Bitin siirto vasemmalle, mutta täyttö ykkösillä

piirut.vasemmalle

Tämän seurauksena
0b01 << 1
on
0b10

Mutta jos halutaan 0b11, niin kuinka se pitäisi tehdä?

11

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piirut.vasemmalle

      Tein nyt purkkapatenttina makron, jossa siirretään ensin normaalisti vasemmalle, ja sitten ORilla ynnätään loppuun tarvittava määrä ykkösiä. Ei mikään tyylikkäin tapa, mutta vaikuttaisi toimivan. Jos jollain on järkevämpi vaihtoehto, niin vinkkiä voi antaa.

      #define vasemmalle(luku,bitit) ((luku<<bitit)|((unsigned)0-1)>>((sizeof(luku)*8)-bitit))

      • 34534534

        Miksi noin monimutkainen jos vai pitää siirtaa vasemmalle ja lisätä ykkönen?
        Sifti on erittäi nopea operaatio ja niin on myös ykkösen lisääminen. Kääntäjä muuttaa ykkösellä lisäämisen yhdeksi koneoperaatioksi missä ei ole edes parametria. Samoin sifti on yksi operaatio.

        Mihin tuota bitit-parametiä tarvitaan jos kuitenkin siirretään yhdellä vasemmalle?


      • piirut.vasemmalle
        34534534 kirjoitti:

        Miksi noin monimutkainen jos vai pitää siirtaa vasemmalle ja lisätä ykkönen?
        Sifti on erittäi nopea operaatio ja niin on myös ykkösen lisääminen. Kääntäjä muuttaa ykkösellä lisäämisen yhdeksi koneoperaatioksi missä ei ole edes parametria. Samoin sifti on yksi operaatio.

        Mihin tuota bitit-parametiä tarvitaan jos kuitenkin siirretään yhdellä vasemmalle?

        No joo, selitin kyllä aika huonosti mitä olin tekemässä. Eli tietysti sen yhden bitin siirto käy näppärärästi kuvailemallasi tavalla, mutta tässä oli tarve shiftata enemmänkin kerralla. Tuo bitit-parametri on siis se shiftauksen määrä. Vähän ehkä tyhmä nimivalinta, mutta en nyt jaksanut keskittyä epäolennaiseen.

        Tässä vielä testiajo 0-9 bitin siirtämisellä, kun käytetään lukua 1. Tuosta huomaa että bitit-parametrillä 0 tulee aivan mitä sattuu, eli nollan käyttö pitää estää jollain muulla tavalla.

        Koodi:
        ---
        #include <stdio.h>

        #define vasemmalle(luku,bitit) ((luku<<bitit)|((unsigned)0-1)>>((sizeof(luku)*8)-bitit))

        int main(void);

        int main(void) {
            unsigned long luku=0b1;
            char i=0,bitti=0;
            for(i=0;i<10;i ) {
                bitti=sizeof(luku)*8-1;
                printf("vasemmalle(%lu,%d) -> ",luku,i);
                while(bitti>=0) {
                    if((vasemmalle(luku,i))&(1<<bitti)) printf("1");
                    else printf("0");
                    if(bitti%8==0) printf(" ");
                    bitti--;
                }
                printf("\n");
            }
            return 0;
        }
        ---

        Tulos:

        vasemmalle(1,0) -> 11111111 11111111 11111111 11111111
        vasemmalle(1,1) -> 00000000 00000000 00000000 00000011
        vasemmalle(1,2) -> 00000000 00000000 00000000 00000111
        vasemmalle(1,3) -> 00000000 00000000 00000000 00001111
        vasemmalle(1,4) -> 00000000 00000000 00000000 00011111
        vasemmalle(1,5) -> 00000000 00000000 00000000 00111111
        vasemmalle(1,6) -> 00000000 00000000 00000000 01111111
        vasemmalle(1,7) -> 00000000 00000000 00000000 11111111
        vasemmalle(1,8) -> 00000000 00000000 00000001 11111111
        vasemmalle(1,9) -> 00000000 00000000 00000011 11111111


    • singleasemblyline

      olisit käyttänyt "latchea", eli assembly-komentoa RCR&RCL =rotate with carry..., single line...

    • (0b01 << 1) | 1

      • Anonyymi

        Tässä on se ongelma, että muuttaa myös kaikki muut bitit, kuin vain lisätyt bitit.


    • Anonyymi

      #define vasemmalle(luku,bitit) (~(~(luku)<<(bitit)))

      • Anonyymi

        Tässähän se.


      • Anonyymi

        Tuo on tyylikäs. Ensin lähtöluvun invertointi, sitten siirto joka täyttää nollilla, ja sitten koko luvun invertointi uudelleen, jolloin lisätyt nollat muuttuvat ykkösiksi.

        Hieno oivallus! Ojennetaan nimimerkki Anonyymille virtuaalinen papukaijamerkki.


    • Se << siirtää bittejä vasemmalle ja täyttää nollia.

      lisää yksi, ja täyttää sen oikeanpuolimmaisen siis ykkösellä.

      Jos pitää täyttää ykkösillä ja siirtää useita kerralla niin silmukassa lisää yhden vasemmalle ja lisää yhden, ja toistaa sitä.

      • Joskus ratkaisua kannattaa hetken miettiä aivan oppimistarkoituksessakin. C-kieli on siitä jännä juttu, että yksinkertaisuudestaan huolimatta siinä riittää oppimista jopa vuosikymmeniksi. Ylläolevan makron pitäisi toimia ja vieläpä kaikilla integer-tyypeillä....vaikken olekaan testannut sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe