Lisää jäseniä

Miljoona kärpästä voi olla väärässä. Jumalia ei ole, vaikka sellaisiin uskovat miljoonien sijaan jopa miljardit.

Mutta poliittisessa vaikuttamisessa luvuilla on merkitystä. Vapaa-ajattelijoidenkin sanomisilla on enemmän painoarvoa, jos jäseniä on enemmän. Ja jäsenmäärämme vähäisyyteen on viitannut esimerkiksi kenttäpiispa -- se on argumentti tavoitteitamme vastaan, valtionkirkkojärjestelmän puolesta.

Sitäpaitsi jäsenenä tietää ainakin omalta osaltaan olevan järjen puolella.

17

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Miljoona kärpästä voi olla väärässä. Jumalia ei ole, vaikka sellaisiin uskovat miljoonien sijaan jopa miljardit."

Ateisti ei voi tietää, että Jumalaa ei ole, koska hän ei tiedä, mitä on siellä, mistä hänellä ei ole tietoa. Siellähän voi olla vaikka Jumala!

• ödfkjgödfkgjdfgg

Uskova luulee tietävänsä, että siellä on esim. Javhe. Mutta entä jos siellä onkin Brahma, Odin tai joku ihan muu. Tai entäpä jos ei olekaan mitään jumalaa.

• Kysynp

• "Uskova luulee tietävänsä, että siellä on esim. Javhe. Mutta entä jos siellä onkin Brahma, Odin tai joku ihan muu. Tai entäpä jos ei olekaan mitään jumalaa."

En minäkään tiedä, mitä on siellä, mistä minulla ei ole tietoa, mutta minä tiedän, mitä on siellä, mistä minulla on tietoa ja siellä on Jumala.

• nils321

Näitä eri uskontoja on noin 2000 kpl. Jokainen väittää samaa kuin mark5.

Jos teemme oletuksen, että joku näistä uskonnoista olisi ihan oikeasti oikeassa, niin silloin mahkusi ovat 1/2000.

• Uskomus.sekin

Vapaa-ajattelu on spagettihirviö.

• Itse tavallaan kannatan vapaata ajattelua, sillä 25.12.2017 erosin luterilaisesta kirkosta. Mutta en voi vielä tässä vaiheessa liittyä vapaisiin ajattelijoihin. Mahdollisesti en liity koskaan. Käyn tässä lähiaikoina systemaattisesti Raamatun läpi ennen ensisyksyä jolloin aloitan sivuaineena opiskelemaan teologiaa. Tämä Raamatun lukeminen voi johtaa siihen, että liitynkin takaisin kirkoon vuosien päästä, mutta toisaalta epäilen sitä, että "loistava" Raamatun tunteminen ja teologian opiskelu voi johtaa siihen, että ei enää uskokaan koko "luterilaisuuteen" pätkääkään. Ehkä tulevaisuudessa nimeni aikaisempi valinta "Usko.Toivo.Rakkaus" on suorastaan sanoen vitsi? Usko ei ole uskoa Jeesukseen ja toivo ei ole missään pelastumisessa uskon kautta armosta. Ehkä tulevaisuudessa Jumala ei myöskään ole rakkaus? Ehkä vasta vuosia kestävän prosessin jälkeen voisin kuvitella liittyväni Vapaa-ajattelijoihin. Rehellisesti sanottuna olen joskus aikaisemmin käynyt heidän(teidän) nettisivuillaan, mutta jäsenyyteen ei niin vain saada houkuteltua. Nyt vain on tehty ensimmäinen liike ja erottu kirkosta olematta enää minkään uskonnollisen yhteisön jäsen. Tavallaan olen vähän ""vapaa-ajattelija"", mutta toisaalta tunnustan suuren mahdollisuuden siihen, että Jumala on olemassa, mutta toisin kuin esimerkiksi luterilainen kirkko opettaa?

• uudenopiskelija

Minä kuulun ev.lut kirkkoon, opiskelen teologiaa itsenäisesti.Ortodoksien käsitykset opiskelun alla. Hengelliset asiat ovat aina kiinnostaneet..Kaikki kehittyvät ja ort.kirkon 1000-vuotinen historia on pitkä.

Samalla tulee luettua jonkun verran ev.luterilaisen kirkon ajatelmia.Molemmat kansankirkomme elävät sopusoinnussa keskenään, ortodoksien tilaisuuksiin kaikki ovat tervetulleita.Hienoa.

Näitä asioita kannattaa mielestäni lähestyä "opiskelijan" näkökulmasta, eli ei ota liikaa kantaa mihinkään.Silmät ja korvat kannattaa pitää auki kun on harjoittelija.Tätä toteutin kun opiskelin metsäalaa.Pienistä asioista muodostuu sitten oma käsitys.

Ortodoksinen elämäntapa tuntuu ekologiselta ja kivalta.Asketismi,turhasta elämästä luopuminen tässä "maailmassa".Olisin voinut suorittaa asevelvollisuuden sijaan siviipalveluksen Valamon luostarissa.Olisi ollut hieno kokemus keskellä hienoa erämaata,puhtaan luonnon keskellä.

• Lukija.huom
    • uudenopiskelija

Joo, vapaampi teologinen ajattelu.Soveltuu minulle ja teologian opiskelulle on annettava mahdollisuus.

• Kansalaisaloitteen kirkon ja valtion erottamiseksi allekirjoitti noin 8000 ihmistä. Va-yhdistyksiin kaikkiaan kuuluu noin 2000.

Saako edes nuo 6000 jäseniksi?

• Kiittäen

Jäsenmäärän monikertaistaminen on hyvä ajatus.

• Lisäänp

toimiraan sen puolesta. Kysytään jäseniä, jos ollaan jo jäsenenä.

• saammu

Ei ole jumalia. On vain yksi Jumala, Hän on herrojen Herra ja kuningasten Kuningas, Jota ihmiset ei minään pitäneet. Hänet runneltiin Meidän syntiemme tähden. Hänet haavoitettiin meidän rikostemme tähden. Hän oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Hän on meidät luonut ja Hänen me olemme. Hän on ikuinen rakkaus. Ihminen ei sitä ikinä tule käsittämään täällä ajassa. Vasta kuoleman jälkeen näämme hänet kasvoista kasvoihin jos uskomme, että Hän on ja Hän pelastaa ne, jotka Häntä avuksi huutavat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9089
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2749
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2537
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2511
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1895
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1773
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      47
      1308
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      27
      1156
    Aihe