saab romantiikkaa. jokainen tietää sen

ulisevavaihde

jokainen saabisti tietä sen tunteen kun käynnistää penkkien välistä saab 900i autonsa ja kurvaa tielle veivaten todella kevyttä tehostettua rattia ensin kurvissa. sitten alkaa vaihteistosta kuulua se tuttu ja miellyttävä uiiii uiiiiiii ulvonta kun saabia kiihdutetään. kiihdytyksen aikana on tuntua isosta tukevasta junasta ja koet olevasi auton ratissa, et leikkikalun. tiedät että valtava kallistettu 2 litrainen hörppii tavaraa mutta se ei sinua masenna koska ajokokemus on turvallinen ja miellyttävä. tiedät että tällä autolla joka on paksupeltinen ja legenda, voi ajaa vaikka 600tkm murheitta.

tässä jotain saabiromantiikka-juttua. voit jatkaa halutessasi lisää itse.

4

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB54

      25 vuotta olin Saabin valtuutetulla korjaamolla töissä. Saabin asiakkaat olivat uskollisia merkille ja käyttivät vanhojakin autoja huollossa.
      Myös yritysautona Saab oli yleinen. Suuretkin firmat käyttivät Saabia ajopelinään kuskeineen.
      Isoja korjauksia ei autossa ollut ja mitä piti korjata, eivät tarvinneen rakettitiedettä. Putkimallinen vaihteisto tarvitsi kuitenkin korjaajalle merkkituntemusta. Suuria määriä erikoistyökaluja ei tarvinnut. Joitain tietenkin oli helpottamaan korjausta.
      Saab käytti moottoreissaan neljää eri polttoainetta. Oli 2-tahti ja normaali pensalla. Myös Petro-Saabeja oli 1980-luvun molemmin puolin. Dieselit tulivat 1990-luvun lopulla. Tietävästi myös kaasulla toimivia Saabeja on ollut liikenteessä?
      Merkki oli luotettava, lämmin ja turvallinen.

      • E85polttoaine

        Viimeisinä saabeina tehtiin trifuel autoja, joista yksi on Suomessa liikenteessä


    • hyvätmuistot

      Meillä oli 900i ja sen muistan aina niin nopeasti lämpiävänä. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen 10-15asteen pakkasillakin sisään puhalsi ihanasti lämmittävää ilmaa. Lämmityslaite oli huippua ja mitä huonompi keli sitä mukavampi oli ajaa. Onneksi myöhemmin tullut 9-5 oli kaikessa vielä parempi. Bensaa meni vähän enemmän kuin japsikikkareissa mutta oli sen väärtiä. Ikävä ettei niitä enää ole myynnissä. Onneksi Opelissa on nyt Saabin perintönä nopea lämpiäminen. Näillä mennään.

    • saab

      saab on edellen hyvä auto. saab on ajaton auto , vuosimallilla ei ole väliä . Uskallan jopa väittää , että oma 20 vuotta vanha 95 on kaikkine päivityksineen parempi kuin uutena . saab ei ole kerta käyttö auto . saab on tehty kiirunan lentokone raudasta, sen huomaa jo kun ovi jysähtää kiinni, toisin kuin muissa rämähtäen. saab vie paljon bensaa ,mutta tuottaa hyvin lämpöä, saabilla ei tarvitse ajaa pipo päässä.Massasta on etua talvi ajossa.saab on ollut edelläkävijä tekniikassa,vielä tänäkään päivänä ei ole samoja juttuja edes uusissa autoissa. saab on kehittänyt yli 20 teknistä ratkaisua. uudesssa opel corsassa lukee peräässä turbo . saabissa se oli jo 1977! kaikki 95 mallit on tehty turbo moottorilla jo 97 lähtien ja taisi kaikki loputkin olla turbo koneella. Ei ollut vielä 80 luvulla muita kovalla ohitus kiihtyvyydellä kuin turbo saabit ! saab aero päihitti jopa ferrarin ohituskiihtyvyydessä 80km vauhdista suurimmalla vaihteella. saabin kestävyydestä kertoo talladegan testi: otettiin satunnaisesti 3 turbo saabia liukuhihnalta ja ajetttiin yhtäkyytiä 20 vrk ja 100 000km keskinopudella 213 km/t v.1986 ja toisen kerran 1996 (9000 ja 900mallit) tätä ei ole vieläkään bensakoneella rikottu.Saabit on rakennettu jo 90 luvulla etanoli käyttöä ajatellen (trionic7). Saab on ainut auto , jossa etanoli toimii moitteettomasti talvellakin ! biopower softauksella. Nykyautojen omistajat ei osaa muuta ajatella tai kysyä autosta kuin mikä vuosimalli paljon ajettu ? Saabissa sillä ei ole merkitystä, muut asiat ratkaisevat enemmän. jos ei rahallisesti ajatella , niin en vaihtaisi omaa saabia esim . uuteen skoda suberbiin ! ainoastaan ruotsalaiseen.
      Se onkin oma juttu miten tarkkoja ruotsalaiset on tekemään, vaikka mitä, kaikki on ajateltu viimeisen päälle, jos vaikka saabin mittariston purkaa , niin siinä sen huomaa ! Jos vielä muutaman saabin keksinnön tähän lopuksi sanon , niin saabissa oli ekana : päivävalot 70luvulla ,turbo moottorit, 16v turbo vm 83,sivutörmäys suojat , apc nakutuksen tunnistin n82 ,raitisilmasuodatin,
      lämmitetyt etu istuimet , laajakulmapeilit, jne.. ai niin ja kromattu etumaski oli jo vm 88, 9000,
      Ja se ehkä tärkein Saab teki etuvedon tunnetuksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3032
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1732
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1661
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    10. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    Aihe