Sirena 38 vs Finngulf 36

Kumman valitsisit ja miksi? 80- luvun lopun veneitä tarkoitan.
Ilmianna
Jaa

32 Vastausta


Sirenan, jos tarvitsee tilaa. Finngulfin, jos miehistö pidemmillä reissuilla on 2-4 h. Ainakin oma perstuntuma on, että Finngulf on hieman laadukkaampi ja pitää arvonsa paremmin.
Ilmianna
Jaa
En kumpaakaan, vaan tuosta välistä v. 1990 Södergrenin Finngulf 37:n, jollainen näkyy olevan myynnissä nettiveneessä. Sekä ulkonäkö että sisustus näyttää positiivisessa mielessä Balticin kopiolta. Runko pitäisi vielä maalata tummansiniseksi. En ole veneen myyjä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tuo sama vene on "sold" -statuksella DeValk:in sivuilla Hollannissa. Mikähän kuvio menossa ? Hollannin myyntihinta ei ole näkyvissä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vanha FG 37 on yllättävän "epäonnistunut" sisätiloiltaan vaikka on yritetty tehdä tuore lähestymistapa. Tarkoitan tällä sitä, että 37 jalkaiseksi esim. onneton seisomakorkeus kautta linjan kaikki on tosi ahdasta ja pientä jne.

FG36 on siitä hyvä, että siinä tietää mitä saa. Toisaalta jos vaihtoehdot on FG 37 vanha tai FG 36, niin ottaisin kuitenkin tuon FG 37:kan, vaikka tiedostan sen puutteet. Molemmat purjehtii hyvin - 37 vähän nopeammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Gulffi, Sirena on harvinaisuus. En ostaisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Onneksi kaltaisiasi on niin monta. Siksi minä sain niin edullisesti vielä harvinaisemman, mutta kaikin puolin erinomaisen veneen. Ostakaa ihmeessä edelleen niitä samoja kuin naapurillakin on. Tosin en tule olemaan ostajana markkinoilla, minulla on jo vene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tässä ketjussa on mainittu kolme venettä, joiden hintataso on melko erilainen. Sirena on noista selväsi halvin ja FG 37 selvästi kallein. Veneiden järjestys on sama myös suunnitteluvuoden, leveyden ja käytännön tilavuuden suhteen. Sirenassa varalaitaa nostettiin jossain vaiheessa. Varsinkin ennen sitä seisomakorkeus oli niukka ja yhteys takakajuuttaan vaikea.

Itse valitsin 2000-luvun vastaavan veneen noiden sijaan. Seisemässä vuodessa noiden hinnat ovat tippuneet enemmän kuin 2000-luvun halvimpien CR-veneiden. Nyt siis valintatilannetta voi pitää tasapuolisempana, mutta ainakin itse valitsisin edelleen sen 2000-luvun veneen. 80-luvun lopun FG 36:n hinnalla saa mm. First 36.7, Dufour 34, Bavaria Match 35/38, eikä hintaero ole kovinkaan suuri Dehler 36, Dehler 34/35SV, FG33, X-332/362 jne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Varmasti monelle hyvä vaihtoehto tuollainen tuoreempi paatti. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan käyttötarkoitusta. Me päädyimme 2000 luvun alun veneeseen, mutta pohjoismaalaiseen. Syynä oli se, että First oli surkea istumakaukaloltaan perhekäyttöön ja muovinen, Bavaria muovinen - Dehler 36 liian kallis, X-362 vanhahtava, eikä vaikuttanut kovin hyvin tehdyltä. Ylipäätään kaikki nuo uudemat veneet vaikutti "hutaisten" tehdyltä. Esim. Elan 37 laatutaso ja rakenteet ei todella vakuuttaneet. Itse olisin halunnut dehlerin, mutta ikävä kyllä hyvien yksilöiden hinnat olivat yli 100 t€. Romuja oli myynnissä halvemmalla.

Nyt on vähän painavampi vene, mutta esim kölin kiinnitys ja runkorakenteet on luokkaa yli riittävän. Nopeudessa häviämme päivämatkalla n. 15 - 30 min raasereille, mutta uskon, että meno on meillä mukavampaa ja tiikkinen sisusta, sekä mietityt yksityiskohdat, jotka ovat vaatineet paljon käsityötä kestävät aikaa.

Ainut huono puoli tuossa sisustassa meillä on, että jos jotain isompaa pitää joskus korjata, niin joutuu isoon urakkaan sisustan purussa. Toisaalta kaikki on irrotettavissa niin, että osat voi laittaa jälleen yhteen (ehkä ;) )- lakkaus jne. Noissa monissa uusissa on erilaisia kuoria liimattuna niin, että niitä ei käsittääkseni siististi oikein voi purkaa.

Me ostimme veneen vuosi sitten. Viime kesä oli meidän eka kausi.

Loppujen lopuksi suurin syy tämä veneen hankintaan oli löytää vene, jonka omistaja oli pitänyt sitä uskomattoman hyvin. Ko. vene oli hänen viides vene ja se unelma vene, jolla hän seilasi eläkeikään asti. Kunnon takia joutui myymään. esim. kaikki manuaalit jne. löytyvät arkistoituna, sekä huolto-ohjeet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
LastuLaineilla kirjoitti:
Varmasti monelle hyvä vaihtoehto tuollainen tuoreempi paatti. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan käyttötarkoitusta. Me päädyimme 2000 luvun alun veneeseen, mutta pohjoismaalaiseen. Syynä oli se, että First oli surkea istumakaukaloltaan perhekäyttöön ja muovinen, Bavaria muovinen - Dehler 36 liian kallis, X-362 vanhahtava, eikä vaikuttanut kovin hyvin tehdyltä. Ylipäätään kaikki nuo uudemat veneet vaikutti "hutaisten" tehdyltä. Esim. Elan 37 laatutaso ja rakenteet ei todella vakuuttaneet. Itse olisin halunnut dehlerin, mutta ikävä kyllä hyvien yksilöiden hinnat olivat yli 100 t€. Romuja oli myynnissä halvemmalla.

Nyt on vähän painavampi vene, mutta esim kölin kiinnitys ja runkorakenteet on luokkaa yli riittävän. Nopeudessa häviämme päivämatkalla n. 15 - 30 min raasereille, mutta uskon, että meno on meillä mukavampaa ja tiikkinen sisusta, sekä mietityt yksityiskohdat, jotka ovat vaatineet paljon käsityötä kestävät aikaa.

Ainut huono puoli tuossa sisustassa meillä on, että jos jotain isompaa pitää joskus korjata, niin joutuu isoon urakkaan sisustan purussa. Toisaalta kaikki on irrotettavissa niin, että osat voi laittaa jälleen yhteen (ehkä ;) )- lakkaus jne. Noissa monissa uusissa on erilaisia kuoria liimattuna niin, että niitä ei käsittääkseni siististi oikein voi purkaa.

Me ostimme veneen vuosi sitten. Viime kesä oli meidän eka kausi.

Loppujen lopuksi suurin syy tämä veneen hankintaan oli löytää vene, jonka omistaja oli pitänyt sitä uskomattoman hyvin. Ko. vene oli hänen viides vene ja se unelma vene, jolla hän seilasi eläkeikään asti. Kunnon takia joutui myymään. esim. kaikki manuaalit jne. löytyvät arkistoituna, sekä huolto-ohjeet.
Mikä tekee Firstin istumalaatikosta surkean perhekäytössä? En itse huomaa siinä mitään erikoista. Tosin kokemukseni perhekäytöstä on rajallinen.

Mielikuvani on, että edellämainituista First olisi heppoisimmin tehty. Todennäköisesti riittävän hyvä normaalikäyttöön, mutta ei yhtään yli. Olen lukenut, että telakoinnissakin pitää olla normaalia tarkempi, jotta kaikki paino ei ole kölillä. Hyvin purjehtiva vene kyllä ja itselleni ei olisi edes liian muovinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joakimin kanssa samoilla linjoilla. 85 tuhannen pyynti on aivan tolkuton 28 vuotta vanhasta veneestä, jossa on paljon alkuperäistä, esim tämä FG 37. Samoin 70 tuhannen pyyntihinnat FG 36:a. Uudempaa vaan katsomaan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
22 VASTAUSTA:
FG 37 on mielestäni hyvin varusteltuna ja pidettynä 70 t€ vene ja FG 36 vastaavasti hyvä kuntoisena 60 t€ vene. Eiköhän noissa ole juuri tuon verran tinkivaraa - olettaen, että kunto on erinomainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Gulffari kirjoitti:
FG 37 on mielestäni hyvin varusteltuna ja pidettynä 70 t€ vene ja FG 36 vastaavasti hyvä kuntoisena 60 t€ vene. Eiköhän noissa ole juuri tuon verran tinkivaraa - olettaen, että kunto on erinomainen.
Tinkivara on aina olemassa. Normaalisti 5-10 pinnaa, tapauskohtaisesti sitten useita kymmeniä prosentteja.

Talouden parantuminen ei valitettavasti pysäytä harmaantumisilmiötä ja harrastajamäärä laskee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Econ.msc kirjoitti:
Tinkivara on aina olemassa. Normaalisti 5-10 pinnaa, tapauskohtaisesti sitten useita kymmeniä prosentteja.

Talouden parantuminen ei valitettavasti pysäytä harmaantumisilmiötä ja harrastajamäärä laskee.
Vuosi vaihtuu ja myymättä on edelleen kymmeniä ellei satoja jo vuosia myynnissä olevia pursia jotka eivät ihan oikeasti kiinnosta ketään. Silloin ei voi puhua mistään normaalista tinkivarasta.
Jokainen pursikauppa on omanlaisensa ja jokainen joka saa myydyksi yli kaksikymmentävuotta vanha purtensa hän saa ja hänen pitää olla onnellinen.

Markkina ei ole myyjän puolella ja harrastajien harmaantuminen jatkuu kuten arvoisa nimimerkki Econ.msc nasevasti toteaa.

Jos kauppaa haluaa oikeasti tehdä niin vanhat suositukset on edelleen voimassa. Vene siistin kuntoon ja hintapyynnöstä 25% pois. Ja siihen se ”normaalitinkivara” päälle. Sitten voi olla toivoa saada purtensa myydyksi.

Tälläkin palstalla käsitelty Swan 371 on vain yksi monista esimerkeistä mikä on pursien käypä hinta näinä päivinä. Toteutuneen myyntihinnan ja alkuperäisen hintapyynnön välinen ero oli todennäköisesti yli 50%.

Hyvät, hyvin hoidetut ja realistisesti hinnoitellut purret liikkuvat, muut eivät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Vuosi vaihtuu ja myymättä on edelleen kymmeniä ellei satoja jo vuosia myynnissä olevia pursia jotka eivät ihan oikeasti kiinnosta ketään. Silloin ei voi puhua mistään normaalista tinkivarasta.
Jokainen pursikauppa on omanlaisensa ja jokainen joka saa myydyksi yli kaksikymmentävuotta vanha purtensa hän saa ja hänen pitää olla onnellinen.

Markkina ei ole myyjän puolella ja harrastajien harmaantuminen jatkuu kuten arvoisa nimimerkki Econ.msc nasevasti toteaa.

Jos kauppaa haluaa oikeasti tehdä niin vanhat suositukset on edelleen voimassa. Vene siistin kuntoon ja hintapyynnöstä 25% pois. Ja siihen se ”normaalitinkivara” päälle. Sitten voi olla toivoa saada purtensa myydyksi.

Tälläkin palstalla käsitelty Swan 371 on vain yksi monista esimerkeistä mikä on pursien käypä hinta näinä päivinä. Toteutuneen myyntihinnan ja alkuperäisen hintapyynnön välinen ero oli todennäköisesti yli 50%.

Hyvät, hyvin hoidetut ja realistisesti hinnoitellut purret liikkuvat, muut eivät.
Oliko tähän jotain faktaa tueksi, vai tuuliko tuon korvaasi kuiskutteli?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bossu kirjoitti:
Oliko tähän jotain faktaa tueksi, vai tuuliko tuon korvaasi kuiskutteli?
Faktana kelpaa, että yli 50 keur hintaista kalustoa on myynnissä enemmän kuin vuosi sitten. Ja moni ollut myynnissä kauan, jopa vuosia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Markkinanvahtikoira kirjoitti:
Faktana kelpaa, että yli 50 keur hintaista kalustoa on myynnissä enemmän kuin vuosi sitten. Ja moni ollut myynnissä kauan, jopa vuosia.
Niin, kuinka paljon on myynnissä? Kuinka moni on ollut yli vuoden myynnissä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bossu kirjoitti:
Niin, kuinka paljon on myynnissä? Kuinka moni on ollut yli vuoden myynnissä?
Olisi kohtuutonta myyntilaitaa kohtaan laittaa esimerkkejä. Mutta markkinatoimijat tietävät tämän ja haavelijoille asia selviää myyntilaidalla.

Ongelman voi välttää hinnoittelemalla paatin kohtuudella, menee kaupaksi jos on lisäksi hyvä tai erinomainen. Mieluummin erinomainen tai sitten halpa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bossu kirjoitti:
Niin, kuinka paljon on myynnissä? Kuinka moni on ollut yli vuoden myynnissä?
Hyvän kotikasvatuksen saaneena en TOD . ala listaamaan yksityishenkilöiden nimiä noista raukoista jotka vuosikausia pursiaan kaupittelevat. On heillä jo tarpeeksi vaikeaa ja rankkaa jo muutenkin.
Vai onko sinulla parahin Bossu sellainen käsitys, että 80-90 luvun pursien kauppa kävisi kuumana?

Yhden esimerkin kuitenkin suostun antamaan ja se BO:n listoilla jo pitkään roikkunut todellinen pursien klassikko ja kaunotar, nimittäin Olle Endelainin suunnittelema OE 36 joka vuodesta toiseen odottaa sitä ensimmäistä tarjousta.

Jos joku on tosissaan harkitsemassa 80-90 luvun klassikon ostamista niin kannattaa muistaa, että sellaisesta saa helposti , halusi tai ei, elinikäisen kumppanin ( vrt. diabetes, verenpainetauti, HIV) jonka loppusijoituspaikkaa joutuu perikunta aikanaan pohtimaan.
.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Hyvän kotikasvatuksen saaneena en TOD . ala listaamaan yksityishenkilöiden nimiä noista raukoista jotka vuosikausia pursiaan kaupittelevat. On heillä jo tarpeeksi vaikeaa ja rankkaa jo muutenkin.
Vai onko sinulla parahin Bossu sellainen käsitys, että 80-90 luvun pursien kauppa kävisi kuumana?

Yhden esimerkin kuitenkin suostun antamaan ja se BO:n listoilla jo pitkään roikkunut todellinen pursien klassikko ja kaunotar, nimittäin Olle Endelainin suunnittelema OE 36 joka vuodesta toiseen odottaa sitä ensimmäistä tarjousta.

Jos joku on tosissaan harkitsemassa 80-90 luvun klassikon ostamista niin kannattaa muistaa, että sellaisesta saa helposti , halusi tai ei, elinikäisen kumppanin ( vrt. diabetes, verenpainetauti, HIV) jonka loppusijoituspaikkaa joutuu perikunta aikanaan pohtimaan.
.
Eiköhän jokainen vene, myös 2010-luvun vene, ole aikanaan vailla loppusijoituspaikkaa. Turha veneitä on verrata ihmistä vaivaaviin tauteihin, oli ne sitten itse hankittuja tai veren perintönä saatuja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Hyvän kotikasvatuksen saaneena en TOD . ala listaamaan yksityishenkilöiden nimiä noista raukoista jotka vuosikausia pursiaan kaupittelevat. On heillä jo tarpeeksi vaikeaa ja rankkaa jo muutenkin.
Vai onko sinulla parahin Bossu sellainen käsitys, että 80-90 luvun pursien kauppa kävisi kuumana?

Yhden esimerkin kuitenkin suostun antamaan ja se BO:n listoilla jo pitkään roikkunut todellinen pursien klassikko ja kaunotar, nimittäin Olle Endelainin suunnittelema OE 36 joka vuodesta toiseen odottaa sitä ensimmäistä tarjousta.

Jos joku on tosissaan harkitsemassa 80-90 luvun klassikon ostamista niin kannattaa muistaa, että sellaisesta saa helposti , halusi tai ei, elinikäisen kumppanin ( vrt. diabetes, verenpainetauti, HIV) jonka loppusijoituspaikkaa joutuu perikunta aikanaan pohtimaan.
.
Okei, yksi veneyksilö mainittu. Tämä keskustelu etenee sitten, kun on joku otos myytävänä olevista veneistä olemassa. Ehkäpä jo 30-50 satunnaisesti valittua venettä, joista tiedetään myyntiaika, pyyntihinta ja kauppahinta antaa hyvän kuvan. Sitä odotellessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Vuosi vaihtuu ja myymättä on edelleen kymmeniä ellei satoja jo vuosia myynnissä olevia pursia jotka eivät ihan oikeasti kiinnosta ketään. Silloin ei voi puhua mistään normaalista tinkivarasta.
Jokainen pursikauppa on omanlaisensa ja jokainen joka saa myydyksi yli kaksikymmentävuotta vanha purtensa hän saa ja hänen pitää olla onnellinen.

Markkina ei ole myyjän puolella ja harrastajien harmaantuminen jatkuu kuten arvoisa nimimerkki Econ.msc nasevasti toteaa.

Jos kauppaa haluaa oikeasti tehdä niin vanhat suositukset on edelleen voimassa. Vene siistin kuntoon ja hintapyynnöstä 25% pois. Ja siihen se ”normaalitinkivara” päälle. Sitten voi olla toivoa saada purtensa myydyksi.

Tälläkin palstalla käsitelty Swan 371 on vain yksi monista esimerkeistä mikä on pursien käypä hinta näinä päivinä. Toteutuneen myyntihinnan ja alkuperäisen hintapyynnön välinen ero oli todennäköisesti yli 50%.

Hyvät, hyvin hoidetut ja realistisesti hinnoitellut purret liikkuvat, muut eivät.
Tuo Swan 371 hinta tosiaan tippui reilusti ja oli pitkään myynnissä. 2017 meni kuitenkin seurastani kaupaksi kaksi 80-90 luvun venettä, jotka olivat tuota pienempiä, mutta kalliimpia. Sinä olisit taatusti pitänyt niitä pahasti ylihintaisina (siis lopullista kauppahintaa), mutta kuitenkin toinen meni muutamassa viikossa ja toinen muutamassa kuukaudessa. Olivat toki hyvin pidettyjä hyväkuntoisia veneitä. Toisesta jopa maksettiin enemmän kuin omistaja oli maksanut muutama vuosi aiemmin.

Ei markkina siis täysin kuollut ole, mutta huonokuntoisia voi olla vaikea saada kaupaksi. En ihmettelisi, jos joku maksaisi hyväkuntoisesta 80-luvun lopun FG36:sta yli 60 tonnia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joakim1 kirjoitti:
Tuo Swan 371 hinta tosiaan tippui reilusti ja oli pitkään myynnissä. 2017 meni kuitenkin seurastani kaupaksi kaksi 80-90 luvun venettä, jotka olivat tuota pienempiä, mutta kalliimpia. Sinä olisit taatusti pitänyt niitä pahasti ylihintaisina (siis lopullista kauppahintaa), mutta kuitenkin toinen meni muutamassa viikossa ja toinen muutamassa kuukaudessa. Olivat toki hyvin pidettyjä hyväkuntoisia veneitä. Toisesta jopa maksettiin enemmän kuin omistaja oli maksanut muutama vuosi aiemmin.

Ei markkina siis täysin kuollut ole, mutta huonokuntoisia voi olla vaikea saada kaupaksi. En ihmettelisi, jos joku maksaisi hyväkuntoisesta 80-luvun lopun FG36:sta yli 60 tonnia.
Hienoa kuulla, että pursikauppa käy. Ehkä kaikki myytävät purret eivät edes päädy Nettiveen tms. palstoille.
Toisaalta olen varmaankin jo kyllästymiseen asti kertaa toistellut, että oikein hinnoitellut hyvät ja hyväkuntoiset purret vaihtavat omistajaa.
On harmillista, että BO lopetti myymiensä pursien myyntihintojen ilmoittamisen jo jokin aika sitten. Sieltä olisi löytynyt faktaa millä tasolla toteutuneet myyntihinnat todellisuudessa ovat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bossu kirjoitti:
Okei, yksi veneyksilö mainittu. Tämä keskustelu etenee sitten, kun on joku otos myytävänä olevista veneistä olemassa. Ehkäpä jo 30-50 satunnaisesti valittua venettä, joista tiedetään myyntiaika, pyyntihinta ja kauppahinta antaa hyvän kuvan. Sitä odotellessa.
Kaikella ystävyydellä parahin Bossu.

Kummassa sinulla on ongelmia: lukemisessa vai ymmärryksessä?
Liitän tähän linkin josta voit ihan itse ryhtyä seuraamaan käytettyjen pursien markkinaa: https://www.nettivene.com

Harmillista, että mitään luotettavaa tilastoa ei käytettyjen pursien kaupasta ole saatavissa.
Uusia pursia rekisteröitiin tammi-kesäkuussa neljä kappaletta tietää Trafi kertoa. BO on myynyt kuluvana vuonna hieman yli 50 purtta mikä on hieno saavutus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Kaikella ystävyydellä parahin Bossu.

Kummassa sinulla on ongelmia: lukemisessa vai ymmärryksessä?
Liitän tähän linkin josta voit ihan itse ryhtyä seuraamaan käytettyjen pursien markkinaa: https://www.nettivene.com

Harmillista, että mitään luotettavaa tilastoa ei käytettyjen pursien kaupasta ole saatavissa.
Uusia pursia rekisteröitiin tammi-kesäkuussa neljä kappaletta tietää Trafi kertoa. BO on myynyt kuluvana vuonna hieman yli 50 purtta mikä on hieno saavutus.
Bossusta en tiedä, mutta Tuulan ongelma on hyvin ilmiselvästi hurja luottamus mutuun. Aivan varmasti voi löytää 50 venettä, jotka ovat roikkuneet myyntilistoilla pitkään, yhden sellaisen tiedän tuttavapiiristäkin. Ovatko ne 50 sitten todiste mistään mihinkään suuntaan, on aivan eri asia. Toisaalta yksi ainoa välittäjä on myynyt 50 venettä, eikä todellakaan ole ainoa veneitä myynyt taho. Jos Tuula ei ole täysin mutu-tunnelmissa, hän varmasti osaa heti sanoa, moniko niistä BO:n välittämistä on 2000-lukulaisia ja montako 80-luvulta.

Ja kumpi nyt sitten oli totta, se että 80-luvun veneestä pääsee eroon yhtä helposti kuin HIVistä, vai se että hyväkuntoiset ja oikein hinnoitellut menee aina kaupaksi. Oikea hinta on sitten jotain, jolle ei mitään määritelmää ole. Joakimin kertoma todistaa, ettei hinnan ole tarvinnut romahtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Kaikella ystävyydellä parahin Bossu.

Kummassa sinulla on ongelmia: lukemisessa vai ymmärryksessä?
Liitän tähän linkin josta voit ihan itse ryhtyä seuraamaan käytettyjen pursien markkinaa: https://www.nettivene.com

Harmillista, että mitään luotettavaa tilastoa ei käytettyjen pursien kaupasta ole saatavissa.
Uusia pursia rekisteröitiin tammi-kesäkuussa neljä kappaletta tietää Trafi kertoa. BO on myynyt kuluvana vuonna hieman yli 50 purtta mikä on hieno saavutus.
Kaikissa markkinatilanteissa jää ylihintaiset käsiin, etenkin kun nettivene on melkein ilmainen. Ei se kerro mitään markkinoiden tilasta. Hinnat on tippuneet viime vuosina, mutta onko markkinat nyt nousemassa on ihan hämärän peitossa, eikä se selviä nettivenettä tuijottamalla. Jos jaksaa merkitä ylös ilmoitetut kauppahinnat, niin se kertoisi jo jotain, muttei kukaan ole varmaan jaksanut tehdä niin? Joku botti osaisi ne kyllä kaivaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bossu kirjoitti:
Kaikissa markkinatilanteissa jää ylihintaiset käsiin, etenkin kun nettivene on melkein ilmainen. Ei se kerro mitään markkinoiden tilasta. Hinnat on tippuneet viime vuosina, mutta onko markkinat nyt nousemassa on ihan hämärän peitossa, eikä se selviä nettivenettä tuijottamalla. Jos jaksaa merkitä ylös ilmoitetut kauppahinnat, niin se kertoisi jo jotain, muttei kukaan ole varmaan jaksanut tehdä niin? Joku botti osaisi ne kyllä kaivaa.
Siitä juurikin on kyse. Oikeasta hinnoittelusta. En ole koskaan mitään muut yrittänyt väittääkkään.
Oikeasta hintatasosta olen monen kanssa ilmeisesti eri mieltä, mutta tapahtunut tosiasia kuitenkin on, ja nyt on pakko olla hieman omahyväinen, käytettyjen pursien hintapyynnöt ovat suurelta osin tippuneet 20-30%.
Vielä pari vuotta sitten Joneista, Targoista, Finnsailereista, Maestroista ja monista muista mielestäni laadukkaista suomiveneistä pyydettiin reippaasti yli 60k€ kun nyt näiden hintapyyntitaso on laskenut noin 40tk€ oon. Luultavasti näistäkin hintapyynnöistä kauppaa tehtäessä vielä tingitään.

En ikävä kyllä usko, että käytettyjen pursien markkina olisi nousussa. Omaa surullista kieltään purjehduksen vetovoimasta kertoo uusien purjeveneiden rekisteröinti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bossu kirjoitti:
Okei, yksi veneyksilö mainittu. Tämä keskustelu etenee sitten, kun on joku otos myytävänä olevista veneistä olemassa. Ehkäpä jo 30-50 satunnaisesti valittua venettä, joista tiedetään myyntiaika, pyyntihinta ja kauppahinta antaa hyvän kuvan. Sitä odotellessa.
Myin 31 jalkaisen -80 luvun lopun matkapurjeveeni nettiveneen kautta 2016 lopussa. Myyntiaika oli 3 kuukautta ja hinnoittelu agressiivinen ja kaupat tuöivat lähes pyyntihintaan. Tämä oli taustoitus.

Silloisen nettiveen myynti-ilmoituksen id:n perusteella nettiveneessä on tällä hetkellä 75 sellaista vuoden -80 jälkeen valmistettua yli 8 metristä purjevenettä myynnissä joiden ilmoitus on luotu ennen syyskuuta 2016.

Kaikkiaan sellaisia veneitä on 358 eli noin 20% niistä on ollut myynnissä vähintään 16 kuukautta. Paljon vai vähän - minusta paljon jos haluaiisn myydä irtainta kuten vene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
OsaVanhempaaOsaUudempaa kirjoitti:
Myin 31 jalkaisen -80 luvun lopun matkapurjeveeni nettiveneen kautta 2016 lopussa. Myyntiaika oli 3 kuukautta ja hinnoittelu agressiivinen ja kaupat tuöivat lähes pyyntihintaan. Tämä oli taustoitus.

Silloisen nettiveen myynti-ilmoituksen id:n perusteella nettiveneessä on tällä hetkellä 75 sellaista vuoden -80 jälkeen valmistettua yli 8 metristä purjevenettä myynnissä joiden ilmoitus on luotu ennen syyskuuta 2016.

Kaikkiaan sellaisia veneitä on 358 eli noin 20% niistä on ollut myynnissä vähintään 16 kuukautta. Paljon vai vähän - minusta paljon jos haluaiisn myydä irtainta kuten vene.
Äsh laskin väärin. Omaani vanhempia ilmoituksia on 105 eikä 75 en näemmä osaa kertolaskua. Eli noin 30% nettiveneessä olevista yli 8 metrisistä vuoden 1980 jälkeen tehdyidtä purjeveneistä on ollut myynnissä vähintään 16 kk tai ollut myynnissä ensimmäisen kerran samalla ilmoituksella vähintään 16 kk sitten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mututuula kirjoitti:
Bossusta en tiedä, mutta Tuulan ongelma on hyvin ilmiselvästi hurja luottamus mutuun. Aivan varmasti voi löytää 50 venettä, jotka ovat roikkuneet myyntilistoilla pitkään, yhden sellaisen tiedän tuttavapiiristäkin. Ovatko ne 50 sitten todiste mistään mihinkään suuntaan, on aivan eri asia. Toisaalta yksi ainoa välittäjä on myynyt 50 venettä, eikä todellakaan ole ainoa veneitä myynyt taho. Jos Tuula ei ole täysin mutu-tunnelmissa, hän varmasti osaa heti sanoa, moniko niistä BO:n välittämistä on 2000-lukulaisia ja montako 80-luvulta.

Ja kumpi nyt sitten oli totta, se että 80-luvun veneestä pääsee eroon yhtä helposti kuin HIVistä, vai se että hyväkuntoiset ja oikein hinnoitellut menee aina kaupaksi. Oikea hinta on sitten jotain, jolle ei mitään määritelmää ole. Joakimin kertoma todistaa, ettei hinnan ole tarvinnut romahtaa.
Kun ei kerran ole faktaa niin niin silloin on pakko tukeutua omaan asiantuntimukseen toisin sanoen mutuun.

Oma arvioni markkinoiden tilasta perustuu pitkään asian harrastukseen ja rakkaudesta lajiin.

Ensimmäisen purtemme ostimme jo 1982 jolloin tilanne oli ihan oikeasti se, että myytäessä käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta. Se oli hienoa aikaa joka kesti vuosituhannen loppuun.

Vuodesta 1982 alkaen olen seurannut pursimarkkinaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Nettivene muutti markkinaa paljon ja koska se on ilmainen myyntikanava ja helppo käyttää niin siellä on myynnissä kaikenlaista kalustoa, enemmän tai vähemmän vakavassa mielessä.

Osa myyjistä varmasti yrittää manipuloida markkinaa asettamalla pyyntihinnat tarkoituksella astronomiselle tasolle. Tai sitten myyjillä ei ole tarvetta oikeasti myydä purttaan.

BOn myymistä veneistä noin parikymmentä on 80-luvulta, kymmenkunta 90-luvulta ja loput sitten tämän vuosituhannen kalustoa.
BO alan ammattilaisen osaa hinnoitella myytävän kaluston oikealla hinnalla. Silti heidänkin sivuilla roikkuu myymättömiä pursia vuosikausia. Siitä huolimatta että he myös laskevat radikaalisti hintapyyntöjä jos kauppa ei käy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvnpäästä kirjoitti:
Kun ei kerran ole faktaa niin niin silloin on pakko tukeutua omaan asiantuntimukseen toisin sanoen mutuun.

Oma arvioni markkinoiden tilasta perustuu pitkään asian harrastukseen ja rakkaudesta lajiin.

Ensimmäisen purtemme ostimme jo 1982 jolloin tilanne oli ihan oikeasti se, että myytäessä käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta. Se oli hienoa aikaa joka kesti vuosituhannen loppuun.

Vuodesta 1982 alkaen olen seurannut pursimarkkinaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Nettivene muutti markkinaa paljon ja koska se on ilmainen myyntikanava ja helppo käyttää niin siellä on myynnissä kaikenlaista kalustoa, enemmän tai vähemmän vakavassa mielessä.

Osa myyjistä varmasti yrittää manipuloida markkinaa asettamalla pyyntihinnat tarkoituksella astronomiselle tasolle. Tai sitten myyjillä ei ole tarvetta oikeasti myydä purttaan.

BOn myymistä veneistä noin parikymmentä on 80-luvulta, kymmenkunta 90-luvulta ja loput sitten tämän vuosituhannen kalustoa.
BO alan ammattilaisen osaa hinnoitella myytävän kaluston oikealla hinnalla. Silti heidänkin sivuilla roikkuu myymättömiä pursia vuosikausia. Siitä huolimatta että he myös laskevat radikaalisti hintapyyntöjä jos kauppa ei käy.
En allekirjoittaisi, että tuo "käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta" aika kesti 1982-1999. 90-luvun alkupuolen lama-aikaan ei veneistä saanut hankintahintaansa. Vastaavasti 2000-luvun alkupuolella sai hyvinkin hankintahintansa. Käytetyt olivat luultavasti kaikkein kalleimmillaan 2000-luvun alussa ja hinnat säilyivät kovina 2008 alkaneeseen seuraavaan lamaan saakka.

Tuosta voi jo päätellä, että käytettyjen hinnat seuraavat melko tarkasti uusien myyntiä, joka oli varsin pientä 90-luvun alussa ja koko 2010-luvun. Suurena erona on markkinoiden globalisoituminen, jonka takia Saksan ja Hollannin suurten markkinoiden hintataso aika pitkälti määrää hintatason Suomessa. 80- ja 90-luvulla veneen hakeminen ulkomailta oli niin harvinaista, ettei se vaikuttanut hintatasoon.

Ilman globalisoitumista käytetyt varmasti kallistuisivat taas kun uusien myynti joskus piristyy, kuten tapahtuin 90/00-luvun taitteessa. Piristyykö uusien myynti enää kunnolla ja estääkö globalisoituminen käytettyjen hintojen nousun on sitten toinen juttu. Käytettyjen ja uusien hintaero on kuitenkin nyt todella suuri.

FG36 muuten maksoi -87 395 tonnia ja -89 425 tonnia eli euroissa 65-70 tonnia. Hyvin lähelle tuota tasoa on hyväkuntoisten hintataso edelleen. BO:ssa myynnissä -88 75 tonnia ja -93 67 tonnia. 3/2004 kevätpörssissä noita oli -90 97 tonnia ja -89 93 tonnia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joakim1 kirjoitti:
En allekirjoittaisi, että tuo "käytetyn purren arvo oli markoissa sama kuin sen hankintahinta" aika kesti 1982-1999. 90-luvun alkupuolen lama-aikaan ei veneistä saanut hankintahintaansa. Vastaavasti 2000-luvun alkupuolella sai hyvinkin hankintahintansa. Käytetyt olivat luultavasti kaikkein kalleimmillaan 2000-luvun alussa ja hinnat säilyivät kovina 2008 alkaneeseen seuraavaan lamaan saakka.

Tuosta voi jo päätellä, että käytettyjen hinnat seuraavat melko tarkasti uusien myyntiä, joka oli varsin pientä 90-luvun alussa ja koko 2010-luvun. Suurena erona on markkinoiden globalisoituminen, jonka takia Saksan ja Hollannin suurten markkinoiden hintataso aika pitkälti määrää hintatason Suomessa. 80- ja 90-luvulla veneen hakeminen ulkomailta oli niin harvinaista, ettei se vaikuttanut hintatasoon.

Ilman globalisoitumista käytetyt varmasti kallistuisivat taas kun uusien myynti joskus piristyy, kuten tapahtuin 90/00-luvun taitteessa. Piristyykö uusien myynti enää kunnolla ja estääkö globalisoituminen käytettyjen hintojen nousun on sitten toinen juttu. Käytettyjen ja uusien hintaero on kuitenkin nyt todella suuri.

FG36 muuten maksoi -87 395 tonnia ja -89 425 tonnia eli euroissa 65-70 tonnia. Hyvin lähelle tuota tasoa on hyväkuntoisten hintataso edelleen. BO:ssa myynnissä -88 75 tonnia ja -93 67 tonnia. 3/2004 kevätpörssissä noita oli -90 97 tonnia ja -89 93 tonnia.
Olet Joakim varmasti oikeassa ja voin heti antaa periksi tuon ajanjakson pituuden suhteen jolloin veneistä sai myydessään hankintahinnan verran rahaa. Olet analysoinut tilanteen tarkemmin ja paremmin kuin minä.

Jos käytettyjen veneiden hinnat seuraisivat uusien myyntiä niin viimevuosina toteutuneiden lähes olemattomien uudishankintojen lukumääriin vaikutus pitäisi korreloida voimakkaammin käytettyjen hintoihin. Nyt on tapahtunut jonkinlaista korjausliikettä jonka arviointia sekoittaa se, että kahden samanmerkkisen 80-luvun veneen kunnossa ja varustelluissa voi olla todella merkittäviä eroja. Toinen seikka mikä vaikuttaa hintoihin on purjehdusharrastuksen vetovoiman hiipuminen tai ainakin heikkeneminen.

Kävimme Lauttasaaren Uivassa katsomassa Hanse 315ttä ja se hämmästytti meidät suurilla sisätiloillaan, ainakin jos vertaa samanmittaisiin 80-luvun veneisiin ja Hansen ulkomittoihin. Hinta on alkaen n. 80tk€ ja täysin varustellun saa n. 100tk€lla.
Kun vanhenee ja voimat vähenee alkaa ihan vakavasti miettimään pienempää ja uudempaa purtta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Olet Joakim varmasti oikeassa ja voin heti antaa periksi tuon ajanjakson pituuden suhteen jolloin veneistä sai myydessään hankintahinnan verran rahaa. Olet analysoinut tilanteen tarkemmin ja paremmin kuin minä.

Jos käytettyjen veneiden hinnat seuraisivat uusien myyntiä niin viimevuosina toteutuneiden lähes olemattomien uudishankintojen lukumääriin vaikutus pitäisi korreloida voimakkaammin käytettyjen hintoihin. Nyt on tapahtunut jonkinlaista korjausliikettä jonka arviointia sekoittaa se, että kahden samanmerkkisen 80-luvun veneen kunnossa ja varustelluissa voi olla todella merkittäviä eroja. Toinen seikka mikä vaikuttaa hintoihin on purjehdusharrastuksen vetovoiman hiipuminen tai ainakin heikkeneminen.

Kävimme Lauttasaaren Uivassa katsomassa Hanse 315ttä ja se hämmästytti meidät suurilla sisätiloillaan, ainakin jos vertaa samanmittaisiin 80-luvun veneisiin ja Hansen ulkomittoihin. Hinta on alkaen n. 80tk€ ja täysin varustellun saa n. 100tk€lla.
Kun vanhenee ja voimat vähenee alkaa ihan vakavasti miettimään pienempää ja uudempaa purtta.
Tällainen artikkeli löytyi. Siinä on kaivattua faktaa ja vahvistaa kyllä Tuulan näkemystä. Purjeveneitä myydään keskimäärin 180 päivää nettiveneessä ja moottoriveneitä 80.

https://svenska.yle.fi/amp/7-1218044
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sirena 38 vs Finngulf 36

Kumman valitsisit ja miksi? 80- luvun lopun veneitä tarkoitan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta