ystävyydestä

puer86

Näin ystävänpäivän lähestyessä:
"Ei ole ihmisen hyvä olla yksinään" [1. moos. 2:18]
"Tosi ystävä ei jätä ystävää ahdinkoon" [job. 6:14]
"Paljon ystäviä - vähän ystävyyttä, tosi ystävä on enemmän kuin veli" [sananl. 18:24]

Toi eka lainaus on suosikkini. Olin ennen itse kovasti yksinäinen ja tiedän miltä se tuntuu. Tiedän hyvin että tuo jae pitää paikkansa - ainakin omalla ja monien muidenkin kohdalla. Raamatussa on siis ainakin jotakin, mikä on todistettavasti totta!
Onko teillä mitään sellaisia raamatunkohtia, joiden ajatuksesta erityisesti pidätte? (Yritin muotoilla jonkinlaisen kysymyksen, että tässäkin viestissä olisi edes jotakin järkeä...)

4

6246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väinämö

      Raamatussa on paljonkin asioita, jotka ovat todistettavasti totta. Tämä sinun totuutesi ei kuitenkaan ole mikään absoluuttinen totuus, sillä maailmasta löytyy monta ihmistä, jotka viihtyvät yksinään. Ja yksinäisyys ja yksin oleminen ovat kaksi eri asiaa.

      Pari lainausta:

      "Oman sisäisen arvonsa mitassa onkin jokainen rakastava tai vihaava yksinäisyyttä, omaa seuraansa" -Schopenhauer-

      "Olemme onnellisempia yksinäisyydessä kuin seuramaailmassa. Johtuneeko se siitä, että yksinäisyydessä ajatellaan asioita ja että seurassa on pakko ajatella ihmisiä" -Chamfort-

    • Pähkylä

      Jatkan tuosta ystävyys -teemasta.

      Ystävyyttä tosiaan arvostetaan Raamatussa:
      "tosi ystävä on enemmän kuin veli." Sananl. 18:24

      Ystävää ei saa jättää ahdinkoon:
      "Tosi ystävä ei jätä ystävää ahdinkoon -- joka
      niin tekee, hylkää myös Kaikkivaltiaan." Job 6:14

      Toisen ystävyyttä ei saa käyttää hyväkseen;
      "Älä puno juonia naapuriasi vastaan, joka pitää
      sinua ystävänään." Sananl. 3:29

      Ystävyyden vaalimiseen annetaan ohjeita:
      "Joka vaalii ystävyyttä, unohtaa loukkauksen,
      joka menneitä kaivelee, menettää ystävänsä." Sananl. 17:9

      Kristillisen etiikan mukaan siinä ei tosin vielä ole mitään erinomaisen kiitettävää, jos kohtelee hyvin vain ystäviään, sillä niin tekevät ihmiset joka puolella uskonnosta riippumatta. Siinä vasta punnitaan kristillisyys, miten suhtautuu vihamiehiinsä: Jeesus sanoi: "Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?" Matt. 5:47

      Jeesus kehotti ulottamaan rakkauden myös vihamiehiin: "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille." Matt.5:44-45

      Jeesus antoi henkensä meidän edestämme, ja hän sanoo meitä ystävikseen: "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä." Joh. 15:13

      Hän on syntisten ystävä.

      Jeesus herätti ystävänsä, Lasaruksen, kuolleista (Joh. 11:3) ja tulee herättämään kerran kaikki ystävänsä ikuiseen iloon Jumalan luona.

      ----
      Luuk. 7:34
      Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!'

    • friend

      Sananlaskut:

      "YSTÄVÄN RAKKAUS EI KOSKAAN PETÄ" (17:17)

      "ÄLÄ HYLKÄÄ YSTÄVÄÄ, ÄLÄ ISÄSI YSTÄVÄÄ" (27:9)

    • Epputar

      Onpa ihana viesti. Kiitoksia.
      Ystävyys ja rakkaus ovat niitä tärkeimpiä asioita elämässä.

      Enkä voi olla sanomatta sinulle tätä, kun kerran olet latinan harrastaja ja nikkisi on puer:

      Sunt puere puere :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe