Koneen kesäminen

halvalla-menee

Kestääkö tietokone pitempään, jos käyttäjärjestelmänä on Windowsin siasta Linux?
Minulla on hp pavilion pöytäkone vuosi 2010 ja siinä on ollut Linux melkein alusta lähtien. Ei siinä ole mitään loppumisen merkkejäkään. Ei mitään vikaa.
Olisikohan viisainta ostaa seuraavallakin kerralla joku halpa markettikone ja vaihtaa siihen heti alkuun Linux?

25

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdasacc

      Käyttöjärjestelmä taitaa on vain niitä toissijaisia ohjelmisto tekijöitä, mitkä tietokoneen kestävyyteen vaikuttaa. Se lähtökohtainen vaikutus lähtee jo tietokoneen mallista ja sen elektroniikan laadusta - Ja miten ja mihin käyttäjä sitä käyttää, kuinka usein ja millaisella rasituksella? Onko kokoonpano hyvin jäähdytetty ja pidetäänkö rauta/softa puoli aina puhtaana?

      Itse pitäisin jatkuvaa rasitusta ja liian korkeita lämpötiloja yleisimpänä käyttöiän alentajana, tämä pätee kaikkiin elektroniikkaa sisältäviin laitteisiin. Etenkin jos niitä ei ole jäähdytetty riittävällä tavalla ja laitteen elektroniikka on enemmän tai vähemmän keskitasoa alemmalla tyyppi luokituksella.

      Tietokoneessa se tärkein ykkös komponentti on emolevy ja sen sisältämä elektroniikan laatu määrittelee jo aika pitkälle, että mitä se jatkossa kestää ja kuinka pitkään - Tietenkin kokonaisuus silti ratkaisee ja millaisen käyttäjän käsissä se on.

      • halvalla-menee

        Varmaankin. Kuitenkin nuo asiat, joita luetteloit ovat valitettavasti sellaisia "vaikeita", ettei niitä oikein tavallinen ostaja osaa tarkistaa.
        Vai voisiko ne jostain tarkistaa? Minä ajattelen paljon hintaakin.


      • awrawrrw
        halvalla-menee kirjoitti:

        Varmaankin. Kuitenkin nuo asiat, joita luetteloit ovat valitettavasti sellaisia "vaikeita", ettei niitä oikein tavallinen ostaja osaa tarkistaa.
        Vai voisiko ne jostain tarkistaa? Minä ajattelen paljon hintaakin.

        "Vai voisiko ne jostain tarkistaa?"

        Riippuu mallista, kyllä niitä tiettyjen valmistajien malleja julkisissa testipenkeissä aina pintaakin syvemmältä tarkastellaan, jos niitä kiinnostaa seurata, niin voi niistäkin jotain oppia.

        Jos sitten jostain mallista ei oikein löydy mitään yleistä testiä käyttäjien kokemus kommenttia, niin harvemmin ne laadullisesti mitään kovin kehuttavia ovat. Sama asia kuin ostaisi sikaa säkissä tai pelaisi arpapelejä.

        Ja tietokoneissa tietenkin hinta määräytyy myös sen mukaan, millaista suorituskykyä käyttäjän tarve vaatii.


    • Mä-olen-Ilpo

      "Windowsin siasta Linux?"

      Kyllä varmasti kestää jos Windows-sian, vaihtaa Linuxsiin.
      Possusta on tullu erittäin epävakaa, ei enään sovellu muuhun kuin alle 30min kestäviin peleihin, muuten nekin jäävät kesken, milloin mistäkin syystä.

    • fsfsfdsfdsfsfd

      Jos koneen kestävyyttä ja mahdollista kuumenemista ja tästä aiheutuvia mahdollisia vaurioita ajatellaan, niin käyttöjärjestelmä tässä tuskin juurikaan vaikuttaa.

      Vaan tärkeämpää on se miten konetta käytetään ja huolehditaanko pölyjen poistosta koneen sisältä, myös tuulettimen sisältä.

      • asss123456

        "Vaan tärkeämpää on se miten konetta käytetään"
        Minä olen sellainen käyttäjä, joka en palaa muita pelejä, kuin linuxin omaa Klondie-peliä.
        Yritän kyllä ymuroida pölyjä sisältä aina toisinaan.
        Tärkeää tietenkin minullekkin on ettei konetta tarvitseisi vaihtaa kovin usein.
        Mun tietokone on ihan tavallinen Gigantista ostettu pöytäkone.


      • pölynsuodatin
        asss123456 kirjoitti:

        "Vaan tärkeämpää on se miten konetta käytetään"
        Minä olen sellainen käyttäjä, joka en palaa muita pelejä, kuin linuxin omaa Klondie-peliä.
        Yritän kyllä ymuroida pölyjä sisältä aina toisinaan.
        Tärkeää tietenkin minullekkin on ettei konetta tarvitseisi vaihtaa kovin usein.
        Mun tietokone on ihan tavallinen Gigantista ostettu pöytäkone.

        Pöytäkoneissa pöly ei kovin merkittävä ongelma olekaan.
        Joissain koneissa on onneksi pölysuodatin.
        Minulla on sellainen tornikotelon etupaneelissa, kerää pölyä sisäänmenoilmasta.


    • Windowssin virustutka on ylimääräinen rasite. Nostaa cpu-kuormaa ja lämpöä. Joissakin koneissa voi olla halpoja kondensaattoreita jotka kestävät huonosti lämpöä. Sitä tahallista käyttöajan lyhentämistä. Itselläni oli yksi emolevy mikä ei kestänyt takuuseen asti. En viitsinytlopulta taas ottaa uutta takuusta vaan vaihdoin merkkiä. Monet TV:t kärsivät tästä myös.

      • Mä-olen-Ilpo

        Mikähän kondensaattori se oli joka lämmön vuoksi laukesi, oliko hakkurin suotokondensaattori virtalähteessä, vai missä se oli ?


      • Mä-olen-Ilpo kirjoitti:

        Mikähän kondensaattori se oli joka lämmön vuoksi laukesi, oliko hakkurin suotokondensaattori virtalähteessä, vai missä se oli ?

        Ihan emolevyssä. Pullistuneen konkan huomaa kyllä. Nyt tilanne parempi kun koneet kuumenee vähemmän. Tuossa yhdessä mallissa oli valmistusvika. Kesti vain muutaman kuukauden ja sitten takuusta uusi tilalle. Emon vaihto on iso työ.


      • kirppari_kierrätys

        Olen näitä pullea konkkaisia emolevyjä saanut ihan ilmaiseksi lahjoituksena ja ovat kestäneet konkkien vaihdon jälkeen oikein hyvin käytössä. Virtalähde-puolen konkat tosin juotettu n. 450C tinalla eli voi tarvita vähän järeämpää kolvia irrottamiseen ja pitää osata varoa myös vaurioittamasta uusia konkkia liialla lämmöllä. Eikä kannata ihmetellä, jos normitinat tulee silmille lämmetessään vähän liikaa - huonoilla kontakteilla on taipumusta lämmetä virran ollessa 10A:n paremmalla puolen. Ei nykypäivänä tarvitse juuri enää uutta rautaa ostella: Ihmiset hylkäävät pahimmoillaan parin vuoden ikäisiä kättöjärjestelmä-vikaisia laitteita vaikka minne.
        Ja yleensä laitteesta hajoaa jokin komponentti: kiintolevy, virtalähde, konkat, näytönohjain. Näitä nyt ainakin tullut vastaan. Eli tuollaisen komponentti vikaisen korjaa välillä ihan pikkurahalla. Joskus näytönohjain on polttanut väyläliittimestä power-nastat pois - mutta eihän juuri em. liitintä ole pakko käyttää mihinkään.
        Joskus hidastelu johtuu myös jonkin komponentin epäsuhdasta "markettikoneessa": Saattaa ihan selvitä lisäämällä muistia - korjaan - vaihtamalla muistit isompaan ja nopeampaan. Joskus näytönohjaimen tehokkaampaan vaihtaminen auttaa. Ja vanhasta pelikoneesta tulee vielä hyvä nettipääte jollekulle: Kaikki kun eivät pelaa.


    • mr.data

      "Vai voisiko ne jostain tarkistaa? Minä ajattelen paljon hintaakin."
      Hintalapusta. Ikävä tosiasia on, että halvalla saa useimmiten paskaa ja kalliimmalla parempaa tavaraa.

      • ostan_bulkkia

        Tästä syystä käytetty laatukone on hyvä ostos. Iän lisääntyminen tosin nakertaa pikkuhiljaa laadusta eli pitää toisaalta tietää mitä on ostamassa - tai mihin käyttöön laite on tulossa.
        Sääntöön on yksi poikkeus: Uudenlainen tekniikka, joka maksaa maltaita vaikkei tulevaisuudessa osoittautuisikaan mitenkään hyväksi hankinnaksi. Bulk-tason tuotteelle tuo kyllä pätee eli hyvä hinta on jonkinlainen tae laadusta verrattaessa samankaltaisiin kilpaileviin malleihin. Kusetuskertoimen extrapolointi on tärkeää jotta valinta onnistuisi.


    • Räpättää

      Kiintolevy on kovemmassa kulutuksessa Windowsissa. Virustarkistuskin lukee tiedostoja jatkuvasti. Jatkuvat päivitykset rasittavat levyä myös.

    • Windows.suojaa

      Ensinnäkin Linux tuhoaa SSD-levyt, koska Linuxissa ei ole SSD:n vaatimaa TRIM-toimintoa. Toisekseen Linux rikkoo myös emolevyn, koska epäkelpojen laiteajureiden vuoksi syntyy kaatumavaiheessa korkeajänniteisiä transientteja, jotka polttavat mikropiirien suojasulakkeita. Lopulta kun kaikki sulakkeet on käytetty, niin laite lakkaa toimimasta.

      • höpön_löpö

        Ensinnäkin trim on tuettu kaikissa oletusasetuksilla asennetuissa linux:ssa, joissa on vähintään ext4 tai btrfs tiedostojärjestelmä. Tuki löytyy itse asiassa erittäin laajasti eri tiedostojärjestelmistä. Sitä ei tarvitse erikseen ottaa käyttöön, koska toteutus käyttää ennalta määriteltyjä wear-profiileja: Jos tietotaitosi kuitenkin on paremmalla tasolla, kuin ajurikehittäjien, niin saat tietysti täydet oikeudet säätää em. parametreja omalla koneellasi - ja omalla vastuullasi. Ja tästä syystä linux:lla ei ole mitään takuuta: Käyttäjällä on täydet oikeudet!
        Arch-linuxiin esimerkiksi tietoa tuolta:
        https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives


      • Debianisti

        Trim komennolla ei ole mitään tekemistä levyn kulumisen kanssa. Se vain nopeuttaa kirjoitustoimintoja mutta vuotaa tietoa mikäli käyttää levyllä salausta.

        Kaatumisen aiheuttamat virtapiikit ovat mielikuvitusta.


      • höpön_löpö kirjoitti:

        Ensinnäkin trim on tuettu kaikissa oletusasetuksilla asennetuissa linux:ssa, joissa on vähintään ext4 tai btrfs tiedostojärjestelmä. Tuki löytyy itse asiassa erittäin laajasti eri tiedostojärjestelmistä. Sitä ei tarvitse erikseen ottaa käyttöön, koska toteutus käyttää ennalta määriteltyjä wear-profiileja: Jos tietotaitosi kuitenkin on paremmalla tasolla, kuin ajurikehittäjien, niin saat tietysti täydet oikeudet säätää em. parametreja omalla koneellasi - ja omalla vastuullasi. Ja tästä syystä linux:lla ei ole mitään takuuta: Käyttäjällä on täydet oikeudet!
        Arch-linuxiin esimerkiksi tietoa tuolta:
        https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives

        Ubuntussa ei ole trim oletuksena päällä (discard optio) vaan trim ajetaan cronnilla viikottain. Tämä on parempi tapa. Kaikille levyille ei ole tukea ja kannattaa tarkistaa onko oma levy tuen piirissä. Oletuksena päällä Intel ja Samsung levyillä. Jos joku muu levy trimmin voi laittaa päälle kunhan varmistaa toimivuuden. ja huomaako hidastumista? Jos koneessa tarpeeksi muistia monet tiedostot ovat välimuistissa ja SSD-levyn nopeus auttaa lähinnä käynnistymisessä.


    • pitkäikäisiä.koneita

      En nyt tiedä, mulla on HP Brio pöytäkone vuodelta 2001 jossa on Windows 98SE ja kone toimii vieläkin. Sitten on mm. Commodore Amiga 500 ja Salora Manager 80-luvulta jotka nekin toimivat vieläkin joten eipä taida käyttöjärjestelmä vaikuttaa koneen kestävyyteen.
      Vähäisellä käytöllähän em. koneet ovat nykyisellään, pääasiallisena käyttökoneena mulla on nyt Packard-Bell läppäri vuodelta 2013 joka on jokapäiväisessä käytössä useita tunteja. Ei ole vielä vikoja ollut. Edellisessä Toshiba läppärissä kiintolevy hajosi jo kuukauden kuluttua käyttöönotosta ja kone koki tapaturmaisen lopun joten pidemmän ajan kestävyydestä muutoin ei päässyt selvyyteen.

    • mitenKäyttää

      Ihan käytöstä riippuu. Jos ei tiedä asioista mitään niin linux ei ainakaan lue ja kirjoita levylle yhtä paljon kun windows. On myös kevyempi (jos ei ole säätänänyt asetuksia).

      Eli ainakin levy voi toimia pidempään linuxilla.

      Mutta elektroniikka erittäin harvoin on viallinen tai hajoaa käytössä eli pitäisi kestää 5-10 vuotta helposti, ei 24/7 käytössä. Yleisin vika on varmaan PSU (virtapiikki ukkosella hajottaa) tai softa eli käyttöjärjestelmä menee epävakaaksi (käyttäjän vika), tän korjaa käyttiksen uudelleen asennus.

      • sdksdkfksldfdklj

        Kun ikää alkaa olla 30 vuotta, taitaa kondensaattorit alkaa tulemaan tiensä päähän, esim. Apple foorumeilla on juttuja virtalähteiden Rifa -merkkisten konkkien poksahduksista, savuttavat myrkyllistä savua.


      • ascfascas

        "Jos ei tiedä asioista mitään niin linux ei ainakaan lue ja kirjoita levylle yhtä paljon kun windows."

        Windows kirjoittaa taustalla jatkuvasti, mutta normaalitilassa silläkään tuo ei ole mitään raskasta, mikä merkittävästi rasittaisi kovalevyä tai koko rautaa. Raskas sovelluskäyttö ja haittaohjelmat on sitten asia erikseen, Windowseille niitäkin riittää.


      • Heheheheheh
        sdksdkfksldfdklj kirjoitti:

        Kun ikää alkaa olla 30 vuotta, taitaa kondensaattorit alkaa tulemaan tiensä päähän, esim. Apple foorumeilla on juttuja virtalähteiden Rifa -merkkisten konkkien poksahduksista, savuttavat myrkyllistä savua.

        Aika harva nykyisin käyttää 80-luvun tietokonetta. Varmaan lähinnä väin Commodore, Amiga jne. harrastajat.


      • lkdjfsljfdlks
        Heheheheheh kirjoitti:

        Aika harva nykyisin käyttää 80-luvun tietokonetta. Varmaan lähinnä väin Commodore, Amiga jne. harrastajat.

        Nimenomaan, tavallisella käyttäjällä joka vaihtaa muutaman vuoden välein uuteen koneeseen, ei teknisiä ongelmia ehdi tulla. Ainut mikä voi aiheuttaa ongelmia on kiintolevy mutta SSD:t poistanevat senkin ongelman. Tietysti jos käyttäjä on typerä niin voi aiheuttaa esim. koneen ylikuumenemisen laittamalla esim. läppärin vaikka sängylle peiton päälle jolloin jäähdytys/ilmanottoaukot tukkeutuvat. Tosin automatiikka saattaa sammuttaa koneen kun lämmöt nousevat epänormaalin korkealle ennenkuin vaurioita ehtii tapahtua.


    • näin_kiintolevyissä

      Ainakin kiintolevyjen kohdalla on niin, että vanhemmat ja pienemmät kestää pidempään kuin suuremmat ja uudemmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe