Scottilaiset viskit kaikki pahan makuisia?

junttibourbon

Olen aina juonut pelkkiä bourboneita. En siis ole miään viskiharrastaja enkä niistä mitään tiedä.
En osaa erottaa mitään savuisuuksia tai muitakaan aromeja. Minusta maku on tai ei ole hyvä.
Ostin kokeeksi kalliin scottilaisen single maltin ja en osaa selittää sitä makua. Se haisee ja maistuu kauhealta ja se maistuu suussa pitkään.
Onko noissakin niin kuin bourboneissa että kaikki maistuu samalta?
Jos on niin tiedän vain että jatkossa jätän scottilaiset oikeille harrastajille ja asioista jotain tietäville.

5

1405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UisgessaTavataan

      Skottiviskit maistuvat skottiviskille - joka ei ole yksi ainoa maku. Tislaamoja ja eri pullotteita on satoja, samoin makuja. Skottiviskiä ja bourbonia ei voi verrata toisiinsa, ovat sen verran erilaisia. Aivain sama kun vertaisit jaffaa ja maitoa keskenään - juomia molemmat mutta maku on aivan eri.

      Itse pidän molemmista, mutta vältän halpoja skotteja sekä halpoja bourboneita.
      Mikä on kallis single malt jonka ostit? Joku nuori, savuinen, turpeinen viski - jota ei voi suositella ensimmäiseksi skottiviskiksi kenellekään. Skottiviskeistä löytyy myös varsin hedelmäisiä ja kevyistä viskejä eikä olisi huono idea aloittaa skottiviskein maistelua esim tasting tilaisuudessa joissa saa hieman enemmän tietoa ja taustoja jalosta juomasta.

      • EiSavua

        > Mikä on kallis single malt jonka ostit? Joku nuori, savuinen, turpeinen viski - jota ei voi
        > suositella ensimmäiseksi skottiviskiksi kenellekään.

        Itse en suosittelisi nuorta (enkä vanhaa), savuista, turpeista viskiä kenellekään ainakaan juotavaksi.

        Lainaus Gourmet 1/2007 s. 55: "Savuisuus tulee viskiin turpeen poltosta, sillä maltaasta irtoaa turpeesta fenoleja, jotka maustavat ohranjyvät karheiksi ja hieman happamiksi. Fenolipitoisuus mitataan promilleissa erityisellä ppm-lukemalla, joka kertoo viskin turpeisuuden asteen. Monissa Alamaan ja Speysiden viskeissä tämä lukema on 1-2 ‰, kun taas Islayn viskit tunnetaan huomattavan korkeista luvuista. Vertailukohteiksi kelpaavat Speysiden Alkossakin myytävä [Kommentti: Valitettavasti ei enää Alkossa.] Glengoyne (0,6 ‰) ja Ardberg (56,7 ‰)."

        Omasta mielestäni single malt skottiviski maistuu sitä paremmalta, mitä pienempi fenolipitoisuus on. Glengoynea ei ole ollut pitkään aikaan Alkossa. Löysin 17 Years Old -versiota monta vuotta sitten Eckerön kaupasta Tallinna-Helsinki linjalta, Jouluajan tarjous oli silloin muistaakseni noin 50 € / litra.


    • snobbarit_selittää

      Se on ihan makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli;)
      Ei kukaan muu voi määritellä sitä mikä on sinun mielestä on hyvää viskiä, tms.

      • HyväJaHuono

        Ei kannatta määrittää sitä mikä on jonkun toisen mielestä hyvä ja pahaa - riittää kun itse erottaa paskan ja suklaan muutenkin kuin ulkonäön perusteella.
        Tämän takia, en koskaan arvostele muiden makuelämyksiä - asiavirheet voi silti korjata.


    • Sir_Walter

      Niin...Scottilainen on puoliksi skotti ja puoliksi suomalainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3620
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2972
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2870
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2748
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2445
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      2130
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1887
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1817
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      181
      1810
    Aihe