Näin ystävänpäivän lähestyessä:
"Ei ole ihmisen hyvä olla yksinään" [1. moos. 2:18]
"Tosi ystävä ei jätä ystävää ahdinkoon" [job. 6:14]
"Paljon ystäviä - vähän ystävyyttä, tosi ystävä on enemmän kuin veli" [sananl. 18:24]
Toi eka lainaus on suosikkini. Olin ennen itse kovasti yksinäinen ja tiedän miltä se tuntuu. Tiedän hyvin että tuo jae pitää paikkansa - ainakin omalla ja monien muidenkin kohdalla. Raamatussa on siis ainakin jotakin, mikä on todistettavasti totta!
Onko teillä mitään sellaisia raamatunkohtia, joiden ajatuksesta erityisesti pidätte? (Yritin muotoilla jonkinlaisen kysymyksen, että tässäkin viestissä olisi edes jotakin järkeä...)
ystävyydestä
4
6246
Vastaukset
- Väinämö
Raamatussa on paljonkin asioita, jotka ovat todistettavasti totta. Tämä sinun totuutesi ei kuitenkaan ole mikään absoluuttinen totuus, sillä maailmasta löytyy monta ihmistä, jotka viihtyvät yksinään. Ja yksinäisyys ja yksin oleminen ovat kaksi eri asiaa.
Pari lainausta:
"Oman sisäisen arvonsa mitassa onkin jokainen rakastava tai vihaava yksinäisyyttä, omaa seuraansa" -Schopenhauer-
"Olemme onnellisempia yksinäisyydessä kuin seuramaailmassa. Johtuneeko se siitä, että yksinäisyydessä ajatellaan asioita ja että seurassa on pakko ajatella ihmisiä" -Chamfort- - Pähkylä
Jatkan tuosta ystävyys -teemasta.
Ystävyyttä tosiaan arvostetaan Raamatussa:
"tosi ystävä on enemmän kuin veli." Sananl. 18:24
Ystävää ei saa jättää ahdinkoon:
"Tosi ystävä ei jätä ystävää ahdinkoon -- joka
niin tekee, hylkää myös Kaikkivaltiaan." Job 6:14
Toisen ystävyyttä ei saa käyttää hyväkseen;
"Älä puno juonia naapuriasi vastaan, joka pitää
sinua ystävänään." Sananl. 3:29
Ystävyyden vaalimiseen annetaan ohjeita:
"Joka vaalii ystävyyttä, unohtaa loukkauksen,
joka menneitä kaivelee, menettää ystävänsä." Sananl. 17:9
Kristillisen etiikan mukaan siinä ei tosin vielä ole mitään erinomaisen kiitettävää, jos kohtelee hyvin vain ystäviään, sillä niin tekevät ihmiset joka puolella uskonnosta riippumatta. Siinä vasta punnitaan kristillisyys, miten suhtautuu vihamiehiinsä: Jeesus sanoi: "Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?" Matt. 5:47
Jeesus kehotti ulottamaan rakkauden myös vihamiehiin: "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille." Matt.5:44-45
Jeesus antoi henkensä meidän edestämme, ja hän sanoo meitä ystävikseen: "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä." Joh. 15:13
Hän on syntisten ystävä.
Jeesus herätti ystävänsä, Lasaruksen, kuolleista (Joh. 11:3) ja tulee herättämään kerran kaikki ystävänsä ikuiseen iloon Jumalan luona.
----
Luuk. 7:34
Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!' - friend
Sananlaskut:
"YSTÄVÄN RAKKAUS EI KOSKAAN PETÄ" (17:17)
"ÄLÄ HYLKÄÄ YSTÄVÄÄ, ÄLÄ ISÄSI YSTÄVÄÄ" (27:9) - Epputar
Onpa ihana viesti. Kiitoksia.
Ystävyys ja rakkaus ovat niitä tärkeimpiä asioita elämässä.
Enkä voi olla sanomatta sinulle tätä, kun kerran olet latinan harrastaja ja nikkisi on puer:
Sunt puere puere :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171014- 125906
- 94771
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504