Lieksassa sellaisen sanan kuin nihkaantuminen ? Kuulin jonkun sitä käyttelevän mutta minulle kakaralle se oli täyttä hepreaa.
Kuka on kuullut vai onko kukaan
88
1679
Vastaukset
- sitä.se.on
Se tarkoittaa pientä loukkaantumista eli suutahtamista.
- Lieksa.palsta.nihkauttaa
Voi myös tarkoittaa kyllästymistä tai harmistumista omaan tekemiseensä, varsinkin jos ei heti onnistu.
- sitä.se.on
Lieksa.palsta.nihkauttaa kirjoitti:
Voi myös tarkoittaa kyllästymistä tai harmistumista omaan tekemiseensä, varsinkin jos ei heti onnistu.
Harmistuminen on osuva sana. Harmistua eli nihkaantua voi myös toisen tekemisestä. "Ei kannata noin pienestä asiasta nihkaantua!"
- lässyttäjä
Miun mielestä se on selevästi samaa kuin niuhottaminen.
- sitä.se.ei.ole
Höpö höpö. Ei sinne päinkään!
Minunkin mielestäni nihkaantuminen tarkoittaa tietynlaista ärsyyntymistä.
Mitäs teille tulee mieleenne teonsanasta lahnistaa?- Pääpumppu
Laahustaa, tai jitenkin hidastella.
🐃... ... ...😲Lahnistaa -verbille ei yhtä korvaavaa sanaa. Se tarkoittaa kun jokin esine ei esimerkiksi ahtauden takia tahdo mennä paikalleen. Esimerkkinä vaikka turvonnut ovi kiinni pantaessa, josta voidaan sanoa ”jopas se nyt lahnistaa”.
- muistelua
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Lahnistaa -verbille ei yhtä korvaavaa sanaa. Se tarkoittaa kun jokin esine ei esimerkiksi ahtauden takia tahdo mennä paikalleen. Esimerkkinä vaikka turvonnut ovi kiinni pantaessa, josta voidaan sanoa ”jopas se nyt lahnistaa”.
Mutta, jos sen yrittäisi yhdellä sanalla korvata, niin olisiko hyvä vaihtoehto sana ahistaa/ahdistaa?
muistelua kirjoitti:
Mutta, jos sen yrittäisi yhdellä sanalla korvata, niin olisiko hyvä vaihtoehto sana ahistaa/ahdistaa?
Olet oikeassa. Kyllä "ahistaminen"/ahdistaminen tarkoittaa samaa asiaa tässä tapauksessa. Myös ihmisestä puhuttaessa ahdistaa kun kaikki ei ole oikein kohdallaan. "Kylläpäs se tuas tuota henkkee ahisttaa". Tässä ei voine kuitenkaan käyttää sanaa lahnistaa.
- LH834-TLA
Lahnistaa -verbille ei yhtä korvaavaa sanaa. Se tarkoittaa kun jokin esine ei esimerkiksi ahtauden takia tahdo mennä paikalleen. Esimerkkinä vaikka turvonnut ovi kiinni pantaessa, josta voidaan sanoa ”jopas se nyt lahnistaa”.
ahdistaa
panee hanttiin
Olen Lounais-hämeestä, en ymmärrä teidän sanojanne. LH834-TLA kirjoitti:
ahdistaa
panee hanttiin
Olen Lounais-hämeestä, en ymmärrä teidän sanojanne.Älä välitä, ei lieksalaisetkaan ymmärrä sinun kotiseutusi murretta.
Jos saa udella, mistä kunnasta olet?
Pistätkö pienen näytteen alueesi sanoista, niin yritetään arvata me puolestaan niitä, voi tehdä vaikka uuden aloituksen.
- en.oikein.jummarra
Kuka tiettää mitä tarkotti jos "kissaati rahhoo" muistan niäsen semmosen sanonnan ukilta kuulleeni.
- Pääpumppu
Kerjäöt rahaa
🐃... ... ...😲 - en.petkuta
Kähvelti tai sai petkuttamalla rahaa.
- muistelua
Mutta mitä tekee ihminen, joka "pinttellöö"?
muistelua kirjoitti:
Mutta mitä tekee ihminen, joka "pinttellöö"?
Mieleeni muistuu pinttelemisestä vauhdikas juoksu poispäin.
- muistelua
Mieleeni muistuu pinttelemisestä vauhdikas juoksu poispäin.
Sitä se juuri on, kevyttä, vaudikasta juoksua. Itse näen mielikuvissani "pinttelijän" hoikkaraajaisena, liikunnallisesti lahjakkaana n. 5-vuotiaana pojanviikarina.
muistelua kirjoitti:
Sitä se juuri on, kevyttä, vaudikasta juoksua. Itse näen mielikuvissani "pinttelijän" hoikkaraajaisena, liikunnallisesti lahjakkaana n. 5-vuotiaana pojanviikarina.
Hyvin kuvailit pinttelijän!
Kissaattaminen oli iloinen ilmaus rahan hankinnasta, tai paremminkin jo hankitusta rahasta.
- Rönkyjä
Mitäs on Rönkyminen
- Ei.Rönkyjä
Rönkyminen on voimakasta eläimellistä ääntelyä. Leijonien päästelemä matalaääninen karjunta on rönkymistä. Norsuilla on samantapainen ääni, joka kantaa monien kilometrien päähän.
- et.tiijä.mittään
Ei.Rönkyjä kirjoitti:
Rönkyminen on voimakasta eläimellistä ääntelyä. Leijonien päästelemä matalaääninen karjunta on rönkymistä. Norsuilla on samantapainen ääni, joka kantaa monien kilometrien päähän.
Eipäs ole vaan se on rahan kerjuuta senkin kooho
- senkin.rönkyjä
et.tiijä.mittään kirjoitti:
Eipäs ole vaan se on rahan kerjuuta senkin kooho
Pieleen meni arvauksesi.
Rönkyminen oli tosiaan tuollaista huutelua ja kovaa karjumista.
Joku joka piti hirmusta huutoa toiselle, sanottiin että elä siinnä röngy.
Minun mieleeni tulee rönkymisestä parkumainen mylviminen. Eli lähinnä eläimellistä ääntelyä, kuten aiemmin jo todettu hieman eri sanoin. Sika mielestäni rönkyy, silloin kun se ilmoittaa navetassa olevansa nälkäinen.
Korjaan aiempaa kommenttiani hieman. Kun puhutaan navetasta, navetalla tarkoitetaan paremminkin nautakarjan suojaa. Sikoja kasvatetaan sikalassa. Se on sanana parempi, kun puhutaan sikojen kasvatuksesta, jos oikein tarkkoja ollaan.
Katuvankka kirjoitti:
Korjaan aiempaa kommenttiani hieman. Kun puhutaan navetasta, navetalla tarkoitetaan paremminkin nautakarjan suojaa. Sikoja kasvatetaan sikalassa. Se on sanana parempi, kun puhutaan sikojen kasvatuksesta, jos oikein tarkkoja ollaan.
Tuo ensimmäinenkin sanonta sikojen asunnosta on oikein.
Pienissä ja keskisuurissa taloissa oli navetan jossain nurkassa sikojen karsina, joten oli niitä navetoissakin.
Vain suurissa taloissa oli sikaloita, mutta nykyään ei tuota "sekakasvatusta" ole.
Kukas muistaa milloin ihminen "vuallaatu"?
Nyt on hyvin hämärä epämääräinen jälki korvienvälitiedostossa, että ihminen vuallaatu kun se muinoin kuljeksi edestakaksin menetetyillä Karjalan mailla.
Nyt on hyvin hämärä epämääräinen jälki korvienvälitiedostossa, että ihminen vuallaatu kun se muinoin kuljeksi edestakaksin menetetyillä Karjalan mailla.
Pitää tietenkin olla edestakaisin...
- muistelua
Minusta, kun tuntuu, jotta se "vuallautuminen" on toistuvaa mielipiteen muuttamista, esim. valintatilanteessa.
Kirjallisuudesta tuttuja "vuallautijia" ovat esim. Hamlet, hokiessaan: "To be, or not to be." Niin ja tietysti Kummun Kalle, joka pelasi entiijaa pienimmissäkin asioissa. muistelua kirjoitti:
Minusta, kun tuntuu, jotta se "vuallautuminen" on toistuvaa mielipiteen muuttamista, esim. valintatilanteessa.
Kirjallisuudesta tuttuja "vuallautijia" ovat esim. Hamlet, hokiessaan: "To be, or not to be." Niin ja tietysti Kummun Kalle, joka pelasi entiijaa pienimmissäkin asioissa.Saatat olla hyvinkin oikeassa. Mieleeni tuli jonkinlaista edestakaista toimintaa ja arvelin se olevan vaikkapa kävelyä, mutta saattaahan se olla mielipiteen muuttamista suuntaan ja toiseen.
Suattaapi olla että on, vuan suattaapi olla, että ei oukkaa. En ou puolesta enkä vastaan, vuan pikemminnii päen vaston."
Ei ollut minulla harmainta aavistusta. Eikä oikein vieläkään. Mutta jos edelliset ovat jäljillä, johdattelisin sanaa vaaka ja valita sanoista.
Hyvällä mielikuvituksella siis voisi olla tasapainoiluakin. Jostain syystä tulee mieleen myös harhauttaminen yhtenä vaihtoehtona. Todennäköisesti olen johdatellut itseni harhaan, eli täysin eksyksissä;)Et ole sen enempää eksyksissä kuin minäkään. Ensimmäisenä sanasta vuallaatu tuli mieleeni, että ihminen kävi vaaitsemassa eli punnitsemassa itsenä. "Hiän vuallaatu joka uamu". Hyvin johdattelit.
Kuitenkin Kamuttajan arvuuttelema sana voi tarkoittaakin ihan jotakin muuta. Minä jäin harhailemaan tuohon kaksisuuntaisuuteen eikä muita ajatuksia enää löydy.wanha_lieksalainen kirjoitti:
Et ole sen enempää eksyksissä kuin minäkään. Ensimmäisenä sanasta vuallaatu tuli mieleeni, että ihminen kävi vaaitsemassa eli punnitsemassa itsenä. "Hiän vuallaatu joka uamu". Hyvin johdattelit.
Kuitenkin Kamuttajan arvuuttelema sana voi tarkoittaakin ihan jotakin muuta. Minä jäin harhailemaan tuohon kaksisuuntaisuuteen eikä muita ajatuksia enää löydy.Kyllä olit kuules hyvinkin jäljillä.
Sitä se tarkoitti silloin kun minä sitä lapsena kuulin.
On vähän niin kuin jaloissa, kuljeskelee edestakaisin aivan tarpeettomasti, sanojan mielestä, "mitä ihmettä se tuossa vuallaattu iestakasi, mänis muuvanne häerihtemstä immeissii".
Hyvin se löytyi sieltä mielen sopukoista.kamuttaja kirjoitti:
Kyllä olit kuules hyvinkin jäljillä.
Sitä se tarkoitti silloin kun minä sitä lapsena kuulin.
On vähän niin kuin jaloissa, kuljeskelee edestakaisin aivan tarpeettomasti, sanojan mielestä, "mitä ihmettä se tuossa vuallaattu iestakasi, mänis muuvanne häerihtemstä immeissii".
Hyvin se löytyi sieltä mielen sopukoista.Pieni muistijälki aivoihini oli tarttunut jostakin 50-luvun alun keskusteluista vanhan mummoni kanssa. Hän hallitsi murteen puhumisen ja oli hyvä opettajani.
- lehmällinen
Kysytääs yksittäisen sanan asemesta sanonta. Mitä on kun sanotaan, että "autto enemmillä kun lehmän liholla".
- valistunut.arvaus
Jokin asia lykästi paljon eli onni suosi enemmän kuin esimerkiksi lehmän lihat.
- Aamupaska
Nihkaantuminen on käydä aamupaskaa.
- ei.jatkoon
Myöhästyit kilpailusta. Arvauksesi on väärä. Tehtävä on jo ratkaistu.
- Apupienikin
Lihoista tuli ajatus että voisiko olla Afrikan apua jos riistaa ( knuut) halventaisi laumoja . On aurinkopaneeli ja kylmäkuljetusautot . Ruohoa ja kasveja riittäisi eläimille. Ihmiset saisi ruokaa. Riistanhoitoa ja välineitä keräysrahoilla.
- teoria.ja.käytäntö
Hyvin pienessä määrin voitaisiin näin tehdä vain eteläisimmässä osassa Afrikkaa, jossa vain on gnu-eläimiä. Ongelmina olisivat maanosan suuri koko (8000 km x 7000 km), suuri asukasmäärä 1200 miljoonaa (220 kertaa Suomen asukasluku), Afrikan valtioiden runsas määrä (55), valtava korruptio jne.
Rekka-autoon asennettavat aurinkopaneelit eivät riitä teholtaan kuin muutaman sadan litran pakastimen jäähdytykseen. Ajoneuvot ovat kalliitta ja niitä sekä osaavaa henkilökuntaa tarvitaan paljon. Matkat ovat pitkät, joten tuskin millään taholla riittää rahaa tällaiseen kalliiseen avustustyöhön. Ei ainakaan Afrikan valtioilla.
Eurooppalaisten keräämät ja lähettämät avustusrahat (myös Suomen) ovat menneet tähänkin saakka vuosittain valtioiden hallitsijoiden (ministereiden) taskuihin esimerkiksi maatalouden osalta. Valvontaan pitäisi olla varaa laittaa suuri ulkopuolinen organisaatio ja sekin maksaa.
Afrikan talouskehitys on polkenut paikallaan ja on jopa taantunut avustustoimenpiteistä huolimatta. Vuosikymmenten aikana Afrikan taloutta on yritetty useasti kasvattaa, mutta huonolla menestyksellä. Aurinkopaneelit ja kylmäkuljetusautot eivät auta.
Lehmällisen kysymyksen mukaisen sanontaan törmään nyt ensi kertaa, "autto enemmillä kun lehmän liholla".
Minä käsitän tuon lähinnä, sanonta kun on, täten: Auttoi paljon enemmän kuin oli tarkoituskaan. Tai, auttoi enemmän kuin oli tarvettakaan. Eli paremmin autettu kuin odotettiin.
Tuosta Afrikasta sen verran, että sillä kehitys- ja avustusrahamäärällä mitä länsimaat ovat sinne upottaneet, pitäisi koko Afrikan olla jämäkästi hyvin voiva Hyväntoivon niemestä aina Tunisiaan asti. Olisikin varmaan, jos siellä olisi kansassa suomalaista sisua. Eli ei lehmän lihatkaan auta mitään, saati omien antilooppien.Mitäs tarkoitettiin ilmauksella kun ennen muinoin sanottiin: "jopas se nyt tuas hurja hankovvaa".
- muistelua
Eipä oo sattunu minun korviin tuommonen sanonta. Yritämpä kuitenkin arvata.
Joku työnalla ollut kojausprojekti on saatu päätökseen ja toiveekkaana todetaan "Jospa se nyt toimisi" On minulle myös aivan uusi sanonta.
Teen 100 %:sen arvauksen.
Kylläpäs se nyt vastustelee, eikä meinaa onnistua millään.
En ole minäkään kuullut, mutta tarkoittanee minun tulkintani mukaan, että jopas nyt osaa yllin kyllin vastustaa. Eli vähän eri linjoilla kuin muistelua. Voisin myös todeta: ”Johan nyt on piru merrassa”. Liikaa innostumistakin se voi tarkoittaa. Innostuinkohan liikaa?
Jatkoksi teen kysymyksen.
Mitä tarkoittaa "kuntturehttaa"?- muistelua
" Kuntturehttaa" Tarkoittaa kompastelua, kaatuilua. Sana kuvaa osuvasti humalaisen etenemistä.
En halua valvottaa teitä koko yötä miettimässä ”hurjan hankaamista”. Selitän vastauksen esimerkin avulla. Kun lapsena leikit menivät pirtissä joskus iltaisin hyvin villeiksi tai jopa tuhmanpuoleisiksi, vanhemmat totesivat touhusta, että "jopas se nyt tuas hurja hankovvaa". Se oli ikään kuin ensimmäinen varoitus. Se yleensä tehosi ja tilanne rauhoittui.
Aivan loistava selvennys ja vastaus on tuo tuossa asia yhteydessä. Kasvatuksellisesti on varmasti tehokas ja ajatuksia antava epäsuora käsky lapsosille rauhoittua. Tuollaista soisi vieläkin käytettävän suoran komennuksen sijasta. Siihen aikaan oli vanhemmilla vielä hieman enemmän auktoriteettia. Tiedä häntä.
- tapahtui.eilen
Millainen ihminen on LIÄHKÄ? Työmaalla yksi tyyppi sanoi kinua sellaiseksi ja hän on Lieksasta kotoisin.
- niin-luulisin
Liähkä on minun mielestä imartelija ja lipoja. Miksei myös kielikello.
Veltto, vetelä, saamaton, jne.
Joskus sanottiin kotieläimestä kun se oli veltonsorttinen, että "onpas se tuas liähkä". Tälläinen mielikuva on minulle jäänyt muistiin. Tosin muistiin ei ole aina luottamista tai olen ymmärtänyt tuolloin ilmaisun väärin.
niin-luulisin kirjoitti:
Liähkä on minun mielestä imartelija ja lipoja. Miksei myös kielikello.
Tässä yhteydessä minäkin Liähkkee kuulin.
- PeiliinKatsominen
Se on meikkaamista jos - tulos ei ole se mikä oli tarkoitus !
- ihan.höpö.höpö
Tuskin kukaan sanoo toiselle, että sinä olet meikkaaminen!
- nihkaantuuko
Voiko tällaisesta stasi touhusta nihkaantua, jos kaveri kavaltaa toisen!
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801112200660941_u0.shtml - ajattelen-näin
Tuolla ylempänä jo 10. tätä kuuta joku kysyy: " Mitä on kun sanotaan, että "autto enemmillä kun lehmän liholla"."
Tarkoittaa, että auttoi yllättävän paljon. Mutta miksi puhutaan lehmän lihoista? Käsitän sen tulleen siitä kun lahjottavissa olleelle tuomarille tai virkamiehelle entisinä aikoina vei lahjuksena kokonaiset lehmän lihat niin sehän auttoi asiassa tosi paljon. Takana oli muistelus niistä ajoista kun asioita ajettiin lahjuksilla, mitä isommat lahjukset vei niin sen suuremman avun sai vaivan palkaksi.
Tosin vain entisajan ökyrikas kykeni sen tason lahjukseen sillä isoissakin taloissa oli ehkä vain 5-6 lehmää joten yhden pistäminen lihoiksi oli tuntuva juttu talollisellekin. Ei varmaan aivan pikku asioissa tämän tason lahjuksia viety.- muistelua
Nuista lehmän lihoista, pälkähi muistiin semmonen sana, kun ruavasliha. Kukapa selittäsi, mitee se se oli ja on.
Murresanojen tai yleensä vanhojen sanojen merkityksistä ei kannata alkaa kiistellä. Samalla sanalla voi olla eri merkityksiä eri puolilla Suomea. Myös sanojen merkitykset ovat käytössä muuttuneet vuosikymmenien tai satojen vuosien kuluessa. Monet murresanat on otettu myöhemmin myös uusiokäyttöön ja aivan eri asioita kuvaamaan kuin mitkä niillä on joskus muinoin ollut.
- qafgghhgqtght
Ruavasliha on sonninlihaa!
Määritelmä lienee seuraavanlainen. Täysi-ikäisen nautaeläimen, lehmän ja sonnin lihaa sanotaan raavaanlihaksi eli ruavaslihaksi.
Nuoresta, alle 80-kiloisesta naudasta saatavaa lihaa kutsutaan vasikanlihaksi.
Kuohitusta sonnista käytetään nimitystä härkä. Suomessa on kaupoissa myynnissä kotimaista häränfilettä, vaikka käytännössä kaikki urospuoliset teuraseläimet ovat Suomessa sonneja. Suomessa kun sonneja ei kuohita niinkuin muualla maailmalla.
Suomessa häränlihaa on siis tarjolla kaupoissa tai ravintoloissa. Kyllä se liha on kuitenkin joko sonnia tai lehmänlihaa. Nimi härkä myy paremmin ravintoloiden pihveinä kuin sonnipihvi tai lehmänlihapihvi!Epäilemättä wanhan väittämä pitää paikkansa, mutta kuitenkin rupesin miettimään, että kun lehmä on kiimassa, miksi sitten käytetään sanontaa: lehmä on härillään? Tuohan on vähän ristiriitaista;)
Tätäkin termiä on tutkittu ja selvitetty. Lisätietoa asiaa miettivälle Katuvankalle löytyy Googlesta:
Olla härillään – muodon, merkityksen ja käytön vaihtelua
Pirkko Muikku-Werner- katuvankka.ei.kirj
Tätäkin termiä on tutkittu ja selvitetty. Lisätietoa asiaa miettivälle Katuvankalle löytyy Googlesta:
Olla härillään – muodon, merkityksen ja käytön vaihtelua
Pirkko Muikku-WernerÄlä nyt noin hermostu joka pikku asiasta
Enpä tuota kokenut ensinkään siten, että wanha olisi hermostunut. Päinvastoin. Hyvän linkin laitoit ja mielenkiinnolla sen luin. Itse en olisi varmaankaan tuota aivan heti löytänyt googlen miljoonaviidakosta.
Tieteellisyydestä huolimatta ei ollut raskasta luettavaa. Aihe oli sellainen, että koin sen jopa hieman humoristisena. Jälleen kerran mielipiteeni vankistui suomen kielen rikkaudesta ja sen värikkyydestä niin kirjoitetun tekstin, kuin puhekielenkin osalta. Tässä sanonnassa on kyse ns. idiomista. Mukaviahan ne ovat meille suomalaisille, mutta kauhistus arvatenkin vierasmaalaiselle suomen kieltä opiskelevalle.
Asia selvisi ilman että tarvitsi miettiä päätään puhki;) Kiitos.
PS. Onhan tuota käytetty meidän ihmistenkin seksuaalisen käyttäytymisen yhteydessä, kuten eräistä esimerkeistä kävi ilmi.
” 10) Piia taitaa olla vähän härillään. Vaihtoi push-upit päälleen.
11) Olisiko Ike siis jo hieman härillään ja siitä syystä tuo keskittyminen näissä
ruotsalaisvierailuissa on päässyt häiriytymään?”Niin, ja se jäi sanomatta täsmentäen, että en tuota välikommentia kirjoittanut. Joku hämääjä siellä taas tappuroi;)
- muistelua
Kyllä. Hyvästi selevisi nautaeläinten lihat ja kotieläinten nimet. Ja tulihan siinnä pintaraapaisu myös niiden sukupuolielämään.
Se minulle oli uutta, että härkä onkin nautaeläinten ruuna. Minä, kun oon pitänä sitä sonnin täyskaimana.
Käsittääkseni joku yritti sotkeakin hyvää keskustelua, heittäytymällä muka Katuvankaksi. Vaen eipä onnistunna. muistelua kirjoitti:
Kyllä. Hyvästi selevisi nautaeläinten lihat ja kotieläinten nimet. Ja tulihan siinnä pintaraapaisu myös niiden sukupuolielämään.
Se minulle oli uutta, että härkä onkin nautaeläinten ruuna. Minä, kun oon pitänä sitä sonnin täyskaimana.
Käsittääkseni joku yritti sotkeakin hyvää keskustelua, heittäytymällä muka Katuvankaksi. Vaen eipä onnistunna.Näin kävi. Sen verran jäi mietityttämään käyttämäni sana tappuroida, että taisin käyttää sitä aivan väärin. Se vain tuli jotenkin ajattelematta jostakin syvän mielen sopukoista. Taitaa kuitenkin tarkoittaa aivan muuta kuin oli tarkoitukseni tuossa yhteydessä.
Pitäisi näitä outoja sanoja ensin tutkia ennen hutkimista.
Taitaa liittyä viljan puintiin jotenkin.- muistelua
Tuosta käyttämästäsi sanasta tuli mileen vanha sanonta : "Siinnä on tuas Tuppurainen Tappuraisella takkuumiehenä."
Mitäpä sillä tarkoitettiin? muistelua kirjoitti:
Tuosta käyttämästäsi sanasta tuli mileen vanha sanonta : "Siinnä on tuas Tuppurainen Tappuraisella takkuumiehenä."
Mitäpä sillä tarkoitettiin?Veikkaisin että kyse on sanonnaksi puettu vastaväittämä johonkin sellaiseen epäuskottavaan tarinaan tai kertomukseen kuulemistilanteessa, että noita selityksiä ei uskota ensinkään.
Tai, jos kaksi pojannaskalia on jäänyt kiinni pahanteosta, vanhempi henkilö tokaisee toista puolustavalle näin. Todetakseen, että ei usko kummankaan tarinointia.- muistelua
Noin tuon sanonnan olen minäkin tulkinnut, vaan tokkopa olisin osannut sitä noin hyvin selittää. Määtiijjä en.
- selevitysmies
muistelua kirjoitti:
Mitäpä sillä tarkoitettiin?......Siinnä on tuas Tuppurainen Tappuraisella takkuumiehenä."
Mitäpä sillä tarkoitettiin? ....
Tarinan mukaan meni näin: Tappurainen haki lainaa pankista ja kirjoitti takaajaksi oman nimensä. Pankinjohtaja huomasi ja sanoi, että tässä taitaa olla teidän oma nimi. Tähän Tappurainen hökäsee, että "ei, kyllä se on Tuppurainen". Katuvankka kirjoitti:
Veikkaisin että kyse on sanonnaksi puettu vastaväittämä johonkin sellaiseen epäuskottavaan tarinaan tai kertomukseen kuulemistilanteessa, että noita selityksiä ei uskota ensinkään.
Tai, jos kaksi pojannaskalia on jäänyt kiinni pahanteosta, vanhempi henkilö tokaisee toista puolustavalle näin. Todetakseen, että ei usko kummankaan tarinointia.Hyvin selitetty.
Tuosta lehmän - härän - raavaan ja muun lihasta.
Ravintoloiden kokit ja monen kaupan myymlänhoitajast ovat taikureita.
Kun takaovesta tuodaan vaikka vanhan lehmän lihaa niin ennenkuin se ehtii tiskiin, tai ravintolan annokseen, niin se on muuttunut häränlihaksi.
En ymmärrä miten se tapahtuu vaikka häränliha on kalliimpaa;-))Taikureita tosiaan! Lehmänkanttura tekee sukupuolenvaihdoksen viimeisenä elinpäivänään ja muuttuu kuin taikaiskusta häräksi. Moni kanien kanssa temppuileva silinteripäinen oikea taikuri olisi ihmeissään tällaisista tempuista.
- kikka-kolomonen
Ja vanhempi liha joka on menettänyt pintaväriään värjätään verellä taas helakan punaiseksi,,,ja taas on nuorta lihaa tarjolla!
- tompus
ja vanha jauheliha saadaan näyttämään tuoreelta tomaatilla
Ja kuohittu pässi on oinas. Savonlinnassa on Linnanoinaan patsas, mutta sillä on kyllä pallit tallella.
ei ole kuvanveistäjä tiennyt. Mutta Lieksaan: Pajamon Airi sanoi kerran koulun tunnilla että onpa pojilla imelä pussi leuan alla. Mitäpä tarkoitti?- muistelua
Poikia on kovasti naurattanut. Onpa saattanut olla turhanpäivästä kurskumitakin.
Osui ja upposi!
- jatkukoon
Voiko tästä nihkaantua jotkut, nimittäin MV lehti jatkaa nimellä MV-Media,,,katsoin juuri MV:n sivulta!
- Nihkautumaton
Mitäs tuosta nihkaantummaan. Jännää hommaa niinku sonnanajo iliman laitoja vesisatteessa!
Nihkautumaton kirjoitti:
Mitäs tuosta nihkaantummaan. Jännää hommaa niinku sonnanajo iliman laitoja vesisatteessa!
Nyt meinasin tukehtua nauruun, kun ajattelin oikein tilannetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj252530- 1411893
- 661787
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351443KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.551370Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771239- 1171174
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591112Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571107Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet541096