Lapin helluntaiseurakunnat

AaslakkaJaPiera

Missä Lapin helluntaiseurakunnissa saa vielä tervettä ja raitista, hömppävapaata Raamatun opetusta? Olen kuullut, että tännekkin on pesiytynyt näitä harhaoppeja. Mitä seurakuntia pitää varoa?

40

1122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naimma-aslakki

      No esimerkiksi Ylitornion helluntailaiset puhuvat sanaa, niinku on Kirjoitettu, eivätkä muuta löperöä löpise. Ja Kuusamon seudullakin on monia kasvavia helluntaiseurakuntia, joissa sana sanotaan, niinku se on.
      Kun matka kämpiltä seurakuntaan on 70 km suuntaansa, niin siinä kysytään uskonvakaumuksen syvyyttä ja asenteen lujuutta.

    • AaslakkaJaPiera

      Niin. Eikä viitsisi sadan kilometrin takaa tulla kuulemaan tuota korvia särkevää ylistyspaukutusta ja " esiintymistä" ja oman tärkeän itsensä esille tuomista.

    • Laskuntulos

      Vieläkö siellä Lapissa villitsee Patrick Tiaisen kaveri Måso?

    • Harmillista

      Vielä.

    • Harmillista

      Rovaniemelläkin harva vapaan suunnan seurakunta on säästynyt näiltä ihmevirtauksilta.

      • karttakaa

        Vapaakirkon Valmarit tuovat torontolaista uutta viiniä Rovaniemelle.


    • Harmillista

      Kävin juuri katsomassa tulevan Kolarin rukouskonferenssin puhujat. Ei onneksi Måsö saavu sinne hakkaamaan shamaanirumpuaan. Sen sijaan Marko Selkomaa on puhujana sekä la että su. Pellikka ylistysbändeineen on musiikissa. Sekä Kolarin omat Lappalaiset ja Rautiot. Sekä minulle ihan outo naispuhuja eteläisestä Suomesta.

      • hyvätutkiaraamatusta

        Eikö Kolarin helluntaissa ole omilla mitään annettavaaa kun kaikki on tuontitavaraa??

        mitä Raamattu on sellaisesta mieltä, miettikää siellä Kolarin vanhimmat jos teitä yleensä on siellä.


      • eikolaria
        hyvätutkiaraamatusta kirjoitti:

        Eikö Kolarin helluntaissa ole omilla mitään annettavaaa kun kaikki on tuontitavaraa??

        mitä Raamattu on sellaisesta mieltä, miettikää siellä Kolarin vanhimmat jos teitä yleensä on siellä.

        Kolarissa on Helluntairkon seurakunta.
        Sen paikan ohi tulee ajaa samalla kiihdyttäen jos liikennetilanne ja rajoitukset antaa myöten.


      • eikolaria
        eikolaria kirjoitti:

        Kolarissa on Helluntairkon seurakunta.
        Sen paikan ohi tulee ajaa samalla kiihdyttäen jos liikennetilanne ja rajoitukset antaa myöten.

        nyt anteeksi erehdykseni, se on Pello missä on helluntaikirkko.


      • saviseutulainen

        Hälytyskellot soimaan,

        Selkomaa EKSYTTÄJÄ ja Pellikka torontolais-uskonsanalaisena toinen samanmoinen.

        Kiertäkää ja karttakaa!


      • Anonyymi

        Se vain ettei ole noitarumpu. Arild on itse rakentanut sen ja pyhittänyt sen Herralle. Mitä väärää siinä on että joikhaa äidinkielellään psalmeja. Näköjään saamelais vihaa löytyy uskovistakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vain ettei ole noitarumpu. Arild on itse rakentanut sen ja pyhittänyt sen Herralle. Mitä väärää siinä on että joikhaa äidinkielellään psalmeja. Näköjään saamelais vihaa löytyy uskovistakin

        Ennen vanhaan haitari oli monelle uskovalle kauhistus "pirun keuhkot" ja kitara kevyt peli hengelliseen musiikkiin. Vain urut oli joillekin pyhä soitin? Raamatussa ei puhuta uruista. On joitain ryhmiä joille ei mikään instrumentti ole sopiva. Nämä ovat niitä ihmismielipiteitä. "Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla,
        ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla.
        Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla,
        ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla". PS 150:5. Eiköhän tähän sisälly Arildin rumpukin ja hänen kansalle tuttu musiikki. Salopuu



        Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa!
        Halleluja!


    • RukoileJumalaa

      Missä Lapin helluntaiseurakunnassa saa "vielä" tervettä opetusta...? Olen itse Etelä-Suomesta, joten en osaa vastata tähän kysymykseen mitään.

      Mutta jos etsit itsellesi seurakuntaa Lapista, niin tässä Suomi24:ssä esitettäviä seurakunta-arvioita parempi ohje! Rukoile ja kysy Jumalalta, mihin sinun pitäisi mennä, jos sinulla ei kerran ole seurakuntaa tällä hetkellä. Jumala kyllä puhuu, jos sinä "vielä" kuulet Jumalan puhetta. Jos sitä vastoin et "enää" kuule Jumalan puhetta, niin sitten voit kysyä apua täältä Suomi24:stä: oman järkensä varassa olevilta, fariseuksilta, jopa rienaajilta ja mitä kaikkia ryhmittymiä täällä nyt onkaan antamassa "raamatullisia" neuvoja... :(

      Mutta jos et enää kuule Jumalan puhetta, niin varo pilaamasta sitä uutta seurakuntaa asenteella, jossa arvioit hengellisiä asioita omalla järjelläsi. Tämä on hyvä ohje meille kaikille! ... Se ei myöskään ole hyvä asenne, että lähdetään omasta seurakunnasta vähän kuin ovet paukkuen, jos ollaan petytty siellä johonkin, vaikka kyseessä olisi jopa opetuksen laatu. Sellaiset ihmiset tapaavat tuoda uuteenkin seurakuntaan "ja kyllähän minä ehkä täältäkin lähden ovet paukkuen" -asenteen. Sellainen ei ole Jumalasta.

      • DoctorT

        Tiedän niin monen joutuneen lähtemään vain siitä syystä, että ryhtyivät varoittamaan, käyttämään hengen tuntemisen armolahjaa.

        Tiedän vanhimpia, jotka on syrjäytetty heidän hoitaessaan oikean vanhimman tehtävää!

        Tiedän uskovien ryhmiä, jotka joutuivat jättämään kotinsa näiden riettaiden uhkaillessa perustaa omansa, elleivät varoittelijat poistu.

        Onneksi on vielä meitä, jotka Herran äänen kuulemme ja tunnistamme, ehkä joku vilpitön saa avun!


      • Harmillista

        Aamen DoctorT, aamen! Puhut asiaa.


      • VoitelutSikseen

        Rukoile Jumalaa nimimerkki: oletko "Ei saa koskea Herran voideltuun" tyyppi? Pikkasen haiskahdat sellaiselle!


      • RukoileJumalaa
        VoitelutSikseen kirjoitti:

        Rukoile Jumalaa nimimerkki: oletko "Ei saa koskea Herran voideltuun" tyyppi? Pikkasen haiskahdat sellaiselle!

        Riippuu, mitä tuolla tarkoitetaan. Selvästi vääristä opetuksista pitää huomauttaa opettajaa. Jos on itse seurakunnassa opetusvirassa, voi oman opetuksen yhteydessä opettaa monipuolisemmin, jos joku toinen on painottanut jonkun totuuden yhtä puolta. Mutta on myös jumalallinen periaate siitä, että asioita ei hoideta kapinallisuudella. Siihen tämä periaate "älä koske Herran voideltuun" sopii oikein hyvin. Myös siihen, jos joku opetus on omasta mielestä puutteellista. Silloin voi jättää kapinallisen asenteen syrjään ja tuoda itse esimerkiksi kahvipöytäkeskusteluissa esille niitä puolia, joita ei kuule saarnatuolin takaa. Olen nähnyt seurakunnassa vuosikymmenien aikana niin paljon sellaista, että on jossain vaiheessa koettu, että on noustu hengellisesti korkeammalle tasolle kuin missä johtajisto on, JA SAMALLA on alettu harrastaa näkyvää protestointia johtajistoa kohtaan. Voin sanoa, että oikeastaan poikkeuksetta näiden henkilöiden lupaavalta näyttänyt hengellinen kasvu on pysähtynyt. Joten siinä mielessä olen "älä koske Herran voideltuun" -tyyppi. Jos johtajisto on kaikista puutteistaan huolimatta Jumalan asettama, niin sitä vastaan ei sovi asettua miten vain.

        Mutta kirjoitin tämän "rukoile Jumalaa" -ohjeen ihan aitona ohjeena. Eikö uskovien pitäisi kuulla Jumalan ääni ja pyytää Jumalan johdatusta esimerkiksi itselle oikean seurakunnan löytämisessä? En oikeastaan ymmärrä sitä, että niin monet tulevat Suomi24:n palstoille kysymään, mistä he löytäisivät sopivan seurakunnan... Jotenkin aina kun näen tällaisen kysymyksen niin minusta se kuulostaa tältä: "Minä en kuule Jumalan puhetta enkä usko, että Jumala voisi johdattaa minua suoraan. Kertokaa minulle, mihin seurakuntaan minun kannattaisi mennä. Ja kun saan luultavasti monta erilaista vastausta, niin yritän niistä omalla järjelläni päätellä, mihin minun kannattaisi mennä."

        Olen siis vähän huolestunut siitä, eivätkö uskovat koe kuulevansa Jumalan puhetta, kun heidän pitää kysyä itselleen sopivaa seurakuntaa Suomi24:ssä.


      • Harmillista

        Tottakai sitä rukoillaan Jumalaa ja pyydetään hänen johdatusta seurakunnan suhteen. Mutta on kiva keskustella täällä muidenkin kanssa asioista ja vaihtaa mielipiteitä. Kaikilla ei ole edes sellaisia ystäviä joiden kanssa voisi nokatusten keskustella. Siihen voi olla syynä erilaiset elämän tilanteet.


      • Harmillista
        DoctorT kirjoitti:

        Tiedän niin monen joutuneen lähtemään vain siitä syystä, että ryhtyivät varoittamaan, käyttämään hengen tuntemisen armolahjaa.

        Tiedän vanhimpia, jotka on syrjäytetty heidän hoitaessaan oikean vanhimman tehtävää!

        Tiedän uskovien ryhmiä, jotka joutuivat jättämään kotinsa näiden riettaiden uhkaillessa perustaa omansa, elleivät varoittelijat poistu.

        Onneksi on vielä meitä, jotka Herran äänen kuulemme ja tunnistamme, ehkä joku vilpitön saa avun!

        Niin tiedän minäkin.


    • homorummutusta

      Hyvä nyrkkisääntö: jos seurakunta mainosti Patrick Tiaista (kuten Kolari, Kuusamo jne.), niin samassa hengessä nämä seurakunnat jatkavat edelleen.

    • goikertpoi

      DoctorT on profeetta, kuulkaat häntä!

      Vilppiä ei hänen tekstissään ole havaittu.
      Tuskin on hiuksiaankaan leikattu.
      suomi24 on hänen kirkkonsa,

      Woewoe ...... näkemällä nähkää ja kuulemalla kuulkaa mutta älkää ymmärtäkö!

    • Viisasta olisi liikaa ja lopullisesti olla tuomitsematta ketään. Herra tulee vielä jossain vaiheessa nostamaan ja käyttämään Patrick Tiaista ja Patrick tulee vielä eheytymään heteroksi. Tämän koen saaneeni Herralta.

      Lisäksi Herra puhui viime keväänä, että hän tulee vielä käyttämään Markku Koivistoakin. Itse ajattelin, että Markku on tehnyt sellaista, ettei hän enää voisi nousta Herran käyttöön, mutta mikäs minä olen siihen mitään sanomaan, jos Herra hänet käyttöönsä ottaa. Kuuntelin sitten hänen viime kesäisen puheensa - joku paneelikeskustelu oli. Yllätyksekseni huomasin, että henki oli todella paljon muuttunut. Ennen puheessa saattoi olla jonkinlaista uhmakkuutta, mutta nyt tilalle oli tullut nöyrä, särkynyt ja murtunut mies.

      Herra käyttää usein juuri nöyriä, särkyneitä ja murtuneita "astioita".

      • vanhaamuistelen

        Niin Jumala voi! Hän voi vapauttaa ja parantaa, sen uskon. Muistan lähes 20 v sitten, kun Markku Koivisto oli "hengen mies" Suomessa. Eräs paikkakunnalla vieraillut puhuja sanoi, että hän on nähnyt Markku Koiviston silmissä saatanan. Meitä kuulijoita oli, mutta kukaan ei uskaltanut sanoa mitään siihen. Minä olin aika tuore uskova, en ollut silloin tavannut Koivistoa koskaan. En todella tiennyt mitä ajatella. Olin muutamissa tilaisuuksissa, joissa Koivisto oli, mutta koskaan hän ei laskenut käsiään päälleni (ihmettelen?), oliko Herra suojanani? Aina se oli joku muu ja olin kerran oikein kiukkuinenkin asiasta. No, silloin olimme isolla porukalla liikkeellä ja porukka rukoili puolestani ja sain kokea todella ihmeellistä Herran läsnäoloa. Patrickia en ole tavannut, mutta joltain videolta katselin ja olin ihmeissäni! Eikö ole hengen erotuksen armolahjaa!


      • DoctorT

        Se Herra, jota minä palvelen, ei ole sinulle puhunut tuota soopaa! Usko ihan huviksesi, ääni on prkleen!


      • DoctorT

        kommentini siis "uusi.luomus"-harhautuneelle


      • envoienäävaieta

        On todella tärkeää miettiä, millaiseen seurakuntaan menee. Palvellaanhan siellä raamatun mukaisesti kolmiyhteistä Jumalaa? Eihän sinne ole kutsuttu eikä kutsuta harhaopettajia? Onhan siellä Jumalan sana tärkeässä asemassa? Sanotaanhan siellä raamatun mukaan synti synniksi ja kehoitetaan tekemään synnistä parannus? Onhan uskovien upotuskaste käytössä? Opetetaanhan siellä hengellisistä armolahjoista? Eli onko hengellisesti raitis seurakunta, jossa vallitsee Kristuksen rakkaus?


      • RukoileJumalaa
        envoienäävaieta kirjoitti:

        On todella tärkeää miettiä, millaiseen seurakuntaan menee. Palvellaanhan siellä raamatun mukaisesti kolmiyhteistä Jumalaa? Eihän sinne ole kutsuttu eikä kutsuta harhaopettajia? Onhan siellä Jumalan sana tärkeässä asemassa? Sanotaanhan siellä raamatun mukaan synti synniksi ja kehoitetaan tekemään synnistä parannus? Onhan uskovien upotuskaste käytössä? Opetetaanhan siellä hengellisistä armolahjoista? Eli onko hengellisesti raitis seurakunta, jossa vallitsee Kristuksen rakkaus?

        Ihan hyviä kriteereitä nämäkin. Silti sanoisin, että jos löydät tällaisen seurakunnan, niin rukoile silti, onko tämä juuri sinun seurakuntasi, koska:

        Jos on hyvä seurakunta, niin näillä kriteereillä voi päätyä hyvään seurakuntaan. Silti voi olla, että Jumala haluaisikin johdattaa sinut johonkin toiseen hyvään seurakuntaan!

        Mutta näillä kriteereillä voi päätyä myös aika lakihenkiseen seurakuntaan, jossa kiivaillaan oman oikeaoppisuuden ja paremmuuden puolesta. Ja jossa yhteenkuuluvuus ja "rakkaus" tulee enemmän siitä, että ollaan muita uskovia parempia, eikä niinkään asemasta Jumalan lapsina; veljeydestä ja sisaruudesta. Mutta voi olla, että Jumala johdattaa sinut tällaiseenkin seurakuntaan: Joko oppimaan jotain tai saamaan aikaan muutosta.

        Joka tapauksessa: Kannattaa rukoilla nimenomaan Jumalan johdatusta seurakunta-asiassakin.


      • vanhaamuistelen
        DoctorT kirjoitti:

        kommentini siis "uusi.luomus"-harhautuneelle

        Joo, ajattelinkin, että tuliko minulle, joka "vanhaa muistelin". Hyvä korjaus. Olen vähentänyt "juoksemista" eri tilaisuuksissa. Luen Sanaa ja rukoilen mieluusti kotona. Eräs ystävä sanoi äsken, että kun meillä Suomessa ei ole vielä vainoja niin me uskovat vainoamme toisia. Mutta silti on hyvä olla varovainen eksytyksestä. 1 Tim 1:20, jonka juuri tänään luin.


      • DoctorT
        vanhaamuistelen kirjoitti:

        Joo, ajattelinkin, että tuliko minulle, joka "vanhaa muistelin". Hyvä korjaus. Olen vähentänyt "juoksemista" eri tilaisuuksissa. Luen Sanaa ja rukoilen mieluusti kotona. Eräs ystävä sanoi äsken, että kun meillä Suomessa ei ole vielä vainoja niin me uskovat vainoamme toisia. Mutta silti on hyvä olla varovainen eksytyksestä. 1 Tim 1:20, jonka juuri tänään luin.

        J o vuosia olen noudattanut tuota periaatetta, en juokse, enkä mene mihinkään, jos hiukankin haiskahtaa. Ja aivan erityisesti, jos tiedän siellä olevan ylistysryhmän, en todellakaan mene!!

        Sana ja Herra Henkensä kautta kyllä ravitsee ja hoitaa, tämän tunnen ja tiedän!

        Yksi Lapin hell srk on tietojeni mukaan ainakin puhdas!!


      • Harmillista

        Ja mikähän se mahtaisi olla? Itse olen käynyt monessa, ja kaikissa leviää saaste. Surettaa minua kovasti.


      • RukoileJumalaa
        DoctorT kirjoitti:

        J o vuosia olen noudattanut tuota periaatetta, en juokse, enkä mene mihinkään, jos hiukankin haiskahtaa. Ja aivan erityisesti, jos tiedän siellä olevan ylistysryhmän, en todellakaan mene!!

        Sana ja Herra Henkensä kautta kyllä ravitsee ja hoitaa, tämän tunnen ja tiedän!

        Yksi Lapin hell srk on tietojeni mukaan ainakin puhdas!!

        Totesit, ettet mene kokoukseen, jos siellä on mukana ylistysryhmä. Kuinka paljon riippuu siitä, kuka ylistysryhmää johtaa? Kysyn ihan sillä, kun olen huomannut rukousten ihmisten olevan myös ylistyksen ja palvonnan ihmisiä. Ja en tarkoita sillä mitään laimeaa tietynlaisten laulujen laulamista, vaan todellista ylistystä ja palvontaa, olipa kyseessä sitten ylistys ja palvonta sanoin tai lauluin. Sellaista, jossa on Taivas läsnä!


      • DoctorT kirjoitti:

        Se Herra, jota minä palvelen, ei ole sinulle puhunut tuota soopaa! Usko ihan huviksesi, ääni on prkleen!

        Näin olen kokenut ja nyt annetaan vain ajan kulua. Se, mikä on Herrasta, tulee toteutumaan ja Hän itse valvoo omaa sanaansa.

        Jotenkin näyttäisi siltä, että ajattelisit, että Jumalalta tulleet viestit tulisivat aina ja yksinomaan sinun kauttasi, sen perusteella, mitä kirjoitat. Toivottavasti olen ymmärtänyt väärin. Mutta, jos se on totta, niin tuollaisen auktoriteetin ottaminen itselleen on todella vaarallista. Ymmärrän, että se saattaa vedota joihinkin heikkoihin ja vähän aikaa uskossa olleisiin ja ehkä se saa heidän katsomaan sinua ylöspäin luottaen täysin sinun sanoihin - kuin Jumalan sanoihin. Mutta, otat siinä itsellesi sellaisen aseman, mikä ei kuuluu ihmiselle.

        Herra kutsuu meitä särkymään ja murtumaan Hänen käsiinsä. Se tarkoittaa syvää sisäistä taipumista Herran tahtoon - en enää minä, vaan Kristus minussa. Herra on myös Sanansa mukaan lähellä niitä, joilla on särjetty ja murtunut henki. Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä ei Jumala, hylkää (Ps 51:19). Hän katsoo sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto Hänen Sanansa edessä. (Jes 66:2).

        Onhan selvää, että Jumala voi uudistaa mainitut henkilöt - Hänelle on kaikki mahdollista. Ja eikö ole mahdollista, että Hän on siitä puhunut minulle, vaikkei olisi sinulle puhunutkaan?


    • Laskuntulos

      Ensio Mustonen sanoi eräällä raamattu tunnilla aikoinaan viisaasti: "Pitää kuulua parhaaseen seurakuntaan".
      Nykyisin on vaikeaa löytää edes välttävää.

    • totuus_voittaa

      Kaikki helluntaiseurakunnat ovat luopuneet Jumalasta, oli Lappi tai etelä, vapaa tai kirkollinen.

      Alkuseurakunnalla oli näin:

      "meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla.

      Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät." (1 Kor 8:6)

      Helluntaiseurakunnilla on näin:

      "On yksi, iankaikkinen Jumala kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki."

      Tuo on vastoin Jumala Sanaa.

      • totuus_voittaa

        piti lukea: Tuo on vastoin Jumalan Sanaa.


    • papappappappap

      -Jos aaslakka liittyy johonkin seurakuntaan, sen taso laskee välittömästi.

    • kirjanoppinut

      Minusta jokainen helluntaiseurakunta/kirkko joka rukoilee Jeesusta on harhassa.

    • Anonyymi

      Kaikkia ns helluntaiseurakuntia. Niistä kun pysyy erillään,niin paljolta säästyy.

    • Anonyymi

      Onko tämä Måso todellakin väkevässä voitelussa oleva pastori?
      T. Tyynetäti Pullinputaalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe