Mitä on Jumala ?

Pähkäilijät

Jumala on Valo, Jumala on Viisaus, Jumala on Sana. Jumala on Rakkaus.

Mitä oikeastaan tiedämme Jumalasta?

Jumala on Ikuinen, ei luotu kuin enkelit.
Jumala on Vanhurskas. Oikeudenmukainen.
Jumala on Pyhä. Jumalassa ei ole syntiä.
"Ei ole ihmistä joka ei olisi syntiä tehnyt"

Onko yksi Isä mutta muitakin ei luotuja henkiolentoja ennen maailman luomista ?

1 Moos 3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku MEISTÄ, niin että hän tietää hyvän ja pahan.
מִמֶּ֔נּוּ = mim-men-nū, = "of us"

Hebr 12:22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,12:23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
12:24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

32

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pähkäilijät

      Entä jos Jumaluus/Jumala " Minä olen" ei olekaan henkilöitävissä vaan on ikään kuin universaali ikuinen "ominaisuus" ?
      "Minä ja Isä olemme yhtä"

    • sameon

      Meitä lähimpänä oleva Jumalan nimi on: Kaikki mahdollinen, eli täydellinen tieto ihmisestä. Voi kuulostaa pölhöltä, ettei meillä muka ole samaa tietoa itsestämme, mutta kun ei vaan ole.

      • Pähkäilijät

        Oliko Jeesus tällainen Jumala?

        Joh 2:24 Mutta Jeesus itse ei uskonut itseänsä heille, sentähden että hän tunsi kaikki 2:25 eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on.


    • Kuulostaako totuuden sanalta?

      Valo on Jumala.

      Viisaus on Jumala.

      Sana on Jumala.

      Rakkaus on Jumala.

      Vatsa on Jumala.

      Raamatussa ei ole tuollaisia väitteitä, mutta trinitaarien logiikan mukaan nuo väitteet ovat täyttä totta sen sijaan että ovat harhaoppia.

      • Pähkäilijät

        Jumala on Totuus.

        Jes 45:15 Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja/Pelastaja

        Job 36:26 Katso, Jumala on suuri, emme häntä käsitä, hänen vuottensa luku on ilman määrää.


      • Pähkäilijät

        Unitaari:
        "Valo on Jumala.
        Viisaus on Jumala.
        Sana on Jumala.
        Rakkaus on Jumala.
        Vatsa on Jumala.
        "Raamatussa ei ole tuollaisia väitteitä"
        ________________________________________

        Joh1:1 " Sana oli Jumala."
        1 Joh 1:5 "Jumala on valo"
        San 8:22 Herra omisti/omasi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        1 Joh 4:8 "sillä Jumala on rakkaus."

        Sinun vatsasi taitaa olla jumalasi mutta ei perustu raamatun opetuksille vaan johonkin muuhun.

        Huom. San 30:2 Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä;30:3 enkä ole oppinut viisautta, tullakseni tuntemaan Pyhintä.30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen POIKANSA nimi, jos sen tiedät?


      • Snl.30.1-4
        Pähkäilijät kirjoitti:

        Unitaari:
        "Valo on Jumala.
        Viisaus on Jumala.
        Sana on Jumala.
        Rakkaus on Jumala.
        Vatsa on Jumala.
        "Raamatussa ei ole tuollaisia väitteitä"
        ________________________________________

        Joh1:1 " Sana oli Jumala."
        1 Joh 1:5 "Jumala on valo"
        San 8:22 Herra omisti/omasi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        1 Joh 4:8 "sillä Jumala on rakkaus."

        Sinun vatsasi taitaa olla jumalasi mutta ei perustu raamatun opetuksille vaan johonkin muuhun.

        Huom. San 30:2 Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä;30:3 enkä ole oppinut viisautta, tullakseni tuntemaan Pyhintä.30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen POIKANSA nimi, jos sen tiedät?

        Sanl 30:1-4

        ”Aagurin, Jaaken pojan, sanat; lauselma.
        Näin puhuu se mies: Minä olen väsyttänyt itseni, Jumala; olen väsyttänyt itseni, Jumala, ja menehdyn. Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä; enkä ole oppinut viisautta, tullakseni tuntemaan Pyhintä. Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?”

        Eihän tuo ”Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?” kuin nuo ko. jakeet muutenkin ole muuta kuin sarkastinen toteamus ihmisestä ja tämän ymmärryksen ja viisauden rajallisuudesta Jumalan luomistyön äärellä: kukaan ihminen ei ole noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas, ollut maailmaa luomassa ym. - sellaista ihmistä ei ole (hlö on Rtussa tapana identifioida niin ”sen ja sen poikana / tyttärenä” kuin myös ”sen ja sen isänä” - ei siinä ole kyse jostain Jumalan eri persoonista).

        Jakeissa on kyse ihan samasta kuin Jobin kirjan loppuluvuissakin kun Jumala laittaa Jobin tämän oikealle paikalle: ”Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää. Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät - tahi kuka on vetänyt mittanuoran sen ylitse?” (Job 38:4-5 ym.)


      • sameon

        Ainoastaan kirjaimia tuijottamalla henki joutuu väistymään, eli johtaa enemmän tai vähemmän kuolleeseen tilaan.


      • Exap
        Pähkäilijät kirjoitti:

        Unitaari:
        "Valo on Jumala.
        Viisaus on Jumala.
        Sana on Jumala.
        Rakkaus on Jumala.
        Vatsa on Jumala.
        "Raamatussa ei ole tuollaisia väitteitä"
        ________________________________________

        Joh1:1 " Sana oli Jumala."
        1 Joh 1:5 "Jumala on valo"
        San 8:22 Herra omisti/omasi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        1 Joh 4:8 "sillä Jumala on rakkaus."

        Sinun vatsasi taitaa olla jumalasi mutta ei perustu raamatun opetuksille vaan johonkin muuhun.

        Huom. San 30:2 Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä;30:3 enkä ole oppinut viisautta, tullakseni tuntemaan Pyhintä.30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen POIKANSA nimi, jos sen tiedät?

        Eehhh... voisiko joku kertoa, missä kohtaa tätä Snl30 siis sanotaan että Jumalan Poika on tehnyt maailman ?
        "Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen POIKANSA nimi, jos sen tiedät?"

        Tuosta näkee heti, että väite jonka mukaan Jumalan Poika olisi tehnyt nuo teot, on tuulesta temmattu.


      • Pähkäilijät kirjoitti:

        Unitaari:
        "Valo on Jumala.
        Viisaus on Jumala.
        Sana on Jumala.
        Rakkaus on Jumala.
        Vatsa on Jumala.
        "Raamatussa ei ole tuollaisia väitteitä"
        ________________________________________

        Joh1:1 " Sana oli Jumala."
        1 Joh 1:5 "Jumala on valo"
        San 8:22 Herra omisti/omasi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        1 Joh 4:8 "sillä Jumala on rakkaus."

        Sinun vatsasi taitaa olla jumalasi mutta ei perustu raamatun opetuksille vaan johonkin muuhun.

        Huom. San 30:2 Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä;30:3 enkä ole oppinut viisautta, tullakseni tuntemaan Pyhintä.30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen POIKANSA nimi, jos sen tiedät?

        Filippiläiskirje:
        3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

        Niin, myös vatsa on Jumala Raamatun opetuksen mukaan, mutta tuskinpa se vatsa on mitään luonut?


      • Exap kirjoitti:

        Eehhh... voisiko joku kertoa, missä kohtaa tätä Snl30 siis sanotaan että Jumalan Poika on tehnyt maailman ?
        "Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen POIKANSA nimi, jos sen tiedät?"

        Tuosta näkee heti, että väite jonka mukaan Jumalan Poika olisi tehnyt nuo teot, on tuulesta temmattu.

        Aamen. Ihminen kristus Jeesus ei ole luonut tätä maailmaa muiden kuin katolisten tarujen sokaisemien mielten mukaan.

        http://www.inri.fi/jumala/Luominen-ja-Jumala.pdf

        Mitä jos tutkisit Raamatusta sitä, mitä siellä sanotaan, sen sijaan että pitäisit totena katolisia taruja?

        Isä yksin on kaiken luoja ja saa siitä kunnian taivaallsilta olennoilta, mutta ei tietenkään katolisessa uskossa olevilta, jotka antavat kunnian siitä Jeesukselle ja kolmiyhteiselle epäjumalalle. (Apt 4:24-31; 17:22-31; Ilm 4:8-11; Jes 44:24; 2Moos 20:8-11)


      • Pähkäilijät
        unitaari kirjoitti:

        Filippiläiskirje:
        3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

        Niin, myös vatsa on Jumala Raamatun opetuksen mukaan, mutta tuskinpa se vatsa on mitään luonut?

        Niin tässä kyllä puhutaan ns. Epäjumalasta fakeidols addiktiosta


      • Exap
        unitaari kirjoitti:

        Filippiläiskirje:
        3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

        Niin, myös vatsa on Jumala Raamatun opetuksen mukaan, mutta tuskinpa se vatsa on mitään luonut?

        Ja eivät ne jumalat toki vatsaan lopu. Raamattuhan sanoo niistä, joille Jumalan sana tuli että he ovat jumalia, ja kun suurin osa suomalaisista Raamattua lukeneista on vielä luonut luntakin, niin enemmistö suomalaisista on sitten kai sellaisia luojajumalia. ;)

        Ja jos pienet kirjaimet jumalsanoissa jotakuta tuossa kiusaavat, niin Mooseshan oli Raamatun mukaan Jumalana sitten oikein isolla J:llä:
        "Ja hänen pitää puhuman sinun puolestas kansalle. Hänen pitää oleman sinun suunas, ja sinun pitää oleman hänelle Jumalana." (2 Ms 4:16, Biblia 1776)

        Näin Aaronkin kaiketi pääsi siis sanomaan Moosekselle nuo Tuomaksen sanat: "Minun Herrani ja jumalani". Oops... ei kai tuon pitänyt olla todistus Jeesuksen jumaluudesta... sorry.


      • unitaari kirjoitti:

        Filippiläiskirje:
        3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

        Niin, myös vatsa on Jumala Raamatun opetuksen mukaan, mutta tuskinpa se vatsa on mitään luonut?

        <<Niin, myös vatsa on Jumala Raamatun opetuksen mukaan, mutta tuskinpa se vatsa on mitään luonut? >>

        Vatsa on siinä tapauksessa jumala sellaiselle, joka palvoo syömistä ja mässäilyä. Joulun aikaan vatsa on monen jumala ja joulun jälkeen sitten joudutaan lääkäriin, pahimmassa tapauksessa syödään läskiä, niin että henki lähtee. Toisille on oma järki ja järkeily jumala jne...


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Niin, myös vatsa on Jumala Raamatun opetuksen mukaan, mutta tuskinpa se vatsa on mitään luonut? >>

        Vatsa on siinä tapauksessa jumala sellaiselle, joka palvoo syömistä ja mässäilyä. Joulun aikaan vatsa on monen jumala ja joulun jälkeen sitten joudutaan lääkäriin, pahimmassa tapauksessa syödään läskiä, niin että henki lähtee. Toisille on oma järki ja järkeily jumala jne...

        Aivan toinen asia on se, että Jeesus - Jeshua on Jumala, Minä olen, JHWH, Jumalan Poika, Iankaikkinen Isä jne jne...


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Aivan toinen asia on se, että Jeesus - Jeshua on Jumala, Minä olen, JHWH, Jumalan Poika, Iankaikkinen Isä jne jne...

        Jeesus - Jeshua on myös Luoja, Lunastaja ja Vapahtaja. Nämä nimet kertovat paljon.


    • Noalamuj

      JUMALA ON

    • Jumalat-ihmisen-keksimiä

      Jumala ja jumalat ovat ihmisten keksimiä satu-/taruolentoja, joilla olennoilla on sitten pyritty alistamaan ja nöyryyttämään ihmisiä jumlaharhoihin, rahanhimoisten uskonnollista nimeä kantavien järjestelmien tahdon mukaan.

      • Juuri näin.


        Jumala on Pimeys, Jumala on Typeryys, Jumala on Valhe. Jumala on Viha.


    • Jobinpostia

      Siis Sana, on Jumala. Ps.33:6. Joh.1:1. Ilm.19:13. Ja Sana juttelee lumelle. Job.37:6

      • Olet mennyt pitkälle totuuden kieltämisessä, kun pitää noin suoraan Raamatun kirjoituksia väärentää ja väärin tulkita: jo pelkkä kirjain osoittaa sinun erehtyneen.

        Job:
        37:5 Ihmeellisesti Jumala korottaa äänensä jylinän, hän tekee suuria tekoja, joita emme käsittää taida.
        37:6 Sillä hän sanoo lumelle: 'Putoa maahan', samoin sadekuurolle, rankkasateittensa ryöpylle.

        Sana ei ole tässä Jumala, mutta Jumala puhuu tässä ja selvähän se on, että Jumalan puhe ei ole sama kuin Jumala itse - muiden kuin eksyneiden trinitaarien mielestä.

        Jumalan puhe on heidän mielestään itsenäisesti ajatteleva, suunnitelmia tekevä ja toimiva persoona samalla tavalla kuin Jumalan sana, viisaus, taito ja voima, joiden kautta Jumala on tämän maailman luonut. (Psa 22:6-9; Snl 3:19; 8:12-36; Jer 10:12; 51:15) Huomaa, että mikään noista asioista ei ole persoona, vaikka Jumala on niiden kautta maailman luonut...

        Juutalaiset eivät pitäneet "logosta" ja "viisautta" persoonana apostolien ja Jeesuksen aikana, mutta se tulkinta on tullut myöhemmin, kreikkalaisen filosofian ja juutalaisen filosofi Filon Aleksandrialaisen kautta, kun heidän logos-oppiaan on muutettu ja tehty logoksesta henkilö. Niin eivät profeetat ja Jeesus ja apostolit ajatelleet...


      • unitaari kirjoitti:

        Olet mennyt pitkälle totuuden kieltämisessä, kun pitää noin suoraan Raamatun kirjoituksia väärentää ja väärin tulkita: jo pelkkä kirjain osoittaa sinun erehtyneen.

        Job:
        37:5 Ihmeellisesti Jumala korottaa äänensä jylinän, hän tekee suuria tekoja, joita emme käsittää taida.
        37:6 Sillä hän sanoo lumelle: 'Putoa maahan', samoin sadekuurolle, rankkasateittensa ryöpylle.

        Sana ei ole tässä Jumala, mutta Jumala puhuu tässä ja selvähän se on, että Jumalan puhe ei ole sama kuin Jumala itse - muiden kuin eksyneiden trinitaarien mielestä.

        Jumalan puhe on heidän mielestään itsenäisesti ajatteleva, suunnitelmia tekevä ja toimiva persoona samalla tavalla kuin Jumalan sana, viisaus, taito ja voima, joiden kautta Jumala on tämän maailman luonut. (Psa 22:6-9; Snl 3:19; 8:12-36; Jer 10:12; 51:15) Huomaa, että mikään noista asioista ei ole persoona, vaikka Jumala on niiden kautta maailman luonut...

        Juutalaiset eivät pitäneet "logosta" ja "viisautta" persoonana apostolien ja Jeesuksen aikana, mutta se tulkinta on tullut myöhemmin, kreikkalaisen filosofian ja juutalaisen filosofi Filon Aleksandrialaisen kautta, kun heidän logos-oppiaan on muutettu ja tehty logoksesta henkilö. Niin eivät profeetat ja Jeesus ja apostolit ajatelleet...

        Sen sijaan Sana on Jumala tässä seuraavassa.

        Joh. 1:1-18
        "1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
        Mikään, mikä on syntynyt,
        ei ole syntynyt ilman häntä.
        4 Hänessä oli elämä,
        ja elämä oli ihmisten valo.
        5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

        9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
        oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli,
        ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
        mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
        hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
        kaikille, jotka uskovat häneen.
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

        16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
        armoa armon lisäksi.
        17 Lain välitti Mooses,
        armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
        18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet."

        Sana on Jumalan ainoa Poika, Jeesus - Jeshua. Sana eli Jeesus on itsekin Jumala. Näin Raamattu todistaa.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Sen sijaan Sana on Jumala tässä seuraavassa.

        Joh. 1:1-18
        "1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
        Mikään, mikä on syntynyt,
        ei ole syntynyt ilman häntä.
        4 Hänessä oli elämä,
        ja elämä oli ihmisten valo.
        5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

        9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
        oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli,
        ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
        mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
        hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
        kaikille, jotka uskovat häneen.
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

        16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
        armoa armon lisäksi.
        17 Lain välitti Mooses,
        armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
        18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet."

        Sana on Jumalan ainoa Poika, Jeesus - Jeshua. Sana eli Jeesus on itsekin Jumala. Näin Raamattu todistaa.

        Alussa personoitu termi "sana" oli Jumalan luona, kuten viisauskin oli Jumalan luona. Snl. 8.

        Johannes vastaa sinulle, yksi-usko, aivan konkreettisen selkeästi:
        14:24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
        17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
        17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
        17:14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
        17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

        Kerropa siis, KENEN "Sana" oli alussa Jumalan luona ?


      • Pähkäilijät
        Exap kirjoitti:

        Alussa personoitu termi "sana" oli Jumalan luona, kuten viisauskin oli Jumalan luona. Snl. 8.

        Johannes vastaa sinulle, yksi-usko, aivan konkreettisen selkeästi:
        14:24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
        17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
        17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
        17:14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
        17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

        Kerropa siis, KENEN "Sana" oli alussa Jumalan luona ?

        Kosmou ja remata alkukielen sanoja ei saa sotkea logos sanaan joka tarkoittaa kaiken alkuperää ja asoiden järjellistä ilmaisua. Exap nyt vääristelee kirjoituksia tarkoituksella.


      • Exap
        Pähkäilijät kirjoitti:

        Kosmou ja remata alkukielen sanoja ei saa sotkea logos sanaan joka tarkoittaa kaiken alkuperää ja asoiden järjellistä ilmaisua. Exap nyt vääristelee kirjoituksia tarkoituksella.

        Logos-sanaa käytetään 14:24, 17:6 17:14 ja 17:24. Remata on luonnollista käyttää puhutuista sanoista jakeessa 17:8, vaikka Jeesus siinä viittaakin 17:6 "sanaan" (logos).

        Mistä ihmeen vääristelystä oikein puhut ???

        Mm. nässä kohdissa Jeesus tuo selkeästi esiin, että Hän ei ole se sana, vaan Hän on puhunut sen, mitä on saanut Isältä, eli "sanan", joka oli alussa Isän luona.


      • hyyhhtgttgtg
        unitaari kirjoitti:

        Olet mennyt pitkälle totuuden kieltämisessä, kun pitää noin suoraan Raamatun kirjoituksia väärentää ja väärin tulkita: jo pelkkä kirjain osoittaa sinun erehtyneen.

        Job:
        37:5 Ihmeellisesti Jumala korottaa äänensä jylinän, hän tekee suuria tekoja, joita emme käsittää taida.
        37:6 Sillä hän sanoo lumelle: 'Putoa maahan', samoin sadekuurolle, rankkasateittensa ryöpylle.

        Sana ei ole tässä Jumala, mutta Jumala puhuu tässä ja selvähän se on, että Jumalan puhe ei ole sama kuin Jumala itse - muiden kuin eksyneiden trinitaarien mielestä.

        Jumalan puhe on heidän mielestään itsenäisesti ajatteleva, suunnitelmia tekevä ja toimiva persoona samalla tavalla kuin Jumalan sana, viisaus, taito ja voima, joiden kautta Jumala on tämän maailman luonut. (Psa 22:6-9; Snl 3:19; 8:12-36; Jer 10:12; 51:15) Huomaa, että mikään noista asioista ei ole persoona, vaikka Jumala on niiden kautta maailman luonut...

        Juutalaiset eivät pitäneet "logosta" ja "viisautta" persoonana apostolien ja Jeesuksen aikana, mutta se tulkinta on tullut myöhemmin, kreikkalaisen filosofian ja juutalaisen filosofi Filon Aleksandrialaisen kautta, kun heidän logos-oppiaan on muutettu ja tehty logoksesta henkilö. Niin eivät profeetat ja Jeesus ja apostolit ajatelleet...

        Juuri näin. Jumala loi maailman sanojen avulla puhumalla. Sana ei ole Jumala. Luomisanat loivat maailman. Jumala on toimeenpaneva voima ei esim valo vaan valon lähde.Se joka saa valon toimimaan, käskee sen valaisemaan. Kuinka helppoa.
        Jotenkin vaan tuntuu siltä kuin heittäisi helmiä sioille.


    • Eenokkii

      Jumala on mielikuvitusystävä. Joillain sellaisia esiintyy jopa aikuisena.

      • Tässä teksti sinulle mietittäväksi.

        Psalmi 53:2
        2 Mieletön se, joka ajattelee:
        "Ei Jumalaa ole."


    • Jumalat-ihmisen-keksimiä

      Jumala ja jumalat ovat ihmisten keksimiä barbaarisia satu-/taruolentoja, joilla olennoilla on kautta ihmiskunnan historian pyritty alistamaan ja nöyryyttämään ihmisiä jumlaharhoihin, rahanhimoisten uskonnollista nimeä kantavien rikollisjärjestöjen tahdon mukaan.

    • Kirjakääröt

      Job.36:26 Katso, Jumala on suuri, emme häntä käsitä, hänen vuottensa luku on ilman määrää. Biblia (1776). Katso, Jumala on suuri, ja emme tiedä sitä: hänen vuosilukunsa ovat, arvaamattomat.

    • VoiHerraJessusPerkele

      Jos "minä olen" on Jumala, ja Jumala on totuus, niin mitäs valhetta ja perkeleitä te muut sitten olette? Täällä minä olen, mutta mitäs perkeleitä te olette?

    • Ketämitähäh.69

      Eix paremmin pitäis kysyy et ketä on jumala?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      404
      12985
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2562
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      61
      2544
    4. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      141
      2170
    5. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2057
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      171
      2018
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1957
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1515
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1450
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      60
      1449
    Aihe