Kärkikolmion suunnittelijat idiootteja

PaskaLiikennemerkki

Pitääkö se ****** kärkikolmio piilottaa niin, että saa pälyillä ja kuikuilla että onko siellä kolmiota vai ei ja miksi idiootit insinöörit eivät voineet keksiä sellaista kolmiota, joka näkyy sekä etuajo-oikeutetulle selkeästi että kolmion takaa tulevalle, niin ei liikenne takkuilisi turhaan kolmiota kytätessä.

26

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippadaadappadii

      Katsos, ne on tehty tuollaisiksi juuri sinunlaistesi takia. Jos ne näkisi selvästi kauempaa, unohtuisi kaltaisiltasi usein ainakin seuraavat lain kohdat:
      -Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta
      -Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

      • hvaintokyky

        Mieti lisäksi tätä: Montako kärjellään seisovan kolmion muotoista liikennemerkkiä Suomessa on käytössä?

        Liikennemerkit ovat eri muotoisia siksi, että tärkeimmät merkit ovat tunnistettavissa myös takaa päin. Tämän vuoksi liikennemerkkejä ei (ainakaa pitäisi) laiteta samaan varteen vastakkaisia liikennesuuntia varten.

        Toisaalta, liikennesilmää ei saa kaupasta. Sitä joko on tai sitten ei ole.


      • Ajattelukyky

        Tässä vielä toinen fakta funtsittavaksi: Taajamien ulkopuuolella tasa-arvoisia risteyksiä ei käytännössä ole. Siellä on aina joko kolmio, STOP tai liittymä on niin vähäpätöinen että sieltä tulijan on joka tapuksessa väistettävä tiellä kulkevia. Vain moottoritierampit ym. joista alkaa uusi kaista ovat poikkeus tästä, Mutta niissähän ei olekaan ongelmaa väistämisen suhteen.


      • Näen kaksikin kolmiota, vaan ne eivät taida mitenkään käytännössä muuttaa väistämisvelvollisuutta, kaistanvaihtaja väistää kaistalla ajavaa.


      • TheRat
        Enevpk1 kirjoitti:

        Näen kaksikin kolmiota, vaan ne eivät taida mitenkään käytännössä muuttaa väistämisvelvollisuutta, kaistanvaihtaja väistää kaistalla ajavaa.

        Tuossa kohtaa näin, koska sulkuviiva jatkuu aika pitkään. Risteysalueella (tai kolmon vaikutusalueella laajemmin) toki kolmion takaa tuleva väistää myös kaistanvaihtajaa.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Näen kaksikin kolmiota, vaan ne eivät taida mitenkään käytännössä muuttaa väistämisvelvollisuutta, kaistanvaihtaja väistää kaistalla ajavaa.

        Vähän aiheen vierestä mutta joskus näkee taajamissa kaksi - tai useampikaistaisilla teillä tilanteita joissa kaksi autoa yrittää vaihtaa kaistaa ollessaan rinnakkain ja lähes törmäävät toisiinsa. Tämä siis tilanteessa jossa väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu liikennemerkein. Siinäpä onkin syyllisyyden osoittamisessa tekemistä. Tuli vaan tilanne mieleen kun syksyllä näin tilanteen jossa 4 - kaistaisella ajoradalla taksi yritti vaihtaa kaistaa oikealle ja pakettiauto siinä rinnalla samaan aikaan yritti vasemmalle. No ottivathan ne tietysti kosketusta toisiinsa ja jäivät tilannetta arpomaan. Miten lien käynyt, maksoivatko fifty fifty - tyylisesti.


      • Ruiseri

        Tuossa kohdassa ideana on, että Kehä I Turun suuntaan moottoritielle liittyvät autot väistävät pitkin bussikaistaa porhaltavia autoja. Kolmion laittaminen myös Kehältä tulevien kaistojen vasemmalle puolelle on harhaanjohtaavaa (onko se bussikaistan kolmio???) ja turhaa. Terhevä bussikaistaa ajava kyllä huomaa oikeanpuoleisen kolmion myöskin ja tekee siitä oikean johtopäätöksen. Ja joka tapauksessa sulkuviiva jatkuu vielä hollin aikaa ja siitä eteenpäin kaistan vaihtaja väistää. Tässä kohdassa vielä on niin, että oikeanpuoleiset kaistat päättyvät koht'sillään ja bussikaistaa saapuvakin todennäköisesti siirtyy pian pykälän vasemmalle, joten koko kysymys on enemmänkin akateeminen.


      • vaikutusaluehukassa

        Tieliikenneasetus: Merkki 231. "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä... "

        Risteykseen tulevan on siis väistettävä. Vaikutusalue on siis risteys tai siihen verrattavissa oleva kohta. Kauempana ei "kärkikolmio" enää päde. Mikä mahtaa sitten olla todellinen vaikutusalue?


    • syy_yhteys

      Pitää. Sen takia asia on kuten on että risteyksiin pakotetaan ajamaan sopivalla tilannenopeudella ja tarvittavaa varovaisuutta noudattaen. Muuten kädettömät kaaharit eivät näin tekisi.

    • vilkun.vilaus.sport

      Periaatteessa, jos et tunne risteäväntien liikennemerkkejä niin pitäisi aina päästää oikealta tulevat ensin.

      Koska, et voi TIETÄÄ mitä liikennemerkkjä siellä risteävällä tiellä ajavilla on ja toiseksi sinun ei edes kuulu niistä tietää koska ne on sille risteävälle tielle!

      Pieni epäkohta voi sanoa että jos tätä asiaa oikeasti noudatettaisiin pilkun tarkasti niin saattaisi vähän muuttaa ajojärjestyksiä liikenteessä, saattaisi aiheuttaakin aikalailla tietyissä paikoissa koska isommankin pääväylän liikenne stoppaisi jatkuvasti kun sivutieltä tulisi joku :)

      Kannattaisin kyllä sitä että jos on kärkikolmio niin pitäisi toisella tiellä olla myös etuajo-oikeutetuntien liikennemerkki.

      Toimiihan ne näinkin, se että ei aina tiedä onko oikealta tulevilla väistämisvelvollisuus niin auttaa siihen että sinne oikealle katsotaan, mutta ei vasemmalle. Jos ajaa vihreillä niin katsella minnekkää'n kuin lasittuuneella katseella eteenpäin, olisi sen hälytysajoneuvon antaa mennä ensin mutta pääasia että ei ajettu kolaria niin mene sinä sitten ensin..

    • Kytkinkö

      Linkin perusteella liityntäramppi on kaksikaistainen, joten siksi kolmio on paitsi oikean, myös vasemman kaistan puolella. En tiedä paikkaa, miten kaistat menevät mutta jos ne kiihdytyskaistat ovat pian päättymässä, niin siellä on käytännössä aina kärkikolmio.

      Pääkaupunkiseudulta löytyy myös ramppi, jossa ei kärkikolmiota ole: paikassa jossa Porvoonväylä liittyy Lahdentiehen. Siinä "liittyvä" kaista jatkuu kilometrikaupalla myös suoraan ja jatkossa toimitaan normaalien kaistanvaihtosäännösten mukaan.

      Ylipäätään kärkikolmio tai stop-merkki on risteyksessä oltava joltain suunnalta, jos rajoitus on vähintään 50 km/h. Varmaan jostain päin Suomea voi löytyä ns tasa-arvoinen viidenkympin rajoituksellakin, mutta siitä pitäisi varoitta siinä tapauksessa sellaisella "raksimerkillä" etukäteen.

      • Ruiseri

        Kehä ykköseltä Länsiväylälle länteen tullessa ei myöskään ole kolmiota, eikä tarvitse, koska kaistan vaihtajan pitää joka tapauksessa väistää. Sama kuin tuo Malmin lentokentän kohdalla oleva liityntä.

        Kummassakin paikassa ihmiset ajavat väärin, kun tunkevat henkensä kaupalla heti keskikaistalle vaikka lain mukaan moottoritiellä pitäisi ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa ellei ole ohittamassa. Länsiväylällä olisi suoraan jatkajilla tarve vaihtaa kaistaa vasta 1,5 km päässä, Malmilta taas Koskelantien rampille on matkaa varmaan jotain 4 km, ja silti kaikki ajavat keskikaistaa ja oikea on tyhjillään. Sakon paikka.


      • maalaistolloko
        Ruiseri kirjoitti:

        Kehä ykköseltä Länsiväylälle länteen tullessa ei myöskään ole kolmiota, eikä tarvitse, koska kaistan vaihtajan pitää joka tapauksessa väistää. Sama kuin tuo Malmin lentokentän kohdalla oleva liityntä.

        Kummassakin paikassa ihmiset ajavat väärin, kun tunkevat henkensä kaupalla heti keskikaistalle vaikka lain mukaan moottoritiellä pitäisi ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa ellei ole ohittamassa. Länsiväylällä olisi suoraan jatkajilla tarve vaihtaa kaistaa vasta 1,5 km päässä, Malmilta taas Koskelantien rampille on matkaa varmaan jotain 4 km, ja silti kaikki ajavat keskikaistaa ja oikea on tyhjillään. Sakon paikka.

        Eikös tuolla kuitenkin ole kaikkien kaistojen yläpuolella opaste keskustaan. Silloinhan saa valita itselle parhaiten sopivan kaistan.


      • maalaistolloko kirjoitti:

        Eikös tuolla kuitenkin ole kaikkien kaistojen yläpuolella opaste keskustaan. Silloinhan saa valita itselle parhaiten sopivan kaistan.

        Meriliikenteessä alukset ovat joskus yhteentörmäyskurssilla. Suomessa on tarkoituksellisesti rakennettu liittymiä yhdistelmäkaistoin, joissa samaa kaistaa käytetään sekä kiihdytykseen että hidastukseen. Autot ovat jatkuvasti yhteentörmäyskurssilla.


      • Jos tarkoitit tuota minun laittamaani linkkiä, niin näinhän se voi olla. Mutta tämä voi vähän hämätä: https://goo.gl/maps/uomCX2qQ3YE2

        Kyse siis samasta kolmiosta, mutta nyt tullaan eri suunnasta.

        Teknisesti ottaen tuo sama kolmio koskee molempia liittymään tulijoita. Kumpikin on siis väistämisvelvollinen (myös kaistanvaihtajiin nähden) kolmion vaikutusalueella. Menisi jännäksi...


      • mikä-tuossa-jännää-on
        TheRat kirjoitti:

        Jos tarkoitit tuota minun laittamaani linkkiä, niin näinhän se voi olla. Mutta tämä voi vähän hämätä: https://goo.gl/maps/uomCX2qQ3YE2

        Kyse siis samasta kolmiosta, mutta nyt tullaan eri suunnasta.

        Teknisesti ottaen tuo sama kolmio koskee molempia liittymään tulijoita. Kumpikin on siis väistämisvelvollinen (myös kaistanvaihtajiin nähden) kolmion vaikutusalueella. Menisi jännäksi...

        Molemmilla liittymillä on oma "kärkikolmionsa" joten mitä tuossa nyt niin ihmeellistä on?


      • mikä-tuossa-jännää-on kirjoitti:

        Molemmilla liittymillä on oma "kärkikolmionsa" joten mitä tuossa nyt niin ihmeellistä on?

        No onhan se vähän jännää, jos kahden tien yhtyessä molemmilla on kärkikolmio joka (ehkä) velvoittaa heidät väistämään toisiaan. Siis kumpi on oikeasti väistämisvelvollinen?

        Todennäköisesti tuossa jälkimmäisessä linkissä kolmio on tarkoitettu oikealta tuleville. Sijoitus vain huono...


      • Ruiseri
        maalaistolloko kirjoitti:

        Eikös tuolla kuitenkin ole kaikkien kaistojen yläpuolella opaste keskustaan. Silloinhan saa valita itselle parhaiten sopivan kaistan.

        LÄNTEEN MENEVÄ, ei Helsingin suuntaan. Kaistanjakoviitat tulevat vasta vähän ennen Haukilahden/Niittykummun liittymää, joitten jälkeen saa ajaa mitä kaistaa haluaa.


      • Ruiseri
        Ruiseri kirjoitti:

        LÄNTEEN MENEVÄ, ei Helsingin suuntaan. Kaistanjakoviitat tulevat vasta vähän ennen Haukilahden/Niittykummun liittymää, joitten jälkeen saa ajaa mitä kaistaa haluaa.

        Sorry, tarkoitit siis Lahdenväylää. Siinä taitaa tulla kaistaopasteet vasta aika lähellä Koskelantietä. Malmin hautausmaan muurin viertä ainakin pitäisi ajaa pitkin oikeaa kaistaa.


      • näin.tuon.pähkäilin
        TheRat kirjoitti:

        No onhan se vähän jännää, jos kahden tien yhtyessä molemmilla on kärkikolmio joka (ehkä) velvoittaa heidät väistämään toisiaan. Siis kumpi on oikeasti väistämisvelvollinen?

        Todennäköisesti tuossa jälkimmäisessä linkissä kolmio on tarkoitettu oikealta tuleville. Sijoitus vain huono...

        https://goo.gl/maps/gF277L6iiBF2

        Mielestäni oikeanpuoleinen kolmio koskee oikean puoleista liittymästä saapuvia ja taas tuo vasen kolmo koskee kuvausuunnan liittymästä saapuvia, kun yhtyvät kauempana pääväylään. Tuota vasenta kolmiota ei oikein muualle näyttäisi pystyvän laittamaan.


    • hyvin_suunniteltu

      Mielestäni kärkikolmion suunnittelijat ovat onnistuneet ihan hyvin. Merkki on kolmion muotoinen eikä sitä helposti sekoiteta muihin liikennemerkkeihin.

    • dytrdfhg

      Olen miettinyt samaa, miksei jokaiseen risteykseen missä on kärkikolmio oikealta tulevilla voi samalla olla eteenpäin ajaville esim. kärkineliö, joka kielii siitä että oikealta tuleva on velvollinen väistämään. Kun sitä kolmiota kuikuilee oikealta niin helposti jää sitten huomioimatta edessä olevat tapahtumat.

      • Kytkinkö

        Niin, palaan vielä aiempaan vastaukseeni, jossa totesin, että rajoituksen ollessa vähintään 50 km/h, ei käytännössä ole ns tasa-arvoisia risteyksiä. Eli jos rajoitus on vähintään em ja sinulla ei ole omalta suunnaltasi väistämisvelvollisuuden osoittavaa merkkiä, se on löydyttävä oikealta päin tulevalta kadulta/tieltä (kärkikolmio tai stop-merkki). Vasemmalta tuleva väistää sinua joka tapauksessa, koska tulet häneen nähden oikealta.

        Jos rajoitus on 40 km/h tai pienempi, voi olla kaiken tyyppisiä risteyksiä. Voi olla, että jollakin/joillakin suunnilla on väistämisvelvollisuus merkin mukaisesti tai voi olla myös ns tasa-arvoinen risteys. Jos on liikennevalo-ohjattu, toimitaan tietenkin niiden näyttämän mukaan. Valo-ohjaus on mahdollista 70 km/h rajoitukseen asti.

        Tasa-arvoisten risteysten olemassaoloon vain 40 km/h saakka johtuu varmaan siitä, että siinä nopeudensäätely on vielä paljon joustavampaa ja ehtii kyllä tarkkailemaan muutkin tarvittavat asiat helpommin. Autoilijat ei aina ymmärrä fysiikan lakeja ja sitä kuinka paljon jarrutus- ja reaktiomatkat pitenevät pienilläkin nopeudenmuutoksilla. Viidestäkympistä vauhdin säätelyn olisi oltava paljon suurempaa, siksi raja on vedetty juuri tuohon.

        Ihminen on kuitenkin inhimillinen, joten kyllä tarkkailua on tehtävä kaiken varalta. Ja olisi myös hyvä muistaa omalla nopeudensäätelyllä oma väistöaikeensa muulle liikenteelle, jos se lain mukaan tilanteessa on. Helpottaa muita, kun tekee oman ajamisen ennakoitavaksi.


      • dippadaadappdii
        Kytkinkö kirjoitti:

        Niin, palaan vielä aiempaan vastaukseeni, jossa totesin, että rajoituksen ollessa vähintään 50 km/h, ei käytännössä ole ns tasa-arvoisia risteyksiä. Eli jos rajoitus on vähintään em ja sinulla ei ole omalta suunnaltasi väistämisvelvollisuuden osoittavaa merkkiä, se on löydyttävä oikealta päin tulevalta kadulta/tieltä (kärkikolmio tai stop-merkki). Vasemmalta tuleva väistää sinua joka tapauksessa, koska tulet häneen nähden oikealta.

        Jos rajoitus on 40 km/h tai pienempi, voi olla kaiken tyyppisiä risteyksiä. Voi olla, että jollakin/joillakin suunnilla on väistämisvelvollisuus merkin mukaisesti tai voi olla myös ns tasa-arvoinen risteys. Jos on liikennevalo-ohjattu, toimitaan tietenkin niiden näyttämän mukaan. Valo-ohjaus on mahdollista 70 km/h rajoitukseen asti.

        Tasa-arvoisten risteysten olemassaoloon vain 40 km/h saakka johtuu varmaan siitä, että siinä nopeudensäätely on vielä paljon joustavampaa ja ehtii kyllä tarkkailemaan muutkin tarvittavat asiat helpommin. Autoilijat ei aina ymmärrä fysiikan lakeja ja sitä kuinka paljon jarrutus- ja reaktiomatkat pitenevät pienilläkin nopeudenmuutoksilla. Viidestäkympistä vauhdin säätelyn olisi oltava paljon suurempaa, siksi raja on vedetty juuri tuohon.

        Ihminen on kuitenkin inhimillinen, joten kyllä tarkkailua on tehtävä kaiken varalta. Ja olisi myös hyvä muistaa omalla nopeudensäätelyllä oma väistöaikeensa muulle liikenteelle, jos se lain mukaan tilanteessa on. Helpottaa muita, kun tekee oman ajamisen ennakoitavaksi.

        Aiempi kirjoituksesi oli lähempänä oikeaa kuin tämä, koska käytännössä on olemassa tasa-arvoisia risteyksiä 50 km/h alueella, esimerkkinä vaikkapa tämä;https://goo.gl/maps/MC9kEmxN4iT2.


      • Tasa-arvo_hidastaa
        dippadaadappdii kirjoitti:

        Aiempi kirjoituksesi oli lähempänä oikeaa kuin tämä, koska käytännössä on olemassa tasa-arvoisia risteyksiä 50 km/h alueella, esimerkkinä vaikkapa tämä;https://goo.gl/maps/MC9kEmxN4iT2.

        Onhan niitä olemassa, mutta kuten kuvasta näkyy, niistä ennakkovaroitetaan X-merkillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe