Sirena 38 vs Finngulf 36

Vanha1988

Kumman valitsisit ja miksi? 80- luvun lopun veneitä tarkoitan.

53

3080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xxixixix

      Sirenan, jos tarvitsee tilaa. Finngulfin, jos miehistö pidemmillä reissuilla on 2-4 h. Ainakin oma perstuntuma on, että Finngulf on hieman laadukkaampi ja pitää arvonsa paremmin.

    • Eikuntämä

      En kumpaakaan, vaan tuosta välistä v. 1990 Södergrenin Finngulf 37:n, jollainen näkyy olevan myynnissä nettiveneessä. Sekä ulkonäkö että sisustus näyttää positiivisessa mielessä Balticin kopiolta. Runko pitäisi vielä maalata tummansiniseksi. En ole veneen myyjä.

      • Eikuntämä

        Tuo sama vene on "sold" -statuksella DeValk:in sivuilla Hollannissa. Mikähän kuvio menossa ? Hollannin myyntihinta ei ole näkyvissä...


      • Gulffari

        Vanha FG 37 on yllättävän "epäonnistunut" sisätiloiltaan vaikka on yritetty tehdä tuore lähestymistapa. Tarkoitan tällä sitä, että 37 jalkaiseksi esim. onneton seisomakorkeus kautta linjan kaikki on tosi ahdasta ja pientä jne.

        FG36 on siitä hyvä, että siinä tietää mitä saa. Toisaalta jos vaihtoehdot on FG 37 vanha tai FG 36, niin ottaisin kuitenkin tuon FG 37:kan, vaikka tiedostan sen puutteet. Molemmat purjehtii hyvin - 37 vähän nopeammin.


    • gulffimies

      Gulffi, Sirena on harvinaisuus. En ostaisi.

      • hyväohje

        Onneksi kaltaisiasi on niin monta. Siksi minä sain niin edullisesti vielä harvinaisemman, mutta kaikin puolin erinomaisen veneen. Ostakaa ihmeessä edelleen niitä samoja kuin naapurillakin on. Tosin en tule olemaan ostajana markkinoilla, minulla on jo vene.


    • Joakim1

      Tässä ketjussa on mainittu kolme venettä, joiden hintataso on melko erilainen. Sirena on noista selväsi halvin ja FG 37 selvästi kallein. Veneiden järjestys on sama myös suunnitteluvuoden, leveyden ja käytännön tilavuuden suhteen. Sirenassa varalaitaa nostettiin jossain vaiheessa. Varsinkin ennen sitä seisomakorkeus oli niukka ja yhteys takakajuuttaan vaikea.

      Itse valitsin 2000-luvun vastaavan veneen noiden sijaan. Seisemässä vuodessa noiden hinnat ovat tippuneet enemmän kuin 2000-luvun halvimpien CR-veneiden. Nyt siis valintatilannetta voi pitää tasapuolisempana, mutta ainakin itse valitsisin edelleen sen 2000-luvun veneen. 80-luvun lopun FG 36:n hinnalla saa mm. First 36.7, Dufour 34, Bavaria Match 35/38, eikä hintaero ole kovinkaan suuri Dehler 36, Dehler 34/35SV, FG33, X-332/362 jne.

      • LastuLaineilla

        Varmasti monelle hyvä vaihtoehto tuollainen tuoreempi paatti. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan käyttötarkoitusta. Me päädyimme 2000 luvun alun veneeseen, mutta pohjoismaalaiseen. Syynä oli se, että First oli surkea istumakaukaloltaan perhekäyttöön ja muovinen, Bavaria muovinen - Dehler 36 liian kallis, X-362 vanhahtava, eikä vaikuttanut kovin hyvin tehdyltä. Ylipäätään kaikki nuo uudemat veneet vaikutti "hutaisten" tehdyltä. Esim. Elan 37 laatutaso ja rakenteet ei todella vakuuttaneet. Itse olisin halunnut dehlerin, mutta ikävä kyllä hyvien yksilöiden hinnat olivat yli 100 t€. Romuja oli myynnissä halvemmalla.

        Nyt on vähän painavampi vene, mutta esim kölin kiinnitys ja runkorakenteet on luokkaa yli riittävän. Nopeudessa häviämme päivämatkalla n. 15 - 30 min raasereille, mutta uskon, että meno on meillä mukavampaa ja tiikkinen sisusta, sekä mietityt yksityiskohdat, jotka ovat vaatineet paljon käsityötä kestävät aikaa.

        Ainut huono puoli tuossa sisustassa meillä on, että jos jotain isompaa pitää joskus korjata, niin joutuu isoon urakkaan sisustan purussa. Toisaalta kaikki on irrotettavissa niin, että osat voi laittaa jälleen yhteen (ehkä ;) )- lakkaus jne. Noissa monissa uusissa on erilaisia kuoria liimattuna niin, että niitä ei käsittääkseni siististi oikein voi purkaa.

        Me ostimme veneen vuosi sitten. Viime kesä oli meidän eka kausi.

        Loppujen lopuksi suurin syy tämä veneen hankintaan oli löytää vene, jonka omistaja oli pitänyt sitä uskomattoman hyvin. Ko. vene oli hänen viides vene ja se unelma vene, jolla hän seilasi eläkeikään asti. Kunnon takia joutui myymään. esim. kaikki manuaalit jne. löytyvät arkistoituna, sekä huolto-ohjeet.


      • wertyui123456
        LastuLaineilla kirjoitti:

        Varmasti monelle hyvä vaihtoehto tuollainen tuoreempi paatti. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan käyttötarkoitusta. Me päädyimme 2000 luvun alun veneeseen, mutta pohjoismaalaiseen. Syynä oli se, että First oli surkea istumakaukaloltaan perhekäyttöön ja muovinen, Bavaria muovinen - Dehler 36 liian kallis, X-362 vanhahtava, eikä vaikuttanut kovin hyvin tehdyltä. Ylipäätään kaikki nuo uudemat veneet vaikutti "hutaisten" tehdyltä. Esim. Elan 37 laatutaso ja rakenteet ei todella vakuuttaneet. Itse olisin halunnut dehlerin, mutta ikävä kyllä hyvien yksilöiden hinnat olivat yli 100 t€. Romuja oli myynnissä halvemmalla.

        Nyt on vähän painavampi vene, mutta esim kölin kiinnitys ja runkorakenteet on luokkaa yli riittävän. Nopeudessa häviämme päivämatkalla n. 15 - 30 min raasereille, mutta uskon, että meno on meillä mukavampaa ja tiikkinen sisusta, sekä mietityt yksityiskohdat, jotka ovat vaatineet paljon käsityötä kestävät aikaa.

        Ainut huono puoli tuossa sisustassa meillä on, että jos jotain isompaa pitää joskus korjata, niin joutuu isoon urakkaan sisustan purussa. Toisaalta kaikki on irrotettavissa niin, että osat voi laittaa jälleen yhteen (ehkä ;) )- lakkaus jne. Noissa monissa uusissa on erilaisia kuoria liimattuna niin, että niitä ei käsittääkseni siististi oikein voi purkaa.

        Me ostimme veneen vuosi sitten. Viime kesä oli meidän eka kausi.

        Loppujen lopuksi suurin syy tämä veneen hankintaan oli löytää vene, jonka omistaja oli pitänyt sitä uskomattoman hyvin. Ko. vene oli hänen viides vene ja se unelma vene, jolla hän seilasi eläkeikään asti. Kunnon takia joutui myymään. esim. kaikki manuaalit jne. löytyvät arkistoituna, sekä huolto-ohjeet.

        Mikä tekee Firstin istumalaatikosta surkean perhekäytössä? En itse huomaa siinä mitään erikoista. Tosin kokemukseni perhekäytöstä on rajallinen.

        Mielikuvani on, että edellämainituista First olisi heppoisimmin tehty. Todennäköisesti riittävän hyvä normaalikäyttöön, mutta ei yhtään yli. Olen lukenut, että telakoinnissakin pitää olla normaalia tarkempi, jotta kaikki paino ei ole kölillä. Hyvin purjehtiva vene kyllä ja itselleni ei olisi edes liian muovinen.


    • Kimjongun1

      Joakimin kanssa samoilla linjoilla. 85 tuhannen pyynti on aivan tolkuton 28 vuotta vanhasta veneestä, jossa on paljon alkuperäistä, esim tämä FG 37. Samoin 70 tuhannen pyyntihinnat FG 36:a. Uudempaa vaan katsomaan!

      • Gulffari

        FG 37 on mielestäni hyvin varusteltuna ja pidettynä 70 t€ vene ja FG 36 vastaavasti hyvä kuntoisena 60 t€ vene. Eiköhän noissa ole juuri tuon verran tinkivaraa - olettaen, että kunto on erinomainen.


      • Econ.msc
        Gulffari kirjoitti:

        FG 37 on mielestäni hyvin varusteltuna ja pidettynä 70 t€ vene ja FG 36 vastaavasti hyvä kuntoisena 60 t€ vene. Eiköhän noissa ole juuri tuon verran tinkivaraa - olettaen, että kunto on erinomainen.

        Tinkivara on aina olemassa. Normaalisti 5-10 pinnaa, tapauskohtaisesti sitten useita kymmeniä prosentteja.

        Talouden parantuminen ei valitettavasti pysäytä harmaantumisilmiötä ja harrastajamäärä laskee.


      • TuulaJärvenpäästä
        Econ.msc kirjoitti:

        Tinkivara on aina olemassa. Normaalisti 5-10 pinnaa, tapauskohtaisesti sitten useita kymmeniä prosentteja.

        Talouden parantuminen ei valitettavasti pysäytä harmaantumisilmiötä ja harrastajamäärä laskee.

        Vuosi vaihtuu ja myymättä on edelleen kymmeniä ellei satoja jo vuosia myynnissä olevia pursia jotka eivät ihan oikeasti kiinnosta ketään. Silloin ei voi puhua mistään normaalista tinkivarasta.
        Jokainen pursikauppa on omanlaisensa ja jokainen joka saa myydyksi yli kaksikymmentävuotta vanha purtensa hän saa ja hänen pitää olla onnellinen.

        Markkina ei ole myyjän puolella ja harrastajien harmaantuminen jatkuu kuten arvoisa nimimerkki Econ.msc nasevasti toteaa.

        Jos kauppaa haluaa oikeasti tehdä niin vanhat suositukset on edelleen voimassa. Vene siistin kuntoon ja hintapyynnöstä 25% pois. Ja siihen se ”normaalitinkivara” päälle. Sitten voi olla toivoa saada purtensa myydyksi.

        Tälläkin palstalla käsitelty Swan 371 on vain yksi monista esimerkeistä mikä on pursien käypä hinta näinä päivinä. Toteutuneen myyntihinnan ja alkuperäisen hintapyynnön välinen ero oli todennäköisesti yli 50%.

        Hyvät, hyvin hoidetut ja realistisesti hinnoitellut purret liikkuvat, muut eivät.


      • TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Vuosi vaihtuu ja myymättä on edelleen kymmeniä ellei satoja jo vuosia myynnissä olevia pursia jotka eivät ihan oikeasti kiinnosta ketään. Silloin ei voi puhua mistään normaalista tinkivarasta.
        Jokainen pursikauppa on omanlaisensa ja jokainen joka saa myydyksi yli kaksikymmentävuotta vanha purtensa hän saa ja hänen pitää olla onnellinen.

        Markkina ei ole myyjän puolella ja harrastajien harmaantuminen jatkuu kuten arvoisa nimimerkki Econ.msc nasevasti toteaa.

        Jos kauppaa haluaa oikeasti tehdä niin vanhat suositukset on edelleen voimassa. Vene siistin kuntoon ja hintapyynnöstä 25% pois. Ja siihen se ”normaalitinkivara” päälle. Sitten voi olla toivoa saada purtensa myydyksi.

        Tälläkin palstalla käsitelty Swan 371 on vain yksi monista esimerkeistä mikä on pursien käypä hinta näinä päivinä. Toteutuneen myyntihinnan ja alkuperäisen hintapyynnön välinen ero oli todennäköisesti yli 50%.

        Hyvät, hyvin hoidetut ja realistisesti hinnoitellut purret liikkuvat, muut eivät.

        Oliko tähän jotain faktaa tueksi, vai tuuliko tuon korvaasi kuiskutteli?


      • Markkinanvahtikoira
        Bossu kirjoitti:

        Oliko tähän jotain faktaa tueksi, vai tuuliko tuon korvaasi kuiskutteli?

        Faktana kelpaa, että yli 50 keur hintaista kalustoa on myynnissä enemmän kuin vuosi sitten. Ja moni ollut myynnissä kauan, jopa vuosia.


      • Markkinanvahtikoira kirjoitti:

        Faktana kelpaa, että yli 50 keur hintaista kalustoa on myynnissä enemmän kuin vuosi sitten. Ja moni ollut myynnissä kauan, jopa vuosia.

        Niin, kuinka paljon on myynnissä? Kuinka moni on ollut yli vuoden myynnissä?


      • Tikunnokkaan
        Bossu kirjoitti:

        Niin, kuinka paljon on myynnissä? Kuinka moni on ollut yli vuoden myynnissä?

        Olisi kohtuutonta myyntilaitaa kohtaan laittaa esimerkkejä. Mutta markkinatoimijat tietävät tämän ja haavelijoille asia selviää myyntilaidalla.

        Ongelman voi välttää hinnoittelemalla paatin kohtuudella, menee kaupaksi jos on lisäksi hyvä tai erinomainen. Mieluummin erinomainen tai sitten halpa.


      • TuulaJärvenpäästä
        Bossu kirjoitti:

        Niin, kuinka paljon on myynnissä? Kuinka moni on ollut yli vuoden myynnissä?

        Hyvän kotikasvatuksen saaneena en TOD . ala listaamaan yksityishenkilöiden nimiä noista raukoista jotka vuosikausia pursiaan kaupittelevat. On heillä jo tarpeeksi vaikeaa ja rankkaa jo muutenkin.
        Vai onko sinulla parahin Bossu sellainen käsitys, että 80-90 luvun pursien kauppa kävisi kuumana?

        Yhden esimerkin kuitenkin suostun antamaan ja se BO:n listoilla jo pitkään roikkunut todellinen pursien klassikko ja kaunotar, nimittäin Olle Endelainin suunnittelema OE 36 joka vuodesta toiseen odottaa sitä ensimmäistä tarjousta.

        Jos joku on tosissaan harkitsemassa 80-90 luvun klassikon ostamista niin kannattaa muistaa, että sellaisesta saa helposti , halusi tai ei, elinikäisen kumppanin ( vrt. diabetes, verenpainetauti, HIV) jonka loppusijoituspaikkaa joutuu perikunta aikanaan pohtimaan.
        .


      • Tauditon2017
        TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Hyvän kotikasvatuksen saaneena en TOD . ala listaamaan yksityishenkilöiden nimiä noista raukoista jotka vuosikausia pursiaan kaupittelevat. On heillä jo tarpeeksi vaikeaa ja rankkaa jo muutenkin.
        Vai onko sinulla parahin Bossu sellainen käsitys, että 80-90 luvun pursien kauppa kävisi kuumana?

        Yhden esimerkin kuitenkin suostun antamaan ja se BO:n listoilla jo pitkään roikkunut todellinen pursien klassikko ja kaunotar, nimittäin Olle Endelainin suunnittelema OE 36 joka vuodesta toiseen odottaa sitä ensimmäistä tarjousta.

        Jos joku on tosissaan harkitsemassa 80-90 luvun klassikon ostamista niin kannattaa muistaa, että sellaisesta saa helposti , halusi tai ei, elinikäisen kumppanin ( vrt. diabetes, verenpainetauti, HIV) jonka loppusijoituspaikkaa joutuu perikunta aikanaan pohtimaan.
        .

        Eiköhän jokainen vene, myös 2010-luvun vene, ole aikanaan vailla loppusijoituspaikkaa. Turha veneitä on verrata ihmistä vaivaaviin tauteihin, oli ne sitten itse hankittuja tai veren perintönä saatuja.


      • TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Hyvän kotikasvatuksen saaneena en TOD . ala listaamaan yksityishenkilöiden nimiä noista raukoista jotka vuosikausia pursiaan kaupittelevat. On heillä jo tarpeeksi vaikeaa ja rankkaa jo muutenkin.
        Vai onko sinulla parahin Bossu sellainen käsitys, että 80-90 luvun pursien kauppa kävisi kuumana?

        Yhden esimerkin kuitenkin suostun antamaan ja se BO:n listoilla jo pitkään roikkunut todellinen pursien klassikko ja kaunotar, nimittäin Olle Endelainin suunnittelema OE 36 joka vuodesta toiseen odottaa sitä ensimmäistä tarjousta.

        Jos joku on tosissaan harkitsemassa 80-90 luvun klassikon ostamista niin kannattaa muistaa, että sellaisesta saa helposti , halusi tai ei, elinikäisen kumppanin ( vrt. diabetes, verenpainetauti, HIV) jonka loppusijoituspaikkaa joutuu perikunta aikanaan pohtimaan.
        .

        Okei, yksi veneyksilö mainittu. Tämä keskustelu etenee sitten, kun on joku otos myytävänä olevista veneistä olemassa. Ehkäpä jo 30-50 satunnaisesti valittua venettä, joista tiedetään myyntiaika, pyyntihinta ja kauppahinta antaa hyvän kuvan. Sitä odotellessa.


      • Joakim1
        TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Vuosi vaihtuu ja myymättä on edelleen kymmeniä ellei satoja jo vuosia myynnissä olevia pursia jotka eivät ihan oikeasti kiinnosta ketään. Silloin ei voi puhua mistään normaalista tinkivarasta.
        Jokainen pursikauppa on omanlaisensa ja jokainen joka saa myydyksi yli kaksikymmentävuotta vanha purtensa hän saa ja hänen pitää olla onnellinen.

        Markkina ei ole myyjän puolella ja harrastajien harmaantuminen jatkuu kuten arvoisa nimimerkki Econ.msc nasevasti toteaa.

        Jos kauppaa haluaa oikeasti tehdä niin vanhat suositukset on edelleen voimassa. Vene siistin kuntoon ja hintapyynnöstä 25% pois. Ja siihen se ”normaalitinkivara” päälle. Sitten voi olla toivoa saada purtensa myydyksi.

        Tälläkin palstalla käsitelty Swan 371 on vain yksi monista esimerkeistä mikä on pursien käypä hinta näinä päivinä. Toteutuneen myyntihinnan ja alkuperäisen hintapyynnön välinen ero oli todennäköisesti yli 50%.

        Hyvät, hyvin hoidetut ja realistisesti hinnoitellut purret liikkuvat, muut eivät.

        Tuo Swan 371 hinta tosiaan tippui reilusti ja oli pitkään myynnissä. 2017 meni kuitenkin seurastani kaupaksi kaksi 80-90 luvun venettä, jotka olivat tuota pienempiä, mutta kalliimpia. Sinä olisit taatusti pitänyt niitä pahasti ylihintaisina (siis lopullista kauppahintaa), mutta kuitenkin toinen meni muutamassa viikossa ja toinen muutamassa kuukaudessa. Olivat toki hyvin pidettyjä hyväkuntoisia veneitä. Toisesta jopa maksettiin enemmän kuin omistaja oli maksanut muutama vuosi aiemmin.

        Ei markkina siis täysin kuollut ole, mutta huonokuntoisia voi olla vaikea saada kaupaksi. En ihmettelisi, jos joku maksaisi hyväkuntoisesta 80-luvun lopun FG36:sta yli 60 tonnia.


      • TuulaJärvenpästä
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuo Swan 371 hinta tosiaan tippui reilusti ja oli pitkään myynnissä. 2017 meni kuitenkin seurastani kaupaksi kaksi 80-90 luvun venettä, jotka olivat tuota pienempiä, mutta kalliimpia. Sinä olisit taatusti pitänyt niitä pahasti ylihintaisina (siis lopullista kauppahintaa), mutta kuitenkin toinen meni muutamassa viikossa ja toinen muutamassa kuukaudessa. Olivat toki hyvin pidettyjä hyväkuntoisia veneitä. Toisesta jopa maksettiin enemmän kuin omistaja oli maksanut muutama vuosi aiemmin.

        Ei markkina siis täysin kuollut ole, mutta huonokuntoisia voi olla vaikea saada kaupaksi. En ihmettelisi, jos joku maksaisi hyväkuntoisesta 80-luvun lopun FG36:sta yli 60 tonnia.

        Hienoa kuulla, että pursikauppa käy. Ehkä kaikki myytävät purret eivät edes päädy Nettiveen tms. palstoille.
        Toisaalta olen varmaankin jo kyllästymiseen asti kertaa toistellut, että oikein hinnoitellut hyvät ja hyväkuntoiset purret vaihtavat omistajaa.
        On harmillista, että BO lopetti myymiensä pursien myyntihintojen ilmoittamisen jo jokin aika sitten. Sieltä olisi löytynyt faktaa millä tasolla toteutuneet myyntihinnat todellisuudessa ovat.


      • TuulaJärvenpäästä
        Bossu kirjoitti:

        Okei, yksi veneyksilö mainittu. Tämä keskustelu etenee sitten, kun on joku otos myytävänä olevista veneistä olemassa. Ehkäpä jo 30-50 satunnaisesti valittua venettä, joista tiedetään myyntiaika, pyyntihinta ja kauppahinta antaa hyvän kuvan. Sitä odotellessa.

        Kaikella ystävyydellä parahin Bossu.

        Kummassa sinulla on ongelmia: lukemisessa vai ymmärryksessä?
        Liitän tähän linkin josta voit ihan itse ryhtyä seuraamaan käytettyjen pursien markkinaa: https://www.nettivene.com

        Harmillista, että mitään luotettavaa tilastoa ei käytettyjen pursien kaupasta ole saatavissa.
        Uusia pursia rekisteröitiin tammi-kesäkuussa neljä kappaletta tietää Trafi kertoa. BO on myynyt kuluvana vuonna hieman yli 50 purtta mikä on hieno saavutus.


      • mututuula
        TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Kaikella ystävyydellä parahin Bossu.

        Kummassa sinulla on ongelmia: lukemisessa vai ymmärryksessä?
        Liitän tähän linkin josta voit ihan itse ryhtyä seuraamaan käytettyjen pursien markkinaa: https://www.nettivene.com

        Harmillista, että mitään luotettavaa tilastoa ei käytettyjen pursien kaupasta ole saatavissa.
        Uusia pursia rekisteröitiin tammi-kesäkuussa neljä kappaletta tietää Trafi kertoa. BO on myynyt kuluvana vuonna hieman yli 50 purtta mikä on hieno saavutus.

        Bossusta en tiedä, mutta Tuulan ongelma on hyvin ilmiselvästi hurja luottamus mutuun. Aivan varmasti voi löytää 50 venettä, jotka ovat roikkuneet myyntilistoilla pitkään, yhden sellaisen tiedän tuttavapiiristäkin. Ovatko ne 50 sitten todiste mistään mihinkään suuntaan, on aivan eri asia. Toisaalta yksi ainoa välittäjä on myynyt 50 venettä, eikä todellakaan ole ainoa veneitä myynyt taho. Jos Tuula ei ole täysin mutu-tunnelmissa, hän varmasti osaa heti sanoa, moniko niistä BO:n välittämistä on 2000-lukulaisia ja montako 80-luvulta.

        Ja kumpi nyt sitten oli totta, se että 80-luvun veneestä pääsee eroon yhtä helposti kuin HIVistä, vai se että hyväkuntoiset ja oikein hinnoitellut menee aina kaupaksi. Oikea hinta on sitten jotain, jolle ei mitään määritelmää ole. Joakimin kertoma todistaa, ettei hinnan ole tarvinnut romahtaa.


      • TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Kaikella ystävyydellä parahin Bossu.

        Kummassa sinulla on ongelmia: lukemisessa vai ymmärryksessä?
        Liitän tähän linkin josta voit ihan itse ryhtyä seuraamaan käytettyjen pursien markkinaa: https://www.nettivene.com

        Harmillista, että mitään luotettavaa tilastoa ei käytettyjen pursien kaupasta ole saatavissa.
        Uusia pursia rekisteröitiin tammi-kesäkuussa neljä kappaletta tietää Trafi kertoa. BO on myynyt kuluvana vuonna hieman yli 50 purtta mikä on hieno saavutus.

        Kaikissa markkinatilanteissa jää ylihintaiset käsiin, etenkin kun nettivene on melkein ilmainen. Ei se kerro mitään markkinoiden tilasta. Hinnat on tippuneet viime vuosina, mutta onko markkinat nyt nousemassa on ihan hämärän peitossa, eikä se selviä nettivenettä tuijottamalla. Jos jaksaa merkitä ylös ilmoitetut kauppahinnat, niin se kertoisi jo jotain, muttei kukaan ole varmaan jaksanut tehdä niin? Joku botti osaisi ne kyllä kaivaa.


      • TuulaJärvenpäästä
        Bossu kirjoitti:

        Kaikissa markkinatilanteissa jää ylihintaiset käsiin, etenkin kun nettivene on melkein ilmainen. Ei se kerro mitään markkinoiden tilasta. Hinnat on tippuneet viime vuosina, mutta onko markkinat nyt nousemassa on ihan hämärän peitossa, eikä se selviä nettivenettä tuijottamalla. Jos jaksaa merkitä ylös ilmoitetut kauppahinnat, niin se kertoisi jo jotain, muttei kukaan ole varmaan jaksanut tehdä niin? Joku botti osaisi ne kyllä kaivaa.

        Siitä juurikin on kyse. Oikeasta hinnoittelusta. En ole koskaan mitään muut yrittänyt väittääkkään.
        Oikeasta hintatasosta olen monen kanssa ilmeisesti eri mieltä, mutta tapahtunut tosiasia kuitenkin on, ja nyt on pakko olla hieman omahyväinen, käytettyjen pursien hintapyynnöt ovat suurelta osin tippuneet 20-30%.
        Vielä pari vuotta sitten Joneista, Targoista, Finnsailereista, Maestroista ja monista muista mielestäni laadukkaista suomiveneistä pyydettiin reippaasti yli 60k€ kun nyt näiden hintapyyntitaso on laskenut noin 40tk€ oon. Luultavasti näistäkin hintapyynnöistä kauppaa tehtäessä vielä tingitään.

        En ikävä kyllä usko, että käytettyjen pursien markkina olisi nousussa. Omaa surullista kieltään purjehduksen vetovoimasta kertoo uusien purjeveneiden rekisteröinti.


      • OsaVanhempaaOsaUudempaa
        Bossu kirjoitti:

        Okei, yksi veneyksilö mainittu. Tämä keskustelu etenee sitten, kun on joku otos myytävänä olevista veneistä olemassa. Ehkäpä jo 30-50 satunnaisesti valittua venettä, joista tiedetään myyntiaika, pyyntihinta ja kauppahinta antaa hyvän kuvan. Sitä odotellessa.

        Myin 31 jalkaisen -80 luvun lopun matkapurjeveeni nettiveneen kautta 2016 lopussa. Myyntiaika oli 3 kuukautta ja hinnoittelu agressiivinen ja kaupat tuöivat lähes pyyntihintaan. Tämä oli taustoitus.

        Silloisen nettiveen myynti-ilmoituksen id:n perusteella nettiveneessä on tällä hetkellä 75 sellaista vuoden -80 jälkeen valmistettua yli 8 metristä purjevenettä myynnissä joiden ilmoitus on luotu ennen syyskuuta 2016.

        Kaikkiaan sellaisia veneitä on 358 eli noin 20% niistä on ollut myynnissä vähintään 16 kuukautta. Paljon vai vähän - minusta paljon jos haluaiisn myydä irtainta kuten vene.


      • EnOsaaLaskeaNäemmä
        OsaVanhempaaOsaUudempaa kirjoitti:

        Myin 31 jalkaisen -80 luvun lopun matkapurjeveeni nettiveneen kautta 2016 lopussa. Myyntiaika oli 3 kuukautta ja hinnoittelu agressiivinen ja kaupat tuöivat lähes pyyntihintaan. Tämä oli taustoitus.

        Silloisen nettiveen myynti-ilmoituksen id:n perusteella nettiveneessä on tällä hetkellä 75 sellaista vuoden -80 jälkeen valmistettua yli 8 metristä purjevenettä myynnissä joiden ilmoitus on luotu ennen syyskuuta 2016.

        Kaikkiaan sellaisia veneitä on 358 eli noin 20% niistä on ollut myynnissä vähintään 16 kuukautta. Paljon vai vähän - minusta paljon jos haluaiisn myydä irtainta kuten vene.

        Äsh laskin väärin. Omaani vanhempia ilmoituksia on 105 eikä 75 en näemmä osaa kertolaskua. Eli noin 30% nettiveneessä olevista yli 8 metrisistä vuoden 1980 jälkeen tehdyidtä purjeveneistä on ollut myynnissä vähintään 16 kk tai ollut myynnissä ensimmäisen kerran samalla ilmoituksella vähintään 16 kk sitten.


      • TuulaJärvnpäästä
        mututuula kirjoitti:

        Bossusta en tiedä, mutta Tuulan ongelma on hyvin ilmiselvästi hurja luottamus mutuun. Aivan varmasti voi löytää 50 venettä, jotka ovat roikkuneet myyntilistoilla pitkään, yhden sellaisen tiedän tuttavapiiristäkin. Ovatko ne 50 sitten todiste mistään mihinkään suuntaan, on aivan eri asia. Toisaalta yksi ainoa välittäjä on myynyt 50 venettä, eikä todellakaan ole ainoa veneitä myynyt taho. Jos Tuula ei ole täysin mutu-tunnelmissa, hän varmasti osaa heti sanoa, moniko niistä BO:n välittämistä on 2000-lukulaisia ja montako 80-luvulta.

        Ja kumpi nyt sitten oli totta, se että 80-luvun veneestä pääsee eroon yhtä helposti kuin HIVistä, vai se että hyväkuntoiset ja oikein hinnoitellut menee aina kaupaksi. Oikea hinta on sitten jotain, jolle ei mitään määritelmää ole. Joakimin kertoma todistaa, ettei hinnan ole tarvinnut romahtaa.

        Kun ei kerran ole faktaa niin niin silloin on pakko tukeutua omaan asiantuntimukseen toisin sanoen mutuun.

        Oma arvioni markkinoiden tilasta perustuu pitkään asian harrastukseen ja rakkaudesta lajiin.

        Ensimmäisen purtemme ostimme jo 1982 jolloin tilanne oli ihan oikeasti se, että myytäessä käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta. Se oli hienoa aikaa joka kesti vuosituhannen loppuun.

        Vuodesta 1982 alkaen olen seurannut pursimarkkinaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
        Nettivene muutti markkinaa paljon ja koska se on ilmainen myyntikanava ja helppo käyttää niin siellä on myynnissä kaikenlaista kalustoa, enemmän tai vähemmän vakavassa mielessä.

        Osa myyjistä varmasti yrittää manipuloida markkinaa asettamalla pyyntihinnat tarkoituksella astronomiselle tasolle. Tai sitten myyjillä ei ole tarvetta oikeasti myydä purttaan.

        BOn myymistä veneistä noin parikymmentä on 80-luvulta, kymmenkunta 90-luvulta ja loput sitten tämän vuosituhannen kalustoa.
        BO alan ammattilaisen osaa hinnoitella myytävän kaluston oikealla hinnalla. Silti heidänkin sivuilla roikkuu myymättömiä pursia vuosikausia. Siitä huolimatta että he myös laskevat radikaalisti hintapyyntöjä jos kauppa ei käy.


      • Joakim1
        TuulaJärvnpäästä kirjoitti:

        Kun ei kerran ole faktaa niin niin silloin on pakko tukeutua omaan asiantuntimukseen toisin sanoen mutuun.

        Oma arvioni markkinoiden tilasta perustuu pitkään asian harrastukseen ja rakkaudesta lajiin.

        Ensimmäisen purtemme ostimme jo 1982 jolloin tilanne oli ihan oikeasti se, että myytäessä käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta. Se oli hienoa aikaa joka kesti vuosituhannen loppuun.

        Vuodesta 1982 alkaen olen seurannut pursimarkkinaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
        Nettivene muutti markkinaa paljon ja koska se on ilmainen myyntikanava ja helppo käyttää niin siellä on myynnissä kaikenlaista kalustoa, enemmän tai vähemmän vakavassa mielessä.

        Osa myyjistä varmasti yrittää manipuloida markkinaa asettamalla pyyntihinnat tarkoituksella astronomiselle tasolle. Tai sitten myyjillä ei ole tarvetta oikeasti myydä purttaan.

        BOn myymistä veneistä noin parikymmentä on 80-luvulta, kymmenkunta 90-luvulta ja loput sitten tämän vuosituhannen kalustoa.
        BO alan ammattilaisen osaa hinnoitella myytävän kaluston oikealla hinnalla. Silti heidänkin sivuilla roikkuu myymättömiä pursia vuosikausia. Siitä huolimatta että he myös laskevat radikaalisti hintapyyntöjä jos kauppa ei käy.

        En allekirjoittaisi, että tuo "käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta" aika kesti 1982-1999. 90-luvun alkupuolen lama-aikaan ei veneistä saanut hankintahintaansa. Vastaavasti 2000-luvun alkupuolella sai hyvinkin hankintahintansa. Käytetyt olivat luultavasti kaikkein kalleimmillaan 2000-luvun alussa ja hinnat säilyivät kovina 2008 alkaneeseen seuraavaan lamaan saakka.

        Tuosta voi jo päätellä, että käytettyjen hinnat seuraavat melko tarkasti uusien myyntiä, joka oli varsin pientä 90-luvun alussa ja koko 2010-luvun. Suurena erona on markkinoiden globalisoituminen, jonka takia Saksan ja Hollannin suurten markkinoiden hintataso aika pitkälti määrää hintatason Suomessa. 80- ja 90-luvulla veneen hakeminen ulkomailta oli niin harvinaista, ettei se vaikuttanut hintatasoon.

        Ilman globalisoitumista käytetyt varmasti kallistuisivat taas kun uusien myynti joskus piristyy, kuten tapahtuin 90/00-luvun taitteessa. Piristyykö uusien myynti enää kunnolla ja estääkö globalisoituminen käytettyjen hintojen nousun on sitten toinen juttu. Käytettyjen ja uusien hintaero on kuitenkin nyt todella suuri.

        FG36 muuten maksoi -87 395 tonnia ja -89 425 tonnia eli euroissa 65-70 tonnia. Hyvin lähelle tuota tasoa on hyväkuntoisten hintataso edelleen. BO:ssa myynnissä -88 75 tonnia ja -93 67 tonnia. 3/2004 kevätpörssissä noita oli -90 97 tonnia ja -89 93 tonnia.


      • TuulaJärvenpäästä
        Joakim1 kirjoitti:

        En allekirjoittaisi, että tuo "käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta" aika kesti 1982-1999. 90-luvun alkupuolen lama-aikaan ei veneistä saanut hankintahintaansa. Vastaavasti 2000-luvun alkupuolella sai hyvinkin hankintahintansa. Käytetyt olivat luultavasti kaikkein kalleimmillaan 2000-luvun alussa ja hinnat säilyivät kovina 2008 alkaneeseen seuraavaan lamaan saakka.

        Tuosta voi jo päätellä, että käytettyjen hinnat seuraavat melko tarkasti uusien myyntiä, joka oli varsin pientä 90-luvun alussa ja koko 2010-luvun. Suurena erona on markkinoiden globalisoituminen, jonka takia Saksan ja Hollannin suurten markkinoiden hintataso aika pitkälti määrää hintatason Suomessa. 80- ja 90-luvulla veneen hakeminen ulkomailta oli niin harvinaista, ettei se vaikuttanut hintatasoon.

        Ilman globalisoitumista käytetyt varmasti kallistuisivat taas kun uusien myynti joskus piristyy, kuten tapahtuin 90/00-luvun taitteessa. Piristyykö uusien myynti enää kunnolla ja estääkö globalisoituminen käytettyjen hintojen nousun on sitten toinen juttu. Käytettyjen ja uusien hintaero on kuitenkin nyt todella suuri.

        FG36 muuten maksoi -87 395 tonnia ja -89 425 tonnia eli euroissa 65-70 tonnia. Hyvin lähelle tuota tasoa on hyväkuntoisten hintataso edelleen. BO:ssa myynnissä -88 75 tonnia ja -93 67 tonnia. 3/2004 kevätpörssissä noita oli -90 97 tonnia ja -89 93 tonnia.

        Olet Joakim varmasti oikeassa ja voin heti antaa periksi tuon ajanjakson pituuden suhteen jolloin veneistä sai myydessään hankintahinnan verran rahaa. Olet analysoinut tilanteen tarkemmin ja paremmin kuin minä.

        Jos käytettyjen veneiden hinnat seuraisivat uusien myyntiä niin viimevuosina toteutuneiden lähes olemattomien uudishankintojen lukumääriin vaikutus pitäisi korreloida voimakkaammin käytettyjen hintoihin. Nyt on tapahtunut jonkinlaista korjausliikettä jonka arviointia sekoittaa se, että kahden samanmerkkisen 80-luvun veneen kunnossa ja varustelluissa voi olla todella merkittäviä eroja. Toinen seikka mikä vaikuttaa hintoihin on purjehdusharrastuksen vetovoiman hiipuminen tai ainakin heikkeneminen.

        Kävimme Lauttasaaren Uivassa katsomassa Hanse 315ttä ja se hämmästytti meidät suurilla sisätiloillaan, ainakin jos vertaa samanmittaisiin 80-luvun veneisiin ja Hansen ulkomittoihin. Hinta on alkaen n. 80tk€ ja täysin varustellun saa n. 100tk€lla.
        Kun vanhenee ja voimat vähenee alkaa ihan vakavasti miettimään pienempää ja uudempaa purtta.


      • TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Olet Joakim varmasti oikeassa ja voin heti antaa periksi tuon ajanjakson pituuden suhteen jolloin veneistä sai myydessään hankintahinnan verran rahaa. Olet analysoinut tilanteen tarkemmin ja paremmin kuin minä.

        Jos käytettyjen veneiden hinnat seuraisivat uusien myyntiä niin viimevuosina toteutuneiden lähes olemattomien uudishankintojen lukumääriin vaikutus pitäisi korreloida voimakkaammin käytettyjen hintoihin. Nyt on tapahtunut jonkinlaista korjausliikettä jonka arviointia sekoittaa se, että kahden samanmerkkisen 80-luvun veneen kunnossa ja varustelluissa voi olla todella merkittäviä eroja. Toinen seikka mikä vaikuttaa hintoihin on purjehdusharrastuksen vetovoiman hiipuminen tai ainakin heikkeneminen.

        Kävimme Lauttasaaren Uivassa katsomassa Hanse 315ttä ja se hämmästytti meidät suurilla sisätiloillaan, ainakin jos vertaa samanmittaisiin 80-luvun veneisiin ja Hansen ulkomittoihin. Hinta on alkaen n. 80tk€ ja täysin varustellun saa n. 100tk€lla.
        Kun vanhenee ja voimat vähenee alkaa ihan vakavasti miettimään pienempää ja uudempaa purtta.

        Tällainen artikkeli löytyi. Siinä on kaivattua faktaa ja vahvistaa kyllä Tuulan näkemystä. Purjeveneitä myydään keskimäärin 180 päivää nettiveneessä ja moottoriveneitä 80.

        https://svenska.yle.fi/amp/7-1218044


    • Sirena38

      Kysymys on äärettömän mielenkiintoinen itselleni, sillä olen omistanut molemmat venemallit. Purjehdimme ensin 6 kesää Sirenalla ja nyt käytössä on FG36. Toki meidän FG on aivan viimeisiä valmistuneita, 90-luvun lopusta. Veneessä on siis eri takila ja uudempaa tekniikkaa kuin nyt kyseessä olevissa vanhemmissa Finngulfeissa.

      Moni tuossa aiemmin ehdotti jo, että älä osta kumpaakaan, vaan harkitse vielä jotain muuta venettä. Ihan relevantti vastaus varmaan monelle, riippuen siitä mitä haluaa. Moni purjehtii tyytyväisenä Bavarialla, eikä silloin osta Sirenaa tai Finngulfia. Ja päinvastoin. Oletan, että tiedät mihin olet rahasi laittamassa.

      Mainitsit hakevasi 80-luvun lopun venettä. Markkinoilla olevat Sirenat ovat pääosin 80-luvun alusta. Siksi ne ovat nyt jo varsin iäkkäitä veneyksilöinä. Ikä tuo monenlaisia ongelmia tullessaan. Ei ole sinänsä Sirenan vika, jos veneessä on 35 vuoden käytön jälkeen monenlaista pientä tai isompaakin murhetta. Tästä yksinkertaisesta syystä Sirenat ovat pääosin reilusti Finngulfia halvempia. Tietysti myös merkin arvostus on erilainen ja se näkyy väkisin hinnassa.

      Sirenaa on tehty 2 eri sisustuslayoutilla ja niissä on pieniä eroja. Kaikkein vanhimmissa myös luukkutallin rakenne oli erilainen ja tämä vaikuttaa sisäänkäynnin seisomakorkeuteen. Lisäksi mallisarjat viimeisimmät, varalaidaltaan korotetut 385-versiot ovat ihan reilusti tilavampia sisältä kuin alkuperäiset. Jos löydät siistin 385-mallin, jota on asianmukaisesti päivitetty ja varusteltu, käy kiinni!

      Sirena (siis ennen korotusta) on nykymittapuulla hyvin ahdas ja askeettinen vene. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi huono valinta, jos veneellä on tarkoitus purjehtia ja viettää kesäiltoja sitloodassa. Vene on omimmillaan kevyissä saariston vaihtelevissa tuulissa. Avomeripurjehdus ei ole erityistä juhlaa. Märkä ja herkkä vene. Sisätiloissa perähytti käytävineen jakaa mielipiteitä. Säilytystilaa on paljon 80-lukulaiseksi. Pentterissä kelpaa kyllä perheenkin ruoat kokat. Me olimme todella tyytyväisiä Sirenaan.

      FG36 on sisältä reilusti isompi vene. Sekin tietysti nykymittapuulla pieni ja ahdas. Perähytti on yllättävän pieni. Puutyö on hienompaa kuin Sirenassa ja ylipäätään tietynlainen laadukkuus tulee joka kohdasta vähän enemmän esille. Vene on raskaampi ja merikelpoisempi. Vene ei ole millään tuulilla erityisen nopea, mutta kiva purjehtia joka tapauksessa.

      Veneet ovat siis yllättävän erilaiset, vaikka suunnittelija on sama ja rungossa jotain samaa. Hintalappu ehkä ratkaisee: vaikka veneet olisivat saman ikäiset, ne eivät varmaan ole saman hintaiset. Sirenassa voisit saada siten jossain suhteessa enemmän vastinetta rahalle. Toisaalta Finngulfeja usein on varusteltu ja huolettu enemmän, yksilötason poikkeuksiakin tietysti löytyy. Finngulfissa pohdittavaksi jää vielä panostaminen 90-luvun lopun malleihin, joissa on modernimpi takila ilman barduunoita.

    • Greatboatxox
      • Tuo Greatboatxox :n ostos näytti todella hyvältä. Itse ostin kanssa juuri 1978 37 jalkaisen vanhan skandin kerratakseni lapsuuden ja nuoruuden purjehdusoppeja. Lokakuu-tammikuu on hyvää aikaa ostaa käytetty purkkari. Meinaatko purjehtia tuon kotiin vai pakkaatko merikonttiin ja haet Vuosaaresta?


      • Kontiton
        MarineroDeVela kirjoitti:

        Tuo Greatboatxox :n ostos näytti todella hyvältä. Itse ostin kanssa juuri 1978 37 jalkaisen vanhan skandin kerratakseni lapsuuden ja nuoruuden purjehdusoppeja. Lokakuu-tammikuu on hyvää aikaa ostaa käytetty purkkari. Meinaatko purjehtia tuon kotiin vai pakkaatko merikonttiin ja haet Vuosaaresta?

        Merikontin sisäleveys n. 2,3 m. Ei taida mennä konttiin kuin palasina.


      • matkashekkikonna

        Jaa, ja onko tuo hakemasi Baltic 37 nyt myynnissä Kirkkonummella?


    • mainelobstersuper

      Haettu !!
      Purjehdus oli 2 vuotta sitten. 4 amerikkalaisen purjehtijan kanssa.

    • Miten kävi veron ja tullin kanssa? Katselin jokin aika sitten tullin sivuja ja ei EU-veneissä oli tulli ja alv ja kohtelu% ihan sama oliko uusi vai käytetty.
      Rekisteröinnissä sinulla tuskin oli ongelmia kun vene on EU:ssa valmistettu.

    • tötterstöm

      Jep-jep. Hinta on kohillaan..

      uusittu kone näyttää jo 'sisäänajetulta' ja aitoa patinaa on runsaasti. Hiomista ja lakkaamista riitttä. Ihan kaikki on siis läpikäytävä. Purjeet on kuin marttaliiton lakanan viikkausliitteestä, jos nyt myynti kuvat on 20v sisältä. Kyllä siinä 100 K€ seisoo sitten.

      • väärät.puut

        Parilla tonnilla saa paitsi kaikki lakat ja hiomapaperit, myös tarvittavat koneet täydellistä sisäremppaa varten. Meikäläistä suolaisemmat olosuhteet näkyvät kyllä vielä varsin uuden moottorin ulkopinnalla, voi siistiä muutamalla kympillä, jos tuntuu tarpeelliselta. Purjeet ovat dacronia, kuvista ei juri muuta näe.

        Hintaa oli todella laadukkaalla ja kauniilla tonnarilla saman verran kuin tavallisella puolitonnarilla. Ei takuulla huono ostos. Ainoa riski on kerrosrakenteen tila, joka on joissain yksilöissä pettänyt. Omat perusteeni olla ostamatta olisivat aivan toiset. Ne liittyvät puhtaasti lay-outiin.


      • Joakim1
        väärät.puut kirjoitti:

        Parilla tonnilla saa paitsi kaikki lakat ja hiomapaperit, myös tarvittavat koneet täydellistä sisäremppaa varten. Meikäläistä suolaisemmat olosuhteet näkyvät kyllä vielä varsin uuden moottorin ulkopinnalla, voi siistiä muutamalla kympillä, jos tuntuu tarpeelliselta. Purjeet ovat dacronia, kuvista ei juri muuta näe.

        Hintaa oli todella laadukkaalla ja kauniilla tonnarilla saman verran kuin tavallisella puolitonnarilla. Ei takuulla huono ostos. Ainoa riski on kerrosrakenteen tila, joka on joissain yksilöissä pettänyt. Omat perusteeni olla ostamatta olisivat aivan toiset. Ne liittyvät puhtaasti lay-outiin.

        Täydelliseen sisäremppaan kuuluu paljon muutakin kuin puupintojen uudelleenkäsittely. Kuvissa osa puupinnoista näyttää aika pahalta. Riittääkö siklaus/hionta ja lakkaus vai meneekö myös viilu vaihtoon paikoitellen?

        Ilmoituksessa sanottiin " well maintained, well updated". Vaikea olla samaa mieltä kuvien perusteella. Lähes kaikki heloitus, elektroniikka, liesi jne. alkuperäistä, köysistö pääosin vaihtokunnossa, purjeista ei edes mainita mitään.

        Aika paljon pitäisi vaihtaa ja tarkistaa ennen kuin uskaltaisin tuon purjehtimalla tänne tuoda. Laivalla tuotuna rahtikustannus lienee lähellä veneen hintaa? Mahtaako joku oikeasti maksaa hyväkuntoisista näin paljon: http://www.yachtworld.com/boats/1978/Baltic-37-3148682/Germany#.WnQ2ynyYM54

        Eikös tuolle joudu tekemään CE sertifioinnin, vaikka onkin aikanaan Suomessa tehty?


      • tötterstöm
        väärät.puut kirjoitti:

        Parilla tonnilla saa paitsi kaikki lakat ja hiomapaperit, myös tarvittavat koneet täydellistä sisäremppaa varten. Meikäläistä suolaisemmat olosuhteet näkyvät kyllä vielä varsin uuden moottorin ulkopinnalla, voi siistiä muutamalla kympillä, jos tuntuu tarpeelliselta. Purjeet ovat dacronia, kuvista ei juri muuta näe.

        Hintaa oli todella laadukkaalla ja kauniilla tonnarilla saman verran kuin tavallisella puolitonnarilla. Ei takuulla huono ostos. Ainoa riski on kerrosrakenteen tila, joka on joissain yksilöissä pettänyt. Omat perusteeni olla ostamatta olisivat aivan toiset. Ne liittyvät puhtaasti lay-outiin.

        Tot noin. Eli 2 k€ itse tehtynä. Purjekerta tohon on n. 7-10 k€. Jos kosketaan seisovan rikin kulutusosiin (rulla et al.) ja käytetään pinkkaa niin toinen mokoma menee ASAP. Pohjaan menee 2-3 k€, jos vaihdetaan läpiviennit niin tupla. Autopilotti et al. elektroniikka niin 10 k€. Lämppäri ja eristetyt kanavat 4-5 k€. Kylkien AWL-gripmaalaus on 5-10 k€ ammattimaisesti suoritettuna.
        Ostohinta 25k€ päivitykset 40 k€ jokerit hakureissu x esim. 4 henk niin ei se 100 k€ kaukana ole.

        Ja ei se mulla niin paljon maksanut kertoo vain sen ettei kaikkea päivityksiä ole tehty. Ja jos mastosta löytyy jotain sanomista niin se on 10-15 till. Reckmanin rullalaite yksin maksaa jo 5- 7 k€, jos Baltic tasolla koristellaan.


      • kak3

        Oli muuten syksyllä Suomessas tuollainen baltic 37 (paremmassa kunnossa) pyynnillä 39ke. (https://www.nettivene.com/purjevene/baltic/690012)

        Toki kansi tuossakin varmaan spragailee jo.


      • Pavariantti
        tötterstöm kirjoitti:

        Tot noin. Eli 2 k€ itse tehtynä. Purjekerta tohon on n. 7-10 k€. Jos kosketaan seisovan rikin kulutusosiin (rulla et al.) ja käytetään pinkkaa niin toinen mokoma menee ASAP. Pohjaan menee 2-3 k€, jos vaihdetaan läpiviennit niin tupla. Autopilotti et al. elektroniikka niin 10 k€. Lämppäri ja eristetyt kanavat 4-5 k€. Kylkien AWL-gripmaalaus on 5-10 k€ ammattimaisesti suoritettuna.
        Ostohinta 25k€ päivitykset 40 k€ jokerit hakureissu x esim. 4 henk niin ei se 100 k€ kaukana ole.

        Ja ei se mulla niin paljon maksanut kertoo vain sen ettei kaikkea päivityksiä ole tehty. Ja jos mastosta löytyy jotain sanomista niin se on 10-15 till. Reckmanin rullalaite yksin maksaa jo 5- 7 k€, jos Baltic tasolla koristellaan.

        Kirjoitin sääntöjen vastaisen viestin :-/
        Ilmeisesti kopipastaa englannin kielellä ei sallita?
        Laitoin vain ilmoituksen "full specs" luettelosta purjetiedot, kun en voi tajuta miten pitää ostaa purjeita veneeseen jossa on hyväkuntoiset hiilikuitupurjeet (iso 3 genuaa)? Lisäksi 5 spinnua ja blooperi. Kuten esittelytekstistä ilmenee, niin edellinen omistaja on kisannut, ja purjesetti sen mukainen. Mutta ilmeisesti ei yhtään rullattavaa keulapurjetta eikä rullalaitetta?
        Ja kulahtaneen näköinen vene, tiikit poistettu kannesta mutta onko korjattu kansi muuten jos on vuotanut, jne... Eipä ole ostoryntäystä odotettavissa.


      • väärät.puut
        tötterstöm kirjoitti:

        Tot noin. Eli 2 k€ itse tehtynä. Purjekerta tohon on n. 7-10 k€. Jos kosketaan seisovan rikin kulutusosiin (rulla et al.) ja käytetään pinkkaa niin toinen mokoma menee ASAP. Pohjaan menee 2-3 k€, jos vaihdetaan läpiviennit niin tupla. Autopilotti et al. elektroniikka niin 10 k€. Lämppäri ja eristetyt kanavat 4-5 k€. Kylkien AWL-gripmaalaus on 5-10 k€ ammattimaisesti suoritettuna.
        Ostohinta 25k€ päivitykset 40 k€ jokerit hakureissu x esim. 4 henk niin ei se 100 k€ kaukana ole.

        Ja ei se mulla niin paljon maksanut kertoo vain sen ettei kaikkea päivityksiä ole tehty. Ja jos mastosta löytyy jotain sanomista niin se on 10-15 till. Reckmanin rullalaite yksin maksaa jo 5- 7 k€, jos Baltic tasolla koristellaan.

        Miksi pohja pitäisi laittaa, näytti kuvissa kisakuntoiselta. Ja 2-3 tonnia läpivientien vaihdosta? Eikä mikään viittaa siihen, että Balticin pronssiset läpiviennit pitäisi vaihtaa. Kuvissa kyljet eivät näytä maalia kaipaavan. Kulutusosia ja elektroniikkaa voi vaihtaa ajan kanssa ja tarpeen mukaan. Rullalaitteen laittaa, jos rullan haluaa, minä en laittaisi.

        Sisällä liki kaikki pinnat pitäisi hioa ja lakata. Yhdessä monista kuvista näkyi alue, joka vaatisi perusteellisempaa kunnostusta.


      • tötterstöm

        Tää on hyvä. Se on vaan pohja laitettava 1978 veneeseen. gelcoatista lähtien, että usko jää sandwitchin hyvinvointiin.

        Minäkin tein 1975 talon 100 kM. Ja tein 1985 500 kM ja sekä 1995 800 kM ja sitten se maksoi 2000 1000 kM.
        2018 tehdään 500 k€:lla kaupunkitontille talo, pl. pk seutu.

        Ilman luottamusta ei kauppa käy ja ostajaa näy. Opetus on, että budjetti kusi joka kerran . Myös omistamissani veneissä. Tyhmää. Mutta kun se paatti siinä haalistuu ja viruaa. jos ei jotaan tee. Ja vanhat vempaimet on aina huonompia kuin uudet, pl. VP:n uudet mallit.

        Atlanti on hupaa moottorin lisäksi köysistölle ja ruttoakin voi rungossa nähdä useammin.


      • Remppareiska1
        tötterstöm kirjoitti:

        Tot noin. Eli 2 k€ itse tehtynä. Purjekerta tohon on n. 7-10 k€. Jos kosketaan seisovan rikin kulutusosiin (rulla et al.) ja käytetään pinkkaa niin toinen mokoma menee ASAP. Pohjaan menee 2-3 k€, jos vaihdetaan läpiviennit niin tupla. Autopilotti et al. elektroniikka niin 10 k€. Lämppäri ja eristetyt kanavat 4-5 k€. Kylkien AWL-gripmaalaus on 5-10 k€ ammattimaisesti suoritettuna.
        Ostohinta 25k€ päivitykset 40 k€ jokerit hakureissu x esim. 4 henk niin ei se 100 k€ kaukana ole.

        Ja ei se mulla niin paljon maksanut kertoo vain sen ettei kaikkea päivityksiä ole tehty. Ja jos mastosta löytyy jotain sanomista niin se on 10-15 till. Reckmanin rullalaite yksin maksaa jo 5- 7 k€, jos Baltic tasolla koristellaan.

        Mistä ihmeestä nämä hinnat. Jos teet itse, työtunteja menee paljon (0€/h) ja osat, lakat, välineet maksasta satasissa pikemminkin kun tuhansissa


      • väärät.puut
        tötterstöm kirjoitti:

        Tää on hyvä. Se on vaan pohja laitettava 1978 veneeseen. gelcoatista lähtien, että usko jää sandwitchin hyvinvointiin.

        Minäkin tein 1975 talon 100 kM. Ja tein 1985 500 kM ja sekä 1995 800 kM ja sitten se maksoi 2000 1000 kM.
        2018 tehdään 500 k€:lla kaupunkitontille talo, pl. pk seutu.

        Ilman luottamusta ei kauppa käy ja ostajaa näy. Opetus on, että budjetti kusi joka kerran . Myös omistamissani veneissä. Tyhmää. Mutta kun se paatti siinä haalistuu ja viruaa. jos ei jotaan tee. Ja vanhat vempaimet on aina huonompia kuin uudet, pl. VP:n uudet mallit.

        Atlanti on hupaa moottorin lisäksi köysistölle ja ruttoakin voi rungossa nähdä useammin.

        Onko sinulla jokin perusteltu syy olettaa, ettei pohjalle ole tehty mitään -78 jälkeen? Ja toisaalta, jos ei ole, onko syytä olettaa jotain kauheaa tapahtuvan lähimmän 10 v kuluessa? Osmoosi olisi nostanut ruman päänsä jo kymmeniä vuosia sitten.

        Oma talo on vuodelta -45 ja jo ostaessa tiesi, että vain katot, seinät ja lattiat pitää laittaa, muu oli kunnossa. Ostosta on nyt kulunut 30 v ja viimeinen laittamista vaatinut kohde tuli laitettua pari viikkoa sitten. Veneellä oli ostaessa ikää 10 v, nyt yli 30 v. Sinä aikana on menneet uusiksi purjeet osittain pariinkin kertaan, moottori ja liki koko kansiheloitus. Jopa tuulianturi on vaihtunut kahteen kertaan. Jos laskee kaikki kustannukset yhteen, päätyy melko isoon summaan, mutta yli 20 v jaksolle jaettuna vuosikustannus on aivan siedettävä. Ja vene on muutoin vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin ostaessa, mutta niin pohjaltaan kuin varusteiltaankin nyt myös kisakelpoinen, matkanteon mukavuudesta nyt puhumattakaan. Kertaakaan ei matkan varrella ole tarvinnut ajatella, että olisi pitänyt ostaa talo tai vene uutena tai uudempana. Jos tarve olisi, voisi molemmat myydä hyvällä omallatunnolla.

        Vanhaa tavaraa ostaessa pinta on se helppo osio arvioida ja tietää, mitä sille omasta mielestä pitäisi tehdä. Se, mitä vuoden -78 Balticissa eniten miettisin, on näkymätön osa, eli mitä sandwichin sisällä on.


    • PatinaaJaTunnelmaa

      Kuka määrittelee että miten siklatut ja lakatut puupintojen kuuluu olla?! Joku voi tykätä ajan patinasta, eikä kosmeettinen puoli vaikuta purjehtimiseen! Suomessa veneet ja autot vaan on kultaisia näyttelykapistuksia! Toisille riittää että veneen kriittiset osat ja paikat on kunnossa ja turvallisia. Samoin purjeet, montako astetta kryssikulman menetyksessä on luvallista, paljonko on merkitystä solmujen viimeisillä kymmenyksillä kesälomapurjehduksilla?

      • Realismiakehiin

        Ovatko mädäntyvä balsaydin, home, lasikuiturutto, oikuttelevat sähköt, huoltamaton kone, toimimaton elektroniikka, vuotavat ikkunat ja luukut, lahot laipiot, vuotavat tankit, kuoleentuneet patjat, kaasuvuodot, rispaantuneet vantit, haperot letkut, murtumat mastossa, oikuttelevat vinssit, katkeavat köydet, luistavat köysilukot, ratkeavat ompeleet, ohjauksen klappi yms... patinaa ja tunnelmaa ?

        Tosiasia on, että jos samaa venemallia myydään alle puoleen hintaan hyväkuntoiseen verrattuna, on halvemmassa kunto selvästi heikompi. Vai luuletteko, että on kyse hyväntekeväisyydestä ?


    • tötterstöm

      Mistä pohjaan menee muutama tonttu tai miksi kaikki maksaa? Oma aikahan on ilmaista.

      37 ft vene ja pohjan alaa on n. 35 m2. Jos otetaan huolella gelcoatille, niin tarvitaan asiansa osaava puhaltaja (hiekalla tai lasikuulilla), ehkä tontulla. Nyt on oiva hetki vielä tarkistaa kosteuden varalta kun on töhnät poissa, saturaisen. Jos on sanomista niin sitten alkaa jo maksamaan oikeesti ja en edes arvaa kuinka paljon voisi mennä. Jos ei, niin aikaa kuluu dremelin, epoksipakkelin ja hiomapaperin kanssa, kymppejä. Läpivientien vaihto kuuluu asiaan tässä vaiheessa vm 78:lle. Jokainen pronssinpala, massat ja palloventtiili maksaa jokun kympin tai voi joku speciaali olla kymppejäkin pala. Näitä kohteita on helposti ainakin 7 kpl eli ollaan ainakin 500 €:ssa. Tätä voi tehdä nyt talvella lähinnä lämpösessä eli se maksaa sen tontun kuussa helposti. Mikään ei sitten siirry mihinkään ilman kompensaatiota, a 100€. Kun pohja on uudelleen primerointikunnossa niin menee sitä jonkin verran eli Primer x 5 kerrosta. Soon tonttu sekin. Sitten 2 x hard racing ja kerran pehmeää päälle, on sekin jonkun saturaisen.

      Kyllä mä tuosta saan sen muutaman k€:n verran kustannusta. En jaksa alkaa aukomaan kaikkia väittämiäni. Olkaa iloisia jos maksaa vähemmän, mutta älkää pettäkö itseänne. Uudet fallit tommoseen on jo toista tonnia pitkälti. Jokainen pylpyrä on 100€. Jos suolatut vinssit täytyy päivittää niin n. 1 k€ pala ja niitä on Baltikissa jokunen enemmän.

      • väärät.puut

        Edelleen, mistä päättelet, että pohjalle olisi jotain tehtävä? Oletatko, että vuoden -78 veneen pohja olisi kisakunnossa, jos sille ei koskaan olisi mitään tehty? Ja todellakin, vuoden -78 Balticin läpiviennit ovat sitä kamaa, joka on hyvässä hapessa edelleen. Jopa sulut ovat ok viimeistään itse tehtävän huollon jälkeen.

        Veneessä on täysi setti hyväkuntoisia hiilaripurjeita, mutta epäilet köysistön ja heloituksen olevan romurautaa. Olisiko oletuksessa jotain epäloogista?

        Yksi muutettava kohde on tietenkin 110 V maasähkö. Ja sekä turhan että epäkunnossa olevan SSB-radion purkamisesta tulee paneliin paikattavaa reikää. Pidemmän päälle ylimääräistä kustannusta tulee amerikkalaisista heloista, joihin osien saaminen voi olla vaikeaa. Niiden olemassaolo kuitenkin osoittaa, että päivitystä on tehty.

        Vanhat kisaveneet ja projektit ovat halpoja. Ylläpito on selvästi keskittynyt kannen puolelle ja sisäpinnat ovat kauttaaltaan ehostuksen tarpeessa. Siksi rakenteiltaan ja varustukseltaan erittäin terve vene voi olla halvempi kuin paremman näköisessä kunnossa oleva, joka on ehkä kukkamultaa kuorien välissä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe