Scottilaiset viskit kaikki pahan makuisia?

junttibourbon

Olen aina juonut pelkkiä bourboneita. En siis ole miään viskiharrastaja enkä niistä mitään tiedä.
En osaa erottaa mitään savuisuuksia tai muitakaan aromeja. Minusta maku on tai ei ole hyvä.
Ostin kokeeksi kalliin scottilaisen single maltin ja en osaa selittää sitä makua. Se haisee ja maistuu kauhealta ja se maistuu suussa pitkään.
Onko noissakin niin kuin bourboneissa että kaikki maistuu samalta?
Jos on niin tiedän vain että jatkossa jätän scottilaiset oikeille harrastajille ja asioista jotain tietäville.

5

1569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UisgessaTavataan

Skottiviskit maistuvat skottiviskille - joka ei ole yksi ainoa maku. Tislaamoja ja eri pullotteita on satoja, samoin makuja. Skottiviskiä ja bourbonia ei voi verrata toisiinsa, ovat sen verran erilaisia. Aivain sama kun vertaisit jaffaa ja maitoa keskenään - juomia molemmat mutta maku on aivan eri.

Itse pidän molemmista, mutta vältän halpoja skotteja sekä halpoja bourboneita.
      Mikä on kallis single malt jonka ostit? Joku nuori, savuinen, turpeinen viski - jota ei voi suositella ensimmäiseksi skottiviskiksi kenellekään. Skottiviskeistä löytyy myös varsin hedelmäisiä ja kevyistä viskejä eikä olisi huono idea aloittaa skottiviskein maistelua esim tasting tilaisuudessa joissa saa hieman enemmän tietoa ja taustoja jalosta juomasta.

• EiSavua

> Mikä on kallis single malt jonka ostit? Joku nuori, savuinen, turpeinen viski - jota ei voi
        > suositella ensimmäiseksi skottiviskiksi kenellekään.

Itse en suosittelisi nuorta (enkä vanhaa), savuista, turpeista viskiä kenellekään ainakaan juotavaksi.

Lainaus Gourmet 1/2007 s. 55: "Savuisuus tulee viskiin turpeen poltosta, sillä maltaasta irtoaa turpeesta fenoleja, jotka maustavat ohranjyvät karheiksi ja hieman happamiksi. Fenolipitoisuus mitataan promilleissa erityisellä ppm-lukemalla, joka kertoo viskin turpeisuuden asteen. Monissa Alamaan ja Speysiden viskeissä tämä lukema on 1-2 ‰, kun taas Islayn viskit tunnetaan huomattavan korkeista luvuista. Vertailukohteiksi kelpaavat Speysiden Alkossakin myytävä [Kommentti: Valitettavasti ei enää Alkossa.] Glengoyne (0,6 ‰) ja Ardberg (56,7 ‰)."

Omasta mielestäni single malt skottiviski maistuu sitä paremmalta, mitä pienempi fenolipitoisuus on. Glengoynea ei ole ollut pitkään aikaan Alkossa. Löysin 17 Years Old -versiota monta vuotta sitten Eckerön kaupasta Tallinna-Helsinki linjalta, Jouluajan tarjous oli silloin muistaakseni noin 50 € / litra.

• snobbarit_selittää

Se on ihan makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli;)
      Ei kukaan muu voi määritellä sitä mikä on sinun mielestä on hyvää viskiä, tms.

• HyväJaHuono

Ei kannatta määrittää sitä mikä on jonkun toisen mielestä hyvä ja pahaa - riittää kun itse erottaa paskan ja suklaan muutenkin kuin ulkonäön perusteella.
        Tämän takia, en koskaan arvostele muiden makuelämyksiä - asiavirheet voi silti korjata.

• Sir_Walter

Niin...Scottilainen on puoliksi skotti ja puoliksi suomalainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6545
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1804
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe