jokainen saabisti tietä sen tunteen kun käynnistää penkkien välistä saab 900i autonsa ja kurvaa tielle veivaten todella kevyttä tehostettua rattia ensin kurvissa. sitten alkaa vaihteistosta kuulua se tuttu ja miellyttävä uiiii uiiiiiii ulvonta kun saabia kiihdutetään. kiihdytyksen aikana on tuntua isosta tukevasta junasta ja koet olevasi auton ratissa, et leikkikalun. tiedät että valtava kallistettu 2 litrainen hörppii tavaraa mutta se ei sinua masenna koska ajokokemus on turvallinen ja miellyttävä. tiedät että tällä autolla joka on paksupeltinen ja legenda, voi ajaa vaikka 600tkm murheitta.
tässä jotain saabiromantiikka-juttua. voit jatkaa halutessasi lisää itse.
saab romantiikkaa. jokainen tietää sen
4
271
Vastaukset
- RMB54
25 vuotta olin Saabin valtuutetulla korjaamolla töissä. Saabin asiakkaat olivat uskollisia merkille ja käyttivät vanhojakin autoja huollossa.
Myös yritysautona Saab oli yleinen. Suuretkin firmat käyttivät Saabia ajopelinään kuskeineen.
Isoja korjauksia ei autossa ollut ja mitä piti korjata, eivät tarvinneen rakettitiedettä. Putkimallinen vaihteisto tarvitsi kuitenkin korjaajalle merkkituntemusta. Suuria määriä erikoistyökaluja ei tarvinnut. Joitain tietenkin oli helpottamaan korjausta.
Saab käytti moottoreissaan neljää eri polttoainetta. Oli 2-tahti ja normaali pensalla. Myös Petro-Saabeja oli 1980-luvun molemmin puolin. Dieselit tulivat 1990-luvun lopulla. Tietävästi myös kaasulla toimivia Saabeja on ollut liikenteessä?
Merkki oli luotettava, lämmin ja turvallinen.- E85polttoaine
Viimeisinä saabeina tehtiin trifuel autoja, joista yksi on Suomessa liikenteessä
- hyvätmuistot
Meillä oli 900i ja sen muistan aina niin nopeasti lämpiävänä. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen 10-15asteen pakkasillakin sisään puhalsi ihanasti lämmittävää ilmaa. Lämmityslaite oli huippua ja mitä huonompi keli sitä mukavampi oli ajaa. Onneksi myöhemmin tullut 9-5 oli kaikessa vielä parempi. Bensaa meni vähän enemmän kuin japsikikkareissa mutta oli sen väärtiä. Ikävä ettei niitä enää ole myynnissä. Onneksi Opelissa on nyt Saabin perintönä nopea lämpiäminen. Näillä mennään.
- saab
saab on edellen hyvä auto. saab on ajaton auto , vuosimallilla ei ole väliä . Uskallan jopa väittää , että oma 20 vuotta vanha 95 on kaikkine päivityksineen parempi kuin uutena . saab ei ole kerta käyttö auto . saab on tehty kiirunan lentokone raudasta, sen huomaa jo kun ovi jysähtää kiinni, toisin kuin muissa rämähtäen. saab vie paljon bensaa ,mutta tuottaa hyvin lämpöä, saabilla ei tarvitse ajaa pipo päässä.Massasta on etua talvi ajossa.saab on ollut edelläkävijä tekniikassa,vielä tänäkään päivänä ei ole samoja juttuja edes uusissa autoissa. saab on kehittänyt yli 20 teknistä ratkaisua. uudesssa opel corsassa lukee peräässä turbo . saabissa se oli jo 1977! kaikki 95 mallit on tehty turbo moottorilla jo 97 lähtien ja taisi kaikki loputkin olla turbo koneella. Ei ollut vielä 80 luvulla muita kovalla ohitus kiihtyvyydellä kuin turbo saabit ! saab aero päihitti jopa ferrarin ohituskiihtyvyydessä 80km vauhdista suurimmalla vaihteella. saabin kestävyydestä kertoo talladegan testi: otettiin satunnaisesti 3 turbo saabia liukuhihnalta ja ajetttiin yhtäkyytiä 20 vrk ja 100 000km keskinopudella 213 km/t v.1986 ja toisen kerran 1996 (9000 ja 900mallit) tätä ei ole vieläkään bensakoneella rikottu.Saabit on rakennettu jo 90 luvulla etanoli käyttöä ajatellen (trionic7). Saab on ainut auto , jossa etanoli toimii moitteettomasti talvellakin ! biopower softauksella. Nykyautojen omistajat ei osaa muuta ajatella tai kysyä autosta kuin mikä vuosimalli paljon ajettu ? Saabissa sillä ei ole merkitystä, muut asiat ratkaisevat enemmän. jos ei rahallisesti ajatella , niin en vaihtaisi omaa saabia esim . uuteen skoda suberbiin ! ainoastaan ruotsalaiseen.
Se onkin oma juttu miten tarkkoja ruotsalaiset on tekemään, vaikka mitä, kaikki on ajateltu viimeisen päälle, jos vaikka saabin mittariston purkaa , niin siinä sen huomaa ! Jos vielä muutaman saabin keksinnön tähän lopuksi sanon , niin saabissa oli ekana : päivävalot 70luvulla ,turbo moottorit, 16v turbo vm 83,sivutörmäys suojat , apc nakutuksen tunnistin n82 ,raitisilmasuodatin,
lämmitetyt etu istuimet , laajakulmapeilit, jne.. ai niin ja kromattu etumaski oli jo vm 88, 9000,
Ja se ehkä tärkein Saab teki etuvedon tunnetuksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit337621Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e834556Mies sinä olet kaunis katsella
Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne673201- 552166
Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281699Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s71677Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen
Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu3541473Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?
Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us141429Miksi miehet pelkäätte jotain naista?
Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.581119Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi2761070