Aktiivimallin toimimattomuus

kannattaa.hieman.miettiä

Ihmettelen lieksalaisena yrittäjänä ja työnantajana työttömien aktiivimallin luojien poliitikkojen tietämättömyyttä työntekijöiden rekrytoinnista. Yrityksillä ei ole kerta kaikkiaan mahdollisuutta tarjota työttömille muutamien päivien työkokeiluja. Työhön ottaminen ei ole mikään läpihuutojuttu. Se on investointi, joka vie aikansa ennen kuin se tuottaa.

Yritysten työsäännöissä, sopimuksissa ja jopa lakiteksteissä vaaditaan esimerkiksi uudelle työntekijälle annettava riittävä ja asianmukainen perehdytys ja tehtävään sopiva koulutus. Perehdytyksessä käydään läpi säännöt, ohjeet, paikat, työt, toiset työntekijät jne. Työpaikalla perehdyttämiseen koulutettuja henkilöitä ja heidän työpanoksensa ei ole silloin käytettävissä yhtiön töihin.

Työpaikoilla on nykyään työturvallisuus hyvin merkitsevässä asemassa oman ja muiden työtovereiden turvallisuuden takia. Meidän yrityksessä kaikilla työntekijöillä pitää olla voimassa oleva työturvallisuuskortti tai se on ennen töiden aloittamista suoritettava. Myös muita tehtäväkohtaisia pätevyyksiä mahdollisesti tarvitaan. Hygieniakortti on monilla työpaikoilla pakollinen.

Muutaman työpäivän takia työhön ottaminen ei ole mahdollista esimerkiksi edellä mainituista syistä. Kaikkiin tehtäviin tarvitaan koulutus siivoojiakaan unohtamatta. Työnantajalla on työntekijöistä suuri vastuu.

Työttömästä ei tule työntekijää päiväksi pariksi millään työpaikalla. Aktiivimalli on sekä työnantajien että työttömien kiusaamista. Poliitikkojen on turha jälkeenpäin ihmetellä, miksi malli ei toiminutkaan.

34

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alaolae

      Olen samaa mieltä asiasta joka paikkaa vaaditaan työturvallisuus,hygeniapassi tulikortit, alkoholianniskelu lupa kaikille ei anneta koulutusta työkokemusta jne. te-toimistot pyörittävät peukaloitaan heidän työpanoksena on antaa karenssia ja pudottaa työttömät perustoimeentulotuelle näin käy Lieksan työttömille useampi sata tippuu toimeentulotuelle rahaa siirretään luukulta toiselle työmarkkinatuelta perustoimeentulotuelle. perustoimeetuloasiakkaalta viedään viimeiset rippeet. työttömiä ei kannata muutamien tuntien takia perehdyttää työhön mansikanpoimijaltakin vaaditaan hyvää työpanosta. Kuntouttava työtoimintaa työllistää sen saa työnantaja ilmaiseksi maksetaan 10 euroa/päivä. Lieksassa tarvitaan kuntouttavan työtoiminnan paikkoja lisää voisi olla pilipupukoulutusta ajan ratoksi tunkiolla työllistämistä. matonkuteita, tiskaamista näillä humpuukki työllistämisellä työttömällä säilyy työttömyysturva

      • Suojaväri

        Suomen uusi aatelisluokka,matut on vapautettu tästäkin ruljanssista.


    • lokiujja

      Lieksassa on vaikea saada aktiivimallin täyttämis ehdot työmarkkinatuki laskee 32.40 eurosta 30.90 euroon. työttömien pitää muuttaa muualle mistä töitä löytyy asumistuki ja työttömyysturva pitää laiskat Lieksassa. eräät olleet työöttömät koko elämän eläneet sosiaalituella tekemättä mitään

    • asiaasiana

      Olipa Sipilällä vielä otsaa. nimitellä työnantajia nössöiksi, jos eivät järjestä näitä 18 tunnin työpaikkoja! Eihän yrittäjä yritä siksi, että saisi työllistettyä mahdollisimman paljon porukkaa, saati että työllistäminen olisi pakollista. Luulisi Sipilän sen tietävän.
      Eipä taida paljon työllistyä vaikka saisivat minimipalkalla ja valtio maksaisi siitäkin puolet!

      • HallitusPihalle

        Sipilä on diplomi-insinööri ja yrittäjä. Kun sellaisen taustan omaava henkilö on mukana säätämässä tuollaisen asian tiimoilta niin on pakko todeta, että kyseessä on joko jumalttoman naiivi tai kostonhimoinen ihminen. Toki puhtaasta naiivista tyhmyydestäkin voi olla kyse, koska jotain sellaista olen ollut huomaavinani hänestä, mutta sitten herää kysymys mistä mies sai ne dippainssin paperit.
        Joka tapauksessa tuollaiset lait ovat silkkaa hölmöilyä.
        Jos minä otan uuden työntekijän niin ensiksi on oltava ammatillinen peruskoulutus/-kokemus, sitten tulee kattava perehdytys työtehtäviin ja yrityksen toimintakulttuuriin. Työntekijän on oltava sellainen, että voin luottaa hänen pysyvän talossa myös näiden vaiheiden jälkeen. Ei yrittäjällä ole aikaa, eikä haluja lähteä leikkimään Sipilän "kakkaroilla" tai kyykyttämään työtöntä Orpon mielikuvitusmaailmassa.
        Tuskin kukaan työnantaja ottaa työntekijää seisomaan ovipieleen koirien kusitolpaksi.


      • kyläonsurkeaa
        HallitusPihalle kirjoitti:

        Sipilä on diplomi-insinööri ja yrittäjä. Kun sellaisen taustan omaava henkilö on mukana säätämässä tuollaisen asian tiimoilta niin on pakko todeta, että kyseessä on joko jumalttoman naiivi tai kostonhimoinen ihminen. Toki puhtaasta naiivista tyhmyydestäkin voi olla kyse, koska jotain sellaista olen ollut huomaavinani hänestä, mutta sitten herää kysymys mistä mies sai ne dippainssin paperit.
        Joka tapauksessa tuollaiset lait ovat silkkaa hölmöilyä.
        Jos minä otan uuden työntekijän niin ensiksi on oltava ammatillinen peruskoulutus/-kokemus, sitten tulee kattava perehdytys työtehtäviin ja yrityksen toimintakulttuuriin. Työntekijän on oltava sellainen, että voin luottaa hänen pysyvän talossa myös näiden vaiheiden jälkeen. Ei yrittäjällä ole aikaa, eikä haluja lähteä leikkimään Sipilän "kakkaroilla" tai kyykyttämään työtöntä Orpon mielikuvitusmaailmassa.
        Tuskin kukaan työnantaja ottaa työntekijää seisomaan ovipieleen koirien kusitolpaksi.

        Pipilähän on jumalasta seuraava lesta, joka tietää asiat muita paremmin.

        No ei vaitiskaan - idioottihan se mies on ja valitettavasti Suomen piäministeri.


    • joutava-pulju

      Lieksan tukipiste pitää laittaa semmoiseksi kaikkien lakien ulottumattomiin, ja työpaikaksi missä ei tarvita mitään koulutusta eikä eri kortteja, kuten ensiapu, tulitöt, työturvallisuus, ja todistuksia?
      Kaikki saisi väkertää jotain himmeliä, tai pitsin nypläystä, ja pääasia että kriteerit täyttyisi työttömällä!

    • vaikeaksi.menee

      Ei työnantaja ota työntekijöitä Kelan kehotuksesta. Olen lukenut haastatteluista, joissa Kela on kehottanut soittamaan jollekin työnantajalle. Sellainen on vääränalaista ja tarpeetonta toimintaa Kelan taholta. Työnantaja tietää parhaiten milloin tarvitsee lisää työvoimaa.

      Missään tuskin on 18 tunnin kestoisia työpaikkoja. Tuollaiseksi ajaksi palkkaaminen on todellakin mahdotonta jo työpaikan alkurutiinien takia. Koeaika on yleensä kuusi kuukautta. Siinä ajassa asiat selviävät puolin ja toisin.

      Lumenluonnit ja nurmikoiden leikkuut hoitaa jo nykyään Posti, joten niitäkin töitä on turha kysellä. Nyt Posti suunnittelee palkkaavansa kirjepostin kantoon maaseudulla edullisia työntekijöitä, jotta varsinainen postinjakaja ehtii suorittaa jakelupiirinsä lumenluonnit ja ruohonleikkuut.

    • RuuhtaEtehen

      Kyllä pitää saada pidemmäksi aikaa kun 18 tunniksi ilmanen työntekijä miten siitä muuten kerkiää ottaa hyödyn irti ja sitten vaan kenkää työttömän orjan perheeseen ja uutta ruuhta etehen

    • Eiköpä liene koko laki vaan keino tilastokikkailulle että hallitus pääsi työllisyys tavoitteeseen ; )

      • tttkm

        sitähän se on. Olet oikeassa.


      • Järjenjuoksua
        tttkm kirjoitti:

        sitähän se on. Olet oikeassa.

        Tottakai se on sitä, mutta ihmettelen, että minkälaisella järjenjuoksulla nämä päättäjät on varustettu. Työttömyyttä voidaan vähentää koulutuksella ja luomalla edellytyksiä työpaikkojen syntymiselle.
        Jos koulutus ja työpaikat eivät kohtaa niin millään tempuilla ei ole mitään merkitystä - merkitystä työllistymisen kannalta.
        Kun nämä asiat saadaan kuntoon voidaan myös työstä kieltäytymiselle määrätä kovemmat sanktiot. Ei yhtään aikaisemmin.
        Aktiivimalli ja monet muut pieleen hoidetut sopat kostautuvat seuraavissa vaaleissa - ihan varmasti.


    • temput-tekivät

      Kaikki eläkkeelle päässeet pitkäaikaistyöttömätkin on merkitty työhön menneeksi! Sipilän ja Orpon tempputyöllistämistä! Tosiasiassa niittä uusia työpaikkoja ei ole paljon syntynyt, siihen nähden mitä hallitus väittää!

    • The.Devil.To.Pay

      Hylkyhallitus on harjoittanut niin tyhmää politiikkaa, että kunhan nämä pressanvaalit on käyty, niin Suomen kansan on suunnattava katseensa seuraaviin eduskuntavaaleihin (ensi vuoden huhtikuussa) ja käytävä sankoin joukoin äänestämässä. Näille Sipilän veijareille on osoitettava selvästi että tuollaisen politiikan tekemistä kuvaillaan mustan tähden lennoksi. Sipilä kumppaneineen on vienyt alaspäin tätä maatamme keskenkasvuisine lainsäädäntöineen ym. kera niin pahoin, että potkut vaan Arkadianmäeltä kaikille noille koijareille. Hyi hitto miksi taaperrukseksi on mennyt, ja tuntuu vaan, että pahenee. Haisee ja löyhkää vähän joka puolella. Miten kauan me suomalaiset olemme näin sinisilmäisen suvaitsevaisia ja nenästä vedettäviä. Aloittajalta erinomainen kannan otto kaikkien tervettä järkeä omaavien osapuolten puolesta. Tuollaiset paskamallit ovat suuri rasite niin työttömille, työssä oleville kuin yrittäjille, sanoisin kaikille. Loppupelissä hallitus kaivaa itselleen hautaa. Olisi syytä heräillä vähän joka kehdosta ja tarhasta. Ei tällainen peli vetele. Kohta on piru merrassa, enkä rapua tarkoita!

    • nykymeno.ei.vetele

      Sipilän hallitus on suoltanut jatkuvasti hätäisiä esityksiä, jotka on pitänyt perua peräjälkeen niiden toimimattomuuden takia. Aktiivimalli on säädös, jossa ei ole mietitty ollenkaan sen käytännön toteutusta. Se työllistää Kelan ja TE-keskuksen väkeä verorahoillamme sekä tarpeettomasti työnantajia, mutta homma ei tuota mitään. Se ei paranna työttömyyttä - vain työttömyysluvut näyttävät paremmilta, joka lienee ollut tarkoituskin.

      Todellista poukkoilua Suomen asioiden päättäjiltä! He eivät hurraahuutoja ansaitse. Eduskunta ja hallitus ministereineen tulee vaihtumaan seuraavissa vaaleissa. Se on varmaa.

      • lokauuajja

        Hätäisesti päätetty aktiivimalli ei pure työttömiä tehokkaasti aktivointitoimenpiteisiin. kun työttömyyspäivärahaa ja työmarkkinatukea leikataan niin työtön siirtyy hakemaan perustoimeentulotukea työttömyysturvan paikkaamiseksi sama tulo säilyy. Pitäisi leikata myös perustoimeentulotukea että työttömien aktivointitoimenpiteet tehoavat tehokkaasti. Myös työkyvöttämät sairaat työttömät aktivoidaan olipa kuinka paljon lääkemenoja vaikka rollaattorilla potkien


    • TalkootTännekkin

      Jotenkin tuntuu ettei Hallitus oikein tiedä - että mitä työmailla nykyään tehdään ?

      Säännöt ja asetukset ovat hakusessa - mutta ( näkee sen ) että nämä kirjoituspöydän takana olevat eivät itse ole koskaan olleet oikeissa töissä !

    • vaikuttaa.siltä

      Olet kait sitten ollut ikäsi työttömänä?

      • Tänään samaa asiaa koitin selvittää myös ministerille ja kansanedustajalle, kuten aloittaja toteaa asia on todella niin ja sen sanoin myös tuolla tilaisuudessa, että noin lyhyessä ajassa ei perehdytystä voi suorittaa perehdytys jo koulutetulle henkilölle uudessa työpaikassa tapahtuu portaittain ja kestää jopa yli kuukauden jo vaikka äitiyslomalla olleelle pitää asiat uudelleen käsitellä. Eli totesin tuo malli rikkoo työsuojelulainsäädäntöä ja tokko sitä on muutettu sen jälkeen kun olen pätevöitynyt työsuojelukouluttajaksi MK


      • muistutan.vielä
        markkukorpinen kirjoitti:

        Tänään samaa asiaa koitin selvittää myös ministerille ja kansanedustajalle, kuten aloittaja toteaa asia on todella niin ja sen sanoin myös tuolla tilaisuudessa, että noin lyhyessä ajassa ei perehdytystä voi suorittaa perehdytys jo koulutetulle henkilölle uudessa työpaikassa tapahtuu portaittain ja kestää jopa yli kuukauden jo vaikka äitiyslomalla olleelle pitää asiat uudelleen käsitellä. Eli totesin tuo malli rikkoo työsuojelulainsäädäntöä ja tokko sitä on muutettu sen jälkeen kun olen pätevöitynyt työsuojelukouluttajaksi MK

        Olet oikeassa Markku. Eivät työsuojelu ja työturvallisuus ole ainakaan helpottuneet. Työpaikoilla ei sallita enää yhtään työtapaturmaa ja suojelun eteen yritykset panostavat hyvin paljon. Perehdytysjaksot on totetuettava ja myös työntekijän on otettava ne vastaan sekä kuitattava ne saaduiksi. Menettelyllä suojellaan sekä työntekijää että työnantajaa.

        Koulutus on hyvin tärkeä kaikilla aloilla. Työpaikoille ei noin vain mennä töihin. Alkuun pääseminen on pitkä prosessi ja kuuden kuukauden koeaika on ihan paikallaan.

        Aivan naurettavia tuollaiset 18 tunnin työehdotukset. Joka tuollaista ehdottaa, ei ole ollut koskaan oikeissa töissä ja oikealla työpaikalla.


      • Minua todella huvittaa ja surettaa että ministeri totesi että kun sanoin että kolme tuntia viikossa hän totesi että sen voi tehdä siten, että tuo 18 tuntia kuukaudessa. se on ihan sama kuin hyttysen paska itä-meressä eli todella nyt puuttuu todella tieto duunityöpaikoilta kun oltu eduskunnassa ja härskein ehdotus on Vartiaiselta joka loukkaa todella työttömiä. Minä olen eläkeläinen ja voin tuon tuntimäärän tehdä vielä tänäänkin pari tuntia josta korvaus mutta aikaa menee sen lisäksi roudaamiseen tunti ja valmistelutyöt sen lisäksi omilla työkaluilla. Olen kuitenkin saanut koulutuksen tuohon työhön aikanaan eli olen kehitysvammaisten parissa tehnyt työtä jo 50 vuotta. Ihmettelyä herätti se ettei työtömät kuitenkaan hakeuduta koulutukseen joo siihen sanoin myös, että tänne rekrytoidaan muualta mutta juuri valmistuneet eivät saa koulutuksen jälkeen työtä ja koulutus on kuitenkin ollut Lieksassa joten mielestäni tämä on häpeä myös kouluttajille kun työnantajat eivät ota omaa porukkaa. Sanon tämän ihan kansalaisena vaikka purisin sitten omaa jalkaani olen aina ollut suorasanainen ja mielestäni en mene henkilöä loukkaamaan vaan tekoja ja toimintaa. MK


      • Minä itse kyllä olen aikanaan lähtenyt useamman kerran työn perässä ja kouluttautumaan toiselle paikkakunnalle Koulutuksen aikana myös kirjattiin ylös mitä tehtäviä olen suorittanut ja onko opastettu kaikki tehtävät ja myöskin tentitty ja kulku kävi suomen toiselle laidalle, mutta se on ollut vapaaehtoista vaikka välttämättömyys sinänsä päästä leivänsyrjään käsiksi, mutta aika on muuttunut siitä ja miten se onnistuisi moneltakaan jos on perhe ja asunto täällä mutta toki siitä huolimatta moni tekee työtä muualla. Mutta kenen kantti sen kestää eli perhe myös


      • The.Devil.To.Pay

        Eli tähänastisen keskustelun tiimoilta voidaan todeta, että laajoissa kansalaispiireissä ollaan yli puolue- ja luokkarajojen sitä mieltä, että paskamalli tämä malli. Hesari voisi tehdä nyt tutkimuksen ja gallubin tuosta aktiivimallin kannatettavuudesta.

        Olisi tällainen hallituksen työttömyyden siivousmannekiini pitänyt jo karsinnoissa pudottaa. Mutta ei, väen väkisin pitää kuuden tuuman paska tunkea viiden tuuman reikään. Muistakaa tämä 14.4.2019! Jatkakaa piiitkälle poliittista muistianne.


    • paskan-vouhkaamista

      Kyselyhän on miten se tehdään! Kysykää kyykytettäviltä mitä mieltä ne on, ja kysykää porvareilta mitä mieltä ne on? Sitten julkaisette mielipidekyselyn, ja sen puolen asiasta joka teitä miellyttää! Gallupit on ihan tulkittavissa keneltä kysytään!

      • siisnoensiistiedä

        Gallupit eivät ole mielipidekyselyjä vaan mielipiteisiin vaikuttamista - siksi niitä tehdään, että kansa olisi päättäjien kanssa samaa mieltä. Kun lukee lehdestä, että mitä se kalluppi totesikaan niin suurin osa kansasta on samaa mieltä ja niin päättäjät voivat jatkaa samaa rataa kuin ennenkin.

        Yhtä suurta huijausta.


    • Olen sanonut sanani vaikka minua ei asia sinänsä koske mutta kuitenkin tiedän sen ,että kaukana on nyt myös ministerit kaikki tosiasiasta ja tuo malli on luotu vain kuin avoimet ovet tapahtumaan joihinkin yrityksiin ja aivan kuin koululaisten tutustumiset yrityksiin mutta todella noin lapsellista toimintaa ei voi käsittää meikeläinenkään ja hieman samaa natinaa jo kuuluu eduskunnasta jos oikein olen asian ymmärtänyt keskustan eduskuntaryhmästä ja siten jopa oltaisiin valmiita asiaa tarkastelemaa. voi poloisia kun perse näkyy kuin pupulta pensaasta sanon omilleni. Koska tuo esitys on todella työturvallisuuden kannalta vaarallinen asiaMK

    • rosvotoro

      Työttömien aktiivimallit on lapsellista toimintaa on te-toimiston antamaa hanttikoulutusta joka ei johda työsuhteisiin työllistyy konsulttifirmat. Olin kuntouttavassa työtoiminassa useita vuosia hain oikeita töitä työnantaja ällisteli oletko ollut vankilassa katsoi kuntouttavan työtoiminnan todistuksia. vangit ovat kuntouttavassa työnantajan silmistä näki olenko rosvon näköinen parempi on lähteä lätkimään. ja vielä aktiivmalli tuli voimaan kuka ottaa töihin jos työnantaja epäilee rikolliseksi siinä vaan työttömyysturvaa leikataan en ole työrajoitteinen haluaisin tehdä työtä

    • Olen ollut aikanaan kyllä jopa ehdollisten tuomittujen valvojana ja kyllä vaan nuorista on tullut sen jälkeen suomalaisia veronmaksajia. Myöskin tiedän varsin hyvin sen asian, että Lieksalaiset yritykset ovat olleet hyviä ja ennakkoluulottomia ensimmäisenä Pohjois-Karjalassa työllistämään reippaita ns vammaisia työntekijöitä joilla on ote hyvä työhön, eli ensin sain itse hieman opastusta esim auton renkaiden nastoittamiseen ja sen jälkeen olin kaveria opastamassa alkuun ja olen työskennellyt aikanaan vammaisten parissa työn ohjaajana ja työskentelyäni aikanaan oli seuraamassa kasvatustieteiden professori ja hämmästeli miten opastus oli pilkottuna eri työvaiheisiin eli portaittain tapahtuvana, Olen saanut aikanaan yhden ohjeen" ellei oppilas osaa on vikaa opastajassa" eli työn opastus tulee tapahtua juuri portaittain eri työvaiheittaen näyttäen ja ei koskaan peilikuvana. Olemme työskennelleet koneilla ja minun aikana ei tapaturmia ollut.

    • Aktiivimallia olisi voinut kehittää palkitsevana ei rankaisevana.

      • sanasotilas

        Kysymys ei ole kummastakaan vaan todella epäonnistuneesta viritelmästä jossa koko työelämän asiantuntemuus puuttuu eli viritelmät tehdään toimistopöydän takaa


      • SIIVURIKUUK

        Aktiivimalli on todella epäonnistunut hallitus voisi päättää työttömyysturvasta kenelle maksetaan eli seuloa te- toimistoista työnhakijat jotka eivät kelpaa edes ilmiaseksi työhön. Työttömän terveydentila on huono mielenterveys.-alkoholi, päihdeongelmaiset pitäisi ohjata hoitoon ja siirtää perustoimeentulotuelle on melkein sama kuin työmarkkinatuki. terveyden menettäneet työttömät olisi pysyvästi kuntouttavassa työtoiminassa. nyt on sijoitettu terveitä työttömiä kuntouttavassa työtoiminassa näissä kaunistellaan työttömyystilastoja Alkoholi, mielenterveys on työttömässä itsessää syy jos ei saa aktiivmalli paikkaa minun mielestä työttömyysturva pitäisi lakkauttaa kokonaa siinä kärsii kunnon työttömät näitäkin syyllistetään turhaa.SIIVOUS TARVETTA OLISI


    • joku.tolkku.sentään

      Johtajat palkitaan, ei työntekijää, kuten ennenkin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe