Kartelli on laitonta

taxitaxitaxi

Lähde Wikipedia:

Tunnettuja suomalaisia kartelleja olivat suurten paperin- ja kartongintuottajien muodostamat myyntiyhdistykset Finnpap ja Finnboard. Oli myös tavallista, että myyjät olivat sopineet yhteisesti hinnoista. Esimerkiksi parturi-kampaamoilla oli yhtenäiset hinnat.

Tämän perusteella taksien välityskeskusten yhteishinnoittelu on kiellettyä.

42

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verseeseenpetäjä

      Keskus ei hinnoittele taksien km-taksoja, trolli. Sen tekee 1.7 asti valtioneuvosto. Sopimusasiakkaiden kuten Kela, eri firmst jne. hinnat on neuvoteltavissa koska eivät ole kuluttajahintoja.
      Sitäpaitsi kuka tahansa autoilija/kuljettaja saa ajaa millä vaan hinnalla nytkin, kunhan ei ylitä maksimitaksaa.

    • 2.0tdiex200cdi

      Tilannehan on aivan sama kuin esim ktk:ssa. KtK ilmoittaa tarkat taksat kullekin autotyypille. Tilaajalle lähetetään ensimmäinen vapaa auto. Mitä tekemistä tällä in kartellin kanssa? Kuitenkin jokainen yrittäjä voi myydä omaa keikkaa omalla hinnallaan. Missä ongelma?

      • ottakaa_asioista_selvää

        KTK lähettää tarjouksia tarjouspyyntöihin. Ei ole yhtenäishinnoittelua. Ja tottakai suurellakin taksiyrityksellä on takseissaan samat hinnat jos näin haluaa.


    • eineuvottelevavirkamies

      Suomen Kilpailuvirastosta päivää.

      Taksit ovat kartellissa 1.7.2018 lähtien, jos yhtenäishinnoittelua esiintyy.

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001661156.html

      Eiväthän parturialan yrittäjätkään voi perustaa yhteistä tilauskeskusta ajan varaukseen yhteisillä hinnoilla!

      Muistakaa että kartellin käräyttäjä pääsee ilman kovia sakkoja.

      Terveisin Suomen Kilpaileva Kilpailuvirasto

      • viraston_kardelliesimies

        Tämän takiahan taksit jo nyt alkavat varata kilometrihintoja; hehän eivät voi ajaa enään 2018 samoilla kilmetrikorvauksella, ja kun esimerkiksi Taksi Tuunanen Kainuusta on näköjään varannut kilometrihinnan 1,98 eur, se tarkoittaapi, että kukaan muu ei voi sitä samaa hintaa ottaa, koska muuten on kartellin paikka, ja oikeasti sanktio tulee.


      • taksariXXX

        Laittaa vaikka 10 € per kilometri, mutta ajaa aina halvemmalla. Ei se kiellettyä ole. Jos otetaan käyttöön revolverihinnoittelu, niin joka viikonpäivälle on oma kilometrihintansa. Revolverin rullaan mahtuu kuusi patruunaa ja yksi on varalla, eli 7 patruunaa.


      • Taksikeisari

        Kyllä parturit voivat perustaa yhteisiä tilauskeskuksia. Netissä sellaisia onkin. Esimerkiksi M-room parturien jonot voi katsoa samasta osoitteesta verkosta ja jokaiselta asiakkaalta veloitetaan sama hinta, eikä kyseessä ole kartelli. Ei myöskään ole kartelli pitää samoja taksoja vaikkapa Mehiläisen sairaaloissa.

        Jatkossakin isoimpien taksifirmojen autoilla on samat taksat keskenään, eikä niitä kilpailuteta tilatessa, vaan vertaillaan eri välitysten hintoja ennen tilausta. Samoin yöllä baari-illan jälkeen kilpailuttaminen on unelmointia. Vaikkapa Lähitaksin kaikki autot pitävät saman taksan, eikä ole kartellissa.

        Kartelli syntyy vasta, kun kaikki taksivälittäjät sopivat keskenään hinnat, joiden alle ei saa ajaa.


      • MikäOnKardelli
        viraston_kardelliesimies kirjoitti:

        Tämän takiahan taksit jo nyt alkavat varata kilometrihintoja; hehän eivät voi ajaa enään 2018 samoilla kilmetrikorvauksella, ja kun esimerkiksi Taksi Tuunanen Kainuusta on näköjään varannut kilometrihinnan 1,98 eur, se tarkoittaapi, että kukaan muu ei voi sitä samaa hintaa ottaa, koska muuten on kartellin paikka, ja oikeasti sanktio tulee.

        Mikä on kardelli? Kartellin kyllä tiedän, mutta....


      • ottakaa_asioista_selvää
        Taksikeisari kirjoitti:

        Kyllä parturit voivat perustaa yhteisiä tilauskeskuksia. Netissä sellaisia onkin. Esimerkiksi M-room parturien jonot voi katsoa samasta osoitteesta verkosta ja jokaiselta asiakkaalta veloitetaan sama hinta, eikä kyseessä ole kartelli. Ei myöskään ole kartelli pitää samoja taksoja vaikkapa Mehiläisen sairaaloissa.

        Jatkossakin isoimpien taksifirmojen autoilla on samat taksat keskenään, eikä niitä kilpailuteta tilatessa, vaan vertaillaan eri välitysten hintoja ennen tilausta. Samoin yöllä baari-illan jälkeen kilpailuttaminen on unelmointia. Vaikkapa Lähitaksin kaikki autot pitävät saman taksan, eikä ole kartellissa.

        Kartelli syntyy vasta, kun kaikki taksivälittäjät sopivat keskenään hinnat, joiden alle ei saa ajaa.

        MRoom on franchising periaatteella toimiva yritysketju. Ei jumalauta taksiukot päätä, että hei me ollaan franchising ketjussa! Ei hyvää päivää.


      • Näinmeillä
        MikäOnKardelli kirjoitti:

        Mikä on kardelli? Kartellin kyllä tiedän, mutta....

        Kardellia käytetään ääliöitten kanssa keskustellessa.


      • Taksikeisari
        ottakaa_asioista_selvää kirjoitti:

        MRoom on franchising periaatteella toimiva yritysketju. Ei jumalauta taksiukot päätä, että hei me ollaan franchising ketjussa! Ei hyvää päivää.

        HTD tai vaikkapa Mikkeliläinen Lets Go taksivälitys toimii aivan samoin kuin franchisingketjutkin. Kaikilla on samat hinnat ja samasta numerosta tilataan pirssit nyt ja jatkossa. Muilla välittäjillä, eli kilpailijoilla voi olla sitten toiset hinnat, mutta noista markkinajohtajien numeroista niitä ei tilata, vaan typerimmillään, jostain kuskilta saadusta ilmaiskäyntikortista, tai sovelluksella, jolla tavoitellaan autoa viidestäkymmenestä 5000 muun typeryksen kanssa.


      • uunoonnumero1

        Olet vielä keisari.Kohta kusetettu narri.


      • johannes22
        Taksikeisari kirjoitti:

        HTD tai vaikkapa Mikkeliläinen Lets Go taksivälitys toimii aivan samoin kuin franchisingketjutkin. Kaikilla on samat hinnat ja samasta numerosta tilataan pirssit nyt ja jatkossa. Muilla välittäjillä, eli kilpailijoilla voi olla sitten toiset hinnat, mutta noista markkinajohtajien numeroista niitä ei tilata, vaan typerimmillään, jostain kuskilta saadusta ilmaiskäyntikortista, tai sovelluksella, jolla tavoitellaan autoa viidestäkymmenestä 5000 muun typeryksen kanssa.

        Ongelma, jota et tässä tunnu huomaavan on se, että HTD ei ole taksitoimintaa (siis sitä asiakkaiden kuljettamista paikasta toiseen) harjoittava toimija. HTD harjoittaa tilausten välittämistä (ja oliko mm. taksiin liittyvien laitteiden maahantuontia jne..). Jos siis toimittaisiin samaan tapaan ketjuna, niin olisi olemassa muita tilausten välittäjiä, jotka harjoittaisivat samaa liiketoimintaa kuin HTD ja käyttäisivät5 samaa nimeä (esim r -kioskit).
        Koska HTDn omistaa varsinaista taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt (useimmiten enimmilläänkin vain parin auton tallit) , voidaan hyvinkin helposti nähdä yhtenäishinnoittelun tai muunkinlaisten yhtenäiskäytäntöjen olevan kilpailulain vastaisia. Käsittääkseni tästä ei vielä kuitenkaan ole olemassa kilpailuviranomaisten kantoja ja viimekädessähän asian sitten ratkaisee markkinaoikeus


      • KorjataanOikein
        johannes22 kirjoitti:

        Ongelma, jota et tässä tunnu huomaavan on se, että HTD ei ole taksitoimintaa (siis sitä asiakkaiden kuljettamista paikasta toiseen) harjoittava toimija. HTD harjoittaa tilausten välittämistä (ja oliko mm. taksiin liittyvien laitteiden maahantuontia jne..). Jos siis toimittaisiin samaan tapaan ketjuna, niin olisi olemassa muita tilausten välittäjiä, jotka harjoittaisivat samaa liiketoimintaa kuin HTD ja käyttäisivät5 samaa nimeä (esim r -kioskit).
        Koska HTDn omistaa varsinaista taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt (useimmiten enimmilläänkin vain parin auton tallit) , voidaan hyvinkin helposti nähdä yhtenäishinnoittelun tai muunkinlaisten yhtenäiskäytäntöjen olevan kilpailulain vastaisia. Käsittääkseni tästä ei vielä kuitenkaan ole olemassa kilpailuviranomaisten kantoja ja viimekädessähän asian sitten ratkaisee markkinaoikeus

        Ongelma, jota et tunnu huomaavan on se, ettet todellakaan tiedä alasta mitään.

        Ensinnäkin ei ole olemassa HTD:tä vaan se on Taksi Helsinki.

        Toiseksi Taksi Helsinki ei omista taksitoimintaa harjoittavia yhtiöitä vaan TaksiHelsingin omistaa osakkeen omistajat joita on luonnolliset henkilöt sekä taksliiketoimintaa harjoittavat yhtiöt ja muut tahot.

        Sinun ei kannata spekuloida täällä sekundäärisillä argumenteillä koska et tiedä asiasta mitään. Tee itsestäsi vain naurunalaisen, taas kerran.


      • Taksikeisari
        johannes22 kirjoitti:

        Ongelma, jota et tässä tunnu huomaavan on se, että HTD ei ole taksitoimintaa (siis sitä asiakkaiden kuljettamista paikasta toiseen) harjoittava toimija. HTD harjoittaa tilausten välittämistä (ja oliko mm. taksiin liittyvien laitteiden maahantuontia jne..). Jos siis toimittaisiin samaan tapaan ketjuna, niin olisi olemassa muita tilausten välittäjiä, jotka harjoittaisivat samaa liiketoimintaa kuin HTD ja käyttäisivät5 samaa nimeä (esim r -kioskit).
        Koska HTDn omistaa varsinaista taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt (useimmiten enimmilläänkin vain parin auton tallit) , voidaan hyvinkin helposti nähdä yhtenäishinnoittelun tai muunkinlaisten yhtenäiskäytäntöjen olevan kilpailulain vastaisia. Käsittääkseni tästä ei vielä kuitenkaan ole olemassa kilpailuviranomaisten kantoja ja viimekädessähän asian sitten ratkaisee markkinaoikeus

        Juuri niin mennään, että jos r-kioski alkaa välittämään takseja, niin r-kioskin takseilla on kaikilla sama hinta, mutta se on eri hinta kuin k-kaupan takseilla, joilla taas on keskenään sama hinta. Kenenkään ei ole pakko liittyä mihinkään välitykseen ja saa ajaa vaikka puoleen hintaan, niin kauan kun pääomavarat sen sallivat.

        Suurimmassa osassa maata taksin hinta nousee maltilliset 10-15% vuoden loppuun mennessä. Muutama villi kilpailija ei kokonaistrendiä heiluta mihinkään.


      • ValotPäälleJohannes
        johannes22 kirjoitti:

        Ongelma, jota et tässä tunnu huomaavan on se, että HTD ei ole taksitoimintaa (siis sitä asiakkaiden kuljettamista paikasta toiseen) harjoittava toimija. HTD harjoittaa tilausten välittämistä (ja oliko mm. taksiin liittyvien laitteiden maahantuontia jne..). Jos siis toimittaisiin samaan tapaan ketjuna, niin olisi olemassa muita tilausten välittäjiä, jotka harjoittaisivat samaa liiketoimintaa kuin HTD ja käyttäisivät5 samaa nimeä (esim r -kioskit).
        Koska HTDn omistaa varsinaista taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt (useimmiten enimmilläänkin vain parin auton tallit) , voidaan hyvinkin helposti nähdä yhtenäishinnoittelun tai muunkinlaisten yhtenäiskäytäntöjen olevan kilpailulain vastaisia. Käsittääkseni tästä ei vielä kuitenkaan ole olemassa kilpailuviranomaisten kantoja ja viimekädessähän asian sitten ratkaisee markkinaoikeus

        Johannes, nyt valot päälle. Sähän oot ihan sekaisin.


      • johannes22
        KorjataanOikein kirjoitti:

        Ongelma, jota et tunnu huomaavan on se, ettet todellakaan tiedä alasta mitään.

        Ensinnäkin ei ole olemassa HTD:tä vaan se on Taksi Helsinki.

        Toiseksi Taksi Helsinki ei omista taksitoimintaa harjoittavia yhtiöitä vaan TaksiHelsingin omistaa osakkeen omistajat joita on luonnolliset henkilöt sekä taksliiketoimintaa harjoittavat yhtiöt ja muut tahot.

        Sinun ei kannata spekuloida täällä sekundäärisillä argumenteillä koska et tiedä asiasta mitään. Tee itsestäsi vain naurunalaisen, taas kerran.

        koska sinulle on luetun ymmärtäminen noin vaikeaa koitan vielä vääntää rautalangasta.

        Ensinnäkin käytin termiä HTD, koska sitä oli käyttänyt kirjoittaja jonka viestiin vastasin, Minun mielestäni oli turhaa sotkea asiaan muuta kun kuitenkin jokaiselle ajatteluun kykenevälle oli selvää, että puhe on tilauskeskuksesta. Jos siis katsot tarpeelliseksi esittää kritiikkiä, niin osoita se sinne, minne se kuuluu.

        Toiseksi, Minä EN väittänyt että taksi Helsinki omistaisi taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt. Kirjoitin, että "koska HTDn omistaa taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt", siis HTDn ei HTD. Kyllä tästä (muun tekstin lisäksi) pitäisi asia ymmärtää oikein.

        Ai olen jossain nolannut itseni? Ei olisi esimerkkiä antaa? Ettei vain silloinkin olisi käynyt kuten tässä, että itsensä nolaaja olitkin sinä.


    • KTK_antaa

      Me KTK:ssa annettiinkin vähän pebaa tietyille herroille, ja katsotaan läpi sormien.

    • Nääsnääsjuu

      Odotan mielenkiinnolla Lähitaksin ja Taksi Helsingin sotaa asiakkaista. Koko Uusimaa on yhtä toiminta-aluetta eli sotatannerta. Vantaan taksit antavat oman mausteen puolustamalla omaa etusijaa lentoasemalla. Sodassa häviäjiä ovat Skoda-, Kia- ja Toyota-autoilijat. Miksi kukaan haluaa niiden kyytiin kun samalla taksalla pääsee Audiin, Volvoon Bemuun ja Mersuun!
      Meillä Tampereella otetaan kaikki välitykseen, kunhan keksimme miten saamme välitettyä keikkoja samasta tilausnumerosta eri hintaisia takseja. Voimme tietysti pakottaa kaikki taksit ajamaan samalla taksalla ja ollaan kartellissa odotamassa Kilpailuviraston esittämiä seuraamusmaksuja!

      • johannes22

        Vihdoinkin joku näyttää ymmärtävänkin jotain..

        Onko teillä siellä Tampereella vain yksi välityskeskus?

        Olen antanut itselleni kertoa, että taksiliiton lakimiehen mukaan ongelmaa ei olisi yhtenäisessä hinnoittelussakaan silloin jos yrittäjälle on vaihtoehtoja tilauskeskusten suhteen,

        Itse olen kyllä hieman skeptisempi. Lakihan kieltää sellaiset yrittäjien yhteenliittymät jotka merkittävästi rajoittavat kilpailua. Jos yrittäjät omistavat tilausvälityksen ja sitä kautta sopivat yhteisistä pelisäännöistä, niin on se mielestäni helppo nähdä lain vastaiseksi menettelyksi.
        Laissa tosin on tuo merkittävästi sana. Voi siis olla, että kilpailuviranomaiset tai viime kädessä markkinaoikeus eivät katso yhtenäishinnoittelun merkittävästi rajoittavan kilpailua.

        Tuo, että otetaan kaikki välitykseen , lienee se oikea tapa toimia. Siinä on kyllä sitten ratkaistavana ainakin tuo esiin nostamasi käytännön ongelma.


      • NäkemyksesiVoiSiisOlla
        johannes22 kirjoitti:

        Vihdoinkin joku näyttää ymmärtävänkin jotain..

        Onko teillä siellä Tampereella vain yksi välityskeskus?

        Olen antanut itselleni kertoa, että taksiliiton lakimiehen mukaan ongelmaa ei olisi yhtenäisessä hinnoittelussakaan silloin jos yrittäjälle on vaihtoehtoja tilauskeskusten suhteen,

        Itse olen kyllä hieman skeptisempi. Lakihan kieltää sellaiset yrittäjien yhteenliittymät jotka merkittävästi rajoittavat kilpailua. Jos yrittäjät omistavat tilausvälityksen ja sitä kautta sopivat yhteisistä pelisäännöistä, niin on se mielestäni helppo nähdä lain vastaiseksi menettelyksi.
        Laissa tosin on tuo merkittävästi sana. Voi siis olla, että kilpailuviranomaiset tai viime kädessä markkinaoikeus eivät katso yhtenäishinnoittelun merkittävästi rajoittavan kilpailua.

        Tuo, että otetaan kaikki välitykseen , lienee se oikea tapa toimia. Siinä on kyllä sitten ratkaistavana ainakin tuo esiin nostamasi käytännön ongelma.

        Hohhoijaa, sinä ja sinun näkemyksesi.


    • Nääsnääsjuu

      Taksikartelli on olemassa 1.7. jos kaikki taksit ajavat samalla hinnalla Tampereen Aluetaksin välityksessä. Jos niillä on eri hinnat mitenkä keskus pystyy välittämään taksin kun taksin veloittama hinta pitää kertoa aluksi. Ei tule onnistumaan. Meillä epäonnistuu koko juttu!

      • Taksikeisari

        Ei ole kyseessä kartelli, vaikka kaikki Tampereen Aluetaksin välittämät kyydit olisivat saman hintaisia, kuten ne nytkin ovat, eikä ole karteliia. Kartelli synty vasta, kun välitysyritykset sopivat keskenään hintatason, jonka alle ei mennä.

        Alkokaan ei ole kartelli, vaan monopoli ja kaikissa liikkeissä on täsmälleen samat hinnat. Taksissa suurin osa maata jatkaa kuten nykyisin ja nostaa palvelun hintaa sille tasolle millä kannattavuus on normaali yritysten tasolla, eikä ole kyse kartellista, mutta monopolista voi olla, koska pikkukaupunkeihin ei luultavasti merkittävää kilpailua synny.

        Taksimarkkina ei ole pohjaton kaivo, josta ammennettavaa on aina ja mitä ahkerampi on, sitä paremmin tienaa. 10000 asukkaan kunnassa on arkiöisin 1-5 kyytiä, eikä yhtään sen enempää.


      • 2.0tdiex200cdi

        Miten selität, että esim kotipizza voi toimia laillisesti? Jokainen ravintola on oma yrityksensä mutta kaikilla on kuitenkin samat hinnat. Yrittäjät maksavat siitä, että emoyhtiö hoitaa markkinoinnin ja hankinnat heidän puolestaan. Eikä varmaan kotipizzayrittäjää ole kielletty omistamasta emoyhtiön osakkeita. Näin ollen ei ole mitään ongelmaa siinä, että taksiyrittäjien omistama tilausvälitysyhtiö myy kyydit ja hoitaa markkinoinnin. Sitä paitsi välitykseen kuuluu myös paljon autoilijoita joilla ei ole osaketta.


      • johannes22
        2.0tdiex200cdi kirjoitti:

        Miten selität, että esim kotipizza voi toimia laillisesti? Jokainen ravintola on oma yrityksensä mutta kaikilla on kuitenkin samat hinnat. Yrittäjät maksavat siitä, että emoyhtiö hoitaa markkinoinnin ja hankinnat heidän puolestaan. Eikä varmaan kotipizzayrittäjää ole kielletty omistamasta emoyhtiön osakkeita. Näin ollen ei ole mitään ongelmaa siinä, että taksiyrittäjien omistama tilausvälitysyhtiö myy kyydit ja hoitaa markkinoinnin. Sitä paitsi välitykseen kuuluu myös paljon autoilijoita joilla ei ole osaketta.

        Oletan, että kysymys oli minulle osoitettu. Kiitos muuten siitä, että kirjoitat asiallisesti.

        ´Kotipizza toimii franchising -ketjuna. Siis yrittäjä on sopimuksen perusteella saanut käyttöoikeuden emo -yhtiön kehittämään liiketoimintamalliin, ja kaikki yksiköt siis toimivat samalla konseptilla yhtenäisine tuotevalikoimineen.

        Taksien tapauksessa vastaava toimintamalli olisi se, että joku perustaisi tilausvälityskeskuksen HTD:n (käytän tässä yhteydessä tätä lyhennettä yksinkertaisuuden vuoksi) konseptilla. HTD tuskin haluaa kilpailijaa aivan lähelle, joten tämä toimija voisi toimia vaikka Mikkelissä. Se perisi tarjoamastaan palvelusta samat hinnat ja toimisi muutenkin samojen periaatteiden mukaan kuin HTD. Tuo Mikkelin HTD olisi tällöin franchising yrittäjä. En näkisi tässä mitään ongelmaa.

        HTD ei myy kuljetuspalveluja, eikä autoilijoilla ole franchising sopimusta HTD;n kanssa.
        Näin ollen näiden vertaileminen ei ole järkevää.

        En muuten näe mitään ongelmaa siinä, että esimerkiksi markkinointia olisi keskitetty vaikkapa juuri HTD:lle, mutta oleellisinta tässä on huomata, että se tilausvälityskeskus ei niitä kyytejä myy.

        Mutta en minä ole sanomassa, että tilauskeskusten kautta tehtävät järjestelyt ovat pakosti lain vastaisia. Sen päättävät muut tahot. Yritän vain tuoda esiin sitäkin mahdollisuutta että ne sellaisiksi voitaisiin katsoa. Eikö silloin olisi hyvä jos siihen olisi varauduttu?
        Myös olen yrittänyt oikoa huonoja argumentteja.


    • Nääsnääsjuu

      Mites se keskus laittaa taksin, jos kaikilla on sama enimmäishinta, niin mitä järkee on ajaa sitten halvemmalla? Sehän on saatana kiellettyä hintayhteistyötä, kun yrittäjätaksit keskenänsä sopivat enimmäishinnan! Seuraamusmaksuja odotellaan meillä, sitten päät pölkylle aluetaksin hallituksen jäseniltä!

      • Taksikeisari

        Asiakkaan etu onkin, että välityskeskus takaa, ettei enempää kyyti maksa, kuin välitys lupaa. Jokainen välitykseen liittyvä autoilija ja kuljettaja tähän sitoutuu.

        Asiakkaan kontolle jää valita yhtiö, jonka taksin katsoo olevan itselleen sopivin. Autoilijan ei nytkään ole mikään pakko olla välityksessä, jos saa ajoa omillaan. Harva vaan saa.

        Välitys ei ole julkinen palvelu nyt eikä jatkossa. Välitykset toimivat kuten mitkä tahansa yritykset ja myyvät kuljetuspalveluja kilpaillen keskenään. Ihan samoin kuin bensaa voi ostaa Nesteeltä, Teboililta, ABC:lta, tai vaikka ST1 asemalta. Ne kilpailevat keskenään rajusti asiakkaista ja hinta vaihtelee kilpailutilanteen mukaan.


      • johannes22
        Taksikeisari kirjoitti:

        Asiakkaan etu onkin, että välityskeskus takaa, ettei enempää kyyti maksa, kuin välitys lupaa. Jokainen välitykseen liittyvä autoilija ja kuljettaja tähän sitoutuu.

        Asiakkaan kontolle jää valita yhtiö, jonka taksin katsoo olevan itselleen sopivin. Autoilijan ei nytkään ole mikään pakko olla välityksessä, jos saa ajoa omillaan. Harva vaan saa.

        Välitys ei ole julkinen palvelu nyt eikä jatkossa. Välitykset toimivat kuten mitkä tahansa yritykset ja myyvät kuljetuspalveluja kilpaillen keskenään. Ihan samoin kuin bensaa voi ostaa Nesteeltä, Teboililta, ABC:lta, tai vaikka ST1 asemalta. Ne kilpailevat keskenään rajusti asiakkaista ja hinta vaihtelee kilpailutilanteen mukaan.

        Tässä viestissä sinulla on se oleellisin väärinkäsitys.
        Välityskeskukset eivät myy kuljetuspalvelua.
        Kuljetuspalvelua myyvät taksi-isännät.
        Välityskeskukset myyvät kuljetusten välittämistä (ja jotkut myös laitteistoja jne).


      • Taksikeisari
        johannes22 kirjoitti:

        Tässä viestissä sinulla on se oleellisin väärinkäsitys.
        Välityskeskukset eivät myy kuljetuspalvelua.
        Kuljetuspalvelua myyvät taksi-isännät.
        Välityskeskukset myyvät kuljetusten välittämistä (ja jotkut myös laitteistoja jne).

        Myönnän, että olet oikeassa. Asiakkaan lähtökohdasta katsoen välitysyhtiö myy kuljetuspalvelua ja autoilijat suorittavat saamansa tilauksen, mutta oikeassa tarkalleen ottaen olet.

        isoimmat välittäjät toimivat vastuullisesti niin, että takseja on saatavana myös öisin ja firmojen sisäiset säännöt pitävät päivystysvelvollisuuden jatkossakin, joski hintataso nostetaan sellaiseksi, että päivystäminen ei ole tappiollista. Myös maaseudun ajot tilataan jatkossa isommista paikoista ja turvataan sitä kautta markkinahinnoin. Automäärää voidaan tehostaa, eli vähentää ja parantaa kannattavuutta, mikä nyt on pohjamudissa.


    • Juustossalöytyy

      Juu juu, niimpä on:
      Hintakartelli rajoittaa vapaata kilpailua
      Hintakartelli tarkoittaa järjestelyä, jossa samalla tuotanto tai jakeluportaalla sovitaan tuotteiden hinnasta. Kartelli ei välttämättä koske ainoastaan tuotteita, vaan voi koskea myös palveluita. Kartellilla tarkoitetaan yleisemmin yritysten yhteenliittymää. Yhteenliittymää, jonka tarkoituksena on keskinäistä kilpailua rajoittamalla saavuttaa monopoli tai siihen verrattava asema markkinoilla.
      Ja näistä saa seuraamusmaksut!!!! Buah buah aluetaksi!

    • Juustossalöytyy

      Niin aluetaksi on monopolissa tai kartellissa, ihan miten vaan ja sen on otettava kaikki välitykseen. Kaikilla sama enimmäishinta = laiton hintayhteistyö. Buah Buah Buah! Seuraamusmaksuja odotellaan.

      • Taksikeisari

        Ainoastaan tilausvälityksen kautta on olemassa hinnoittelu, jota ei saa ylittää. Kukaan ei kiellä ajamasta halvemmalla, näin ollen ei ole yhteishinnoittelua, eikä kartellia. tokihan on niin, että tilatessaan palvelun asiakas on suostunut tuon hinnan maksamaan ja turha autossa on alkaa kinuamaan alennuksia, jollei sitten ole vaikka kanta-asiakaskorttia tai muuta etuseteliä, tai mitä välitysyritykset jatkossa keksivätkään asiakkaiden hankkimiseksi.

        Auton voi kilpailuttaa ilman välityskeskustakin ja nin tehdään jo nytkin. Ihan varmasti saat kyydityksen alle listahinnan, jos olet lähdössä vaikka Jyväskylästä Helsinki-Vantaalle tai toisin päin. Ei sitä kuitenkaan millään parilla sataa saa vaikka kuinka huutokaupattaisiin.


    • juustossalöytyy

      Tilausvälityskeskuksen kautta on hinnoittelu? Maksimihinta? Sovittu hinta? Buah Buah Buah!

      • taksikeisari

        Tietysti on. Jos paikkakunnalla on yksi kyydinvälittäjä, kuten usein on, niin soittamalla tilauksen saat ihan samalla tavalla kyydin kuin nytkin ja voit luottaa, että hinta on yhtiön ja kyydintarjoajan sopimusten mukainen. Tästä muodostuu kieltämättä monopoli, mutta se ei ole laiton, koska rinnakkaisia järjestelmiä saa laittaa vapaasti ja kilpailu on vapaata.

        Jos haluaa yrittää ja käyttää vaikka halvempaa hintaa kilpailuaseena, se on täysin sallittua, mutta auto tilataan muualta kuin välityksestä, tai ainakin niin että välityksen piirissä halvemmalla hinnalla ei saa etua tilausjärjestyksessä. Onhan näitä appeja ollut ja tulee varmasti, mutta niissä on ihan sama sisäinen hierarkiansa, kuin muillakin välityksillä. Ei Uberillakään ole mahdollista kiilata halvemmalla hinnalla toisten Uberlaisten edelle.

        Taksialan tulevaisuus ei ole monenkirjavien pienyrittäjien, vaan isojen ja vielä isompien jättiläisten pelikenttä. Suomi on niin pieni tällä alalla, että käytännössä kilpailua tulee vain pääkaupunkiseudulle ja sekin on isojen poikien kilpailua markkinaosuuksista.

        Yhteiskunnan, siis kuntien ja valtion ajot ovat kilpailutettu jo nyt ja paljon joudutaan työaikalakeja ja työehtosopimuksia, että pää pysyy edes pinnalla.


    • Nääsnääsjuu

      Ei voida keskenämme sopia hinnoista aluetaksissa, olemme kartellissa. Alutaksin hallitus joutaa itse maksamaa seuraamusmaksun.

      • Taksikeisari

        Yksin ei voi tehdä kartellia, vaan siihen tarvitaan vähintään kaksi. Aluetaksi on yritys, joka hinnoittelee tuotteen jäsenilleen, eli työläisilleen. Jäsen saa ajaa toki vaikka ilmaiseksi, mutta Aluetaksi ei tue, eikä kerro tilaajalle muuta kuin sopimushinnan. Ei sinne soiteta, että haluan sen halvimman taksin heti tänne. Jos haluat tingata hinnasta, niin kilpailutat mahdolliset muut välittäjät, tai suoraan ilman välitystä.

        Voihan sitä öykkäröidä ja pitää limusiinin raksuttamassa vaikka koko viikonlopun, mutta ihan peruspäivärahoilla se ei onnistu. Herran elämä vaatii herran tulot jatkossakin.


    • Nääsnääsjuu

      Aluetaksi ei tue, eikä kerro tilaajalle muuta kuin sopimushinnan? Mitä, mitä? Sopimushinta on sovittu hinta. Se on kiellettyä. Ei meillä ole muita kuin aluetaksi. Meillä voi siis olla sama sovittu maksimi hinta? Aluetaksin hallitus maksaa seuraamusmaksun. Oliko se jotain 20 pros liikevaihdosta? On muuten maksamista.

      • Taksikeisari

        Ei ole aluetaksin vika, jos ei ole kilpailua. Aluetaksi toki vastuullisena yhtiönä pitää hinnankorotukset kohtuullisena, niin ettei asiakkaita rahasteta yli perustellun, eli pitää korotukset alle 25% nykytasosta, mikä vielä on kohtuullista.

        Enempi kilpailuviranomaiset jahtaavat alihintaan myyviä ja sitä kautta määräävää markkina-asemaa väärinkäyttäviä yhtiöitä, kuten Valio oli jokin aika sitten ja joutui nostamaan hinnat kannattavaksi.

        Itse olisin sillä kannalla, että kaupungeissa siirryttäisiin vyöhykehinnoitteluun, niin että minimihinta päivällä olisi 15€ ja yöllä 20€ ja siihen sisältyisi noin 5km siirto ja matkustajia saisi ola sen mitä autoon menee. Nakkikioski- ja tupakka- ynnä oksennustauot sitten 3€ minuutti erikseen . Sitten voisi olla VIP tilauksia tolppajonojen ohi, vaikka 50€ lisähintaan.


    • Juustossalöytyy

      Taksikeisari on selvästi avensis-mies, joka luulee olevansa mersumiesten kanssa samalla viivalla. Avensis miehet tipppuu pelistä pois. Aluetaksi on kartelli!

      • Taksikeisari

        Avensis on kallein auto ajossa. Ei tule, eikä niitä juuri ole muillakaan. Bensavehkeenä perusperheautona varmaan on ihan kelpo laitos, mutta että työkseen istuisi autossa tuhansia tunteja, niin merkit ovat muut. Makuja on sitten montaa. Itse pidän Volvosta ja ranskalaisista, mutta niissä ei ole tällä hetkellä oikein käytännöllistä taksiautoa koriltaan. Mese on muten mukava, mutta umpihangessa se ei ole oikein kilpailukykyinen. Autonkin saa vielä aika vapaasti valita, joskaan ei välttämättä sitäkään loputtomiin.

        Kartelliksi aluetaksi ei muodostu, niin kuin ei muutkaan välityskeskukset, kunhan ne eivät keskenään ala sopia hintoja.


      • raastuit
        Taksikeisari kirjoitti:

        Avensis on kallein auto ajossa. Ei tule, eikä niitä juuri ole muillakaan. Bensavehkeenä perusperheautona varmaan on ihan kelpo laitos, mutta että työkseen istuisi autossa tuhansia tunteja, niin merkit ovat muut. Makuja on sitten montaa. Itse pidän Volvosta ja ranskalaisista, mutta niissä ei ole tällä hetkellä oikein käytännöllistä taksiautoa koriltaan. Mese on muten mukava, mutta umpihangessa se ei ole oikein kilpailukykyinen. Autonkin saa vielä aika vapaasti valita, joskaan ei välttämättä sitäkään loputtomiin.

        Kartelliksi aluetaksi ei muodostu, niin kuin ei muutkaan välityskeskukset, kunhan ne eivät keskenään ala sopia hintoja.

        Ei ne kartelleja ole.Ne on kolhooseja.Jäänteitä venäjältä.


    • pennandteller

      Tämän perusteella myöskin Grey Hennin toiminta on laitonta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe