jokainen saabisti tietä sen tunteen kun käynnistää penkkien välistä saab 900i autonsa ja kurvaa tielle veivaten todella kevyttä tehostettua rattia ensin kurvissa. sitten alkaa vaihteistosta kuulua se tuttu ja miellyttävä uiiii uiiiiiii ulvonta kun saabia kiihdutetään. kiihdytyksen aikana on tuntua isosta tukevasta junasta ja koet olevasi auton ratissa, et leikkikalun. tiedät että valtava kallistettu 2 litrainen hörppii tavaraa mutta se ei sinua masenna koska ajokokemus on turvallinen ja miellyttävä. tiedät että tällä autolla joka on paksupeltinen ja legenda, voi ajaa vaikka 600tkm murheitta.
tässä jotain saabiromantiikka-juttua. voit jatkaa halutessasi lisää itse.
saab romantiikkaa. jokainen tietää sen
4
289
Vastaukset
- RMB54
25 vuotta olin Saabin valtuutetulla korjaamolla töissä. Saabin asiakkaat olivat uskollisia merkille ja käyttivät vanhojakin autoja huollossa.
Myös yritysautona Saab oli yleinen. Suuretkin firmat käyttivät Saabia ajopelinään kuskeineen.
Isoja korjauksia ei autossa ollut ja mitä piti korjata, eivät tarvinneen rakettitiedettä. Putkimallinen vaihteisto tarvitsi kuitenkin korjaajalle merkkituntemusta. Suuria määriä erikoistyökaluja ei tarvinnut. Joitain tietenkin oli helpottamaan korjausta.
Saab käytti moottoreissaan neljää eri polttoainetta. Oli 2-tahti ja normaali pensalla. Myös Petro-Saabeja oli 1980-luvun molemmin puolin. Dieselit tulivat 1990-luvun lopulla. Tietävästi myös kaasulla toimivia Saabeja on ollut liikenteessä?
Merkki oli luotettava, lämmin ja turvallinen.- E85polttoaine
Viimeisinä saabeina tehtiin trifuel autoja, joista yksi on Suomessa liikenteessä
- hyvätmuistot
Meillä oli 900i ja sen muistan aina niin nopeasti lämpiävänä. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen 10-15asteen pakkasillakin sisään puhalsi ihanasti lämmittävää ilmaa. Lämmityslaite oli huippua ja mitä huonompi keli sitä mukavampi oli ajaa. Onneksi myöhemmin tullut 9-5 oli kaikessa vielä parempi. Bensaa meni vähän enemmän kuin japsikikkareissa mutta oli sen väärtiä. Ikävä ettei niitä enää ole myynnissä. Onneksi Opelissa on nyt Saabin perintönä nopea lämpiäminen. Näillä mennään.
- saab
saab on edellen hyvä auto. saab on ajaton auto , vuosimallilla ei ole väliä . Uskallan jopa väittää , että oma 20 vuotta vanha 95 on kaikkine päivityksineen parempi kuin uutena . saab ei ole kerta käyttö auto . saab on tehty kiirunan lentokone raudasta, sen huomaa jo kun ovi jysähtää kiinni, toisin kuin muissa rämähtäen. saab vie paljon bensaa ,mutta tuottaa hyvin lämpöä, saabilla ei tarvitse ajaa pipo päässä.Massasta on etua talvi ajossa.saab on ollut edelläkävijä tekniikassa,vielä tänäkään päivänä ei ole samoja juttuja edes uusissa autoissa. saab on kehittänyt yli 20 teknistä ratkaisua. uudesssa opel corsassa lukee peräässä turbo . saabissa se oli jo 1977! kaikki 95 mallit on tehty turbo moottorilla jo 97 lähtien ja taisi kaikki loputkin olla turbo koneella. Ei ollut vielä 80 luvulla muita kovalla ohitus kiihtyvyydellä kuin turbo saabit ! saab aero päihitti jopa ferrarin ohituskiihtyvyydessä 80km vauhdista suurimmalla vaihteella. saabin kestävyydestä kertoo talladegan testi: otettiin satunnaisesti 3 turbo saabia liukuhihnalta ja ajetttiin yhtäkyytiä 20 vrk ja 100 000km keskinopudella 213 km/t v.1986 ja toisen kerran 1996 (9000 ja 900mallit) tätä ei ole vieläkään bensakoneella rikottu.Saabit on rakennettu jo 90 luvulla etanoli käyttöä ajatellen (trionic7). Saab on ainut auto , jossa etanoli toimii moitteettomasti talvellakin ! biopower softauksella. Nykyautojen omistajat ei osaa muuta ajatella tai kysyä autosta kuin mikä vuosimalli paljon ajettu ? Saabissa sillä ei ole merkitystä, muut asiat ratkaisevat enemmän. jos ei rahallisesti ajatella , niin en vaihtaisi omaa saabia esim . uuteen skoda suberbiin ! ainoastaan ruotsalaiseen.
Se onkin oma juttu miten tarkkoja ruotsalaiset on tekemään, vaikka mitä, kaikki on ajateltu viimeisen päälle, jos vaikka saabin mittariston purkaa , niin siinä sen huomaa ! Jos vielä muutaman saabin keksinnön tähän lopuksi sanon , niin saabissa oli ekana : päivävalot 70luvulla ,turbo moottorit, 16v turbo vm 83,sivutörmäys suojat , apc nakutuksen tunnistin n82 ,raitisilmasuodatin,
lämmitetyt etu istuimet , laajakulmapeilit, jne.. ai niin ja kromattu etumaski oli jo vm 88, 9000,
Ja se ehkä tärkein Saab teki etuvedon tunnetuksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482639
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541669Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1341634Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1501381- 661338
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut131190Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2851183- 156986
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek24940Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58899