Tulisi jo vapautus

KohtaTienataan

Aloitin aamulla 5.30 työt. Kuusi tuntia ja 15 minuuttia työtä takana.

Kolme kyytiä ja kasassa 56.40 sis alv.

Vapautuksen jälkeen varmasti enemmän koska kysyntähän räjähtää jos uskomme palstan tulevia yrittäjiä ja visionäärejä. Miksi emme uskoisi? Hehän ovat neroja.

61

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ViidenTähdenTaxari

      Miksi et mainosta palveluitaan ja tee tarjouksia? Oikein reitittämällä olisit tienannut jo enemmän.

    • Nääsnääsjuu

      Liikenneviraston Eiro lupasi olevan piilokysyntää, joka ponnahtaa esiin 1.7. Sitä odotellessa reititämme huipusti.

    • Junioryrittäjä

      Itsekin juuri töissä 2 tuntia ja yksi kyyti 18,80 läjässä.
      Ei tartte enään lähteä sunnuntaisin ja arkiöisin töihin 1.7jälkeen. Jää enempi vapaata perheelle ja unirytmi säilyy, joka taasen antaa puhtia yrittää enemmän arkisin sekä lauantaisin.
      Toivottavasti LT ei pilaa tätä joulun odotustani;)

      • Piilokysyntä

        Hyvää kannattaa odottaa...


      • joku.uu

        Toisaalta kun osa-aikaiset kuskit ajaa jatkossa viikonloppuyöt ja kaikki yksityisyrittäjät jatkossa vaan päivävuoroja niin voipi olla hiljaista jatkosskain ne ajankohdat...


      • Junioryrittäjä

        Näin voi ollakin, mutta nyt ei oma jaksaminen riitä aina arkipäiviin koska viikonlopun jäljiltä takki jo tyhjä.
        Jos ei enään kannata 50-60 tunnin arkisuoritteella viikossa, niin sittenhän sitä voi oikeasti hymyssä suin laittaa hanskat naulaa ja siirtyä muihin hommiin.


    • Loppuunajettu

      Itse sain vapautuksen alalta muutama vuosi sitten, eikä ole kertaakaan harmittanut.

    • Huhaasuomi

      Minä lopetan yrittämisen koska jo näillä taksoilla , työmäärällä ja kyydeillä kustannuksiin nähden raskasta. Kustannukset kun eivät muutu niin sen jo tietää ettei kannata. Tunnit eivät kertakaikkiaan riitä 1.7 jälkeen. Palkkatyössä parempi.

    • 3434343434

      Missä päin ajat?

    • sjjkkjjhj

      Vapautus tulee 1.7. Sitten ei tarvitse sunnuntaisin ja arkiöisin päivystää, jos ei halua. Koeta kestää sinne asti.

    • KohtaTienataan

      12.5 h kassa 137.60 sis alv, kyllä kannatti.

      Aamulla uudestaan tyydyttämään piilokysyntää. Hyvin on pysynyt piilossa. Reititykseni oli varmasti väärä.

      • JoAlkaaRiittämään

        Tätähän se tulee olemaan 1.7 alkaen. Piilokysynnästä huolimatta.

        Ajan vielä syksyn. Vuoden lopussa päätän jatkanko vai lopetanko. Riippuu piilokysynästä.


    • Nääsnääsjuu

      Ei, ei. Piilokysyntä tulee näkyväksi vasta 1.7. Sitten on kassat kohdallaan. Malttakaas vielä. Nyt vaan reititellään.

    • ParhainReitittäjä

      Minä kyllä osaan reitittää paremmin, kuin kukaan. Kysymys kuuluukin, mistä löydän näitä reititettäviä kyytejä? 🤣

      • Loppuunajettu

        Pitäisi perustaa palvelu / välityskeskus, jossa taksi tilaa asiakkaan, eikä päinvastoin. Näin pelastuisi ympäristökin, kun ei tulisi lainkaan turhaa tyhjänä ajoa, vaan reititys onnistuisi 100% mittari päällä hyötyajoa ajaen. Voisi tuossa vähän hintojakin laskea.

        Ehkä jotain eläkeläisiä ajaen jossain määrin mahdollistakin. Ja nettisovellusten kautta jos voisi mainostaa -50% paluukyytejä. Yksittäisen kuskin / yrittäjän vaan vähän hankala lähteä koodaamaan välityspalvelua itselleen.


      • kajshdgdgdg
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Pitäisi perustaa palvelu / välityskeskus, jossa taksi tilaa asiakkaan, eikä päinvastoin. Näin pelastuisi ympäristökin, kun ei tulisi lainkaan turhaa tyhjänä ajoa, vaan reititys onnistuisi 100% mittari päällä hyötyajoa ajaen. Voisi tuossa vähän hintojakin laskea.

        Ehkä jotain eläkeläisiä ajaen jossain määrin mahdollistakin. Ja nettisovellusten kautta jos voisi mainostaa -50% paluukyytejä. Yksittäisen kuskin / yrittäjän vaan vähän hankala lähteä koodaamaan välityspalvelua itselleen.

        No huh huh.


      • joku.uu
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Pitäisi perustaa palvelu / välityskeskus, jossa taksi tilaa asiakkaan, eikä päinvastoin. Näin pelastuisi ympäristökin, kun ei tulisi lainkaan turhaa tyhjänä ajoa, vaan reititys onnistuisi 100% mittari päällä hyötyajoa ajaen. Voisi tuossa vähän hintojakin laskea.

        Ehkä jotain eläkeläisiä ajaen jossain määrin mahdollistakin. Ja nettisovellusten kautta jos voisi mainostaa -50% paluukyytejä. Yksittäisen kuskin / yrittäjän vaan vähän hankala lähteä koodaamaan välityspalvelua itselleen.

        Tåsså on muuten ideaa tuossa perustaa välitysfirma "paluukyydeille", Harmi vaan että ne mummot ja papat ei varmana parissa minuutissa sieltä päiväunilta herää ja vielä välttämättä kaikilla ole uusinta älypuhelinta, mutta ehkäpä 5-10 vuoden päästä useammalla jo. Periaatessa kuitenkin voisi olla ideaa palvelulle jossa kiirettömalla tarpeella vois ilmoittaa tarpeensa kyydille ja kuski kun osuu kohdlala niin muutaman minuutin varaoajalla saisi kyydin sitten paljon edullisemmin "paluumatkalta". Tietenkin ongelma se että taksi ei välttämättä päivän aikana sinnepäin mene ja kyyti jäisi samatta tai että suurin osa papoista ja mummoista on joko kelan listoilla tai ei omista älypuhelinta tai niillä on rahaa jokatapauksessa niin paljon että kyytiin voi täydellä hinnalla tulla.


      • Loppuunajettu
        joku.uu kirjoitti:

        Tåsså on muuten ideaa tuossa perustaa välitysfirma "paluukyydeille", Harmi vaan että ne mummot ja papat ei varmana parissa minuutissa sieltä päiväunilta herää ja vielä välttämättä kaikilla ole uusinta älypuhelinta, mutta ehkäpä 5-10 vuoden päästä useammalla jo. Periaatessa kuitenkin voisi olla ideaa palvelulle jossa kiirettömalla tarpeella vois ilmoittaa tarpeensa kyydille ja kuski kun osuu kohdlala niin muutaman minuutin varaoajalla saisi kyydin sitten paljon edullisemmin "paluumatkalta". Tietenkin ongelma se että taksi ei välttämättä päivän aikana sinnepäin mene ja kyyti jäisi samatta tai että suurin osa papoista ja mummoista on joko kelan listoilla tai ei omista älypuhelinta tai niillä on rahaa jokatapauksessa niin paljon että kyytiin voi täydellä hinnalla tulla.

        Sehän voisi olla vaikka tietyn aikaikkunan voimassaoleva tarjous, esimerkiksi päivän tai viikon. Ja palveluntarjoaja voisi vaikka omalla riskillään taata kyydin kyseisen ajan sisään eli sitten lopulta mummo vaikka käytäisiin erikseen hakemassa. Tietenkin jo palvelua myydessä otettaisiin huomioon, että se todennäköisesti toteutuu paluuna ilman erillistä hakua.

        Tai sitten mummo tilaisi ensi viikolle sen yhden reissun vaikka uimahalliin ja ajojärjestelijä sitten sovittaisi sen mahdollisimman hyvään aikaan reitityksen kannalta, jotta auto saisi menopaluun mittari päällä. Aika ilmoitettaisiin sitten mummolle. Esimerkiksi koulukyytien kanssa vastakkaiseen suuntaan saattaisi näitä mummoja tai muita yksityisiä löytyä.
        Melkein nämä siis vaativat kyllä ison organisaation ja suuren automäärän, jotta toimivat.
        Yksinkertainen versio olisi sellainen, että kuski itse voisi sovellukseen merkitä olevansa aleajossa, kunhan asiakas tarpeeksi lähellä. Eli esimerkiksi baariruuhkaa keskustasta purettaessa ja päätyessä johonkin nukkumalähiöön, voisi tarjota alennusta sieltä lähteville. Hyvällä tuurilla joku näistä sitten vielä menisi keskustaan takaisin. Ongelma vain se, että ilman aleakin moni näistä taksin tilaisi.


      • KuuppaHimmeenäNäköjään
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Sehän voisi olla vaikka tietyn aikaikkunan voimassaoleva tarjous, esimerkiksi päivän tai viikon. Ja palveluntarjoaja voisi vaikka omalla riskillään taata kyydin kyseisen ajan sisään eli sitten lopulta mummo vaikka käytäisiin erikseen hakemassa. Tietenkin jo palvelua myydessä otettaisiin huomioon, että se todennäköisesti toteutuu paluuna ilman erillistä hakua.

        Tai sitten mummo tilaisi ensi viikolle sen yhden reissun vaikka uimahalliin ja ajojärjestelijä sitten sovittaisi sen mahdollisimman hyvään aikaan reitityksen kannalta, jotta auto saisi menopaluun mittari päällä. Aika ilmoitettaisiin sitten mummolle. Esimerkiksi koulukyytien kanssa vastakkaiseen suuntaan saattaisi näitä mummoja tai muita yksityisiä löytyä.
        Melkein nämä siis vaativat kyllä ison organisaation ja suuren automäärän, jotta toimivat.
        Yksinkertainen versio olisi sellainen, että kuski itse voisi sovellukseen merkitä olevansa aleajossa, kunhan asiakas tarpeeksi lähellä. Eli esimerkiksi baariruuhkaa keskustasta purettaessa ja päätyessä johonkin nukkumalähiöön, voisi tarjota alennusta sieltä lähteville. Hyvällä tuurilla joku näistä sitten vielä menisi keskustaan takaisin. Ongelma vain se, että ilman aleakin moni näistä taksin tilaisi.

        Nyt valot päälle jo. Kiitos.


    • Laatuasiakas

      Ihmisillä on tarve liikkua. Jostain syystä taksareille on vaikea ymmärtää, että tulot ja ajaminen on suoraan verrannollinen asiakasmääriin. Ja asiakasmäärät suoraan verrannollisia pyydettyyn hintaan.

      • Loppuunajettu

        Mikäs laatuasiakas olet olevinasi, kun oletkin aleasiakas?

        Totta kai ale tuo lisää asiakkaita, vaan ei se tuloja kasvata, että toista tekijää pienennetään toisen kustannuksella.
        Joinain aikoina ja jotkut keikat voisivat alennetuilla hinnoilla tuodakin lisää rahaa taksille, mutta suurimman osan ajasta ei.


      • Dkvkf7375

        On tarve liikkua joo, mutta ihmiset tuppaavat olemaan kuin sopulit, liikkuvat melkein kaikki melkein samaan aikaan. Tiistaiyönä tai sunnuntaiaamuna yksinkertaisesti juuri kenelläkään ei vaan ole asiaa mihinkään. Ei vaikka taksi olisi kuinka halpa. Taksikyyti ei ole tuote, jota voi ostaa halvalla varastoon.


      • joku.uu

        Näkisin että tässä haki aloittaja sitä että sovelluksia jos kehittäisiin paremmin niin siinä voisi asiakas määrittää paremmin sen milloin tarve kyydille ja taksi voisi itse päättää paremmin milloin se vie asiakasta, nythän on melkein vaihtoehtona vain heti tai joku tietty kellonaika ennakkoon.

        Esim. joku pistää että haluaa 2-3h sisällä taksin kotia, niin jos tuon aikamäärän sisällä taksi sattuukin samaan tilauksen lähettyville se voisi ottaa sitten tuon kyytiin paluumatkalla, näin asiakas saisi vaikka muutaman euron pois aloitusmaksua ja taksi hyötyy kun ei tarvitse 30 minuuttia ajaa takaisin "asemapaikalle" ja jokunen euro polttoainemaksuakin. Tietenkin varmasti suurin osa tilauksissa halutaan tasan silloin kun sen soiton tai ennakkotilauksen tehnyt, mutta mikseipä olisi joustavampiakin vaihtoehtoja joukossa.


      • Vanha_kuski

        Milloin taksia tarvitaan?
        Kun pitää mennä jonnekin määrättyyn aikaan.
        2-3 h sisällä menen laivaterminaaliin, lentokentälle, ensiapuun, terkkariin, labraan.
        Tuo 2-3 h tarkottaisi että asiakkaalla on kengät ja takki eteisessä valmiina,
        ei ole aloittanut pyykinpesua tai ruuanlaittoa.
        Aika ajatuksia........


      • joku.uu

        eiköhän se kuittaisiin siitä sovelluksessa kun otetaan se toinen kyyti joka menee samalle suunalle ja asiakkaalle jää vähintään 10-20 minuuttia aikaa varautua.


      • Loppuunajettu
        Dkvkf7375 kirjoitti:

        On tarve liikkua joo, mutta ihmiset tuppaavat olemaan kuin sopulit, liikkuvat melkein kaikki melkein samaan aikaan. Tiistaiyönä tai sunnuntaiaamuna yksinkertaisesti juuri kenelläkään ei vaan ole asiaa mihinkään. Ei vaikka taksi olisi kuinka halpa. Taksikyyti ei ole tuote, jota voi ostaa halvalla varastoon.

        Varastoonostosta tulikin mieleen: kausikortti tai sarjalippuhan olisi vähän kuin varastoon ostamista. Eli hinnoittelu ja kauden kyytien määrät niin, ettei kaikkia luvattuja kyytejä ehtisi käyttää vain lauantaiyön kotiinpaluuhun, vaan kortti kannustaisi ajamaan alennuksella myös hiljaisempina aikoina. Näin syntyisi jonkun verran ihan uutta kysyntää, kun ihmiset lähtisivät taksilla kausikortin takia silloinkin, kun normaalisti eivät taksia käyttäisi.

        Esimerkiksi baarista lauantaina kotiin normaalihinnalla 40e. 4 x 40e = 160e. Lyödään päälle kolme samanpituista matkaa 40e:lla, kortin hinta siis 200e, sisältäen 7 x 40e matkan, arvo 280e.
        No noilla ”kaupanpäällisillä”, joista siis saisi 13,30e / matka eli vain kolmasosan tuosta normaalihinnasta, ei varmaan kukaan tekisi voittoa, mutta kokonaispaketti voisi olla yritykselle kannattava, koska siinä sidottaisiin asiakas nimenomaan kyseisen yrityksen asiakkaaksi, kassavirta olisi varmaa, mahdollisesti jo etukäteen maksettua, ja saataisiin pikkuhiluja ajettua kotiin hiljaisempinakin aikoina, jos asiakas ei kaikkia matkoja ruuhka-aikoihin ehdi käyttämään. Tai voi olla sääntökin, ettei edes saa, vaan 4 viikonlopulle, 3 arkeen,
        Aika paljon maksettuja kyytejä jäisi myös ajamatta, mikä edelleen voittoa firmalle.


      • Loppuunajettu
        Vanha_kuski kirjoitti:

        Milloin taksia tarvitaan?
        Kun pitää mennä jonnekin määrättyyn aikaan.
        2-3 h sisällä menen laivaterminaaliin, lentokentälle, ensiapuun, terkkariin, labraan.
        Tuo 2-3 h tarkottaisi että asiakkaalla on kengät ja takki eteisessä valmiina,
        ei ole aloittanut pyykinpesua tai ruuanlaittoa.
        Aika ajatuksia........

        On niitä aika paljon kaupassa käyviä mummoja tai sukuloimaan meneviä ilman tarkkaa aikataulua. Tietenkään varoitusaika ei voi olla sellainen, että kengät jalassa eteisessä odotetaan. Jos taksi lähtee vaikka Helsingistä ja ilmoittaa kyydin tulevan esimerkiksi Vuosaareen, niin onhan siinä nyt heti puoli tuntia aikaa valmistautua. Asiakkaalla voi (pitäisi) myös olla keino hyväksyä tai hylätä se seuraava tarjolla oleva paluukyyti, ei asiakasta oikein voi velvoittaa olemaan valmiina, edes sen puolen tunnin tarkkuudella, ilman kyydin vahvistamista.
        Eli kuski painaa datalleen ”kohta vapaa Vuosaaressa, paluu stadiin”, jolloin järjestelmä yhdistää auton ja alekyytiä odottavan mummon, jolta vielä varmistetaan kyydin sopivuus. Järjestelmä tietenkin laskee GPS:n perusteella taksin arvioidun saapumisajan ja ilmoittaa sen alemummolle jo kyytiä vahvistettaessa.


      • joku.uu
        Loppuunajettu kirjoitti:

        On niitä aika paljon kaupassa käyviä mummoja tai sukuloimaan meneviä ilman tarkkaa aikataulua. Tietenkään varoitusaika ei voi olla sellainen, että kengät jalassa eteisessä odotetaan. Jos taksi lähtee vaikka Helsingistä ja ilmoittaa kyydin tulevan esimerkiksi Vuosaareen, niin onhan siinä nyt heti puoli tuntia aikaa valmistautua. Asiakkaalla voi (pitäisi) myös olla keino hyväksyä tai hylätä se seuraava tarjolla oleva paluukyyti, ei asiakasta oikein voi velvoittaa olemaan valmiina, edes sen puolen tunnin tarkkuudella, ilman kyydin vahvistamista.
        Eli kuski painaa datalleen ”kohta vapaa Vuosaaressa, paluu stadiin”, jolloin järjestelmä yhdistää auton ja alekyytiä odottavan mummon, jolta vielä varmistetaan kyydin sopivuus. Järjestelmä tietenkin laskee GPS:n perusteella taksin arvioidun saapumisajan ja ilmoittaa sen alemummolle jo kyytiä vahvistettaessa.

        Joo ja ideahan vain mielestäni tuossa on juuri se että järjestelmään pystyisi pistämään sen löysemään aikataulun, tyyliin 1-8h, mutta se hälyttää sen taksin sitten ennen dedlainen loppua ihan normaalisti sinne pihaan ihan kuin olisi alunperin etukäteen tilannut. Kuskille vain antaisi enemmän aikaa yhdistellä ajoja ja reitittää sitä ajoa eikä menisi aikaa niin paljon siirtymiin ja ehkä asiakaskin voisi samalla säästää sen muutaman euron, ei hintoja tarvitse polkea kuitenkaan.


      • NytValotPäälleJo
        joku.uu kirjoitti:

        Joo ja ideahan vain mielestäni tuossa on juuri se että järjestelmään pystyisi pistämään sen löysemään aikataulun, tyyliin 1-8h, mutta se hälyttää sen taksin sitten ennen dedlainen loppua ihan normaalisti sinne pihaan ihan kuin olisi alunperin etukäteen tilannut. Kuskille vain antaisi enemmän aikaa yhdistellä ajoja ja reitittää sitä ajoa eikä menisi aikaa niin paljon siirtymiin ja ehkä asiakaskin voisi samalla säästää sen muutaman euron, ei hintoja tarvitse polkea kuitenkaan.

        Ihan oikeesti sytytä ne valot.


      • pasdkifb

        Eli mitä vähemmän pyydät, sitä enemmän sulla on asiakkaita? Nerokasta. Sit kun ajaa ilmaseks, on siis päässyt optimipisteeseen?


      • Loppuunajettu
        NytValotPäälleJo kirjoitti:

        Ihan oikeesti sytytä ne valot.

        Mitäpä jos sinä peruskoulupudokas keskittyisit siihen, minkä nipinnapin osaat eli ratin pyörittämiseen? Paranee liikenneturvallisuus, kun et päästä ajatusta harhailemaan yli hilseesi.


      • Loppuunajettu
        pasdkifb kirjoitti:

        Eli mitä vähemmän pyydät, sitä enemmän sulla on asiakkaita? Nerokasta. Sit kun ajaa ilmaseks, on siis päässyt optimipisteeseen?

        Totta kai asiakkaita on sitä enemmän mitä halvempi hinta. Kannattavuus onkin sitten eri asia, mutta tässä hahmotellulla joustavalla hinnoittelulla, mikä tehostaa sitä kuuluisaa reititystä, eli aika- ja matkatehokkuutta, pääsee melko varmasti parempaan kannattavuuteenkin kuin nykyisillä kiinteän kankeilla hinnoilla. Ja onhan nykyisinkin kaksi eri taksaa, 100v sitten olleella tekniikalla ihan Ok pitää homma yksinkertaisena, mutta kun nykytekniikka antaa mahdollisuudet hinnoitella vaikka joka keikka eri tavalla, niin kannattaahan se hyväksikäyttää. Mallia voi katsoa muista liikennemuodoista, lentokoneessakin aika harva maksanut saman hinnan lipustaan. Tästä ajatus rientää etukäteistilausten alennuksiin: mitä aiemmin tilaa, sen halvempi hinta, koska niin antaa paremmat reititysmahdollisuudet sekä turvaa liiketoiminnan jatkolle. Ja viime hetken alennuksilla voidaan sitten myydä niitä reitityskalenteriin jääviä aukkoja.
        Taksissa tämä ei tietenkään useimmille autoille voi olla suurin osa liikevaihdosta, sillä taksin tarve on usein äkillistä. Mutta on aika moni keikka periaatteessa tiedossa jo viikkoja etukäteen; lentokenttäkyydit, työmatkat, sairaala-ajatkin, koulukyydit, oopperan ja lätkäpelien aikataulut tiedetään jne.. Aika iso osa asiakkaista voisi siis tilata etukäteen, jos saisi siten alennusta ja varman kyydin.


      • RistoRistoRisto
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Mitäpä jos sinä peruskoulupudokas keskittyisit siihen, minkä nipinnapin osaat eli ratin pyörittämiseen? Paranee liikenneturvallisuus, kun et päästä ajatusta harhailemaan yli hilseesi.

        Kerroit ajaneesi taksia. Tolla järjellä et pärjännyt edes siinä. Keskity jatkossa vaan mainosten jakamiseen. Sopivaa hommaa sulle jos isä ja äiti vielä auttavat.


      • asiaton_teve
        NytValotPäälleJo kirjoitti:

        Ihan oikeesti sytytä ne valot.

        Miksi vastailet koululaiselle.


      • Loppuunajettu
        RistoRistoRisto kirjoitti:

        Kerroit ajaneesi taksia. Tolla järjellä et pärjännyt edes siinä. Keskity jatkossa vaan mainosten jakamiseen. Sopivaa hommaa sulle jos isä ja äiti vielä auttavat.

        Minähän olin alan paras, mutta tällä järjellä alan tarjoamat ehdot eivät oikein napanneet pidemmän päälle, toisin kuin teille vajakeille.
        Mainostenjako olisi tietenkin askel eteenpäin työuralla, sinulla taksiläskinä ei taida olla siihenkään mahdollisuuksia.


      • naurettavaOlet
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Minähän olin alan paras, mutta tällä järjellä alan tarjoamat ehdot eivät oikein napanneet pidemmän päälle, toisin kuin teille vajakeille.
        Mainostenjako olisi tietenkin askel eteenpäin työuralla, sinulla taksiläskinä ei taida olla siihenkään mahdollisuuksia.

        Voi pientä, vastauksesi sinusta kaiken. lapsen tasolla.


      • apapappap
        asiaton_teve kirjoitti:

        Miksi vastailet koululaiselle.

        Joo, ei sille kannata vastata.


      • joku.uu
        pasdkifb kirjoitti:

        Eli mitä vähemmän pyydät, sitä enemmän sulla on asiakkaita? Nerokasta. Sit kun ajaa ilmaseks, on siis päässyt optimipisteeseen?

        Sun kommentista saa sen käsityksen että se on jotenkin ilmaista ajaa vaikka 20 km matka takaisin keskukselle sen sijaan että samaan matkaan yhdistäisi vaikka tuommoisen "ei niin kiirellisen" kyydityksen. Onneksi polttoaine ja aika on jatkossakin ilmaista.


      • jasdndhdfy
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Totta kai asiakkaita on sitä enemmän mitä halvempi hinta. Kannattavuus onkin sitten eri asia, mutta tässä hahmotellulla joustavalla hinnoittelulla, mikä tehostaa sitä kuuluisaa reititystä, eli aika- ja matkatehokkuutta, pääsee melko varmasti parempaan kannattavuuteenkin kuin nykyisillä kiinteän kankeilla hinnoilla. Ja onhan nykyisinkin kaksi eri taksaa, 100v sitten olleella tekniikalla ihan Ok pitää homma yksinkertaisena, mutta kun nykytekniikka antaa mahdollisuudet hinnoitella vaikka joka keikka eri tavalla, niin kannattaahan se hyväksikäyttää. Mallia voi katsoa muista liikennemuodoista, lentokoneessakin aika harva maksanut saman hinnan lipustaan. Tästä ajatus rientää etukäteistilausten alennuksiin: mitä aiemmin tilaa, sen halvempi hinta, koska niin antaa paremmat reititysmahdollisuudet sekä turvaa liiketoiminnan jatkolle. Ja viime hetken alennuksilla voidaan sitten myydä niitä reitityskalenteriin jääviä aukkoja.
        Taksissa tämä ei tietenkään useimmille autoille voi olla suurin osa liikevaihdosta, sillä taksin tarve on usein äkillistä. Mutta on aika moni keikka periaatteessa tiedossa jo viikkoja etukäteen; lentokenttäkyydit, työmatkat, sairaala-ajatkin, koulukyydit, oopperan ja lätkäpelien aikataulut tiedetään jne.. Aika iso osa asiakkaista voisi siis tilata etukäteen, jos saisi siten alennusta ja varman kyydin.

        Tuolla logiikalla Mötön Kyyti-palvelun pitäis olla jo kaikkien käytössä. Kumminkaan siitä ei juuri kukaan puhu, vaikka halvalla pääsis taksin kyytiin. Varmaan paska reitittäjä tai jotain....


      • nnadjfuh
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Totta kai asiakkaita on sitä enemmän mitä halvempi hinta. Kannattavuus onkin sitten eri asia, mutta tässä hahmotellulla joustavalla hinnoittelulla, mikä tehostaa sitä kuuluisaa reititystä, eli aika- ja matkatehokkuutta, pääsee melko varmasti parempaan kannattavuuteenkin kuin nykyisillä kiinteän kankeilla hinnoilla. Ja onhan nykyisinkin kaksi eri taksaa, 100v sitten olleella tekniikalla ihan Ok pitää homma yksinkertaisena, mutta kun nykytekniikka antaa mahdollisuudet hinnoitella vaikka joka keikka eri tavalla, niin kannattaahan se hyväksikäyttää. Mallia voi katsoa muista liikennemuodoista, lentokoneessakin aika harva maksanut saman hinnan lipustaan. Tästä ajatus rientää etukäteistilausten alennuksiin: mitä aiemmin tilaa, sen halvempi hinta, koska niin antaa paremmat reititysmahdollisuudet sekä turvaa liiketoiminnan jatkolle. Ja viime hetken alennuksilla voidaan sitten myydä niitä reitityskalenteriin jääviä aukkoja.
        Taksissa tämä ei tietenkään useimmille autoille voi olla suurin osa liikevaihdosta, sillä taksin tarve on usein äkillistä. Mutta on aika moni keikka periaatteessa tiedossa jo viikkoja etukäteen; lentokenttäkyydit, työmatkat, sairaala-ajatkin, koulukyydit, oopperan ja lätkäpelien aikataulut tiedetään jne.. Aika iso osa asiakkaista voisi siis tilata etukäteen, jos saisi siten alennusta ja varman kyydin.

        Se joustava hinnoittelu tulee varmaankin olemaan uusi normaali. Nykytilannehan ei salli sellaista koska hinnat joustaisivat vain alaspäin. Mihinkään reitityksiin en oikeen jaksa uskoa, ihmisillä kun tulee se kuljetustarve yleensä melko äkkiä. Johan tässä on mainittu tuo Kyyti-palvelu jossa homman pitäisi toimia juuri "ylivertaisen reitityksen" avulla. Jostain syystä koko palvelusta ei juuri mitään kuulu, minkä kertonee asian kannattamattomuudesta.


    • ex-taksinkäyttäjä

      Minä lopetin taksilla ajamisen, kun jatkuvasti sai pelätä oman tai muiden turvallisuuden puolesta.

      Kuljettajia ei kiinnostanut turvallinen ajo, vaan jatkuvasti huomio oli laitteiden näpyttelyssä ja seuraavan kyydin metsästyksessä.

      Toivon, että kuljettajien arvostelu olisi mahdollista, jotta voisin valita turvallisen ja ystävällisen kuljettajan ja päästä pelkäämättä perille.

      • Taksikeisari

        Valitettavasti alihinnoittelu on tehnyt sen, että liikennesääntöjen ylärajoilla ja harmaalla alueella on mentävä, että ehtii jonkinlaisen tilin tehdä kun ajoa on. Näinhän ei tietysti saisi olla, mutta kuskienkin on syötävä ja elätettävä jopa perhettä. On kuitenkin selvä, että jos kuskille jää käteen 20€ kyydistä vitonen, niin niitä kyytejä on koitettava ajaa niin monta kuin sesongissa ehtii saada. Ero kaaharin ja malttiveikon kyytimäärässä per viikonloppuyö on 1-1,5 kyytiä, mutta siitä kertyy vuodessa iso ero nettopalkkaa.

        Vapautuksen jälkeen hintaa nostamalla, voi ajotahtia hiukan rauhoittaa.


      • Loppuunajettu
        Taksikeisari kirjoitti:

        Valitettavasti alihinnoittelu on tehnyt sen, että liikennesääntöjen ylärajoilla ja harmaalla alueella on mentävä, että ehtii jonkinlaisen tilin tehdä kun ajoa on. Näinhän ei tietysti saisi olla, mutta kuskienkin on syötävä ja elätettävä jopa perhettä. On kuitenkin selvä, että jos kuskille jää käteen 20€ kyydistä vitonen, niin niitä kyytejä on koitettava ajaa niin monta kuin sesongissa ehtii saada. Ero kaaharin ja malttiveikon kyytimäärässä per viikonloppuyö on 1-1,5 kyytiä, mutta siitä kertyy vuodessa iso ero nettopalkkaa.

        Vapautuksen jälkeen hintaa nostamalla, voi ajotahtia hiukan rauhoittaa.

        No enpä tiedä, kyllä se ahneus saa painamaan silloinkin kun liksa kohdallaan. Ehkä innoissaan enemmänkin, sillä heikompina aikoina hälläväliä-apatia valtaa mielen.

        Siis niissä vuoroissa kun palkka oli 25e/h, tuli ajettua samoin kuin silloin kun palkka 3e/h.
        Itse kyllä yritin aina pitää asiakkaat tyytyväisinä, mutta varmasti aika moni ajatteli minun olevan vastuuton hurjastelija. Jos ajaa niin hiljaa, ettei varmasti kukaan voi pitää hurjastelijana, niin ero tuloissa on kyllä huomattava. Jonkunlaista kultaista keskitietä on haettava.

        Vinkkinä kollegoille, että olennaisinta on ajaa pehmeästi. Jos ajaa nopeasti pehmeästi, niin asiakas on tyytyväisempi kuin hitaamman, mutta aggressiivisemman kyydissä. Ennakointi, laajat kaarrokset, rauhalliset ohjaus- ja jarrutusliikkeet, kiihdytys alemmilla kierroksilla, kunnon turvavälit jne.. auttaa.


      • asiaton_teve

        Entäs siksakkia virolais-somaliatyyliin äkkiliikkeet.. kunhan kuski vaikuttaa tehokkaalta. Sitten kilsan päässä ollaan taas peräkkäin. Pitäis olla Vantaa-sääntö koko pk-seudulla niin taksiala voisi saada osan menetetystä arvostuksestaan takaisin.. Hevosajuritkaan ei kiilailleet..


      • Junioryrittäjä
        Loppuunajettu kirjoitti:

        No enpä tiedä, kyllä se ahneus saa painamaan silloinkin kun liksa kohdallaan. Ehkä innoissaan enemmänkin, sillä heikompina aikoina hälläväliä-apatia valtaa mielen.

        Siis niissä vuoroissa kun palkka oli 25e/h, tuli ajettua samoin kuin silloin kun palkka 3e/h.
        Itse kyllä yritin aina pitää asiakkaat tyytyväisinä, mutta varmasti aika moni ajatteli minun olevan vastuuton hurjastelija. Jos ajaa niin hiljaa, ettei varmasti kukaan voi pitää hurjastelijana, niin ero tuloissa on kyllä huomattava. Jonkunlaista kultaista keskitietä on haettava.

        Vinkkinä kollegoille, että olennaisinta on ajaa pehmeästi. Jos ajaa nopeasti pehmeästi, niin asiakas on tyytyväisempi kuin hitaamman, mutta aggressiivisemman kyydissä. Ennakointi, laajat kaarrokset, rauhalliset ohjaus- ja jarrutusliikkeet, kiihdytys alemmilla kierroksilla, kunnon turvavälit jne.. auttaa.

        Se ruotsin hinnoitteluhan on silloin ihan jeppis, kun siellä veloitetaan aikaa ja matkaa yhtä aikaan. Silloin kaahaminen ei todellakaan kannata jos rajoitusten mukaan saa kyydistä euron tai pari lisää?
        Asiakkaat on tyytyväisempiä tasaisemmasta kyydistä? Vai meniskö se pitkällä niskapokalla siihen että se vaatii motarilla ajamaan 140km/h normirajoituksen sijasta?


      • Junioryrittäjä
        asiaton_teve kirjoitti:

        Entäs siksakkia virolais-somaliatyyliin äkkiliikkeet.. kunhan kuski vaikuttaa tehokkaalta. Sitten kilsan päässä ollaan taas peräkkäin. Pitäis olla Vantaa-sääntö koko pk-seudulla niin taksiala voisi saada osan menetetystä arvostuksestaan takaisin.. Hevosajuritkaan ei kiilailleet..

        En tiedä vantaa sääntöä, kuin ettei vapaana ajavia kentälle palaavia autoja ohitella ja ajeta kilpaa takaisin. Sitäkään ei kaikki noudata todellakaa.
        On se muuallakin tapana ettei samalle tolpalle ajavia ruveta ohittelemaan. Fiksut sen ymmärtävät, mutta valitettavasti porukassa on myös paljon niitä lyhytnäköisiä pöljiä.


      • asiaton_teve

        Sinä lopetit taksilla ajamisen jne.. Et ole ajanut taksia ja tuskin ollut kyydissäkään (?).


      • Loppuunajettu
        asiaton_teve kirjoitti:

        Sinä lopetit taksilla ajamisen jne.. Et ole ajanut taksia ja tuskin ollut kyydissäkään (?).

        Hitto kuinka voi miestä ahdistaa taksin ajaminen. Pelkkää tyhjänpäiväistä kitinää aikamieheltä joka väliin. Kannattaisiko tosiaan lyödä ne hanskat jo naulaan ja hakea vaikka sairaseläkettä, josko se siitä alkaisi aurinko paistaa risukasaankin ja vähän pinna löystyä ja vittuiluhalut vähentyä?

        Et sinä tuolla ahdistuksella vapailla markkinoilla ainakaan yhtään nykyistä paremmin pärjää. Sanoisin, että olet jopa työturvallisuusriski itsellesi, sillä kyllähän noin masentunut mies syyllistyy rattiraivoon sekä asiakkaille vittuiluunkin huomattavan usein.


      • TääOnNäitäVisionäärejä
        Loppuunajettu kirjoitti:

        Hitto kuinka voi miestä ahdistaa taksin ajaminen. Pelkkää tyhjänpäiväistä kitinää aikamieheltä joka väliin. Kannattaisiko tosiaan lyödä ne hanskat jo naulaan ja hakea vaikka sairaseläkettä, josko se siitä alkaisi aurinko paistaa risukasaankin ja vähän pinna löystyä ja vittuiluhalut vähentyä?

        Et sinä tuolla ahdistuksella vapailla markkinoilla ainakaan yhtään nykyistä paremmin pärjää. Sanoisin, että olet jopa työturvallisuusriski itsellesi, sillä kyllähän noin masentunut mies syyllistyy rattiraivoon sekä asiakkaille vittuiluunkin huomattavan usein.

        Kovasti tuntuu taksipalsta kiinnostavan. Tuolla tietomäärällä ja visioilla voit sitten perustaa oman firman 1.7 alkaen. Reitittelet sitten ihan keskenäsi ja jakelet alennuksia.


      • Loppuunajettu
        TääOnNäitäVisionäärejä kirjoitti:

        Kovasti tuntuu taksipalsta kiinnostavan. Tuolla tietomäärällä ja visioilla voit sitten perustaa oman firman 1.7 alkaen. Reitittelet sitten ihan keskenäsi ja jakelet alennuksia.

        Näistä visioistahan olisi hyötyä isolle, kymmenien tai satojen autojen firmalle tai välityskeskukselle, eikä minulla siihen paukut riitä toistaiseksi. Enkä minä näiden usko olevan mitään uusia ajatuksia niissä piireissä maailmalla, joissa elanto riippuu ideoista. Osa saattaa olla kannattamattomiksi jo todettujakin, osa nähtäneen Suomessa 1.7. alkaen. Ehkä jopa Htd tai Lähitaksi pyöritellyt samanlaisia? En tiedä, mutta yritä ymmärtää, että S24:ssä saa antaa ajatuksen virrata. Jos sinua keskustelu ahdistaa, niin en suosittele keskustelupalstaa, enkä taksiläskin virkaa.


      • AhaSiisSiksi

        Jouduit siis lopettamaan taksin ajon kun et mahtunut enään ratin ja penkin väliin. Selvä.


    • ookkooo

      Vein luvan Ely-keskukseen. Lupasivat ajaa kyydit pois. Tuli vapaus. Hyvä olo!!!!!!!

      • Yli40vAlalla

        Vapautan itseni alalta jo hieman ennen, kuin 1.7.2018 tulee se "täydellinen, kaikkia tyydyttävä" vapaus. Kaikki saavat alkaa ajamaan taksia kuorma-autolla, henkilöautolla kevyellä nelipyörällä (=mopoauto), sekä kolmipyörällä (tuk-tuk).

        Arvaavatko päättäjätkään, mitä tuosta seuraa?

        T. Yli 40v alalla


    • Kokemusta_piisais

      Voi luoja, ota minutkin pois täältä...

    • asiaton_teve

      Koko alamme entiset ahkerat työntekijät olimme jo pitkään erittäin matalapalkkaisia. Tulevaisuutta ei meille ole.

      Lisäksi Hki Taksi vaikeutti omiensa elämää jo etuajassa hyppäämällä ulos valopilkusta ja vapauttamalla päivävuorot.

      Voi luoja.. ota minutkin...

      • Loppuunajettu

        Perseelleen meni kuskin kannalta jo silloin, kun veivuu vuorottomana sallittiin. Samaan aikaan vielä oli lama syvimmillään, kuljettajista ylitarjontaa, asiakkaista ali. Palkka puolittui muutamassa kuukaudessa.

        Asiakkaiden ja yhteiskunnan kannalta mahdollisesti ihan perusteltu muutos silti, mutta kuskeista teki paarialuokkaa.


      • asiaton_teve

        Juuri näin.


    • Voovo

      Kunnon vakavarainen taksiyrittäjä pitää työntekiöistään huolen,niin hiljaisina aikoina kun vilkkainakin,tarjoamalla kunnon pohjapalkan, sillä saa taksiyrittäjä kunnon työntekiöitä, ja pysymään talossa. Sitten on niin keikureita ja sippiautoilijoita, kaiken lisäksi keinottelioita, mutta ne aika raivaa pois kun kyyhkynpaskan mersuntähdestä.

    • kohtavaltionelätiksi

      "Kunnon vakavarainen taksiyrittäjä"
      Vakavarainen taksiyrittäjä alkaa olemaan katoava luonnonvara.
      T, Nimim. jos vielä puoli vuotta jaksaisi jotenkin.

    • PAAVOPRESIDENTIKSI

      Väyrysen kannatus oman gallupimme mukaan 48%.

      Nyt pitää saada maan asiat kuntoon.

      Väyrysen voitto takaa meille uuden hallituksen.

      Kun me äänestämme Paavo Väyrysen voittajaksi presidentinvaalissa, saamme me samalla uuden hallituksen. Kun Väyrynen valitaan presidentiksi, eroaa Sipilän hallitus.

      Välittäkää viestiä

      • markkavolvosesta

        Mitä Sipilän hallituksen tilalle? Urpilainen ja Katainenko ja Stub? Vai nostetaanko Iiro Viinanen leikelemään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe