolella. Vieläkö tämä katolinen näkemys on vallalla kirkossanne?

        https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        "Käskyllään "kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet" (Ilm. 14:7; vrt. 2. Moos. 20:11) tämä sanoma kiinnittää huomiota sapattikäskyyn."

        Enkeli ei kiinnitä niinkään huomiota sapatin käskyyn, joka ei ole suurin käskyistä, vaan hän kiinnittää huomiota suurimpaan käskyyn, joka on sidottava otsaan ja oikeaan käteen muistolauseeksi... (5Moos 6:4-9) Sen vastakohta on pedon merkki, jossa otsaan ja oikeaan käteen otetaan jokin muu käsky (esimerkiksi sapatin käsky tai tunnustetaan jotakin muuta Jumalaa kuin Raamatun ilmoittamaa taivaallista isäämme ja Jeesuksen kristuksen Jumalaa ja isää).

        On tärkeämpää kumartaa ja palvoa SUNNUTAINA TAI JOKAISENA PÄIVÄNÄ sitä yhtä ainoata Jumalaa eli taivaallista isäämme, joka on luonut taivaan ja maan ja meren ja kaiken mitä niissä on kuin palvoa jotakin toista jumalaa SAPATTINA. Adventistit ovat eksyneet, kun kumartavat sapattina kolmiyhteistä epäjumalaa ja palvovat ihmistä kristusta Jeesusta jumalanaan, joka on sitä pedon merkin ottamista, josta Raamattu puhuu. (5Moos 6:4-9 vrt. Ilm 16:13-18 ja ks. Jes 14.1-27; Hes 28:1-19; 2Tess 2; 2Kor 11:1-4)

        Ihmettelen sitä, että kirjoituksessa arvosteltiin hierarkkisen johtamisen mallia: eikö myös adventtikirkkoa johdeta hierarkkisesti ja eikö sekin ole keskushallintoinen ja jäsenistö jaettu pastoreihin ja maallikoihin vastoin Raamatun opetusta uuden liiton Jumalan seurakunnasta?


      • unitaari kirjoitti:

        Tuossa linkissä ei sanota suoraan, onko pelastusta adventtikirkon ulkopuolella hetkeä ennen Kristuksen toista tulemusta vai ei. Kirkon taloudenhoitaja sanoi 1990-luvulla televisiossa avoimesti, että pelastusta ei ole adventtikirkon ulkopuolella. Vieläkö tämä katolinen näkemys on vallalla kirkossanne?

        https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        "Käskyllään "kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet" (Ilm. 14:7; vrt. 2. Moos. 20:11) tämä sanoma kiinnittää huomiota sapattikäskyyn."

        Enkeli ei kiinnitä niinkään huomiota sapatin käskyyn, joka ei ole suurin käskyistä, vaan hän kiinnittää huomiota suurimpaan käskyyn, joka on sidottava otsaan ja oikeaan käteen muistolauseeksi... (5Moos 6:4-9) Sen vastakohta on pedon merkki, jossa otsaan ja oikeaan käteen otetaan jokin muu käsky (esimerkiksi sapatin käsky tai tunnustetaan jotakin muuta Jumalaa kuin Raamatun ilmoittamaa taivaallista isäämme ja Jeesuksen kristuksen Jumalaa ja isää).

        On tärkeämpää kumartaa ja palvoa SUNNUTAINA TAI JOKAISENA PÄIVÄNÄ sitä yhtä ainoata Jumalaa eli taivaallista isäämme, joka on luonut taivaan ja maan ja meren ja kaiken mitä niissä on kuin palvoa jotakin toista jumalaa SAPATTINA. Adventistit ovat eksyneet, kun kumartavat sapattina kolmiyhteistä epäjumalaa ja palvovat ihmistä kristusta Jeesusta jumalanaan, joka on sitä pedon merkin ottamista, josta Raamattu puhuu. (5Moos 6:4-9 vrt. Ilm 16:13-18 ja ks. Jes 14.1-27; Hes 28:1-19; 2Tess 2; 2Kor 11:1-4)

        Ihmettelen sitä, että kirjoituksessa arvosteltiin hierarkkisen johtamisen mallia: eikö myös adventtikirkkoa johdeta hierarkkisesti ja eikö sekin ole keskushallintoinen ja jäsenistö jaettu pastoreihin ja maallikoihin vastoin Raamatun opetusta uuden liiton Jumalan seurakunnasta?

        Viittauksiin tuli jälleen kerran virhe, kun nopeasti kirjoitin enkä tarkistanut (samoin oli kirjoitusvirhe tai virheitä):

        Ilm 13:13-18 piti olla eikä luku 16: tässä kohdassa ja myöhemmin sen jälkeen puhutaan pedon merkistä, joka otetaan käteen tai oikeaan otsaan ja kumarretaan petoa. Jumalan lapsilla on otsassaan rakkauden suurin käsky (rakasta isää Jumalaa yli kaiken, koska hän on yksin kaiken luoja ja kaikkivaltias Herra Jumala, 5Moos 6:4-9; Ilm 4:8-11), mutta pedon merkin ottaneilla se käsky on korvattu kolmiyhteisen jumalan opilla tai islamin uskontunnustuksen mukaisella jumalalla (Allah) ja nimeltään kristityt (katolisessa uskossa olevat) palvovat ihmistä kristusta Jeesusta jumalanaan, kun taas muslimit palvovat epäjumalaa Allahia. Molemmat ovat muuttaneet lain ja ajan (muslimit ovat korvanneet koko Raamatun Koraanilla, mikä on suurempi rikos kuin katolisessa uskovien rikos väärentää kymmentä käskyä ja palvoa kolmiyhteistä epäjumalaa isän Jumalan sijasta).


      • unitaari kirjoitti:

        Tuossa linkissä ei sanota suoraan, onko pelastusta adventtikirkon ulkopuolella hetkeä ennen Kristuksen toista tulemusta vai ei. Kirkon taloudenhoitaja sanoi 1990-luvulla televisiossa avoimesti, että pelastusta ei ole adventtikirkon ulkopuolella. Vieläkö tämä katolinen näkemys on vallalla kirkossanne?

        https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        "Käskyllään "kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet" (Ilm. 14:7; vrt. 2. Moos. 20:11) tämä sanoma kiinnittää huomiota sapattikäskyyn."

        Enkeli ei kiinnitä niinkään huomiota sapatin käskyyn, joka ei ole suurin käskyistä, vaan hän kiinnittää huomiota suurimpaan käskyyn, joka on sidottava otsaan ja oikeaan käteen muistolauseeksi... (5Moos 6:4-9) Sen vastakohta on pedon merkki, jossa otsaan ja oikeaan käteen otetaan jokin muu käsky (esimerkiksi sapatin käsky tai tunnustetaan jotakin muuta Jumalaa kuin Raamatun ilmoittamaa taivaallista isäämme ja Jeesuksen kristuksen Jumalaa ja isää).

        On tärkeämpää kumartaa ja palvoa SUNNUTAINA TAI JOKAISENA PÄIVÄNÄ sitä yhtä ainoata Jumalaa eli taivaallista isäämme, joka on luonut taivaan ja maan ja meren ja kaiken mitä niissä on kuin palvoa jotakin toista jumalaa SAPATTINA. Adventistit ovat eksyneet, kun kumartavat sapattina kolmiyhteistä epäjumalaa ja palvovat ihmistä kristusta Jeesusta jumalanaan, joka on sitä pedon merkin ottamista, josta Raamattu puhuu. (5Moos 6:4-9 vrt. Ilm 16:13-18 ja ks. Jes 14.1-27; Hes 28:1-19; 2Tess 2; 2Kor 11:1-4)

        Ihmettelen sitä, että kirjoituksessa arvosteltiin hierarkkisen johtamisen mallia: eikö myös adventtikirkkoa johdeta hierarkkisesti ja eikö sekin ole keskushallintoinen ja jäsenistö jaettu pastoreihin ja maallikoihin vastoin Raamatun opetusta uuden liiton Jumalan seurakunnasta?

        Minun tietääkseni adventtikirkko ei ole koskaan jäsenilleen tai ulkopuolisille esittänyt, ettei pelastusta ole kirkon ulkopuolella. Kirkon opetus on, että ihminen pelastuu uskomalla Jeesukseen ja että valtaosa pelastetuista tulee muualta kuin adventtikirkosta. Tunnen kohtuullisen hyvin kirkon johtajat, pastorit, talousjohtajat viimeisen puolen vuosisadan ajalta työtovereina ja jotkut entisinä oppilainani enkä parhaalla tahdollanikaan pysty kuvittelemaan, että joukkoon mahtuisi sellaisia, jotka kuvittelevat vain adventistien pelastuvan. Kaikki joskus (ja minä usein) ilmaisevat itseään huonosti ja asioita ymmärretään väärin, mutta ajatus siitä, että joku puoliksikaan täysjärkinen adventisti, kirkon työntekijä tai maallikko, kuvittelelisi vain adventistien pelastuvan, on täysin mahdoton ajatus.

        On kyllä totta, että vielä muutama vuosikymmen sitten minä ja monet muutkin adventistit kuvittelivat kirkkonsa liki täydelliseksi ja näkivät sen komeana, vahvana ja upeana organisaationa, mutta tätä nykyä minä ja ehkä monet muutkin, pitävät kirkko-organisaatiotaan välttämättömänä pahana, jota tarvitaan hoitamaan seurakuntien työntekijät, kiinteistöt ja yhteiset juhlat ja leirit. Kirkkoa pidetään vähän jäykkänä ja raadollisena, kun pienessäkin maassa täytyy seurata kirkon maailmanlaajuista organisaatiomallia, mutta onneksi pienessä yhteisössä lähes kaikki tuntevat toisensa ja asiat jotenkuten organisaationkin osalta rullaavat - väliin heikosti, mutta onneksi joskus kohtuullisestikin. Samalla on opittu luottamaan siihen, että Herra pitää hulluistaan huolta.

        Mutta että kirkko olisi ainoa pelastuksen reitti. Kauhistus sentään, siihen voi vain sanoa ei, ei ja EI.

        Kai


      • adventisti
        unitaari kirjoitti:

        Tuossa linkissä ei sanota suoraan, onko pelastusta adventtikirkon ulkopuolella hetkeä ennen Kristuksen toista tulemusta vai ei. Kirkon taloudenhoitaja sanoi 1990-luvulla televisiossa avoimesti, että pelastusta ei ole adventtikirkon ulkopuolella. Vieläkö tämä katolinen näkemys on vallalla kirkossanne?

        https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        "Käskyllään "kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet" (Ilm. 14:7; vrt. 2. Moos. 20:11) tämä sanoma kiinnittää huomiota sapattikäskyyn."

        Enkeli ei kiinnitä niinkään huomiota sapatin käskyyn, joka ei ole suurin käskyistä, vaan hän kiinnittää huomiota suurimpaan käskyyn, joka on sidottava otsaan ja oikeaan käteen muistolauseeksi... (5Moos 6:4-9) Sen vastakohta on pedon merkki, jossa otsaan ja oikeaan käteen otetaan jokin muu käsky (esimerkiksi sapatin käsky tai tunnustetaan jotakin muuta Jumalaa kuin Raamatun ilmoittamaa taivaallista isäämme ja Jeesuksen kristuksen Jumalaa ja isää).

        On tärkeämpää kumartaa ja palvoa SUNNUTAINA TAI JOKAISENA PÄIVÄNÄ sitä yhtä ainoata Jumalaa eli taivaallista isäämme, joka on luonut taivaan ja maan ja meren ja kaiken mitä niissä on kuin palvoa jotakin toista jumalaa SAPATTINA. Adventistit ovat eksyneet, kun kumartavat sapattina kolmiyhteistä epäjumalaa ja palvovat ihmistä kristusta Jeesusta jumalanaan, joka on sitä pedon merkin ottamista, josta Raamattu puhuu. (5Moos 6:4-9 vrt. Ilm 16:13-18 ja ks. Jes 14.1-27; Hes 28:1-19; 2Tess 2; 2Kor 11:1-4)

        Ihmettelen sitä, että kirjoituksessa arvosteltiin hierarkkisen johtamisen mallia: eikö myös adventtikirkkoa johdeta hierarkkisesti ja eikö sekin ole keskushallintoinen ja jäsenistö jaettu pastoreihin ja maallikoihin vastoin Raamatun opetusta uuden liiton Jumalan seurakunnasta?

        Kuka tietää onko näkemys vallalla kirkossamme mutta sitä ei ainakaan siellä virallisesti opeteta.


    • Lahkojen-tavoite

      Joikaisessa lahkossa julistetaan sitä, että se meidän lahkon opetus ja Raamatun tulkinta on ainoa oikea pelastukseen vievä tie. Muiden lahkojen jäsenet ovat vain sokaistuja ja siksi mm. aktiivinen työ lahkoissa pohjautuu myös siihen, että toisista lahkoista voitaisiin kalastella niitä "sokaistuja reppanoita meidän oikeaoppisten" ja taivaaseen matkalla olevien "ihanaan" seuraan.
      Miten muutoin olisikaan ne tuhannet kristilliset lahkot perusteltavissa?

      Tietysti lahkojen taustalla ovat todellisuudessa pelkästään taloudelliset intressit, rahan- sekä vallanhimo, joka lahkoissa on se ylläpitävä voima. Ketään ei lahkojen päättävissä elimissä ja palkkaa nauttivissa oikeasti kiinnosta muu kuin taloudellinen hyöty lahkon nimissä ja sitä kautta oma elintaso. Kaikki muu on täysin yhdentekevää.

      • kerettiläinen-

        # Ketään ei lahkojen päättävissä elimissä ja palkkaa nauttivissa oikeasti kiinnosta muu kuin taloudellinen hyöty lahkon nimissä ja sitä kautta oma elintaso. Kaikki muu on täysin yhdentekevää.#

        Tuohon en välttämättä usko, mutta muuten olen kyllä aika lailla samaa mieltä.

        Kyllä siellä lahkojen johdossa saattaa olla niitäkin, jotka ihan oikeasti välittävät seurakuntalaisista, mutta koska he itsekin usein ovat jo niin monen sukupolven "babylonialaisia", joille on iskostettu jo lapsesta lähtien, että se heidän seurakuntansa on se ainoa oikea totuuden omistava seurakunta, niin eivät he välttämättä näe siinä mitään väärää.

        Ja sitten, jos alkavat nähdäkin, niin eivät pysty romuttamaan niiden ihmisten uskoa, joiden koko elämä ja maailmankuva on rakentunut näiden väärien opetusten varaan.


      • nää_on_näitä

        Lahkojentavoite

        nythän et tietenkään itse ole lahkosi perustaja, riittää että väität kaikkien "toisten" puolesta että kaikkien lahkojen henkilöt toimivat kuten sinä opetat

        Tässä juuri on kaikkien lahkojen äiti, väittämällä kaikki muut joksikin.....

        Muuten mielenkiintoinen ajatus! Mistä ja miksi syntyyn ehdoton kokemus ja väite "Kaikki muut ovat ......"
        Onko jokin oppisuuntaus riistänyt tai polkenut, varastanut ko. henkilöltä jotain, mielenrauhan ehkä ?
        Meni kyllä ohi aloituksesta


      • Kai_A-a

        On muuten aika iso ero väittää, että jonkun kirkon tai ryhmän oppi on oikeaa ja väittää että se oppi on ainoa, jolla pelastustaan. Eihän siinä olisi paljon järkeä, jos toteaisi toisten oppien olevan paremman, mutta pidän omastani kuitenkin kiinni. Taas ne ryhmät, jotka opettavat, että vain he pelastuvat nähdään ihan hyvästä syystä vammaisina. On aika vaikea kuvitella, että jos on Jumala, joka koko maailmaa väittää rakastavansa, tällainen Jumala voisi sitten keksiä, että oikeasti pelastuvat vain ne, jotka pitävät kirkkonsa tai pyhäkkönsä päällä jotakin määrättyä merkkiä, tai käyttävät oikeaa sanaa (jonka vain harvat ja valitut tuntevat), tai vaatisi jotakin muuta sellaista esoteerista harvojen tietämää tietoa tai tekemää toimintaa. Eihän siinä olisi järkeä, kun se sulkisi samantien noin 99,9% niistä rakatetuista maailman ihmisistä pelastuksen ulkopuolelle ilman, että heillä olisi mahdollisuutta edes tietää, mitä heiltä puuttuu.

        Adventtikirkossa aika harvat ovat kaltaisiani kyynikkoadventisteja. Olen nimittäin tajunnut, että kirkon alkuperäinen opetus oli aivan loistava, kun kirkko opetti, ettei sillä saa olla mitään oppia. Syy oli selkeä: opin määrittelyä pidettiin Raamatun väheksymisenä. Oli paljon mukavampi olla uskova, kun sai rauhassa keskustella Raamatusta toisten kanssa ilman, että ketään piti tuomita harhaoppiseksi.

        Tuo idea on sen verran hauska, että kannattaa olla adventisti, vaikkei kirkko kaikissa määritelmissään tai toimissaan ihan nappiin aina osuisikaan. Voihan ainakin häiritä ihmisten rauhaa ja saada pientä hiljaista huvia ihmisten hämmästyneistä ilmeistä, kun kertoo, mitä adventismi oikeasti tarkoittaa.

        Kai


    • Uskonnot-ovat-tätä

      "...kun kertoo, mitä adventismi oikeasti tarkoittaa."

      No mitä se adventismi todella tarkoittaa? Se tarkoittaa, että me adventistit olemme oikeassa ja muut väärässä. Sitä se oikea usko tarkoittaa jokaisessa uskontokunnassa. Oma uskontokunta ja sen opit ovat Raamatullisia ja muiden uskontojen eivät sitä ole.

      Kaiken takana on tietysti raha ja ihmisen alistaminen. Lahkojen päämääränä on alistaa ihminen erilaisille opeille ja säänöille ja sitä kautta on sitten helpompaa alistaa ihminen myös taloudellisesti lahkon tarkoitusperiin sopivaksi "lypsylehmäksi".

      • <...tarkoittaa, että me... olemme oikeassa ja muut väärässä.>
        Paitsi minun kohdallani tarkoittaa sitä, olimme joskus oikeassa, mutta taisimme hukata sen. Onneksi voi kuitenkin hapuilla takaisin parempaan. :)

        Rahateoriasi saat ihan rauhassa pitää, vaikka räikeät yleistykset joskus kertovat enemmän kirjoittajastaan kuin todellisuudesta.


    • advariveli

      Kai osasi aika hyvin tuoda asian ,mikä tässä on pääasia.

    • eryyi

      Kristittyjen pitäisi olla uskomatta kirkkoihin, vaikka kannattajajäsenenä olisikin. Nykyään aika monet onneksi uskovat Jumalaan ja Jeesukseen.

      • näinhän.se

        Totta toinenpuoli. Siis perinnäisopissa on kannattajajäsenistö. Verrokiksi luterilaisuus, ja siitä alakirkot, ts. vapaat suunnat, missä ei puhuta ns. Apostolisesta uskosta, Aabarahamin Jumalaan.
        Siksi kirkkohyminät puhuvat, vaikka lapsikaste- pelastaa opista. Kirkkopyhistä, siitä että PITÄÄ olla koulutettu evl. pappi ehtoollista jakamaan, siitähän vasta kiisteltiin esikoislestadiolaisuudessa ja jakoi ryhmän. jne. jne. Eli se kauankaiveltu kirkkokäsikirja sotkee Sanan ja kirjoitukset, sekä tekee tyhjäksi totuuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3464
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1948
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1578
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1415
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe