Pari kysymystä ponin klippaamisesta.

Tiinakaar

Mulla on Shetlanninponi ja russponi (raviponeja) jotka aijoin klipata (pää ja kaula jää). Tallissa asuu myös kaksi muuta shettistä joita ei ole klipattu. Tallin lämpötila on siis 6-8°c vain. Tuleeko klipattujen kylmä jos pidän niillä tallissa villaloimea? Riittääkö se?
Jos klippaa jalatkin, jäätyvätkö ne pakkasella jos ovat 12h ulkona? Vai jätänkö klippaamatta?

2

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raviponi

Itselläni on klipattu shetlanninponi ja on klipattu jalat,kroppa,kaula ja pää. Meidän tallin lämpötilaa en nyt tiedä mutta ainakin shettikseni pärjää tallissa kaulakappaleellisella talliloimella jossa on siis varmaan jokun vähän yli 100g täyte. Ja tallikin ei siis ole mikään hirveän lämmin että varmaan jotain vähän yli 10 astetta. Minun ponini pärjää pitkään ulkona loimella vaikka jalat on myös klipattu. Ja ponini on kans jotain 12h ulkona. Aluksi minun poni oli jäässä tallissa vaikka oli loimi koska oli tottunut paksuun karvaan mutta silloin pistin vain vähän enemmän päälle mutta nykyään ei tarvitse enään niin paljoo. Ulkoloimet on sitten erikseen eli ulos pitää pistää paremmin päälle. Ja omalla on myös joskus talliloimen alla back on track selänlämmitin eikä ponilla ole kuuma. Ja itselläni ei ole villaloimea mutta uskon jos on siis paksu loimi että pärjäävät. Ja jos ei pärjää niin lisää vaan loimia:)

• miksiklipata

Minkä ihmeen takia sinä edes klippaisit hevoset? Ei mitään järkeä klipata ja rueta sitten käyttämään loimia...

"Hevosia ei lähtökohtaisesti tarvitse loimittaa ulkotarhaan, sillä ne ovat kylmänkestäviä eläimiä. Hevonen pärjää pakkasella hyvin, kun se on kasvattanut kunnollisen talvikarvan eikä sitä ole klipattu.
      Hevoset sietävät hyvin myös kuivaa lumisadetta. Karvapeitteen sisällä oleva eristävä ilmakerros estää lumen sulamisen hevosen selkään.
      Turhaa loimen käyttöä tulee välttää, sillä se heikentää hevosen kylmänsietokykyä johtaen loimitustarpeen lisääntymiseen."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2282
    2. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1374
    3. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1197
    4. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1165
    5. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      68
      1111
    6. Mikä naisessa on

On söpöä?
      Ikävä
      43
      997
    7. Hienoa SDP 24,8%

Kyllä eilisessä hallituksen kyselytunnilla näkyi miten tyhjää puhetta pääministerin sijaisella Purralla oli. Hän ei vast
      Maailman menoa
      163
      913
    8. Olen rakastunut

työkaveriin, Pakko ilmaista jonnekin.
      Ikävä
      49
      849
    9. Mua ei kiinnosta ikäiseni

Mutta hyvää loppuiltaa ja hyvää yötä. 😊✨❤️🥱💤
      Ikävä
      115