ystävyydestä

puer86

Näin ystävänpäivän lähestyessä:
"Ei ole ihmisen hyvä olla yksinään" [1. moos. 2:18]
"Tosi ystävä ei jätä ystävää ahdinkoon" [job. 6:14]
"Paljon ystäviä - vähän ystävyyttä, tosi ystävä on enemmän kuin veli" [sananl. 18:24]

Toi eka lainaus on suosikkini. Olin ennen itse kovasti yksinäinen ja tiedän miltä se tuntuu. Tiedän hyvin että tuo jae pitää paikkansa - ainakin omalla ja monien muidenkin kohdalla. Raamatussa on siis ainakin jotakin, mikä on todistettavasti totta!
Onko teillä mitään sellaisia raamatunkohtia, joiden ajatuksesta erityisesti pidätte? (Yritin muotoilla jonkinlaisen kysymyksen, että tässäkin viestissä olisi edes jotakin järkeä...)

4

6091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väinämö

Raamatussa on paljonkin asioita, jotka ovat todistettavasti totta. Tämä sinun totuutesi ei kuitenkaan ole mikään absoluuttinen totuus, sillä maailmasta löytyy monta ihmistä, jotka viihtyvät yksinään. Ja yksinäisyys ja yksin oleminen ovat kaksi eri asiaa.

Pari lainausta:

"Oman sisäisen arvonsa mitassa onkin jokainen rakastava tai vihaava yksinäisyyttä, omaa seuraansa" -Schopenhauer-

"Olemme onnellisempia yksinäisyydessä kuin seuramaailmassa. Johtuneeko se siitä, että yksinäisyydessä ajatellaan asioita ja että seurassa on pakko ajatella ihmisiä" -Chamfort-

• Pähkylä

Jatkan tuosta ystävyys -teemasta.

Ystävyyttä tosiaan arvostetaan Raamatussa:
      "tosi ystävä on enemmän kuin veli." Sananl. 18:24

Ystävää ei saa jättää ahdinkoon:
      "Tosi ystävä ei jätä ystävää ahdinkoon -- joka
      niin tekee, hylkää myös Kaikkivaltiaan." Job 6:14

Toisen ystävyyttä ei saa käyttää hyväkseen;
      "Älä puno juonia naapuriasi vastaan, joka pitää
      sinua ystävänään." Sananl. 3:29

Ystävyyden vaalimiseen annetaan ohjeita:
      "Joka vaalii ystävyyttä, unohtaa loukkauksen,
      joka menneitä kaivelee, menettää ystävänsä." Sananl. 17:9

Kristillisen etiikan mukaan siinä ei tosin vielä ole mitään erinomaisen kiitettävää, jos kohtelee hyvin vain ystäviään, sillä niin tekevät ihmiset joka puolella uskonnosta riippumatta. Siinä vasta punnitaan kristillisyys, miten suhtautuu vihamiehiinsä: Jeesus sanoi: "Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?" Matt. 5:47

Jeesus kehotti ulottamaan rakkauden myös vihamiehiin: "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille." Matt.5:44-45

Jeesus antoi henkensä meidän edestämme, ja hän sanoo meitä ystävikseen: "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä." Joh. 15:13

Hän on syntisten ystävä.

Jeesus herätti ystävänsä, Lasaruksen, kuolleista (Joh. 11:3) ja tulee herättämään kerran kaikki ystävänsä ikuiseen iloon Jumalan luona.

----
      Luuk. 7:34
      Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!'

• friend

Sananlaskut:

"YSTÄVÄN RAKKAUS EI KOSKAAN PETÄ" (17:17)

"ÄLÄ HYLKÄÄ YSTÄVÄÄ, ÄLÄ ISÄSI YSTÄVÄÄ" (27:9)

• Epputar

Onpa ihana viesti. Kiitoksia.
      Ystävyys ja rakkaus ovat niitä tärkeimpiä asioita elämässä.

Enkä voi olla sanomatta sinulle tätä, kun kerran olet latinan harrastaja ja nikkisi on puer:

Sunt puere puere :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe