Miksi mikään wifi-verkkokortti ei toimi linuxissa?

Siis suoraan asentamatta? Live-levyillä ei tee nykyään mitään kun niihin ei saa verkkoa toimimaan.
Ilmianna
Jaa

24 Vastausta

Ei toimi kyllä windowsissakaan! Vaan mistäpä se käyttöjärjestelmä tietäisi mihin verkkoon ja millä taajuudella haluat kytkeytyä - saati sitten salausavain. Ei sellaista voi olla antamatta.
Eikä ole liian hankalaa saada toimimaan, kunhan antaa salausavaimen. Ongelmia voi tulla siitä, että koneessa on kaksi wifi-korttia kiinni ja yhtä aikaa päällä.
Katsopa vaikka, löytyykö modeemistasi WPS-nappia - se saa linuxinkin kytkeytymään automaattisesti, kunhan sen sallit!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Kyse on nyt ajureista. Linuxeissa kaikki wifi ajurit täytyy asentaa erikseen repoista ja sehän ei enää näillä nykykoneilla onnistu kun ei ole ethernet liitäntää.

Maailmasta löytyy yksi linux läppäri ja se on Dell XPS. Se maksaa Ubuntulla Suomessa reilu 2000 euroa. Ennen 500 euron koneetkin toimi ihan ok, nykyään 1000 euron koneella ei tee yhtään mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
s4ww kirjoitti:
Kyse on nyt ajureista. Linuxeissa kaikki wifi ajurit täytyy asentaa erikseen repoista ja sehän ei enää näillä nykykoneilla onnistu kun ei ole ethernet liitäntää.

Maailmasta löytyy yksi linux läppäri ja se on Dell XPS. Se maksaa Ubuntulla Suomessa reilu 2000 euroa. Ennen 500 euron koneetkin toimi ihan ok, nykyään 1000 euron koneella ei tee yhtään mitään.
Ei kannata ostaa konetta jossa ei ole ethernet-liitäntää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dfdfdfdfdfdfdfa kirjoitti:
Ei kannata ostaa konetta jossa ei ole ethernet-liitäntää.
Mitä sillä ethernet-liitännällä tekee? Ei mitään. Toimiva wlan-yhteys on nykyään huomattavasti tärkeämpi ominaisuus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
s4ww kirjoitti:

"Linuxeissa kaikki wifi ajurit täytyy asentaa erikseen repoista "
Höpöpuhetta. Olen asentanut esim. Linux Mintin useisiin eri läppäreihin, eikä kertaakaan ole tarvinnut niitä erikseen mistään hakea. Myös muita, esim. Puppyja ja Elementarya olen asentanut, eikä niissäkään ole mitään erikseen tarvinnut etsiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mihinselaitetaan kirjoitti:
Mitä sillä ethernet-liitännällä tekee? Ei mitään. Toimiva wlan-yhteys on nykyään huomattavasti tärkeämpi ominaisuus.
Wlan on p*skaa! Itse luotan enemmän ethernet-yhteyteen, toimii huomattavasti luotettavammin kuin joku wlan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mihinselaitetaan kirjoitti:
Wlanit korkkii naapurit, ei tuommoisella kannata raha-asioita hoidella tai mitään salassapidettävää. Aluksi heivata windows pois...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mintlinux-mään kirjoitti:
"Linuxeissa kaikki wifi ajurit täytyy asentaa erikseen repoista "
Höpöpuhetta. Olen asentanut esim. Linux Mintin useisiin eri läppäreihin, eikä kertaakaan ole tarvinnut niitä erikseen mistään hakea. Myös muita, esim. Puppyja ja Elementarya olen asentanut, eikä niissäkään ole mitään erikseen tarvinnut etsiä.
höpöpuhetta itselläsi...

kyse olikin LIVE levystä, ei itse asennetusta linuxista...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
linuxuser kirjoitti:
höpöpuhetta itselläsi...

Jos ei osaa pistää toimimaan/käyttää, jotain mitä lie, live-Linuxia niin on varmaan paras siirty live-Windows käyttäjäksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
win.lin.trol kirjoitti:
Jos ei osaa pistää toimimaan/käyttää, jotain mitä lie, live-Linuxia niin on varmaan paras siirty live-Windows käyttäjäksi.
Millä sä laitat live-distron toimimaan jos sulla ei ole verkkoyhteyttä mistä hakea verkkokortin ajurit? Ei noi tailsit ja muut toimi siinä tarkoituksessa mihin ovat tarkoitettu jos ei voi luottaa että ne toimivat nopeasti tarvittaessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
linuxuser kirjoitti:
höpöpuhetta itselläsi...

Mitähän ihme LIVE levyä sinä trolli oikein tarkoitat? Minä olen tehnyt niitä asennuksia juuri Live-levyltä, jonka olen ensin polttanut netistä imuroidusta ISO-tiedostosta.
https://www.linux.fi/wiki/Live-cd
Siltä Live-levyltä kun käynnistää läppärin ja asennusohjelma kysyy siitä internet yhteydestä ja sen voi siinä vaiheessa kytkeä päälle, kun lähialueen WLAN-verkot saa näkyviin siinä silloin. Ei siis ole siinä vaiheessa vielä mitään erikseen repoista haettuja ajureita, koska mitään nettiyhteyttähän ei siinä vaiheessa ole vielä edes ollut. Se luodaan silloin. Ajurit on kernelissä sillä Live-levyllä.

On tapauksia, että jonkin oudon kortin ajureita ei sillä ole ja silloin siinä asennusvaiheessa ei saa näkyviin mitään WLAN-verkkoja. Siinä tapauksessa ei auta, kuin käyttää USB- tikkusovitinta tai piuhaa ja koettaa etsiä kortille ajuria netin kautta. Minulle ei ole koskaan käynyt niin ja on ollut monen merkkistä läppäriä, joihin olen asentanut Linux-distroja.

Tämä kaikki koskee siis Ubuntu-pohjaisia, kuten Mint esimerkiksi ja joitakin Puppyja. Debian-versiot ovat erikseen ja niistä en tiedä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aloitus on taas todella syvältä.
Trolli antaa ymmärtää käyttäneensä kaikkia maailman Wlan-kortteja.

Minulla on nyt vain kolme läppäriä joissa kaikissa Wlan toimii Linuxilla mutta Windows nikottelee yhdessä.
Ilmianna
Jaa
Kyllä wifi-kortteja löytyy, jotka ovat tuettu jo oletuksena Linux-jakelussa. Oma wifi-korttini toimii useissa eri Linux-jakeluissa.
Qualcomm Atheros AR2417 Wireless Network Adapter [AR5007G 802.11bg] (rev 01)
Ilmianna
Jaa
Debianissa ei toimi mikään, ubuntussa jotkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Siksipä olenkin siirtynyt ubuista Debianin harrastelijavirityksiin koska niissä kyllä toimii.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ubuntu-rasittava kirjoitti:
Siksipä olenkin siirtynyt ubuista Debianin harrastelijavirityksiin koska niissä kyllä toimii.
Tuossa on läppäri intel 7265 wifi-kortilla. Toimii kyllä Ubuntuissa suoraan, mutta ei Debianissa vaikka iwlwifi ajuri pitäisi hoitaa homman.

https://wiki.debian.org/iwlwifi

Miksi Debianissa tehdään kaikesta niin hankalaa? Kai nyt ajurit sentää voisi laittaa asennuslevylle!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
DEBROMU kirjoitti:
Tuossa on läppäri intel 7265 wifi-kortilla. Toimii kyllä Ubuntuissa suoraan, mutta ei Debianissa vaikka iwlwifi ajuri pitäisi hoitaa homman.

https://wiki.debian.org/iwlwifi

Miksi Debianissa tehdään kaikesta niin hankalaa? Kai nyt ajurit sentää voisi laittaa asennuslevylle!
Kuten sanoin niin käytän Debianin harrastelijavirityksiä jotka toimivat paremmin kuin perusdebian.
M-Kar ei tätä tietystikään ymmärrä mutta .....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Saahan sen ethernet-piuhan myös usb-rööriin. Nykyään "tietokoneet" ovat vain jotain lähes langattomia leluja, voisi melkein nimetä uudelleen ja poistaa sanan tietokone. Joku lisälaitealusta tai adapterialusta kuvais leluja paremmin. Kyllä on käytettävyys mennyt alas vaikka hinnat ylös. Oma tietokoneeni vm 2009 yritysläppäri maksoi vuosia sitten 20€ ja tässä on paikkoja vaikka mille laitteille, osaa en edes muista ulkoa. Ubuntukin toimii heittämällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä kannettavissakin uusien koneiden hinta on laskemistaan laskenut. Ainakin myös halvimmissa laitteiden mekaanisen rakenteen laatu myös.

Kyllä se sinunkin yritysläppärisi uutena on maksanut lähemmäs 2000 €, eikä v. 2009 tainnut saada minkäänlaista laptoppia alle 200 € niin kuin nykyään..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ajurit löytyy asentamatta kernelistä. Debianissa kernelin firmikset pitää asentaa erikseen. Siksi siinä ei aina verkko toimi, vaikka Ubuntussa toimii kun siinä firmikset valmiina.
Ilmianna
Jaa
Olen parin vuoden sisään muutamaan kymmeneen eri-ikäiseen kannettavaan asentanut tai live tikulta kokeillut niissä Minttiä, niin suurimmassa osassa niistä wlan/wifi on toiminut suoraan ilman minkäänlaisia asenteluja, toisissa on joutunut Driver Managerista asentamaan ajurin.

Mutta muistaakseni ylksikään ei ole ollut sellainen ettei wifi olisi toiminut.

On siis harvinaista ettei kannettavassa wifi toimisi Linuxissa.
Ilmianna
Jaa
Oletko kuullut open ndis-wrapperista? Sen avulla voit halutessasi käyttää mitä tahansa windows-ajuria linux-puolella. Homma toimii ainakin verkkokorteilla aika kivuttomasti tuon ndis-rajapinnan ansiosta. Eli kopsaat vaan sen winkkariajurin ja ajat ndiswrapperissa!
Tokihan tuo on huono vaihtoehto - rikkoo tietoturvaa jne. mutta kyllä tuon avulla saa haettua ne "oikeat" ajurit - mitä sitten lieneekin - todennäköisesti samat ajurit mitä windowsissakin mutta portattuna kyseiseen kernel-versioon kernelin network API:n kautta.. eli sama asia käytännössä ilman open-ndis kikkailua, mikä on "de facto" standardi monilla valmistajilla.
Ilmianna
Jaa
Hmm.. ilmeisesti olet netin äärellä, kun olet onnistunut live:n itsellesi tekemään. Samalla voit aivan hyvin ladata haluamasi ajurin usb-tikulle. Nyt vaan tökkäset live:n ja usb:n kiinni ja lataat ajurin sieltä.
Toisekseen CD/DVD:lle poltetulle live-levylle voi myös halutessaan usein lisätä tietoa ja rakentaa live-kuvan tämän jälkeen uudelleen, katso vaikkapa live-tools paketista apuja. Juju on siinä, ettei levyä saa sulkea polton yhteydessä.
Toisaalta jos live-kuva on usb-tikulla, on helppo tehdä rinnalle toinen osio, missä on omaa tauhkaa - vaikka se puuttuva ajuri.
Ilmianna
Jaa
Kun on kyse mielikuvitusjutuista niin tällä nähtävästi tarkoitetaan Windowsia.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Miksi mikään wifi-verkkokortti ei toimi linuxissa?

Siis suoraan asentamatta? Live-levyillä ei tee nykyään mitään kun niihin ei saa verkkoa toimimaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta