Miksi erota kirkosta?

Miksi Vapaa-ajattelijat järjestö haluaa ihmisten eroavan kirkosta? Jos kyse on kirkollisverosta, niin miksi Vapaa-ajattelija järjestö on niin huolissaan siitä, että ihmiset haluavat vapaaehtoisesti kuulua kirkkoon ja maksaa kirkollisveron? Eihän se ole mitenkään pois heiltä itseltään.
Olen kuulunut koko elämäni ajan kirkkoon ja maksanut kirkollisveron aivan mielelläni, eikä kirkkoon kuulumisesta ole ollut minulle mitään haittaa, enkä tunne ketään muutakaan, jolle siitä olisi ollut haittaa. En näe minkäänlaista perustetta Vapaa-ajattelijoiden uskonnonvapauden vastaiselle kampanjalle.

19

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalaa1x

Omaan erooni ei vaikuttanut mikään Vapaa-ajattelijat järjestö tai muukaan. Kypsyi, kyllä ihan omassa mielessäni. Ehkä suurin tekijä oli se, että olin vajaa 3 vuotta erään seurakunnan palveluksessa. Hommat kusi joka suuntaan, ja asiat tehtiin vähän sinne päin. Hommasin toisen työpaikan ja irtisanouduin. Viimeinen palkka, kun tipahti tilille, niin seuraavana päivänä lähti eroilmoitus eroakirkosta.fi -sivuston kautta.

• "Hommasin toisen työpaikan ja irtisanouduin. Viimeinen palkka, kun tipahti tilille, niin seuraavana päivänä lähti eroilmoitus eroakirkosta.fi -sivuston kautta. "

Kirkkoon kuuluminen ei edellytä sitä, että pitää olla kirkon palveluksessa. Voit vapaasti olla työssä missä tahansa ja silti kuulua kirkkoon.

• jalaa1x

Alkoi sen verran kyrpiä kirkkoon kuuluminen, kun oli nähnyt läheltä miten paskasti asioita voidaan hoitaa. Palkat on perseestä, osa porukasta niin pihalla omista tehtävistää, kuin olla ja voi, osa ihmisistä ollut riidoissa vuosikausia, eikä kukaan ole edes yrittänyt sovitella ongelmia. Meinasin, et mun rahoja ei enää tuolle paskalaitokselle mene verojen muodossa, tätä voisi sanoa yhden ihmisen mielenosoitukseksi. Tosin siitä tuli hyvä mieli itselle.

• vkkkmm

Näin ajattelin ennen, mutta kirkko ei tarjoa palveluja. Häät ja hautajaiset, mutta esimerkiksi lapsiperheille. Kerhojen laatu on mitä on, onneksi on mm. varhaiskasvatuskerhoja, muskaria ym tarjolla kirkkoon kuulumattomille. Seurakunnan kerhoissa korostuu usein epätasa-arvo, tiukat vanhoilliset mielipiteet ja pelottelu. Ohjaajilla ei useinkaan ole lastentarhanopettajan koulutusta ja se heijastuu opetukseen ja ryhmähenkeen. Uskonnot aiheuttaa myös paljon erimielisyyksiä.

• "Näin ajattelin ennen, mutta kirkko ei tarjoa palveluja. Häät ja hautajaiset, mutta esimerkiksi lapsiperheille. Kerhojen laatu on mitä on, onneksi on mm. varhaiskasvatuskerhoja, muskaria ym tarjolla kirkkoon kuulumattomille."

Minua kiinnostaa vain tietää, miksi Vapaa-ajattelijat haluavat niidenkin eroavan kirkosta, jotka ovat tyytyväisiä kirkon palveluihin? Eikö jokaisella ole oikeus itse päättää omilla aivoillaan, haluaako hän kuulua kirkkoon vai ei? Miksi yritetään ulkoapäin painostaa ihmisiä eroamaan kirkosta?

• Mark5 kirjoitti:

"Näin ajattelin ennen, mutta kirkko ei tarjoa palveluja. Häät ja hautajaiset, mutta esimerkiksi lapsiperheille. Kerhojen laatu on mitä on, onneksi on mm. varhaiskasvatuskerhoja, muskaria ym tarjolla kirkkoon kuulumattomille."

Minua kiinnostaa vain tietää, miksi Vapaa-ajattelijat haluavat niidenkin eroavan kirkosta, jotka ovat tyytyväisiä kirkon palveluihin? Eikö jokaisella ole oikeus itse päättää omilla aivoillaan, haluaako hän kuulua kirkkoon vai ei? Miksi yritetään ulkoapäin painostaa ihmisiä eroamaan kirkosta?

Eroakirkosta.fi on mainostusta siinä missä vaikka Keskustan mainos epäsuorasti kehottaa olemaan äänestämättä Kokoomusta.

• "Eroakirkosta.fi on mainostusta siinä missä vaikka Keskustan mainos epäsuorasti kehottaa olemaan äänestämättä Kokoomusta. "

Poliittiset puolueet ilmoittavat myös perusteet, miksi juuri heidän puoluetta kannattaa äänestää.
        Vapaa-ajattelijat eivät ole kyenneet esittämään mitään selvää perustetta, miksi ihmisten pitäisi erota kirkosta. Ainoa peruste näyttää olevan kirkollisverosta vapautuminen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään varteenotettava peruste. Kaikilla yhdistyksillä ja järjestöillä, Vapaa-ajattelijat mukaan lukien, on jonkinlainen jäsenmaksu. Miksei niin saisi olla kirkollakin.

• Jeesusapuun

Muiden ryhmien hajottaminen Tässä ja että luopuu Jeesuksesta muihin jumaliin. Nythän on niin että maapallon ainoa sielun pelastaja synninsovittaja sattuu olemaan just Jeesus. Että sellaset pikkuset uutiset taivaasta tuli maanpäälle . Kristityn kuuluu rakastaa ja hoitaa omaisiaan ja toisiaan. Evankeliumi Johanneksen mukaan3:16-18. Antoi Poikansa ettei yksikään joka häneen uskoo HUKKUISI vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Ei ihmisen POIKAkaan tullut maaimaan tuomitsemaan maailmaa vaan että maailma hänen kauttaan pelastuisi. OLET SIIS KASTETTU HÄNEN PELASTUSTEKOONSA . RISTILLÄ. Syntisi erottavat Hänestä . Hän ei tahdo yhdenkään hukkuvan . Tehkää parannus ja kääntykää että teidän syntinne pyyhittäisiin pois. Oottekin lukenut raamattua ja istunut jumalanpalveluksissa runsaasti . Lapsista kuuluu huolehtia niissä kerhoissa eikä riidellä aikuisten kanssa. Lauma pidetään koossa. Maailma on täynnä näitä satanisteja Susia rikollisia huumeksuppiaita muissa jumalissa . Älkää eksykö. Myyjät huumeita myyvät lapsillekin. Pitää taistella pahaa vastaan. Paholaista vastustetaan tekemällä hyvää. Älkää uskoko näitä eksyttäjiä . Katse ristille. Ristiinnaulitussa on RAUHA. Synnintähden on ahdistus. Jeesuksessa Rauha. Kirkossa on myös historia suomenkin . Suomalaiset oli ennen katolisia . SIELUNPELASTUS . Suomalainen kirosanakin on oikeasti JUMALA AUTA. JEESUS AUTA.

• jalaa1x

Sun kaltaiset ihmiset ovat lisäksi yksi hyvä syy, että miksi haluan pysyä mahdollisimman kaukana kirkoista ja uskonnoista. Arvaas mihin päätyi rippikoulu ajan raamattu ja virsikirja, kun tein muuttoa muutama kuukausi sitten? Paperinkeräykseen tietty, kunhan olin ensin repinyt ne.

• jalaa1x kirjoitti:

Sun kaltaiset ihmiset ovat lisäksi yksi hyvä syy, että miksi haluan pysyä mahdollisimman kaukana kirkoista ja uskonnoista. Arvaas mihin päätyi rippikoulu ajan raamattu ja virsikirja, kun tein muuttoa muutama kuukausi sitten? Paperinkeräykseen tietty, kunhan olin ensin repinyt ne.

"Sun kaltaiset ihmiset ovat lisäksi yksi hyvä syy, että miksi haluan pysyä mahdollisimman kaukana kirkoista ja uskonnoista. Arvaas mihin päätyi rippikoulu ajan raamattu ja virsikirja, kun tein muuttoa muutama kuukausi sitten? Paperinkeräykseen tietty, kunhan olin ensin repinyt ne."

Mutta miksi Vapaa-ajattelijat eivät anna ihmisten itse päättää omilla aivoillaan haluavatko he kuulua kirkkoon vai ei, vaan kampanjoivat kirkosta eron puolesta? Jos joku ei ole tyytyväinen kirkkoon, hän kyllä osaa erota siitä ilman ulkopuolista painostusta ja propagandaakin.

• jalaa1x
        Mark5 kirjoitti:

"Sun kaltaiset ihmiset ovat lisäksi yksi hyvä syy, että miksi haluan pysyä mahdollisimman kaukana kirkoista ja uskonnoista. Arvaas mihin päätyi rippikoulu ajan raamattu ja virsikirja, kun tein muuttoa muutama kuukausi sitten? Paperinkeräykseen tietty, kunhan olin ensin repinyt ne."

Mutta miksi Vapaa-ajattelijat eivät anna ihmisten itse päättää omilla aivoillaan haluavatko he kuulua kirkkoon vai ei, vaan kampanjoivat kirkosta eron puolesta? Jos joku ei ole tyytyväinen kirkkoon, hän kyllä osaa erota siitä ilman ulkopuolista painostusta ja propagandaakin.

Vitutasko minä sitä tiedän, että miksi ovat haluamassa. Kannattaa varmaan esittää kysymykset ihan sinne Vapaa-ajattelijoiden suuntaan. Itse en heihin kuulu millään tavalla, niin paha vastata toisten puolesta. Mulle on ihan sama mihin kukakin kuuluu, kunhan ei tyrkytä omaa aatettaan mulle. Se pistää vituttamaan, muutama uskontyrkyttäjä on saanut kuulla omin korvin mun mielipiteen asiasta. Se ei ole ollut kaunista kuultavaa.

• "Vitutasko minä sitä tiedän, että miksi ovat haluamassa. Kannattaa varmaan esittää kysymykset ihan sinne Vapaa-ajattelijoiden suuntaan."

Juuri Vapaa-ajattelijoille olen kysymykseni osoittanutkin, mutta eivät näytä osaavan vastata.

• SillöSipuli

JOkaisella omat syynsä olla eroamatta tai erota.

• "JOkaisella omat syynsä olla eroamatta tai erota."

Niin on, mutta haluan tietää, miksi Vapaa-ajattelijat järjestö ei tyydy siihen, vaan yllyttää ihmisiä eroamaan kirkosta?

• Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on 1) edistää järjelle pohjautuvaa uskonnotonta maailmankuvaa ja 2) tehdä Suomesta yhdenvertainen ja maallinen valtio, jossa millään uskonnolla ei ole erioikeuksia.

Näihin tavoitteisiin kirkostaeroamiskampanjat ovat yksi keino, ja eroakirkosta.fi-palvelu yksi tämän kampanjan toteutustapa.

• "Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on 1) edistää järjelle pohjautuvaa uskonnotonta maailmankuvaa ja 2) tehdä Suomesta yhdenvertainen ja maallinen valtio, jossa millään uskonnolla ei ole erioikeuksia."

1. Juuri järki saa ihmiset kuulumaan kirkkoon.
        2. Olen uskovainen ja kuulun kirkkoon. Minulla ei ole mitään erikoisoikeuksia. Maksan valtiolle veroa työstäni samalla tavalla kuin kirkkoon kuulumattomatkin. Olen samojen lakien alainen kuin kirkkoon kuulumattomatkin. Sen lisäksi maksan vielä (mielelläni) kirkollisveron ja annan varoja kolehtiin ja kirkon humanitääriseen työhön.

"Näihin tavoitteisiin kirkostaeroamiskampanjat ovat yksi keino, ja eroakirkosta.fi-palvelu yksi tämän kampanjan toteutustapa. "

Edellä mainitsemien asioiden perusteella, ei ole mitään syytä kampanjoida kirkosta eroamisen puolesta.

• toinen.näkökulma
        jori.mantysalo kirjoitti:

Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on 1) edistää järjelle pohjautuvaa uskonnotonta maailmankuvaa ja 2) tehdä Suomesta yhdenvertainen ja maallinen valtio, jossa millään uskonnolla ei ole erioikeuksia.

Näihin tavoitteisiin kirkostaeroamiskampanjat ovat yksi keino, ja eroakirkosta.fi-palvelu yksi tämän kampanjan toteutustapa.

Mitä enemmän tyrkytätte kirkosta eroamista sitä lujemmin pysyn kirkossa.

Monenlaista liittoa saa olla ja monenlaista asiaa edistää. Mutta ettekö tosiaan usko tai ymmärrä, että ihmiset tekevät päätöksensä oman kokemuksensa ja tarpeidensa perusteella?

Minä en tiedä, mitä hyvää teillä on tarjota kirkon ja seurakuntien tarjonnan ja palvelusten sijaan. Siitä ei ole kuulunut mitään. Teidän järjelle perustuva maailmankuva ja uskontojen suhteen yhdenvertainen Suomi on tyhjää sanahelinää. Näitä ei edistetä kirkosta eroamalla.

Yhdenvertaisessa Suomessa kirkon jäsenyys on sallittua ja kaikkien uskontojen harjoittaminen samoin. Ihan vapaasti voi olla myös kuulumatta kirkkoon. Yhdenvertaisuutta ei edistetä ainakaan - sanon sen toistamiseen - tyrkyttämällä kirkosta eroamista.

• toinen.näkökulma kirjoitti:

Mitä enemmän tyrkytätte kirkosta eroamista sitä lujemmin pysyn kirkossa.

Monenlaista liittoa saa olla ja monenlaista asiaa edistää. Mutta ettekö tosiaan usko tai ymmärrä, että ihmiset tekevät päätöksensä oman kokemuksensa ja tarpeidensa perusteella?

Minä en tiedä, mitä hyvää teillä on tarjota kirkon ja seurakuntien tarjonnan ja palvelusten sijaan. Siitä ei ole kuulunut mitään. Teidän järjelle perustuva maailmankuva ja uskontojen suhteen yhdenvertainen Suomi on tyhjää sanahelinää. Näitä ei edistetä kirkosta eroamalla.

Yhdenvertaisessa Suomessa kirkon jäsenyys on sallittua ja kaikkien uskontojen harjoittaminen samoin. Ihan vapaasti voi olla myös kuulumatta kirkkoon. Yhdenvertaisuutta ei edistetä ainakaan - sanon sen toistamiseen - tyrkyttämällä kirkosta eroamista.

Et ole tässä ainoa. On hyvin tiedossamme, että jokin osuus ihmisistä nimenomaan takertuu kirkkoon tarkemmin kampanjointimme vuoksi. Onko se yksi sataa vai tuhatta eroajaa kohti, sitä en osaa arvioida.

• Mark5 kirjoitti:

"Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on 1) edistää järjelle pohjautuvaa uskonnotonta maailmankuvaa ja 2) tehdä Suomesta yhdenvertainen ja maallinen valtio, jossa millään uskonnolla ei ole erioikeuksia."

1. Juuri järki saa ihmiset kuulumaan kirkkoon.
        2. Olen uskovainen ja kuulun kirkkoon. Minulla ei ole mitään erikoisoikeuksia. Maksan valtiolle veroa työstäni samalla tavalla kuin kirkkoon kuulumattomatkin. Olen samojen lakien alainen kuin kirkkoon kuulumattomatkin. Sen lisäksi maksan vielä (mielelläni) kirkollisveron ja annan varoja kolehtiin ja kirkon humanitääriseen työhön.

"Näihin tavoitteisiin kirkostaeroamiskampanjat ovat yksi keino, ja eroakirkosta.fi-palvelu yksi tämän kampanjan toteutustapa. "

Edellä mainitsemien asioiden perusteella, ei ole mitään syytä kampanjoida kirkosta eroamisen puolesta.

Otan yhden hyvin pienen esimerkin etuoikeuksista. Jos uskonnollinen yhdyskunta ostaa maata, se ei maksa varainsiirtoveroa. Yhdistys maksaa. Onko tämä sinusta aivan yhdenvertaista?

Mitä tulee järkeen ja jäsenyyteen, niin tunnetusti älykkyys ja uskonnollisuus korreloivat negatiivisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      21
      3632
    2. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      232
      3485
    3. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      48
      2283
    4. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      287
      1670
    5. Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?

Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe
      Maailman menoa
      227
      1511
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      56
      1503
    7. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      239
      1465
    8. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      96
      1462
    9. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1348
    10. Kunnan piikkiin meni nuorten surma

Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu
      Nurmijärvi
      56
      1225
    Aihe