Kolesteroli lääkkeen lopettamisesta

Kysymys-

Aloitin kuukausi sitten kolesteroli lääkityksen. Väsyttää kamalasti , pahoinvointia ja jaloissa kipua. Kuukauden päästä kokeet. Olen muuttanut ruokavaliota, niin uskon, että tämä ruokavalio myös laskee arvoja.

Taidan lopettaa koko lääkityksen, kun saan kokeiden tulokset. Riittääkö, että ilmoitan vain terveyskeskukseen?

14

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karheakurkku

      Mikän niminen lääke?

      • Alkuperäinen-kirjoittaja

        Atorvastatin 10mg, 1 päivässä


    • lkjhpoijuh

      Lopetin kolomen kuukauden kuluttua koska olin täysin vakuuttunut ettei kolesteroli tuki valtimoita. Toinen motivaatio oli koska tuli lihaskipuja ja muisti heikkeni.

      Niin statiineitten vaikuttavuus löytyy https://sites.google.com/site/leinoutriainen/
      Proffa Huuponen ei ole saanut mitään aikaiseksi tutkimuksissaan statiineitten vaikutuksesta kymmenen vuotta ja pari milijoonaa haaskattu. Eli sielläkin taitaa olla lopputulos notta niistä ei ole mitään hyötyä vaan vain haittaa.

      Valtimotukokset on kalkkia ja statiineilla on soma tapa jopa lisätä sitä.

      • Alkuperäinen_kirjoittaja

        Katson kokeiden tulokset Kuukauden päästä ja lopetan lääkityksen. Olen muuttanut ruokavaliota ja teetätän kokeet 2-3 ,kuukauden päästä omalla kustannuksella ja katson miten ruokavalion muutos vaikuttaa arvoihin.


      • lkjhpoijuh
        Alkuperäinen_kirjoittaja kirjoitti:

        Katson kokeiden tulokset Kuukauden päästä ja lopetan lääkityksen. Olen muuttanut ruokavaliota ja teetätän kokeet 2-3 ,kuukauden päästä omalla kustannuksella ja katson miten ruokavalion muutos vaikuttaa arvoihin.

        Minulle on muodostunut vankkumatun käsitys ettei kolesteroli aiheuta tulppaa. Tuossa linkissä on kasattu lyhyesti ja selkeästi sekin, että tulppa potilailla onkin terveitä alemmat LDL-kolesterolit http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/kovatrasvat-ja-kolesteroli-ystavamme.html

        Mulle tuli kyllä sanailua lääkärin kanssa kun kieltäydyin statiineista, mutta sillä siitä selviää kunhan hän pistää papereisiinsa , että potilas kieltäytyy statiineista.


    • sedai123

      Global Burden of Disease tutkimuksen mukaan 10 merkittävintä ravintotekijää jotka vaikuttavat suomalaisten kuolemia olivat (merkittävimmästä alkaen) vuonna 2016:

      Ravintotekijät jotka aiheuttavat kuolemia (merkittävimmästä alkaen):

      1. Liian vähän täysjyväviljoja

      2. Liian vähän pähkinöitä ja siemeniä

      3. Liian vähän vihanneksia

      4. Liian vähän hedelmiä

      5. Liikaa suolaa

      6. Liian vähän omega 3 -rasvahappoja

      7. Liian vähän palkokasveja (pavut, herneet, linssit)

      8. Liian vähän kuitua

      9. Liian vähän monityydyttymättömiä rasvoja

      10. Liikaa prosessoitua lihaa (makkara, nakit, leikkeleet, kinkku, kananuggetit...)

      Global Burden of Disease on maailman suurin ja kattavin epidemiologinen tutkimus jonka on rahoittanut Bill and Melinda Gates Foundation. Maailmanlaajuisesti yli 2000 tutkijaa ovat selvittäneet terveyteen ja sairauteen liittyvien ilmiöiden jakaantumista ja niihin vaikuttavia tekijöitä. https://vizhub.healthdata.org/gbd-compare/

      Toinen meta-analyysi tutki 102 väestöntutkimusta ja esitti miten ruoat vaikuttavat kuolleisuuteen. Alla merkittävimmät havainnot:

      -Kokojyväviljat vähensivät erittäin selkeästi kuolleisuutta (erittäin pieni virhemarginaali)
      -Prosessoitu vilja (valkoinen riisi, valkoinen vehnäjauho) lisäsivät kuolleisuutta
      -Hedelmät vähensivät selkeästi kuolleisuutta
      -Vihannekset vähensivät selkeästi kuolleisuutta
      -Palkokasvit vähensivät selkeästi kuolleisuutta
      -Pähkinät vähensivät selkeästi kuolleisuutta
      -Kananmunat lisäsivät kuolleisuutta
      -Maitotuotteet lisäsivät kuolleisuutta
      -Kala vähensi kuolleisuutta
      -Punainen liha (sika, nauta) lisäsivät erittäin selkeästi kuolleisuutta (erittäin pieni virhemarginaali)
      -Prosessoitu liha (makkara, nakit, leikkele, kinkku, suolattu liha) lisäsivät erittäin selkeästi kuolleisuutta (erittäin pieni virhemarginaali)

      Ainoa tutkimus jossa on elintapojen avulla parannettu erittäin pitkälle edennyt sepelvaltiomatauti (ei vain ehkäisty vaan parannettu) on Dean Ornishin Lifestyle trial joka julkaistiin maailman arvostetuimmassa tiedelehdessä The Lancet. Kyseessä oli tarkin mahdollinen tutkimus eli satunnaistettu vertailututkimus:

      Kontrolliryhmä teki juuri niin kuin lääkärit sanoivat: ruokavalio, lääkkeet ym.
      Toinen ryhmä yritti elintapojen muutosta: kasvisruokavalio, tupakanpolton lopettaminen, stressinhallinta ja keskiverto liikunta.

      Verisuonia mitattiin angiografian avulla: kontrolliryhmän verisuonet tukketuivat entisestään, elintapojen muutosten tehneen ryhmän verisuonet avautuivat.

      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1973470

    • Kotikonstein

      Minulla tippui Kolesteroli yhdessä kuukaudessa 7,4 stä 5,4 ään ilman lääkitystä.
      Lopetin sokerin kokonaan, otin yhden punariisitabletin ja yhden Benecol juoman päivässä. Muuten söin normaalisti: lihaa, kalaa, vihanneksia, täysjyväleipää, kauraa,perunoita, maitoa,kananmunia, katkarapuja, avokadoa, marjoja, hedelmiä, voita, pähkinöitä ja manteleita. Eineksiä en syö lainkaan.
      Äidilläni oli kakkosluokan diabetes, joten siksi kokeilin sokeritonta ruokavaliota. Nyt jatkan sitä.
      Kokeilin aiemmin päivittäisiä pitkiä 10 km kävelylenkkejä, joista ei ollut minulle mitään hyötyä kolesteroliin hoitoon. Nyt liikun normaalisti.
      Olen just jäänyt eläkkeelle ja normaalipainoinen.

      • Tilaanko

    • Kokeet

      Olen kaksi kuukautta käyttänyt kolesteroli lääkettä ja jos maksa-arvot koholla, niin lopetan käytön. Laboratoriokoe viikon päästä. Eikö nämä kolesteroli lääkkeet sekoita verensokeri arvoja?

      Nainen 57v.

      • Alkuperäinen-kirjoittaja

        Sain tänään kolesteroli kokeiden tulokset. Lähtöarvo kokonaiskolesteroli 8.1 ja nyt kun olen käyttänyt kaksi kuukautta atorvastatin 10mg 1 päivässä ja nyt kokonaiskolestetoli 4.9


    • Odotanvastaustasi

      Kerroppa onko sinulla ennen väsyttänyt,ollut pahoinvointia ja jaloissa vaivaa. Mitä muuta olet lisännyt ruokavalioosi, tai syätkä jotain lisäravinteita myös statiinin lisäksi.

      • minähäntäällä

        Minulla kolesteroli historia; kolestori 7.2, kova lääkitys päälle, puolen vuoden päästä kolesterolio3.1. Jalkoja särki, liikkumaan ei oikein jaksanut.Jätin lääkkeet pois. Nyt mitattu 5 .7.
        Jos ei muuta niin jaksan kuopan kaivaa.


    • Lääkityksestä

      4 kuukautta käyttänyt kolesteroli lääkettä ja nivelkipuja ja lihassärkyä. Tuleeko jotain oireita jos lopetan lääkityksen?

      N56

    • typpioksidi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe