Olen osakkaana sisarusteni kanssa metsäyhtymässä, jokaisella 25 % omistusosuus. Itse olen antanut valtakirjan metsän hoitamiseen, koska en ole metsästä kiinnostunut, en osaa sitä hoitaa, enkä ymmärrä siihen liittyvistä paperitöistä tai muistakaan kuvioista yhtään mitään. Minulla ei ole velkaa, olen lapseton, ikäni asunut vuokralla hyvin levottomalla asuinalueella, kun ei ole ollut varaa muuhun. Työttömyyteni ei johdu laiskuudesta. Sairastuin lapsena hitaasti etenevään neurologiseen sairauteen, joka on vienyt minut nyt pyörätuoliin.
Kun olen nyt osakkaana metsäyhtymässä, niin onko mahdollista saada asuntolainaa omistusasuntoa varten? Millainen prosessi on, mitä papereita se vaatii ja joutuvatko sisarukseni jotenkin tähän lainanhakemiskuviooni mukaan? Olen siis täysin tyhmä tässä asiassa, mutta toivon, että joku osaisi asiallisesti neuvoa ja vastata niihinkin kysymyksiin, joita en tässä älyä kysyä. Olen yrittänyt sitä ratkaisua, että joku sisaruksistani tai vaikka kaikki yhdessä ostaisivat minut yhtymästä ulos, mutta kellään ei ole siihen varaa. Varmaan yksi vaihtoehto olisi myydä osuus täysin ulkopuoliselle, mutta miten se sitten tapahtuu? Tällöin varmaan välit sisaruksiin menee poikki, sillä kun siitä heille mainitsin, niin vastaanotto oli aika vihainen. Luultavasti odottavat, että kun lapsettomana jätän tämän maallisen elämän vuonna nakit ja muusi, niin sittenhän he sen saavat. Kun minusta tuli metsäyhtymän osakas, niin meni toimeentulotuki ja asumistuki, kun laskevat jonkinlaisen kaavan mukaan, että se metsä tuottaa niin ja niin paljon vuodessa. Tähän mennessä se ei ole kyllä tuottanut, kun on ollut hoitamattomana monta kymmentä vuotta ja kaikenlaisia hoitoja sinne pitää tehdä ja teitä ja ties mitä.
Metsää on, työtä ei, saako asuntolainaa?
4
275
Vastaukset
- 9-6
Asuntolaina tuskin onnistuu, nykyään se ensimmäinen ja tärkein edellytys on kyky lyhentää lainaa maksusuunnitelman mukaisesti tiedossa olevilla tuloilla. Pelkkä kiintä omaisuus ei riitä, ellei siitä sa riittävän suurta säännöllistä tuloa.
Viisainta lienee että osuutesi metsästä erotetaan omaksi kiinteistökseen maanmittaustoimituksella, se voihaan tehdä vaikka nuut omistajat vastustaisivatkin. On helpompaa myydä erillinen metsäpalsta kuin osuus isommasta kenties riitaisesta yhtymästa.
Soita Maanmittauslaitoksen puhelinpalveluun, opastavat eteenpäin. - pankintäti
sorry vaan.yhteisomistajuudet ei auta lainaa haettaessa.
Ensiksi pitäisi tietää missä päin Suomea tuo metsä sijaitsee ja minkä ikäistä puusto on (eli milloin on hakkuukelpoista) sekä paljonko sitä on. Niillä tiedoilla on sitten mahdollista laskea karkea arvio aloittajan osuuden todellisesta arvosta. Yleensä metsän arvo yliarvioidaan aika pahasti. Raakamaan arvo on keskimäärin noin 1.000 €/hehtaari, avohakkuukelpoisen ja hyvin hoidetun metsän arvo voi parhaimmillaan olla 10.000 €/hehtaari. Tosin silloin arvo kostuu puun myynnistä saatavista tuloista, jonka jälkeen arvo on tuo 1.000 €/hehtaari ja seuraavat 70 vuotta metsä tuottaa vain kuluja.
Mutta ainahan aloittaja voi hakea halkomista, jolloin jokainen omistaja saa saman arvon verran olevan osuuden kiinteistöstä. Sen jälkeen oma osuus on helppo myydä eteenpäin ja saadut varat voi sijoittaa mihin haluaa. Muuttotappioalueelta saa kyllä yksiön alle 20.000 eurolla ja kaksion alle 30.000 eurolla, eli pankkilainaakaan ei työttömän tarvitse ottaa, kunhan sitä puustoa nyt kuitenkin on ja maapohjaa edes muutama hehtaari.- Lellu_5671
Tilanteesi on haastava. Tarvitsisit kipeästi osuutesi omaisuudesta parantaaksesi omia olosuhteita. Omistuksesta ei ole sinulle hyötyä tuossa muodossa. Olen itsekin metsäyhtymän osakas sisarusteni kanssa, josta sisarus ostettiin yhtymästä ulos perinnön jaon jälkeen.
Lähtisin kartoittamaan asiaa metsän tilanteen kautta.
Metsästä on ilmeisesti teetetty arvio perunkirjoitusta varten ja siitä näkee miten paljon ja millaista puustoa metsässä on. Jos metsässä on hakkuurästejä, teettämällä ne on mahdollista saada jaettavaksi ja hoitoon varoja. Suomessa on paljon tahoja, jotka antavat neuvontaa. Jos yhtymä on maksanut metsänhoitoyhdistyksen jäsenmaksun, vuosimaksuun sisältyy yksi neuvontakäynti vuodessa. Metsään.fi -sivustolla voi tietoja/ehdotuksia metsään liittyen. Hakemalla tunnukset sinne, voit saada tietoja. Suurten metsäyhtiöiden puunostajilta voi saada neuvoja.
Metsänhoitoyhdistyksiltä löytyy henkilöitä, jotka tekevät sukupolven vaihdoksia/ kauppoja metsistä. Heiltä löytyy tietoa vaihtoehdoista tilanteessasi.
Missään tapauksessa ei kannata sillä linjalla, että metsä jää edelleen kymmeniksi vuosiksi oman onnensa nojaan. Päätehakkuun jälkeen menee noin 30 vuotta ennen kuin metsästä aletaan saada uudelleen tuloja. Sen jälkeen on 10-15 vuoden jälkeen harvennushakkuita ennen päätehakkuuta. Jos näitä kierroksia ei tehdä, niin metsä riukuuntuu ja alkaa harventaa itse itseään ja ne tulot menetetään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943752
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453134Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972739Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572420- 612388
- 1342387
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172357Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232266- 642070