Miten tallelokero käytännössä toimii?
Pitääkö omalle lokerolleen päästäkseen allekirjoittaa jotain vai riittääkö pelkkä henkilökortin esittäminen? Käsittääkseni lokeroon on oma avain ja pankilla oma (tai sähköinen lukko)?
Pääseekö sinne joku muu tarvittaessa valtakirjalla?
Vuokraavatko pankit lokeroita myös muille kuin omille asiakkailleen? Omassa pankissa sikamaiset hinnat ja lähin tallelokerokonttori on kaukana.
Tallelokero, miten toimii?
9
4554
Vastaukset
- Vakuusvaje
Näin homma toimii minun pankissani. Muualla voinee olla pieniä eroja menettelyissä.
Menen tiskille ja sanon haluavani lokerolle. Aikaisemmin otettiin kävijältä aina kuittaus, mutta viimeksi saattoi riittää pelkkä henkilötodistus. En jaksa muistaa, kun viime käynnistä on muutama vuosi, mutta ei silloin ainakaan mitään ihmeellistä tapahtunut. Lokerolle pääsyyn ovat oikeutettuja minä ja sopimuksessa nimetyt lähisukulaiseni.
Pankkitäti avaa tiskiltään käsin oven lokeroholviin, jonne voin mennä yksin. Siellä oma lokero pitää pientä ääntä, mikä helpottaa sen löytämistä. Avain lukkoon ja kääntö, jolloin lokero aukeaa. Sisällä on pankin tarjoama muovikansio, jonka voi ottaa ulos. Paperit voi levitellä holvissa olevalle pöydälle.
Poislähtiessä laitan paperit kansioon, kansion lokeroon, lokeron lukkoon ja avaimen taskuun. Kävelen ulos ja sanon virkailijalle ohimennen hei.- boxin_koko
Itsellä ei sellaiselle ole juuri nyt akuuttia travetta, mutta kiinnostaa ovatko ne kaikki kooltaan jotakin samaa kaliiberia, eli pohjansa kooltaan leveydeltään suunnileen A4:n kokoisia, mutta ehkä pidempiä?
Paljonko tuollainen kustantaa per kk?
Entä jos tallelokeron vuokraaja kuolee, eikä perillisillä siitä ole tietoa, niin kait pankki siitä perillisiä tiedottaa, vain riskeeraako "timantit" tai osa arvoesineistä kadota pankin sisäisten rosmojen matkaan?
Niin, ilmeisesti melko moni säilyttää "sinetöityä" testamenttiaan pankin tallelokerossa. - Vakuusvaje
Useimmat ovat tuota reilua A4-kokoa ja vain korkeus vaihtelee. Omani on noin viisi senttiä ja tällaiselle koolle varmaan onkin eniten kysyntää. Siellä holvissa näkyy kyllä olevan isojakin lokeroita. Hinta riippuu koosta ja alkaa jostain viidenkympin tienoilta vuodessa.
Perillisethän tietysti tekevät pankkikierroksen ja selvittävät vainajan tilit. Siinä samalla voi kysyä lokerostakin. Vainajan lokero avataan sitten aikanaan perillisten ja pankin edustajan läsnäollessa ja sisältö luetteloidaan. Sieltä löytyy mahdollinen testamenttikin.
Muinoin minullakin oli lokerossa paljon enemmän säilytettävää, kun pörssiosakkeet olivat vielä paperilla. Keväällä oli sitten aika käydä leikkelemässä osinkokupongit pankin varaamilla Fiskarsin saksilla. Nythän tuolla ei juuri muuta ole kuin asuntojen osakekirjoja ja kauppakirjoja, joita ei tarvitse vuosittain vahtia. Mutta jospa tässä innostuisi siirtämään varoja vaikka kultaan. - boxin_koko
Vakuusvaje kirjoitti:
Useimmat ovat tuota reilua A4-kokoa ja vain korkeus vaihtelee. Omani on noin viisi senttiä ja tällaiselle koolle varmaan onkin eniten kysyntää. Siellä holvissa näkyy kyllä olevan isojakin lokeroita. Hinta riippuu koosta ja alkaa jostain viidenkympin tienoilta vuodessa.
Perillisethän tietysti tekevät pankkikierroksen ja selvittävät vainajan tilit. Siinä samalla voi kysyä lokerostakin. Vainajan lokero avataan sitten aikanaan perillisten ja pankin edustajan läsnäollessa ja sisältö luetteloidaan. Sieltä löytyy mahdollinen testamenttikin.
Muinoin minullakin oli lokerossa paljon enemmän säilytettävää, kun pörssiosakkeet olivat vielä paperilla. Keväällä oli sitten aika käydä leikkelemässä osinkokupongit pankin varaamilla Fiskarsin saksilla. Nythän tuolla ei juuri muuta ole kuin asuntojen osakekirjoja ja kauppakirjoja, joita ei tarvitse vuosittain vahtia. Mutta jospa tässä innostuisi siirtämään varoja vaikka kultaan.Ok, tuo peruslokeron hinta vaikuttaa kohtuulliselta.
Testamentti, kauppakirjat ymv. mahdollisten arvoesineiden kanssa linee niitä keskeisimpiä lokeroisa säilytettyjä asioita.
Kyllä pörsiosakkeisiin sijoittaminen on netin myötä tullut teknisesti helpoksi suorittaa.
Itselleni en oikein ole osannut perustella kultaan sijoittamista. Osinkoa maksamaton kulta on edelleenkin varsin korkeassa arvossaan, vaikka globaalit talousriksit välttämättömän seuraavan pörssirysäksen seurauksena riskeeraa silloin nostaakin sen arvoa.
Ideaalia olisi, mikäli kultaan haluaa investoida, niin tehdä se vastavirtaan, eli silloin kun se on alamissaan. Sen yleensä "pelkokertoimeen" sidotut syklit tosin ovat melko pitkän-hitaita suuntaan kuin toiseenkin.
Mikäli sotatyyppisen kaaoksen ja rahan arvon romahduksen aikaan sitä tarvitsisi ja uskaltaisi mahdollisen henkensäkin riskillä vaihdon välineenä käyttää, niin passaisi olla helposti vaihdettavien kolikoiden muodossa, sillä pienilläkin harkoilla on vaikeaa käydä vaihtoakuppaa. Tosin totaalisen kaaoksen aikaan valtio riskeeraisi lähteä kullan (-kin) takavarikkolinjalle.
- MinuakinKiinnostaisi
Onko muilla tietoa?
- näintoimii
Siis mitä tietoa,jos tietoja kysyy viranomaiset ilmoittavat, että lokero on ei muuta....
- tietoahanon
Tallelokero on pankissa sijaitseva laatikkomainen säilytystila, jota pidetään lukittuna. Usein asiakas säilyttää tallelokerossa pienehköjä arvoesineitä, muistoihin liittyviä esineitä tai jopa käteistä rahaa.
- EinariMatti
Olen etsinyt pitkään muun kuin pankin tallelokeroita tai luotettavaa varastopalvelua, jossa olisi jota kuinkin tallelokeron varmuus. Tällainen löytyi netistä.
Onko kokemuksia?
https://holvi24.wixsite.com/holvi24 - Einarionpikkupoika
Minä taas olen etsinyt pitkään jonkin yksityisen ja luottamusta herättävän hörhön tarjoamia lokeropalveluja, joita voisi itse mainostaa. Tällainen löytyi netistä. Kokemuksia on, toiminut jo 2 päivää. https://holvi24.wixsite.com/holvi24
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799